Keskustelua elämisen kustannuksista ja erilaisista vaihtoehdoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 843
Siis onko elämästä nauttiminen sama kuin pistetään rahaa palamaan?

Näin nautit elämästä ilmaiseksi:

Rauhallinen koti-ilta itsesi tai perheen kanssa.
Edullinen ruokailu itse tehden.
Vaellusreissu lähimetsässä.
Juoksu.
Pyöräily.
Musiikin kuuntelu.
YouTube.
Päiväreissuja suomalaisiin kaupunkeihin.
Kirjastoon lainaamaan, lukemaan tai viettämään aikaa.
Internet.

Ei elämästä nauttiminen tarkoita sitä, että täytyisi pistää rahaa palamaan :) Mikä on sitten sinun käsitys elämisestä? Enemmän töitä ?
Noita kaikkia voi nauttia ilmaiseksi joo, mutta se miksi käyn töissä on että saa upgreidausta elämään.

Muun muassa oma omakotitalo jossa tilaa touhuta. Ei naapureita ja oma piha. Saa ostaa laitteeta ja vermeet ja kaikelle on tilaa. Saa katsoa elokuvia ja kuunnella musiikkia niin lujalla kuin haluaa ja koska haluaa. Saa grillata pihalla niin paljon kuin tykkää ja saa saunoa koska haluaa. Sitten lösähtää takkahuoneeseen tulen äärelle katsomaan Netflixiä. Arjen luksusta.
Voi käyttää autoa sen sijaan että pitäisi hinkata polkupyörällä jonnekkin. Voi ostaa vähän laadukkaampia elintarvikkeita eikä sitä halvita Xtra kuraa.

Se vaan pitää löytää sopiva tasapaino asioille. Kerran täällä ollaan ja mitään täältä ei mukaan saa ja se saattaa olla jo huomenna kun heittää lusikan nurkkaan niin pitää nauttia tästä elämästä niin hyvin kuin pystyy. Kyllä mua ainakin vituttais käydä töissä ja käyttää suurin osa vapaa aikaa siihen ja sitten kuitenkin elää kuin työtön ja tili tursuilee rahaa niin että paskalle ei taivu.

Kaikki toki tavallaan.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 245
Noita kaikkia voi nauttia ilmaiseksi joo, mutta se miksi käyn töissä on että saa upgreidausta elämään.

Muun muassa oma omakotitalo jossa tilaa touhuta. Ei naapureita ja oma piha. Saa ostaa laitteeta ja vermeet ja kaikelle on tilaa. Saa katsoa elokuvia ja kuunnella musiikkia niin lujalla kuin haluaa ja koska haluaa. Saa grillata pihalla niin paljon kuin tykkää ja saa saunoa koska haluaa. Sitten lösähtää takkahuoneeseen tulen äärelle katsomaan Netflixiä. Arjen luksusta.
Voi käyttää autoa sen sijaan että pitäisi hinkata polkupyörällä jonnekkin. Voi ostaa vähän laadukkaampia elintarvikkeita eikä sitä halvita Xtra kuraa.

Se vaan pitää löytää sopiva tasapaino asioille. Kerran täällä ollaan ja mitään täältä ei mukaan saa ja se saattaa olla jo huomenna kun heittää lusikan nurkkaan niin pitää nauttia tästä elämästä niin hyvin kuin pystyy. Kyllä mua ainakin vituttais käydä töissä ja käyttää suurin osa vapaa aikaa siihen ja sitten kuitenkin elää kuin työtön ja tili tursuilee rahaa niin että paskalle ei taivu.

Kaikki toki tavallaan.
Tällainen elämäntyyli sopii toki sinulle, mutta siitä eivät innostu kaikki ihmiset.

Kuulostat tyypilliseltä oravanpyöräläiseltä, ei siis millään pihalla. On pakko juosta ja upgreidata elämää koska kaikki muutkin. Kolmet muksut jne.

Toivottavasti nautit autoilusta kiesissäsi, mutta nyt tammikuun tullessa voisit pitää tuolittoman tammikuun.

Kokeile edes mitä se pyöräily on. Kyllä silläkin pääsee Suomen ympäri :)

Se rahallinen säästö kun ei ole se ainoa juttu, vaan upgreidaus terveydessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 843
Tällainen elämäntyyli sopii toki sinulle, mutta siitä eivät innostu kaikki ihmiset.

Kuulostat tyypilliseltä oravanpyöräläiseltä, ei siis millään pihalla. On pakko juosta ja upgreidata elämää koska kaikki muutkin. Kolmet muksut jne.

Toivottavasti nautit autoilusta kiesissäsi, mutta nyt tammikuun tullessa voisit pitää tuolittoman tammikuun.

Kokeile edes mitä se pyöräily on. Kyllä silläkin pääsee Suomen ympäri :)

Se rahallinen säästö kun ei ole se ainoa juttu, vaan upgreidaus terveydessä.
Paitsi että en ole oravanpyöräläinen, vaan normaali 7-15 kuukausipalkkainen duunari joka pitää lomansa ja vapaapäivänsä. Olisinko mielummin kotona 24/7 kuin töissä? Aivan varmasti mutta koska en tahdo elää autottomana alipienessä betonikuutiossa niin mielummin teen töitä joista saan palkkaa joilla saan elämään pientä luxusta.

Auto on 15v vanha ja on mulle laite jolla pääsee MUKAVASTI paikasta A paikkaan B.

Olen kyllä kokeillut autottomuutta, kiitos vain. Mulle riitti 30v fillarilla hinkkaamista ja joka päivä se vitutti yhtä paljon.
Pyöräilyssä ei ole mitään muuta hyvää kuin että se on halpaa ja pitää pitää vähän kuntoa yllä. Kaikki muu siinä onkin sitten suolesta. Ihan kaikki.
Puhumattakaan siitä vapaudesta minkä auto tuo esmes kotimaanmatkailuun, suomessa kun tykätään telttailla. Ei paljon fillarilla niitä keikkoja vedellä.

Juuri edellämainituista syistä mielummin upgreidaan sen verran elämään että perusasiat, kuten liikkuminen, ei joka kerta vituttaisi vaan voi hyppää siihen autoon tasan silloin kun siltä tuntuu, oli ilma ulkona mikä tahansa ja oli mitä tahansa ostettavaa.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 245
Paitsi että en ole oravanpyöräläinen, vaan normaali 7-15 kuukausipalkkainen duunari joka pitää lomansa ja vapaapäivänsä. Olisinko mielummin kotona 24/7 kuin töissä? Aivan varmasti mutta koska en tahdo elää autottomana alipienessä betonikuutiossa niin mielummin teen töitä joista saan palkkaa joilla saan elämään pientä luxusta.

Auto on 15v vanha ja on mulle laite jolla pääsee MUKAVASTI paikasta A paikkaan B.

Olen kyllä kokeillut autottomuutta, kiitos vain. Mulle riitti 30v fillarilla hinkkaamista ja joka päivä se vitutti yhtä paljon.
Pyöräilyssä ei ole mitään muuta hyvää kuin että se on halpaa ja pitää pitää vähän kuntoa yllä. Kaikki muu siinä onkin sitten suolesta. Ihan kaikki.
Puhumattakaan siitä vapaudesta minkä auto tuo esmes kotimaanmatkailuun, suomessa kun tykätään telttailla. Ei paljon fillarilla niitä keikkoja vedellä.

Juuri edellämainituista syistä mielummin upgreidaan sen verran elämään että perusasiat, kuten liikkuminen, ei joka kerta vituttaisi vaan voi hyppää siihen autoon tasan silloin kun siltä tuntuu, oli ilma ulkona mikä tahansa ja oli mitä tahansa ostettavaa.
Saako kysyä paljonko kulutat kuukausittain elämäntyylilläsi eli paljonko sinulla on budjetti?

Lisäksi kiinnostaa ajatko sähköautolla, sehän voisi olla sinulle elämän luksusta, jota siis tekstiesi perusteella tavoittelet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 843
Saako kysyä paljonko kulutat kuukausittain elämäntyylilläsi eli paljonko sinulla on budjetti?

Lisäksi kiinnostaa ajatko sähköautolla, sehän voisi olla sinulle elämän luksusta, jota siis tekstiesi perusteella tavoittelet.
En nyt äkkisältään osaa sanoa, mutta veikkaan että kahdella ihmisellä yhteensä n.1500e/kk asumiskut sähköineen ja muine juoksevine kuluineen. 120m2 omakotitalo landella. Excelistä näkisin paremmin mutta sitä ei nyt tässä ole.

Olishan se sähköauto kiva mutta ei näillä palkoilla semmosta hommata. Eikä muutenkaan sovi kun landella asutaan ja välimatkat pitkät.
Ei sitä uudesta autosta noin yleensäkään tarvii paljon haaveilla, mutta mulle riittää laitos missä on ilmastointi ja ajaa asiansa. Autoilu itsessään ei ole mulle mikää wau asia. Mielummin panostan asumiseen kun autoon.
 

a-p

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
697
Tämän hetken tulot ovat noin 2300-2800€/kk nettona.
Asuntolaina 330e/kk
Puhelin 20e/kk
Vesi noin 25e/kk
Sähkö 30e/kk
Kiinteistövero 15e/kk
Vakuutukset noin 50e/kk
Työpaikkaruokailu noin 140e/kk
Velaton parin tonnin auto
Auton vero 70e/vuosi, koska kuorma-auto
Polttoaineen kulutus noin 8.2-9.0l/100km
Ajelen kuukaudessa noin 2500km, joskin tuostakin olisi vara vähentää ainakin 1000km/kk
Polttoaineeseen menee näillä kilometreillä noin 340-370e/kk
Jätehuolto on noin 25e/kk
Opintolainaa lyhennän 43e/kk, jota on jäljellä noin 1700e.
Ruokaan ehkä menee 200-300e/kk

Hyvin sitä poikamiehenä elelee näillä tuloilla, toki rahaa menee välillä kaljaan ja reissaamiseen sekä harrastehommiin. Harvemmin edes kaupassa katselen hintoja. Mikäli mieleni tekee hyvää ruokaa niin otan sen, sama myös hyvän juoman kanssa. Muutaman kuukauden välein ostelen ulkomailta erikoisoluet, kertatilaus on noin 100-150e luokkaa.

Baareissa ei nykyään tule roikuttua, mikäli sinne eksyy niin ostelut jäävät pariin kolmeen tuoppiin.

Tuota listaa tarkastellessa saisin helposti pudotettua kk-menoja, kun söisin töissä omat ruuat ja vähentäisin turhaa ajelua.

Tässä lähiaikoina olisi tulossa asunnolle remppaa, jonne saa menemään lähemmäs kympin. Pitää vielä tutkia maksuhomma, rahaa on kyllä pörssissä pyörimässä mutta niitä on typerää ottaa pois keskenkaiken.
 
Viimeksi muokattu:

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
680
Kannattaa jättää työpaikkaruokailut ja tehdä itse eväät.
Tämä riippuu ihan älyttömästi siitä millainen on työpaikkaruokala ja jos saat hillittyä "mätän nyt lautaset täyteen kun saa samaan hintaan" - ajatusta . Jos on todella hyvä, kunnon salaattipöydät ja maittavia kasvisvaihtoehtojakin eikä vain uunimakkaraa ja perunamuusia, niin on oman terveyden kannalta järkevää, että lounaalla syö sen päivän monipuolisen ruoan. Varsinkin jos kotona sitten tulee syötyä perinteisiä helppoja safkoja tai pelkkää leipää eikä tule ostettua hevi osastolta käytännössä mitään. Sitten vielä se aspekti, että lounasruokaseura on iso osa taukoa. Jos kaikki muut menee ruokalaan ja yksin vetelet eväitä, niin helposti vähän syrjäytyy porukasta. Ehkä siis panostamalla lounaaseen ja sen tasoon voi jopa säästää, kun monipuolinen kasvisten ostelu maksaa? Sitten kun tulee useampi syöjä samaan talouteen niin tilanne muuttuu.
 
Liittynyt
07.04.2018
Viestejä
476
Kuulostat tyypilliseltä oravanpyöräläiseltä, ei siis millään pihalla. On pakko juosta ja upgreidata elämää koska kaikki muutkin. Kolmet muksut jne.
Mainitun kirjoittajan oravanpyöräläisyys on noiden viestien perusteella kyllä ihan omaa tulkintaasi. Tunnistan itseni nimimerkin Mikkos kuvauksesta varsin hyvin, paitsi että vietän todellakin melkein 24/7 kotona kiitos etätöiden. Eikä kiinnosta yhtään "kaikki muutkin", ei ole ikinä kiinnostanut.


Se rahallinen säästö kun ei ole se ainoa juttu, vaan upgreidaus terveydessä.
Sähän juuri hetki sitten kirjoitit mm.

"Elä niin säästeliäästi kuin voit niin tulet rikastumaan.
SIJOITA !!"

Mihin tarkoitukseen sitä rikkautta sitten kerätään jos kaikessa pitää säästää, kituuttaa ja sotkea fillarilla vuokrakopperosta työpaikalle ja takaisin?


Rahaa käyttämällä nimenomaan saa sitä upgreidausta elämäänsä. Jo mainittu esimerkki ruokaostoksista on konkreettisin, joku punaisten hintalappujen metsästys ja aina halvimman tuotteen valinta rassaisi kyllä todella pahasti. Koettu on aikanaan sekin.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 245
Mainitun kirjoittajan oravanpyöräläisyys on noiden viestien perusteella kyllä ihan omaa tulkintaasi. Tunnistan itseni nimimerkin Mikkos kuvauksesta varsin hyvin, paitsi että vietän todellakin melkein 24/7 kotona kiitos etätöiden. Eikä kiinnosta yhtään "kaikki muutkin", ei ole ikinä kiinnostanut.



Sähän juuri hetki sitten kirjoitit mm.

"Elä niin säästeliäästi kuin voit niin tulet rikastumaan.
SIJOITA !!"

Mihin tarkoitukseen sitä rikkautta sitten kerätään jos kaikessa pitää säästää, kituuttaa ja sotkea fillarilla vuokrakopperosta työpaikalle ja takaisin?


Rahaa käyttämällä nimenomaan saa sitä upgreidausta elämäänsä. Jo mainittu esimerkki ruokaostoksista on konkreettisin, joku punaisten hintalappujen metsästys ja aina halvimman tuotteen valinta rassaisi kyllä todella pahasti. Koettu on aikanaan sekin.
Downshiftausta kohti, että ei tarvi töissä ravata. Rahalla voi ostaa aikaa.

Minulla menee vuokran jälkeen max 300e elämiseen. Vuokra on 420 euroa kk. Ensi vuodeksi nousee 10 eurolla.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 245
Eikös tuo onnistu työttömänäkin?
Onnistuu toki,mutta silloin olet te-toimiston orja, mieluummin olen irti oravanpyörästä kokonaan sen 3-5 vuotta ja sitten palaan kortiston kautta työelämään.

Minusta on nautittavaa, että voi elää oman kellon mukaan. Toisin kuin esim. sinä, en nauti leveästä elämisestä, pyrkien ekologisuuteen. En matkusta ulkomailla ollenkaan! Eikä ole mitään tarvetta. Ulkona syömässä en käy vaan teen kotona eksoottisiakin ruokia. Sillä 300 eurolla vuokran jälkeen elän aika hyvää elämää. Oma nautinto on se paras, ja mä en tarvi siihen 300:aan nollia lisää. Noin on hyvä.

Annan toki muidenkin elää, jos he kokevat että ekologisuus on vain sivuseikka, ja rahaa täytyy olla enemmän elämässä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 843
Onnistuu toki,mutta silloin olet te-toimiston orja, mieluummin olen irti oravanpyörästä kokonaan sen 3-5 vuotta ja sitten palaan kortiston kautta työelämään.

Minusta on nautittavaa, että voi elää oman kellon mukaan. Toisin kuin esim. sinä, en nauti leveästä elämisestä, pyrkien ekologisuuteen. En matkusta ulkomailla ollenkaan! Eikä ole mitään tarvetta. Ulkona syömässä en käy vaan teen kotona eksoottisiakin ruokia. Sillä 300 eurolla vuokran jälkeen elän aika hyvää elämää. Oma nautinto on se paras, ja mä en tarvi siihen 300:aan nollia lisää. Noin on hyvä.

Annan toki muidenkin elää, jos he kokevat että ekologisuus on vain sivuseikka, ja rahaa täytyy olla enemmän elämässä.
Kuka pakottaa olla te-toimistossa kirjoilla kun noilla menoilla elää vaikka sais pelkät lakisääteiset tuet?

Toi 300 eurolla eläminen on aika henkilökohtaista. Varmasti sillä elää mutta itse en kyllä nauttisi siitä.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 245
Nevermind. Vastattu jo.
Juuri tuo. Kun olet jonkun alla, turhaa stressiä.

Samalla jokainen tietää että on inflaatio-ongelma eli rahan arvo laskee. Minulla on säästössä 40 000 euroa, joista aiemmin sijoitin 5 000 euroa kryptoihin. Oli kaikkiaan 45 000. En elä asunnoille tai autoille, joten asunnon ostaminen ei ole juttuni. Enemmin maksan edullista, halvinta VUOKRA, ja elän hyvin. Elämäntyylini on myös eräänlainen kannanotto että aika on tärkeämpää kuin työn tekeminen tai hakeminen.
 
Liittynyt
07.04.2018
Viestejä
476
En elä asunnoille tai autoille, joten asunnon ostaminen ei ole juttuni. Enemmin maksan edullista, halvinta VUOKRA, ja elän hyvin.
Tässä se näkemysero tulee selkeästi. Minä en puhu asunnosta vaan kodista ja koti on se, mikä mahdollistaa mielekkään elämisen. Itse en tällä hetkellä näe että hyvä elämä olisi _minulle_ mahdollista kerrostalossa eikä vuokralla edes omakotitalossa. Useamman hehtaarin puuhatonttia piharakennuksineen ja harrastusmahdollisuuksineen ei saa eikä ylläpidä ilman rahaa ja rahaa ei saa ilman työntekoa.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 245
Tässä se näkemysero tulee selkeästi. Minä en puhu asunnosta vaan kodista ja koti on se, mikä mahdollistaa mielekkään elämisen. Itse en tällä hetkellä näe että hyvä elämä olisi _minulle_ mahdollista kerrostalossa eikä vuokralla edes omakotitalossa. Useamman hehtaarin puuhatonttia piharakennuksineen ja harrastusmahdollisuuksineen ei saa eikä ylläpidä ilman rahaa ja rahaa ei saa ilman työntekoa.
Ei ylläpidä ei. Huomaa kuitenkin, että sinulla on iso omakotitalo, puutarhaa, eikä aikaa oikeasti asua siellä.

Etätyöt ovat toki tulleet muotiin, joten toivottavasti saat sitä kautta asua kodissasi.
 
Liittynyt
07.04.2018
Viestejä
476
Ei ylläpidä ei. Huomaa kuitenkin, että sinulla on iso omakotitalo, puutarhaa, eikä aikaa oikeasti asua siellä.
Onko tuossa typo? Minä ihan oikeasti asun tässä, olen asunut toistakymmentä vuotta ja viettänyt paria poikkeusta lukuunottamatta myös kaiken vapaa-aikani tässä. Ei 8-16 päivätyö 5 päivänä viikossa vie niin paljoa aikaa että siitä pitäisi valittaa vs. saatu hyöty.

Ilman työtä kerrostalokaksiossa olisi kyllä aikaa vielä enemmän, mutta ei riittävästi mielekästä tekemistä jollakin kolmensadan kuukausibudjetilla. Ei lähellekään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 843
Onko tuossa typo? Minä ihan oikeasti asun tässä, olen asunut toistakymmentä vuotta ja viettänyt paria poikkeusta lukuunottamatta myös kaiken vapaa-aikani tässä. Ei 8-16 päivätyö 5 päivänä viikossa vie niin paljoa aikaa että siitä pitäisi valittaa vs. saatu hyöty.

Ilman työtä kerrostalokaksiossa olisi kyllä aikaa vielä enemmän, mutta ei riittävästi mielekästä tekemistä jollakin kolmensadan kuukausibudjetilla. Ei lähellekään.
Joo ihan sama juttu. On omakotitalo ja pihaa ja asun siellä ihan siinä missä muutkin ja työssä sen perus 7-15 liukuvalla työajalla. En oikein ymmärrä kysymystä että ei olisi tarpeeksi kotona? Kuinka paljon siellä pitäisi sitten olla?
Mielummin mä käyn 7-15 töissä ja lopun aikaa kotona, isossa omakotitalossa viihyen kuin 40neliön betonikopissa 24/7.
Ei se omakotitalon omistaminen tarkoita sitä että rahaa on kuin rosvopääliköllä ja kuukausipalkan pitää olla viisinumeroinen. Hyvin pärjää vaikka tulot on reilusti alta mediaanin jos vaan elää fiksusti ja osaa säästää oikealla tavalla ja terveesti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 396
Siis onko elämästä nauttiminen sama kuin pistetään rahaa palamaan?

Näin nautit elämästä ilmaiseksi:

Rauhallinen koti-ilta itsesi tai perheen kanssa.
Edullinen ruokailu itse tehden.
Vaellusreissu lähimetsässä.
Juoksu.
Pyöräily.
Musiikin kuuntelu.
YouTube.
Päiväreissuja suomalaisiin kaupunkeihin.
Kirjastoon lainaamaan, lukemaan tai viettämään aikaa.
Internet.

Ei elämästä nauttiminen tarkoita sitä, että täytyisi pistää rahaa palamaan :) Mikä on sitten sinun käsitys elämisestä? Enemmän töitä ?
Eihän noista mikään ole ilmaista huvia, ellet sitten lähde metsään munasillaan.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 245
Ja jos on työ mikä ei vituta, vaan ehkä jopa tykkää, kun kehittyy siinä mitä tekee.

Onhan se ihan jeppis tehdä työtä mistä tykkää ja kun tulee rahaa, voi sen sit tuhlata meneenkin vaikka bisseen baarissa tai uuteen polkupyörään.

Ja jep, kaikki harrasteet noistakin maksaa. Musiikista saa enemmän irti, kun tasolla pönöttää muutaman tonnin kaiuttimet. Youtube on kiva isolta ja tarkalta näytöltä. Vaelluksella on kiva olla kunnon varusteissa. Pyöräily suolla ei onnistu mummopyörällä ja näin edelleen.

Toki voi itselleen perustella, että pärjään huonommilla varusteilla, mutta se on oma päätös. Itse tykkään, kun pelit ja vehkeet kunnossa.
Kyllä täälläkin vehkeet on kunnossa.

Vaikka muuten pihistän. Ajelen 499 euron tarjousmaastopyörällä (ovh 899). Kuuntelen musiikkia 400 euron kuulokkeilla, tarjouksessa 200.

Läppäri on 799 ovh 999. Puhelin on alesta 199 ovh 399. Kyttäilee alennuksia. Vaatteet on kaikki alennuksesta ok. Miksi ostaa normaalihintaan?

No ihan sentään tonnin kaiutinpylväitä en ole musiikkinautintoon vielä tarvinnut ja silti nautin.

Samoin silmälasit on kunnolliset. Eli se pihistely ei tarkoita, että kuuntelee esim. mainitsemaasi musiikkia 20 euron kuulokkeilla :)
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
184
Näissä langoissa huomaa aina, miten kontrasti ns. tavallisen ihmisen ( menot = tulot -1) kanssa on melkoinen. Valitettavasti, noh ainakin raha kiertää.

Nuo puhelimet, läppärit yms. on yks suuri menoerä ihmisille, jotka ei millään tavalla huolla/ylläpidä niitä. Pitää ostaa uusi kun "vanha on hidas" eli täynnä turhia sovelluksia, vapaa levytila 1Mt ja kaikki mahdolliset sotkut päällä, adblockereista ei tietoakaan ja yllärinä muutama instagram.exe rullaamassa.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 245
You need a budgets nostaa hintoja:


Ilmainen vaihtoehto esim toshl finance ja spendee sekä spiir. Alkaa olla tuokin liian kallis, vaihtoon.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
You need a budgets nostaa hintoja:


Ilmainen vaihtoehto esim toshl finance ja spendee sekä spiir. Alkaa olla tuokin liian kallis, vaihtoon.
Aikamoista rahan tuhlausta. Itselläni on kaikki numerot päässä. Kyllä sen jokainen pystyy tiedostamaan päässään paljonko on massia pistetty menemään. Jos jotain kaipaa niin Excel on toimiva.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Ei se omakotitalon omistaminen tarkoita sitä että rahaa on kuin rosvopääliköllä ja kuukausipalkan pitää olla viisinumeroinen. Hyvin pärjää vaikka tulot on reilusti alta mediaanin jos vaan elää fiksusti ja osaa säästää oikealla tavalla ja terveesti.
Itsellä asiaa on edesauttanut se, että vartuin maaseudulla "köyhässä" pikkukylässä ja vanhemmat oli ihan perusduunareita. Kummasti jää nyt tavallisen rivi-DI:n palkasta käteen vaikka omakotitalossa asunkin, kun on tottunut, ettei nyt ihan joka vuosi lähdetä ulkomaille lomailemaan ja ei laiteta satoja euroja kuussa lasten harrastuksiin.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 141
En ole koskaan erityisen tarkkaan laskenut elämisen kustannuksia ja optimaalista asumismuotoa asiaan liittyen mutta viime aikoina on tullut mietittyä että onko omakotitalossa asuminen kannattavaa, jos siitä ei tunne saavansa mitään erityistä arvoa.

Päädyin aikoinaan siirtymään omakotitaloon sen takia että rivarin taloyhtiön into tehdä remppaa oli vähän heikko ja omassa asunnossa ei sen takia viitsinyt tehdä remppaa.

Mut nykyään tuon oman pihan arvo on pienentynyt ja joku kerrostalo, jossa tilava parveke voisi olla ihan pätevä ratkaisu. Mutta siinä helposti myös juoksevat kustannukset räjähtävät käsiin vastikkeen ja autopaikkojen muodossa.

Vaikka kyllä OKT:ssä tulee yllättävän paljon kaikista jätemaksuista, vesimaksuista, vakuutuksista ja kiinteistöverosta yhteensä vaikka itse rakennuksen ylläpitokustannuksia ei laskisikaan.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
En ole koskaan erityisen tarkkaan laskenut elämisen kustannuksia ja optimaalista asumismuotoa asiaan liittyen mutta viime aikoina on tullut mietittyä että onko omakotitalossa asuminen kannattavaa, jos siitä ei tunne saavansa mitään erityistä arvoa.

Päädyin aikoinaan siirtymään omakotitaloon sen takia että rivarin taloyhtiön into tehdä remppaa oli vähän heikko ja omassa asunnossa ei sen takia viitsinyt tehdä remppaa.

Mut nykyään tuon oman pihan arvo on pienentynyt ja joku kerrostalo, jossa tilava parveke voisi olla ihan pätevä ratkaisu. Mutta siinä helposti myös juoksevat kustannukset räjähtävät käsiin vastikkeen ja autopaikkojen muodossa.

Vaikka kyllä OKT:ssä tulee yllättävän paljon kaikista jätemaksuista, vesimaksuista, vakuutuksista ja kiinteistöverosta yhteensä vaikka itse rakennuksen ylläpitokustannuksia ei laskisikaan.
Aina kun tulee houkutus muuttaa johonkin kerrostalokommuuniin, käy vierailemassa Perkeleen naapurit -ketjussa.
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
888
En ole koskaan erityisen tarkkaan laskenut elämisen kustannuksia ja optimaalista asumismuotoa asiaan liittyen mutta viime aikoina on tullut mietittyä että onko omakotitalossa asuminen kannattavaa, jos siitä ei tunne saavansa mitään erityistä arvoa.

Päädyin aikoinaan siirtymään omakotitaloon sen takia että rivarin taloyhtiön into tehdä remppaa oli vähän heikko ja omassa asunnossa ei sen takia viitsinyt tehdä remppaa.

Mut nykyään tuon oman pihan arvo on pienentynyt ja joku kerrostalo, jossa tilava parveke voisi olla ihan pätevä ratkaisu. Mutta siinä helposti myös juoksevat kustannukset räjähtävät käsiin vastikkeen ja autopaikkojen muodossa.

Vaikka kyllä OKT:ssä tulee yllättävän paljon kaikista jätemaksuista, vesimaksuista, vakuutuksista ja kiinteistöverosta yhteensä vaikka itse rakennuksen ylläpitokustannuksia ei laskisikaan.
Omistan 1980-luvun lopulla rakennetun omakotitalon. Laskin sen kustannukset noin 20 vuodelta - mukaanlukien kaikki remontit, joita on jouduttu tekemään. Kuukausihinta oli hyvin lähellä sitä mitä olisi arvioni mukaan maksanut vastaavan talon vuokraaminen.

Vuokraamiseen verrattuna tilanne eroaa kuitenkin siten, että talo ja tontti on nyt velattomana omistuksessani ja olen saanut tehdä talossa täsmälleen mitä lystään ja talo on nyt paremmassa kunnossa kuin hankittaessa.

Naapurien kanssa ei tietenkään ole ollut mitään huolia koskaan.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 594
Nostellaas reilu vuoden takaista ketjua.
Tulot pienentyivät (käteen jäävä raha) n 400e kuussa työsuhdeauton takia. Kaikki yhden auton kustannukset paitsi bensa taas hävisivät. Tässä samalla alkanut miettimään mistä voisi säästää elämisessä. Vähän kulutus karannut taas omasta mielestä.

Yksi isompia kulunorsuja kuukausittain on ruoka. Molemmat minä ja puoliso laittaa laitetaan ruokatilille 250e kuukaudessa. Koetteko tuon 500e olevan kahdelle iso kulutus nykyisillä ruokahinnoilla? Saatetaan käydä kerran kuussa ulkona syömässä, yleensä n ~45e pois. Tarkoitus ei ole miettiä pienintä mahd kustannusta ruokaan (on opiskeluaikoina ne jo selvitetty) vaan kysellä mitäs palstalaisilla menee ruokaan kuussa? Tuosta maksetaan myös kulutustarvikkeet kuten wc paperi, hammastahna jne. Vertailuna kulutukset ovat suurinpiirtein seuraavat:

Vastike: 200e/hlö
Asuntolaina: 300e/hlö
Ruoka:250e/hlö
Bensat 180e
Vakuutukset : 58e/kk (tulee kerran vuodessa siis n 700e)
Sähkö: 50e
Netti: 30e
Netflix: 12e
Spotify: 14e
Kuukausittain vaihtuva ostelu jotain ~100e luokkaa. Viime kuussa tuo sisälsi parturin, yhden alkoreissun ja motonetistä lämmitysjohdon. Joskus sisältää jonkin vaatekappaleen, ps+ aikaa yms. Puhelinetu ja liikunta firmalta.

Kaikki loput säästöön/sijoituksiin. Mistähän tuosta lähtisi perkaamaan:hmm:. Random 100e kulu nyt tietytysti (osta vähemmän), mutta onko muuten suuria mikä kiinnittää huomiota?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Nostellaas reilu vuoden takaista ketjua.
Tulot pienentyivät (käteen jäävä raha) n 400e kuussa työsuhdeauton takia. Kaikki yhden auton kustannukset paitsi bensa taas hävisivät. Tässä samalla alkanut miettimään mistä voisi säästää elämisessä. Vähän kulutus karannut taas omasta mielestä.

Yksi isompia kulunorsuja kuukausittain on ruoka. Molemmat minä ja puoliso laittaa laitetaan ruokatilille 250e kuukaudessa. Koetteko tuon 500e olevan kahdelle iso kulutus nykyisillä ruokahinnoilla? Saatetaan käydä kerran kuussa ulkona syömässä, yleensä n ~45e pois. Tarkoitus ei ole miettiä pienintä mahd kustannusta ruokaan (on opiskeluaikoina ne jo selvitetty) vaan kysellä mitäs palstalaisilla menee ruokaan kuussa? Tuosta maksetaan myös kulutustarvikkeet kuten wc paperi, hammastahna jne. Vertailuna kulutukset ovat suurinpiirtein seuraavat:

Vastike: 200e/hlö
Asuntolaina: 300e/hlö
Ruoka:250e/hlö
Bensat 180e
Vakuutukset : 58e/kk (tulee kerran vuodessa siis n 700e)
Sähkö: 50e
Netti: 30e
Netflix: 12e
Spotify: 14e
Kuukausittain vaihtuva ostelu jotain ~100e luokkaa. Viime kuussa tuo sisälsi parturin, yhden alkoreissun ja motonetistä lämmitysjohdon. Joskus sisältää jonkin vaatekappaleen, ps+ aikaa yms. Puhelinetu firmalta.

Kaikki loput säästöön/sijoituksiin. Mistähän tuosta lähtisi perkaamaan:hmm:. Random 100e kulu nyt tietytysti (osta vähemmän), mutta onko muuten suuria mikä kiinnittää huomiota?
250 euroa kuussa ruokaan ei kyllä ole mitenkään paljoa, varsinkaan nyt kun ruuan hinta on noussut aika paljon. Mulla menee suunnilleen saman verran ja mielestäni syön melko halvasti.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
975
Vastike: 200e/hlö
Asuntolaina: 300e/hlö
Ruoka:250e/hlö
Bensat 180e
Vakuutukset : 58e/kk (tulee kerran vuodessa siis n 700e)
Sähkö: 50e
Netti: 30e
Netflix: 12e
Spotify: 14e
Kuukausittain vaihtuva ostelu jotain ~100e luokkaa. Viime kuussa tuo sisälsi parturin, yhden alkoreissun ja motonetistä lämmitysjohdon. Joskus sisältää jonkin vaatekappaleen, ps+ aikaa yms. Puhelinetu ja liikunta firmalta.

Kaikki loput säästöön/sijoituksiin. Mistähän tuosta lähtisi perkaamaan:hmm:. Random 100e kulu nyt tietytysti (osta vähemmän), mutta onko muuten suuria mikä kiinnittää huomiota?
1200 euroa kuussa sisältäen asuntolainan lyhennyksen ei kyllä kuulosta paljolta. Itselläni menee 300-400 euroa kuussa ruokaan, tuo 250 euroa per henkilö ei ole kovinkaan paha.

Muutamia ajatuksia, joiden järkevyys riippuu todellisesta nykytilasta. Näistä ei kyllä millään saa valtavia säästöjä tapauksessasi aikaan, mutta jotain kumminkin:
  • Asuntolainan kilpailuttaminen
  • Ajomatkojen tehokkaampi yhdistely -> vähemmän rahaa polttoaineeseen
  • Vakuutusten kilpailutus ja vakuutusturvan järkevyyden tarkastaminen. Lähtökohtaisesti esim. isompi omavastuu on taloudellisesti kannattavampi kuin minimit. Onko turhia vakuutuksia, kuten vaikka matkavakuutus tilanteessa jossa ei matkusta.
  • Sähkönkulutuksen optimointi (lämmitys, valaistus, ...)
  • Netin kilpailuttaminen
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 594
1200 euroa kuussa sisältäen asuntolainan lyhennyksen ei kyllä kuulosta paljolta. Itselläni menee 300-400 euroa kuussa ruokaan, tuo 250 euroa per henkilö ei ole kovinkaan paha.

Muutamia ajatuksia, joiden järkevyys riippuu todellisesta nykytilasta. Näistä ei kyllä millään saa valtavia säästöjä tapauksessasi aikaan, mutta jotain kumminkin:
  • Asuntolainan kilpailuttaminen
  • Ajomatkojen tehokkaampi yhdistely -> vähemmän rahaa polttoaineeseen
  • Vakuutusten kilpailutus ja vakuutusturvan järkevyyden tarkastaminen. Lähtökohtaisesti esim. isompi omavastuu on taloudellisesti kannattavampi kuin minimit. Onko turhia vakuutuksia, kuten vaikka matkavakuutus tilanteessa jossa ei matkusta.
  • Sähkönkulutuksen optimointi (lämmitys, valaistus, ...)
  • Netin kilpailuttaminen
No hyvä kuulla ettei ruokakustannus ole liikaa. Tuo autoilu on sellainen mistä saisi säästettyä kyllä. Lähin kauppa kilometrin päässä ja silti tulee käytettyä autoa. Toki isommat ruokakassit tuon melkein vaatii. N 2-3krt kuussa tulee tankattua ja joka kerta ottaa päähän se rahanmeno:cautious:. Saisi vain itseä niskasta kiinni ettei kaikkialle tarvitse mennä autolla. Salikin n 1,5km päässä ja autollaan sinne mennään. Pyörää en tykkää käyttää talvella ja kävellen menee ns aikaa niin paljon ettei sitä lähde. Tai sitten se on hyvä tekosyy jotta voisi käyttää autoa..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 196
Olen siinä mielessä onnellinen etten koe mitään tarvetta tehdä lapsia. Itselle ne on joka kantilta katsottuna pelkkä rasite --> Profit ja käyttöön jää paljon enemmän rahaa.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Olen siinä mielessä onnellinen etten koe mitään tarvetta tehdä lapsia. Itselle ne on joka kantilta katsottuna pelkkä rasite --> Profit ja käyttöön jää paljon enemmän rahaa.
Toi on kyllä totta, että rahaa menee ihan eri tavalla. Vaikka lapsi ei syö paljoa ja ostaisi käytettynä vaatteet jne. niin silti niitä kuluja tulee jo ihan siitä, että vaatimustaso lasten hyvinvoinnin kannalta on jokseenkin erilainen. Poikamiehenä sitä eleli ihan tyytyväisenä yhdellä 7 € rullakebabilla päivässä, asuinneliöiksi riitti 60 ihan hyvin, viidensadan romulla pääsi joka paikkaan ja oikeastaan kaikki hankinnat on semmoisia mitkä voi jättää tekemättä, jos ei kiinnosta.

Nyt menee tonni kuussa ruokakauppaa, auto lainalla, talo lainalla ja kaikkea tarttee koko ajan ostaa. Oikeastaan vaikea lähteä kämpästä ulos ilman et menee 100 € johonkin.

Tämä tietysti ihan oma valinta, enkä edes valita kun itse pidän lapsistani kyllä, mutta onhan se elämä kieltämättä varsin erilaista nyt kuin 10 vuotta sitten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 196
Minkä ihmeen takia ne lapset ylipäätään vaatii niin paljon. Mulla on kavereita joilla on muksuja jotka ajaa edelleen niillä jokusen tonnin paskaläjillä. Ei turvallisuuttakaan nyt voi loputtomiin maksimoida ja joku 10v vanha peruskotteri on jo ihan riittävän turvallinen.

Sen ymmärrän kyllä että muksuilla täytyy olla puhelinta ja vaatteita yms, mutta sitä en ole koskaan tajunnut että pitää hommata ne 20te mönkkärit sun muut että "pertti pääsee liikkumaan". Onhan sitä vittu nyt ihmisellä jalat ja kädet. Lätkäkamat kassiin ja fillarilla pelaamaan.
Viimeksi justiin eilen yksi tuttu sanoi että ei pääse koko ensi viikkona mihinkään kun joka päivä täytyy kuskata muksuja pitkin treenejä. Ei näin.
Enkä tarkoita nyt Rapilysiniä vaan ylipäätään.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Minkä ihmeen takia ne lapset ylipäätään vaatii niin paljon.
Ei kai ne suoranaisesti vaadi. Ehkä se tarve on enemmän lähtöisin vanhemmista kuitenkin. Monella se vaan tuntuu menevän niin, että sinkkuna asutaan onnellista elämää kuutiossa eikä asioilla ole niin väliä. Sitten lasten myötä tulee kalliita muutoksia asumiseen, autoihin, harrastevälineisiin ja pitää saada pahvilautasten tilalle jotain iittalaa tms. aikuisten astioita ja mitä näitä nyt on.

Kyllä se varmaan osin on joku "pitää näytellä kunnollista perheenisää/-äitiä/-henkilöä" -tyyppinen ajatusralli mikä päässä alkaa pyöriä. Vai eikö kukaan muu tunnista itselleen käyneen näin?

Vaikket nyt minuun viitannutkaan niin kommentoin kuitenkin, että en mäkään nyt mitään 20 k€ mönkkäreitä pysty ikinä ostamaan mukuloille sairaanhoitajan palkalla. Alempaa keskiluokkaa kai ollaan ja jokseenkin sen tasoisesti eletään. Lähinnä siis vertasin nykyistä elämääni aikaan ennen lapsia.

Se yhteiskunta- ja kulttuurinormien määrä on vaan perheellisellä vitusti isompi mihin pitäisi pystyä, ainakin oman päänsä sisällä, vastaamaan. Toki kaikkia ei kiinnosta tämmöiset ja ei siinä mitään, jokainen saa hoitaa asiat toki omalla tavallaan.
Viimeksi justiin eilen yksi tuttu sanoi että ei pääse koko ensi viikkona mihinkään kun joka päivä täytyy kuskata muksuja pitkin treenejä. Ei näin.
Ehkä se kuitenkin loppuen lopuksi tykkää olla tuolla mukana ja kuskaamassa ja haluaa vain muotoilla sen noin syystä x.

Velvollisuuksien taakse on myös helppo piiloutua. Yleensä kun käyttää perhettä tekosyynä niin se ei saa yhtä kovaa yllytystä aikaan kuin selitys siitä, että pitäisi mennä treeneihin tai ei vaan jaksa lähteä ryyppäämään/hallille hitsaamaan harrasteautoa/keilaamaan/mitä nyt sitten onkaan tiedossa.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 594
Minkä ihmeen takia ne lapset ylipäätään vaatii niin paljon. Mulla on kavereita joilla on muksuja jotka ajaa edelleen niillä jokusen tonnin paskaläjillä. Ei turvallisuuttakaan nyt voi loputtomiin maksimoida ja joku 10v vanha peruskotteri on jo ihan riittävän turvallinen.

Sen ymmärrän kyllä että muksuilla täytyy olla puhelinta ja vaatteita yms, mutta sitä en ole koskaan tajunnut että pitää hommata ne 20te mönkkärit sun muut että "pertti pääsee liikkumaan". Onhan sitä vittu nyt ihmisellä jalat ja kädet. Lätkäkamat kassiin ja fillarilla pelaamaan.
Viimeksi justiin eilen yksi tuttu sanoi että ei pääse koko ensi viikkona mihinkään kun joka päivä täytyy kuskata muksuja pitkin treenejä. Ei näin.
Enkä tarkoita nyt Rapilysiniä vaan ylipäätään.
Elintaso, halut ja tavat yleensä muuttuu kun ikää tulee lisää. Omassa lähipiirissä kaikilla muuttunut siitä kun oltiin parikymppisiä ja nyt ollaan kolmevitosia eli nuoria vielä, mutta ruuhkavuosia mennään. Monilla lapsia yhdestä kolmeen ja toki sitä halutaan panostaa isompaa asuntoa, perheystävällistä seutua ja niin edelleen. Mihin oma varallisuus nyt riittääkin. Lapset myös ovat se maailman tärkein asia, ainakin itselle ja ne menevät edellä. Tasapaino tietysti kaiken suhteen. Viittaan tuohon jos "tarvii kuskata koko viikon" niin ehkä sitä haluaa olla mukana tukemassa tai katsomassa treenejä?

Mitä tulee lasten vaatimuksiin niin vanhempien suunnaltahan ne opit ja asiat tulee ja lapset tottuu siihen. Voit olla vähävarainen ja elää koko perhe sen mukaan, voit olla rikas ja elää säästäväisesti, voit olla rikas ja ostaa lapsellesi kaiken ja silti opettaa ettei kaikkea aina saa tai mitä tahansa tältä väliltä. Hyvin ne lapset kasvaa kaikessa näistä ja tulee erilaisia persoonia. Itse teen jotain mitä vanhempani eivät ikinä opettaneet minulle eikä tiedä siitä vieläkään. Opetan sijoittamisen merkityksen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 843
Osittain kyllä säälin lapsia jotka putkahtavat maailmaan näin suuren laman kynnyksellä. Itse 90-luvun lapsena eläneenä ei ollut kovin herkkua aikaa se.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 032
Olen siinä mielessä onnellinen etten koe mitään tarvetta tehdä lapsia. Itselle ne on joka kantilta katsottuna pelkkä rasite --> Profit ja käyttöön jää paljon enemmän rahaa.
Onneksi vanhempasi eivät ajatelleet samalla tavalla, vai? Pelkkä rasite?
On melko kieroutunutta ajatella maailmaa ilman lapsia, eihän täällä mikään toimisi jos olisi vain sinä?
Tämä mainitsemasi "profit" ajattelu on kyllä yhtä syöpää, ei nähdä omaa (lyhyttä) historiaa ja osata peilata sitä tulevaan. Kiva olla 80v kun oli "profit" 60 vuotta sitten. Eläkkeet jäi saamatta, valtio lakkasi olemasta ja samalla voi sammuttaa koko suomen ja valot...
Kuka tekee työt 50 vuoden päästä jos nyt ei ole lapsia?
Edit. Pitäisi olla lisävero aikuisille joilla ei ole lapsia. Eivät tuota tulevia veron/eläkkeenmaksajia. Kuorivat vaan kermat päältä, elävät ja kuolevat olemalla pelkkä rasite valtiolle viemällä muidenkin rahat...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 843
Onneksi vanhempasi eivät ajatelleet samalla tavalla, vai? Pelkkä rasite?
On melko kieroutunutta ajatella maailmaa ilman lapsia, eihän täällä mikään toimisi jos olisi vain sinä?
Tämä mainitsemasi "profit" ajattelu on kyllä yhtä syöpää, ei nähdä omaa (lyhyttä) historiaa pidemälle. Kiva olla 80v kun oli "profit" 60 vuotta sitten. Eläkkeet jäi saamatta, valtio lakkasi olemasta ja samalla voi sammuttaa koko suomen ja valot...
Kuka tekee työt 50 vuoden päästä jos nyt ei ole lapsia?
Edit. Pitäisi olla lisävero aikuisille joilla ei ole lapsia. Eivät tuota tulevia veron/eläkkeenmaksajia. Kuorivat vaan kermat päältä, elävät ja kuolevat olemalla pelkkä rasite valtiolle viemällä muidenkin rahat...
Eiks oo vähän itsekästä tuottaa lapsia ihan vaan että on joku kuka pitää huolen itsestä kun on vanha ja raihnainen? Lapsikin varmasti on onnellinen kun kertoo että joo kyllä piti tehdä lapsia että on sitten veronmaksajia ja hoitajia meille vanhuksille sitten joskus.

Lapsettomille pitäis antaa "pelastitte maapallon" verovähennyksiä koko loppuikä 40v eteenpäin joka peruuntuu heti jos tekee lapsia.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 032
Eiks oo vähän itsekästä tuottaa lapsia ihan vaan että on joku kuka pitää huolen itsestä kun on vanha ja raihnainen? Lapsikin varmasti on onnellinen kun kertoo että joo kyllä piti tehdä lapsia että on sitten veronmaksajia ja hoitajia meille vanhuksille sitten joskus.

Lapsettomille pitäis antaa "pelastitte maapallon" verovähennyksiä koko loppuikä 40v eteenpäin joka peruuntuu heti jos tekee lapsia.
Mitä? Ei kai täällä kukaan tee lapsia koska on itsekäs?
Tarkoitin sitä, että voit kokeilla mitä tapahtuu jos lopetetaan nyt lisääntymästä ja katsotaan 60 vuoden päähän. Mitä näet?
Se että sinä et halua hyväksyä faktoja ei muuta väestöpyramidia, 2050 luvulla ollaan kusessa vaikka sinä sanoisit mitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 843
Mitä? Ei kai täällä kukaan tee lapsia koska on itsekäs?
Tarkoitin sitä, että voit kokeilla mitä tapahtuu jos lopetetaan nyt lisääntymästä ja katsotaan 60 vuoden päähän. Mitä näet?
Se että sinä et halua hyväksyä faktoja ei muuta väestöpyramidia, 2050 luvulla ollaan kusessa vaikka sinä sanoisit mitä.
Mitä sillä on väliä mitä 60v pästä tapahtuu. Miks mua se pitäisi kiinnostaa. Mistä sä saat päähäsi että 60v päästä pitäisi edes olla mitään ihmistoimitaa? Jos ihmiset lopettaa lisääntymisen niin so what, sitten ihmiset vaan loppu ja se siitä. Miks se pitäis mua liikuttaa mitenkään?
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 032
Mitä sillä on väliä mitä 60v pästä tapahtuu. Miks mua se pitäisi kiinnostaa. Mistä sä saat päähäsi että 60v päästä pitäisi edes olla mitään ihmistoimitaa? Jos ihmiset lopettaa lisääntymisen niin so what, sitten ihmiset vaan loppu ja se siitä. Miks se pitäis mua liikuttaa mitenkään?
Jaa, no keskustelu voitanee päättää tähän.
Joitakin kiinostaa, toisia ei. Hyvää viikonloppua.
Edit. Itsenäisyyspäivä meni jo, mutta onneksi edes sotien aikaan ihmisiä kiinnosti. Mieti jos silloin olisi sanottu että "ei kiinnosta"?
105 vuotta myöhemmin ollaan tässä...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 843
Jaa, no keskustelu voitanee päättää tähän.
Joitakin kiinostaa, toisia ei. Hyvää viikonloppua.
Offtopic/
Mua kiinnostaa vaan mun oma elämä. Kun se on vietetty niin se on siinä. Se ei silti tarkota että elää kuin pellossa ja paskantaa maapallon vaan se tarkoittaa sitä että mun sukulinja loppuu nyt ja thats it. Mitä sitä murehtimaan. Jos joku tykkää lisääntyä että saa itselleen huoltajan ja elämän jatkajan niin siitä vaan, mutta se mikä saa mut näkemään punaista on se että joku tulee moralisoimaan ja säätelemään jotain saatanan ylimääräisiä veroja niille ketkä eivät halua lisääntyä ja näin ollen jättävät tilaa maapallolla niille jotka haluavat lisääntyä. Jokut eivät ole vieläkään päässeet siitä yli että ei se lisääntyyminen ole enää mikään elämän tarkoitus, jos olisi, niin muakaan ei olisi olemassa.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 032
Offtopic/
Mua kiinnostaa vaan mun oma elämä. Kun se on vietetty niin se on siinä. Se ei silti tarkota että elää kuin pellossa ja paskantaa maapallon vaan se tarkoittaa sitä että mun sukulinja loppuu nyt ja thats it. Mitä sitä murehtimaan. Jos joku tykkää lisääntyä että saa itselleen huoltajan ja elämän jatkajan niin siitä vaan, mutta se mikä saa mut näkemään punaista on se että joku tulee moralisoimaan ja säätelemään jotain saatanan ylimääräisiä veroja niille ketkä eivät halua lisääntyä ja näin ollen jättävät tilaa maapallolla niille jotka haluavat lisääntyä. Jokut eivät ole vieläkään päässeet siitä yli että ei se lisääntyyminen ole enää mikään elämän tarkoitus, jos olisi, niin muakaan ei olisi olemassa.
Puit juuri sanoiksi miksi Suomessa ei tehdä lapsia, onneksi parempaa ainesta virtaa kokoajan rajojen toiselta puolelta koska meillä on tilaa?
Edit. Vai oliko se niin että että heillä ei ollut tilaa ja täyttävät sen "aukon". Väestönkasvu maailmassa on hallitsematonta ja se tapahtuu kehitysmaissa, onneksi sinä luovutit paikkasi...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 843
Puit juuri sanoiksi miksi Suomessa ei tehdä lapsia, onneksi parempaa ainesta virtaa kokoajan rajojen toiselta puolelta koska meillä on tilaa?
Edit. Vai oliko se niin että että heillä ei ollut tilaa ja täyttävät sen "aukon". Väestönkasvu maailmassa on hallitsematonta ja se tapahtuu kehitysmaissa, onneksi sinä luovutit paikkasi...
Offtopic/ edelleen, miksi mua kiinnostaisi pätkääkään virtaako suomeen "parempaa ainesta" tai onko virtaamatta tai kuoleeko koko suomi sukupuuttoon tai tekisikö yksikään suomailen yhtäkään lasta koskaan enää. Sillä ei ole MITÄÄN VÄLIÄ. Mä elän elämäni ja sillä hyvä. Miks helvetissä mua kiinnostaisi mitä suomelle tai maailmalle tapahtuu sen jälkeen kun musta aika jättää. Se tapahtuu mitä tapahtuu. Ei mua kiinnosta jatkuuko suomalaisten sukulinja vai ei. Tai yleensäkkään ihmisen. Mun sukulinja ei jatku ja siinä kaikki.

Sulla on joku kumman juttu siellä takaraivossa että suomalaisten ja yleensäkkin ihmisten elämä ja suku on keinolla millä hyvänsä jatkuttava. Me emme nää asiaa samalla lailla. Mulle on ihan sama jatkuu ihmisen ja suvun linja vai ei. Koita ymmärtää se. Ainoa asia miksi sua noi kiinnostaa on siksi että sulla on lapsia. Meillä kenellä ei ole lapsia ei ole samanlainen ajatusmaailma kun ei ole tarvetta jättää mitään helvetin perintöjä ja sukulinjoja sun muuta paskaa tänne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 843
joku voi korjata jos olen väärässä. käsittääkseni mies saa käydä laittamassa "letkut" poikki vain jos kolme lasta alle 30-vuotiaana tehnyt tai on yli 30v....mitä vittua!!.esim 28v mies ei saa päättää omasta kropasta ja toi ikäraja varmaan laitettu siksi että"jos mieli muuttuu"....hah. Sanotaanko hedelmöitys hoidossa käyvälle naiselle että " hei sun mieli voi muuttua vielä".....
Jep, näinhän se menee. Jokaiselle pitäis olla mahdollisuus panna piuhat poikki koska haluaa. Sitten jos ne haluaa vielä yhdistää niin siitä sitten sa jo veloittaa ja rankasti.
Ei ole yhteiskunnan asia päättää koska piuhansa haluaa poikkaista.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 032
Offtopic/ edelleen, miksi mua kiinnostaisi pätkääkään virtaako suomeen "parempaa ainesta" tai onko virtaamatta tai kuoleeko koko suomi sukupuuttoon tai tekisikö yksikään suomailen yhtäkään lasta koskaan enää. Sillä ei ole MITÄÄN VÄLIÄ. Mä elän elämäni ja sillä hyvä. Miks helvetissä mua kiinnostaisi mitä suomelle tai maailmalle tapahtuu sen jälkeen kun musta aika jättää. Se tapahtuu mitä tapahtuu. Ei mua kiinnosta jatkuuko suomalaisten sukulinja vai ei. Tai yleensäkkään ihmisen. Mun sukulinja ei jatku ja siinä kaikki.

Sulla on joku kumman juttu siellä takaraivossa että suomalaisten ja yleensäkkin ihmisten elämä ja suku on keinolla millä hyvänsä jatkuttava. Me emme nää asiaa samalla lailla. Mulle on ihan sama jatkuu ihmisen ja suvun linja vai ei. Koita ymmärtää se. Ainoa asia miksi sua noi kiinnostaa on siksi että sulla on lapsia. Meillä kenellä ei ole lapsia ei ole samanlainen ajatusmaailma kun ei ole tarvetta jättää mitään helvetin perintöjä ja sukulinjoja sun muuta paskaa tänne.
Oletko lukenut historiaa? Oletko asunut Suomessa kuinka kauan?
Miksi olet noin agressiivinen minun mielipidettä kohtaan, mielipidettä joka antaa arvoa veteraaneille ja meidän lapsille? Älä tule sanomaan minulle miten tätä hommaa jatketaan koska et selvästi mistään mitään tiedä.
Jos sinua ei kiinosta suvun jatkaminen niin ok, voi jopa olla hyvä että et edes yritä..
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Pitäisi olla lisävero aikuisille joilla ei ole lapsia. Eivät tuota tulevia veron/eläkkeenmaksajia. Kuorivat vaan kermat päältä, elävät ja kuolevat olemalla pelkkä rasite valtiolle viemällä muidenkin rahat...
Täytyy kyllä tähän kommentoida näin vanhempana, että kyllähän ne lapsettomat maksaa minun lasteni koulutusta ja päivähoitoa yms. sikäli mikäli työssä käyvät. Päivähoidon arvo taitaa olla n. tonnin kuussa ja peruskoulu varmaan pari satkua halvempaa.

Kahden lapsen vanhempana säästin lasten päivähoidosta melkein 20 k€/a. Nyt molemmat on jo koulussa, mutta enköhän mä vielä "plussalle" jää ainakin peruskoulun ajan. Koulusta ei tartte sitä omavastuuosuuttakaan maksella :thumbsup: Kun oon nyt alkuun päässyt niin taidan hykerrellä säästäväni vielä silloinkin, kun nuo toivottavasti jossain peruskoulun jälkeenkin vielä opintojaan jatkavat. Kai ne ammatti- ja korkeakouluopinnot olis vähän niinku vanhempien maksettavia pääsääntöisesti ilman tätä meidän systeemiä.

Tämä ei siis mitenkään huono asia mielestäni ole. Halusin vain tuoda esiin, että lapsia tekemällä valkoinen heteromieskin voi joskus olla saamapuolella verojen suhteen. Lapsettomat valkoiset heteromiehet tuskin voivat. Elleivät sitten spurguile ymsjne. Jälkimmäinen voi kyllä ainakin ajoittain olla hauskempaa kun lastenhoito:D
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 032
Jep, näinhän se menee. Jokaiselle pitäis olla mahdollisuus panna piuhat poikki koska haluaa. Sitten jos ne haluaa vielä yhdistää niin siitä sitten sa jo veloittaa ja rankasti.
Ei ole yhteiskunnan asia päättää koska piuhansa haluaa poikkaista.
Miehen "piuhoja" ei voi enää yhdistää jos ne laitetaan kerran poikki, en ole yllättynyt että et tiennyt tätäkään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 095
Viestejä
4 195 246
Jäsenet
70 847
Uusin jäsen
rlf

Hinta.fi

Ylös Bottom