Kesärenkaat - yleisketju

Miten urasyvyys mitataan? Matalin ura vai jokin tietty? Jostain syystä kaikissa renkaissa toinen ura ulkoa 3.5mm (4 uraa) ja muut vielä pääosin 4.5mm.
Nämä kai meni jo vaihtoon mutta jos pintaa on pikemminkin yli kuin alle 4 mm, niin itse harkitsisin koko sarjan sijasta myös yhden akselin renkaiden vaihtamista johonkin keskisarjan valmistajien tuotteeseen. Renkailla varmaan vielä ajaisi myös ensi kauden. Tämmöiseen joku EV-optimoitu alhaisen urasyvyyden rengaskin sopisi hyvin.

Se, että akseleilla on vähän erilaiset renkaat ei ole ollenkaan niin huono asia kuin, että yksi olisi aivan erilainen kuin muut.
 
Tosiaan tuohon liittyen ihan järjetön tämä nykytrendi varsinkin kesärenkaissa on, että pintaa ei ole edes senttiä uutena. Käytännössä parhaimmillaankin on 3-5 mm käytössä olevaa pintaa, jos mielii kulutuspinta suositusten (3 mm) rajoissa niitä käyttää. Rengasmerkistä riippuen helposti menee eka kesänä lähemmäs kahta milliä vaikka ajoa tulee itsellä joku 8000-9000 km kesässä. Ilmeisesti rengas kovettuu ja tuo kulutus vähenee seuraavina vuosina. Toki tulee myös kompensoitua tuota vaihtamalla joka kesä etu- ja takarenkaiden kesken paikkaa. Jostain syystä autoissani olleet tehtaan ensiasennusrenkaat ei sula niin nopeasti alle. Yleensä menneet vaihtoon muusta kuin kulutuspinnan vähentymisestä johtuen jossain vaiheessa. Epäilen, että monillakin ensiasennusrenkailla olisi ajanut jopa 1.5-2x pidempään kuin uusilla kaupasta ostetuilla renkailla (ihan tunnettuja merkkejä olen käyttänyt uusiessa niitä, kuten Michelin, Continental ja nyt yhden kerran GoodYear).
Omasta mielestä viimeiset Goodyearit kesti ihan hyvin. Kilometrejä 50tkm 4 kauden aikana ja pinta huvennut 8mm->4mm (yhteensä 90tkm). Halpisrenkailla tuntui joskus menevän pienemmillä kilometreillä 1-2mm kaudessa.
Nämä kai meni jo vaihtoon mutta jos pintaa on pikemminkin yli kuin alle 4 mm, niin itse harkitsisin koko sarjan sijasta myös yhden akselin renkaiden vaihtamista johonkin keskisarjan valmistajien tuotteeseen. Renkailla varmaan vielä ajaisi myös ensi kauden. Tämmöiseen joku EV-optimoitu alhaisen urasyvyyden rengaskin sopisi hyvin.

Se, että akseleilla on vähän erilaiset renkaat ei ole ollenkaan niin huono asia kuin, että yksi olisi aivan erilainen kuin muut.
Vaikea yhtälö. Kuitenkin vähän epätasaista kulumaa ja nykyinen vaihtosuositus on 4mm kohdalla. Olettan, että nämä renkaat menee taas nelisen kautta, niin ajattelin että kestän renkaiden vuosikulun ~150e/vuosi enkä ala säätää vaihtamalla vain osan.
 
Viimeksi muokattu:
Omasta mielestä viimeiset Goodyearit kesti ihan hyvin. Kilometrejä 50tkm 4 kauden aikana ja pinta huvennut 8mm->4mm (yhteensä 90tkm). Halpisrenkailla tuntui joskus menevän pienemmillä kilometreillä 1-2mm kaudessa.
Itse mittasin omat GoodYearit ensimmäisen kesän jälkeen ja eturenkaista oli huvennut lähes 2 mm. Tuo ehkä vähän tasoittui tulevina vuosina ja koska vetävät renkaat syö enemmän, itsellä tulee vaihdettua aina edestä taakse joka vuosi. Oli kolmannen kesän jälkeen jotain 4,5-5 mm (n. 8 mm uutena) vielä jäljellä. Mutta jotenkin nuo renkaat nyt neljäntenä kesänä eivät ole enää kovin hyvän tuntoiset ajaa. En ole muilla renkailla ennen huomannut muuta kuin tietty vesiliirtoon lähtee helpoimmin, kun pintaa on vähemmän mutta ajettuvuudessa ei ole ollut eroja.
 
Minulla on käsitys ollut, että keskiuran syvyys ratkaisee, jos lakisääteisyyttä katsotaan. Eihän uusissa renkaissa ole muutenkaan kuin joku 7-8 milliä uutena. Urien syvyys kyllä heittelee eri renkaiden kohdalla eri kohdissa. Olen huomannut saman kaikissa renkaissani. Toki isot heitot voi kieliä, että suuntaukset ei ole kohdallaan tai jotain vastaavaa.
Renkaiden urasyvyys arvioidaan katsastuksessa kaikkien pääurien osalta, joita yhdessä renkaassa on siis yleensä kolme tai neljä. Eli ne pitkittäiset isommat urat. Katsastusmielessä kaikkien näiden pitää täyttää se minimivaatimus.

Edit. Näissä ns. pääurissa on myös ne kulumisenilmaisunypykät 1,6mm korkeudella.
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäistä kertaa renkaanvaihtohommissa (=eli siis ostan uudet kumit ja asennutan ne), autona MB CLA 250e, renkaat 225/40R19, tällä hetkellä Bridgestone Turanza T005.

Mitenkäs homma toimii jos netistä ostaa kumit - tilaanko kotiin ja kiikutan johonkin pajalle? Vai kannattaako koko setti hoitaa suoraan pajalta? Onko suosituksia PK-seudulta?

Olisiko jotakin suosituksia uusiksi renkaiksi - tällä hetkellä kiinnostaisi keskibudjetin ratkaisu, ihan terävintä premiumia en kaipaa.

Iso kiitos avusta, keskustelun selaamisella olen jo oppinut paljon!
 
Jos tilaat netistä niin rengastyöt saattaa maksaa enemmän siellä minne ne viet, ellet tilaa vaihtotyötä ja renkaita esim 1001 yhteistyökumppanille suoraan.

GT Radial SportActive 2 | Kesärengas| Vianor on vaihtoehto pitäytyä ihan Suomessa esimerkiksi.




 
Ensimmäistä kertaa renkaanvaihtohommissa (=eli siis ostan uudet kumit ja asennutan ne), autona MB CLA 250e, renkaat 225/40R19, tällä hetkellä Bridgestone Turanza T005.
...
Olisiko jotakin suosituksia uusiksi renkaiksi - tällä hetkellä kiinnostaisi keskibudjetin ratkaisu, ihan terävintä premiumia en kaipaa.
Aina kannattaa katsoa myös premiumin hinnat ja miettiä onko juuri tässä oikea paikka pienelle säästölle. Jos keskihintaisen ja premiumin hintaero jää 100€ luokkaan, niin itse kallistuisin premiumin puoleen.

Esim. Turanza
tai Pirelli
tai Conti
 
Aina kannattaa katsoa myös premiumin hinnat ja miettiä onko juuri tässä oikea paikka pienelle säästölle. Jos keskihintaisen ja premiumin hintaero jää 100€ luokkaan, niin itse kallistuisin premiumin puoleen.

Esim. Turanza
tai Pirelli
tai Conti
100 euron ero per rengas on omaan korvaan aika hemmetin iso ero ja 50e on ero jo sekin. Mitä ihmettä :rofl:

On siinä ainanki itselle merkitystä, että maksaakoneengassetti 800e vaiko alta 600e.
 
Ensimmäistä kertaa renkaanvaihtohommissa (=eli siis ostan uudet kumit ja asennutan ne), autona MB CLA 250e, renkaat 225/40R19, tällä hetkellä Bridgestone Turanza T005.

Mitenkäs homma toimii jos netistä ostaa kumit - tilaanko kotiin ja kiikutan johonkin pajalle? Vai kannattaako koko setti hoitaa suoraan pajalta? Onko suosituksia PK-seudulta?

Olisiko jotakin suosituksia uusiksi renkaiksi - tällä hetkellä kiinnostaisi keskibudjetin ratkaisu, ihan terävintä premiumia en kaipaa.

Iso kiitos avusta, keskustelun selaamisella olen jo oppinut paljon!
En itse tiedä tuosta renkaasta, eli voi olla hyvä tai sitten ei :) Tuli siis hintoja selaamalla vastaan.

4kpl 518€ (130€/kpl)

Jotkut liikkeet asentaa noita netistä tilattuja ja jotkut vaan omasta varastosta otettuja renkaita. Eli vähän täytyy kysellä tarjouksia työlle.
 
Viimeksi muokattu:
100 euron ero per rengas on omaan korvaan aika hemmetin iso ero ja 50e on ero jo sekin. Mitä ihmettä :rofl:

On siinä ainanki itselle merkitystä, että maksaakoneengassetti 800e vaiko alta 600e.
Ei nuo kaikkein tunnetuimmat merkitkään juuri kalliimpia ole (onneksi).

162€

162€

172€

185€

Tuossa melkein jo koko valikoima?

Edit:

198€
 
Viimeksi muokattu:
100 euron ero per rengas on omaan korvaan aika hemmetin iso ero ja 50e on ero jo sekin. Mitä ihmettä
Per kierros, toki. Jos premiumista joutuu maksamaan 100€ enemmän kuin keskihintaisesta, valitsisin premiumin. Jos ero on 200€, niin olisi tiukan harkinnan paikka. Jos ero on 400€, niin eiköhän sitä keskihintaisellakin pärjää.

On hyvä muistaa, että nettihintoihin joutuu laskemaan vajaan 100€ asennuskuluja päälle.
Ei nuo kaikkein tunnetuimmat merkitkään juuri kalliimpia ole (onneksi).

162€
Ei vain tunnettu, vaan MO eli Mercedes original.
"...tällä hetkellä Bridgestone Turanza T005."

Jos en olisi tyytymätön tuohon syystä tai toisesta tai nimenomaisesti haluaisi jotain muuta, niin tuo lähtisi tilaukseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 914
Viestejä
4 907 761
Jäsenet
79 084
Uusin jäsen
Banlu6

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom