Hyökkäysosta ketjusta
Muuten varmaan ihan oikein mutta varsinaisesti ne öljytulot ei laske vaan ainakin tällä hetkellä nousee. Eurooppakin ostaa vielä ryssäkaasua. Liekö sitten 2025 muuttaa tilannetta.
En tiedä luitko linkkiäsi, mutta se siis julkaistu huhtikuussa 2024, ja siinä arvuuteltu huhtikuun öljyviennin dollarisuuruutta.
Eli jos tuollaista tuupattu jossain, niin kaallintuoksuiset tunnusmerkit niin vahvoja että olisi kanattanut jättää väliin.
Venäjän foosiliviennin liikevaihto on ottanunt rajusti siipeen "erikoisoperaation" alettua, kun länsimaat aloittivat irtautumisen venäjän energiasta, kun venäjään kohdistuvia pakotteitea asetettiin, alussa tuli pieni nousu, kun mailmanmarkkinahinnat kriisin myötä pomsahti, sen jälkeen hintakatto oli tehokas toimi, johon venäjä joutu reagoimaan lokistiikka järjestelyillä, ilmeisesti sai välillä liikevaihdon laskun taittuun jopa ylöspäin, mutta nekin nousut jäi lyhytaikaiseksi.
Europpan vienti on romahtanut, ja jos länsiuutisointia seurannut niin siellä LNG lokistiikassa haasteita ja nyt EUlla LNG pakotteita, jotka jo katkoneet niitä toimituksia, länsieuroopassa pari putinisti maata, mutta uutisen perusteella niillä haasteita putki öljyn saamisessa, ja putkikaasu sopparikin katkolla tulevana talvena. Eli ne rippeetkin tuntuu kuihtuvan.
Liikevaihdon kyykkäämistä korostaa se että rinnalla viennin kannattavuus on ramahtanut, toki yksikköhinta pudotukset, mutta samaan aikaan lokistiikka kulut pomsahtaneet, ja ne ei ole pelkästään ruplamenoja, vaan valuutta menot ragetoineet. Kysynnän romahtaminen johtanut myös ongelmiin ihan siellä kentillä, "pumppausta" pitää jatkaa, joten tiettävästi kaasu jouduttu ihan polttaan, kun ei mitään mihin sitä tuupata.
Artikkelisi aikaan ja jälkeen venäjällä ollut uutisointien perusteella myös jalostuksen kanssa ongelmaa, ensin se perusongelma ettei sitä länteen vietyä raakaöljyä voi jalostaa ihan joka laitoksella, ja sitten uutista kaikenmailman onnettomuuksista eri jalostamoille, mikä leikannut jalaostuskykyä jopa niin paljon että venäjä joutunut asettamaan vientikieltoja ja ilmeisesti öljyvaltio joutunut jopa joidenkin perus jalosteiden osalta turvautuun tuontiin. Vaativimpien jalosteiden osalta kärsinyt jo pitkään pakotteista.
Samaan aikaan venäjä perii ko yhtiöiltä korkeampi osuuksia vientiliikevaihdosta, mikä yhdessä kohonneiden kulujen kanssa johtaa isoihin haasteisiin ylläpitää koneistoa, investoinneista puhumattakaan.