Keskustelua maskeista ja maskin käytöstä (Koronavirus)

Erkki_erikeepperi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 593
Kyllä se nyt vaan monia häiritsee, esim. vaikuttaa melkoisesti sosiaaliseen kanssakäymiseen, kun ei näy ilmeet. Olet vähemmistössä tässä korona vouhotuksessa.
Monia häiritsee, mutta selittääkö se sen, että 99,8% asiakkaista ei käytä maskia? Ei selitä. Toi osuus on vähän isompi kuin "moni".

Mun hypoteesi kuuluu, että käänteinen sosiaalinen paine tässä on taustalla.

Itse olen muutenkin vähän oman tieni kulkija, joten sitä iloisemmin mä käytän maskia mitä vähemmän muut kehtaa käyttää. ;) Voin vielä virnuilla leveästi muille, koska muut ei näe sitä... :lol:
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 406
Monia häiritsee, mutta selittääkö se sen, että 99,8% asiakkaista ei käytä maskia? Ei selitä. Toi osuus on vähän isompi kuin "moni".

Mun hypoteesi kuuluu, että käänteinen sosiaalinen paine tässä on taustalla.

Itse olen muutenkin vähän oman tieni kulkija, joten sitä iloisemmin mä käytän maskia mitä vähemmän muut kehtaa käyttää. ;) Voin vielä virnuilla leveästi muille, koska muut ei näe sitä... :lol:
No miksei se voi ihan hyvin selittää? Kuten sanoin vaikuttaa sosiaaliseen kanssakäymiseen melkoisesti. Toki jos ei moista harrasta, niin ei varmaan häiritse. Baarissa nyt lähtökohtaisesti todella ärsyttävä, kun kokoajan saat veivata sitä maskia edestakaisin ja maskihan pitäisi aina vaihtaa uuteen, joten mukana pitäisi olla repullinen maskeja. Lähinnä näkisin sosiaalisen paineen ajavan maskin käyttöön. Itse lopetin maskin käytön toisen piikin jälkeen vaikka porukka edelleen pyörii maskipäässä jopa pyöräillessä ym. Maskin käyttäminen tällä hetkellä kyllä lähinnä kertoo siitä, että haluaa sulautua siihen harmaaseen massaan ei oman tien kulkemisesta.
 

Erkki_erikeepperi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 593
Maskin käyttäminen tällä hetkellä kyllä lähinnä kertoo siitä, että haluaa sulautua siihen harmaaseen massaan ei oman tien kulkemisesta.
Kyllä se baareissa on ollut nimenomaan oman tien kulkemista mun kokemusteni mukaan. Perustason alueen yökerhossa edes henkilökunta ei käyttänyt maskia tuossa pari viikkoa sitten. Asiakkaista puhumattakaan. Erotuin siis hyvin joukosta, mutta sehän sopii mulle, mua ei mitkään sosiaaliset paineet ole ennenkään hetkauttaneet mihinkään suuntaan.

Ja onhan tästä jo kokemusta maaliskuusta 2020 lähtien. Ei baareissa mutta muuten. Apteekissa saatoin käyttää maskia ekan kerran jo helmikuussa 2020. Ei puhettakaan, että kukaan muu olisi tuolloin mitään käyttänyt tai pitkään sen jälkeenkään. Vasta syksyllä 2020 alkoi yleistymään enemmänkin. Juuri näitä samoja aikoja kuin nyt, paitsi että nyt maskien käyttö siis vähenee...
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 406
Kyllä se baareissa on ollut nimenomaan oman tien kulkemista mun kokemusteni mukaan. Perustason alueen yökerhossa edes henkilökunta ei käyttänyt maskia tuossa pari viikkoa sitten. Asiakkaista puhumattakaan. Erotuin siis hyvin joukosta, mutta sehän sopii mulle, mua ei mitkään sosiaaliset paineet ole ennenkään hetkauttaneet mihinkään suuntaan.

Ja onhan tästä jo kokemusta maaliskuusta 2020 lähtien. Ei baareissa mutta muuten. Apteekissa saatoin käyttää maskia ekan kerran jo helmikuussa 2020. Ei puhettakaan, että kukaan muu olisi tuolloin mitään käyttänyt tai pitkään sen jälkeenkään. Vasta syksyllä 2020 alkoi yleistymään enemmänkin. Juuri näitä samoja aikoja kuin nyt, paitsi että nyt maskien käyttö siis vähenee...
No ehkä baareissa erottuu muualla ei. Muualla erottuu jos ei käytä maskia. Kuten sanoin erittäin epäkäytännöllinen siellä niin siksi siellä ei sitä usein käytetä. Vuosi sitten toki erottui, mutta puhuin nyt tästä päivästä. Itse tosiaan lopetin jo aikaa sitten. En käytä maskia sosiaalisen paineen takia.
 

Erkki_erikeepperi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 593
Kuten sanoin erittäin epäkäytännöllinen siellä niin siksi siellä ei sitä usein käytetä.
Niin, "usein" ei käytetä siksi, ja loput selittyy sosiaallisella paineella. Koska mun kokemusteni mukaan siis maskeja ei käytetä baareissa lainkaan, mutta mun otanta on toki hyvin pieni.

Mutta ei se nyt mikään "erittäin epäkäytännöllinen ole", ei nyt liioitella. Vähän hankala jos pitää juoda koko ajan ja liehitellä naisia. Mutta vaakakupin toisella puolella painaa sitten se, että yökerhot on erittäin pahoja paikkoja koronan leviämisen kannalta. Mulla ainakin vaihtoehtona maskin käytölle on se, että vietän iltaa kotona. Kyllä baarissa oli ihan kivaa maski päässäkin.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 897
Itse käytän ruokakaupoissa ihan kohteliaisuussyistä vielä. Myyjätkin joutuvat käyttämään niin kyllä minäkin voin sen heittää siinä. Minulle muiden huomioon ottaminen ja kohteliaisuus ovat nimenomaan sitä oman tien kulkemista. Öyhötys ja muista piittaamattomuus ovat enemmän jotain omien sisäisten patotumien projisoimista muihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 393
Itse käytän ruokakaupoissa ihan kohteliaisuussyistä vielä. Myyjätkin joutuvat käyttämään niin kyllä minäkin voin sen heittää siinä. Minulle muiden huomioon ottaminen ja kohteliaisuus ovat nimenomaan sitä oman tien kulkemista. Öyhötys ja muista piittaamattomuus ovat enemmän jotain omien sisäisten patotumien projisoimista muihin.
Myyjät eivät joudu käyttämään. Se on vapaaehtoista nykysuosituksen mukaan.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Liittynyt
01.08.2017
Viestejä
2 751
Joo itsekkin olin ensimmäisiä täällä lähikaupassa ketä käytti maskia ja varmasti viimeinen, tänään kun kävin niin ei ollut henkilökunnallakaan enää maskia käytössä.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 406
Niin, "usein" ei käytetä siksi, ja loput selittyy sosiaallisella paineella. Koska mun kokemusteni mukaan siis maskeja ei käytetä baareissa lainkaan, mutta mun otanta on toki hyvin pieni.

Mutta ei se nyt mikään "erittäin epäkäytännöllinen ole", ei nyt liioitella. Vähän hankala jos pitää juoda koko ajan ja liehitellä naisia. Mutta vaakakupin toisella puolella painaa sitten se, että yökerhot on erittäin pahoja paikkoja koronan leviämisen kannalta. Mulla ainakin vaihtoehtona maskin käytölle on se, että vietän iltaa kotona. Kyllä baarissa oli ihan kivaa maski päässäkin.
No kyllä se nyt on vaan erittäin epäkäytännöllinen baarissa. No kyllä siellä baarissa joku käyttää, niin siksi sanoin usein. Varmaan joku saattaa olla sosiaalisen paineen takia käyttämättä. Suurinosa sen takia, että se on niin epäkäymännöllinen baarissa. Kuten sanoin, kuulut vähemmistöön korona vouhotuksen kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
193
Viime viikolla lähikaupan kauppias itse oli jättänyt maskin pois, sitä myöden myös muut työntekijät. Eilen näin taas kauppiaan, maski naamalla. Myös muista henkilökunnan jäsenistä yhtä lukuunottamatta olivat päättäneet palata maskiin. En kehdannut kysyä, kääntyikö kelkka esim. vanhemman asiakaskunnan palautteesta vai mistä.
 

Erkki_erikeepperi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 593
On kyllä kauppojen henkilökunnan osalta ihan väärä ajankohta nyt luopua maskien käytöstä. Koronatilanne on pahenemassa ja bonuksena kaikki muutkin hengitystie-infektiot on yltymässä. Suoran haitan lisäksi maskiton henkilökunta välittää kyllä ihan väärää signaalia myös asiakkaille.

Itsekin olen viime aikoina nähnyt maskitonta henkilökuntaa, mutta ne on enemmänkin yksittäistapauksia kuin sääntö. Toisaalta kaksi viikkoa sitten tosiaan perusvaiheen alueen baarissa ei ollut henkilökunnalla lainkaan maskeja. Että näin.
 
Liittynyt
25.09.2021
Viestejä
307
On kyllä kauppojen henkilökunnan osalta ihan väärä ajankohta nyt luopua maskien käytöstä. Koronatilanne on pahenemassa ja bonuksena kaikki muutkin hengitystie-infektiot on yltymässä. Suoran haitan lisäksi maskiton henkilökunta välittää kyllä ihan väärää signaalia myös asiakkaille.

Itsekin olen viime aikoina nähnyt maskitonta henkilökuntaa, mutta ne on enemmänkin yksittäistapauksia kuin sääntö. Toisaalta kaksi viikkoa sitten tosiaan perusvaiheen alueen baarissa ei ollut henkilökunnalla lainkaan maskeja. Että näin.
Voin olla samaa mieltä maskien käytöstä.
Ihmettelen sitä kuinka nopealla käänteellä maskien hyöty unohdetaan.
Ajatuksena se että kattavalla käytöllä on todistettavia tuloksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 393
Voin olla samaa mieltä maskien käytöstä.
Ihmettelen sitä kuinka nopealla käänteellä maskien hyöty unohdetaan.
Ajatuksena se että kattavalla käytöllä on todistettavia tuloksia.
Kaupat tai kauppakeskukset eivät ole varsinaisia tartuntapesäkkeitä. Siellä viihdytään joitakin minuutteja samassa paikassa. Lisäksi tuplarokotetut eivät tarvitse maskeja muutenkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 393
Ovatko he immuuneja partikkeleille?
Tätä ei mikään tämänhetkinen tutkimustulos tue.
Ajatellaan edes muita. Jookos?
Pääosin ovat immuuneja. Ainakin covid -virukselle. Rokotetut ja sairastuneet ovat kaikki yli 60v sekä muutenkin heikompi immuunitaso. Heille maskit ovat hyödyksi.
 
Liittynyt
25.09.2021
Viestejä
307
Ai että suurin osa rokotetuista ei ole immuuneja virukselle.
Kukaan ei ole.
Jos on olemassa uutta tietoa siitä että rokotus antaa immuniteetin. Ottaisin moisen tiedon mielelläni vastaan.
Se on totta että kohtalainen vastustuskyky on saavutettavissa rokoitusten jatkumossa.
En tiedä haitko vajavaista vai täydellisyyttä, jota tuskin koskaan tulemme saavuttamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 393
Kukaan ei ole.
Jos on olemassa uutta tietoa siitä että rokotus antaa immuniteetin. Ottaisin moisen tiedon mielelläni vastaan.
Se on totta että kohtalainen vastustuskyky on saavutettavissa rokoitusten jatkumossa.
En tiedä haitko vajavaista vai täydellisyyttä, jota tuskin koskaan tulemme saavuttamaan.
Influenssa- tyyppisissä viruksissa ei ole missään 100% immuunia. Maskin käyttö tässä vaiheessa on silti turhaa isolle osalle.
 
Liittynyt
25.09.2021
Viestejä
307
Maskin käyttö tässä vaiheessa on silti turhaa isolle osalle.
Olin samaa mieltä kk sitten. Tilannetta seuraamalla voin perua sanani.
Omasta mielestäni käyttäisin maskeja toisia suojelleksani, ja tällä tavalla kuormitus vähenee pienissä paloissa.
Kuten olemme huomanneet, ei se jaottelu vie eteenpäin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 393
Olin samaa mieltä kk sitten. Tilannetta seuraamalla voin perua sanani.
Omasta mielestäni käyttäisin maskeja toisia suojelleksani, ja tällä tavalla kuormitus vähenee pienissä paloissa.
Kuten olemme huomanneet, ei se jaottelu vie eteenpäin.
Rokotettuna en ole potentiaalinen tartuttaja. Mikään kuormitus maskittamattona ei muutu mihinkään suuntaan.
 

Erkki_erikeepperi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 593
Kävin pari tuntia sitten rautakaupassa, ja siellä taas joku myyjä yski. Ei ole edes ensimmäinen kerta eikä toinenkaan samassa paikassa. Kassalla toinen myyjä oli ilman maskia ja hiplasi limakalvojaan käsillä.

Kyllä näissä tilanteissa tulee aina sellainen fiilis, ettei "harmita" yhtään, että naamarissa on FFP2-tason suojain. Mieluummin voisi olla FFP3.

Todennäköisesti en koronasta pahaa tautia saa vaikka se iskisikin, mutta ei silti huvita nyt turhaan maksimoida riskejä etenkin kun on RS-virusta ja muutakin liikkeellä nyt. Ja lähipiiriin kuuluu vanhoja ihmisiä.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Rokotettu on todellakin myöskin potentiaalinen tartuttaja. Sattumien summana, kuten aikaisemminkin todennäköisyyttä ei ole myöskään osaltasi pois suljettu.
Maailma menee eteenpäin. Jos kahdesti rokotettujen oletetaan toimillaan suojelevan niitä, jotka ei rokotteita halua ottaa, ollaan sillä tiellä maailman loppuun saakka. Käytä hengityssuojainta jos vielä koet tarvetta itseäsi suojella. Voit ottaa vaikka uloshengitysventtiilimiesten mallin, ketään ei kiinnosta :)
 
Liittynyt
25.09.2021
Viestejä
307
Voit ottaa vaikka uloshengitysventtiilimiesten mallin, ketään ei kiinnosta :)
Olen pahoillani että mielipiteeni sotii yleistä avausta vastaan.
Hieno homma jos tämä nuijitaan alas yleisellä mielipiteellä. Näin käy varmasti ajan saatossa.
Ei se ole keneltäkään pois kun suojataan läheisiä?

Toisaalta olen varma että ei ole kauan aikaa kun myös sinuakin kiinnosti
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 393
Olen pahoillani että mielipiteeni sotii yleistä avausta vastaan.
Hieno homma jos tämä nuijitaan alas yleisellä mielipiteellä. Näin käy varmasti ajan saatossa.
Ei se ole keneltäkään pois kun suojataan läheisiä?
Rokotettuna ja ei sairaana suojaat läheisiä miltä..? Pidätkö maskia siihen asti "kunnes kuolema teidät erottaa"..? Kuulosta että se olisi sinulla loputon tie maskin käytölle.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Toisaalta olen varma että ei ole kauan aikaa kun myös sinuakin kiinnosti
Itseasiassa, ei juurikaan kiinnostanut. Nyt olisi tärkeintä, ettei päästetä tilannetta luisumaan johonkin maskijumiin, jossa enemmän tai vähemmän vaaditaan niitä tai ainakin kyräillään tästä ikuisuuteen.

Ts. Ketä sillä omalla maskilla vielä tarttee suojella jos itse uskoo pärjäävänsä? Kaikilla halukkailla on jo ollut mahdollisuus kahteen rokotteeseen paitsi alle 12-vuotiailla lapsilla, jotka ei juuri sairasta vakavammin.
 
Liittynyt
25.09.2021
Viestejä
307
Ts. Ketä sillä omalla maskilla vielä tarttee suojella jos itse uskoo pärjäävänsä? Kaikilla halukkailla on jo ollut mahdollisuus kahteen rokotteeseen paitsi alle 12-vuotiailla lapsilla, jotka ei juuri sairasta vakavammin.
Ts. Voi myös ajatella vähemmistöä eikä saa sulkea mitään mahdollisuutta tulevasta ulkopuolelle.
Vaikea sanoa miten suhtautuminen näin vähäiseen asiaan kuin maski tulee muuttumaan.
Kaikki me voimme todeta että onhan tämä asia elänyt ajassa jopa valtakunnan tiedottajien tasolta vähintäänkin naurettavaksi asti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 393
Ts. Voi myös ajatella vähemmistöä eikä saa sulkea mitään mahdollisuutta tulevasta ulkopuolelle.
Vaikea sanoa miten suhtautuminen näin vähäiseen asiaan kuin maski tulee muuttumaan.
Kaikki me voimme todeta että onhan tämä asia elänyt ajassa jopa valtakunnan tiedottajien tasolta vähintäänkin naurettavaksi asti.
Suhtautuminen maskiin tuntuu olevan syvään ihmisen alitajuntaan juurrettu asia koronassa.
 
Liittynyt
25.09.2021
Viestejä
307
Suhtautuminen maskiin tuntuu olevan syvään ihmisen alitajuntaan juurrettu asia koronassa.
Suhtautuminen maskiin on lopulta omasta järjenkäytöstä kiinni.
Ohjailu ja sen antama kuva riippuu monesta asiasta. Rivien välistä ei voinut lukea alkujaankaan tajutakseen mikä on oikeanlainen malli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 393
Suhtautuminen maskiin on lopulta omasta järjenkäytöstä kiinni.
Ohjailu ja sen antama kuva riippuu monesta asiasta. Rivien välistä ei voinut lukea alkujaankaan tajutakseen mikä on oikeanlainen malli.
Nimenomaan järjenkäytöstä. Se tuntuu monella jääneen jonnekkin kauas taakse. Median lööpit sensijaan tuntuu vaikuttaneen kansan syviin riveihin enemmänkin.
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
1 382
Näemmä pääkirjastos ollut pakko käyttää vielä maskia, voi myös ostaa eurolla, ja Stockmann, mutta sieltä saa maskin ilmaseksi kassalta.

Muualla en ole maskipakkoa huomannut. Bussit, ratikat, apteekit suosittelee maskia, mutta en ole enää kahden rokotteen jälkeen käyttänyt. Apteekista saa maskin ihan ilmaiseksi jos haluaa esim, kauppareissulle.

Tampere alue.
 

a-p

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
749
Tässä muutamana päivä on tullut käytä rautakaupalla ostelee remppavermeitä. Myyjistä suurinosa on ollut ilman maskia ja asiakkaistakin useimmat olivat ilman. Näin siis pk-seudulla.

Lähikaupalla tuntuu olevan eri tilanne, useilla myyjillä on maskit naamallaan. Asiakkaista noin fiftyfifty on maskillisia.

Toki kuljetan mukana yhtä maskia mikäli päätyy johonkin tilanteeseen jossa kysellään maskista. Silloin on näppärä heittää näönvuoksi käytetty rätti naamalle.

Maskeja ei ole töissäkään näkynyt muutamaan viikkoon. Tätä ennen porukka käytti maskeja leuan alla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 393
Näemmä pääkirjastos ollut pakko käyttää vielä maskia, voi myös ostaa eurolla, ja Stockmann, mutta sieltä saa maskin ilmaseksi kassalta.

Muualla en ole maskipakkoa huomannut. Bussit, ratikat, apteekit suosittelee maskia, mutta en ole enää kahden rokotteen jälkeen käyttänyt. Apteekista saa maskin ihan ilmaiseksi jos haluaa esim, kauppareissulle.

Tampere alue.
Suomessa ei ole maskipakkoa.
 
Liittynyt
01.08.2017
Viestejä
2 751
Eilen kävin kaupassa ja henkilökunnalla oli taas maskit päällä ja myös paljon muilla ihmisillä, viime viikolla ei ollut lähes kenelläkään ei edes henkilökunnalla.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 476
Loistavaa! Vielä kun Finnair, Norwegian, ja Finavia seuraisi perässä. Risoo se rätin pakkokäyttö, kun tulee lennettyä kuitenkin se n. 25 kertaa vuodessa.
Lentoyhtiöiden pitää esitää vastuullista toimijaa viimeiseen asti, kun omatunto pandemian mahdollistajana ei ole vielä täysin puhdas. Ja on muutenkin ilmastokritiikkiä ja muuta, niin pitää olla niin vastuullista joka asiassa jotta sentään... ;)

Jokainen voi toki miettiä, että paljonko siitä on hyötyä, että 200 matkustajaa on rätit naamalla sen lentomatkan ajan ja kun matkustajat pääsevät kohteeseen, niin rätit lentävät roskikseen ja väki levittäytyy pitkin pitäjiä. No joo, no niin, varmaan jotain marginaalista merkitystä ehkä, mutta haisee kauas puhtaalta vastuullisuusmainoskampanjalta.
 

Erkki_erikeepperi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 593
Jokainen voi toki miettiä, että paljonko siitä on hyötyä, että 200 matkustajaa on rätit naamalla sen lentomatkan ajan ja kun matkustajat pääsevät kohteeseen, niin rätit lentävät roskikseen ja väki levittäytyy pitkin pitäjiä. No joo, no niin, varmaan jotain marginaalista merkitystä ehkä, mutta haisee kauas puhtaalta vastuullisuusmainoskampanjalta.
Maskeista on todistetusti hyötyä määrän X verran. Ei ole ollenkaan turha vaatimus, että ihmiset tiukkaan putkiloon sullottuna käyttävät maskia. Toki kyynikko sanoisi, että kyllähän noissa olosuhteissa virus leviää joka tapauksessa, ja niinhän se tekisikin, jos ilma seisoisi, mutta lentokoneissahan on tehokas ilmanvaihto ja suodatus jotka auttaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 648
Viestejä
4 317 418
Jäsenet
72 082
Uusin jäsen
juu736f

Hinta.fi

Ylös Bottom