• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Keskustelua Suomen maahanmuutosta, maahanmuuttopolitiikasta ja niihin liittyvistä ilmiöistä (KR 2.0)

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
567
Käsitykseni kumpusi siitä, että tuskin mitään virallista diskorahaa annetaan. Kirjoitus oli alunperinkin melko asiattoman oloisesti ja trollaavasti kirjoitettu, koska siinä puhuttiin diskorahasta, joka käsitteenä on jo hieman vihapuheen kaltainen.
Eli käsityksesi pohjautui hölynpölyyn eli ajatukseen "tuskin". Luuloon ja uskomukseen. Sinulle kerrottiin vastaamassasi viestissä muun muassa, että harrasterahaa on jaettu. Alunperin vastasit, että sinulla on erilainen käsitys siitä, että täällä maksetaan laittomasti maassa oleville ilmainen terveydenhuolto, ruoka, asunto ja diskoraha. Et viitannut miltään osin pelkästään diskorahaan. Tämän jälkeen toki sivuutit nuo ensin mainitut.

Nyt puolustaudut sillä, että virallista diskorahaa ei ole mielestäsi jaettu. Eli jos toimeentulotukipäätöksessä ei lue diskoraha vaan harrasteraha, niin koet ilmeisesti olevasi oikeassa? Loput lainauksesta ei muuta itse asiaa mihinkään. Harrasterahaa on jaettu. On tosiasia, että hakijat ovat paljon diskoissa, joten diskoraha on aivan pätevä ja totuudenmukainen kuvailu.

Mitkä toimet osoittavat? Ai se, että annetaan 237 euroa kuussa ja asunto kolmeksi kuuksi, että kerkeää lähtemään maasta?
Esimerkiksi Lieksassa olleet tai olevat käytännöt, joihin oli linkki lainaamassasi viestissä, mutta et ilmeisesti lukenut. Lisäksi sinulle kerrottiin Helsingin päätöksestä antaa ilmainen terveydenhuolto laittomasti maassa oleskeleville. Ei sillä haluta lähettää ihmisiä pois, vaan heidät halutaan hoitaa täällä.

Itse kuitenkin uskon, että valehtelijat jäävät kiinni. Luotan sen verran tuohon maahanmuuttovirastoon, vai mikä lie taho ne hakemukset käsitteleekään.
Onko sinulla näyttöä ja lähdettä siitä, että valehtelijat jäätävät kiinni ja jos jäävät niin kuinka pieni osuus? Vai onko mielestäsi usko ja luottamus täysin riittävän vahvoja argumentteja sille, että esimerkiksi turvapaikkaa ei ole annettu valheellisin perustein?

Valtio noiden paperittomien TTT:n maksaakin, joten tuskin se kuuluu edes kaupungille.
Toimeentulotuen perusosa siirtyi Kelalle eli valtiolle. Ehkäisevää ja harkinnanvaraista toimeentulotukea joutuu edelleen hakemaan kunnilta. Lisäksi esimerkiksi ilmainen terveydenhuolto on kaupungin harkinnassa, ja siinä onkin eri käytänteitä eri kaupunkien välillä. Asia löytyy toimeentulotukilaista, lienee virheettömämpi lähde kuin toteamus "tuskin".

Onko siitä sitten varmaa tietoa, että Kelan rahaa olisi mennyt terroristeille?
Tekisi mieli vastata, että minä uskon Kelan tekevän rahallisia siirtoja terroristeille. Luotan sen verran Kelaan. Tämä olisi mielestäni trollivastaus.
Vastaan kuitenkin, että olisi suotavaa, että itse perehtyisit asiaan edes googlettamalla. Terroristijärjestöön kuuluminen ei pysäytä Kelan sosiaalitukia - Suomen Uutiset
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
567
Kyl mä sen blogin silmäilin läpi, mut vaikutti niin asenteelliselta, etten viitsinyt kovin tarkasti perehtyä.

Ja voihan ne siellä yrittää kusettaa, mut eri asia on sitten, että meneekö ne Migrille läpi. Jos tulkkikin huomas, ni hyvin todennäköisesti Migrikin huomaa.
Mielestäni keskustelulta menee helposti pohja ja se alkaa muistuttaa trollaamista, kun tapana näyttää olevan väittää eri mieltä olevien asiallisia kirjoituksia asenteellisiksi ja heti perään, ettet edes viitsi perehtyä. Siis tuomatta itse ainuttakaan argumenttia näkemyksellesi. On niin asenteellista ja ristiriitaista, että häiritsetkö keskustelua tarkoituksellisesti?

Ajatellaan, että on juuri rakennettu uusi silta ja tulkki, joka ei saa sanoa asiasta mitään, huomaa, ettei silta kestä liikennettä. Riittääkö tällöin, että joku vain olettaa, että no kai joku rakentajakin todennäköisesti huomaa? Mielestäni sellainen asennevamma ei ole kovin hyvä siinä tilanteessa, ja vastaavasti ei myöskään Migrin päätöksiä tehtäessä. Tyhmää ja vaarallista uskoa Päivi Nergien ja vastaavien valehtelijoiden osaamiseen.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 149
Sitten kotiin kasvamaan jos ei viitsitä mihinkään perehtyä. Ei tämä keskustelu näin toimi. Vai hups, lähenteleekö tämäkin vihapuheen kaltaista tuotetta?
Ei voida vaatia toiselta kirjoittajalta lukea jotain 20 sivua persujen propagandaa, jotta löytää sieltä oikean kohdan. Väitteen esittäjän pitäisi pystyä perustelemaan väitteensä, eikä vaatia selaamaan karrikoidusti koko internetiä läpi. Tää on vähän sama asia, kuin jos uskovainen perustelee ateistille uskoaan sillä, että ateisti ei ole lukenut raamattua, josta löytyy kaikki vastaukset kaikkiin ongelmiin - kyl kai sen oikean kohdan voi sieltä siteerata. Jos mitään todistustaakkaa ei olisi, voisi kaiken kuitata sillä, että: "käytä Googlea idiootti!"
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 149
Eli käsityksesi pohjautui hölynpölyyn eli ajatukseen "tuskin". Luuloon ja uskomukseen. Sinulle kerrottiin vastaamassasi viestissä muun muassa, että harrasterahaa on jaettu. Alunperin vastasit, että sinulla on erilainen käsitys siitä, että täällä maksetaan laittomasti maassa oleville ilmainen terveydenhuolto, ruoka, asunto ja diskoraha. Et viitannut miltään osin pelkästään diskorahaan. Tämän jälkeen toki sivuutit nuo ensin mainitut.


Nyt puolustaudut sillä, että virallista diskorahaa ei ole mielestäsi jaettu. Eli jos toimeentulotukipäätöksessä ei lue diskoraha vaan harrasteraha, niin koet ilmeisesti olevasi oikeassa? Loput lainauksesta ei muuta itse asiaa mihinkään. Harrasterahaa on jaettu. On tosiasia, että hakijat ovat paljon diskoissa, joten diskoraha on aivan pätevä ja totuudenmukainen kuvailu.
En ymmärrä, miksi pitää puhua diskorahasta. Miksei alkuperäinen kirjoittaja voinut puhua harrasterahasta? Termit haltuun nyt! Uskoisin, että se oli vain tahallista provokaatiota, tai sitten tietämättömyyttä. Jälkimmäiseen haluaisin oikeastaan uskoa enemmän.

Esimerkiksi Lieksassa olleet tai olevat käytännöt, joihin oli linkki lainaamassasi viestissä, mutta et ilmeisesti lukenut. Lisäksi sinulle kerrottiin Helsingin päätöksestä antaa ilmainen terveydenhuolto laittomasti maassa oleskeleville. Ei sillä haluta lähettää ihmisiä pois, vaan heidät halutaan hoitaa täällä.
Se Lieksan käytäntö tais olla just toi 237 euroa kuussa ja asunto kolmeksi kuuksi. Onko tuo mielestäsi niin suuri summa, että se houkuttelee ihmisiä tähän kalliiseen maahan? Omasta mielestäni ei ole.

Onko sinulla näyttöä ja lähdettä siitä, että valehtelijat jäätävät kiinni ja jos jäävät niin kuinka pieni osuus? Vai onko mielestäsi usko ja luottamus täysin riittävän vahvoja argumentteja sille, että esimerkiksi turvapaikkaa ei ole annettu valheellisin perustein?
Eipä täs asiassa kellään varmastikkaan voi olla muuta kuin usko siihen, että Migri tekee työnsä hyvin.


Toimeentulotuen perusosa siirtyi Kelalle eli valtiolle. Ehkäisevää ja harkinnanvaraista toimeentulotukea joutuu edelleen hakemaan kunnilta. Lisäksi esimerkiksi ilmainen terveydenhuolto on kaupungin harkinnassa, ja siinä onkin eri käytänteitä eri kaupunkien välillä. Asia löytyy toimeentulotukilaista, lienee virheettömämpi lähde kuin toteamus "tuskin".
Se alkuperäinen aihe tästä kuuluu sarjaan "mielenkiintoiset filosofiset keskustelut", emmekä todellisuudessa voi asiasta tietoa (mielestäni ihan syystä) saada. Itse taisit verrata sitä siihen, ettei pakolaisten tänne ottamisen kokonaissummaa tiedetä. Voit miettiä, mikä kohu syntyi jo siitä, että maahanmuuttajat ovat yliedustettuina raiskaustilastoissa. Ei kukaan sellaista halua lisää.

Tekisi mieli vastata, että minä uskon Kelan tekevän rahallisia siirtoja terroristeille. Luotan sen verran Kelaan. Tämä olisi mielestäni trollivastaus.
Vastaan kuitenkin, että olisi suotavaa, että itse perehtyisit asiaan edes googlettamalla. Terroristijärjestöön kuuluminen ei pysäytä Kelan sosiaalitukia - Suomen Uutiset
Toi sun linkkis on persujen propagandasivusto, mutta vastaan silti. Tuo on täysin eri keskustelu. Tässähän oli tarkoitus käsittääkseni puhua "surffareista" ja diskorahoista. Otetaan nyt asia kerrallaan, eikä laajenneta liikaa, ettei tämä mene päättömäksi öyhötykseksi. Voidaan keskustella tuosta asiasta sitten myöhemmin erikseen.

Ja tuosta diskorahasta vielä sen verran, että kun väitit sen olevan sama asia kuin harrastusraha, niin siinä linkkaamassasi uutisessa luki, että "harrastuksiin saa rahaa, jos siihen on erityinen peruste.". Diskossa käymistä tässä yhteydessä tuskin lasketaan erityiseksi perusteeksi. Vai uskallatko lähteä selvittämään asiaa korkeammalta taholta?

Edit. Sanottakoon vielä se, että alkuperäinen kommenttini koski ainoastaan sitä, että käytetään termiä diskoraha. Mielestäni se termi ei vastaa todellisuutta - lähellekkään! Muu keskustelu tämän ympärillä lienee jotain savuverhoa, jolla tämä vihapuheen kaltainen kielenkäyttö yritetään peittää, tai sallia, tai jättää huomiotta. Itse siihen halusin kuitenkin puuttua ja kuinkas sitten kävikään...
 
Viimeksi muokattu:

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
En ymmärrä, miksi pitää puhua diskorahasta. Miksei alkuperäinen kirjoittaja voinut puhua harrasterahasta? Termit haltuun nyt! Uskoisin, että se oli vain tahallista provokaatiota, tai sitten tietämättömyyttä. Jälkimmäiseen haluaisin oikeastaan uskoa enemmän.
Ja mitäs "harrasterahaa" annetaan suomalaisille sosiaaliavustusten saajille? Kysymyksesi on järjetön jo lähtökohdiltaan.

E
Se Lieksan käytäntö tais olla just toi 237 euroa kuussa ja asunto kolmeksi kuuksi. Onko tuo mielestäsi niin suuri summa, että se houkuttelee ihmisiä tähän kalliiseen maahan? Omasta mielestäni ei ole.
Selvästikin houkuttelee, kun kerran tänne tullaan ~10 turvallisen maan halki, joista olisi voitu hakea turvapaikkaa.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 149
Ja mitäs "harrasterahaa" annetaan suomalaisille sosiaaliavustusten saajille? Kysymyksesi on järjetön jo lähtökohdiltaan.
Eipä siel mitään diskorahaakaan jaeta.

Selvästikin houkuttelee, kun kerran tänne tullaan ~10 turvallisen maan halki, joista olisi voitu hakea turvapaikkaa.
Tästähän ei ollut kenelläkään mietään tietoa vuonna 2015, jolloin pakolaisia tuli tänne suuret määrät ja josta tämä suuri maahanmuuttokeskustelu vaikuttaa yhä kumpuavan.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Eipä siel mitään diskorahaakaan jaeta.
"Diskoraha" on nimenomaan termi, jolla viitataan ilmaiseen rahaan sosiaalipuolelta (jota nimenomaan voi käyttää vaikka diskoiluun). Ei tietenkään niillä ole ikinä ollut erillistä "diskorahaa", se on pelkkä vertaus ilmaiselle rahalle.

Tästähän ei ollut kenelläkään mietään tietoa vuonna 2015, jolloin pakolaisia tuli tänne suuret määrät ja josta tämä suuri maahanmuuttokeskustelu vaikuttaa yhä kumpuavan.
Tottakai oli. Kyllä meillä oli täysin pätevät tiedot maantiedosta ja EU-sopimuksista.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 149
"Diskoraha" on nimenomaan termi, jolla viitataan ilmaiseen rahaan sosiaalipuolelta (jota nimenomaan voi käyttää vaikka diskoiluun). Ei tietenkään niillä ole ikinä ollut erillistä "diskorahaa", se on pelkkä vertaus ilmaiselle rahalle.
Harvemmin olen itse kuullut diskorahasta TTT:stä keskustellessani. Mielestäni tämä on enemmän tämän maahanmuuttokeskustelun myötä syntynyt termi, jota käytetään väärin. Niin tai näin, silti termi on halventava.

Tottakai oli. Kyllä meillä oli täysin pätevät tiedot maantiedosta ja EU-sopimuksista.
Mutta tuon iltalehden artikkelin mukaan jokainen kunta on itse sorvannut sopivat käytänteet. Näkisin niin, että käytänteet on sorvattu vasta, kun paska lävähti tuulettimeen. Eihän tollasta ole voinut ennakoida mitenkään.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
567
En ymmärrä, miksi pitää puhua diskorahasta. Miksei alkuperäinen kirjoittaja voinut puhua harrasterahasta? Termit haltuun nyt! Uskoisin, että se oli vain tahallista provokaatiota, tai sitten tietämättömyyttä. Jälkimmäiseen haluaisin oikeastaan uskoa enemmän.
Nyt siirrät keskustelun itse asiasta turhanpäiväiseen semanttiseen mietiskelyyn termien oikeellisuudesta. Puhuit itsekin aiemmin diskorahasta, joka on täysin vakiintunut termi.

Se Lieksan käytäntö tais olla just toi 237 euroa kuussa ja asunto kolmeksi kuuksi. Onko tuo mielestäsi niin suuri summa, että se houkuttelee ihmisiä tähän kalliiseen maahan? Omasta mielestäni ei ole.
Lieksan käytäntö on aiemman linkatun uutisen mukaan tehdä toimeentulotukipäätökset jopa kolmeksi vuodeksi kerrallaan. Kantasuomalaiset joutuvat hakemaan kerran kuussa. Varmasti tiedät, että kolme vuotta on pidempi aika kuin kolme kuukautta. Asunto maksetaan tietysti samalla ja tarvittaessa harrasteraha. Vääristelet aikamääreitä ja käytännössä koko asiaa, onko tarkoituksenasi vain trollata vai mistä on kyse?

Eipä täs asiassa kellään varmastikkaan voi olla muuta kuin usko siihen, että Migri tekee työnsä hyvin.
Miksi kenelläkään ei voisi olla muuta kuin lapsellinen usko? Minulla on erilainen käsitys. Mikä perustelu sinulla on siihen, että esimerkiksi Päivi Nergin valehtelun seuraus olisi nimenomaisesti ja varmasti se, että kaikki ajattelevat Migrin tekevän työnsä hyvin?

Se alkuperäinen aihe tästä kuuluu sarjaan "mielenkiintoiset filosofiset keskustelut", emmekä todellisuudessa voi asiasta tietoa (mielestäni ihan syystä) saada. Itse taisit verrata sitä siihen, ettei pakolaisten tänne ottamisen kokonaissummaa tiedetä. Voit miettiä, mikä kohu syntyi jo siitä, että maahanmuuttajat ovat yliedustettuina raiskaustilastoissa. Ei kukaan sellaista halua lisää.
Mielestäni sinun virheellinen käsitys ei ole mielenkiintoista filosofista keskustelua. Mikä on peruste sille, että emme voi saada esimerkiksi ehkäisevän ja harkinnanvaraisen toimeentulotuen summia, joita on jaettu tulijoille? Tämä nykyinen linja on asiaa pimittelevä poliittinen päätös, ja monissa maissa linja on toisenlainen. Jopa Ruotsissa asia tilastoidaan paljon selvemmin. Monet kansalaiset ja tutkijatkin haluaisivat saada tarkat summat, mutta summien julkaisua ei haluta toteuttaa.

Kannattaa ymmärtää, että kohu on seuraus nimenomaan suojaa hakevien korkeasta raiskausmäärästä. Kohua ei olisi ilman raiskauksia ja muita haitallisia ilmiöitä. Sinun kannattamasi tiedon pimittäminen on petos kansaa kohtaan, se saattaa kansalaisten turvallisuuskäsityksen virheelliseksi, aiheuttaa suurta epäluottamusta viranomaisia kohtaan ja itseasiassa estää ratkaisujen hakemisen asiaan. Voit miettiä asiaa vaikka siltä kantilta, että nuorille on päiväkodista lähtien jauhettu, että tulijat ovat rikkautta ja niitä on tuotu vierailulle heidän luokse, kunnes jossain vaiheessa yli kymmenen tulijaa raiskaa tämän nuoren kuukausien ajan ja nuori tekee lopulta itsemurhan. Onko tämä siis kovinkin ideaali tilanne, paitsi että kohua pitäisi suitsia tehokkaammin?

Toi sun linkkis on persujen propagandasivusto, mutta vastaan silti. Tuo on täysin eri keskustelu. Tässähän oli tarkoitus käsittääkseni puhua "surffareista" ja diskorahoista. Otetaan nyt asia kerrallaan, eikä laajenneta liikaa, ettei tämä mene päättömäksi öyhötykseksi. Voidaan keskustella tuosta asiasta sitten myöhemmin erikseen.
Mikä tekee sivustosta propagandistisen? Sekö, että siellä on lainaus silloisen ministerin toteamuksesta? Niin, on varsin selvää, että kun valtio jakaa rahaa ulkomailla oleskeleville terroristeille, on rahansiirtoja valtion sisälläkin. Ilmainen terveydenhuolto ja mitä nyt milloinkin. En usko esimerkiksi muuan Bouananen joutuneen olemaan nälässä tai kuolleen pakkaseen.

Ja tuosta diskorahasta vielä sen verran, että kun väitit sen olevan sama asia kuin harrastusraha, niin siinä linkkaamassasi uutisessa luki, että "harrastuksiin saa rahaa, jos siihen on erityinen peruste.". Diskossa käymistä tässä yhteydessä tuskin lasketaan erityiseksi perusteeksi. Vai uskallatko lähteä selvittämään asiaa korkeammalta taholta?

Edit. Sanottakoon vielä se, että alkuperäinen kommenttini koski ainoastaan sitä, että käytetään termiä diskoraha. Mielestäni se termi ei vastaa todellisuutta - lähellekkään! Muu keskustelu tämän ympärillä lienee jotain savuverhoa, jolla tämä vihapuheen kaltainen kielenkäyttö yritetään peittää, tai sallia, tai jättää huomiotta. Itse siihen halusin kuitenkin puuttua ja kuinkas sitten kävikään...
Tuo on saivartelua. Ei sitä rahaa tietenkään virallisesti jaeta diskossa käymiseen. Samaa rahaa kuitenkin käytetään diskoissa käymiseen. Muita tulojahan tulijoilla ei ole.

Et kritisoinut alunperin miltään osin itse termiä, vaan mainitsit, että sinulla on erilainen käsitys tulijoille maksettavasta ilmaisesta terveydenhuollosta, ruuasta, asunnosta ja diskorahasta. Muistaakseni käytit sen jälkeen itsekin termiä diskoraha. Kun erilaiselle virheelliselle käsityksellesi pyydettiin perusteita, etkä niitä kyennyt toimittamaan, aloit viemään keskustelua semanttiseksi saivarteluksi termeistä, vihapuhetta unohtamatta.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Harvemmin olen itse kuullut diskorahasta TTT:stä keskustellessani. Mielestäni tämä on enemmän tämän maahanmuuttokeskustelun myötä syntynyt termi, jota käytetään väärin. Niin tai näin, silti termi on halventava.
Millä perusteella?

Harvemmin olen itse kuullut diskorahasta TTT:stä keskustellessani. Mielestäni tämä on enemmän tämän
Mutta tuon iltalehden artikkelin mukaan jokainen kunta on itse sorvannut sopivat käytänteet. Näkisin niin, että käytänteet on sorvattu vasta, kun paska lävähti tuulettimeen. Eihän tollasta ole voinut ennakoida mitenkään.[/QUOTE]
Se, etteivät yksittäiset kunnat ole osanneet ottaa asiaa huomioon, ei todellakaan tarkoita etteikö sitä olisi voitu ja ennakoitu muiden osalta. Kunnat eivät vastaa maahanmuutosta, vaan vallassa oleva hallitus.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
567
Eipä siel mitään diskorahaakaan jaeta.

Tästähän ei ollut kenelläkään mietään tietoa vuonna 2015, jolloin pakolaisia tuli tänne suuret määrät ja josta tämä suuri maahanmuuttokeskustelu vaikuttaa yhä kumpuavan.
Sinulla on fiksautuminen termiin diskoraha. Asia on selitetty sinulle moneen kertaan useamman toimesta. Raha, jota jaetaan vastiikkettomasti tulijoille, jota käytännössä käytetään esimerkiksi diskoihin. Semanttinen pyörittely ei muuta asiaa muuksi.

2015 oli tieto siitä, että tulijat ovat tulleet Tornioon 7-8 turvallisen maan läpi, koska mikään muu ei ollut mahdollista. Teleporttautumista, taivaasta putoamista tai vastaavaa ei tapahtunut. Käytännössä lähes kaikki tulivat Ruotsin kautta, ja Ruotsi mielletään toistaiseksi turvalliseksi maaksi.

Harvemmin olen itse kuullut diskorahasta TTT:stä keskustellessani. Mielestäni tämä on enemmän tämän maahanmuuttokeskustelun myötä syntynyt termi, jota käytetään väärin. Niin tai näin, silti termi on halventava.

Mutta tuon iltalehden artikkelin mukaan jokainen kunta on itse sorvannut sopivat käytänteet. Näkisin niin, että käytänteet on sorvattu vasta, kun paska lävähti tuulettimeen. Eihän tollasta ole voinut ennakoida mitenkään.
Termi diskoraha liittyy nimenomaan turvapaikanhakijoihin ja heille maksettaviin sosiaalietuuksiin. Termissä ei ole mitään halventavaa, koska se kuvaa asiaa totuudenmukaisesti. Sitä paitsi asioista ja ongelmista pitää voida keskustella asiallisesti ja faktapohjaisesti, vaikka sen seurauksena sinä tai joku muu kokisi loukkaantumisen tai pitäisi yksittäistä termiä halventavana.

Asiaan liittyvä tulijamassa ja siihen liittyvät ilmiöt nähtiin jo kauan sitten lähtömaita tarkasteltaessa ja monin paikoin Euroopassa sekä myös naapurimaata vilkaisemalla. Kyse ei suinkaan ole ollut missään vaiheessa luonnonilmiöstä, jota ei voisi ennakoida tai jolle ei voisi tehdä mitään. Sen sijaan kyse on ollut poliittisten päättäjien valehtelusta ja haluttomuudesta myöntää ongelma, vaikka myöntäminen on ensimmäinen asia, joka pitäisi tehdä. Ilman sitä ei voida saada aikaan ratkaisuja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
481
-90-luvun puolivälin tietämissä tuli oltua aika paljon tekemisissä Jugoslavian alueelta tulleiden pakolaisten kanssa, kun niitä oli sijoitettu samaan kaupungin vuokrataloon, jossa itsekin asuin. Osasta noista tuli ihan kavereitakin ja samoissa porukoissa hilluttiin ainakin vuoden verran. Yhtä heistä tuli tervehdittyäkin ihan vasta kun näin sitä kaupassa. Eräs kaveri oli tuolloin kesän sossussa myös töissä, kun ala läheisesti liittyi hänen opintoihinsa. Tuolloin nämä pakolaiset saivat sossusta ylimääräistä rahaa kaiken päälle noin 500mk edestä kuussa sosiaalisten verkostojen rakentamiseen paikallisten kanssa ja muuhun kotoutumiseen liittyvään toimintaan. Tämä tietenkin aiheutti kateutta köyhänä suomalaisena opiskelijana, jolla myös olisi käyttöä noille rahoille ollut. Ellen väärin muista niin diskorahasta sitä silloinkin jo puhuttiin ja naureskeltiin sitä porukalla saman pöydän ääressä useampaan otteeseen.

Alkujaan tämä sakki taisi tulla Suomeen vuoden -91 aikana (en jaksa tarkistaa). En sitten tiedä millä perusteella, minkä ikäisille ja kuinka kauan tällaista rahaa maksettiin, mutta tuli vain mieleen ettei tämä kovin uusi keksintö ole. Nykyrahaksi en jaksa sen kummemmin tuota muuttaa, mutta tupakkiaski maksoi tuolloin vähän vajaa 20 markkaa ja tuoppi baarissa ehkä saman verran, joihin nämä rahat pääsääntöisesti siis menivät.
 
Liittynyt
28.01.2018
Viestejä
1 085
Harvemmin olen itse kuullut diskorahasta TTT:stä keskustellessani. Mielestäni tämä on enemmän tämän maahanmuuttokeskustelun myötä syntynyt termi, jota käytetään väärin. Niin tai näin, silti termi on halventava.
Aina on mahdollisuus tarveharkintaiseen rahaan. Maahanmuuttajilla se on "diskoraha" ja paikalisilla "pubiraha". Sitä pitää vain osata hakea. Jos on istunut nuoresta asti pubissa niin aivot voi olla jo niin solmussa että sitä ei enään saa. Se että täällä keskustellaan vain dikorahasta johtuu tietysti siitä että vastustetaan kaikenlaista maahanmuuttoa joka tulee... ööö muista maista missä aurinko helottaa kuumempana kuin täällä poholassa.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 224
Onneksi muualla Euroopassa on tiukennettu liikkumista.

"Suomeen tulee yhä vähemmän turvapaikanhakijoita.

Maahanmuuttovirastosta (Migri) arvioidaan, että ensimmäisiä turvapaikkahakemuksia saatetaan jättää tänä vuonna vähemmän kuin koskaan aiemmin kuluvan vuosikymmenen aikana.

Ensimmäisiä turvapaikkahakemuksia Suomeen on tehty tänä vuonna syyskuun puoleen väliin mennessä 1 750.

Migrin turvapaikkayksikön johtaja Antti Lehtinen arvioi, että tällä tahdilla ensimmäisten turvapaikkahakemusten määrä on vuoden loppuun mennessä noin 2 200.

– Liikkuminen Euroopan sisällä on vaikeutunut melkoisesti. On sisärajatarkastuksia, joka näkyvät Suomen hakijamäärissä. Lisäksi olemme täällä niin sanotusti perällä, jos Euroopan sisällä liikkuu ihmisiä, Lehtinen pohtii syitä hakemusten vähyyteen."


Turvapaikanhakijoita tulee Suomeen yhä vähemmän – hakemusten määrä voi jäädä tänä vuonna vuosikymmenen pienimmäksi
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 149
Nyt siirrät keskustelun itse asiasta turhanpäiväiseen semanttiseen mietiskelyyn termien oikeellisuudesta. Puhuit itsekin aiemmin diskorahasta, joka on täysin vakiintunut termi.

[...]

Tuo on saivartelua. Ei sitä rahaa tietenkään virallisesti jaeta diskossa käymiseen. Samaa rahaa kuitenkin käytetään diskoissa käymiseen. Muita tulojahan tulijoilla ei ole.

Et kritisoinut alunperin miltään osin itse termiä, vaan mainitsit, että sinulla on erilainen käsitys tulijoille maksettavasta ilmaisesta terveydenhuollosta, ruuasta, asunnosta ja diskorahasta. Muistaakseni käytit sen jälkeen itsekin termiä diskoraha. Kun erilaiselle virheelliselle käsityksellesi pyydettiin perusteita, etkä niitä kyennyt toimittamaan, aloit viemään keskustelua semanttiseksi saivarteluksi termeistä, vihapuhetta unohtamatta.
Mielestäni on ihan oikeutettua puuttua hieman vihapuheelta haiskahtavaan termiin.

Jos henkilö saa (nyt vaikka sen) 237 euroa kuussa ja asunnon kolmeksi kuuksi, eikä sitten mitään, niin kuinkahan todennäköistä on, että se harrastukseen tarkoitettu raha - jonka saamiseen täytyy olla harrastus - menee diskoon? Sitä en tiedä varmaksi, miten Kela tarkistaa sen, että henkilö varmasti harrastaa jotain, mutta se kuitenkin tarkistetaan. Näin ollen rahaa ei saa, jos ei ole harrastusta.

Jos on harrastus, niin sen rahan luulis menevän siihen harrastukseen, sillä jos sen lopettaa, niin seuraavana kuuna ei saa enää harrasterahaa.

Se on nyt vaan täysin harhaanjohtavaa kutsua 237 euron tuloilla elävän harrasterahaa diskorahaksi, koska itse en ainakaan jaksa uskoa, että noin pienillä tuloilla kukaan käy diskoissa.

Joskus semantiikassa piilee totuus.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 409
Mielestäni on ihan oikeutettua puuttua hieman vihapuheelta haiskahtavaan termiin.

Jos henkilö saa (nyt vaikka sen) 237 euroa kuussa ja asunnon kolmeksi kuuksi, eikä sitten mitään, niin kuinkahan todennäköistä on, että se harrastukseen tarkoitettu raha - jonka saamiseen täytyy olla harrastus - menee diskoon? Sitä en tiedä varmaksi, miten Kela tarkistaa sen, että henkilö varmasti harrastaa jotain, mutta se kuitenkin tarkistetaan. Näin ollen rahaa ei saa, jos ei ole harrastusta.

Jos on harrastus, niin sen rahan luulis menevän siihen harrastukseen, sillä jos sen lopettaa, niin seuraavana kuuna ei saa enää harrasterahaa.

Se on nyt vaan täysin harhaanjohtavaa kutsua 237 euron tuloilla elävän harrasterahaa diskorahaksi, koska itse en ainakaan jaksa uskoa, että noin pienillä tuloilla kukaan käy diskoissa.

Joskus semantiikassa piilee totuus.
Eiköhän tämä vääntäminen tästä "diskorahasta" voisi nyt riittää. Mielipide siitä tuli jo selväksi ja kaikilla on varmasti myös tässä vaiheessa jo selvää mitä sillä tarkoitetaan. Koitetaan välttää sitä saman asian jankkaamista uudelleen ja uudelleen - ne omat mielipiteet tulee kyllä selville yhdellä sanomisella. Koskee kaikkia keskusteluun osallistuneita.

Yleisellä tasolla tämä "diskoraha" termi on hyvä esimerkki siitä, miksi asiallisessa keskustelussa olisi hyvä välttää tällaisia keksittyjä mukahauskoja termejä, jotta kaikki ymmärtävät varmasti mistä on kyse.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Me tienataan tällä, tai no turviksien avustajat tienaa tällä.

Valtio antaa turvapaikanhakijoiden oikeusapuun 11 miljoonaa euroa ja 110 euron tuntipalkkiot – alkaako lakifirmoissa taas rahakkaat tilipäivät?
Pääministeri Antti Rinteen (sd) hallituksen hallitusohjelmaan on kirjattu, että Suomeen tulleiden turvapaikanhakijoiden oikeusturvaa parannetaan mahdollistamalla avustajan käyttö turvapaikkapuhuttelussa. Lisäksi otetaan käyttöön tuntiperusteiset palkkiot avustajille sekä yleiset hallinto-oikeudelliset valitusajat.

Oikeusministeriön mukaan valtion rahaa on varattu turvapaikanhakijoille annettavaan oikeusapuun vuosille 2020–2022 yhteensä 10,7 miljoonaa euroa. Summista 3,2 miljoonaa euroa perustuu hallitusohjelman kirjauksiin ja niistä osa on oikeusaputoimistoihin ja osa yksityisten avustajien palkkioihin.
Aiemmin turvapaikanhakijoiden yksityiset oikeusavustajat saivat tavanomaista oikeusapupalkkiota, eli 110 euron tuntipalkkiota, mutta vuoden 2016 lainmuutos teki niistä kiinteitä asiakohtaisia palkkioita. Julkisuudessa on ollut esillä arvioita siitä, että tuntipalkkiot johtivat pyrkimyksiin laskuttaa liikaa. Nyt Rinteen hallitus palauttaa tuntipalkkiot turvapaikanhakijoiden oikeusapuun.
 

inexcess

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.07.2019
Viestejä
2 574
Vaikeata on tajua sitä, miksi Demarit väen väkisin avasi asianajajille, joilla on useinmiten Kokoomuksen jäsenkirja taskussa, apajat ylettömään rahastamiseen turvapaikanhakijoiden oikeustapauksien hoidossa. Kiinteällä tehtäväpalkkiolla kulut olisivat pysyneet aisoissa. Nyt rajoittamattomalla tuntilaskutusoikeudella tullaan näkemään mitä mielenkiintosempia laskuja. Minkä tahansa lillukanvarren tutkimisesta voidaan laskuttaa, oli asia merkittävä tuomion kannalta tahi ei.

Muistuu mieleen yhden kaukaisen sukulaisen tapaus, jossa palkattiin asianajaja hoitamaan varakasta mutta riitaista kuolinpesää. Loppulasku oli tähtitieteellinen ja sai kuolinpesän riitaiset osakkaat kyselemään yhdessä että miten näin kävi. Asianajotoimisto toimitti tarkennetun yhteenvedon laskusta ja siellä olikin sitten kaikenlaisia kuluja..

Esimerkiksi siitä oli laskutettu 1,5 tuntia töitä (a 295 Eur), että asianajotoimistossa käyneelle kiinteistövälittäjälle annettiin myytävän kiinteistön avain. Todennäköisesti toimiston assari oli antanut avaimen kiinteistövälittäjälle, ottanut kuittauksen ja aikaa koko operaation mennyt kaikkiaan max 10 min.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 058
Vaikeata on tajua sitä, miksi Demarit väen väkisin avasi asianajajille, joilla on useinmiten Kokoomuksen jäsenkirja taskussa, apajat ylettömään rahastamiseen turvapaikanhakijoiden oikeustapauksien hoidossa. Kiinteällä tehtäväpalkkiolla kulut olisivat pysyneet aisoissa. Nyt rajoittamattomalla tuntilaskutusoikeudella tullaan näkemään mitä mielenkiintosempia laskuja. Minkä tahansa lillukanvarren tutkimisesta voidaan laskuttaa, oli asia merkittävä tuomion kannalta tahi ei.

Muistuu mieleen yhden kaukaisen sukulaisen tapaus, jossa palkattiin asianajaja hoitamaan varakasta mutta riitaista kuolinpesää. Loppulasku oli tähtitieteellinen ja sai kuolinpesän riitaiset osakkaat kyselemään yhdessä että miten näin kävi. Asianajotoimisto toimitti tarkennetun yhteenvedon laskusta ja siellä olikin sitten kaikenlaisia kuluja..

Esimerkiksi siitä oli laskutettu 1,5 tuntia töitä (a 295 Eur), että asianajotoimistossa käyneelle kiinteistövälittäjälle annettiin myytävän kiinteistön avain. Todennäköisesti toimiston assari oli antanut avaimen kiinteistövälittäjälle, ottanut kuittauksen ja aikaa koko operaation mennyt kaikkiaan max 10 min.
Asianajajien palkkiot eivät tähän ketjuun tavallaan kuulu, mutta sivuhuomautuksena senverran, että minullekkin on ihan yksi lysti "mitä teen", niin "laskutan ammattini mukaan" ja "kaikki mitä ei itse tarvitse tehdä on helppoa". Riitaisat jääräpäät ovat kyllä yksi sellainen riesa em ammattikunnalle, että ansaitsevatkin tulla laskutetuksi. Kyllä siinä aina ajatus ja asioiden hoito katkeaa kun jotain jonninjoutavaa joutuu juosta.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Asianajien palkkiot kuuluvat tähän ketjuun ja niistä on hyvä mainita, koska se liittyy suoraan maahanmuuttajiin sekä kuinka paljon massia kuluu välillisesti ja muutenkin, vai olenko jättänyt jotain huomioimatta?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
@Eramaankettu ja @Jurppii

Olisi kiva tietää oma teidän kanta tähän "ilmiöön", koska aika ajoin te aktivoidutte, joko sekoittamaan / aiheuttamaan väittelyä keskusteluun.

Itse olen jo ajat sitten jättänyt vastaamatta jos minua on lainattu ja olen huomannut väittelyn aloittamista ja olen muutenkin yrittänyt olla aika neutraali ja vain tuoda ilmi asioita tässä ketjussa.

Joku voi sanoa, ettei minulla ole mitään syvällisempää annettavaa, mutta ne jätän muualle kuin tähän ketjuun.

Ei ole pakko seurata tätä ketjua jos se ei ole mieleinen.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
@Eramaankettu ja @Jurppii

Olisi kiva tietää oma teidän kanta tähän "ilmiöön", koska aika ajoin te aktivoidutte, joko sekoittamaan / aiheuttamaan väittelyä keskusteluun.

Itse olen jo ajat sitten jättänyt vastaamatta jos minua on lainattu ja olen huomannut väittelyn aloittamista ja olen muutenkin yrittänyt olla aika neutraali ja vain tuoda ilmi asioita tässä ketjussa.

Joku voi sanoa, ettei minulla ole mitään syvällisempää annettavaa, mutta ne jätän muualle kuin tähän ketjuun.

Ei ole pakko seurata tätä ketjua jos se ei ole mieleinen.
Mun kanta mihin ilmiöön? :confused:
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 058
Hämilläni olen myös itse. Kommentoin vain ja ainoastaan tuota palkkio asiaa riitaisasta pesänjaosta, koska asia kosketti henkilökohtaisesti enemmän. Muihin asioihin olen kyllä lukenut ja ottanut kantaa jo aina kun on kantaa ottamisen arvoista.


Turvapaikka asiassa voisi vaikka tarjota oikeusapua ja turvikselle oikeusapuun valtion takaamaa lainaa. Jos ja jos olisikinkyseessä oikeaturvis, olisi asia helppo viedä maaliin. Jos taas henkilö on osa invaasiota, voitaisiin iphonet ulosmitata ja loppuja periä turhaan. Saattaisi kuitenkin vähentää tuota vetkuttelua juristeilla kahdesta syystä. Toinen olisi se, että juristilta jäisi rahat saamatta, kun ei jokaiselle sompulle koittaisi uskotella, että mahdollisuuksia on, kun rahat jää osin saamatta (turhaa perintää) hävitessä. Ja toisaalta jos joutuu edes sen iphonen uhalla lähteä uudelle kierrokselle voisi olla toinen ääni kellossa... Siihen kun bonuksena tarjottaisiin vielä ilmainen lento kotiin jos heti lähtee vapaaehtoisesti, niin sehän olisi jo lottovoitto..

E. Ja en todellakaan ole ikinä koittanut hämmentää. Aina pyrkinyt vain ajan hermolla ajattelemaan objeltiivisesti ja olematta rasisti vastustaa nykyistä typerää kehitystä.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 058
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 044
Ja olihan minulla asiaakin. Päivän polttava puheenaihe, eli miten irakin ihmeet onnistuu ilman vakavaa harkintaa kantamaan teräaseen toisen työpaikalle ja sillä sitten vain pahoinpitelemään? On tämä laitos sairas, jos syyttävän juristin ajama murhayritys tuomio ei mene läpi.

Ali halusi kostaa vaimonsa pettämisen, iski veitsellä kesken koulupäivän rintaan – nainen pelkää yhä henkensä edestä
Olen samaa mieltä, riippumatta olisiko tekijä kantis taikka muu.
"(Mies) on myös itse esitutkinnassa, ensimmäisessä kuulemisessaan, vahvistanut, että kyseessä on ollut suunniteltu teko ja että hän oli ottanut veitsen tarkoituksella mukaan. Asiassa on myös ensimmäisestä kuulustelusta lähtien ollut riidatonta, että (miehen) teon motiivina on ollut kunnian puhdistaminen, syyttäjän hovioikeuteen jättämässä valituksessa lukee."
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Kun rasistinen motiivi käsittääkseni on tuomiota koventava peruste, niin olisiko syytä lisätä myös uskonnollinen motiivi vastaavaksi tuomiota koventavaksi perusteeksi? Mielestäni kyse on hyvin pitkälti saman kaltaisesta teosta. Kummassakin ajatuksena on, että teen näin, koska aatteeni sanoo, että teko on oikein.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 044
Kun rasistinen motiivi käsittääkseni on tuomiota koventava peruste, niin olisiko syytä lisätä myös uskonnollinen motiivi vastaavaksi tuomiota koventavaksi perusteeksi? Mielestäni kyse on hyvin pitkälti saman kaltaisesta teosta. Kummassakin ajatuksena on, että teen näin, koska aatteeni sanoo, että teko on oikein.
Ehdottomasti olisi
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Sitä toivoisi, että Helsingin kaupunki lopettaisi epäinhimillisen syrjinnän ja mahdollistaisi palvelut laajemmalle joukolle. Nythän palvelut järjestetään vain hyvinvoiville ja rikkaille ihmisille, jotka pystyvät matkustamaan paikan päälle kaupunkiin. Seuraavan sivuvastaanoton toivoisi olevan lähempänä käyttäjiä esim. Irakin aavikkoilla tai Kongon sademetsissä. Voitaisiin aidosti levittää sitä hyvinvointia eikä rakentaa tällaisia teennäisiä rajoja paperittomien auttamiseksi.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
567
HU: Paperittomien sote-palveluiden käyttö jäi vähäiseksi
"paperittomien terveydenhuolto maksoi viime vuonna vain noin 33 000 euroa."
Ei paljoakaan, joten päätetään jättää ennalleen. Tuolla summalla kuitenkin saa paljon inhimillisesti mitattuna.
Tuollaisen luvun levittäminen on vastuutonta ja hölmöä uskoa sen olevan koko totuus. Luvussa on mukana vain perusterveydenhuolto. Kansanedustaja Mari Rantasen tietojen mukaan "Luvusta puuttuvat sosiaalitoimen ja majoituksen menot, jotka olivat 2018 noin 1,3 miljoonaa euroa. Luvusta puuttuu myös erikoissairaanhoidon menot, koska Hus ei pysty niitä toimittamaan. Husin pitäisi hakea kiireellisen hoidon menot Kelalta, kun potilas on laittomasti maassa ja lopuista ei kiireellisistä lähtevät laskut helsinkiin kustalaskutuksena. On siis perin erikoista jos Hus ei tiedä mitä laskuja se kenellekin lähettää, saati että se ei niitä arkistoisi. Lukuja ei vain haluta kertoa." Paperittomien hoito maksoi Helsingille vain 30 000 euroa – perussuomalaisten ehdotukselle tyly vastaus

Ylipäätänsä konsepti minkään muun kuin lähtöpassin antamisesta laittomasti maassa oleskeleville tuntuu perin erikoiselta, joitakin aitoja hätätapauksia lukuunottamatta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 256
HU: Paperittomien sote-palveluiden käyttö jäi vähäiseksi
"paperittomien terveydenhuolto maksoi viime vuonna vain noin 33 000 euroa."
Ei paljoakaan, joten päätetään jättää ennalleen. Tuolla summalla kuitenkin saa paljon inhimillisesti mitattuna.
Oliko tuo summa per nuppi? Silloin ollaan ehkä lähempänä totuutta.

Täysin älytön luku, joka ei perustu mihinkään. Kyllähän jokainen tietää, ettei 33 000 eurolla pyöritetä edes kahvikojua vuotta. Tuollainen summa voidaan saada, kun päätetään keinotekoisesti laskea jotakin.

Autoiluni kustannus oli viime vuonna noin 2 euroa per 100 kilometriä. Ajoin 10 000 kilometriä ja kävin 100 kertaa kahvilla. Kahvi maksoi keskimäärin 2 euroa per kuppi. Muut kulut ovat salaisia, liittyvät johonkin muuhun, niitä ei ole kirjattu mihinkään tai niitä ei voida määrittää. Siispä ne voidaan sivuuttaa, tai paremminkin niitä ei ole olemassa edes kysyttäessä. Kaksi euroa maksaa satasen siivu. Kaksi euroa maksaa. Hajaantukaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
567
Tuon kuluerän 33 000 euroa oli maininnut Helsingin kaupunginhallitus. Mielestäni sitä ei voi ottaa vakavasti, joitakin yksilöitä lukuunottamatta. Siis kun puheena on maahanmuuttoon tai rasismiin liittyvät asiat. Siellä on liikaa politisoituneita tahoja. Ulkopuolinen taho ei ole tainnut laskea lukua.

Kaupunginvaltuuston ulostulot ovat usein sellaisia, että voi vain ihmetellä miten kukaan kykenee olemaan siellä kokouksesta toiseen, alusta loppuun. Videolla kaupunginvaltuusto keskustelee rasismista.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Kaupunki päätti ottaa 15 syyrialaista pakolaista, kun taloustilanne hyvä, mutta sitten toisessa yhteydessä valitettiinkin kaupungin velkaisuutta etenkin erikoissairaanhoitoon liittyvissä kuluissa, joka käytännössä tarkoittaa mm. potkua määräaikaisten työntekijöiden persuksille.

Onhan meillä varaa. Sitä samaa settiä, mistä Kari Suomalainen piirsi eli vieraat ensin.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Oliko tuo summa per nuppi? Silloin ollaan ehkä lähempänä totuutta.

Täysin älytön luku, joka ei perustu mihinkään. Kyllähän jokainen tietää, ettei 33 000 eurolla pyöritetä edes kahvikojua vuotta. Tuollainen summa voidaan saada, kun päätetään keinotekoisesti laskea jotakin.

Autoiluni kustannus oli viime vuonna noin 2 euroa per 100 kilometriä. Ajoin 10 000 kilometriä ja kävin 100 kertaa kahvilla. Kahvi maksoi keskimäärin 2 euroa per kuppi. Muut kulut ovat salaisia, liittyvät johonkin muuhun, niitä ei ole kirjattu mihinkään tai niitä ei voida määrittää. Siispä ne voidaan sivuuttaa, tai paremminkin niitä ei ole olemassa edes kysyttäessä. Kaksi euroa maksaa satasen siivu. Kaksi euroa maksaa. Hajaantukaa.
"Viime vuonna terveydenhuollon avohoidossa Helsingissä asioi 139 paperitonta asiakasta. Asiakaskäyntejä oli 321." ja vain 33k€ maksoi?.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 044
Tuolla sanotaan että erikoissairaanhoito on laskelman ulkopuolella. Joten miksi 100e käynti ei riittäisi?
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
1 887
Kenties sama kuin edellä, mutta kuitenkin. Al-Holin "Sannan" tytär haluaa Suomeen äitiään vähemmän. Kenties lapsena ei vielä osaa arvostaa sosiaaliturvaa ja koulutusmahdollisuuksia. Ei ainakaan ymmärrä puolustaa äitiään vaan puhuu ristiin avioliitostaan.

Sumeya sanoi:
Mun äiti sanoi sinulle, ettei se (avioliitto) ole totta. Mun äiti pelkää, että te syytätte häntä, mutta mun äiti ei liity tähän ollenkaan. Mä päätin mennä naimisiin, eikä se ole mitenkään mun äidin päätös.
Sumeya sanoi:
Koska Suomessa aina joku sylkäs mun päälle koulussa tai jotain tällasta, vaikka mulla oli vain tavallinen huivi, ei peittävää niqabia. Mulla oli t-paita, hame ja huivi ja silti ihmiset sylkivät päälleni.
Jostain syystä muslimit kokevat sylkemistä huomattavasti enemmän kuin kantikset. Toki lasten kesken mahdollista mutta niin moni sitä kokee vaikkei kukaan myönnä nähneensä että väkisinkin alkaa epäillä olisiko kyse tuhannen ja yhden yön tarinankerrontaperinteen ilmentymästä. Vai olisiko tässä tapauksessa puolet vääräuskoista verta omaava joutunut oikeauskoisten silmätikuksi approprioidessaan heidän pukeutuskulttuuriaan.


Äiti vei Sumeyan Suomesta Isisin alueelle tokaluokkalaisena – tyttö päätyi naimisiin 13-vuotiaana ja kertoo nyt tarinansa Ylelle
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 221
"Päälle sylkeminen" ei muutenkaan kuulu sillä tavalla suomalaiseen kulttuuriin kuin tiettyihin muihin kulttuureihin.. Kyllä suomalaisetkin kiusaa, mutta päälle sylkeminen ei kyllä täällä ole kovin tavallista. Siksi jos muslimi ottaa päälle sylkemisen puheeksi, tulee kyllä väkisin mieleen, että näinköhän puhuu totta vai repiikö tuon tarinan oman viiteryhmänsä tapakulttuurista.

Se on tietenkin eri asia, jos "päälle sylkeminen" onkin vain vertauskuva eli ei syletä oikeasti päälle vaan katsotaan ikävästi... Niinpä niin.
 
Viimeksi muokattu:

kusiainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 486
Älykäs ihminen ei murtaudu eläintarhan karhujen aitaukseen. Älykäs ihminen osaa myös katsoa historiaa ja tutkia vieraan kulttuuria ja kykenee tajuamaan, että kysessä on katastrofi, joka ei ole ko vieraasta irroitettavissa, joten ko vieras kannattaa ensisijaisesti olla päästämättä maahan ja jos on jo maassa, niin pienestäkin perseilystä poistaa maasta lopullisesti.

Älykäs ihminen myöskin tajuaa multikulttuuri haihattelussa olevan fataalin virheen (Ei toimi ollenkaan epäyhteensopivien kulttuurien kanssa).

Älykäs ihminen myöskin tajuaa historiaan ja uutisiin vilkaisemalla, että nykyinen Islam ja Suomen kulttuurit ovat siinämäärin pahasti ristiriidassa, jotta niiden voidaan hyvin todeta olevan perustavanlaatuisella tasolla epäyhteensopivat.

Suomalaisten pitäisi tajuta katsoa, mitä mamut ovat tähän mennessä saaneet täällä aikaan ja miten se on historiallisesti yhtenevää sen kanssa mitä ko mamuryhmät ovat tehneet muissa maissa. Tästä pystyy vetämään johtopäätökset ja vaikka kuinka muuta väittäisi, niin EI on käytännössä myös vaihtoehto.
Asian voisi ilmaista lyhyesti niinkin, että henkilö joka ei pysty näkemään/ymmärtämään syy-seuraussuhteita ei voi olla kovinkaan älykäs. Oman kokemukseni mukaan tälläinen vajavuus on suurella enemmistöllä ihmisistä. Kun syitä ja seurauksia hahmottamaan kykenemätön on helppo saalis mistä tahansa suunnasta tulevalle vaikuttamiselle, koska hänellä ei ole mitään mahdollisuutta arvioida kuulemaansa/lukemaansa millään merkityksellisellä tavalla.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
940
"vaikka mulla oli vain tavallinen huivi, ei peittävää niqabia"

Kannattanee sitten kokeilla loppuuko syljentä kun on oikeaoppisesti peittävä kaapu. Ainakin selviää onko kiljukantikset asialla vai ei, koska jostain syystä "ihmistä" tarkempi kuvaus tekijöistä on verboten.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 209
"Viime vuonna terveydenhuollon avohoidossa Helsingissä asioi 139 paperitonta asiakasta. Asiakaskäyntejä oli 321." ja vain 33k€ maksoi?.
Laskelmista on mm. unohtunut se, että tuota varten on käytännössä ollut töissä hoitaja, joka ei ole ilmainen ja hänen työpanos olisi voitu käyttää laillisesti maassa oleviin. Lisäksi luultavasti on tarvittu tulkkipalveluita, erikoissairaanhoitoa yms. kuten muutkin jo asiasta totesivat. Ja niistä "muista kuluista" se isoin osuus nimenomaan tulee. Ja se on kaikki pois kansalaisilta, joille ne palvelut kuuluisivat.

Koko maan tasollahan puhutaankin jo sitten ihan mittavista rahamääristä...
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
65
Sumeya:
Koska Suomessa aina joku sylkäs mun päälle koulussa tai jotain tällasta, vaikka mulla oli vain tavallinen huivi, ei peittävää niqabia. Mulla oli t-paita, hame ja huivi ja silti ihmiset sylkivät päälleni.
"Mitään en Suomesta muista, mutta tämän muistan kuitenkin."
Kuulostaa enemmänkin siltä, että kysyessään vanhemmiltaan syitä Suomesta pois muuttoon, on hänelle vastattu, että koulussa syljettiin yms.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 168
Maria Ohisalo: Näillä ehdoilla Suomi voisi vastaanottaa uusia Välimereltä pelastettuja turvapaikanhakijoita – hallitukselta päätös lähiviikkoina

Kohta sitä rikkautta tulee taas, kun Terijoki II pistää parastaan. :dead:

Sisäministerin mukaan Suomeenkin voisi saapua Välimereltä turvapaikanhakijoita aikaisintaan lokakuusta eteenpäin.

Sisäministeri Maria Ohisalon (vihr) mukaan hallitus keskustelee lähiviikkoina siitä, osallistuuko Suomi uuteen EU:n väliaikaiseen järjestelyyn, jossa Välimeren yli saapuvat turvapaikanhakijat jaettaisiin EU-maihin.

Paljon riippuu siitä, kuinka monta EU-maata mekanismiin saadaan mukaan.

– Jos saadaan riittävästi valtioita mukaan ja hallitus kokee, että tämä paperi kaikkinensa vastaa Suomen EU-puheenjohtajuuskauden ajatusta, niin sitten Suomi voi lähteä mukaan.

Mekanismi perustuisi kuitenkin jäsenmaiden vapaaehtoisuuteen.

Suomen EU-puheenjohtajuuskauden ohjelmassa taas todetaan ainakin, että vastaava mereltä pelastettujen ihmisten sijoittamiseen tähtäävä väliaikainen järjestely olisi yksi ajankohtainen aloite Suomen kaudelle.

Ohisalo kuvailee maanantaina Maltan, Ranskan, Saksan ja Italian sisäministerien kokouksessaan löytämää yhteisymmärrystä pohjaksi pilottiprojektille, johon yritetään saada mukaan mahdollisimman paljon jäsenvaltioita.

Ohisalo osallistui kokoukseen tarkkailijan roolissa.

Aikaisintaan Suomeenkin voisi Ohisalon mukaan saapua Välimereltä turvapaikanhakijoita lokakuusta eteenpäin.

– Ajatus on ollut, että lokakuusta eteenpäin mahdollisesti. Sitä ei ole vielä lyöty lukkoon, katsotaan mihin keskustelut johtavat.

Sopimusta esitellään tarkemmin EU:n sisäministerien kokouksessa 8. lokakuuta Luxemburgissa.

Edessä on Ohisalon mukaan myös keskustelu siitä, miten vastuunjako onnistuisi jäsenvaltioiden kesken konkreettisesti.

– Tarkemmat yksityiskohdat mietitään myöhemmässä vaiheessa.

AFP:n tietojen mukaan Ranska ja Saksa olisivat valmiita vastanottamaan ainakin 25 prosenttia Välimereltä pelastetuista ihmisistä.

Italian sisäministerin Luciana Lamorgesen mukaan Välimereltä pelastetut lähetettäisiin jäsenmaihin neljän viikon kuluessa rantautumisesta.

Vastaanottajamaat hoitaisivat turvapaikkaprosessit, ja huolehtisivat tarvittaessa heidän palautuksistaan.

– Sen tarkemmin yksityiskohtiin menemättä kyse on siitä, että torjutaan hukkumiset Välimerellä ja autetaan jäsenvaltioita, jotka ovat etulinjassa ottamassa vastaan lautoilla olevia ihmisiä, Ohisalo kertoo.

Kreikka ja Espanja eivät kuitenkaan osallistuneet kokoukseen, vaikka siirtolaisliikenteen painopiste on viime aikoina siirtynyt juuri näihin maihin.

Etenkin liikenne Turkista Kreikan saarille on jälleen kiihtymään päin ja Kreikan vastaanottokeskukset ovat täyttyneet äärimmilleen.

– Muuttoliikkeisiin liittyen on jatkuvaa eloa ja vaihtelua siinä, missä ja mitä reittejä ihmisiä liikkuu, Ohisalo muistuttaa.

Hänen mukaansa Suomi on EU-puheenjohtajamaana kuitenkin tukemassa sitä, että myös Kreikka ja Espanja olisivat mukana sopimuksessa.

EU on jo usean vuoden ajan pyrkinyt uudistamaan turvapaikkajärjestelmäänsä, tuloksetta.

Mahdollisuutta löytää väliaikainen ratkaisu tilanteeseen parantaa nyt se, että Italialla on uuden hallituksen myötä myönteisempi linjan EU:hun ja pakolaisuuteen.

Runsas viikko sitten maa salli ensimmäistä kertaa yli vuoteen Välimerestä pelastettujen turvapaikanhakijoiden rantautumisen maahan.

Usea Itä-Euroopan valtio Unkari ja Puola etunenässä on silti edelleen pitkälti kieltäytynyt osallistumasta yhteiseen taakanjakoon.

Ohisalo ei uskalla ennakoida, kuinka laajalti EU-maita saada lopulta mukaan.

– Mutta yli kolmasosa jäsenvaltioista on aiemmin osallistunut väliaikaisiin sisäisiin siirtoihin. Kaikkien kanssa keskustellaan.

Vielä on myös epävarmaa, onko EU valmis tarjoamaan taloudellista apua turvapaikanhakijoita vastaanottaville valtioille. Vastaavasti sisäisistä siirroista kieltäytyviä maita voisi seurata taloudellinen rangaistus.

Ohisalo toteaa, että asia ratkaistaan osana EU:n alkavan seitsenvuotisen budjettikauden neuvotteluja.

Kysymys kuuluu hänen mukaansa näin eurooppaministeri Tytti Tuppuraisen (sd) ja pääministeri Antti Rinteen (sd) pöydälle.
Sen tarkemmin yksityiskohtiin menemättä kyse on siitä, että torjutaan hukkumiset Välimerellä ja autetaan jäsenvaltioita, jotka ovat etulinjassa ottamassa vastaan lautoilla olevia ihmisiä, Ohisalo kertoo.
Aikaisintaan Suomeenkin voisi Ohisalon mukaan saapua Välimereltä turvapaikanhakijoita lokakuusta eteenpäin.
Väliaikaiseksi järjestelyksi tuo ei varmasti jää. Vielä kun puskaradio kertoo, että reitti on taas auki lihapatojen ääreen niin eivät tulijat ainakaan vähene. Keskustan kannatus tulee olemaan yksinumeroinen, jos tuon hyväksyvät. Lähtevät loputkin kannattajat persuihin. Demarienkin viimeiset duunarikannattajat voivat ehkä suhtautua vähän nihkeästi tähän touhuun, varsinkin kun vappusataset ja muut lupaukset on jo petetty.

Sataa toki laariin, mutta neljä vuotta on pitkä aika ja Suomi-neidon perse ei sitä ehkä enää kestä.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 044
"vaikka mulla oli vain tavallinen huivi, ei peittävää niqabia"

Kannattanee sitten kokeilla loppuuko syljentä kun on oikeaoppisesti peittävä kaapu. Ainakin selviää onko kiljukantikset asialla vai ei, koska jostain syystä "ihmistä" tarkempi kuvaus tekijöistä on verboten.
Kantis mun kokemuksen mukaan. Mutta luultavasti aina sama porukka, nuo sylkijät ovat harvassa. Niin harvassa että en osaa sanoa millaiset. Jos kyseessä olisi entinen muslimi, niin sitten voisi olla toiset muslimit kyseessä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 697
Viestejä
4 209 181
Jäsenet
70 939
Uusin jäsen
verificado

Hinta.fi

Ylös Bottom