Matti Morri Keskisuomalaisessa sanoi:Talviaikaan rengaspainetta tarvitaan enemmän kuin kesällä, samoin kuorman ollessa tavallista raskaampi. Siitä huolimatta moni ajaa liian alhaisilla rengaspaineilla, ajomukavuuden tai vaarallisten uskomuksien vuoksi. Nokian Renkaiden asiantuntija Matti Morri kumoaa monia rengaspaineisiin liittyviä myyttejä.
Onko pienemmällä rengaspaineella mukavampi ajaa?
– Mukavampi ehkä, mutta vaarallisempi. Vajaapaineinen rengas joustaa liikaa ja menee eteenpäin tiellä, kuin lastu laineilla. Tämä taitaa olla se kaikkein vaarallisin ajattelutapa, mitä tulee rengaspaineisiin. Ajoneuvon ja renkaiden valmistajat ovat syystä määritelleet suositellun rengaspainetason, jota ylläpitämällä rengas käyttäytyy myös ääritilanteissa turvallisesti, muistuttaa Matti Morri, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö.
Kuluttaako riittävä ilmanpaine renkaan keskipintaa?
– Vanhoissa ristikudosrenkaissa renkaan kulumismuotoa sai säädettyä rengaspaineilla, mutta siitä on jo yli 30 vuotta aikaa. Silti tämä myytti elää sitkeästi. Nykyaikaisen teräsvyörenkaan kulumismuotoon ei normaalilla painetasolla voi vaikuttaa.
joo nää on äly kovat renkaat ja halvat!LANDSAIL Sentury Qirin 990 koko 245-45-18 alle eilen. Kolmannet tämän merkkiset, ei pahaa sanottavaa. 509€ asennettuna.
Suosittelisin kyllä näitä Landsail /Sentury Qirin kumeja kokeilemaan. Ostettiin juuri tällaiset meidän kakkosautoon, joka on Fabia farkku, eli ei todellakaan mikään hiljainen premium-luokan auto ja eivät ole ollenkaan pahan kuuloiset. Vanhat vastaavt Bridgestonet olivat uutenakin äänekkäämmät...Ensiauton, Corolla Touring Sports hybridfarkun, ensimmäinen rengashankinta edessä. Mites tää kannattaa hyvin kiireettömän ja tarkan markan miehen hoitaa? Tilaa netistä sopivat renkaat ja vie auton liikkeeseen asennusta varten? Olisko lisäksi suositella edullisempaa koon 225/45R17 kesärengasta, joka olis best bang for buck? Entä suosituksia kaupasta? Sava Intensaa suositeltiin aiemmin, mutta näytti olevan loppu ainakin parilla saitilla. Preferenssi olis taloudellisuus ja hiljaisuus, vaikka Corolla nyt äänekäs lähtökohtaisesti onkin. Kun parina kautena vaihtanut 16" kitkat takaisin 17" alkuperäisrenkaisiin tuntuu, että melu nousee huomattavasti.
nää on kovia renkaita, mutta täällä yks jannu pilkkaa porukkaa kellä on näitä kiinankumeja se oli aika hauska kommentti siltäSuosittelisin kyllä näitä Landsail /Sentury Qirin kumeja kokeilemaan. Ostettiin juuri tällaiset meidän kakkosautoon, joka on Fabia farkku, eli ei todellakaan mikään hiljainen premium-luokan auto ja eivät ole ollenkaan pahan kuuloiset. Vanhat vastaavt Bridgestonet olivat uutenakin äänekkäämmät...
Ja nyt muutaman sadan kilometrin kokemuksella vierinvastuskin on oikein ok, eli kulutuskin pysyy maltillisena.
Onhan niissä ala-arvoisiakin. EI pitäis yleistää.nää on kovia renkaita, mutta täällä yks jannu pilkkaa porukkaa kellä on näitä kiinankumeja se oli aika hauska kommentti siltä
Nimenomaan näin. Eli löytyy kiinalaisista varmasti pommeja, mutta on sitten näitä ihan kelvollisiakin, mitä tällä palstalla on listailtu.Onhan niissä ala-arvoisiakin. EI pitäis yleistää.
Olikohan se TM 2023 jossa Landsail yllätti olemalla neljäs tai jotain. Jos sillä jotain merkitystä on.
Tuokin yllätys piti sisällään "ajettavuuspuutteita", kuten ne ruottalaisten testit joissa sijoitukseksi on vakiintunut tokavika.Olikohan se TM 2023 jossa Landsail yllätti olemalla neljäs tai jotain. Jos sillä jotain merkitystä on.
Jos ei oo osto päätöstä vielä tehty ja hiljaisuus haussa renkaissa niin suosittelen ehdottomasti Falkenin FK520 tai Ziex ZE310 mallia. Ovat molemmat mallit todella hiljaisia renkaita ajossa ja ajomukavuus kohdillaan. Molempia malleja löytyy n. 90€ kieppeillä per rengas. Sit jos budjetti / kiinan rengasta niin ehdottaisin Sailun / Triangle / Event. Noita löytyy 60-70 euron haitarilla per rengas. Noi on kaikki kans ok renkaita, joilla pärjää hyvin.Ensiauton, Corolla Touring Sports hybridfarkun, ensimmäinen rengashankinta edessä. Mites tää kannattaa hyvin kiireettömän ja tarkan markan miehen hoitaa? Tilaa netistä sopivat renkaat ja vie auton liikkeeseen asennusta varten? Olisko lisäksi suositella edullisempaa koon 225/45R17 kesärengasta, joka olis best bang for buck? Entä suosituksia kaupasta? Sava Intensaa suositeltiin aiemmin, mutta näytti olevan loppu ainakin parilla saitilla. Preferenssi olis taloudellisuus ja hiljaisuus, vaikka Corolla nyt äänekäs lähtökohtaisesti onkin. Kun parina kautena vaihtanut 16" kitkat takaisin 17" alkuperäisrenkaisiin tuntuu, että melu nousee huomattavasti.
- Mitenhän tuo Triangle vertautuu vaikka näihin kahteen muuhun budjettirenkaaseen hinnan ja pidon suhteen? Landsail Sentury Qirin 990, Linglong GreenMax HP010.Jos ei oo osto päätöstä vielä tehty ja hiljaisuus haussa renkaissa niin suosittelen ehdottomasti Falkenin FK520 tai Ziex ZE310 mallia. Ovat molemmat mallit todella hiljaisia renkaita ajossa ja ajomukavuus kohdillaan. Molempia malleja löytyy n. 90€ kieppeillä per rengas. Sit jos budjetti / kiinan rengasta niin ehdottaisin Sailun / Triangle / Event. Noita löytyy 60-70 euron haitarilla per rengas. Noi on kaikki kans ok renkaita, joilla pärjää hyvin.
No vaikka rengastesteissä hyvin pärjännyt... sehän lie huippurenkaita markkinoitaessa tarkoitus.Ensiksi pitäisi tietää mikä on huippurengas, ja millä kriteereillä se on sitä.
Viime vuoden keväänä/kesänä tuli euroopan markkinoille nuo TE307 ja TH202 (UHP-Rengas) mallit ja niitä nyt myydään. Itse olen todennut halvaksi ja hyväksi. Itsellä ajossa TH202 koossa 225/45R17 ja olen tykännyt. Hiljainen, halpa, pitävä ja pitoa löytyy myös märällä. Eipä sitä muuta kesärenkaalta kaipaa.- Mitenhän tuo Triangle vertautuu vaikka näihin kahteen muuhun budjettirenkaaseen hinnan ja pidon suhteen? Landsail Sentury Qirin 990, Linglong GreenMax HP010.
- Onko Trianglesta monta eri mallia ja minkälaisia testituloksia ne ovat saaneet? Motonet näyttäisi myyvän erityisesti tätä versiota: Triangle ReliaXTouring TE307, onko se hyvä?
Rengastestien pietetaulukkoja lukeemalla asia selvinnee.No vaikka rengastesteissä hyvin pärjännyt... sehän lie huippurenkaita markkinoitaessa tarkoitus.