Keskustelua TechBBS-foorumin säännöistä ja moderoinnista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 602
Tuolla konepaketit-alueella taas eräs uusi käyttäjä spämmännyt Tori.fi myynti-ilmoitustaan ainakin viiteen eri ketjuun. Eikö tämä ole säännöissä kielletty?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
726
Minulla ei näköjään sitten tosiaankaan ole oikeutta kirjoittaa tänne foorumille mitään. Jos Juha Kokkonen ei muuta keksi, niin laittaa sitten bannit mielivaltaisesti "offtopicista" itse aloittamassani viestiketjussa, vaikka minun viestini pysyivät kaikki aiheessa. Ja kukaan muu ei näyttänyt saavan banneja taaskaan.

Miten näin suositulla foorumilla voi olla tuollainen lapsellinen kakara moderoimassa?
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 133
Minulla ei näköjään sitten tosiaankaan ole oikeutta kirjoittaa tänne foorumille mitään. Jos Juha Kokkonen ei muuta keksi, niin laittaa sitten bannit mielivaltaisesti "offtopicista" itse aloittamassani viestiketjussa, vaikka minun viestini pysyivät kaikki aiheessa. Ja kukaan muu ei näyttänyt saavan banneja taaskaan.

Miten näin suositulla foorumilla voi olla tuollainen lapsellinen kakara moderoimassa?
1. Kokkonen on toinen foorumin perustajista ja omistajista.
2. Ketjuille on aiheet ja tällöin keskustellaan siitä aiheesta.
3. Se että sinä olet perustanut jonkin ketjun ei tarkoita että sinä voit viedä keskustelun ihan minne sattuu.
4. Digitalisaatio ketju ei ole sompin valitusketju.
5. Sä sait aluksi huomautuksia. Kun huomautukset ei auttaneet aloit saamaan varoituksia.
6. Ja sait nähdäkseni varoitukset jatkuvasta offtopicin ruokkimisesta ja aloittamisesta.
7. Yritä jatkossa hajauttaa nämä valituksen kohteet oikeisiin ketjuihin
8.Samaan ketjuun ei kuulu hissin kampi, omat softavirityksesi, kuvaputkinäyttöjen paremmuus, pankin tunnuslukulistat ja autojen ohjaustehostimet.

Ja viimeisenä onko ajatuksia miksi muut ei koe Kokkosen moderointia ongelmalliseksi?
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 887
Ja viimeisenä onko ajatuksia miksi muut ei koe Kokkosen moderointia ongelmalliseksi?
Kirjoittelin samoja asioita, mitä postauksessasi on. Olit nopeampi joten turha tuplana.

Mutta tämä viimeinen on se kiinnostava, johon olisi kiinnostavaa saada vastaus useammaltakin. Foorumin ylläpidolla kun on täysi oikeus potkia kenet tahansa ulos jos kokevat tarpeelliseksi. Ei ole edes tarvetta perustella mutta aiheesta saa keskustella, ei sitä rajoiteta.
Ja rekisteröityneitä liki 71k, joista tuskin yli 50 on tässä ketjussa haukkumassa moderointia. Uskoisin suuremman joukon olevan oikeassa ja jatkuvasti bännissä olevat voisivat pysähtyä hetkeksi miettimään omaa toimintaansa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
726
Kirjoittelin samoja asioita, mitä postauksessasi on. Olit nopeampi joten turha tuplana.

Mutta tämä viimeinen on se kiinnostava, johon olisi kiinnostavaa saada vastaus useammaltakin. Foorumin ylläpidolla kun on täysi oikeus potkia kenet tahansa ulos jos kokevat tarpeelliseksi. Ei ole edes tarvetta perustella mutta aiheesta saa keskustella, ei sitä rajoiteta.
Ja rekisteröityneitä liki 71k, joista tuskin yli 50 on tässä ketjussa haukkumassa moderointia. Uskoisin suuremman joukon olevan oikeassa ja jatkuvasti bännissä olevat voisivat pysähtyä hetkeksi miettimään omaa toimintaansa.
Se perinteinen "ei kukaan muu" -argumentti: "Ei kukaan muu" koe moderointia ongelmalliseksi, paitsi ne 50, jotka asiasta tässä keskusteluketjussa mainitsevat, ja useimmat varmaan loppujen lopuksi toistuvien mielivaltaisten henkilöönmenevien bannien jälkeen sitten kyllästyvät foorumiin eivätkä tule enää takaisin, jolloin tännekin foorumille jäävät rinkirunkkaamaan keskenään vain Oikeaa (tm) mieltä asioista olevat keskustelijat.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 707
Se perinteinen "ei kukaan muu" -argumentti: "Ei kukaan muu" koe moderointia ongelmalliseksi, paitsi ne 50, jotka asiasta tässä keskusteluketjussa mainitsevat, ja useimmat varmaan loppujen lopuksi toistuvien mielivaltaisten henkilöönmenevien bannien jälkeen sitten kyllästyvät foorumiin eivätkä tule enää takaisin, jolloin tännekin foorumille jäävät rinkirunkkaamaan keskenään vain Oikeaa (tm) mieltä asioista olevat keskustelijat.
Toisaalta jos tämä teoria pitäisi paikkansa niin tämä paikkahan kuihtuisi kuten esim. edesmennyt Muropaketin keskustelupalsta? Eli ei tulisi uusia kävijöitä. Siellä olisi vain muutama henkilö. Ei käytännössä tulisi uusia ketjuja, sivulataukset olisivat vähäisiä, koko foorumi suljettaisiin reliikkinä mitä kukaan ei käytä.

Näin ei ilmeisesti ole kuitenkaan käymässä kuten päälle 4 miljoonaa viestiä ja lähes neljännesmiljoonaa viestiketjua osoittavat. Eli joko sinun logiikkasi tai sitten minun ei toimi. Eihän kukaan pakota kuitenkaan ihmisiä tulemaan internettiin ja tekemään tunnuksia sekä kirjoittelemaan tälle keskustelufoorumille. Uskallan väittää että vaikka ihminen kokisi pakottavaa tarvetta tulla internettiin tällä vuosituhannella voisi hän silti löytää useita muita sivustoja joilla olla, rekisteröityä ja kirjoitella.

Voisiko näiden todisteiden valossa todeta vähintään että vaikka kumpikaan meistä ei olisi oikeassa tai väärässä ainakin tämä sivusto sekä sen kävijämäärät kasvavat joten jotain he tekevät oikein, eikö totta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 034
Jotenkin lapsenuskoisesti voisi kuvitella, että jos jatkuvasti saa bannia foorumilla niin A) muuttaa omaa käytösmalliaan, B) jatkaa samaa rataa ja saa uusia banneja tai C) pakkaa kimpsunsa ja kampsunsa ja siirtyy toisaalle.

Itse ehkä valitsisin vaihtoehdon A. Tietty jos tarkoituksena on vain aiheuttaa itselleen jatkuvia ongelmia eikä näe omassa toiminnassaan mitään vikaa, niin saattaa valita vaihtoehdon B tai muiden osalta jopa parhaan vaihtoehdon C.

Kukaan ei kuitenkaan pakota tänne kirjoittelemaan. Aina voi ottaa takkinsa ja suunnata kohti ovia jos paikan säännöt tai ilmapiiri ei miellytä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 281
Se perinteinen "ei kukaan muu" -argumentti: "Ei kukaan muu" koe moderointia ongelmalliseksi, paitsi ne 50, jotka asiasta tässä keskusteluketjussa mainitsevat, ja useimmat varmaan loppujen lopuksi toistuvien mielivaltaisten henkilöönmenevien bannien jälkeen sitten kyllästyvät foorumiin eivätkä tule enää takaisin, jolloin tännekin foorumille jäävät rinkirunkkaamaan keskenään vain Oikeaa (tm) mieltä asioista olevat keskustelijat.
Voithan tehdä toisen nimimerkin ja huomata, että "jännästi" mikään ei muuttuisi, koska kyse ei ole nimimerkistäsi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 705
Miten näin suositulla foorumilla voi olla tuollainen lapsellinen kakara moderoimassa?
Itse asiassa tällä foorumilla on todella toimiva moderointi. Se on pääosin johdonmukainen, se mielestäni puuttuu oleellisiin asioihin - kuten offtopicin toistuvaan postaamiseen - ja yleensä varsin nopeasti. Suuri osa keskustelusta pysyy siistinä ja aiheessa vaikka käyttäjiä on todella paljon ja keskustelu aktiivista. On täysin oikein, että bännejä jaetaan kun sääntöjä rikotaan toistuvasti - jopa samasta asiasta kuin aiemmin.

Ihan nyrkkisääntönä kaikille: jos huomaat saavasi usein bännin, niin luultavasti kirjoitustavassasi on jotain pielessä ja sille kannattaa tehdä jotain. Tai lähteä muualle.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 539
Itse asiassa tällä foorumilla on todella toimiva moderointi. Se on pääosin johdonmukainen, se mielestäni puuttuu oleellisiin asioihin - kuten offtopicin toistuvaan postaamiseen - ja yleensä varsin nopeasti.
Kyllä näin on. Ylläpito se on se pahin offtopicin kylväjä. Ehdottomasti olen samaa mieltä kanssasi :rofl: Noh, vitsi vitsi.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 861
Se perinteinen "ei kukaan muu" -argumentti: "Ei kukaan muu" koe moderointia ongelmalliseksi, paitsi ne 50, jotka asiasta tässä keskusteluketjussa mainitsevat, ja useimmat varmaan loppujen lopuksi toistuvien mielivaltaisten henkilöönmenevien bannien jälkeen sitten kyllästyvät foorumiin eivätkä tule enää takaisin, jolloin tännekin foorumille jäävät rinkirunkkaamaan keskenään vain Oikeaa (tm) mieltä asioista olevat keskustelijat.
Niin paljon parempihan se on että ne 50 jää tänne trollaileen ja "keskusteleen" sitä omaa offtopic jankkaamista. Loput 70k+ sitten lähtee muualle kun eihän sitä "keskustelua" kukaan jaksa seurata enään
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 753
Miten näin suositulla foorumilla voi olla tuollainen lapsellinen kakara moderoimassa?
Aikanaan olin perustamassa ja ylläpidossa+moderoimassa vilkkaalla foorumilla ja sain joskus samantyyppisen palautteen (toki sitä yleistä peruskommenttia tuli toisten suosimisesta ja toisten sorsimisesta), mutta pohjimmiltaan kun kaikki ollaan ihmisiä, voi joskus tulla virheitä, mutta ei näitä paljon yleensä tule, eli jos tuntuu, että omalle kohdalle sattuu keskivertoa useammin sanktioita, on tilastollisesti todennäköistä, että peilistä löytyy syy.

Lisäksi, ei ratkaisujen tarvitse olla semmoisia, että pitää olla samaa mieltä, kunhan vain toimii annettujen ohjeiden mukaan jos semmoisia annetaan.

Vapaaehtoistahan palstalle saapuminen on, jos se ei ole oman mielen kanssa yhteensopiva, miksi kiusata itseään ja jatkaa käyttöä? Pitää pienen tauon ja tulee takaisin kun tuntuu siltä.

Muistan myös useammin kuin kerran pyytäneeni mielipiteen modekollegoilta jonkun nimimerkin toimesta, että onko se jonkun muunkin mielestä rajan yli, että vältetään juurikin mahdollisesti se, ettei mielipide nimimerkistä vaikuta ’tuomioon’, olen varma, että täälläkin on aktiivinen modepalsta jossa ratkaisuista keskustellaan.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 539
Ei taida vielä olla sellaista foorumia olemassakaan missä olisi kaikki kaikkien mieleen. Aina on jotakin moitittavaa jostakin asiasta näillä nykypäivän foorumeilla.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 402
Minulla ei näköjään sitten tosiaankaan ole oikeutta kirjoittaa tänne foorumille mitään. Jos Juha Kokkonen ei muuta keksi, niin laittaa sitten bannit mielivaltaisesti "offtopicista" itse aloittamassani viestiketjussa, vaikka minun viestini pysyivät kaikki aiheessa. Ja kukaan muu ei näyttänyt saavan banneja taaskaan.

Miten näin suositulla foorumilla voi olla tuollainen lapsellinen kakara moderoimassa?
Sinä voit kirjoittaa foorumille yhteisten sääntöjen mukaisesti ihan niin kuin kaikki muutkin foorumin käyttäjät. Valtaosalle ei tunnu aiheuttavan mitään ongelmaa, sinulle nämmä aiheuttaa toistuvasti sama asia, joten jos näet että se on minun lapsellisuudestani kiinni, niin selvä se.

Piti tarkistaa mistä oli tällä kertaa kyse ja siellä oli näemmä taas Digitalisaatio-ketjussa näpytelty offtopicia modeemeista, vaikka samasta asiasta on sanottu sinulle ko. ketjussa moneen kertaan. Ei ole tarkoitus toistaa samaa ohjeistusta kerrasta toiseen, joten jos ei mene perille niin sitten rapsahtaa varoitus.

Ja ei, se että olet itse avannut ketjun, ei tarkoita sitä että voit silloin kirjoitella siellä ihan mitä huvittaa foorumin säännöistä ja tavoista piittaamatta.
 

Heikki_H

Arch, btw
Tukijäsen
Liittynyt
26.02.2020
Viestejä
1 216
Lisäksi, ei ratkaisujen tarvitse olla semmoisia, että pitää olla samaa mieltä, kunhan vain toimii annettujen ohjeiden mukaan jos semmoisia annetaan.
Tämähän se on se asia, jota kovin moni ei tunnu ymmärtävän (halua ymmärtää..). Ollaan sitä mieltä, että annetut ohjeet eivät toimi, ovat mielivaltaisia, tai jokin muu argumentti jolla ne voidaan sivuuttaa ja jättää noudattamatta niitä, ja sitten itketään kun tulee varoitusta.
Ylläpito voi latoa tiskiin ihan niin päättömät säännöt kuin heistä itsestään tuntuu, jos niitä ei pysty / halua noudattaa, tervemenoa vaan muualle.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 906
Ihan varmasti tulee silloin tällöin varoituksia/banneja "väärin perustein", ylläpito koostuu ihmisistä ja virheitä sattuu ja modellakin voi olla huono päivä joka sitten heijastuu käyttäjiin, inhimillistä ja jos ja kun virhe korjataan niin himma bueno. Mutta jos koko ajan tuntuu että niitä virheitä sattuu vain omalle kohdalle ja toistuvasti, niin suurella todennäköisyydellä vika löytyy peilistä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 304
Viestejä
4 193 773
Jäsenet
70 897
Uusin jäsen
Miigu

Hinta.fi

Ylös Bottom