• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Keskustelua Baltic Connector -kaasuputken ja tietoliikennekaapelin vaurioitumisesta Suomenlahdella 8.10.2023

Sattumaako vai ei, mutta linux päivitysten lataaminen Saksan palvelimilta oli hieman hidasta eilen. :comp:

Kysyisin kyllä sitäkin, miksi länsimaat enää sallivat venäläisen tietoliikenteen kulkea alueidensa läpi. Poikki vaan ja käyttäkööt yandexia ja VK:ta ja muita paskapalveluitaan.
 
Tuntuu tähän peilaten vähän irvokkaalta, että esim. valtionhalinnossakin halutaan edistää pilvipalveluiden käyttöä. Muutama kaapeli poikki ja järjestelmät lakkaa toimimasta, ellei se pilvi sitten sijaitse 100% Suomessa.
 
Tuntuu tähän peilaten vähän irvokkaalta, että esim. valtionhalinnossakin halutaan edistää pilvipalveluiden käyttöä. Muutama kaapeli poikki ja järjestelmät lakkaa toimimasta, ellei se pilvi sitten sijaitse 100% Suomessa.

Ei pilven ole pakko olla ulkomailla. Suomessa on ihan hyvin pilveä saatavilla, joka on saavutettavissa maan sisäisesti FICIX:in kautta:
Samoin juurinimipalvelimia löytyy Suomesta.

Olisi kiinnostava kokeilla, mitä tapahtuu, jos kaikki Suomen ulkoiset yhteydet katkaisee. Mielestäni on ihan kohtalaisen hyvät edellytykset sille, että hyvin suunnitellut palvelut jatkavat toimimistaan maan sisällä, vaikka ulkoiset yhteydet olisivat poikki. Koska olemme vapaa länsimaa, ei tällaista "piuhat poikki kokeilun vuoksi"-asiaa valitettavasti pääse toteuttamaan, vaikka se olisikin monessa suhteessa hyödyllistä. :)

(Venäjällä tuollainen kokeilu on tulossa joulukuussa: Russia's federal censorship agency plans 'routine' tests disconnecting the Russian Internet from the global Internet — Meduza ... toivottavasti ei ennakoi tulevaa.)
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni on ihan kohtalaisen hyvät edellytykset sille, että hyvin suunnitellut palvelut jatkavat toimimistaan maan sisällä, vaikka ulkoiset yhteydet olisivat poikki.
Joku kyynikko saattaisi sanoa, että on melko heikot edellytykset sille, että käyttäjän n tai organisaation X käyttämät keskeiset palvelut olisivat hyvin suunniteltuja tai edes valmiita ja tuotantokäyttöön kelpaavia kovin suurta osaa ajasta vaikkapa vuosikymmenen mittakaavassa.
 
Joku kyynikko saattaisi sanoa, että on melko heikot edellytykset sille, että käyttäjän n tai organisaation X käyttämät keskeiset palvelut olisivat hyvin suunniteltuja tai edes valmiita ja tuotantokäyttöön kelpaavia kovin suurta osaa ajasta vaikkapa vuosikymmenen mittakaavassa.
Kerro toki miten arkkitehtuuri toteutetaan jotta sovellus on kustannustehokas, vakaa ja kestää kaikki verkkohyökkäykset. Luulen että osaamisellesi olisi kysyntää. Se on nyt ainakin hyvä näissä merikaapeleiden rikkomisissa että tajutaan yleisestikin mikä merkitys on pilvipalveluiden servereiden fyysisellä sijainnilla.
 
Kerro toki miten arkkitehtuuri toteutetaan jotta sovellus on kustannustehokas, vakaa ja kestää kaikki verkkohyökkäykset. Luulen että osaamisellesi olisi kysyntää. Se on nyt ainakin hyvä näissä merikaapeleiden rikkomisissa että tajutaan yleisestikin mikä merkitys on pilvipalveluiden servereiden fyysisellä sijainnilla.
En löydä tuosta asiayhteyttä viestiini.
 
Kiinalainen laiva on edelleen jumissa samassa kohtaa ja sotalaivat on edelleen kyseisen laivan vieressä. Ei kauheasti puhuta julkisuuteen siitä mitä tapahtuu, mutta eipä ole ainakaan vielä livistetty karkuun.
Mikäs tossa on? Onko siinä joku kapea kohta, jossa ei olisi kansainvälisillä vesillä vai miksi juuri tohon ovat pysähtyneet? Oliko tarkoituskaa lähteä mihinkää ja nyt miettivät miten sitä kehtais takas venäläiseen satamaan mennä. ONhan noissa ruokaa ja vettä varmaa viikoiksi/kuukausiksi, mut jossain vaiheessa tarttis johonki rantautua.

e: ehkäpä laivalla on jotain tosiaan jotain, mitä ei passais paljastua. Nyt sit ovat jäätyneet ja miettivät, että "fakfakfak mitäs tehhää. Ootellaa, että unohtavat?" :D Joka tapauksessa tosi outoa tollainen, että ovat vaa paikalleen jääneet "keskelle merta". No siinä on kolme laivaa ympärillä tarkkailemassa, jos joku koittaa laivasta karata tms :D

e2: vissiinki vaa kaks laivaa tällä hetkellä jäljellä
 
Viimeksi muokattu:
Jos tuo nyt päättäisi nostaa ankkurin ja jatkaa matkaa, salliiko mikään laki puuttua asiaan? Tuostahan vissiin alunperin kiisteltiin, että lain mukaan laivojen kulkuun ei juurikaan saa puuttua.
 
Jos tuo nyt päättäisi nostaa ankkurin ja jatkaa matkaa, salliiko mikään laki puuttua asiaan? Tuostahan vissiin alunperin kiisteltiin, että lain mukaan laivojen kulkuun ei juurikaan saa puuttua.
Lakeja voi tulkita niin monella tavalla, että kysymyshän kuuluu mitä käytännössä tehdään.

Siitä, että laiva on vielä paikalla ja ylipäänsä pysähtyi, voisi ehkä päätellä että kiinalaiset/ryssät eivät olleet täysin varmoja siitä, onko valkoisellakin miehellä katkeamispiste. Pitivät/pitävät nollaa suurempana todennäköisyyttä, että laiva upotetaan jos vittuilevat.
 
Ensimmäinen kerta voi olla vahinko (tuskin oli) mutta nyt laiva on vedellyt merta pitkin ankkuri pohjassa noin 160km matkan verran.
Ei kait nyt mistään vahingosta enää voi sanoa. Kyllä syyt ovat siellä sylttytehtaalla mutta ne "todisteet" vielä eivät ole riittäviä.

 
Viimeksi muokattu:
Ei mahda nyt päästä karkuun. Jos ei muuta, nii keksitään syy päästä laivaan. Viranomaisetki ymmärtää, että tämmöinen perseily ja "vahingot" ei voi mennä aina läpi. Kaipa peliä voidaan pelata molemminpuolin?
 
Käry taisi käydä. En tiedä pääseekö tuosta enää ankkurin nostamalla ja seilaamalla horisontiin.


Laivan rungossa ja ankkurissa on lehden mukaan raahaamiseen viittaavia vaurioita.

Onkohan Kiinan valtiolla osaa asiaan, vai onko Venäjän ja pienen kiinalaisvarustamon yksityisbisnes? Tuo vissiin parin laivan varustamo.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 588
Viestejä
4 509 878
Jäsenet
74 439
Uusin jäsen
RauskiH

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom