Mun on todella vaikea ymmärtää, miten tällaiset kauppakeskukset voi olla kannattavia. Hesarin artikkelin mukaan (
Kommentti: Kuka putoaa kyydistä? Triplan kauppakeskus on yllätyksetön, mutta nyt alkavassa pudotuspelissä sillä on yksi valtti) PK-seudulla on jo nyt yli 20 kauppakeskusta, joista kymmenkunta Triplan kaltaisia isompia.
Osaako joku selittää miten noissa riittää asiakkaita ja kuka noissa käy? Kuitenkin joka kauppakeskuksessa on suunnilleen samat liikkeet, eli CM / Prisma / K-Market / S-Market / muu hyper- tai supermarket, joku elektroniikkakauppa (Gigantti, Power), pari urheiluliikettä (Stadium, Intersport), muutama kahvila ja pikaruokapaikka (Jungle Juicet, Subwayt ym) ja sitten perus vaateliikkeet (H&M, Zara, Carlings ym.). Sitten päälle jotain partureita, operaattoreiden myymälöitä ja vastaavia.
Näiden päälle on sitten tarjolla muutama vaihteleva liike, joista tuntuu että hyvin suuri osa on vaateliikkeitä, joissa on suunnilleen samat tuotteet samoilla hinnoilla kuin kilpailijoilla. Miten nämä erottuvat toisitaan, ja miksi joku haluaisi mennä vaikka Triplaan sen sijaan että menee Forumiin, olettaen että matka on molempiin suunnilleen sama.
Kuka on se kauppakeskuksien kohderyhmä? Vaatekauppojen määrästä päätellen se tuntuu olevan 16-30 vuotias nainen, mutta yleistäen sekin tuntuu vähän huonolta kohderyhmältä, koska varsinkaan nuoremmilla opiskelijoilla ei todennäköisesti ole rahaa kovin paljoa käytettäväksi.
Sen vielä tajuan, että vaatteita on kiva "shoppailla" ja sovittaa päälle ennen ostamista, mutta niiden lisäksi lähes kaiken muun saa tilattua netistä helpommin ja yleensä vieläpä halvemmin. Hankala uskoa että tuollainen yli miljardin investointi muuttuu kovin nopeasti voitolliseksi lähinnä kahviloiden ja vaatteiden myynnillä.
Jos mä haluan ostaa jotain niin paljon mielummin katson sopivan tuotteen kaikessa rauhassa verkkokaupasta ja hintavertailun kautta hommaan halvimman mahdollisen. Aikaa ja rahaa säästää jo siinä, että ei tarvitse lähteä ajamaan mihinkään ja maksella parkkimaksuja.