Kesärenkaat - yleisketju

En ole eläissäni nähnyt yhtäkään kinukki rengasta joka ei ilmoita kyljessään TW lukuaan ja tuskin tulee vastaan. Ainut valmistaja jossa on piilotettu omin silmin nähden on 🇯🇵 Falken.
Yritin (inter)netistä kattoa mutta ei löydy Sport Mastereille mitään. Voihan se silti siinä kumin reunassa lukea. Testeissä moitittu nopeaa kulumaa niin kyllä se viittaisi jopa pienempään kuin 300.

Joku täällä varmaan voisi tarkistaa renkaan reunasta?

Vianor on tainnut myydä GT Radialia jo luokkaa kymmenen vuotta, eli jos ne olisi ihan hirveätä kuraa niin veikkaisin, että eivät enää myisi.
Ostin tuollaiset Vianorilta yli 20 vuotta sitten. Ei mitään valittamista, pitoa hyvin ja auto lähti ennen kuin renkaat olivat loppu.
 
Yritin (inter)netistä kattoa mutta ei löydy Sport Mastereille mitään. Voihan se silti siinä kumin reunassa lukea. Testeissä moitittu nopeaa kulumaa niin kyllä se viittaisi jopa pienempään kuin 300.

Joku täällä varmaan voisi tarkistaa renkaan reunasta?


Ostin tuollaiset Vianorilta yli 20 vuotta sitten. Ei mitään valittamista, pitoa hyvin ja auto lähti ennen kuin renkaat olivat loppu.
Siis, löydätkö netistä laatumerkeillekään treadwear-indeksiä muualta kuin USAsta, mistä luku on lähtöisin? Linglongia ei siellä myydä, niin eihän niitä sitten netistä löydä.

Itse en ainakaan Goodyearin sivuilta ole koskaan löytänyt, vaan esim. Efficientgrip Performance 2:n olikohan treadwear 340 (34 000 miles) piti todeta kaupassa renkaan kyljestä, kun ei tuollaista mallia jenkeistä löydä.

Hieman ääripäitä.

TW 100 (10 000 mailia/16 000 km):

TW 880 (88 000 mailia/142 000 km):

Täältä voi etsiä, mutta valikoima eroaa eurooppalaisesta.
 
Siis, löydätkö netistä laatumerkeillekään treadwear-indeksiä muualta kuin USAsta, mistä luku on lähtöisin? Linglongia ei siellä myydä, niin eihän niitä sitten netistä löydä.
Eipä noita näemmä enää paljon listata kuin jossain kilparenkaissa. Muistelen että ainakin Michelin listasi joskus kaikki sivuillaan. Onkohan ne edes vertailukelpoisia valmistajien välillä?

Linglong voi olla eri nimellä jenkeissä.
 
Uusimmassa kuluttajalehdessä on rengasvertailu.

Tiesittekö että renkaissakin voi helposti olla 1kg painoero eri rengasmallien välillä, se on aika paljon jousittamatonta massaa.

ChatGPT sanoi että tavanomaisen 18" renkaan massa voi kulumisen myötäkin pienetä jopa 1,5KG-2,5kg kun ajettu kulutuspinta uudesta -> täysin loppuun. Pitääkö tuo paikkaansa?
 
Uusimmassa kuluttajalehdessä on rengasvertailu.

Tiesittekö että renkaissakin voi helposti olla 1kg painoero eri rengasmallien välillä, se on aika paljon jousittamatonta massaa.

ChatGPT sanoi että tavanomaisen 18" renkaan massa voi kulumisen myötäkin pienetä jopa 1,5KG-2,5kg kun ajettu kulutuspinta uudesta -> täysin loppuun. Pitääkö tuo paikkaansa?
En epäile ollenkaan. Kumin (18") kuluva leveys voi olla helposti 2 dm ja vierintäkehän tehollinen pituus 21 dm. Urasyvyydessä on usein 0,06 dm kulutusvaraa. Kumin tiheys taisi olla 0,95 kg/dm3.

2 * 21 * 0,06 * 0,95 = 2,394 kg (per rengas)

Joku perus SUVin 235/60R18 voi keventyä 2,8 kg, jos kuluttaa 6,5 mm pois.


Edit. Unohdin urat ja palojen välit, mutta silti osunee tuohon 1,5-2,5 kg:aan.
 
Viimeksi muokattu:
Uusimmassa kuluttajalehdessä on rengasvertailu.

Tiesittekö että renkaissakin voi helposti olla 1kg painoero eri rengasmallien välillä, se on aika paljon jousittamatonta massaa.
Mitä merkitystä tällä on ja mihin? Onko jarrut ja iskunvaimennet jousitettuja vai jousittamattomia? Eikö renkaat nimenomaan jousta?
 
Mitä merkitystä tällä on ja mihin? Onko jarrut ja iskunvaimennet jousitettuja vai jousittamattomia? Eikö renkaat nimenomaan jousta?
Periaatteessa jousittamaton massa on huonompi juttu, koska jousitus jousittaa tarkemmin, kuin rengas. Kevyempi pyörä liikkuu helpommin jousituksen "käskemänä", kun on vähemmän massan hitautta.

Renkaatkin toki joustaa ja painavampi vaimentaa enemmän.

Mutta nämä ovat enempi kilpurijuttuja. Tuskin varsinkaan jollain SUVilla huomaa mitään.
 
Mitä merkitystä tällä on ja mihin? Onko jarrut ja iskunvaimennet jousitettuja vai jousittamattomia? Eikö renkaat nimenomaan jousta?
Vaikuttaa jousituksen ja iskunvaimennuksen toimintaan, tosin normaaliajossa vaikutus lienee mitätön. Ja uskoisin että keskiverto io-tekkiläinen ei huomaa mitään eroa siinä onko sitä jousittamatonta massaa 25 vai 26 kiloa per rengas.
 
Uusimmassa kuluttajalehdessä on rengasvertailu.

Tiesittekö että renkaissakin voi helposti olla 1kg painoero eri rengasmallien välillä, se on aika paljon jousittamatonta massaa.

ChatGPT sanoi että tavanomaisen 18" renkaan massa voi kulumisen myötäkin pienetä jopa 1,5KG-2,5kg kun ajettu kulutuspinta uudesta -> täysin loppuun. Pitääkö tuo paikkaansa?

Näinä aikoina ottaisin varmaan ennemmin sen painavamman renkaan siinä toivossa, että renkaan rakenne olisi vähän vahvempi. Ekorenkaista ja niiden heikosta kestävyydestä sorateillä on ollut ihan tarpeeksi juttua, etten lähtisi minimoimaan pyörän painoa kevyemmän renkaan valinnalla.

(Kaupoista ainakin rengaskontti.fi sisällyttää yleensä tuotetietoihin tuon yksittäisen renkaan painon, jos joku haluaa vertailla.)
 
Vaikuttaa jousituksen ja iskunvaimennuksen toimintaan, tosin normaaliajossa vaikutus lienee mitätön. Ja uskoisin että keskiverto io-tekkiläinen ei huomaa mitään eroa siinä onko sitä jousittamatonta massaa 25 vai 26 kiloa per rengas.

Ei ehkä autoissa, mutta moottoripyörässä puolen kilon painoeron jarrulevyssä huomasi heti.
 
On aika merkittäväkin ero minkä painoista settiä sinne alle laittaa. Erityisesti korostuu mitä kevyempi auto mutta painavampikin muuttuu kaikinpuolin paremmaksi ajaa kevyillä vanteilla.
Joo tietenkään missään suvissa painaako rengasvanne 29 vai 30kg ei merkitystä mutta jos painaakin vaan 15 niin ero on todella iso.

Itse tämän jo aikoinaan huomasin kun ensimmäisessä autossani mikä oli kevyt ja varsin tehoton niin kesällä isot kiinantinavanteet alla ja kun vaihtoi talveksi alle pienet peltivanteet kapeilla renkailla niin tuntui että olisi tullut kymmeniä heppoja lisää.
 
Yritin (inter)netistä kattoa mutta ei löydy Sport Mastereille mitään. Voihan se silti siinä kumin reunassa lukea. Testeissä moitittu nopeaa kulumaa niin kyllä se viittaisi jopa pienempään kuin 300.

Joku täällä varmaan voisi tarkistaa renkaan reunasta?


Ostin tuollaiset Vianorilta yli 20 vuotta sitten. Ei mitään valittamista, pitoa hyvin ja auto lähti ennen kuin renkaat olivat loppu.
255/35-20 koossa SportMasterin TW on 400 renkaan kyljestä tarkastettuna. Epäilen kyllä vahvasti tuota, että olisi oikeasti noin kestävä. Varsinkin, kun viimekesän jälkeen tosiaan sitä pintaa vain 4-5mm jäljellä. Kilometrejä tuli n. 8000. Ehkä nuo on kovettuneet tälle kaudelle sen verran, että kuluma ei ole niin suuri jatkossa.

Chatgpt kertoi näin asiasta:
  • UTQG-luokitukset (Treadwear, Traction, Temperature) ei ole riippumattoman kolmannen osapuolen testaama, vaan valmistajat voivat itse määritellä arvot.
  • Esimerkiksi treadwear 400 ei automaattisesti tarkoita, että rengas kestää kaksi kertaa pidempään kuin treadwear 200 -luokiteltu rengas – se riippuu testimenetelmistä ja olosuhteista.
  • UTQG on Yhdysvalloissa käytössä, mutta Euroopassa sitä ei virallisesti sovelleta.
  • Eurooppalaiset kuluttajat käyttävät yleensä EU-rengasmerkintöjä (märkäpito, vierintävastus, melu), jotka testataan virallisesti ja standardoidusti.
  • Osa kiinalaisista tai budjettiluokan rengasvalmistajista saattaa antaa UTQG-arvoja lähinnä markkinointitarkoituksessa, jotta rengas näyttäisi paremmalta verrattuna tunnettuihin merkkeihin.
  • Esimerkiksi TW 400 A A voi olla teoreettinen maksimisuorituskyky ideaalitilanteessa, mutta ei vastaa todellista käyttöikää tai suorituskykyä eurooppalaisilla teillä.

Yhteenveto:​

  • TW 400 A A voi hyvin olla renkaassa oikein merkitty, mutta se ei välttämättä vastaa todellista suorituskykyä.
  • LingLongin kaltaisissa brändeissä kannattaa ottaa nämä merkinnät suuntaa-antavina, ei faktoina.
  • Luotettavampia tietoja saa riippumattomista rengastesteistä, kuten Auto Bild, Tekniikan Maailma tai tyrereviews.com.
 
Viimeksi muokattu:
Kovasti kysellään mikä rengasmalli tuottaisi mahdollisimman pientä ajomelua. Ymmärsinkö oikein sellaista yleisohjetta kuinka valita hiljainen rengas olisi valita kapeammat renkaat ja mieluiten pienemmät kuormitus ja nopeusluokkaisina?
 
Kovasti kysellään mikä rengasmalli tuottaisi mahdollisimman pientä ajomelua. Ymmärsinkö oikein sellaista yleisohjetta kuinka valita hiljainen rengas olisi valita kapeammat renkaat ja mieluiten pienemmät kuormitus ja nopeusluokkaisina?

Isoilla vanteilla leveitä ja matalaprofiilisia renkaita laitetaan yleensä ulkonäkösyistä.

Semmoiset ei niin seksikkäät peruskoon vanteet ja vähän kapeammat ja korkeaprofiilisemmat renkaat on yleensä ajomukavammat, kulutustaloudellisimmat, hiljaisemmat jabylipäätään kaikin puolin paremmat ajaa suomalaisilla teillä ja nopeuksilla.
Sähköautoihin niillä saa jopa lisää rangea.

Ja ei, tämä ei koske jokaista mahdollista tapausta, mutta kyllä tämä aika tavalla yleissääntö on.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 159
Viestejä
4 746 760
Jäsenet
77 271
Uusin jäsen
Riverbonfiree

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom