Keskustelua autotarjouksista ja autojen rahoitustarjouksista

Korko 3,99% ja todellinen vuosikorko jossain siellä 9% tienoilla. Onko tää nyt ihan järkyttävän paska diili vai tätäkö nykyaika on? Rahoitettava osuus ~12k€ 48kk maksuaika ilman viimeistä isompaa erää.
 
Korko 3,99% ja todellinen vuosikorko jossain siellä 9% tienoilla. Onko tää nyt ihan järkyttävän paska diili vai tätäkö nykyaika on? Rahoitettava osuus ~12k€ 48kk maksuaika ilman viimeistä isompaa erää.

Rahoituksen hinta on nyt ihan eri kuin joitain vuosi sitten, mutta onhan toi nyt oikeasti aika kallista rahaa. Jos rahoitusta tarvitsee niin tarjouksia kannatta kyttäillä, kyllä niitäkin pyörii nytkin parasta aikaa.

Nykyään kulut aika kovat monesti niin etenkin pienissä rahoituksissa nostaa todellista vuosikorkoa nopeasti. 12k€ lainassa jos 4% koron päälle on 500€ perustamiskulu ja tilinhoitomaksua 15 €/kk niin päädytään noille lukemille todellisen vuosikoron kanssa.
 
Joo, lähinnä itsekin ajelee mielellään ihan kohtuu uudella autolla adaptiivisella vakkarilla yms. webastoilla, mutta toki tuo itselle ei tarkoita välttämättä "uutta autoa", vaan jotakin vm. 2019 eteenpäin olevaa mallia.
Sinänsä houkuttaisi käytetyn ajoneuvon leasing, mutta en oikein tiedä että miksi niitä ei ole juurikaan tarjolla vai onko niiden leasing yritykselle kannattamatonta?

Tyyliin jos vaikka hatusta täysin heitän, että olisi vaikka V90 Volvon Leasinghinta uutena vaikkapa nyt 750e/kk, niin kyllä minua 2-5v vuotta vanhan V90 Volvon Leasing- kiinnostaisi vaikkapa 400e/kk hintaan.

Mutta ilmeisesti tarjoavalle yritykselle se ei ole kannattavaa, vai lieneekö jotain verojuttuja tai riskejä, että tulee korjauksia ts. leasing yritys ei tienaa tarpeeksi? Äkkiä ajatellen "luulisi" olevan markkinaa käytetyille "premium-malleille", eli että ihmiset vuokraisi mielellään huolettomia premium-käytettyjä, mutta onko sitten niin että yrittäjä ei saa tuottoa tarpeeksi? Kun onko sitten niin, että yritys ei voi vähentää auton ALV veroja tms. tai jotain, jos sillä olisikin "fleetissä" esim. Audi A6 farmaria ja XC60 volvoa tms..

Ayvensilta (ent. ALD) saa vaihtoleasingia. Mutta ei ne hinnat ihan noin edullisia taida siltikään olla - usein leasingmaksu on aika samaa luokkaa kuin kuukausierä osamaksulla ostamalla. (Toki osamaksulla 6 vuotta auto omaksi versus pari vuotta leasingilla ja sitten olet autoton... toki Ayvens huolehtii leasing-auton ylläpidon versus että pitäisi itse ostaa jotain ERAD:ia tai DSG:tä osarilla ostettuun käytettyyn...)

 
Ayvensilta (ent. ALD) saa vaihtoleasingia. Mutta ei ne hinnat ihan noin edullisia taida siltikään olla - usein leasingmaksu on aika samaa luokkaa kuin kuukausierä osamaksulla ostamalla. (Toki osamaksulla 6 vuotta auto omaksi versus pari vuotta leasingilla ja sitten olet autoton... toki Ayvens huolehtii leasing-auton ylläpidon versus että pitäisi itse ostaa jotain ERAD:ia tai DSG:tä osarilla ostettuun käytettyyn...)

Ainakin Arval, Beely, Auto Bassadone ja Drivalia tarjoavat myös käytettyjen liisausta:




 
Hyviä lisäyksiä @huvud , mutta Beelyllä ja Autobassadonella kyse on rahoituksesta takaisinostosopimuksella eikä varsinaisesta leasingistä. Tällä voi olla merkitystä, jos toinen osapuoli ei pystykään noudattamaan takaisinostosopimusta, kts. XBilin konkurssi.
 
Hyviä lisäyksiä @huvud , mutta Beelyllä ja Autobassadonella kyse on rahoituksesta takaisinostosopimuksella eikä varsinaisesta leasingistä. Tällä voi olla merkitystä, jos toinen osapuoli ei pystykään noudattamaan takaisinostosopimusta, kts. XBilin konkurssi.
Takaisinostosopimuksen toinen osapuoli on rahoitusyhtiö eikä autoliike. Rahoitusyhtiö sitten myy auton haluammalleen liikkelle tai käyttää jo etukäteen valittua kumppania. Kuluttajan riski olematon. Näitä takaisinostosopimuksia suurin osa "yksityisleasing" sopimuksista todellisuudessa on, sillä niissä yleisin taustalla oleva tarjoaja on Santander.
 
Takaisinostosopimuksen toinen osapuoli on rahoitusyhtiö eikä autoliike. Rahoitusyhtiö sitten myy auton haluammalleen liikkelle tai käyttää jo etukäteen valittua kumppania. Kuluttajan riski olematon. Näitä takaisinostosopimuksia suurin osa "yksityisleasing" sopimuksista todellisuudessa on, sillä niissä yleisin taustalla oleva tarjoaja on Santander.

Onkohan kuitenkaan näin? Ainakin Xbilin kohdalla homma kaatui kuluttajille eli kun Xbil meni konkkaan niin ei ollut enään vastapuolta ostamassa autoa takaisin.

On varsin todennäköistä että kaikkien näiden takaisinosto-sopparien taustalla on rahoitusyhtiö mutta varsinainen sopimuskumppani on kuitenkin autoliike ja jos se kaatuu niin rahoitusyhtiöllä ei ole velvoitetta ostaa autoa takaisin.
 
Onkohan kuitenkaan näin? Ainakin Xbilin kohdalla homma kaatui kuluttajille eli kun Xbil meni konkkaan niin ei ollut enään vastapuolta ostamassa autoa takaisin.

On varsin todennäköistä että kaikkien näiden takaisinosto-sopparien taustalla on rahoitusyhtiö mutta varsinainen sopimuskumppani on kuitenkin autoliike ja jos se kaatuu niin rahoitusyhtiöllä ei ole velvoitetta ostaa autoa takaisin.
Näinhän se just toimii. Rahoitusyhtiö vain rahoittaa auton ihan normaalisti eikä sitä kiinnosta rahoitussopimuksen ulkopuoliset, erilliset sopimukset. Autoliike tekee siis erillisen takaisinostosopimuksen, jossa se suostuu ostamaan auton summalla X ajan Y jälkeen ja maksamaan loppuvelan pois. Jos autoa ei osteta takaisin niin silloin osamaksut jatkuu normaalisti osamaksusopimuksen mukaisesti. Rahoitusyhtiö haluaa rahansa takaisin kävipä ostajalle tai autoliikkeelle mitä tahansa.

Mun mielestä näissä takaisinostosopimuksissa ei ole mitään liisausta, koska kyseessä ei ole liisaus ja lakiteknisesti on vaarallista puhua, että takaisinostosopimus olisi "yksityisleasing". Termi on lähinnä autoliikkeiden markkinointia lisämyynnin saamiseksi.
 
Takaisinostosopimuksen toinen osapuoli on rahoitusyhtiö eikä autoliike. Rahoitusyhtiö sitten myy auton haluammalleen liikkelle tai käyttää jo etukäteen valittua kumppania. Kuluttajan riski olematon. Näitä takaisinostosopimuksia suurin osa "yksityisleasing" sopimuksista todellisuudessa on, sillä niissä yleisin taustalla oleva tarjoaja on Santander.
Osapuolia on 3 kappaletta, auton ostaja, rahoitusyhtiö sekä myyjäliike, joka lupautuu ostamaan auton takaisin jossain vaiheessa rahoitussopimusta.
 
Takaisinostosopimuksen toinen osapuoli on rahoitusyhtiö eikä autoliike. Rahoitusyhtiö sitten myy auton haluammalleen liikkelle tai käyttää jo etukäteen valittua kumppania. Kuluttajan riski olematon. Näitä takaisinostosopimuksia suurin osa "yksityisleasing" sopimuksista todellisuudessa on, sillä niissä yleisin taustalla oleva tarjoaja on Santander.
Edit; väärä lainaus
 
Onkohan kuitenkaan näin? Ainakin Xbilin kohdalla homma kaatui kuluttajille eli kun Xbil meni konkkaan niin ei ollut enään vastapuolta ostamassa autoa takaisin.

On varsin todennäköistä että kaikkien näiden takaisinosto-sopparien taustalla on rahoitusyhtiö mutta varsinainen sopimuskumppani on kuitenkin autoliike ja jos se kaatuu niin rahoitusyhtiöllä ei ole velvoitetta ostaa autoa takaisin.
Ei tarvitse kysyä onkohan näin, kun se on niin. Toki ei voi yleistää, että kaikki "yksityisleasingiksi" maskatut sopimukset ovat sellaisia, mutta omakohtaista kokemusta niin ex-Laakkosen, Volvo paketin kuin BMW:n osalta ja kaikissa sopimusteknisesti lunastava osapuoli oli rahoitusyhtiö. Kahdessa taisi olla Santander ja yhdessä Nordea rahoitusyhtiönä.
 
Ei tarvitse kysyä onkohan näin, kun se on niin. Toki ei voi yleistää, että kaikki "yksityisleasingiksi" maskatut sopimukset ovat sellaisia, mutta omakohtaista kokemusta niin ex-Laakkosen, Volvo paketin kuin BMW:n osalta ja kaikissa sopimusteknisesti lunastava osapuoli oli rahoitusyhtiö. Kahdessa taisi olla Santander ja yhdessä Nordea rahoitusyhtiönä.

Olisi vähintäänkin merkillistä, että rahoitusyhtiö olisi takaisinosto sopimuksen lunastava osapuoli. Mitä ihmettä rahoitusyhtiö tekee käytetyillä autoilla? Ei niiden bisnes ole myydä autoja ja kikkailla niiden vaihtoarvoilla ja ottaa riskiä siitä, että laskut meni perseelleen.

Rahoitusyhtiö ei edes myy sitä autoa mikä on lunastettu maksamattomien velkojen takia. Senkin homman hoitaa autoliike ja saa jonkun siivun profittia. Mitään järkeä ottaa riskiä autokaupasta kun voi toimia vaan välikätenä ja kerätä kaikesta euroliikenteestä voittoa ja sitä voi monistaa loputtomiin ilman, että työmäärä merkittävästi lisääntyy.

Väitän kyllä, että se on autoliike jonka kanssa lunastussoppari tehdään. Ja se on autoliikkeen murhe raapia eurot kasaan tai tehdä joku diili rahoitusyhtiön kanssa mitä loppuvelalle tehdään. Näin esimerkiksi hullupösö. Autoverkkokaupan ja nyt autobassadonen kanssa on sovittu jatketaanko takaisinosto sopparia. Rahoitusyhtiö ei liity diiliin mitenkään.

Siitä sitten normisukankuluttaja ei tiedä yhtään mitään kun auton palauttaa mitä autobassadone ja rahoitusyhtiö keskenään sopineet. Tuskin laukeaa jäännösvelka heti maksettavaksi vaan siellä on ties mitä järjestelyjä. Eiköhän siellä ole muutenkin autoliikkeen kaikki autot jonkun rahoituksen perässä. Ei ne niissä rahoja makuuta, isot ainakaan. Lisätään vaan yksi auto velkoineen takaisin booliin ja maksavat korkoja niistä tjsp.
 
Viimeksi muokattu:
Olisi vähintäänkin merkillistä, että rahoitusyhtiö olisi takaisinosto sopimuksen lunastava osapuoli. Mitä ihmettä rahoitusyhtiö tekee käytetyillä autoilla? Ei niiden bisnes ole myydä autoja ja kikkailla niiden vaihtoarvoilla ja ottaa riskiä siitä, että laskut meni perseelleen.

Rahoitusyhtiö ei edes myy sitä autoa mikä on lunastettu maksamattomien velkojen takia. Senkin homman hoitaa autoliike ja saa jonkun siivun profittia. Mitään järkeä ottaa riskiä autokaupasta kun voi toimia vaan välikätenä ja kerätä kaikesta euroliikenteestä voittoa ja sitä voi monistaa loputtomiin ilman, että työmäärä merkittävästi lisääntyy.

Väitän kyllä, että se on autoliike jonka kanssa lunastussoppari tehdään. Ja se on autoliikkeen murhe raapia eurot kasaan tai tehdä joku diili rahoitusyhtiön kanssa mitä loppuvelalle tehdään. Näin esimerkiksi hullupösö. Autoverkkokaupan ja nyt autobassadonen kanssa on sovittu jatketaanko takaisinosto sopparia. Rahoitusyhtiö ei liity diiliin mitenkään.

Siitä sitten normisukankuluttaja ei tiedä yhtään mitään kun auton palauttaa mitä autobassadone ja rahoitusyhtiö keskenään sopineet. Tuskin laukeaa jäännösvelka heti maksettavaksi vaan siellä on ties mitä järjestelyjä. Eiköhän siellä ole muutenkin autoliikkeen kaikki autot jonkun rahoituksen perässä. Ei ne niissä rahoja makuuta, isot ainakaan. Lisätään vaan yksi auto velkoineen takaisin booliin ja maksavat korkoja niistä tjsp.
Tottakai se on myyjäliike, joka on sopimuskumppani takaisinostosopimuksessa, ainakin Bassadone auton tapauksissa. Suoraan sopimuksesta lainaus "Myyjäliike sitoutuu ostajan erillisestä pyynnöstä sopimuksella sovitulla tavallaostamaan osamaksukaupan kohteena olevan ajoneuvon ostajalta." Ei tässä ole rahoittajaa mainittu mitenkään ja vaikea olisi kuvitella yhtään toistakaan myyjää, jossa takaisinostosopimus tehtäisiin auton rahoittajan kanssa.
 
Tottakai se on myyjäliike, joka on sopimuskumppani takaisinostosopimuksessa, ainakin Bassadone auton tapauksissa. Suoraan sopimuksesta lainaus "Myyjäliike sitoutuu ostajan erillisestä pyynnöstä sopimuksella sovitulla tavallaostamaan osamaksukaupan kohteena olevan ajoneuvon ostajalta." Ei tässä ole rahoittajaa mainittu mitenkään ja vaikea olisi kuvitella yhtään toistakaan myyjää, jossa takaisinostosopimus tehtäisiin auton rahoittajan kanssa.
1.1 Santander Consumer Finance Oy (jäljempänä "Santander") myöntää Ostajalle All in One Osamaksusopimukseen (jäljempänä "Osamaksusopimus") liittyvän Hintatakuun tämän kohdan 1 mukaisin ehdoin, edellyttäen, että Santander on rahoittanut kyseisen Osamaksusopimuksen. Hintatakuu tarkoittaa Santanderin sitoumusta ostaa Osamaksusopimuksen kohteena oleva ajoneuvo Ostajalta Osamaksusopimuksen sopimuskauden päättyessä Osamaksusopimuksen Lisäehdot-kohdan Hintatakuu mukaisella hinnalla (jäljempänä "Hintatakuu")

Vastaavaa löytyy myös muilta rahoitusyhtiöltä mitä esimerkiksi Veho käyttää. Kuitenkin alkuperäiseen kysymykseen palaten: Kuluttajana tärkeää tutustua millaiseen sopimukseen nimensä laittaa, sillä mitään alan standardia ei ole olemassa ja yleisesti puhutaan vain yksityisleasingista, mikä voi pitää sisällään hyvin erilaisia palveluita ja ehtoja.

Ennen yksityisleasingillä sai hyviäkin tarjouksia, ja sillä sai jäännösarvon osalta mitikoitua riskejä jäännösarvon osalta. Nykyään kaikki yhtiöt pelaavat selkästi varman päälle joka näkyy suoraan kuluttajan maksamassa kuukausimaksussa.
 
@Firex Seison korjattuna täällä, jos tosiaan vaikkapa Vehon tapauksessa rahoituskumppani NF-Fleet Oy tai palvelun tuottaa Ayvens Suomi ostavat auton takaisin. Kannattaa siis lukea ne sopimusehdot, jos on kiinnostunut siitä, kuka se sopimuskumppani takaisinostossa on ja voitaneen todeta, että tähän ei sittenkään ole mitään joko tai vastausta olemassa.
 
1.1 Santander Consumer Finance Oy (jäljempänä "Santander") myöntää Ostajalle All in One Osamaksusopimukseen (jäljempänä "Osamaksusopimus") liittyvän Hintatakuun tämän kohdan 1 mukaisin ehdoin, edellyttäen, että Santander on rahoittanut kyseisen Osamaksusopimuksen. Hintatakuu tarkoittaa Santanderin sitoumusta ostaa Osamaksusopimuksen kohteena oleva ajoneuvo Ostajalta Osamaksusopimuksen sopimuskauden päättyessä Osamaksusopimuksen Lisäehdot-kohdan Hintatakuu mukaisella hinnalla (jäljempänä "Hintatakuu")

Vastaavaa löytyy myös muilta rahoitusyhtiöltä mitä esimerkiksi Veho käyttää. Kuitenkin alkuperäiseen kysymykseen palaten: Kuluttajana tärkeää tutustua millaiseen sopimukseen nimensä laittaa, sillä mitään alan standardia ei ole olemassa ja yleisesti puhutaan vain yksityisleasingista, mikä voi pitää sisällään hyvin erilaisia palveluita ja ehtoja.

Ennen yksityisleasingillä sai hyviäkin tarjouksia, ja sillä sai jäännösarvon osalta mitikoitua riskejä jäännösarvon osalta. Nykyään kaikki yhtiöt pelaavat selkästi varman päälle joka näkyy suoraan kuluttajan maksamassa kuukausimaksussa.

Onpa mielenkiintoinen klasulli. Oiskohan tässä taustalla se, että autoliike ei omista yhtäkään myymäänsä autoa vaan ne on rahoitusyhtiön omistamia ja autoliike on tyyliin haltija.

Hullupösöt tosiaan oli eri tavalla. Tosin sekin oli maahantuojan kamppis eli takaisinosto soppari oli autoverkkokaupan/autobassadonen kanssa vaikka pösöjä myi moni muukin liike. Kaikki soppariin liittyvät muutokset kuitenkin piti sopia maahantuojan kanssa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
277 778
Viestejä
4 781 023
Jäsenet
77 664
Uusin jäsen
Markus-rojukauppias

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom