kielikukkasia

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
69
"Ota wieneriä", "ostin omenaa", "tuo kaupasta perunaa" kun tarkoitetaan "ota wieneri", "ostin omenoita", "tuo kaupasta perunoita".
Yksikön tai monikon korvaaminen noin on nykyään yleistä ja se särähtää korvaan pahasti, kukaan tuskin tarkoittaa että "haukkaa pala tuosta wieneristä", "ostin 0.75 omenaa", "tuo kaupasta puoli perunaa".
Minusta tuo ei ole niinkään uusi juttu vaan pikemmin vanha tai ehkä murteellinen. Minulle itäsuomalaisena tuo kuulostaa oikein normaalilta. Myös Venäjän kielessä vihanneksista ja marjoista puhutaan yleensä tuolla tavalla yksikössä, joten ehkä se on kulkeutunut sieltä karjalan kautta itämurteisiin... Vaikka onhan se tietysti hämmentävää, jos sanoo syöneensä "vähän hernettä" – luulisi nälkä jäävän.

Outo ilmaisu on muuten myös aivan kirjakielinen "olla mustikassa". Sisäpaikallissijan käyttö on jo itsessään outoa, mutta miksi siinä käytetään yksikkömuotoa? :confused: Eikö "olla mustikoissa" olisi edes jotenkin loogisempi vaihtoehto?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
467
Outo ilmaisu on muuten myös aivan kirjakielinen "olla mustikassa". Sisäpaikallissijan käyttö on jo itsessään outoa, mutta miksi siinä käytetään yksikkömuotoa? :confused: Eikö "olla mustikoissa" olisi edes jotenkin loogisempi vaihtoehto?
No ei. "Olla mustikoissa" ainakin minun mielestä tarkoittaa, jos vaikka pyörisit jossain mustikkamättäässä ja olisit yltä päältä mustikoissa. Suomen kieli on ihan hiton hieno kieli :D
 

Marius

...
Premium-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
353
Mikä on ketjun otsikon kielikukkanen merkitys teille?

Olen ollut taipuvainen yhdistämään kielikukkasen huvittavaan tai koomiseen kielelliseen kömmähdykseen ennemminkin kuin sanojen merkityksistä tai oikeakielisyydestä keskusteluun. Kielikukkaset ovat tulleet tässä tarkoituksessa vastaan ainakin Jyväskylän yliopiston kielikeskuksen julkaisuista: Kielikukkasia — Kielikeskus - Language Centre

Mutta osallistutaanpa ketjun keskusteluun kivijalkakauppojen osalta. Itsellä tulee kivijalkakaupasta vahva mielleyhtymä nimenomaan keskustojen kaupoista, joiden liiketilat sijaitseva kerrostalojen tai muiden useampikerroksisten talojen katutasossa. Historiasta ei mitään käsitystä, onkohan kivijalkakaupalla haluttu tehdä jonain aikakautena eroa muunlaisiin kauppoihin, esim. varta vasten kaupaksi rakennettuihin erillisiin rakennuksiin kuten kyläkauppoihin tai mahdollisesti ensimmäisiin marketteihin?

Ei varmaan mitään kielellistä hyötyä. Niitä vaan on jaoteltu erillaisiksi kaupoiksi jostain syystä, et sää esimerkiksi ennen vanhaan sanonut kyläkauppaa kivijalkakaupaksi, ne ku on eri asioita.



Tässä näkyy kivijalkakauppoja. Kuten huomaa, ne on vähän niin kuin kivijalassa. Ne myös sijaitsevat taajamissa.



Tässä on taas kyläkauppa, mikä on aivan eri asia, kuin kivijalkakauppa. Vaikka siinä on kivijalka.

Tosiaan, nykyään jos puhutaan tietyissä yhteyksissä kivijalkakaupoista, sen käsite on laajempi. Ainakin omasta mielestä.
Kivijalkakauppa terminä on tainnut kokea uuden tulemisen, kun verkkokauppa on yleistynyt eli uudessa yhteydessä kivijalkakaupalla viitattaisiinkin fyyseen kauppaan oli se minkälainen tahansa. En tähän koulukuntaan kyllä itse kuulu, tuntuu erikoiselta kutsua marketteja tai kauppakeskusten kauppoja kivijalkakaupoiksi. Mahtaakohan ikäluokkien välillä olla käsityksellä eroa?

Jos molemmille tulkinnoille laajat käyttäjäkuntansa löytyy, ei kumpikaan liene toistaan enemmän oikeassa tai väärässä - sanaa vain käytetään eri tavalla ja eri tarkoituksessa.
 
Liittynyt
18.12.2017
Viestejä
190
Minua hämmentää plussamerkin sijoittelu lukujen yhteyteen kun puhutaan yli ko. luvun arvoista. Jostain syystä on alkanut näkyä tapaa sijoittaa se plussa luvun eteen ts. luvun etumerkiksi. Sellainen ihminen sai kai koulussa kokeesta -6. :p Esim. tarkoittaako ilmaisu ”+20ke auto” kahdenkymmenen tonnin autoa (vastakohtana negatiiviselle hinnalle), kaksikymmentätonnia kalliimpaa autoa (verrattuna johonkin aikaisemmin mainittuun) vai yli kahdenkymmenen tonnin autoa?
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 646
Minua hämmentää plussamerkin sijoittelu lukujen yhteyteen kun puhutaan yli ko. luvun arvoista. Jostain syystä on alkanut näkyä tapaa sijoittaa se plussa luvun eteen ts. luvun etumerkiksi. Sellainen ihminen sai kai koulussa kokeesta -6. :p Esim. tarkoittaako ilmaisu ”+20ke auto” kahdenkymmenen tonnin autoa (vastakohtana negatiiviselle hinnalle), kaksikymmentätonnia kalliimpaa autoa (verrattuna johonkin aikaisemmin mainittuun) vai yli kahdenkymmenen tonnin autoa?
Ai noin päin? Itse olen törmännyt lähinnä niin että se on luvun jälkeen, jolloin se on helposti ymmärrettävissä, eli esim 20k+ (ja jos reilusti yli niin jopa ++)
 
Liittynyt
18.12.2017
Viestejä
190
Ai noin päin? Itse olen törmännyt lähinnä niin että se on luvun jälkeen, jolloin se on helposti ymmärrettävissä, eli esim 20k+ (ja jos reilusti yli niin jopa ++)
No, tuollaisia tuli juuri vastaan sähköautoketjussa:
  • Kyllä se +200hv on sopiva määrä
  • aina halvempaa vs +20ke sähköauto

Ei mulla muuta ongelmaa ole, mutta en ymmärrä, mitä noilla tarkoitetaan. Enkä sitten halunnut alkaa rämettämään asiaketjua kysymällä, joten tulin tänne pillittämään. :vihellys:
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 186
Jostain syystä on alkanut näkyä tapaa sijoittaa se plussa luvun eteen
Mä olen tätä myös ihmetellyt, mutta jotenkin sitten päättelin, että ehkä se johtuu siitä että jotkut sijoittaa sen plussan samalla tavalla kuin ”suurempi kuin” merkin, eli +20 = >20 ...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 734
No, tuollaisia tuli juuri vastaan sähköautoketjussa:
  • Kyllä se +200hv on sopiva määrä
  • aina halvempaa vs +20ke sähköauto

Ei mulla muuta ongelmaa ole, mutta en ymmärrä, mitä noilla tarkoitetaan. Enkä sitten halunnut alkaa rämettämään asiaketjua kysymällä, joten tulin tänne pillittämään. :vihellys:
Tarkottaisko nuo ehkä "yli 200 hevosvoimaa" ja "yli 20 tuhatta euroa"? Eli siis ">200 hv" ja ">20 k€".

EDIT: Kuten näköjään kjns olikin ylempänä jo uumoillut myös. Jaksanut lukea ketjua loppuun ennen vastaamista. :facepalm:
 
Liittynyt
18.12.2017
Viestejä
190
Mä olen tätä myös ihmetellyt, mutta jotenkin sitten päättelin, että ehkä se johtuu siitä että jotkut sijoittaa sen plussan samalla tavalla kuin ”suurempi kuin” merkin, eli +20 = >20 ...
Todennäköisesti. Tarkoittaako -20 sitten saman logiikan mukaan 20 tai vähemmän? Minusta tuossa notaatiossa ei ole mitään järkeä. Tosin mä olen jo vanha jäärä, joka sai koulussa jokaisesta kokeesta 10+. :cigar2: Tai sitten aikaa kultaa muistot. :btooth: Mutta olen varma, ettei se (olisi) ollut mikään +10!
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 190
Itse kyllä laitan "yli" merkin perään, juuri noin 20ke+ tai 200hv+. Sitten plus eteen, esim. "Parhaat stereot autoon olisi olleet vielä +3ke" tai "HDD -> SSD +50e"
 
Liittynyt
23.07.2019
Viestejä
45
Todennäköisesti. Tarkoittaako -20 sitten saman logiikan mukaan 20 tai vähemmän? Minusta tuossa notaatiossa ei ole mitään järkeä. Tosin mä olen jo vanha jäärä, joka sai koulussa jokaisesta kokeesta 10+. :cigar2: Tai sitten aikaa kultaa muistot. :btooth: Mutta olen varma, ettei se (olisi) ollut mikään +10!
Mä törmäsin kanssa tuossa sähköautosäikeessä tuohon merkintätapaan (taisi olla jotenkin "+2 miljoonaa ..."). Olisi kiva kuulla, miten tuollaisen tavan kannattajat tulkitsevat esim. seuraavat merkinnät:
+5 °C
-5 °C

Onko eka sitten heidän logiikallaan "yli viisi astetta" ja toinen (vielä riemastuttavammin) "alle viisi astetta"? :p
 

Brainsome

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
711
Piha oli niin liukas, että pulu kaatui.

Kuiskaaja rajan takaa laittoi rahaa likoon saadakseen Pekalle linnun.

Salkku pylvään takana.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 764
Viestejä
4 224 812
Jäsenet
71 108
Uusin jäsen
spinal

Hinta.fi

Ylös Bottom