Onko tuo uusi Lossless Scaling 3 vielä edes AMD FMF2:n tasolla? Aiempaa versiota vertailtiin yhdellä videolle FMF2:een ja siinä FMF2 oli sekä input lagissa että kuvanlaadussa parempi.
Tuo FMF2 on muutenkin kyllä kova. Äsken testailin ihan kunnolla Witcher 3:ssa ja Cyberpunkissa. Molemmissa XeSS skaalaimena ja sen verran säteenseurantaa päällä, että FPS tippui alimmillaan 60:n paikkeille. FMF2 oikeasti teki pelistä sulavampaa ja input lag ei ainakaan yksinpelissä lisääntynyt huomattavasti. XeSS Quality + FMF2 toimii jopa paremmin kuin FSR 3 Quality Cyberpunkissa. Tuo FSR:n skaalaus on vielä aika kuraa ja Native AA päällä alkuperäinen FPS tippuu liian alas.
AFMF 2 jota varmaan tarkoitit niin vielä ei ole noiden kahden vertailua ollut tuolla uusimmalla Lossless Scaling päivityksellä ja itselläni ei vielä(haha 9070 XT here i come) ole Amd näytönohjainta niin en voi tehdä testiä mutta tosiaan kuvanlaatu parantunut ja myös input lag on n.24 prosenttia alhaisempi uusimman Lossless Scaling päivityksessä sekä näytönohjaimen käyttö tippuu 2x generaatioll 40 prosentilla ja 3x ja korkeammalla yli 45 prosenttia verrattuna vanhempaan versioon.
Iso ero noilla toteutuksilla on että AFMF 2 on ajuripohjainen ilmainen toteutus joidenkin uudehkojen Amd näytönohjaimien kanssa ja Lossless Scaling maksaa 6.89 perus hinnalla ja toimii ns kaikilla moderneilla näytönohjaimilla, mutta iso ero on että AFMF 2 menee tietyissä tilanteissa pois päältä ja se on ilmeisesti tosi häiritsevää kun se fps tippuu puoleen(AFMF 2 ei tarjoa kuin 2x frame generaation kun taas uusin Lossless Scaling jopa 20(tosin suositus olisi korkeintaan x8 jos skaalaa 60 fps 480 fps) joka on Amd päättämä ominaisuus joka mielestäni voisivat muuttaa tulevissa versioissa että sen saa valittua itse meneekö se niissä tietyissä tilanteissa pois päältä vai ei.
Iso suositus itseltäni että Lossless Scaling laittaa sync mode default, g- sync tuki päälle(jos on Nvidia kortti ja oma näyttö tukee sitä), capture api DXGI(jos uusimmat windows päivitykset) ja että ehdottomasti kannattaa rajoittaa fps käyttäen joko oman näytönohjaimen fps rajoitinta tai sitten vaikkapa Msi Afterburner&Rivaturner comboa sellaiseen fps jonka oma kokoonpano pystyy pelissä aina saamaan, esim 60 fps tai 72 fp(tai korkeampaan toki jos onnistuu) ja laittaa sitten x2,x3,x4.... sitten sen mukaan että saa oman näytön hz lukemaan(itse pelaan paljon Genshin impactia joka rajoittaa fps maksimissaan 60 tietokoneella ja olen laittanut 144hz näyttöni toimimaan 120hz jotta voin 2x skaalata 60 fps pelit 120hz tai 30 fps(emulaattorit esim) 3x.).
Olen itse huomannut että jos ei rajoita Lossless Scaling käytettäessä Fps ja että se skaalaa oman näytön hz ja näytönohjain vetelee 99-100 prosentissa niin se kuvanlaatu, latenssi yms heikkenee tolkuttomasti.
---------------------------------------------------
Laitan tämän tähänkin ketjuun:
Frame generationilla on paikkansa mutta ikävä fakta on että edes parhaassa tapauksessa(vaikkapa kymmenen vuoden päästä) jossa sen aiheuttama lisääntynyt viive pystyttäisiin poistamaan täysin ei se kuitenkaan ole natiivin framen veroinen.
Esimerkiksi jos frame generationin pohjalla oleva fps on 60 ja se frame generation tekniikka nelinkertaistaa fps 240 fps niin verrattuna natiiviin niin jos vaikkapa ammuntapelissä nurkan takaa tulee vihu niin et näe sitä frame generationilla ennen kuin se näkyy siinä 60 pohja freimissä, kun taas natiivissa 240 fps se vihu näkyy paljon nopeammin.
Sitten taas yliskaalaus jos(onko se vaikkapa kymmenen vuoden kuluttua enpä tiedä) se olisi ns täydellinen eli vaikkapa 90 prosentin skaalauksella kuva on yhtä hyvä kuin natiivi niin se olisi sitten aidosti "ilmaista lisätehoa", koska se nostaa sitä fps jolla sen vihun pystyy näkemään nopeammin sieltä nurkan takaa koska fps on korkeampi ja kuvanlaatukin on sama.
Itse käytän 4k 120hz näytölläni yliskaalausta quality asetuksella(joskus jopa balanced hehe) ja joissakin tilanteissa myös pelin sisäistä frame generaatiota tai Lossless scaling ohjelmaa(esim Genshin impact tietokoneella rajoitus maks 60 fps jonka 2x saan frame generaatiolla 120 fps Lossless Scalingillä).