Keskusmuistin hinta nousi pilviin, nyt vuorossa SSD – Näkyy jo Suomen hinnoissa

Jimms myy tonnilla 5060-konetta, niin ei ainakaan 5060-perusversio voi olla tuplahintaisessa. Kieltämättä tonnia halvemmalla ei enää oikein pääse, mutta kyllä nuo perustason pelailun 5060-koneet saa siihen tonniin.
En tiiä saako jimmsiä linkata tähän, mutta veikkaan että joku tällainen paketti kaveri tilas:
En ehtiyny kysyä tarkemmin, 32gb oli muistia ja suoritin joku amd ryzen, enempää ei tiennyt, kiireinen kaveri on, mutta joo itekkin hokasin, että tosiaan tonnilla saa 5060 koneen.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Samaa olen ainakin töissä pohtinut, että tämä AI-homma näyttää olevan ihan oikeasti todella innostavaa ja hienoa ihmisille. Tosin vapaa-ajalla taas ystävät hyvinkin AI-kriittisiä ihmisiä, mutta luulen, että se on vähemmistöä.
Juuri tullut tutkimus, jonka mukaan 55 % toimitusjohtajista (kyselyyn osallistunut vajaa 4500 CEOa) ei ole tähän päivään nähnyt hyötyä tekoälystä.
Tarkemmissa luvuissa:
42 %: ei muutoksia
12 %: lisää kuluja, ei muutosta liikevaihtoon
1 %: lisää kuluja, pienentynyt liikevaihto
13 %: vähemmän kuluja, ei muutosta liikevaihtoon
8 %: ei lisääntyneitä kuluja, kasvanut liikevaihto
12 %: vähemmän kuluja, kasvanut liikevaihto
12 %: vähemmän kuluja ja liikevaihtoa tai lisää kuluja ja liikevaihtoa (plusmiinusnolla)

Lisäksi Satya Nadella huudellut että tekoälyllä tarttisi olla enemmän vaikutusta tai ihmiset hylkäävät sen ja että sen pitäisi hyödyttää useampia ihmisiä ettei kupla puhkea.

Koitan koostaa noista seteistä oman uutisensa tänään

Tungetaanko tekoälyä joka paikkaa koska se on upeaa vai siksi että ihmiset alkaisivat käyttämään sitä? Jälkimmäinen vaihtoehto vaikuttaa olevan todennäköisempi.

Lol, 300 euron 12-ydin prossu "leffakoneessa" 😅💀 Mun ykkös pelikonees on 60% noista tehoista (Ryzen 3600 💖) 🤷🏼‍♂️
Ei vaan koko kone maksoi 300€, viikko sitten ostettu (i7-12700/16gb DDR5/512gb nvme). Suunntelmat meni uusiksi, joten tästä tuli leffakone. Ja itse en käy kauppaa trokari hinnoilla.
Muutaman päivän jälkeinen ostos: Asrock x570/5800x/kotelo ja jäähy 220€, jollekin kone ja antaa i5-9600k osat mulle, joista kasaan jollekin toiselle koneen. Enkä jää senttiäkään voitolle vaan häviän reilusti.

Prossu on täälläkin tehokkaampi, mitä omassa 1. tehokoneessa, mutta hintojen nousun ja DDR5 saatavuuden vuoksi toistaiseksi tässä käytössä. Ellen osta DDR4 muisteja syövää LGA1700 emo ja laita tehokoneeseen näitä. Silloin leffakone i7-6700k pohjainen.

Mitä tahansa teki ylijäämäosilla, hintojen nousu hirvittää ja nyt ei nappaa enempää rakennella ja säätää koneita.
Ellei halvalla saa ja suunnitelmat toteudu sen vuoksi.

Viimeksi muokattu:
Ei vaan koko kone maksoi 300€, viikko sitten ostettu (i7-12700/16gb DDR5/512gb nvme). Suunntelmat meni uusiksi, joten tästä tuli leffakone. Ja itse en käy kauppaa trokari hinnoilla.
Muutaman päivän jälkeinen ostos: Asrock x570/5800x/kotelo ja jäähy 220€, jollekin kone ja antaa i5-9600k osat mulle, joista kasaan jollekin toiselle koneen. Enkä jää senttiäkään voitolle vaan häviän reilusti.

Prossu on täälläkin tehokkaampi, mitä omassa 1. tehokoneessa, mutta hintojen nousun ja DDR5 saatavuuden vuoksi toistaiseksi tässä käytössä. Ellen osta DDR4 muisteja syövää LGA1700 emo ja laita tehokoneeseen näitä. Silloin leffakone i7-6700k pohjainen.

Mitä tahansa teki ylijäämäosilla, hintojen nousu hirvittää ja nyt ei nappaa enempää rakennella ja säätää koneita.
Ellei halvalla saa ja suunnitelmat toteudu sen vuoksi.
Jösses! On kyllä pilkkahintaan joku hullu myyny ton koneen sulle! 😱 Tossahan melkeen jokainen osa on jo yxistään 300€ arvonen! 🤯💸💸
Ei toki trokarihinnoilla pidäkään kauppaa käydä, mutta ei kai sitä miinuskauppojakaan kannata tähä 🙉 On ihan ok pyytää tavarasta asianmukainen hinta 😌

Jösses! On kyllä pilkkahintaan joku hullu myyny ton koneen sulle! 😱 Tossahan melkeen jokainen osa on jo yxistään 300€ arvonen! 🤯💸💸
Ei toki trokarihinnoilla pidäkään kauppaa käydä, mutta ei kai sitä miinuskauppojakaan kannata tähä 🙉 On ihan ok pyytää tavarasta asianmukainen hinta 😌
Kyllä tuo vanhan tavaran myynti on vaikeaa. Itselläkin oli myynnissä vanha 4-core Intel ja siinä oli 32 gigaa muistia ja 2 TB HDD sekä SSD. Tori.fi:llä esimerkiksi osa haukkui koneen pystyyn ja sanoi ettei tuon ikäisessä tarvi 32 gigaa muistia. Puolet pois ja hinta sen mukaan. Lopulta meni muutamalla kympillä kaupaksi. Saattaa olla, että muistien ja SSD:n hinnat näkyvät vähän viiveellä jälkimarkkinoilla. Nyt voi olla hyvää aikaa ostaa pois joku setti kakkoskoneeksi, jos tarvii.

Suku ja tutut, jos koneita pitää tehdä, kyllä sitä auttaa, jotta saavat reilusti alihinnalla kunnon koneen haluamaansa tarpeeseen.
Koneen sain halvalla, mutta autoin mukavaa (tuntematonta) myyjää, koska sillä oli samanlaisia useampikin. Se sai nekin myytyä hetkessä, tosin yli tuplasti kalliimmalla hinnalla. Itse sain niin halvalla, että viesteistä näytin mihin menossa enkö todellakaan trokaa sitä.

Viimeksi muokattu:
Tungetaanko tekoälyä joka paikkaa koska se on upeaa vai siksi että ihmiset alkaisivat käyttämään sitä? Jälkimmäinen vaihtoehto vaikuttaa olevan todennäköisempi.
AI:ta puskemaan joka paikkaan siksi, että siitä saadaan avoin rajapinta (haavoittuvuus) mihin tahansa se sitten ulotetaankin.

Samsung nostaa muistituotteiden hintaa 80%. Ymmärrän niin, että tarkoittaa myös ssd, muistikortit yms.
editoitu: Huom, väitetysti, ei varmistettu tieto
1769084127953.png

Viimeksi muokattu:
Samsung nostaa muistituotteiden hintaa 80%. Ymmärrän niin, että tarkoittaa myös ssd, muistikortit yms.
1769084127953.png

Tälle ei ole toistaiseksi mitään luotettavaa lähdettä, joten älä postaa tälläisiä faktoina, kiitos.

Statistiikka

Viestiketjuista
298 409
Jäsenet
81 487
Uusin jäsen
Jaime

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom