• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Keskustelua Baltic Connector -kaasuputken ja tietoliikennekaapelin vaurioitumisesta Suomenlahdella 8.10.2023

Alkaa touhu olla melko huvittavaa kun heti ensimmäisenä "asiantuntijat" on sanomassa, että hybridioperaatio tämä on vaikka ei ole mitään tietoa asiasta: "Suomen ja Ruotsin välisessä kaapelirikossa vaikuttaa olevan kyse hybridisodankäynnin kaltaisesta toiminnasta, Jyväskylän yliopiston kyberturvallisuuden työelämäprofessori Tapio Frantti sanoo." Professori ei yllättynyt kaapelirikosta: "Yhteen ja samaan tekijäänhän se viittaa"

Kaapeleita on aina mennyt kaivuutöiden yhteydessä poikki ja tulee menemään jatkossakin. Kuitenkin toivoisi, että nämä "asiantuntijat" ei ihan mitä tahansa sylki suuhun tuo laukoisi, jos eivät tiedä mitään asiasta jota kommentoivat. Ankkurin raahaaminen meren pohjassa on hybridioperaatio, jos ihan virallisella työmaalla kaivinkone vahingossa katkaisee kaapelin se ei ole hybridioperaatio.
Toisaalta voi miettiä pitäisikö kyseiset kaapelit kenties merkitä ja/tai suojata paremmin jos alle 24h saadaan kaksi poikki vahingossa. Melkoista tuuhiointia.
 
Toisaalta voi miettiä pitäisikö kyseiset kaapelit kenties merkitä ja/tai suojata paremmin jos alle 24h saadaan kaksi poikki vahingossa. Melkoista tuuhiointia.
Luultavasti maarakennuksen säännöstö/valvonta on vain samalla tasolla kuin luonnonsuojelun. Eli olematonta. Korkeintaan jokin valveutunut kansalainen ilmoittaa.
 
Alkaa touhu olla melko huvittavaa kun heti ensimmäisenä "asiantuntijat" on sanomassa, että hybridioperaatio tämä on vaikka ei ole mitään tietoa asiasta: "Suomen ja Ruotsin välisessä kaapelirikossa vaikuttaa olevan kyse hybridisodankäynnin kaltaisesta toiminnasta, Jyväskylän yliopiston kyberturvallisuuden työelämäprofessori Tapio Frantti sanoo." Professori ei yllättynyt kaapelirikosta: "Yhteen ja samaan tekijäänhän se viittaa"

Kaapeleita on aina mennyt kaivuutöiden yhteydessä poikki ja tulee menemään jatkossakin. Kuitenkin toivoisi, että nämä "asiantuntijat" ei ihan mitä tahansa sylki suuhun tuo laukoisi, jos eivät tiedä mitään asiasta jota kommentoivat. Ankkurin raahaaminen meren pohjassa on hybridioperaatio, jos ihan virallisella työmaalla kaivinkone vahingossa katkaisee kaapelin se ei ole hybridioperaatio.
Nyt on vähän herkkä maailmanpoliittinen tilanne, niin desantteja nähdään kaikkialla. Toki syytä olla varuillaan ja uhka on todellinen, eikä edes keksitty.

BTW Kiinan laiva on edelleen parkissa Tanskansalmessa sotalaivojen piirittämänä.
 
Toisaalta voi miettiä pitäisikö kyseiset kaapelit kenties merkitä ja/tai suojata paremmin jos alle 24h saadaan kaksi poikki vahingossa. Melkoista tuuhiointia.

Jos nyt vaikka aloitettaisiin, että ne kaapelien sijainnit merkittäisiin oikein karttoihin. Ison kaivinkoneen kauhalta ei mitenkään järkevästi voi oikein suojata kaapeleita. Toki siihen kaapelin yläpuolelle pitäisi laittaa se nauha mikä varoittaa seuraavaa kaivajaa, mutta eipä niitäkään aina ole laitettu. Serkku on maansiirto hommissa ja heilläkin on mennyt kaapeleita poikki kun kaapelit eivät ole olleet siinä missä niiden karttojen perusteella piti olla. Siinä ei paljon kaapelin näytöt auta, jos kartassa on väärä sijainti/korko. Jos kaivat vaikka oletusta kaapelin sijainnista 5m päässä ja kauha sen katkaisee, niin aika hankala olisi ollut tuota välttää. Osassa paikoista kartat on sitten sellaista, että tässä voi sitten olla kaapeli tai sitten se voi mennä tuossa 5m sivummalla, korostakaan ei aina osata sanoa kuin jossain korossa se tässä alla pitäisi olla. Siinä sitten montussa on lapiomies heilumassa kaivinkoneen kanssa etsimissä sitä kaapelia. Sen näköistä tuo valokaapelin kaivaminen ollut viime vuosina, että en yhtään ihmettelisi, jos niitä valokaapeleita katkeaa kiihtyvällä tahdilla tulevina vuosina.

Nyt on vähän herkkä maailmanpoliittinen tilanne, niin desantteja nähdään kaikkialla. Toki syytä olla varuillaan ja uhka on todellinen.

Niin on, mutta tälläisissäkin oloissa asiantuntijoiden pitäisi ymmärtää, että mennään faktojen perusteella ei tunteella. Tuntuu nämä "asiantuntijatkin" vaan haluavan ensimmäisenä päästä kommentoimaan tiesivät sitten asiasta tai eivät.
 
Luultavasti maarakennuksen säännöstö/valvonta on vain samalla tasolla kuin luonnonsuojelun. Eli olematonta. Korkeintaan jokin valveutunut kansalainen ilmoittaa.
Eiköhän ongelma ole se että niitä maakaapeleita ei käytännössä ole merkattu sinne maastoon, ilmajohdot näki ihan silmin. Ne kaapelit ei näy missään luurin Google Maps kartta ohjelmassa, joten jos kaivajalla ei ole epäilystä että tässä on jotain, niin ei se mistään tiedä, ja jos sillä on epäilys että onkohan tässä niin sen selvittämiseksi voi sitten unohtaa ne kaivuu hommat vähäksiaikaan.

Eli kyllä sen pallon siirtäisin paljon nykyistä vahvemmin sinne joka niitä kaapeleita sinne maahan piilottelee.

Ja pitää ymmärtää että vahinkoja sattuu, sattuui niitä ilmakaapelidenkin kanssa.

Toki siihen kaapelin yläpuolelle pitäisi laittaa se nauha mikä varoittaa seuraavaa kaivajaa, mutta eipä niitäkään aina ole laitettu.
Ja jos miettii miten noita kuituja on vedelty, niin kaapelin yläpuolella lähinnä myöhässä , jos olisi siellä metrin ja parin päässä sivusuunnassa niin voisi jo vähän toimiakkin ennakkovaroituksena jos sivusuunnasta lähestyy.

Päällä voisi toimia jos ne kaapelit olisi jossain vesi/viemäri syvyyksissä.
 
Kaikille kaapeleille joissa liikkuu data/sähkö, saa tilattua kaapelinäytön jossa ukko käy merkkaamassa kaapelin reitin maahan maatutkan yms. avulla. Noissa kaivinkoneen katkomissa valokuiduissa tuskin on tilattu kaapelinäyttöä kaikilta toimijoilta koska silloin amatöörikin osaa olla kaivamatta kuituun.
 
Kaikille kaapeleille joissa liikkuu data/sähkö, saa tilattua kaapelinäytön jossa ukko käy merkkaamassa kaapelin reitin maahan maatutkan yms. avulla. Noissa kaivinkoneen katkomissa valokuiduissa tuskin on tilattu kaapelinäyttöä kaikilta toimijoilta koska silloin amatöörikin osaa olla kaivamatta kuituun.
No joo, ei ne sinne tupsahta edes muutamassa tunnissa, hyvä jos muutamassa päivässä. Ja sitä ennen pitäisi tietää että kohteessa saattaa olla kaapeleita, sitten pitäisi selvittää kenenkä ja sitten tilailla ja odotella. ja toivoa että tulevat.

Ongelma nyt on se että ei ole siitä Google mapsia mistä katsoa missä menee, kenenkä menee, eikä sen jälkeen sielä kukaan tule nopeasti näyttämään ja jos pika näytön saa niin se voi maksaa.
 
Ja jos miettii miten noita kuituja on vedelty, niin kaapelin yläpuolella lähinnä myöhässä , jos olisi siellä metrin ja parin päässä sivusuunnassa niin voisi jo vähän toimiakkin ennakkovaroituksena jos sivusuunnasta lähestyy.

Päällä voisi toimia jos ne kaapelit olisi jossain vesi/viemäri syvyyksissä.

No jos olisi edes joku näkyvä nauha, niin voisi olla kaivinkonekuskilla joku mahdollisuus havaita se ennenkuin menee poikki. Se musta kaapeli ei paljon sieltä maasta erotu kun kaivaa koneella. Toki mitä ylempänä se kaapelista on sen parempi. Runkokuituja toivottavasti ei vedetä kuten näitä kuluttaja kuituja välillä ihan pintaan. Aika mahdoton ajatus, että se nauha olisi metrin pari sivusuunnassa, kun ei se kaivanto juuri koskaan ole paria metriä leveä kuidulle. Usein se jotain puolimetriä tai alle.
 
Niin on, mutta tälläisissäkin oloissa asiantuntijoiden pitäisi ymmärtää, että mennään faktojen perusteella ei tunteella. Tuntuu nämä "asiantuntijatkin" vaan haluavan ensimmäisenä päästä kommentoimaan tiesivät sitten asiasta tai eivät.
Onhan tietyntyyppisissä rikoksissakin nettietsivien epäilty aina toisissa mamu ja toisissa romani poliisin kuvailemassa tapahtumainkulussa. Tosi hyvin kyllä usein osuukin arvaus. Sen verran vakioituja ja kaavoihin kangistuneita toimintatapoja.
 
No jos olisi edes joku näkyvä nauha, niin voisi olla kaivinkonekuskilla joku mahdollisuus havaita se ennenkuin menee poikki. Se musta kaapeli ei paljon sieltä maasta erotu kun kaivaa koneella. Toki mitä ylempänä se kaapelista on sen parempi. Runkokuituja toivottavasti ei vedetä kuten näitä kuluttaja kuituja välillä ihan pintaan. Aika mahdoton ajatus, että se nauha olisi metrin pari sivusuunnassa, kun ei se kaivanto juuri koskaan ole paria metriä leveä kuidulle. Usein se jotain puolimetriä tai alle.
Kyllä kaikissa kaapeleissa pitää olla keltainen nauha päällä. Jopa meidän pihaan laittoivat kuidun päälle.
 
No jos olisi edes joku näkyvä nauha, niin voisi olla kaivinkonekuskilla joku mahdollisuus havaita se ennenkuin menee poikki...... Aika mahdoton ajatus, että se nauha olisi metrin pari sivusuunnassa, kun ei se kaivanto juuri koskaan ole paria metriä leveä kuidulle. Usein se jotain puolimetriä tai alle.
Ei sitä tarvi kaivaa leveälti auki, vaan aurata se nauha sinne sivuun. Ajatus siis se että jos siinä jotain kaivelee niin sieltä maasta kun reipii nauhaa, niin ehkä ei olisi vielä sitä kaapelipätkinyt -> tietää vähän varoa.

Toki hyvät merkinnät maastoon muutenkin.

Runkokuituja toivottavasti ei vedetä kuten näitä kuluttaja kuituja välillä ihan pintaan.
Menee noita paikakuntienvälisiä myös aika pinnassa (siis muuallakkin kuin radan varrella), siis niin pinnassa että nauha nyt vain varottaa että nyt taisi tulla kaapelikin mukana.

Niissä varmaan laskettu että halvempaa niitä korjailla ja ainahan voi kaivajaa syytellä.
 
Ei sitä tarvi kaivaa leveälti auki, vaan aurata se nauha sinne sivuun. Ajatus siis se että jos siinä jotain kaivelee niin sieltä maasta kun reipii nauhaa, niin ehkä ei olisi vielä sitä kaapelipätkinyt -> tietää vähän varoa.

Toki hyvät merkinnät maastoon muutenkin.

Yleensä se tehdään joko kaivamalla tai auraamalla, harvoin on molempia kalustoja paikalla. Noin tekemällä ottaa myös isomman riskin katkaista jo maassa olevia kaapeleita kun monesta kohti vedetään. Eipä noita taideta oikein mitenkään merkitä maastoon.

Menee noita paikakuntienvälisiä myös aika pinnassa (siis muuallakkin kuin radan varrella), siis niin pinnassa että nauha nyt vain varottaa että nyt taisi tulla kaapelikin mukana.

Niissä varmaan laskettu että halvempaa niitä korjailla ja ainahan voi kaivajaa syytellä.

No joo varmaan osa vetää runkokaapeleitakin ihan pinnassa ainakin nyt kun kiire ja ei taida kukaan oikein valvoa miten homma tehdään. No tottakai se on halvempi laskuttaa kaapelin katkaisijaa kun alkaa sitä kaapelia merkitsemään paremmin, kaivamaan oikeaan syvyyteen tai muuten suojaamaan. Katkaisija ne joutuu käsittääkseni aina maksamaan.

Kyllä kaikissa kaapeleissa pitää olla keltainen nauha päällä. Jopa meidän pihaan laittoivat kuidun päälle.

Pitäisi olla vaan kun ei aina ole. Täälläkin kun kaivoivat niin osaan kaivontoihin tuli ja osaan ei kun kaveri joka niitä laittoi ei ihan ehtinyt omalla kohdallanikaan sitä laittamaan koko matkalle ennenkuin kaivuri oli jo peittänyt.
 
Yleensä se tehdään joko kaivamalla tai auraamalla, harvoin on molempia kalustoja paikalla. Noin tekemällä ottaa myös isomman riskin katkaista jo maassa olevia kaapeleita kun monesta kohti vedetään. Eipä noita taideta oikein mitenkään merkitä maastoon.
No ehdotukseni ei ollut vakavissaan, mutta jos nyt ajatus se että aurataan/sahataan kolme uraa, reunimmaisiin reuna nauha, ja keskimmäiseen kaapeli/putki ja nauha. Siis jos nyt kaapeli mistä halutaan vähän varoittaa, siis näitä "operaattorin ommia linjoja".

Jos pätkivät muiden naruja samalla, joten siinä maistelevat omaa lääkettä. nuo työ yleensä suunniteltuja, joten selvittelyille ollut aikaa.
 
No ehdotukseni ei ollut vakavissaan, mutta jos nyt ajatus se että aurataan/sahataan kolme uraa, reunimmaisiin reuna nauha, ja keskimmäiseen kaapeli/putki ja nauha. Siis jos nyt kaapeli mistä halutaan vähän varoittaa, siis näitä "operaattorin ommia linjoja".

Jos pätkivät muiden naruja samalla, joten siinä maistelevat omaa lääkettä. nuo työ yleensä suunniteltuja, joten selvittelyille ollut aikaa.
Joku hyvä merkintä tietenkin vähentäisi noita vahinkoja, mutta jos se lisää kuluja tai hidastaa, niin tuskin saa innostunutta vastaanottoa. Niin kauan kun katkaisija on aina automaattisesti maksaja, niin tuskin tulee muutosta merkintään.

Kyllähän nuo kaivinkoneella kaivelut on käytännössä aina hyvissä ajoin tiedossa, ei se kaivinkone ihan yllättäen paikalle tupsahda, vaan urakat on kyllä ennakkoon suunniteltu & kilpailutettu. Joten aikaa on ollut selvittää missä ne kaapelit on.
 
Joku hyvä merkintä tietenkin vähentäisi noita vahinkoja, mutta jos se lisää kuluja tai hidastaa, niin tuskin saa innostunutta vastaanottoa. Niin kauan kun katkaisija on aina automaattisesti maksaja, niin tuskin tulee muutosta merkintään.

Kyllähän nuo kaivinkoneella kaivelut on käytännössä aina hyvissä ajoin tiedossa, ei se kaivinkone ihan yllättäen paikalle tupsahda, vaan urakat on kyllä ennakkoon suunniteltu & kilpailutettu. Joten aikaa on ollut selvittää missä ne kaapelit on.
Taitavat Turussa silitellä vähän konekuskin päätä joka on pimentänyt koko telakan,Yleltä kopsattu:
Sähköt katkesivat Meyer Turun telakalla perjantaina aamulla.

Telakan viestintäjohtaja Anna Hakala mukaan sähköt katkesivat telakalla noin aamukahdeksan aikaan.

– Vaikuttaa kyllä aika suureen osaan toiminnastamme. Työt ovat seisahduksissa, Hakala sanoi aamulla.

Hakala kertoi iltapäivällä, että sähköt saatiin palautettua telakalle aamupäivän aikana.

Ylen tietojen mukaan sähköt olivat poikki koko telakan alueella.

Hakalan mukaan syy sähkökatkolle on tiedossa, mutta hän ei kerro asiasta tarkemmin, sillä asiaa selvitetään vielä.

Ylen tietojen mukaan sähkökatkon olisi aiheuttanut kaivuutyö telakka-alueella. Asiaa ei ole vahvistettu telakalta.
 
Taitavat Turussa silitellä vähän konekuskin päätä joka on pimentänyt koko telakan,Yleltä kopsattu:
Sähköt katkesivat Meyer Turun telakalla perjantaina aamulla.

Telakan viestintäjohtaja Anna Hakala mukaan sähköt katkesivat telakalla noin aamukahdeksan aikaan.

– Vaikuttaa kyllä aika suureen osaan toiminnastamme. Työt ovat seisahduksissa, Hakala sanoi aamulla.

Hakala kertoi iltapäivällä, että sähköt saatiin palautettua telakalle aamupäivän aikana.

Ylen tietojen mukaan sähköt olivat poikki koko telakan alueella.

Hakalan mukaan syy sähkökatkolle on tiedossa, mutta hän ei kerro asiasta tarkemmin, sillä asiaa selvitetään vielä.

Ylen tietojen mukaan sähkökatkon olisi aiheuttanut kaivuutyö telakka-alueella. Asiaa ei ole vahvistettu telakalta.

Se on varmaan tullut tuo kaivelu kalliiksi jollekkin..
 

"Itämeren tietoliikennekaapelien katkaisusta epäilty kiinalaisalus Yi Peng 3 otti vastaan ohjeita Venäjän tiedustelupalvelulta, kertoo sanomalehti Wall Street Journal (WSJ). Lehti perustaa tietonsa nimettömiin, tutkinnassa mukana olleisiin viranomaislähteisiin."
 

"Itämeren tietoliikennekaapelien katkaisusta epäilty kiinalaisalus Yi Peng 3 otti vastaan ohjeita Venäjän tiedustelupalvelulta, kertoo sanomalehti Wall Street Journal (WSJ). Lehti perustaa tietonsa nimettömiin, tutkinnassa mukana olleisiin viranomaislähteisiin."
Samasta jutusta myös

WSJ:n lähteiden mukaan viranomaiset eivät ole halunneet julkisesti syyttää Venäjää välttääkseen paniikkia kansalaisten keskuudessa.

Itseä ihmetyttää mikä tämä kansalaisten paniikki oikein olisi?
 
Samasta jutusta myös



Itseä ihmetyttää mikä tämä kansalaisten paniikki oikein olisi?
Jutun mukaan kyse on siitä että länsi on näille varsin haavoittuvainen ja ei kovin helposti valmis vastaamaan samalla mitalla. Paniikkia ei mainittu vain tämän kyseisen tapauksen osalta vaan laajemmin, että joissain tapauksissa Venäjää ei ole haluttu lähteä syyttämään.
 
Venäjähän on saanut rauhassa toteuttaa tavoitteitaan viimeiset 20 vuotta ja saa toteuttaa niitä näköjään tulevaisuudessakin.
Eurooppa kyyristelee piilossa ja toivoo silmät sulkemalla Venäjän poistuvan. Venäjä vie Eurooppaa kuin pässiä narussa, teurastamo lähenee koko ajan.
Aika avuttomalta se toistaiseksi tuntuu. Ei siis narussa vedettävänä oleminen vaan väitetyn narun vetäjän touhu.

Ei sillä etteikö vastineita voisi skaalata vähän isommiksi kuin tähän asti.
 
Jutun mukaan kyse on siitä että länsi on näille varsin haavoittuvainen ja ei kovin helposti valmis vastaamaan samalla mitalla. Paniikkia ei mainittu vain tämän kyseisen tapauksen osalta vaan laajemmin, että joissain tapauksissa Venäjää ei ole haluttu lähteä syyttämään.
Vähän epäselvästi asia tuotiin esille. Nyt siis ymmärrän, että ei haluttu luoda paniikkia, jottei alettaisi epäilemään kaikkea GRU:n tihutyöksi. Mutta jos on jo vahvat näytöt, niin pitäisi pikkuhiljaa alkaa vastaamaan takaisin.
 
Juttu paisuu. Tänään uutisoidaan, että samainen Yi Peng 3 -alus olisi jo aiemmin yrittänyt katkoa kaapeleita Tanskan liepeillä, siinä kuitenkaan onnistumatta.

Saa paisua vielä aika paljon että lännen munattomat päättäjät jaksaisivat tehdä asialle jotain.

Seuraavaa ankkurikeissiä odotellessa.
 
Saa paisua vielä aika paljon että lännen munattomat päättäjät jaksaisivat tehdä asialle jotain.

Seuraavaa ankkurikeissiä odotellessa.
Tiedä siitä sitten. Olisin olettanut että kiinalaiset yksinkertaisesti lähtevät menemään. Nyt on jo tapahtunut sellaisia reaktioita, joita emme tarkkaan tiedä ja jotka eivät istu tähän "länsi ei uskalla koskaan tehdä mitään" -ajattelutapaan.
 
Saa paisua vielä aika paljon että lännen munattomat päättäjät jaksaisivat tehdä asialle jotain.

Seuraavaa ankkurikeissiä odotellessa.
Jospa joku valtionpäämies kasvattaisi munat (tai munasarjat) ja järjestäisi laivalle 'Miljoonäärien laiva' -tyyppisen loppukohtauksen (kuka vanhoista parroista muistaa?)
 
Omaan korvaani tossa laivassa on venäläinen kapteeni ainakin.

Tossa sitä voi kuunnella, uutinen marraskuun lopulta:
Minusta taas ei kuulostanut kovinkaan Venäläiseltä. Eikös tuo nyt muutenkin oltu jo kumottu että kapteeni olisi venäläinen, joku venäläinen merimies siellä taisi miehistössä kyllä olla.
 
Omaan korvaani tossa laivassa on venäläinen kapteeni ainakin.

Tossa sitä voi kuunnella, uutinen marraskuun lopulta:
Sanoisin että selvä kiinalainen tai sen suuntainen aksentti n. 99% varmuudella.

Mä en tiedä mitä helvettiä Euroopan maat meinaa tässä jahkata. Ei se laiva tuossa kohtaa voi loputtomiin olla ja Kiina 100% varmuudella jo keksii plan B:tä tuon paatin ja miehistön varalle. Ehkä on jo keksinyt ja kohta alkaa toteutus. NATO-sotilaiden pitää rynnäköidä tuo peltipurkki ja kerätä miehistö käsiraudoissa pois.
 
Sanoisin että selvä kiinalainen tai sen suuntainen aksentti n. 99% varmuudella.

Mä en tiedä mitä helvettiä Euroopan maat meinaa tässä jahkata. Ei se laiva tuossa kohtaa voi loputtomiin olla ja Kiina 100% varmuudella jo keksii plan B:tä tuon paatin ja miehistön varalle. Ehkä on jo keksinyt ja kohta alkaa toteutus. NATO-sotilaiden pitää rynnäköidä tuo peltipurkki ja kerätä miehistö käsiraudoissa pois.

Toi on tosi mielenkiintoinen, että miten noi tuolta sit "pakenee".

Haetaanko miehistö yön pimeydessä vaan kopterilla? Sukellusveneellä? Opetetaan miehistö laitesukeltamaan? Haetaan pois veneellä? Hakeeko "toimittajat" heidät pois vai miten.

Ja jätetään tankkeri lillumaan.

Kai tuossa jo aika monta eri skeenariota on kerennyt sekä kiina/venäjä, sekä ns. EU-maat miettimään.

Onkos se hyviä videoita postannut youtube-veneilykanava lisännyt jotain oleellista tähän liittyen?
 
Toi on tosi mielenkiintoinen, että miten noi tuolta sit "pakenee".

Haetaanko miehistö yön pimeydessä vaan kopterilla? Sukellusveneellä? Opetetaan miehistö laitesukeltamaan? Haetaan pois veneellä? Hakeeko "toimittajat" heidät pois vai miten.

Ja jätetään tankkeri lillumaan.

Kai tuossa jo aika monta eri skeenariota on kerennyt sekä kiina/venäjä, sekä ns. EU-maat miettimään.

Onkos se hyviä videoita postannut youtube-veneilykanava lisännyt jotain oleellista tähän liittyen?
Ei tuollaista tankkeria kehdata jättää kellumaan useammastakin eri syystä, mutta kun kyseessä on geopoliittinen kriisi niin se voi olla paras eli vähiten huonoin vaihtoehto. Veneellä poisnouto voi osoittautua ongelmalliseksi kun se noutopaatti voidaan edelleen pysäyttää ainakin teoriassa. En usko että Kiina uskaltaa tulla uhoamaan sotalaivallaan, mutta voi olla että nuo äijät siirretään venäläiseen sotalaivaan tai sitten lennätetään helikopterilla sellaiseen.
 
...tai sitten järjestellään taktinen nopeasti leviävä tulipalo/kaasuräjähdys konehuoneessa ja paloa sammuttamaan mennyt laivan päällystö "sattumalta tukehtuu" ja selvittely hankaloituu merkittävästi, jne.
 
Tavallaan voisi olla jatkoa ratkaisukeskeisesti ajatellen ihan toimivakin lopputulos, jos kyseinen paatti jäisi ikuiseen limboon noille sijoilleen. Vaikka tutkimus ei edistyisi, koska geopolitiikka, niin paattia ei päästettäisi koskaan lähtemään. Se jäisi ikään kuin merkiksi Itämerelle tuleville muille aluksille, että tähän tulet jäämään, jos täällä perseilet. Joku arvo kai noilla paateilla on.
 

Noh nyt sitten alukselle on päästy, mutta käytännössä siellä on iso KIINAN delegaatio suorittamassa tutkintaa ja Ruotsin, Suomen, Saksan ja Tanskan viranomaisten edustajat toimivat vain tarkkailijoina joilla ei ole oikeutta suorittaa tutkintaa.

Aivan vitun uskomatonta. Kiinalaiset tulevat tarkastamaan että kaikki todisteet on hävitetty ja antavat miehistölle alibit jottei kukaan lipsauta mitään tulevassa mahdollisessa kuulustelussa ja Euroopan soijapoliisit tuijottaa vieressä. :facepalm:
 

Noh nyt sitten alukselle on päästy, mutta käytännössä siellä on iso KIINAN delegaatio suorittamassa tutkintaa ja Ruotsin, Suomen, Saksan ja Tanskan viranomaisten edustajat toimivat vain tarkkailijoina joilla ei ole oikeutta suorittaa tutkintaa.

Aivan vitun uskomatonta. Kiinalaiset tulevat tarkastamaan että kaikki todisteet on hävitetty ja antavat miehistölle alibit jottei kukaan lipsauta mitään tulevassa mahdollisessa kuulustelussa ja Euroopan soijapoliisit tuijottaa vieressä. :facepalm:
Seuraava vaihe voisi olla että torpedoa kylkeen ja sitten kukaan ei tiedä kuka on syyllinen. Edit, kunhan lähtee sisämereltä pois.
 
Nyt on saanut jo pari kolme päivää Yi Peng 3 olla ihan itsekseen ankkurissa, ellei siellä joku ole ilman paikanninta. Sitä ennen siellä oli aika tiheään moottoriveneliikennettä. Nyt ei näy enää Saksan rannikkovartioston tai Tanskan partioveneitä/laivoja.

Kohta tuo tuosta varmaan jo liikkeelle lähtee. Toivottavasti edes kehtaa ankkurinsa nostaa lähtiessään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 232
Viestejä
4 549 209
Jäsenet
74 947
Uusin jäsen
Wilmeri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom