Keskustelua mobiililaitteiden akuista

Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
567
Nykyäänhän alkaa olla harvinaista että akun pystyy niinsanotusti tosta vain vaihtamaan esim kuoren irrottamalla. Nyt kuulin väittämän että vaikka takuukuitissa lukee esim akun takuu 6kk. Niin se on oltava 24kk jos puhelimen takuu on tun ajan ja akku ei ole käyttäjän vaihdettavissa.
Onko näin?

Muutakin huomionarvoista voi tänne laittaa.
 
Toisessa ketjussa tuli asia puheeksi, joten lainaan aiempaa viestiäni:
Takuu on valmistajan/myyjän myöntämä lisäetu kuluttajalle, joka ei saa olla suppeampi kuin lakisääteinen virhevastuu. Puhelimien kohdalla virhevastuu on noin kaksi vuotta. Tämän takia Applenkin tuotteet voi korjauttaa valmistajan piikkiin, vaikka Applen myöntämä vuoden takuu olisikin loppunut.
Toki virhevastuu ottaa huomioon laitteen normaalin kulumisen esimerkiksi maltillisesti heikentyneen akun keston osalta. Jos puhelimen akun kesto kuitenkinkin heikkenee merkittävästi tai puhelin sammuilee kesken käytön, niin se ei enää ole normaalia toimintaa puhelimelle. Tapauskohtaisesti sitten katsotaan korvataanko osa huollosta vai kokonaan.
Eli akun vaihto pitäisi mennä vähintään virhevastuun kautta, jos heikentymistä ei katsota normaaliksi kulumiseksi. Omakohtaista kokemusta vastaavasta tilanteesta on akullisen mobiilireitittimen huoltoon liittyen.
Mobiilireitittimestä pullistui akku takuun loppupuolella (24kk), joten vein laitteen huollettavaksi Soneran liikkeen kautta. Soneran myyjä väitti kiven kovaa, että laitteen akun takuu rajoittuu vain 6kk:een, joten takuu ei korvaa huoltoa. Sanoin myyjälle, että laitteen tulee toimia normaalissa käytössä ihan ongelmitta vähintään takuun ajan. Myyjä edelleen väitti, ettei takuu korvaa. Pyysin myyjää kuitenkin lähettämään laitteen huoltoon (SCF) vastusteluista huolimatta. Myyjä meinasi, että joudun itse maksaman huollon.

Myyjän kanssa täytettiin yhdessä huoltolomake, johon kirjattiin vikakuvaus ja vian ilmaantumisen päivämäärä. Sitten nimet papereihin ja laite huoltoon. Parin päivän päästä tuli huollosta ilmoitus, että voin käydä hakemassa uuden laitteen Soneran liikkeestä (ja ilman ylimääräisiä kuluja).
 
Ainakin Huawein laitteissa akun takuu on sama kuin laitteen takuu, eli kaksi vuotta. Tämän on kertonut Huawei Suomi MPF:llä.
 
Ainakin Huawein laitteissa akun takuu on sama kuin laitteen takuu, eli kaksi vuotta. Tämän on kertonut Huawei Suomi MPF:llä.

Eli esim gigantti antaa takuukuitissa virheellistä infoa. Koska monesti kuitissa on teksti takuu 24kk, akulla 6kk.
 
Eli esim gigantti antaa takuukuitissa virheellistä infoa. Koska monesti kuitissa on teksti takuu 24kk, akulla 6kk.
Niinhän niissä usein on. Sama homma operaattoreitten kaupoissa. Se lienee ajalta jolloin akku oli käyttäjän itse vaihdettavissa ja silloin oli akun (ja yleensä laturin) takuu 6kk. Huawei on tosiaan sanonut, että jos akku ei ole vaihdettava, niin akun takuu on sama kuin laitteen takuu.

Huawei Suomi sanoi:
Mikäli akku ei ole irroitettava niin sen takuuaika on puhelimissamme sama kuin koko laitteessa.
 
Veikkaisin että tässä on kyse kahdesta eri asiasta, sille jos akku menettää selkeästi tehonsa on takuu 6kk. Jos taas akku lakkaa kokonaan toimimasta niin silloin takuu on 24kk.
 
Veikkaisin että tässä on kyse kahdesta eri asiasta, sille jos akku menettää selkeästi tehonsa on takuu 6kk. Jos taas akku lakkaa kokonaan toimimasta niin silloin takuu on 24kk.
Pieni akun kuluminen on normaalia mutta jos akun kesto heikkenee merkittävästi, niin laitteessa on jotain vikaa. Se on hieman tulkinnanvaraista, että miten merkittävästi heikentynyt akun kesto määritellään.
 
Menikö takuuseen vai jouduitko itse pulittaa huollon ?
Siirryttiin tähän ketjuun ylläpidon pyynnöstä. Puhelin tuli nyt huollosta ja takuuseen meni ja vaihtoivat näyttö+akku kombon, koska ilmeisesti kuuluvat samaan pakettiin

E: ja tägätään vielä varmuuden vuoksi @Warfe
 
Hmm, pitäisiköhän kokeilla meneekö oma takuuseen.
 
Minulla on 1,5 vuotta vanha Samsung Galaxy S7 ja asensin siihen viikko sitten AccuBattery-sovelluksen. Sovelluksen mukaan puhelimen akun kunto on 75 % eli akun nykyinen kapasiteetti on 2300 mAh alkuperäisen 3000 mAh:n sijaan.

Onko tuo normalia? Antaako tuo AccuBattery yhtään luotettavia tuloksia? Millaisia tuloksia olet saanut akun kunnosta?

Puhelin on kyllä kovalla käytöllä internetin jakamisen takia ja joskus puhelinta joutuu lataamaan kaksikin kertaa päivässä. Sinänsä akku riittää ihan hyvin käyttööni, koska töissä puhelin on langattomassa latauksessa tarvittaessa ja kotona puhelin on myös latauksessa internetjaon aikana.
Sanoisin, että tuo akun kulutuminen menee vielä siihen normaaliin kapasiteetin heikkenemiseen. Eri asia sitten jos puhelin alkaa sammuilemaan kesken käytön tai akku kuluu ihan silmissä. AccuBatteryn lukematkaan ei ole mitään absoluuttisia totuuksia mutta toki suuntaa antavia.
 
Sanoisin, että tuo akun kulutuminen menee vielä siihen normaaliin kapasiteetin heikkenemiseen. Eri asia sitten jos puhelin alkaa sammuilemaan kesken käytön tai akku kuluu ihan silmissä. AccuBatteryn lukematkaan ei ole mitään absoluuttisia totuuksia mutta toki suuntaa antavia.
Ikävää, kun en heti uutena tajunnut asentaa kyseistä sovellusta. Silloin näkisi akun kunnon heikkenemisen. En oikein usko, että akku kestäisi edes kolmen vuoden käyttöä, joten en todennäköisesti lunasta tätä puhelinta kahden vuoden käytön jälkeen (työsuhdepuhelin) vaan otan vain uuden puhelimen.
 
BatteryGuru -sovelluksen avulla on mahdollista edesauttaa akun pitkäikäisyyttä.
Sovellus esimerkiksi ilmoittaa, jos akun lämpötila nousee liian korkeaksi. Lisäksi sovelluksella voi rajoittaa latauksen tiettyyn prosenttilukemaan ja asettaa hälytyksen, kun varaus laskee liian alas. Ajatuksena on ehkäistä alun lataaminen täyteen, sillä se heikentää akun käyttöikää. Samasta syystä Applen ja Sonyn puhelimissa käytössä "älykäs lataus", joka oppii käyttäjän tapoja ja lataa akun täyteen vasta juuri ennen kuin puhelin irroitetaan laturista.
iPhonen akun lataamisen optimointi
iPhonessa on asetus, joka auttaa hidastamaan akun ikääntymistä vähentämällä aikaa, jonka se on kokonaan ladattuna. Tämä asetus käyttää koneoppimista ymmärtääkseen päivittäisen latausrutiinisi. Näin se voi välttää latautumista yli 80 prosentin, kunnes todella tarvitset sitä.
Reaaliaikainen akkutilan valvonta
Qnovo Adaptive Charging tarkistaa akkutilan säännöllisesti, kun ominaisuus on päällä. Se säätää virtatasoja ja varmistaa, ettei akku rasitu liikaa. Näin se kestää jopa kaksi kertaa pidempään.

Älykkäämmät latausjaksot
Täyteen ladatun puhelimen jättäminen kiinni laturiin voi vaurioittaa akkua. Akkutoiminto lataa puhelimen 90 prosenttiin, odottaa ja lataa akun 100 prosenttiin juuri ennen heräämisaikaasi.
 
Löysin googlen kautta tänne ketjuun. Voi siirtää muualle jos on tuoreempi ketju samasta aiheesta.

Asiaan: kuinka kuluttaa akkua mahdollisimman vähän? Ymmärsin että olen tehnyt aiemmin väärin kun olen laittanut puhelimen yöksi laturiin. Jos puhelin yrittää koko ajan pitää latauksen 100%, niin yön ajan jatkuva 100->99->100->99 jumppaus kuluttaa akkua. Applen laitteissa on oikein esto tälle kulumiselle.

Mutta sitten jos tästäkin haluaa vielä optimoida latausta lisää, niin miten kannattaa tehdä? Kannattaako puhelin ladata vain kerran päivässä, esim klo 20.00 - 22.00 iltaisin, vai onko ihan ok myös että lataa 30min ennen nukkumaanmenoa ja 30min heti herättyä?

Entä jos tiedossa on pidempi ajomatka, vaikka Oulu Helsinki? Normaalisti itsellä luuri on autotelineessä ja laturissa koko ajan, mutta kuluttaako se? Jos kuitenkin haluaa että reissatessa olisi akussa varausta siltä varalta jos vaikka auto sippaa, niin miten kannattaa tehdä? Laturiin esim60min ennen arvioitua perille saapumista?

On kyllä hankalaa tällainen optimointi verrattuna siihen että pitäisi vaan aina seinässä kun mahdollista...
 
Löysin googlen kautta tänne ketjuun. Voi siirtää muualle jos on tuoreempi ketju samasta aiheesta.

Asiaan: kuinka kuluttaa akkua mahdollisimman vähän? Ymmärsin että olen tehnyt aiemmin väärin kun olen laittanut puhelimen yöksi laturiin. Jos puhelin yrittää koko ajan pitää latauksen 100%, niin yön ajan jatkuva 100->99->100->99 jumppaus kuluttaa akkua. Applen laitteissa on oikein esto tälle kulumiselle.

Mutta sitten jos tästäkin haluaa vielä optimoida latausta lisää, niin miten kannattaa tehdä? Kannattaako puhelin ladata vain kerran päivässä, esim klo 20.00 - 22.00 iltaisin, vai onko ihan ok myös että lataa 30min ennen nukkumaanmenoa ja 30min heti herättyä?

Entä jos tiedossa on pidempi ajomatka, vaikka Oulu Helsinki? Normaalisti itsellä luuri on autotelineessä ja laturissa koko ajan, mutta kuluttaako se? Jos kuitenkin haluaa että reissatessa olisi akussa varausta siltä varalta jos vaikka auto sippaa, niin miten kannattaa tehdä? Laturiin esim60min ennen arvioitua perille saapumista?

On kyllä hankalaa tällainen optimointi verrattuna siihen että pitäisi vaan aina seinässä kun mahdollista...
Pitää akun varauksen 50-80%, eli lataa usein vähän aikaa. Talvella odottaa että akun lämpötila on 20+ astetta. Tosin akun vaihto usein vaan 50-100e tai uutta puhelinta, niin kannattaako sen takia paljon stressata, lataa sillälailla ettei ainakaan lopu.
 
Löysin googlen kautta tänne ketjuun. Voi siirtää muualle jos on tuoreempi ketju samasta aiheesta.

Asiaan: kuinka kuluttaa akkua mahdollisimman vähän? Ymmärsin että olen tehnyt aiemmin väärin kun olen laittanut puhelimen yöksi laturiin. Jos puhelin yrittää koko ajan pitää latauksen 100%, niin yön ajan jatkuva 100->99->100->99 jumppaus kuluttaa akkua. Applen laitteissa on oikein esto tälle kulumiselle.

Mutta sitten jos tästäkin haluaa vielä optimoida latausta lisää, niin miten kannattaa tehdä? Kannattaako puhelin ladata vain kerran päivässä, esim klo 20.00 - 22.00 iltaisin, vai onko ihan ok myös että lataa 30min ennen nukkumaanmenoa ja 30min heti herättyä?

Entä jos tiedossa on pidempi ajomatka, vaikka Oulu Helsinki? Normaalisti itsellä luuri on autotelineessä ja laturissa koko ajan, mutta kuluttaako se? Jos kuitenkin haluaa että reissatessa olisi akussa varausta siltä varalta jos vaikka auto sippaa, niin miten kannattaa tehdä? Laturiin esim60min ennen arvioitua perille saapumista?

On kyllä hankalaa tällainen optimointi verrattuna siihen että pitäisi vaan aina seinässä kun mahdollista...
Roottaa puhelin, asenna magisk ja sieltä Battery life extender tai Advanced Charging Controller. Näillä voit määrittää esim, että akkua ei ladata yli 90%. Älä ikinä päästä akkua alle 10% tai yli 90%.
 
Kännykän akun sentään saa vaihdettua netin ohjeilla. Kahteen luuriin on nyt akku tullut vaihdettua (LG G2 ja G6). Vaikeampia on noi muut akulliset laitteet, esim. kuulokkeet. Mulla on tollaset alle 2v vanhat Bosen Soundsport urheilukuulokkeet ja akku alkaa olla aika hyytynyt. Ne oli kuitenkin 150€ kuulokkeet. Ja käyttötunteja on todella vähän jos vertaa vaikka kännykkään joka on kokoajan päällä.

Kännykän alkuperäiset akut jotka ostin olivat jotain 10-20€ väliltä. Boseihin akku näytti olevan joku 40€. Eli prosentuaalisesti todella merkittävä osa uuden hinnasta.

Ja jokatoisella tallaajalla on päässä usean satasen airpodit tms kuulokkeet jotka muuttuvat arvottomiksi parissa vuodessa kun akku on entinen. Vaikka muutama hassu satanen sinnetänne ei työssäkäyvällä tunnu niin periaatteesta tuntuu vähän tuhlailulta.
 
Yleensä sen 3-4v itselläni akut kestäneet, tosin siinä vaiheessa puhelin on muutenkin jo yleensä vaihtokunnossa. Joten ei jaksa kauheasti stressata.

Lopulta aina menneet sitten nopeasti hajalle kun alkavat menemään. Nexus 5 kun oli niin takakuori lähes irtosi kun akku turposi. Op3 meni kanssa muutamissa viikoissa lopulta niin että päivän sijaan akku kesti enää tunnin.
 
Kuten tässä ketjussa on jo mainittu, niin akun varaus kannattaisi pitää aina 20-80% välillä eikä päästää tyhjäksi tai ladata ihan täyteen. Toisaalta on hieman hölmöä jättää merkittävä osa akun kapasiteetista käyttämättä varsinkin, jos sille olisi tarvetta. Sen vuoksi kyseinen ohje kannattaa lähinnä tiedostaa eikä noudattaa orjallisesti.

Jos akun elinikää haluaa parantaa, niin laitteen lataamiseen kannattaa kiinnittää huomiota. Yön yli lataaminen ja pikalataus kuluttavat molemmat akkua, joten niitä tulisi välttää. Sonyllä ja Applella on fiksu ominaisuus, joka lataa puhelimen yöllä 80-90% varaustasolle ja täyteen vasta hieman ennen herätystä. Silloin yön yli lataaminen ei ole niin suuri ongelma. Asuksella on pystynyt myös disabloimaan pikalatauksen väliaikaisesti.

Eli mahdollisuuksien mukaan käyttää hidasta laturia mutta ei lataa puhelinta öisin. Käyttötarpeiden mukaan välillä voi kuitenkin ladata esim. pikana. Käyttöä vartenhan puhelimet ovat ;).
 
Itse käytän Android-appia nimeltä Full Battery Charge Alarm, joka hälyttää ladatessa kun haluttu taso on saavutettu (itsellä asetettu 75 %:iin). Sitten vain latauskaapeli pois. Tuo em. BatteryGuru-sovellus voi olla jopa parempi tai ainakin monipuolisempi, täytyy ehkä kokeilla.

Jos lähdössä esim. matkalle, niin sitten lataan täyteen, mutta muuten "akun vajaatäyttö" on tuntunut omassa arkikäytössä riittävän ihan hyvin.

Battery Universitystä löytyy tietoa aiheesta noin yleisemmin, esim. sivulta BU-808: How to Prolong Lithium-based Batteries.
 
Viimeksi muokattu:
Itse käytän Android-appia nimeltä Battery Charged Alarm, joka hälyttää ladatessa kun haluttu taso on saavutettu (itsellä asetettu 75 %:iin). Sitten vain latauskaapeli pois. Tuo em. BatteryGuru-sovellus voi olla jopa parempi tai ainakin monipuolisempi, täytyy ehkä kokeilla.

Jos lähdössä esim. matkalle, niin sitten lataan täyteen, mutta muuten "akun vajaatäyttö" on tuntunut omassa arkikäytössä riittävän ihan hyvin.

Battery Universitystä löytyy tietoa aiheesta noin yleisemmin, esim. sivulta BU-808: How to Prolong Lithium-based Batteries.
Kiitos, tämähän oli hyvä vinkki. Löytyi Applellekin vastaava ohjelma

edit: ei muuten toiminutkaan, 80% häly jäi tulematta :(
 
Viimeksi muokattu:
Itse käytän Android-appia nimeltä Battery Charged Alarm, joka hälyttää ladatessa kun haluttu taso on saavutettu (itsellä asetettu 75 %:iin). Sitten vain latauskaapeli pois. Tuo em. BatteryGuru-sovellus voi olla jopa parempi tai ainakin monipuolisempi, täytyy ehkä kokeilla.

Jos lähdössä esim. matkalle, niin sitten lataan täyteen, mutta muuten "akun vajaatäyttö" on tuntunut omassa arkikäytössä riittävän ihan hyvin.

Käsittääkseni (ainakin joissakin) sähköautoissa käytetään vastaavaa tekniikkaa, normaalilataus menee jonnekkin 90% hujakoille ja tarvittaessa voi sitten valita "lataa täyteen" vaihtoehdon. Samanlaisen ominaisuushan voisi puhelimissakin olla, ei luulis olevan kovin vaikea toteuttaa.

Toisessa puhelimessa olen käyttänyt Battery Charge Limit appia, siinä voi asettaa raja-arvot sekä latauksen käynnistymiselle että loppumiselle, esim 50% ja 80% jolloin puhelin voi roikkua laturin perässä vaikka aina ja varaustaso pidetään em alueella. Appi vaatii root oikeudet joten ei käy kaikille.

Edit. Näköjään Battery Charge Limittiä ei ole päivitetty aikoihin, voi olla ettei toimi uusimmilla androideilla/puhelimilla.
 
Viimeksi muokattu:
Androidin AccuBattery tarjoaa tietoa miten paljon lataaminen kuluttaa akkua (charge cycles).

  • Lataus 100% asti kuluttaa 0,81,
  • 90% 0,29 ja
  • 80% 0,07.

Jos nuo lukemat pitävät kutinsa niin yksi 100% lataus kuluttaisi akkua yli kymmenen kertaa enemmän kuin lataus vain 80% asti.
 
Tässä on nyt yli 1000x täyteen latauksia viimeisen 3.5v aikana luurissa ja battery health näyttää 84%.

Vaikea uskoa, että 80%:iin lataamiset keskeyttämällä akku olisi 98%:sessa kunnossa tuhannen syklin kohdalla.
 
Tässä on nyt yli 1000x täyteen latauksia viimeisen 3.5v aikana luurissa ja battery health näyttää 84%.

Vaikea uskoa, että 80%:iin lataamiset keskeyttämällä akku olisi 98%:sessa kunnossa tuhannen syklin kohdalla.
AccuBatteryn sivuilla on vähän avattu tuota täyteen lataamisen vaikutusta. Täyteen lataaminen ei itse asiassa ole kovinkaan haitallista vaan varauksen pitäminen 100%:ssa. Alla olevasta kuvaajasta nähdään, että akun kapasiteetti ei juurikaan pudonnut 500 syklin aikana, kun laturi irroitettiin välittömästi akun ollessa täysi. Jos akku jätettiin täyden latauksen jälkeen laturiin 28 minuutin ajaksi (tai pidempään), niin kapasiteetti putosi yli 10% 500 syklin aikana.
Choi 2002 shows that the constant voltage part is the most harmful to a battery, charging to 4.2V itself using constant current at 1C doesn't degrade it too badly, but by holding the battery at that voltage for an additional time causes most of the damage to the cell.
image2016-7-28_14-20-11.png


Pikalataus kuluttaa akkua myös enemmän kuin perinteinen lataus. Oppon ilmoittamien lukujen mukaan 65W latauksella akun kapasiteetista on jäljellä 91% ja 125W latauksella 80% 800 syklin jälkeen.
The company noted that the battery capacity is “maintained” at 80% after 800 full charge and discharge cycles at 125W.
Oppon omien testien mukaan 65 watin pikalatauksen käyttö vähentää akun kapasiteettia 91 %:iin 800 lataussyklin myötä.
Nämä on kuitenkin sellaisia asioita, ettei ohjeistuksia kannata lukea kuin piru Raamattua. Kunhan tiedostaa vaikutukset ja ottaa ne mahdollisuuksien mukaan huomioon.
 
Viimeksi muokattu:
AccuBatteryn sivuilla on vähän avattu tuota täyteen lataamisen vaikutusta. Täyteen lataaminen ei itse asiassa ole kovinkaan haitallista vaan varauksen pitäminen 100%:ssa. Alla olevasta kuvaajasta nähdään, että akun kapasiteetti ei juurikaan pudonnut 500 syklin aikana, kun laturi irroitettiin välittömästi akun ollessa täysi. Jos akku jätettiin täyden latauksen jälkeen laturiin 28 minuutin ajaksi (tai pidempään), niin kapasiteetti putosi yli 10% 500 syklin aikana.

image2016-7-28_14-20-11.png
Mutta pidetäänkö akkua siinä 4.2V jännitteessä jatkuvasti kun se on kiinni laturissa? Apple nyt ei nykyisellään tietty sitä tee, mutta entä muut valmistajat?

Meinaan sitähän tuo testi testaa, enkä olisi ollenkaan varma, että luurien latauspiiri on jatkuvasti kytkettynä kun luuri on 99+% tilassa kiinni laturissa.
 
Mutta pidetäänkö akkua siinä 4.2V jännitteessä jatkuvasti kun se on kiinni laturissa? Apple nyt ei nykyisellään tietty sitä tee, mutta entä muut valmistajat?

Meinaan sitähän tuo testi testaa, enkä olisi ollenkaan varma, että luurien latauspiiri on jatkuvasti kytkettynä kun luuri on 99+% tilassa kiinni laturissa.
Tuskin akkua pidetään koko ajan 4.2V jännitteessä (tai mikä se nimellisjännite nyt kyseiselle akulle sattuu olemaan) mutta kuitenkin lähellä sitä. Ilmeisesti riippuu laitteesta, että putoaako jännite esim. 4.05V ja ennen kuin ladataan taas 4.2V. Joka tapauksessa jännite pysyy korkealla, kun laitetta pidetään laturissa. Pitkässä juoksussa se kuluttaa akkua enemmän tai vähemmän.
When lithium-ion batteries must be left in the charger for operational readiness, some chargers apply a brief topping charge to compensate for the small self-discharge the battery and its protective circuit consume. The charger may kick in when the open circuit voltage drops to 4.05V/cell and turn off again at 4.20V/cell. Chargers made for operational readiness, or standby mode, often let the battery voltage drop to 4.00V/cell and recharge to only 4.05V/cell instead of the full 4.20V/cell. This reduces voltage-related stress and prolongs battery life.

Some portable devices sit in a charge cradle in the ON position. The current drawn through the device is called the parasitic load and can distort the charge cycle. Battery manufacturers advise against parasitic loads while charging because they induce mini-cycles. This cannot always be avoided and a laptop connected to the AC main is such a case. The battery might be charged to 4.20V/cell and then discharged by the device. The stress level on the battery is high because the cycles occur at the high-voltage threshold, often also at elevated temperature.
 
Eikös nämä nykyajan puhelimet ole sen verran fiksuja että puhelin ei ota virtaa vastaan akun täyttymisen jälkeen vaikka puhelin olisikin koko yön laturissa.
 
Eikös nämä nykyajan puhelimet ole sen verran fiksuja että puhelin ei ota virtaa vastaan akun täyttymisen jälkeen vaikka puhelin olisikin koko yön laturissa.
Lataus katkeaa hetkellisesti mutta alkaa taas uudelleen. Muutenhan akku ei olisikaan täynnä, kun laturin irroittaa. Riippuu kuitenkin laitteesta, kuinka tiheällä tahdilla lataus aloitetaan uudelleen. Ja kuten @Unihiekkamyrsky totesi, niin mitä enemmän laitetta rasitetaan jännitteen ollessa lähellä nimellisjännitettä sitä enemmän akku kuluu.
 
Nyt ymmärrän miksi puhelimen käyttäminen hotspottina tappaa akun. Sehän lataa sitä koko ajan siinä(!)

Yhden puhelimeni hajotin, kun ajoin hotspottina ja akku pullistui. Tuosta on pari vuotta aikaa, niin ehkä ovat kehittyneet paremmiksi.
En silti luottaisi niin paljoa että enää, ainakaan kalliimpia puhelimia, hotspottina käyttäisin.
 
Lataus katkeaa hetkellisesti mutta alkaa taas uudelleen. Muutenhan akku ei olisikaan täynnä, kun laturin irroittaa. Riippuu kuitenkin laitteesta, kuinka tiheällä tahdilla lataus aloitetaan uudelleen. Ja kuten @Unihiekkamyrsky totesi, niin mitä enemmän laitetta rasitetaan jännitteen ollessa lähellä nimellisjännitettä sitä enemmän akku kuluu.
Pitää katsoa huomen aamulla kun puhelin on ladannut että paljonko antaa virtaa laturissa akku täytenä. Veikkaan että paljon se ei kuitenkaan sitä anna.
 
Pitää katsoa huomen aamulla kun puhelin on ladannut että paljonko antaa virtaa laturissa akku täytenä. Veikkaan että paljon se ei kuitenkaan sitä anna.
Ei sillä latausvirralla ole niin väliä vaan akun jännitteellä. Latausvirta luonnollisesti pienenee loppua kohdin ja katkeaa akun ollessa täysi. Sitten akun varaustaso alkaa laskea mutta lataus aloitetaan pienellä virralla uudestaan. Akkua kuitenkin kuluttaa, että sen jännite pidetään koko ajan korkealla.
ion1.jpg

Figure 1: Charge stages of lithium-ion. Li-ion is fully charged when the current drops to a set level. In lieu of trickle charge, some chargers apply a topping charge when the voltage drops

new.jpg
 
Näköjään tuore artikkeli tästä aiheesta:

Aika lailla samaa kertovat mitä ketjussa todettu, eli ei ladata liian täyteen eikä käytetä liian tyhjäksi, pikkulatauksia pitkin päivää mielellään.
 
Ei sillä latausvirralla ole niin väliä vaan akun jännitteellä. Latausvirta luonnollisesti pienenee loppua kohdin ja katkeaa akun ollessa täysi. Sitten akun varaustaso alkaa laskea mutta lataus aloitetaan pienellä virralla uudestaan. Akkua kuitenkin kuluttaa, että sen jännite pidetään koko ajan korkealla.
ion1.jpg

Figure 1: Charge stages of lithium-ion. Li-ion is fully charged when the current drops to a set level. In lieu of trickle charge, some chargers apply a topping charge when the voltage drops

new.jpg
Tuolta näytti kun oli vielä kiinni laturissa. Eipä näistä oikein mitään voi sanoa kun tuo jännite sitten tippuu sen mukaan miten akku kuluu. Nyt 97% ja jännite 4260mV
Screenshot_20210316-100704.png
 
Tuolta näytti kun oli vielä kiinni laturissa. Eipä näistä oikein mitään voi sanoa kun tuo jännite sitten tippuu sen mukaan miten akku kuluu. Nyt 97% ja jännite 4260mV
Screenshot_20210316-100704.png
Ei ole akun eliniälle terveellistä tuollainen 4260 mV, joten kannattaa ladata noin täyteen vain silloin, jos tietää olevansa menossa pidemmäksi ajaksi latureiden ulottumattomiin.

Virta toki pienenee akun täyttyessä, mutta oleellista akun terveydelle onkin jännite, kuten @FlyingAntero sanoi. Ei ole vaarallista antaa puhelimen olla latauksessa koko yön, mutta akun käyttöiälle se on pahaksi. Arjessa ei kannata ladata yli 4100 mV:iin, eli yli 80 %:iin. Ei myöskään kannata päästää varausta alle 20 %:iin. Jos akun elinikä ei kiinnosta, niin näistä ohjeista ei tarvitse välittää.


Akun eliniästä puheenollen. Kaivoinpa kaapista vanhan uskollisen, eli Nokia 5110:n. Keväällä 1998 ostin puhelimen 1800 markalla. Jätin alkuperäisen paksun akun suoraan kauppaan ja maksoin 300 mk lisää kevyemmästä ja ohuemmasta Li-ion -akusta. Puhelin oli tuolla akulla aktiivikäytössä 1998-2003. Sen jälkeen se on ollut satunnaisesti ja enintään kuukauden pätkissä käytössä. Välillä se on saattanut lojua laatikossa viisikin vuotta putkeen.

No, sunnuntaina kaivoin sen esille noin kahden vuoden tauon jälkeen. Akkua ei ole tämän 2 v aikana ladattu ollenkaan. Käynnistin puhelimen ja se näytti kolmea akkutolppaa neljästä. Yleismittari näytti 3,89 V. Pidin puhelinta päällä sunnuntain ja maanantain sekä pelailin välillä matopeliä. Tänään akku oli 2/4 ja mitattuna 3,80 V. Akulla on ikää jo 23 vuotta. Miten se voi edelleen pelittää? Voiko se olla tuo "made in Japan"? Mittasin 6310i:n mukana tulleen Li-po -akun vuodelta 2003, ja siinä oli 2/4 ja 3,81 V. Japanissa sekin valmistettu.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210316-125237.png
    Screenshot_20210316-125237.png
    2,9 MB · Luettu: 39
  • akku_5110_1998.jpg
    akku_5110_1998.jpg
    305,4 KB · Luettu: 39
Ei ole akun eliniälle terveellistä tuollainen 4260 mV, joten kannattaa ladata noin täyteen vain silloin, jos tietää olevansa menossa pidemmäksi ajaksi latureiden ulottumattomiin.

Virta toki pienenee akun täyttyessä, mutta oleellista akun terveydelle onkin jännite, kuten @FlyingAntero sanoi. Ei ole vaarallista antaa puhelimen olla latauksessa koko yön, mutta akun käyttöiälle se on pahaksi. Arjessa ei kannata ladata yli 4100 mV:iin, eli yli 80 %:iin. Ei myöskään kannata päästää varausta alle 20 %:iin. Jos akun elinikä ei kiinnosta, niin näistä ohjeista ei tarvitse välittää.
Lataan kyllä aina puhelimen täyteen nyt ja jatkossakin ja siihen on syynsä. Tuossa aiempi viesti eri ketjusta missä olen maininnut kaiken oleellisen omalta osaltani.
Kun näitä puhelimia käytetään keskimäärin 2-3 vuotta niin siinä ajassa ei kyllä puhelimen akku juurikaan heikkene merkittävästi. Jos heikkenee paljonkin niin akku on kyllä sitten ja valmiiksi huonolaatuinen.

Toki saahan näitä ladata miten tykkää jos niin haluaa. Itse en ole ikinä välittänyt tuosta täyteen lataamisen mahdollisesta haitasta, mutta en kyllä ole päästänyt hirveän tyhjäksi akkua.

Seuraan myös jonkun verran akun kulumista päivän kahden aikana jolloin täyteen lataaminen on välttämätöntä jos haluan että akkutilastot nollaantuvat seuraamista varten.

Esimerkkinä voin antaa Moto G7 Powerin akun mitä on nyt ladattu 416 kertaa ja accubattery sovellus näyttää akun kunnoksi 98%

Sitä en tiedä kuinka paikkaansa pitävä tuo on, mutta en ainakaan ole huomannut että akku olis huonontunut.
 
Lataan kyllä aina puhelimen täyteen nyt ja jatkossakin ja siihen on syynsä. Tuossa aiempi viesti eri ketjusta missä olen maininnut kaiken oleellisen omalta osaltani.

Samaa mieltä. Tokihan tuolla saa varmaan vähän akkua säästettyä, ja itsekin latailen yleensä 80 prosenttiin tässä päivän aikana, mutta aika marginaalista se hyöty kuitenkin taitaa olla. Akkujen laatuvaihtelukin lienee suurempi tekijä, tai jos tapana on jättää puhelin kesällä aurinkoon, käyttää ladatessa tai muuta sellaista.

Toi säntillinen 20-80 latailu vaatisi niin paljon säätöä, ettei kyllä jaksa kovin tarkkaan miettiä. Varmaan sitten taas kun on uusi puhelin, ja sitä on muutenkin pitävinään kuin kukkaa kämmenellä. :D

AccuBattery statsit vielä, 924 latauskertaa ja 85 % (2631/3100 mAh) akusta jäljellä. Kai tuolla vielä hetken menee, vaihtoakkukin kyllä jo hankittuna.
 
Tabletti on ollut 10 vuotta pääosin jatkuvasti laturissa kiinni . Akun kapasiteettia en ole tarkkaan mitannut, mutta melko hyvin se vieläkin toimii ilman laturia.
Samoin ollut puhelimet laturissa ja hotspot aktiivisena päivät pitkät.
Omien havaintojen mukaan akkujen pullistumat ovat tulleet puhelimen ollessa kylmässä ja/tai lämpimään tuodessa liian nopeasti isketty laturiin.
Akun jännite kylmänä on alhaisempi ,vaikka olisi täynnä, jolloin lataussofta voi ladata akkua ja paineet kasvaa akun sisällä.

Olisi mielenkiintoista nähdä sellainen vertailutesti , jossa akkua käytetään 50 % / vrk laturissa kiinni ja akusta otettuna irti laturista. Toisessa näitä lataussyklejä ei tule ja toisessa tapauksessa yli 300 vuodessa.
 
Reilu puoli vuotta vanha Iphone SE näyttää akun kunnoksi 92 %. Vaikuttaa huonolta siihen nähden ettei tämä niin kovalla käytöllä ole enkä enää käytä edes hotspottina. Aiemmat puhelimet toimi hotspottina koko ajan ja silti akku kesti sen hyvin. Toki kolmen vuoden käytön jälkeen kunto oli laskenut jonnekin 80 %:n paikkeillei.
 
Tsekkasin omasta Moto G7 Plus puhelimesta jonka vasta jätin eläkkeelle akun kunnon AccuBatteryllä.

Ensinnäkin tuo Accubatteryn lukema tuntuu heittävän paljon. Vaihteluväli on nyt ollut 82% - 95%

Puhelin ostettu 3.5.2019, ollut 2020 keväällä 2 kuukautta huollossa, ja 1.3.2021 eläkkeelle. Eli noin 1.5 vuotta kovaa käyttöä, joka ikinen yö 10 tuntia laturissa kiinni.

Nyt yhden kerran ihan tyhjäksi käytettyä, laitoin siis France 24 live streamin youtubesta 1080p laadulla 100% kirkkaudella pyörimään niin kauan kunnes luuri sammui, ja sammumisen jälkeen täyteen ladattua, ilmoittaa että akun kapasiteetti olisi 84% uudesta.
 
Montako latausta takana sulla tuossa accubatteryssa?
Kesti vähän vastauksessa kun piti ajaa akku pari kertaa tyhjäksi ja täyteen et sai dataa. Tässä tulokset:
Screenshot_20210317-161711.png


Screenshot_20210317-161737.png

Tässä kestää 100% kirkkaudella 4h 30min ajaa akku tyhjäksi, ja lataus tyhjästä täyteen kestää 2h.

Puhelin siis Moto G7 Plus joka ollut kovassa käytössä 1.5v pääluurina.
 
Kesti vähän vastauksessa kun piti ajaa akku pari kertaa tyhjäksi ja täyteen et sai dataa. Tässä tulokset:
Screenshot_20210317-161711.png


Screenshot_20210317-161737.png

Tässä kestää 100% kirkkaudella 4h 30min ajaa akku tyhjäksi, ja lataus tyhjästä täyteen kestää 2h.

Puhelin siis Moto G7 Plus joka ollut kovassa käytössä 1.5v pääluurina.
Ihan niin kuin arvelinkin. Tuo 3 latauskertaa ei anna vielä luotettavia tuloksia. Sitten kun latauksia on takana esim. yli 30 kertaa niin alkaa olemaan jo luotettavia tuloksia.
 
Omassa luurissa tuo AccuBatteryn ilmoittama arvio akun kapasiteetiksi vaihtelee aika paljon eri laturien ja ladatun määrän mukaan. 20% lataus hitaalla 15W laturilla antaa 3800mAh ja sitten 60% lataus 25W pikalaturilla onkin vain 3500mAh. Speksien mukaan akun kapasiteetti on 3650mAh.
 
AccuBattery ei taida ymmärtää, että OP8T:ssä on kaksi akkua? :hmm: Akun kunto on ollut alusta alkaen 48% (2164 mAh) ja latauskertoja on jo takana kuitenkin 27.
 
Taitaa olla AccuBattery huuhaa sovellus , enkä luottaisi sen antamiin lukemiin.
Testasin AccuBatteryn vanhassa Huawei Honor 7 litessä ja totesin ettei sillä saa oikeita tuloksia, koska ei osaa määrittää laturin virtaa oikein. Akun kunto oli sen mukaan 60 %.

Mittaamalla USB testerin avulla ladattu Wh tai Ah kapasiteetti ja suhteuttamalla ne prosentteihin lopputulos, jo yhdestä osalatauksesta antaa aivan toisenlaisia lukemia 90-95%.
 
Taitaa olla AccuBattery huuhaa sovellus , enkä luottaisi sen antamiin lukemiin.
Testasin AccuBatteryn vanhassa Huawei Honor 7 litessä ja totesin ettei sillä saa oikeita tuloksia, koska ei osaa määrittää laturin virtaa oikein. Akun kunto oli sen mukaan 60 %.

Mittaamalla USB testerin avulla ladattu Wh tai Ah kapasiteetti ja suhteuttamalla ne prosentteihin lopputulos, jo yhdestä osalatauksesta antaa aivan toisenlaisia lukemia 90-95%.
En sanoisi AccuBatteryä huuhaa sovellukseksi mutta aika monella puhelimella se ei osaa raportoida akun kuntoa oikein. Samoin kävi omilla Xperia XZ1 Compactilla, kun sitä viimeksi testasin. En tosin seurannut arvion kehittymistä montaa sykliä. Aida64 on antanut totuudenmukaisempia tuloksia verrattuna Sonyn Service Menun tuloksiin mutta ei taida olla akun kunnon arvioiminen softalla muutenkaan mikään yksiselitteinen homma.
Latasin äsken AccuBatteryn ja se väittää akun kapasiteetiksi 1930mAh 22%:n latauksella. 1,5v sitten stockilla kapasiteetti oli Service Menun mukaan 2482mAh. En usko, että AccuBattery näyttää oikein ainakaan yhden lyhyen latauspätkän perusteella.
Latasin puhelimen vielä aamulla uudelleen täyteen ja AccuBattery näyttää nyt 2133mAh. Aida64 näyttää kuitenkin samaan aikaan 2474mAh (kunto "hyvä"), mikä vastaisi paremmin totuutta. Jännite on Aida64:n mukaan 4,270 V.
 
Pikalataus kuluttaa akkua myös enemmän kuin perinteinen lataus. Oppon ilmoittamien lukujen mukaan 65W latauksella akun kapasiteetista on jäljellä 91% ja 125W latauksella 80% 800 syklin jälkeen.
Xiaomin mukaan heidän 200W lataus yltää samaan tulokseen kuin Oppon 125W lataus akun eliniän suhteen.
Xiaomin mukaan uusi lataustekniikka tuhoaa akkua sen verran paljon nopeammin, että kahden vuoden käytön jälkeen puhelimen akun alkuperäisestä kapasiteetista on käytössä enää reilut 80 prosenttia. Xiaomi laski kahden vuoden käytön 800 latauskerran pohjalta, joissa käytetään joka kerta yhtiön 200W pikalatausta.

Käytännössä siis esimerkiksi 4000mAh akku "muuttuu" parin vuoden pikalatailun jälkeen vastaamaan noin 3200mAh akkua. Tokihan akut kuluvat tavallisessakin latauksessa, mutta eivät kuitenkaan näin nopeasti.
 
Pikalataus kuluttaa akkua myös enemmän kuin perinteinen lataus. Oppon ilmoittamien lukujen mukaan 65W latauksella akun kapasiteetista on jäljellä 91% ja 125W latauksella 80% 800 syklin jälkeen.
Xiaomin mukaan heidän 200W lataus yltää samaan tulokseen kuin Oppon 125W lataus akun eliniän suhteen.
800 syklin jälkeen 91% ?

Kuullostaa aika hyvältä, joskushan nuo akut oli tuossa vaiheessa jo aika finaalissa.

Enemmän kiinnostaa onko tuossa prosentitarkassa markkinointi kuorrutusta/optimointia. Montako sykliä akku varmasti kestää että 75% käytettävissä nimelliskapasiteetistä.

Onko 800 sykliä / 91% "takuu varma", huonoin vaihtoehto, eli käyttäjä / ohjlemisto / laite ei voi tyriä tulosta huonommaksi. Vai "ohjeen mukaan" jäljellä "jopa" 91%, todellisuus 60-91%)

Eli käyttäjälle se tärkeää että akku kestää eliniän , siellä lopussa kapasiteettia vielä riittävästi ja käyttötavalla töki laturiin kun siltä tuntuu ja että laite myös pikaladannut yleensä, jos ei jotain erityhistä estettä. (Elinikänä tässä tarkoitan luokkaa 3V surutta menoa, josta 2V jälkeen ei välttämättä oleteta täyttä kapasiteetti kokemusta)


Edit:
Pikalatus jollain käyttäjäprofiilla vo kompensoida niitä tyhjäksi ajoja , eli siltä osalta vähän tasoittaa
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom