Kesärenkaat - yleisketju

Nokian ulkoisti KE-markkinoiden renkaiden tuotantoa Kiinaan...
...
Erään verkkokaupan kommenteissa joku sitten valitteleekin, että osti vahingossa kiinalaiset renkaat...
Jos keskitason eurooppalainen brandi haluaa tuhota imagonsa, se käy kerrassaan näppärästi toimittamalla asiakkaille "Made in China"-renkaita. :smoke:

"Made in Turkey" olisi vielä jotenkin selitettävissä mutta ei Kiinaa.
 
toisaalta jos kiinalaisessa ei ole muuta eroa/huonoa kuin kulutuskestävyys tms (eli pito ja ajettavuus ja taloudellisuus ja äänentaso ovat muuten samoja) niin haittaako se niin paljoa että jos ostaa kiinalaista ?
itse ostin kiinalaiset kapsenit ja ei niissä mun yhden kesän ajoilla ollut mitään muuta tosiaan huonoa tai eroa michelin/nokia/good year jne osastoon kuin kulutuskestävyys eli kinukit ovat toistaiseksi ainakin kuluneet suht nopeasti :D (vieritä pari kolme sivua tätät topikkia taakseppäin niin siellä on tarkempi kuvaus kapseneista)
 
Pito ja ajettavuushan niissä nimenomaan ei ole merkkirenkaiden tasolla. Sitten kun tähän lisätään heikompi kulutuskestävyys, niin joudut useammin renkaanvaihtoon -> helposti ajat aina huonommilla renkailla, mutta maksat lystistä saman verran kuin hyvillä ajaen.
 
Voi kai kiinalaisessa olla muutakin huonoa kuin edellä mainitut, kuten ylipäänsä Kiinan talouden tukeminen tai rahan valuminen maasta tai Euroopasta ulos (vs. suomalainen tai eurooppalainen tuote). Kiinalaisen tuotannon tukemisen voi nähdä huonona vaihtoehtona monestakin syystä. Kiinakamaa on toki usein lähinnä mahdoton välttää, mutta kun on mahdollista, niin pyrin itse valitsemaan muuta.
 
Mikä on parviälyn näkemys, jos arvostaa renkaissa eniten hiljaisuutta? V40 kaipaisi uutta sarjaa kesäksi. Kilsoja ei mun ajolla tule erityisen paljon, joten kestävyys ei ole tärkeä kriteeri.
 
Mikä on parviälyn näkemys, jos arvostaa renkaissa eniten hiljaisuutta? V40 kaipaisi uutta sarjaa kesäksi. Kilsoja ei mun ajolla tule erityisen paljon, joten kestävyys ei ole tärkeä kriteeri.
kitkarenkaat on ainoa hiljainen vaihtoehto. itse ajan ympärivuoden kitkoilla kun kilsoja on vuodessa alle 10k
 
Onko riskiä Kiina-tuotannosta, jos ostaa Goodyear, Continental, Michelin, Pirelli -kesärenkaat? Onko siis osunut vastaan? Puskaradion mukaan useampikin merkkivalmistaja on alkanut tuottaa renkaita Kiinassa. Mieluummin vaan ostaisin perinteisten tuotantomaiden tavaraa, varmuuden vuoksi.

Jokaisella merkkivalmistajalla on Kiinassa tehdas (tai useampi) jossa valmistetaan Kiinan markkinoille renkaat. Ei niitä sieltä tänne eurooppaan tuoda, ainakaan vielä.
 
Näyttää, että Nokian on exitoinut Kiinan markkinoilta: Nokian Tyres exits Chinese market - Tyrepress . Eli onko sitten sinne alunperin tarkoitettua tuotantoa alettukin tuoda Eurooppaan, ja jos Kiina ei markkinasegmenttinä ole ylipäätään vetänyt riittävän hyvin, niin siellä on lakattu myymästä kokonaan.

Ehkäpä oma valinta alkaa pikkuhiljaa kallistua joko Maxxis Premitra HP5:een (Taiwanilainen merkki, ilm. valmistus Thaimaassa) tai Sava Intensa 2 UHP:een (Slovenia)
 
Onko riskiä Kiina-tuotannosta, jos ostaa Goodyear, Continental, Michelin, Pirelli -kesärenkaat? Onko siis osunut vastaan? Puskaradion mukaan useampikin merkkivalmistaja on alkanut tuottaa renkaita Kiinassa. Mieluummin vaan ostaisin perinteisten tuotantomaiden tavaraa, varmuuden vuoksi.
Jokaisella merkkivalmistajalla on Kiinassa tehdas (tai useampi) jossa valmistetaan Kiinan markkinoille renkaat. Ei niitä sieltä tänne eurooppaan tuoda, ainakaan vielä.

Kesärenkaista en tiedä, mutta esim. Misukan pohjolan kitkaa ilmoitettiin viisi vuotta sitten valmistettavan peräti seitsemässä maassa, ml. Kiina, vaikka strategia olikin maksimoida paikallinen tuotanto. Jotain kokoa 205/55R16 ehkä valmistetaan joka markkinalle paikallisesti, mutta en hämmästy, jos esim. koossa 155/70R19 on hankittu muotit vain yhteen tehtaaseen maailmassa ja sieltä ne kumit laivataan sitten eri markkinoille.

What’s the sourcing of X-Ice SNOW? Where will these tires be made?The X-Ice SNOW will be produced in:North America (Canada)Europe (France, Germany, Hungary, Poland)Asia (China)Eurasia (Russia)Michelin strategy is to maximize local sourcing. Approximately 85% of the North American salesvolume will be produced in Canada to fulfill market demand.

 
Näyttää, että Nokian on exitoinut Kiinan markkinoilta: Nokian Tyres exits Chinese market - Tyrepress . Eli onko sitten sinne alunperin tarkoitettua tuotantoa alettukin tuoda Eurooppaan, ja jos Kiina ei markkinasegmenttinä ole ylipäätään vetänyt riittävän hyvin, niin siellä on lakattu myymästä kokonaan.
Kyllä kauppa varmasti Kiinan suuntaan kävisi, mutta mitäpä myyt kun ei ole myytävää. Nokian menetti uuden tehtaansa ja on ollut pulassa tuotantokapasiteettinsa kanssa.
 
1000015264.jpg


Alustavaa kesärengas testiä, joka kertoo vain miten renkaat pysähtyvät. Finaalissa sitten nuita testataan laajemmin. Mut jos tuosta silmään pistävää pitää sanoa, niin 2 kiinalaista budjetti rengasta top 10.
 
2. BF GOODRICH Advantage DT1

Moottorin edullisten kesärenkaiden kakkossija, Nokian Hakka Blue 3 eräänlaisena referenssi premiumina voitti.

BF Goodrichin kakkossija oli vakuuttava saavutus: Michelin-taustasta on selvästi hyötyä. Lopputuloksena on kohtuuhintainen rengas ilman suuria heikkouksia.
 
Pitkän harkinnan jälkeen päätin ostaa halvat kiinanrenkaat, kun ei auto (2019 Nissan Leaf) ole kummoinen, eikä ole tarkoitus käyttää sitä kahta vuotta enempää. Päälle vielä heikko sähköinen kantama, niin ei tuolla moottoriteille hirveästi muutenkaan eksytä.
1001renkaista löytyi LingLong GreenMaxilta halvimmalla, kun postit otti huomioon. Katsotaan, kauan kestää toimituksissa. 2017 TM vertailuissa sai arvosanaksi 8,3 ja neljä tähteä, joka on kiitettävä suoritus tän hintaiselle renkaalle.

Screenshot 2025-03-02 195722.png
 
Viimeksi muokattu:
Jos keskitason eurooppalainen brandi haluaa tuhota imagonsa, se käy kerrassaan näppärästi toimittamalla asiakkaille "Made in China"-renkaita. :smoke:

"Made in Turkey" olisi vielä jotenkin selitettävissä mutta ei Kiinaa.
Nokiallahan tuli todella iso lovi tuotantokapasiteettiin Pietarin tehtaan myynnin jälkeen. Ennen Romanian uuden tehtaan tuotannon käynnistymistä joutuivat teettämään renkaita nk. sopimusvalmistajilla eli tässä tapauksessa Kiinassa. Sopimusvalmistuksessa katteet ovat Nokialle huonompia kuin oma tuotanto, joten tuo on vain väliaikainen tilanne ja sopimusvalmistuksesta luovutaan oman valmistuskapasiteetin noustessa.
 
Viimeksi muokattu:
2017 TM vertailuissa sai arvosanaksi 8,3 ja neljä tähteä, joka on kiitettävä suoritus tän hintaiselle renkaalle.

Tälle ei kannata antaa mitään arvoa.

Kiinalaisille tuotteille on aika yleistä, että välillä onnistutaan vahingossa tekemään ihan asiallinen rengas. Mutta koska kiina niin sen jälkeen tuotetta aletaan "optimoimaan" (halventamaan) ja lopputuloksena vuosien saatossa rengas on todennäköisesti täysin eri mitä alun perin, mutta markkinoinnissa vanhaa tulosta kyllä hehkutetaan.

Ei sillä, uusi kiinarengaskin on todennäköisesti parempi vaihtoehto kuin sakkorajalla oleva 10 vuotta vanha premium-rengas.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 765
Viestejä
4 662 842
Jäsenet
76 499
Uusin jäsen
Syvere

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom