Harkitsin noilla tarjoushinnoilla IO6- tai IO9-malleja, mutta tekemäni taustatyön perusteella itse moottorit ovat IO-malleissa samat eli halvin mahdollinenkin on yhtä tehokas kuin kallein. Tällä hetkellä käytössä on vuosia vanha Oral-B:n paremman luokan malli Genius 8000N, joka toimii edelleen, joskin hieman on se tuntuma, että moottori olis vuosien saatossa hidastunut. Olen kuitenkin lukenut, että IO-mallien ja Genius-mallien puhdistustehossa ei pitäis olla eroja, vaikka IO:ssa onkin uudempi ja hiljaisempi moottori. Onhan IO:ssa noita älyominaisuuksia, mutta onko niistä sitten yhtään mitään hyötyä lopulta (paineentunnistin on kätevä, mutta sehän löytyy useista eri malleista).
IO-malleja vastaan puhuu muutama tekijä. IO-harjapäät ovat ns normipäitä huomattavasti kalliimpia. IO-harjapäät ovat myös kooltaan normipäitä isompia, mikä saattaa vaikeuttaa asteen parin verran harjan liikuttamista suun eri osiin. IO:n uuden rakenteen takia sen sisään jää helposti töhnää, mikä alkaa pikku hiljaa homehtumaan (koska harjapää ei kiinnitä metalliseen tappiin, vaan onttoon lieriöön). Tämän takia IO:a joutuisi puhdistamaan tarkemmin ja pidempään. Netissä on ollut myös paljon juttua siitä, että IO-malleissa (ainakin 6 ja 9) akku on alkanut reistailemaan todella nopeasti. Noissahan saa kyllä vaihdettua akun ja joillakin on auttanut se, että käyttää nykyistä akkua irti, mutta ei kiinnotaisi maksaa isoa rahaa laitteesta, joka reistailee jo vuoden jälkeen.
Vaikka tykkään ostaa uusia laitteita silloinkin, kun vanha vielä toimii, haluten parasta suoriuskykyä etenkin tällaisessa asiassa (pieni raha vs tulevaisuuden hammaslääkärilaskut), niin kaikki taustatyö kertois, että mun kannattaa mennä vanhalla harjalla niin kauan kunnes se reistailee ja sitten ostaa uusi harja. Oral-B:llä muutenkin on tää jännä, että vaika olettais, että uudempi ja kalliimpi harja on tietenkin tehokkaampi, niin jos etsii tietoja noista varsinaisista spekseistä, niin huomaa, että monissa halvoissa malleissa on sama moottori kuin uusissa ja että IO:n ja Geniuksen harjausteho on koettu samaksi.