Keskustelua yliskaalaustekniikoista ja frame generaatiosta Nvidia Dlss, Amd Fsr, Intel Xess, Lossless Scaling

Käyttääkö joku Win11:sta? Itse ainakin venytän Win10 niin kauan kuin siinä henki pihisee. Vissiin tämän vuoden lopulla taisi virallinen päivitystuki loppua, harkitaan sitten että kannattaako päivittää vai ei.

Win11 poistaa hyviä ominaisuuksia, kuten vertikaalisen taskbaarin sekä poistaa kunnon ohjauspaneelin käytöstä ja varmaan paljon muutakin hyödyllistä. Vielä en ole keksinyt yhtään syytä päivittää Win11.
Kyllä itselläni ainakin win11 on ihan se perinteinen ohjauspaneeli vielä tallella. Mutta joo, en näe syytä olla päivittämättä win 11, kymppi kuitenkin kuolee ihan kohta.
 
Jälkikäteen voi sanoa että aika moka AMDlta että vasta FSR3.1 siirtyi DLL muotoon. On iso kasa FSR2.x pelejä joita devaajat ei koskaan jaksa päivittää uuteen. Pelituki on sen takia pienempi kuin mitä se voisi olla.

Samoin voi sanoa että turhan myöhään alettiin kehittää "AI" pohjaista skaalainta.

Kilpailutilanne olisi voinut parantua jo RDNA3 aikaan kun olisi otettu skaalaimet tosissaan. Jos tähän pystyi intel, olisi AMD pystynyt myös.

Parempi myöhään kuin ei milloinkaan...
ne kaikki vanhat pelit toimii ilman ongelmia. vai pitääkö 6v vanhaan peliin saada 50000fps
 
ne kaikki vanhat pelit toimii ilman ongelmia. vai pitääkö 6v vanhaan peliin saada 50000fps
Vanhoilla en tarkoittanut mitään ikivanhoja, vaan tällä kertaa pelejä joissa on FSR2.x tuki parin viime vuoden ajalta. Sieltä löytyy varmasti kasa pelejä joilla ongelmia 4k natiiviresolla ajaa pelejä 60 fps, saati sitten yli 100 fps. Eli skaalaimille on käyttöä, esim. RDR2 jota pelaan nyt.

Nyt on virallinen tuki luvattu ilmeisesti FSR4 35 pelille, tämä on todella vähän, mutta modaajat pelastaa tilanteen optiscalerilla jolla sitten monet DLSS pelit saa toimimaan FSR4 kanssa.

DLSS takia en itse harkinnut edes AMD:n ostamista kun FSR4 ei ollut olemassa kun olin ostamassa näyttistä. Erittäin tärkeä ominaisuus jos tykkää pelata pelejä yli 100 fps 4k näytöllä.
 
ne kaikki vanhat pelit toimii ilman ongelmia. vai pitääkö 6v vanhaan peliin saada 50000fps
Miksi puhut 6v vanhoista peleistä, kun niinkin tuoreessa pelissä kuin Black Myth Wukong on FSR 3, joten on jäänyt FSR 4 listan ulkopuolelle? Julkaistu noin puoli vuotta sitten...

Ja jos nyt niihin n. 6v vanhoihin peleihin mennään, niin Red Dead Redemption 2 on esimerkki pelistä, jossa FSR4:stä olisi iloa ainakin korkeammilla resoluutioilla. IGN:n revikassa käytettiin FSR 2.2 performance modea ja saatiin 125fps 4k resolla, eli oikein hyvä tulos 4k120 telkuille, mutta mieluumminhan tuohon FSR4 kuvanlaadun ottaisi.
 
Miksi puhut 6v vanhoista peleistä, kun niinkin tuoreessa pelissä kuin Black Myth Wukong on FSR 3, joten on jäänyt FSR 4 listan ulkopuolelle? Julkaistu noin puoli vuotta sitten...

Ja jos nyt niihin n. 6v vanhoihin peleihin mennään, niin Red Dead Redemption 2 on esimerkki pelistä, jossa FSR4:stä olisi iloa ainakin korkeammilla resoluutioilla. IGN:n revikassa käytettiin FSR 2.2 performance modea ja saatiin 125fps 4k resolla, eli oikein hyvä tulos 4k120 telkuille, mutta mieluumminhan tuohon FSR4 kuvanlaadun ottaisi.

ue5 roskat kannattaa muutenkin unohtaa. yliraskas pelimoottori. wukongissa jäätävän rumat tekstuurit jotka näyttää kaameilta.

rdr2 pitäs pyöriä 2080ti jo 60fps 4k.
antiikin aikanen näyttis
 
ue5 roskat kannattaa muutenkin unohtaa. yliraskas pelimoottori. wukongissa jäätävän rumat tekstuurit jotka näyttää kaameilta.

rdr2 pitäs pyöriä 2080ti jo 60fps 4k.
antiikin aikanen näyttis
Unohtaa? Hemmetin hyviä pelejä, ei niitä unohtaa voi. Wukong oli älyttömän kova tekele, silent hill 2. Molemmat yksiä suosikkejani
 
ue5 roskat kannattaa muutenkin unohtaa. yliraskas pelimoottori. wukongissa jäätävän rumat tekstuurit jotka näyttää kaameilta.

rdr2 pitäs pyöriä 2080ti jo 60fps 4k.
antiikin aikanen näyttis
Onhan tuokin tapa ettei pelaa pelejä joissa tarviis skaalausta tai ei pelaa yli 60 fps.

Mutta ei se tuo hirveesti lisäarvoa keskusteluun "yliskaalaustekniikoista ja frame generaatiosta".
 
ue5 roskat kannattaa muutenkin unohtaa.
Kiinnostava mielipide, mutta et tuolla kuitenkaan vastannut että miksi keskityt vain 6v vanhoihin peleihin.

Esim. Frostpunk 2 ja Star Wars: Outlaws ovat molemmat n. puoli vuotta vanhoja myöskin. Vai onko argumenttisi siis, että nuo ja kaikki muutkin viime vuosina julkaistut pelit FSR 2 tai FSR 3 tuella ovat niin surkeita ettei kenenkään kannata pelata niitä ja siksi FSR 4 tuen puute noihin ei ole mikään menetys kenellekään?
 
PS5 Prossa ei kaikella todennäköisyydellä ole yhtään sen "dedikoidumpaa blokkia" kuin RDNA 3:ssa tai 4:ssä, vaan sen 300 TOPSia suoritetaan ihan samoilla yksiköillä kuin kaikki muutkin, ihan niin kuin muissakin RDNA-vehkeissä.
RDNA 4:ssä (ja todnäk PS5 Prossa) on vain laajennettu niiden "tekoälykiihdyttimien" (=WMMA tuki) ominaisuuksia tukemaan mm. sparsityä, uusia datatyyppejä jne, mutta se raaka laskenta tapahtuu silti niillä samoilla yksiköillä kuin kaikki muukin.
jotain customia on ps5 pro:ssa. sparsity ei ilmeisesti auta. Cernyn kommentit lainauksissa
"RDNA 4 and the hardware in PS5 Pro are completely separate designs, which is why I speak in terms of 'reimplementation' on PS5 Pro when I talk about the new upscaling network used in FSR 4.
"That is what we are targeting, and we believe we can achieve it," he says. "The peak performance number for PS5 Pro is 300 8-bit TOPS without sparsity, which compares very well to the recently released AMD GPUs. We don't believe sparsity is useful for this particular upscaling algorithm."
PlayStation lead system architect Mark Cerny says that "our target is to have something very similar to FSR 4's upscaler available on PS5 Pro for 2026 titles as the next evolution of PSSR."
 
Offtopiccia mutta vastaan silti:
Win11 poistaa hyviä ominaisuuksia, kuten vertikaalisen taskbaarin sekä poistaa kunnon ohjauspaneelin käytöstä ja varmaan paljon muutakin hyödyllistä. Vielä en ole keksinyt yhtään syytä päivittää Win11.
StartAllBack tuo vanhan tehtäväpalkin takaisin, ollut käytössä yli kaksi vuotta, maksoi 5 dollaria.
Vanha ohjauspaneeli toimii edelleen, voi avata komennolla "control"
 
jotain customia on ps5 pro:ssa. sparsity ei ilmeisesti auta. Cernyn kommentit lainauksissa

Tietenkin se on eri design, PS5 Prossa on RDNA2-pohja johon on pultattu RDNA 3/3.5/4 kamaa ja vähän customia (cache scrubberit) päälle. Se ei tarkoita että se toimisi eri tavalla kuin jok'ikinen muu RDNA-vehje tekoälyjuttujen suhteen.
 
Tietenkin se on eri design, PS5 Prossa on RDNA2-pohja johon on pultattu RDNA 3/3.5/4 kamaa ja vähän customia (cache scrubberit) päälle. Se ei tarkoita että se toimisi eri tavalla kuin jok'ikinen muu RDNA-vehje tekoälyjuttujen suhteen.
Aika kovat int8 ei harvat(ei sparsity) TOPSit kuitenkin ps5 pro:ssa Ei kauas jää rdna4:sta ja paljon nopeampi kuin rdna3. Tän ketjun aiheen kannalta jotain hyvin lähelle fsr4:sta sony aikoo saada ajoon ps5 pro:ssa. Se aikaisemman postauksen linkki ja jutut sen päässä.
 
Viimeksi muokattu:
Aika kovat int8 ei harvat(ei sparsity) TOPSit kuitenkin ps5 pro:ssa Ei kauas jää rdna4:sta ja paljon nopeampi kuin rdna3. Tän ketjun aiheen kannalta jotain hyvin lähelle fsr4:sta sony aikoo saada ajoon ps5 pro:ssa. Se aikaisemman postauksen linkki ja jutut sen päässä.
Niin, sen takaa löytyy se RDNA4 osuus jota Cerny mainosti teknologiana jota AMD:lla ei ole vielä missään omassa tuotteessaan kun PS5 Pro julkaistiin.
Itseasiassa jos kaivat laskimen niin PS5 Pron 300 TOPSia on aika tarkkaan samaa tasoa, kuin RDNA 4:n per CU per MHz ilman Sparsityä
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 637
Viestejä
4 675 373
Jäsenet
76 652
Uusin jäsen
Tinttoni

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom