Keskustelua sähköhammasharjoista

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
788
Aikuisille ei suositella hammaslangan käyttöä lainkaan, mieluiten hammastikku. Nykyisin saa hyviä sukasellisia tikkuja esim. Gum. Hammaslankaa käyttävillä on suurempi riski saada ientulehdus koska langalla hinkataan plakkia ikenen alle. Itse tämän myös kokenut ja suuhygienisti minulle 10 vuotta sitten suositteli sen pois jättämistä ja siirtymistä tikutukseen.
Tarkoitat varmaankin hammasväliharjaa? Sellaista nuo hygienistit tuntuvat suosittelevan ja itselläkin käytössä noita Gum-merkkisiä.

Kyllä vaan huomaa järkyttävän eron tän ocleanin ja vanhan oral-b:n välillä
Ero pesutuloksessa perinteisen muutaman kympin Oral-B:n ja vaikkapa iO6:n välillä on kyllä huomattava.
 

MI7

Liittynyt
05.12.2020
Viestejä
220
Tarkoitat varmaankin hammasväliharjaa? Sellaista nuo hygienistit tuntuvat suosittelevan ja itselläkin käytössä noita Gum-merkkisiä.


Ero pesutuloksessa perinteisen muutaman kympin Oral-B:n ja vaikkapa iO6:n välillä on kyllä huomattava.
Hammasväliharja tosiaan on oikea nimitys.

Miten käytännössä huomaatte perus Oral-b:n ja iO6:n eron? Kävin suuhygienistillä muutama viikko sitten ja antoi purskuteltavaksi ainetta jonka jälkeen katsoi miten hyvin on hampaat pesty, ei ollut huomautettavaa. Itsellä siis perus Oral-b käytössä.
 
Liittynyt
01.11.2023
Viestejä
149
Hammasväliharja tosiaan on oikea nimitys.

Miten käytännössä huomaatte perus Oral-b:n ja iO6:n eron? Kävin suuhygienistillä muutama viikko sitten ja antoi purskuteltavaksi ainetta jonka jälkeen katsoi miten hyvin on hampaat pesty, ei ollut huomautettavaa. Itsellä siis perus Oral-b käytössä.
Ero on kyllä merkittävä. Itsellä oli myös pitkään käytössä perus oral-b ja nyt IO-sarjalainen. Hampaat tuntuu paljon puhtaammilta harjauksen jälkeen. Lienee ihan tehosta kiinni, IO värähtelee todella voimakkaasti.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
1 448
Aikuisille ei suositella hammaslangan käyttöä lainkaan, mieluiten hammastikku. Nykyisin saa hyviä sukasellisia tikkuja esim. Gum. Hammaslankaa käyttävillä on suurempi riski saada ientulehdus koska langalla hinkataan plakkia ikenen alle. Itse tämän myös kokenut ja suuhygienisti minulle 10 vuotta sitten suositteli sen pois jättämistä ja siirtymistä tikutukseen.
"Ei suositella hammaslangan käyttöä"
Kuka ei suosittele(tämän suuhygienistin lisäksi), ja tarkoittaako yllä-oleva että kyseinen taho suhtautuu neutraalisti vai kieltävästi hammaslangan käyttöön?
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 683
Kaikkien niiden käyttö on tekniikkalaji, ei kannata uskoa yhtä huutelijaa. Saa hammasharjallakin vahinkoa aikaan jos painaa liian kovaa.
 
Liittynyt
09.12.2022
Viestejä
8
Hankaliksi olen kokenut nuo hammasväliharjat. Menevät linttaan, kun eivät mahdu kunnolla ja toisinaan muoviset nyppylät irtoavat niistä. Ehkä ovat kehittyneet sitten viime käyttökertojen. Lidlin nauhamaisella hammaslangalla on hyvä puhdistella.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 829
Hankaliksi olen kokenut nuo hammasväliharjat. Menevät linttaan, kun eivät mahdu kunnolla ja toisinaan muoviset nyppylät irtoavat niistä. Ehkä ovat kehittyneet sitten viime käyttökertojen. Lidlin nauhamaisella hammaslangalla on hyvä puhdistella.
Sama kokemus. Hammaslankain itselle ollut luontevin käyttää.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 383
Hankaliksi olen kokenut nuo hammasväliharjat. Menevät linttaan, kun eivät mahdu kunnolla ja toisinaan muoviset nyppylät irtoavat niistä. Ehkä ovat kehittyneet sitten viime käyttökertojen. Lidlin nauhamaisella hammaslangalla on hyvä puhdistella.
Sama, lisäksi itsellä ainakin pitäis varmaan olla kunnon arsenaali erikokoisia harjoja vaikka legot on kyllä ihan kuosissa ja suorassa niin tuntuu että osaan väleistä ei mahdu mikään harja ja osa sit huilaa ihan hyvin läpi. Itsellä tollanen hammasvälisuihku vai miks tuota sanotaankaan ja lankain käytössä
 

MI7

Liittynyt
05.12.2020
Viestejä
220
Sama, lisäksi itsellä ainakin pitäis varmaan olla kunnon arsenaali erikokoisia harjoja vaikka legot on kyllä ihan kuosissa ja suorassa niin tuntuu että osaan väleistä ei mahdu mikään harja ja osa sit huilaa ihan hyvin läpi.
Samanlainen kalusto johon ratkaisuksi olen löytänyt ostamalla small, medium ja large hammasväliharjoja. Jos liian isolla yrittää ahtaaseen väliin, harja taittuu ja on sen jälkeen entinen. Kalliimmaksi näiden harjojen käyttäminen tulee verrattuna lankaan, jos ajattelee asiaa pelkästään rahan kautta. Itse tykkään kyllä näitä käyttää, ja niin on tykännyt ikenetkin. Tuntuu näitä käyttävän moni muukin kun tänään tein töissä kyselyä. Käyrä mallista Gum:a oli monella käytössä.
 
Liittynyt
09.12.2022
Viestejä
8
Samanlainen kalusto johon ratkaisuksi olen löytänyt ostamalla small, medium ja large hammasväliharjoja. Jos liian isolla yrittää ahtaaseen väliin, harja taittuu ja on sen jälkeen entinen. Kalliimmaksi näiden harjojen käyttäminen tulee verrattuna lankaan, jos ajattelee asiaa pelkästään rahan kautta. Itse tykkään kyllä näitä käyttää, ja niin on tykännyt ikenetkin. Tuntuu näitä käyttävän moni muukin kun tänään tein töissä kyselyä. Käyrä mallista Gum:a oli monella käytössä.
Täytyypä kokeilla tuota Gummia.
 
  • Tykkää
Reactions: MI7

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 313
Gum tikut eivät korvaa lankaa jos hampaat ovat lähellä toisiaan, juuresta saa hyvin niillä. Itsellä on vaikeeta käyttää lankaa varsinkin takahampaisiin niin käytän sellaista ritsan näköistä tikkua jossa on pieni lanka päässä. Lisäksi siis Gum käytössä.

Itsellä helposti reikiintyvät hampaat joten pitää puhdistaa kunnolla.
 
Liittynyt
25.03.2018
Viestejä
56
Onko kokemuksia onnistuuko Ultraäänihammasharjalla paremmin "kuoppien sekä kolojen" pesu?

Esim. alaetuhampaiden ienvetäymä kohtia ei saa Oral-B IO9 hyvin pestyä, kun harjat ei yllä kuoppiin (osuu ikeniin/muihin hampaisiin). Minulla on myös Oraliin erillinen pieni kärkiharja, mutta sekään ei ole oikein optimaalinen ratkaisu. Pienessä TePe:n käsihammasharjassa ei taas tunnu rittävän pesuteho plakin irrottamiseen.

Titetenkin yhtenä vaihtoehtona olisi myös Waterpik yms hankkiminen. Mutta näiden kanssa suihkuttelu on käsittääkseni oma taitolajinsa.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Gum tikut eivät korvaa lankaa jos hampaat ovat lähellä toisiaan, juuresta saa hyvin niillä. Itsellä on vaikeeta käyttää lankaa varsinkin takahampaisiin niin käytän sellaista ritsan näköistä tikkua jossa on pieni lanka päässä. Lisäksi siis Gum käytössä.

Itsellä helposti reikiintyvät hampaat joten pitää puhdistaa kunnolla.
Mulla tällainen purukalusto ja puolen vuoden hammasväliharjan käytön jälkeen on hammaskiveä muodostunut muutaman hampan yläpuolisiin väleihin. Ei tosiaan sovi jokaiselle hampainistolle. Siirryin takaisin langan käyttäjäksi ja se ritsan näköinen tikku ollut mullakin paras lankain. Yltää joka paikkaan ja helppo muutenkin käyttää kun voi puraista aina hammasväliin sisään.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Onko kokemuksia onnistuuko Ultraäänihammasharjalla paremmin "kuoppien sekä kolojen" pesu?

Esim. alaetuhampaiden ienvetäymä kohtia ei saa Oral-B IO9 hyvin pestyä, kun harjat ei yllä kuoppiin (osuu ikeniin/muihin hampaisiin). Minulla on myös Oraliin erillinen pieni kärkiharja, mutta sekään ei ole oikein optimaalinen ratkaisu. Pienessä TePe:n käsihammasharjassa ei taas tunnu rittävän pesuteho plakin irrottamiseen.

Titetenkin yhtenä vaihtoehtona olisi myös Waterpik yms hankkiminen. Mutta näiden kanssa suihkuttelu on käsittääkseni oma taitolajinsa.
Eikö tosiaan puhdista niitä kuoppia hyvin jos harjaat pystysuunnassa ikenen päältä lähtien edeten hitaasti hampaan purupintaa kohti? Mulla on ienvetäymiä myös mutta tuolla harjaustekniikalla on tullut tarpeeksi puhdasta.
 
Liittynyt
25.03.2018
Viestejä
56
Eikö tosiaan puhdista niitä kuoppia hyvin jos harjaat pystysuunnassa ikenen päältä lähtien edeten hitaasti hampaan purupintaa kohti? Mulla on ienvetäymiä myös mutta tuolla harjaustekniikalla on tullut tarpeeksi puhdasta.
Olen vuoden aikana vähän kaikenlaista tekniikka kokeillut. Ongelmana on myös, että alahampaiden ikenet kipeentyy helposti pitkäksi aikaa jos yrittää liikaa harjailla tai putsailla. Tämän takia olen Esim. Emmi Dentin tai Mexasonex ultraääni hammasharjoja miettinyt, jotka mahdollisesti putsaisi vaikka jääsi rakoa harjan sekä hampaan väliin.
 
Liittynyt
09.04.2017
Viestejä
286
Tietääkö kukaan mikä harjaspää tulee io 3:n mukana? Niitä näkyy olevan erilaisia ja pitäisi uusi ostaa.
 

Telaketju88

Tukijäsen
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
741
Tietääkö kukaan mikä harjaspää tulee io 3:n mukana? Niitä näkyy olevan erilaisia ja pitäisi uusi ostaa.
Just ostin io3:n.
Oral io lukee harjan pakkauksessa.

On muuten loistava laite. Omat ikenet tykkää ehkä vähön pehmeämmästä harjasta, mutta muuten kokonaisuutena 50e hyvin käyetty. Tuntuu että vanha Oral Pro on keskiaikainen tuohon nähden.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 143
Just ostin io3:n.
Oral io lukee harjan pakkauksessa.

On muuten loistava laite. Omat ikenet tykkää ehkä vähön pehmeämmästä harjasta, mutta muuten kokonaisuutena 50e hyvin käyetty. Tuntuu että vanha Oral Pro on keskiaikainen tuohon nähden.
Onnittelut hyvästä valinnasta. Jos vielä parin viikon kuluttua tuntuu siltä että pehmeämpi harja on parempi niin niitähän voi hankkia kaupasta. Aika nopeasti kyllä tottuu erilaiseen harjaan, joten luulen että unohdat sen muutamassa päivässä.

Ja muista huuhdella harja kunnolla pesun jälkeen.
 

Telaketju88

Tukijäsen
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
741
Onnittelut hyvästä valinnasta. Jos vielä parin viikon kuluttua tuntuu siltä että pehmeämpi harja on parempi niin niitähän voi hankkia kaupasta. Aika nopeasti kyllä tottuu erilaiseen harjaan, joten luulen että unohdat sen muutamassa päivässä.

Ja muista huuhdella harja kunnolla pesun jälkeen.
Enpä ilman tätä viestiketjua olisi tiennyt noinkin isosta teknologisesta harppauksesta näiden saralla. Tuntuu että alan kehitys polkenut paikallaan todella pitkään.
 

MI7

Liittynyt
05.12.2020
Viestejä
220
Kai sitä voisi joku päivä ostaa itsekin iO3:n tai iO6:n kokeeksi. Pääsee sitten vertaamaan vanhaan Oral-b:n. Täällä kun on ollut puhetta että tuolla uudemman sukupolven koneella hampaat tuntuu puhtaammalta. Itsellä tulee vanhalla koneella sama tuntemus silloin kun vaihdan uuden harjaspään. Vaihdan sen noin 3kk välein. Hammashygienistini sanoi että olen hyvin harjannut hampaani - ovat puhtaat , mietin vain miten paljon puhtaammaksi sitä voi hampaat enää saada jos plakkitestissä ei näy mitään vanhalla koneella harjatessa.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 245
Hammasharja sammuu kesken harjauksen. Oral-B Pro. Ni-MH akku.
Saa ladata nykyisin jo kaksi kertaa viikossa. Onkohan se menossa rikki, vasta latauslaitteessa käymällä hetkeksi taas toimii?

Muutama harjaus ja taas sammuu kesken kaiken eikä mene päälle, jos ei laita hetkeksi lataukseen.

Mitä harjaa suosittelisitte tilalle, ikää harjalla 15 kk. Takuu voimassa.
 
Viimeksi muokattu:

MI7

Liittynyt
05.12.2020
Viestejä
220
Hammasharja sammuu kesken harjauksen. Oral-B Pro. Ni-MH akku.
Saa ladata nykyisin jo kaksi kertaa viikossa. Onkohan se menossa rikki, vasta latauslaitteessa käymällä hetkeksi taas toimii?

Muutama harjaus ja taas sammuu kesken kaiken eikä mene päälle, jos ei laita hetkeksi lataukseen.

Mitä harjaa suosittelisitte tilalle, ikää harjalla 15 kk. Takuu voimassa.
Vilkuttaako runko punaista valoa ennen kun menee toimimattomaksi? Punainen valo on merkkinä että pitää ladata. Kerroit että lataat kaksi kertaa viikossa mutta lataatko täyteen? Ei hammasharjan lataus ole niin nopeaa kuin puhelimen. Joudun omaa runkoa pitämään reilun vuorokauden latauksessa ennen kun on täysin latautunut. Niin kauan kun vihreä valo vilkkuu se lataa.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
835
Samanlaista on tehnyt myös uusi io. Täysi lataus kestää yleensä viikon mutta joskus sammunut keskellä viikkoa. Usein myös ei ole lähtenyt päälle vaikka mittari on näyttänyt esim 15% varausta. Jotenkin tuohon varaustilan näyttöön ei ole nyt luottamusta. Todella ärsyttävä piirre.
 

MI7

Liittynyt
05.12.2020
Viestejä
220
Oral-B pro ollut käytössä yli 5 vuotta. Alussa akku kesti kaksi viikkoa, nykyisin enää 10 päivää. Harjaan aamuin illoin. Vaimolla sama harja ja käytös samanlaista. Lataan akun täyteen silloin kun alkaa vilkuttamaan punaista. Oliko näissä uusissa iO-koneissa Li-ion -akku? Sitä ei saisi päästää täysin tyhjäksi. Jostain lukenut että Li-ion akkujen varaus pitäisi pitää 20-80% välillä. Vaikutti jotenkin akun pitkäikäisyyteen.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
835
Juu, on li- ion akku. Olet oikeassa tuon varauksen suhteen. En ole päästänyt sitä tyhjäksi. Kone vaan on päättänyt että olen tyhjä:).
Joku bugi tai vika akussa kenties. Se vanhanmallinen oralb toimi kyllä varmemmin ja pesi kyllä yhtä hyvin kuin tämä io.
 
  • Tykkää
Reactions: MI7
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 245
Lataan aina täyteen. Punaista valoa ei tullut missään vaiheessa. Se vain sammui.

Hetken päästä kun laitoin lataustelineeseen nanosekunniksi, niin lähti taas irrotettuna käyntiin, mutta sammuilee edelleen silloin tällöin.
Sain Prismasta uuden tilalle, mutta aika heikkoa on laatu kun ennen vanhaan samalla rungolla meni viisikin vuotta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 799
Omassa Ni-MH versiossa alkaa olla akku siinä kunnossa, että kahta peräkkäistä pesua ei kestä. Pistän aina telineeseen, jossa lataa mitä lataa, niin ei ongelmia tuollakaan akulla. Kohta tarvis kuitenkin uusia, kun alkaa rungon kumiosat olla valmiit. Ihan ehjät, mutta jotenkin "irronneet" peukalon kosketusalueelta. Uudet iO vaihtokärjet näyttää poskettoman hintaisilta, täytyy etsiä vielä paras mahdollinen vanhaa mallia oleva. Amazon.de vielä ainakin myi, onko Suomessa vielä jossain? Marketit tuppaa tarjoamaan pelkkää hinnat alkaen -versiota vanhempaan harjaspäähän.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 245
Omassa Ni-MH versiossa alkaa olla akku siinä kunnossa, että kahta peräkkäistä pesua ei kestä. Pistän aina telineeseen, jossa lataa mitä lataa, niin ei ongelmia tuollakaan akulla. Kohta tarvis kuitenkin uusia, kun alkaa rungon kumiosat olla valmiit. Ihan ehjät, mutta jotenkin "irronneet" peukalon kosketusalueelta. Uudet iO vaihtokärjet näyttää poskettoman hintaisilta, täytyy etsiä vielä paras mahdollinen vanhaa mallia oleva. Amazon.de vielä ainakin myi, onko Suomessa vielä jossain? Marketit tuppaa tarjoamaan pelkkää hinnat alkaen -versiota vanhempaan harjaspäähän.
Juuri tästä on kysymys.
Siis 15 kk vanha harjarunko, jota on käytetty aina langattomasti. Vasta, kun tuli se latauksen merkkivalo, on ladattu taas täyteen langatonta käyttöä varten. Runko tässä on sentään kestänyt ja se on edelleen hyvä. Oral-B Pro 600 on siis tarkka malli, jos jotain kiinnostaa välttää. Ennen kuin menin Prismaan, niin harjasin vielä hampaat, eilen laitettu sekunnikai Lataustelineeseen, ja taas sammui kolmannella kierroksella. Koko suuta ei kerennyt harjata. En uskalla ostaa mitään 300 euron harjoja, jos ketjun mukaan niissäkin on tuota ongelmaa. Kertyi halpoja Amazon-harjaksia vuosiksi, niin pakko sinnitellä kyseisen merkin kanssa.
 
Liittynyt
22.11.2020
Viestejä
145
En äkkiseltään löytäny haulla mitään loiste-sähköhammasharjasta. Soitti alakuvuodesta joku puhelinmyyjä että onneks olokoon oot voittanu 90e lahjakortin kyseisen hammasharjan ostoon. Pitkään mietin että oiskoha tuo hintansa väärti, kun 39.9e jäi lahjakortin käytön jälkeen hintaa. No nyt kuitenki sorruin sen tilaamaan. Jospa olis hyvä. :)
 

vokE

Tukijäsen
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
560
En äkkiseltään löytäny haulla mitään loiste-sähköhammasharjasta. Soitti alakuvuodesta joku puhelinmyyjä että onneks olokoon oot voittanu 90e lahjakortin kyseisen hammasharjan ostoon. Pitkään mietin että oiskoha tuo hintansa väärti, kun 39.9e jäi lahjakortin käytön jälkeen hintaa. No nyt kuitenki sorruin sen tilaamaan. Jospa olis hyvä. :)
Suosittelen sortumaan perumaan tilauksen.

 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 641
Viestejä
4 207 147
Jäsenet
70 927
Uusin jäsen
enigtastic

Hinta.fi

Ylös Bottom