• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Keskustelua Baltic Connector -kaasuputken ja tietoliikennekaapelin vaurioitumisesta Suomenlahdella 8.10.2023

Vaikka syy ja yksityiskohdat eivät ole vielä tiedossa niin yhtiön mukaan tyypillisesti korjaus kestää luokkaa pari viikkoa. Mutta en tiedä, päteekö tuo "tyypillisest" jos kyseessä olisi tahallisesti aiheutettu vahinko:



Riippuu varmaan aika pitkälti juuri siitä mitä siellä on tapahtunut. Tietoliikennekaapelin korjaus on yleisesti ottaen selkeämpi ja nopeampi prosessi, kuin jonkin merenalaisen kaasuputken korjaaminen, mutta ei sekään hetkessä hoidu.

C-Lion1-kaapeli kulkee 1200km matkan Helsingistä Rostockiin noin 1m syvyydessä merennpohjassa samaa reittiä kuin venäjän kaasuputket, tosin yli 100m suojaetäisyydellä toisistaan.

Kyllähän se aika selvää on, ettei tämä(kään) ole vahingossa tapahtunut, mutta varmuuden saaminen ja varsinkin syyllisen osoittaminen voi olla vaikeaa.

Onneksi liikenteen voi reitittää eri kaapelin kautta, mutta ei siellä montaa varayhteyttä kuitenkaan ole. Todennäköisesti tämä vaikuttaa joissakin palveluissa katkoksina tai tahmaamisena kapeamman kaistan myötä.
 
Onhan tuossa vielä Ahvenanmaan kautta kaapelit maailmalle ja käsittääkseni myös jossain Tornio Haaparannan kulmilla menee valokaapelia Suomesta Ruotsiin.
Onhan näitä merikaapeleita aika monta Suomesta ulkomaille...
1731938262502.png

...ja lisäksi maan kautta meneviä kaapeleita, esim Nordunetillä:
1731938358851.png


Jos joku täällä sanoi että Internetin saisi räjäyttää niin samoja kaapeleita pitkin menee myös puhelut yms.
 
Tiedotustilaisuuden mukaan vika on Ruotsin alueella, mutta syy ei ole yhä selvillä eikä tiedetä onko tahallista vai ei. Todennäköisesti kaapeli on poikki.

Kaapelikatko tapahtui Ruotsin talousvyöhykkeellä. Kartalla sijainti on noin Öölannin eteläkärjen kohdalla.


Tästä kai pitäisi tehdä oma ketju, muistelen mikä vääntö aikanaan oli että kaasputki ja samanaikainen kuitu vaurio saatiin samaan ketjuun. Tämä kuitenkin eri.
Nyt tästä näyttää olevan kolmessa vain neljässä ketjussa juttua.

Musta uuden ketjun tekeminen jokaiselle kaapeli tai putkivauriolle on ihan puhdasta idiotismia. Joten jatkan täällä tai jossain muussa olemassa olevassa ketjussa. Modet voivat nimetä ketjun jos tarvis.
 
Patrushev kertoi viikko sitten mitä aikovat tehdä, eli räjäytellä ja katkoa tietoliikennekaapeleita. Unohtaa vain länsimaat Venäjän viestinnässä, niin viestintä muuttuu selkeämmäksi.
Yleensä tämänkaltaisiin väitteisiin tällä foorumilla vaaditaan lihaa luiden päälle, eli linkkiä uutiseen. Autan tällä kertaa:
The "NATO Lake" has heightened tensions between Russia and the alliance.

Following Russia's full-scale invasion of Ukraine in February 2022, Finland and Sweden joined NATO. This resulted in the Baltic Sea now being surrounded by NATO members.

Russia's Baltic Fleet is headquartered in the exclave of Kaliningrad. Located between the NATO members of Poland and Lithuania, it would be a frontline in any conflict between Moscow and the alliance.

Patrushev also accused the U.S. and the U.K. of having an intention to sabotage underwater internet cables and having plans to destabilize the maritime energy trade.

He also told Kommersant the U.S. and the U.K. had been behind behind the September 2022 attacks on the Nord Stream 1 and Nord Stream 2 gas pipelines which are still shrouded in mystery—and were planning others.

He said that "American and British special services" would have had the equipment and personnel required to carry out such an operation, as a means "to promote their economic interests."


Asialla on näköjään spekuloitu jo vuosi sitten:

Molemmat "puolet" spekuloineet siis.
Kylläpä sattui vaan mielenkiintoiseen ajankohtaan tämäkin häppeninki. Eletään jännittäviä aikoja.
 
Myös Ruotsin ja Liettuan välinen tietoliikennekaapeli on poikki. Yhteys katkesi sunnuntaina noin 10.00. Eipä olisi ihme, jos nämä liittyvät toisiinsa. Ja eivät olisi todella epätodennäköistä huonoa tuuria.

Liettuan yleisradioyhtiö LRT kertoo, että myös Liettuan ja Ruotsin välinen tietoliikennekaapeli on poikki.

Kaapelia hallinnoivan Telian teknologiajohtaja Andrius Shemeshkevichius sanoo LRT:lle, että kaapeli katkesi sunnuntaiaamuna noin kello kymmenen.

– Järjestelmät ilmoittivat heti, että yhteys oli katkennut. Asiaa tutkittiin ja selvitettiin tarkemmin, ja kävi ilmi, että se oli vaurioitunut, hän sanoi.

 
Myös Ruotsin ja Liettuan välinen tietoliikennekaapeli on poikki. Yhteys katkesi sunnuntaina noin 10.00. Eipä olisi ihme, jos nämä liittyvät toisiinsa. Ja eivät olisi todella epätodennäköistä huonoa tuuria.



Mikä lie tekotapa tällä kertaa? Olisi ehkä veren kaivamista nenästä taas aurata poikki kiinalaiselle rahtilaivalla, johan se alkaisi olla syksyinen perinne. Siispä oletetaan jokin muu keino. Joko sukeltajat, robotti tai pienoissukellusvene. Joko käyty mekaanisesti leikkaamassa tai panostettu. Jälkimmäinen voisi tapahtua niin ettei venäläisten tarvinnut käydä paikalla nyt viikonvaihteessa lainkaan. Räjähdyksen ajankohta(ja tapahtuminen jo ilman paikan tutkimista) voitaisiin tällöin ehkä varmistaa jos seisminen havainto ja häiriön ilmeneminen täsmäävät.
 
Keitä muuten tarkoitat noilla osapuolilla? Minulla on aavistukseni, mutta en halua tulkita väärin silkasta oletuksesta.

Patrushev spekuloi, että USA tai UK voisi sabotoida. Taas sinun linkkaamassa X "twiitissä" tms miksi lie noita nykyään kutsutaan, Petteri Järvinen ja joku Kimmo ??? arvelee että joku voisi sabotoida. Eivät kerro kuka tai mikä taho.
Minä arvailen että syypää oli itä tai länsi.
 
Mikä lie tekotapa tällä kertaa? Olisi ehkä veren kaivamista nenästä taas aurata poikki kiinalaiselle rahtilaivalla, johan se alkaisi olla syksyinen perinne. Siispä oletetaan jokin muu keino. Joko sukeltajat, robotti tai pienoissukellusvene. Joko käyty mekaanisesti leikkaamassa tai panostettu. Jälkimmäinen voisi tapahtua niin ettei venäläisten tarvinnut käydä paikalla nyt viikonvaihteessa lainkaan. Räjähdyksen ajankohta(ja tapahtuminen jo ilman paikan tutkimista) voitaisiin tällöin ehkä varmistaa jos seisminen havainto ja häiriön ilmeneminen täsmäävät.
Räjäytys kyllä kuuluu joka paikkaan ja Itämeri on täynnä sukellusveneiden kuuntelulaitteita. Räjäytyskohta ja aika saadaan keilattua suitsait.
 
Patrushev spekuloi, että USA tai UK voisi sabotoida. Taas sinun linkkaamassa X "twiitissä" tms miksi lie noita nykyään kutsutaan, Petteri Järvinen ja joku Kimmo ??? arvelee että joku voisi sabotoida. Eivät kerro kuka tai mikä taho.
Minä arvailen että syypää oli itä tai länsi.
Joo, no tähän saakka osasin itsekin tulkita. :D Näin se savuverho pysyy kun ihmiset ei kerro suoraan mitä eivät tiedä, vaan väittävät tietävänsä jotain, mutta eivät kerro mitä, koska eivät tiedä. Sit vaan joitain kavereiden käyttämiä emojeita nimen perään ja good is.
 
Viimeksi oli NewNew Polarbear, joka kaapeleita ja putkia veteli pitkin Suomenlahtea. Jos nyt olisi sitten saman varustamon NewNew Star 2. Ei vaan ihan taida aika riittää tuolta Ruotsin rajalta tuonne alkupaikkaan kahdeksassa tunnissa...

1731955818448.png
 
Viimeksi oli NewNew Polarbear, joka kaapeleita ja putkia veteli pitkin Suomenlahtea. Jos nyt olisi sitten saman varustamon NewNew Star 2. Ei vaan ihan taida aika riittää tuolta Ruotsin rajalta tuonne alkupaikkaan kahdeksassa tunnissa...

1731955818448.png
Josko tämä on katkaissut kolmannen kaapelin, josta ei vielä ole uutisoitu.

Eikös viimeksikin(otsikon tapauksessa) ollut tällainen venäläinen Visulahti eli kolme kohdetta kerralla?
 
Äiti Vladimir-setä taas kiusaa!

Kannattaisi varmaan seurata tarkemmin Kaliningradista lähteviä ja kiinalaisia aluksia. Tai muuten ollaan jatkossa Starlinkin ym. varassa.
 
Äiti Vladimir-setä taas kiusaa!

Kannattaisi varmaan seurata tarkemmin Kaliningradista lähteviä ja kiinalaisia aluksia. Tai muuten ollaan jatkossa Starlinkin ym. varassa.
En olisi ollenkaan varma ettei seurata hyvinkin tarkkaan. Mutta minkäs niille voi kansainvälisillä vesillä tehdä? Jos ne upotettaisiin tai vallattaisiin, olisi tiedossa roistojen taholta hirveä poru. Vähemmällä pääsisi kun sulkisi Itämeren venäläiseltä laivaliikenteeltä. Ja siitäkin tulisi ihan hirveä poru.
 
Olisikohan siellä taas miehistö vähän vaihtunut/kasvanut ja muutama venäläinen eksynyt komentosillalle. Pitäisiköhän näille kaapeleiden yli seilaaville aluksille järjestää jonkinlainen saatto Naton toimesta ja estää tuo perseily.
Itämeren mailta surkeaa toimintaa ja venäläisten annetaan tuhota kaapeleita rauhassa. EU voisi myös Kiinalle antaa virallista noottia tästä infran paskomisesta ja yhteistyöstä Venäjän kanssa.
Mitä viranomaiset ovat tehneet nyt esim. tälle epäillylle kiinalaisalukselle? Näyttää seilaavan edelleen iloisesti Tanskan salmessa.
 
Viimeksi muokattu:
En olisi ollenkaan varma ettei seurata hyvinkin tarkkaan. Mutta minkäs niille voi kansainvälisillä vesillä tehdä? Jos ne upotettaisiin tai vallattaisiin, olisi tiedossa roistojen taholta hirveä poru. Vähemmällä pääsisi kun sulkisi Itämeren venäläiseltä laivaliikenteeltä. Ja siitäkin tulisi ihan hirveä poru.
NATOn veneet partioimaan ja vähänkään epäilyttävät paatit saatetaan kaapelien läheisyydessä. Loppuu ainakin tuo ankkuriperseily.
 
Onneksi länsinaapuri pelaa jo etukäteen Puten pussiin :giggle:


– Mielestäni on todennäköisintä, että onnettomuus tai erehdys on johtanut näihin tapahtumiin. Ankkuri tai kalastusväline on voinut raahautua pohjaa pitkin ja rikkoa molemmat kaapelit, Liwång pohtii.

Hän muistuttaa, että alueella liikennöivien alusten laatu on heikentynyt.

– Moni varteenotettava yhtiö on lopettanut meriliikenteen Venäjälle, ja todennäköisyys sille, että Venäjälle kulkeva alus on huonokuntoinen tai tekee virheen, on kasvanut, hän sanoo Ylen videohaastattelussa.

Jännästi ne ankkurit tippuu aina siinä merikaapelien kohdalla ja asialle ei myöskään tehdä mitään. Mutta selvä vahinkohan tuo, seuraavaa odotellessa.
 
Kiinalaista alusta epäillään:
Sen verran tein tutkintaa, mittailua ja päässälaskentaa, että kiinalaisaluksen paikannus oli pimeänä 6h. Norminopeudella tuon matkan (~80km), minkä oli pimeänä olisi taittanut ehkä 2h. Eli tuolla matkalla on muutaman tunnin ajan peippaillut jotakin muuta kuin matkavauhtia. Veikkaan että tehnyt naaraushommia.
 
Sen verran tein tutkintaa, mittailua ja päässälaskentaa, että kiinalaisaluksen paikannus oli pimeänä 6h. Norminopeudella tuon matkan (~80km), minkä oli pimeänä olisi taittanut ehkä 2-3h. Eli tuolla matkalla on muutaman tunnin ajan peippaillut jotakin muuta kuin matkavauhtia. Veikkaan, että tehnyt naaraushommia.
Varmaan on laivan kapteenille annettu viiskyttonnia ja käsketty aarteenetsintään ankkurin kanssa...
 
Kattelinkin et pingit tippus iRacing serveriin joka on Saksassa. Voisko nämä kaapelien sijainnit pitää salassa, kuitenkin ovat syvällä niin ei vahingossa mikään alus katkaise.
 
Voisko nämä kaapelien sijainnit pitää salassa, kuitenkin ovat syvällä niin ei vahingossa mikään alus katkaise.

Tämä taitaakin olla jo työn alla ja Traficom on tiedot jo salannut ainakin putkien osalta. En tiedä datakaapeleista:

Kesäkuussa [2023] julkaistussa hallitusohjelmassa todetaan, että kriittisen infrastruktuurin tietojen avoin jakaminen arvioidaan uudelleen huomioiden kansallinen turvallisuus. Traficom ei jäänyt odottamaan arviota vaan kertoi sulkeneensa toistaiseksi vedenalaisiin johto- ja putkilinjoihin liittyvät tiedot.

 
Kattelinkin et pingit tippus iRacing serveriin joka on Saksassa. Voisko nämä kaapelien sijainnit pitää salassa, kuitenkin ovat syvällä niin ei vahingossa mikään alus katkaise.
Meinasitko, että noiden sijainteja ei tiedettäisi ns. piireissä? Tuohan taitaa lisäksi kulkea ihan likellä koko matkan ryssien öljyputkea.

Pohjoismaiden pitää nyt ilmoittaa kansainvälisesti, että Itämeri on suljettu. Kaapelialueilla avataan tuli ilman varoituslaukauksia jatkossa kohti kinkki ja vatnikkialuksia.
 
Onneksi länsinaapuri pelaa jo etukäteen Puten pussiin :giggle:




Jännästi ne ankkurit tippuu aina siinä merikaapelien kohdalla ja asialle ei myöskään tehdä mitään. Mutta selvä vahinkohan tuo, seuraavaa odotellessa.
Saa kieltämättä aika otollisesti hajota ne ankkurin pidikkeet juuri kahden kaapelin risteämiskohdassa, mutta minkäs teet.
 
Onneksi länsinaapuri pelaa jo etukäteen Puten pussiin :giggle:

Tämä on juuri Ruotsin ongelma näin härmäläisillä silmillä katsottuna. Tosipaikan tullen Ruotsiin ei voi luottaa, sillä 1800-luvulta lähtien Ruotsin doktriinina on ollut konflikteihin sekaantumisen välttäminen hinnalla millä hyvänsä.

Talvisodassa Ruotsin hallitus yritti vaikeuttaa monin tavoin ruotsalaisten vapaaehtoisten värväytymistä Suomen avuksi. Helmikuussa 1940 Ruotsin hallitus teki jopa julkisen tunnustuksen, ettei Ruotsi auta joukkoistamaan Suomen armeijaa. Näin Ruotsi yritti taivuttaa Suomea taipumaan rauhaan, millä tahansa ehdoilla, Neuvostoliiton kanssa.

Ruotsi myös ehdottomasti kieltäytyi päästämästä alueelleen Suomen avuksi pyrkiviä englantilaisia ja ranskalaisia joukkoja. Onneksi tieto tästä ei kantautunut Neuvostoliittoon, sillä Englannin ja Ranskan joukkojen sekaantuminen Suomen talvisotaan oli yksi juurisyistä, miksi Neuvostoliitto taipui neuvottelemaan Suomen kanssa rauhasta edes jossain määrin Suomelle hyväksyttävillä ehdoilla.
 
Kattelinkin et pingit tippus iRacing serveriin joka on Saksassa. Voisko nämä kaapelien sijainnit pitää salassa, kuitenkin ovat syvällä niin ei vahingossa mikään alus katkaise.
Ei, kaapelivaurioita ttiettävästi isoilla vesillä(merillä) tapahtuu paljon, jos ei ihan jokapäivä, niin melkein. ne ovat joko ihmisen toiminnan aiheuttamia, tai luonnollisia, jälkimmäiset alueille missä tulvuori, laattojen siirtymistä, maanvuorymiä, ilmeisesti suurin osa vaurioista on ihmisen toiminnan aiheuttamaa.

Eli tiedot on tärkeitä ettei tapahtuisi vahinkoja, niitä ihmisen toiminnan aiheuttamia vahinkoja. Sitten nämä tahallisiksi vieraan valtion aiheuttamaksi epäillyt, niin niissä epäilty toimijaa joilla ne tiedot nyt joka tapauksessa, monella tapaa.

Kansallisesti, Suomessa alettu salaileen kaapeleita infraa, siitä sailailusta jo haitat näkyy vahinkojen, läheltä piti lisääntymisenä, kustannusten kasvuna. Sitä sitten vaikea arvioida miten pitkässä juoksussa onko hinnan arvoista, ainakin jos joku isoja vihamielinen toimija miettii pahuuksia, niin lisää vähän työtä, ja tai muuttaa kohdevalintoja.
Jos ihan uunotunareita lähettää omatoimi terorista reissulla, niin varmaan merkitystä, eli joutuu vähän uhraa osaavaa, ja se jo pulustajalle iso etu.
 
Oiskohan kiinalaisen aluksen kyydissä ollut jopa kaapeleiden rikkomiseen erikoistunut venäläinen sabotaasiryhmä mukana. venäläiset on luultavasti perustaneet jo useita tällaisia erikoissabotaaseja suorittavia ryhmittymiä. Voi toki olla että venäläiset on antaneet vain ns. bountyn kiinalaisille sabotaaseista.
 
Poliitikot kaivavat jo esiin naton artiklaa 4 tai 5. Voisin sanoa tähän samaa kuin Speden sketsissä Neuvostoliiton ilmatilanloukkauksesta eli ”mitä sitten?”. Menee taas soo soo linjalle kun Putin (ja mahdollisesti Kiinan johto) tietää että mitään ei tule vaikka jää kiinni.
 
Voisko nämä kaapelien sijainnit pitää salassa, kuitenkin ovat syvällä niin ei vahingossa mikään alus katkaise.

Sitten niitä hajoaisi vielä paljon enemmän kun niitä ei osattaisi varoa. Meren alaisten kaapelien yms. sijainti selviää tarkasti julkisista merikartoista ihan tarkoituksella.
 
Miten voi olla mahdollista, että jos tutkalla nähdään vihamielisen maan tai yhteistyökumppanien aluksen pyörivän ympyrää useita tunteja, niin tässä maailmantilanteessa paikalle ei saada vaikka ilma-aluksia tekemään havaintoja.
 
Miten voi olla mahdollista, että jos tutkalla nähdään vihamielisen maan tai yhteistyökumppanien aluksen pyörivän ympyrää useita tunteja, niin tässä maailmantilanteessa paikalle ei saada vaikka ilma-aluksia tekemään havaintoja.
Tasnkan alukset seuraavat laivaa (ja todennäköisesti antavat ajella häiritsemättä ja päästävät menemään). Kiinalaiva ja ryssäkapteeni. Ryssämiehistö oli siinä kaasuputkenkin katkaisseessa Kiinalaivassa.

 
Viimeksi muokattu:
Miten voi olla mahdollista, että jos tutkalla nähdään vihamielisen maan tai yhteistyökumppanien aluksen pyörivän ympyrää useita tunteja, niin tässä maailmantilanteessa paikalle ei saada vaikka ilma-aluksia tekemään havaintoja.
En tiedä mihin lähteeseen viittaat, mutta mutuilen jossain uutisessa mainitun että tuon kiinalaisen Yi Peng 3 aluksen touhuja seurattiin. Ja mielikuva että sen reitit tiedetään.
Maininta oli aika ympäripyöree ja aika näyttää mitä julkisuuteen kerrotaan lähitulevaisuudessa. En nyt pidättelehenkeä Gripen uutisista.

Edit, edellisen viestin linkin perusteella alueella
Itämeren alueella on lisäksi lentänyt Yhdysvaltain ja Britannian P-8-merivalvontakoneita. Niiden liikkeet voivat myös liittyä maanantaina alkaneeseen Freezing Winds 24 -sotaharjoitukseen.
Jostain syystä Tanska seuraa suh tiukasti kolmella aluksella tuota, ja linkin mukaan laivan omistaja vaihtunut marraskuussa
Rahtialus siirrettiin nykyiselle omistajalleen marraskuun alussa. Venäjän satamatietojen mukaan sen kapteenina toimii Venäjän kansalainen.
 
Tasnkan alukset seuraavat laivaa (ja todennäköisesti antavan ejella häiritsemättä ja päästävät menemään). Kiinalaiva ja ryssäkapteeni. Ryssämiehistö oli siinä kaasuputkenkin katkaiseessa Kiinalaivassa.

Ok, mennyt itseltä ohi ja herätti ensimmäisenä ihmetystä.
 
Kattelinkin et pingit tippus iRacing serveriin joka on Saksassa. Voisko nämä kaapelien sijainnit pitää salassa, kuitenkin ovat syvällä niin ei vahingossa mikään alus katkaise.
Ongelmahan on nimen omaan siinä, että ne eivät ole syvällä, koska Itämeri on varsin matala ja se mahdollistaa ankkurinaaraamisen varsin matalalla ja mukaan repivällä kulmalla. Ja kun pohjassa on käytännössä pelkästään länsimaista infraa niin mikä tahansa random paskominen siellä on kommarien etu. Eli ei ne sijaintien salaamiset välttämättä hirveästi auta tän naaraamisen kanssa, jos ne kaapelit joutuu kuitenkin vetää laivareitin alta.
 
Tanskan salmeen laitetaan vakuutus pakko laivoille. Näillä vakuutuksilla kerätään varoja varomattomien kapteenien aiheuttamien "vahinkojen" varalta yhteisvastuullisesti. EU maiden laivat voidaan tästä vapauttaa jos laivan maa sitoututuu maksamaan laivan "vahingot".
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 745
Viestejä
4 497 546
Jäsenet
74 278
Uusin jäsen
Mikat89

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom