• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Kertausharjoituksista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 526
Jokunen viikko sitten postiluukusta tippui käsky tulla kertaamaan. Sinänsä olisin ollut ihan mielelläni menossakin, mutta vaihdan työnantajaa niin, että ehtisin olla uudessa työpaikassa vain noin kaksi viikkoa, ennen kuin pitäisi olla 1,5 viikkoa kertaamassa.

Hain siis vapaustusta, mutta vastaus oli kielteinen. "Ette ole esittänyt riittäviä perusteita muusta erityisestä henkilökohtaisesta syystä (Asevelvollisuuslaki 34 §)."

Soittelin sitten aluetoimistoon joka hoitaa kertausasioita, ja tuolta puhelimeen vastannut henkilö loihe lausumahan että joo, näistä vapautushakemuksista hyväksytään vain yksi kymmenestä. Minun tapauksessani ongelma toki oli myös se, etten ollut liittänyt hakemukseen työantajan lausuntoa (tuo toki vaikeaa, kun en ole vielä uudella työnantajalla töissäkään). Täytyy yrittää valittaa tuosta päätöksestä kun on lisää paperia tassussa.

Hieman jäin ihmettelemään tuota menoa. Kuvittelisi ettei edes torniorganisaatio sahaisi omaa oksaansa yrittämällä pakottaa ihmisiä joilla sinänsä on motivaatiota, mutta tilapäinen este kertaamaan.

Aiemmin olen ollut kertausharjoituksissa 3 kertaa, ja ikää alkaa kohta olla sen verran että tuo touhu toki kohdallani alkaa olla muutenkin historiaa. Noin yleisesti tuttavapiiristä löytyy väkeä joka ihan hakemalla on hakeutunut harjoituksiin useampiakin kertoja, sekä toki myös heppuja, joita ei tietääkseni olla kertaakaan palveluksen jälkeen kutsuttu hajoituksiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
23 vuotta sitten herra kapteeni tuumasi että teidän ei tarvitse tulla ikinä kertaamaan. Hyvin on tähän asti puheet pitänyt, saa nähdä pitääkö siihen asti kun pääsee reservistä pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 526
23 vuotta sitten herra kapteeni tuumasi että teidän ei tarvitse tulla ikinä kertaamaan. Hyvin on tähän asti puheet pitänyt, saa nähdä pitääkö siihen asti kun pääsee reservistä pois.
Noin se olisi varmaan minullekkin alunperin käynyt, mutta vaihdoin ammatia n. 20 vuotta sitten alalle joka on myös maanpuollustusmielessä "mielenkiintoinen", ja tuon jälkeen
on sitten kutsuttu useamman kerran "uudelleenkoulutukseen". Tavallaan siis se alkuperäinen 12 kuukautta oli minun kohdallani täysin turhaa ;). Alkuperäisen aselajin hommiin ei ole kertaakaan kutsuttu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Noin se olisi varmaan minullekkin alunperin käynyt, mutta vaihdoin ammatia n. 20 vuotta sitten alalle joka on myös maanpuollustusmielessä "mielenkiintoinen", ja tuon jälkeen
on sitten kutsuttu useamman kerran "uudelleenkoulutukseen". Tavallaan siis se alkuperäinen 12 kuukautta oli minun kohdallani täysin turhaa ;). Alkuperäisen aselajin hommiin ei ole kertaakaan kutsuttu.
Ei muuta kuin siviilipalvelushakemusta täyttämään, jos katsot tehneesi riittävästi ilmaista työtä tämän valtion eteen. Täyskieltäytyminenkin on vielä nollarangaistuksellinen vaihtoehto johtuen jehovan todistajien kohtelusta.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Ennen oli helpompaa. Nykyisin linja kuulemma on enemmänkin siihen suuntaan, että kertauksista ei voi luistaa eikä niiden ajankohdasta joustaa ilman todella painavaa syytä. Sitten porukka menee ennemmin johonkin sivarin täydennykseen paremmin sopivaan aikaan kuin uhraa vaikka jonkun varatun lomamatkan tai tärkeän työprojektin. Niin varmaan tekisin itsekin vaikka olenkin kertauksissa ihan viihtynyt. Profit pv:lle? :facepalm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 526
Ei muuta kuin siviilipalvelushakemusta täyttämään, jos katsot tehneesi riittävästi ilmaista työtä tämän valtion eteen. Täyskieltäytyminenkin on vielä nollarangaistuksellinen vaihtoehto johtuen jehovan todistajien kohtelusta.
Henkilökohtaisista syistä tuo on kyllä aika viimeisiä vaihtoehtoja minulla. Suvusta löytyy "suomen sotien historian kannalta merkityksellisiä" henkilöitä joiden muistoa ei nyt vaan ainakaan vielä kykene tahraamaan sivarin leimalla :) Kaikki kunnia sinänsä sivareille, ei minulla ole heitä vastaan mitään. Sukurasitetta vaan tässä teemassa löytyy.
 
Liittynyt
06.07.2017
Viestejä
447
Itselläni aikanaan tuli kutsu kertauksiin, juuri aiemmin oltiin kolmen kaverin kanssa varattu toukokuun alkuun etelän reissu, sesongin alkuun.
Esitin PV:lle laskelman paljon heidän pitää maksaa että meidän reissu siirtyy myöhemmälle, vapautus tuli. Tämä joskus 2007.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Eipä nykyään taida tosiaan kovin heppoisin konstin vapautusta/lykkäystä saada.
Itsekkin vuosi sitten tappelin aika helvetisti ja mikään duuniin liittyvä ei kelvannut perusteeksi.

Sain sitten viime tingassa vapautuksen kun postitin PVlle yli 15v sairashistorian työterveydestä sekä vielä ajantasaisen lääkärintodistuksen että en ole kertauksiin kykenevä.

Ja jos tuolta tulee vielä yksikin kertauskutsu ni mä eroon reservistä. Mulla ei ole mitään maanpuolustusta vastaan, mutta kertaukset aiheuttaa niin suurta stressiä ja ahdistusta että reserviero mielummin kuin kertaukset.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 526
Mulla ei ole mitään maanpuolustusta vastaan, mutta kertaukset aiheuttaa niin suurta stressiä ja ahdistusta että reserviero mielummin kuin kertaukset.
Minulla ei sinänsä ole mitään kertaamista vastaan. Pääsääntöisesti nuo on olleet ihan ok arjesta irrottautumiseenkin. Mutta voisivat tosiaan hieman paremmin huomioida sitä, että ihmisillä on erilaisia tilanteita jolloin se kertaaminen ei vaan sovi. Työkiireet kun ihan oikeita ongelmia useimmiten, eikä mitään pikkuhaasteita, etenkin niille jotka niitä töitä aikuisten oikeasti tekevät.

Lisäys: Ilmeisesti kertausharjoituksista luistelu on alkanut olla lisääntyvä ongelma, ja siihen sitten joku kuvittelee vastaavansa kiristämällä linjaa jolla noista kertaluontoisesti vapautetaan. Noh, se mitä ko. organisaatiota olen seuraillut niin eipä tuolla muutenkaan juuri ymmärretä sitä miten nykyaikana ihmisiä motivoidaan, ja ilmeisesti lisääntyvät sivariin siirtymiset (reservin kieltäytyminen) ei sitten ketään tuolla huoleta.

Aihetta sivusi myös Varusmieslehti hiljattain.

Reservistä poistuvien syyllistäminen turhaa - Varusmies
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 477
Niihän sitä kaikilta aina löytyy joku syy miksi ei nyt mutta muuten kyllä...
Ihan hyvä, että pitävät tiukkaa linjaa. Jonkun yksityisyrittäjän ongelmat nyt vielä ymmärrän, mutta näiden työntekijöinä olevien kiireet nyt on ihan itse aiheutettuja ja/tai kuvitteellisia.
Reservistä voi tosiaan erota, jos ei halua olla Puolustusvoimien käytettävissä.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Niihän sitä kaikilta aina löytyy joku syy miksi ei nyt mutta muuten kyllä...
Ihan hyvä, että pitävät tiukkaa linjaa. Jonkun yksityisyrittäjän ongelmat nyt vielä ymmärrän, mutta näiden työntekijöinä olevien kiireet nyt on ihan itse aiheutettuja ja/tai kuvitteellisia.
Reservistä voi tosiaan erota, jos ei halua olla Puolustusvoimien käytettävissä.
Teoriassa näin mutta kun vaihtoehto on että ei mene eikä ole enää vahvuudessa niin kannattaako puolustusvoimien olla joustamaton?

Byrokraatin silmissä kaikki yksilöiden haasteet ja ongelmat on toki pelkkiä numeroita ja vieläpä kuvitteellisia sellaisia :kahvi:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 477
Nykytilanteessa reservi on niin pieni suhteessa koulutettaviin määriin, että sen ylläpito ei kovin vaikeaa ole. Näin ollen ei ole mitään tarvetta pitää luistajia listoilla.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Nykytilanteessa reservi on niin pieni suhteessa koulutettaviin määriin, että sen ylläpito ei kovin vaikeaa ole. Näin ollen ei ole mitään tarvetta pitää luistajia listoilla.
Tämä on tietysti toivottava kehityssuunta.

Mutta itse katsoisin tilanteen olevan ns. kestämätön monen perheellisen osalta jos vaikka yhteinen lomamatka on sovittu ja varattu jollekin tietylle viikolle ja työasiat sumplittu sen ympärille parhaansa mukaan ja sitten just siihen läjähtää joku pommi. Eikä se ole mitään luistamista, että siinä vaiheessa ilmoittaa asiallisesti, että nyt ei käy mutta katsokaapa loka-joulukuusta valitsemanne viikko niin pitäisi sopia. Kaikkia sinne ei läheskään kuitenkaan kutsuta joten seuraavaa kokeilemaan jos sopisi paremmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 526
"No tottahan toki me nyt siirretään pataljoonan vahvuinen harjoitus tuonne kuukausien päähän kun herra tykkimiehelle tämä ehdotettu ajankohta ei käy."
Ei kukaan varmaan ole ehdottamassa että harjoituksia siirretään, kunhan ukkoa vaihdetaan toiseen, ts. siirretään seuraavaan harjoitukseen (jos tämä nimenomainen ukkeli pitää johonkin harjoituksiin nyt yleensä edes saada). Niitä harjoituksia kun tulee jatkossa lisää ja pyörii tämän kokoisessa maassa xx kertaa vuodessa.

Eikös tuossa justiinsa yllä todettu, että sitä ukkoa pitäisi olla olemassa riviin "loputomasti". Jopa siinä määrin ettei haittaa jos 1000 ukkoa vuodessa poistuu rivistä kettuuntuneena sivariin. Enemmänkin siis ihmettelen että niitä pitää väkisin käskeä johonkin tiettyyn harjoitukseen, sopii tai ei, ja yksi ukko on niin tärkeä ettei voida korvata toisella. Ikävästi haiskahtaa pikkubyrokraatin päätös/voiman näyttö ja vaivan siirtäminen hallintoalamaiselle enemmän kuin mikään muu ;).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Haluaisin kyllä nähdä ne ilmeet esikunnassa, kun tykkimies nönnönnöö ilmoittaa, että nyt ei mitenkään minulle käy tämä ajankohta, mutta mitä jos siirrettäisiin tuonne lokakuun toiselle viikolle, niin se sopisi.
"No tottahan toki me nyt siirretään pataljoonan vahvuinen harjoitus tuonne kuukausien päähän kun herra tykkimiehelle tämä ehdotettu ajankohta ei käy."
Mä ajattelin, että siellä oltaisiin ihan kiitollisia tiedosta, että tykkimies nönnönnöö osallistuu vastaisuudessa mielellään kertausharjoituksiin jos ajankohta ei ole yhtä huono kuin tämä nyt ja että muussa tapauksessa nönnönnöön ei auta kuin hakea pois reservistä koska henkilökohtainen uhraus on tarpeettoman suuri huomioiden, että puolustusvoimat voisivat kutsua tilalle tykkimiehen väliltä nönnönnöö+1 - nönnönnöö+n
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Varmastihan niitä ukkoja on loputtomasta, mutta sinne harjoitukseen tarvitaan yleensä n-määrä henkilöitä jolla se harjoitus viedään lävitse.
Itse olen ollut vapaaehtoisissa kertausharjoituksissa minne oli kutsuttu joku 200 osallistujaa ja sitten osallistujia saatiin se ~60.
Siinä sitten kouluttajat ihmettelivät, että miten helkkarissa tällä porukalla saadaan homma hoidettua.
Jos maanpuolustustahto on noin alhainen niin kuka hullu kuvittelee, että ratkaisu on kiristää ruuvia ja vähentää joustavuutta entisestään kun kaikilla on kuitenkin aina vaihtoehto olla tulematta?
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Kun niitä tykkimiehiäkin on, jotka ihan mielellään osallistuvat harjoituksiin muulloinkin kuin tiettyinä ajankohtina, niin on parempi iskeä tykkimies nönnönnöö suosiollasivuun ja kouluttaa sellaista henkilöä joka on suuremmalla todennäköisyydellä käytettävissä kutsuttaessa eikä silloin kuin nönnönnöölle sopii.
Kyllä, just näin. Se ei vaan valitettavasti nykyisellään onnistu muuten kuin tekemällä sinänsä monen mielestä aika dramaattinen siirto pois reservistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 526
Kun niitä tykkimiehiäkin on, jotka ihan mielellään osallistuvat harjoituksiin muulloinkin kuin tiettyinä ajankohtina, niin on parempi iskeä tykkimies nönnönnöö suosiollasivuun ja kouluttaa sellaista henkilöä joka on suuremmalla todennäköisyydellä käytettävissä kutsuttaessa eikä silloin kuin nönnönnöölle sopii.
Vähän niin kuin minä siis. Reservin kersantti. Ollut kertaamassa jo kolme kertaa, mutta nyt kun ensimmäistä kertaa haen lykkäystä, niin tuo on niin iso synti että voidaankin sitten siirtää syrjään :).

Täytyy varmaan sanoa pojilleni että menkää suosiolla sivariin suoraan. Olisi ensimmäiset sivarit sitten tässä suvussa. ;)

Lisäys. Torni- organisaation pitäisi ehkä ymmärtää että heillä alkaa olla ongelma, ja se ongelma ei ratkea ruuvia kiristämällä.

Suomalaisten maanpuolustustahto romahti - nuorten ryhmässä rajuin lasku
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
765
kutsuttu joku 200 osallistujaa ja sitten osallistujia saatiin se ~60.
Siinä sitten kouluttajat ihmettelivät, että miten helkkarissa tällä porukalla saadaan homma hoidettua.
No mutta jotta! Tuossahan se on vain aito talvisodan tunnelma, väkeä olis tarttennu mutta vähillä piti pärjätä jollakulla vielä ylivoimainen vastustaja saatiin nurin.

Eipä sillä 12 vuotta sitten kotiuduin, eipä ole kuulunut (pakollisia) kutsuja. Pari kertaa tuli vapaaehtoinen valintatilaisuuskutsu, maakuntajoukkoihin, kun asuttiin prikaatin lähistöllä.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 150
Ei ole tarvinnut kertauksissa käydä armeijan jälkeen. (2006)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 004
Ei ole perään kyselty. Silloinkin kun PV lähetteli noita massakirjeitään, niin rivien välistä ymmärsin, ettei olla kyselemässä perään jatkossakaan :D

Millaisella aikataululla muuten nuo kertauskutsut lähetetään? Luulisi että kieltäytymiset saataisiin ainakin minimiin, jos kutsu lähetetään riittävän ajoissa.
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
2005 käyty, kolme kertausta tässä 14 vuoden aikana ja taitaa tulla tänä vuonna neljäs. Ei vittu sitä Pirkkalan paskavaruskuntaa jaksa erkkikään. Pitikin oma varuskunta loppua..

Mahdan olla joku hitokseen tärkeä (tai hyvä uhrattava) kun näin korppina joudun käydä edelleen kertaamassa. 2017 lokakuu oli kyllä ihan suolesta olla kertaamassa. Täyttä sadomasokismia. Satoi yötä päivää ja kylmä oli kuin siperiassa. Motivaatio oli siinä aika tapissa..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 477
Kyllä ne melko ajoissa tulee, ainakin kolme kuukautta etukäteen ellei jotain tosiasiaa pukkaa. Syitä nyt maailmaan mahtuu eli vaikka tulisivat kaksi vuotta etukäteen, niin aina osuu joillakin kiireet ja kaarteet kohdalle.
Tuo harjoitukseen määräysjärjestelmä nyt on vaan vähän sellainen, että sen on tarkoitus toimia myös siinä tositilanteessa. Siksi tiettyä jäykkyyttä ja tiukkuutta on havaittavissa poissaolojen suhteen. Teoriassa se ressu ei välttämättä edes tiedä, että jollakin kerralla harjoitus voi liittyäkin oikeaan valmiuden nostoon. Siksi sen systeemin on toimittava aina ja pienellä pakolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 226
"Tositilanteessahan" monet varmaan ostaisi sen yhdensuuntaisen Tukholma-Bangkok tiketin tms :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 558
"Tositilanteessahan" monet varmaan ostaisi sen yhdensuuntaisen Tukholma-Bangkok tiketin tms :D
Pitäisi todennäköisesti olla hieman pidemmällä tuo ennakointi, eikä aloittaa matkan suunnittelun kun palvelukseen astumismääräyksiä aletaan lähettämään. Silloin olisi todennäköisesti hyvä olla jo siellä thai-leidarin kyljessä. Saattaisi rajalla olla tuossa vaiheessa jo hieman tarkempi seula ulkomaille lähteville.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
"Tositilannetta" tullut harjoiteltua ulkomaanreissuilla. Jos ei tarttisi enää kuulla vaatekaapin hävinneistä henkareista ja niiden maksuvelvollisuudesta.:facepalm:
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Kohta joku käyttää ilmausta "isoon pilliin puhalletaan" ei-ironisesti ja sitten tämä ketku on muuttunut parodiaksi itsestään ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 526
Millaisella aikataululla muuten nuo kertauskutsut lähetetään? Luulisi että kieltäytymiset saataisiin ainakin minimiin, jos kutsu lähetetään riittävän ajoissa.
Nämä tulee kyllä ihan ajoissa. 2-3 kuukautta ennen kertausta, joten jos mitään yllättävää ei tule vastaan tuossa ajassa ehtii kyllä normaalit työkuviot järkkäillä.

Käsittääkseni lykkäystä saa myös jos pystyy todentamaan esim. ostaneensa harjoituksen ajalle osuvan ulkomaanmatkan tms. ennen kuin sai määräyksen.

Itse olin kovasti menossa kertaamaan, lähetin jo paperityötkin eteenpäin, mutta sitten hieman yllättäen tuli isompi muutos työelämässä eteen, joka osuu pahasti samaan ajankohtaan. Noh, uusi työnantaja on nyt kirjoittamassa lausuntoa siitä miksi ukko tarvittaisiin töihin (olivat aika vahvasti sitä mieltä että olisi kovasti parempi, etten noihin kertausharjoituksiin nyt menisi). Ehkä tuo huolitaan sitten perusteluksi. Ainakaan oma sana ei riittänyt.

Mitä tulee noihin tositilanne heittoihin, niin tuolla ei ole kyllä mitään tekemistä kertausmääräysten kanssa. Tositilanteessa täällä menee rajat kiinni, eikä maasta pääse asevelvollinen pois, ellei sitten liity "Munsalan soutukerhoon" tms. käpykaartiin. Tositilanteessa ne heput jotka eivät ilmesty paikalle haetaan kasarmille vaikka sitten poliisivoimin, ja tämän tietänee jokainen asevelvollinen kyllä.

Käytännössä yksi vaihtoehto olisi jättää vain menemättä. Tuosta olisi minun tapauksessani seurauksena parin tonnin sakko. Ei tosin tässä tapauksessa ole oikein vaihtoehto, koska toimin tehtävissä, joista teetetään taustaselvityksiä toistuvasti, ei siis varaa tuomioihin.

Marmatusta ja offtopikkia (voi jättää omaan arvoonsa): Mielenkiintoista sinänsä että tästäkin on tehty normaaleille väestölle niin vaikeaa. Ei niin kauan aikaa sitten tähän maahan lampsi lähes 30 000 heppua, joista osa varmuudella puhtaita ulkomaalaisia sotilaskarkureita. Niin vaaan noille suffelia tarjottiin valtiovallan toimesta. Mutta auta armias kuin oman maan koko ikänsä töitä tehnyt ja veroja maksanut mies tarvitsis edes pienen jouston. Silloin ollaan toki "jämäköitä". :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 226
Mitä tulee noihin tositilanne heittoihin, niin tuolla ei ole kyllä mitään tekemistä kertausmääräysten kanssa. Tositilanteessa täällä menee rajat kiinni, eikä maasta pääse asevelvollinen pois, ellei sitten liity "Munsalan soutukerhoon" tms. käpykaartiin. Tositilanteessa ne heput jotka eivät ilmesty paikalle haetaan kasarmille vaikka sitten poliisivoimin, ja tämän tietänee jokainen asevelvollinen kyllä.
Eikö voisi mennä Ruotsin rajalle hakemaan turvapaikkaa? Vai koskeeko tämä vain suojavärisiä sotilaskarkureita? Perusteethan olisi samat, eli kotimaassa sekava tilanne ja muualle tarttee päästä.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Eikö voisi mennä Ruotsin rajalle hakemaan turvapaikkaa? Vai koskeeko tämä vain suojavärisiä sotilaskarkureita? Perusteethan olisi samat, eli kotimaassa sekava tilanne ja muualle tarttee päästä.
Et jos et pääse rajan yli. Toki nuo fantasiat rajojen tiivistämisestä karkurien pysäyttämiseksi on juuri sitä itseään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
302
Eiköhän tosipaikan tullen tuo turvapaikka onnistuisi jos vain "kadottaisi" paperit ja sokeltaisi rajalla jotain. Tai sitten nopeasti huumeita pää täyteen niin ei taida olla palveluskelpoinen. Tuskin mitään tosipaikkaa koskaan tulee, kun kuka tahansa pääsee maahan sanomalla "asylum" rajalla. En oikein ymmärrä puolstusvoimien tarvetta edes nykyisin tuon takia. Itse olen jo eronnut reservistä ajat sitten tuosta syystä, ei ole mitään mitä puolustaa niin turha siellä on roikkua. Ei tarvinnut käydä edes täydennyskoulutuksessa kun hommasi lapun lekurilta.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 157
Vapaaehtoinen kassuviikonloppu olisi edessä. Aiemmin käyty intin jälkeen reilu 3 viikkoa ryynäämässä leiriolosuhteissa, joista 2 vapaa-ehtoisena, viimeisestä jo 6 vuotta ja intistä tuplat.

Mistä löydän "matkahuollon taksat", joiden mukaan autoilusta saisi korvauksia? Vaikka kiinnostaakin taas pitkästä aikaa käydä katsomassa, niin en minä siitä ilosta maksamaan rupea. Vapaa-ehtoisista harjoituksista kun ei saa edes reserviläispalkkaa vaan pienimmän mahdollisen päivärahan eli reilun femman päivässä. Julkisilla kulkien menee niin pitkään, että pitäisi ottaa perjantai vapaata, mikä ei tule kysymykseen - omalla autolla riittäisi tunnin-parin liukumat, jotka voisi tehdä vaikka edellisenä päivänä sisään. On muuten harvinaisen älytöntä, että harjoitus alkaa viideltä. Aika harva 8-16 työläinen tunnissa kerkeää paikalle, julkisilla ei käytännössä kukaan näistä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
23 vuotta sitten herra kapteeni tuumasi että teidän ei tarvitse tulla ikinä kertaamaan. Hyvin on tähän asti puheet pitänyt, saa nähdä pitääkö siihen asti kun pääsee reservistä pois.
Meillä taas pidettiin pitkän palopuheet siitä, miten opitut asiat unohtuvat, jos niitä ei kertaa kahden vuoden sisällä, joten suurin osa tullaan kutsumaan 3-4 (niin) vuoden päästä ensimmäisiin kertausharjoituksiin.

Eipä ole 14 vuoden aikana näkynyt kutsuja. En tainnut kuulua suurimpaan osaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Pikkasen vahva sana tuollainen sotilaskarkuri, vaikka olisi natsaakin ja päässyt foorumillakin pätemään. Nykypäivän sotilas on pelkkää "tykinruokaa".
Jossei vaan kiinnostaa ottaa vastaan kaikenlaisia itsemurha-droneja. Vuosia koulutettu isolla rahalla oleva tyyppi muuttuisi hetkessä atomeiksi --> Kalashnikov-kiväärin valmistaja esitteli ”itsemurha-dronen” – ”Valmis taisteluun”

Sellainen 50000 tyypin massapallo, kun lähtisi purkautumaan Ruotsin puolelle niin sinne meni.
 
Liittynyt
27.11.2017
Viestejä
185
Ja siinä meni mahikset saada täysvapautus linnatta: Eduskunta kumosi Jehovan todistajien erivapauden olla käymättä armeijaa tai siviilipalvelusta

edit: Tosin peruste on edelleen faktisesti olemassa, koska naiset ja miehet sekä ahvenanmaalaiset ja mannersuomalaiset ovat keskenään eriarvoisessa asemassa. Suomen tuomiolaitos ei vain ymmärrä tätä.
Mitä tulee ahvenanmaalaisiin niin nehän ei ole suomalaisia edes omasta mielestään, tuskinpa kovin moni niistä tuntee minkäänlaista lojaaliutta manner-Suomea kohtaan edes rauhan aikana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 526
Pikkasen vahva sana tuollainen sotilaskarkuri, vaikka olisi natsaakin ja päässyt foorumillakin pätemään. Nykypäivän sotilas on pelkkää "tykinruokaa".
Jos tämä oli minulle tarkoitettu kommentti, niin kannattaa muistaa mitä armas puolustusministerimme melko hiljattain loihe lausumahan. Onhan se sotilaskarkuri toki kova nimitys, mutta sano sinä toki miksi pitäisi kutsua sotilasta jonka olisi pitänyt jäädä omaan maahansa kurittamaan Isis terroristijärjästöä ja suojelemaan paikallista väestöä, mutta tuon sijaan päättikin matkustaa Suomeen hakemaan turvapaikkaa.

Mitä "natsoilla pätemiseen" tulee, niin minusta kersantti nyt on aika normijantteri. Tuttu on reservin kapteeni, tuolla jo voisi ehkä vähän päteäkkin, jos moista tarvetta olisi ;).
 
Viimeksi muokattu:

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Yksi toimiva keino on sanoa, että tapat kaikki. Ei tarvitse mennä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Kun puolustusvoimien työtodistuksessa lukee että puusepän apulainen, niin voin epätodennäkköisen kutsun kilahtaessa kysyä että onko tehtävä telttakeppien teko, vai harjoittelenko ruumisarkkujen rakentamista?.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 205
Ja siinä meni mahikset saada täysvapautus linnatta: Eduskunta kumosi Jehovan todistajien erivapauden olla käymättä armeijaa tai siviilipalvelusta

edit: Tosin peruste on edelleen faktisesti olemassa, koska naiset ja miehet sekä ahvenanmaalaiset ja mannersuomalaiset ovat keskenään eriarvoisessa asemassa. Suomen tuomiolaitos ei vain ymmärrä tätä.
Linna ja linna, nykyään totaalikieltäytyjät kärsivät tuomionsa nilkkapannan kanssa kotona koneella.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 205
Aikamme kuva, miehet suostuvat mennä harjoittelemaan sotimista silloin, kun se heitä sattuu huvittamaan ja kun on sopiva aika. Ei silloin, kun lapset on pieniä, kun töissä on kiirettä, on talvi, tai Thaikuissa on parhaat surffiaallot. Surffilomaani ette koske!
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
Niin, se harjoittelu on jos sattuu tulemaan 3kk ennen lomaa, joka on ostettu puoli vuotta aiemmin suunnitelmien mukaan, niin tottahan se laittaa vituttamaan. Surffilomaani ette koske!

Oma elämä menee arkisessa aherruksessa leikkisodan edelle, joka iskee juuri silloin loman ajankohtaan.

Tositilanne on sitten tositilanne. Leikin sotaa mieluummin thaimaan aalloilla kuin suomen räntäsateessa. :tup:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 205
Niin, se harjoittelu on jos sattuu tulemaan 3kk ennen lomaa, joka on ostettu puoli vuotta aiemmin suunnitelmien mukaan, niin tottahan se laittaa vituttamaan. Surffilomaani ette koske!

Oma elämä menee arkisessa aherruksessa leikkisodan edelle, joka iskee juuri silloin loman ajankohtaan.

Tositilanne on sitten tositilanne. Leikin sotaa mieluummin thaimaan aalloilla kuin suomen räntäsateessa. :tup:
Ensin koulutetaan toivottavasti taistelukykyinen yksikkö, jonka osaamista parannetaan ja ylläpidetään kertausharjoituksissa. Ai niin, nykyisin pitäisi kysyä kaikilta pataljoonan miehiltä erikseen koska huvittaa tulla, ja sumplia siitä sitten kaikille sopivat päivät. Ne sitten ilmoitetaan kantahenkilökunnalle, niin voivat järjestää kalenterinsa sen mukaan, ja ilmaantuvat paikalle tykkiensä, hävittäjiensä ja tankkiensa kanssa. Harjoittelu silloin, kun paskat on jo housussa, on epämiellyttävää ja myöhässä. Harjoittelu kannattaa aina tehdä ennen kisoja, varsinkin sotahommissa.

Elämme individualismin aikakautta, ainoastaan omilla himoilla, haluilla ja tarpeilla on merkitystä ja arvoa.

Yhteistä hyvää ja kokonaisarviota ei enää ole, ei nähdä enää omaa käsivartta pidemmälle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
Varsinkaan kun se oma tehtävä on suurinpiirtein partioida ja käyttää pimeäkiikaria.

Tehtävien mukaan voisivat vaikka viikottain järjestää ammattisotilaille näitä lento/panssariharjoituksia, mutta itse osaan kyllä kävellä metsässä ilman sitä harjoitteluakin.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Olis kyllä tosiaan mielenkiintoista nähdä se skenaario, kun tämän maan varusmiesarmeija puettaisiin tetsareihin ja saataisiin rynkyt kädessä rajalle jotenkin järjestyksessä. Tietenkin aina sanotaan, että toimintaa edeltää jännittyneisyyden aika mutta mistä se alkaa ja milloin se loppuu? Kuinka pitkään Suomella on varaa pitää miehiä rajan tuntumassa jännittämässä?
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 157
Aikamme kuva, miehet suostuvat mennä harjoittelemaan sotimista silloin, kun se heitä sattuu huvittamaan ja kun on sopiva aika. Ei silloin, kun lapset on pieniä, kun töissä on kiirettä, on talvi, tai Thaikuissa on parhaat surffiaallot. Surffilomaani ette koske!
Kyllä loma-aikaan ilman mitään reissujakin vituttaa. Keskituloisella (3000€/kk) jää korvausta käteen touhusta se 40€/pvä (reserviläispalkka 60€/pvä-verot + veroton päiväraha 5€/pvä) eli viikon meiningeistä 280€. Kysyppä vaimolta/tyttöystävältä suostuuko luopumaan viikosta omaa lomaansa ko. hinnalla? Eri asia sitten jos tykkää metsässä ryynäämisestä (kuten allekirjoittanut), mutta ymmärrän hyvin, että valtaosaa ei kiinnosta. Niin ja työaikaanhan tuo tarkoittaa oman vapaa-aikansa myymistä bruttona alle 3€/tunti, kun töistä saa sama keskituloinen sen 20€/h - työnantajallahan ei ole mitään velvollisuutta maksaa erotusta vaikka käsittääkseni jotkut niin tekevätkin.

Tuon sukupuolitasa-arvon lisäksi on tietenkin myös se, että joillekin kertauksia napsuu reilusti, kun taas toisille ei ollenkaan. Korvaus kohdilleen, niin olisi huomattavasti miellyttävämpää näihin talkoisiin osallistua. Koskee myös, tai oikeastaan etenkin, myös varusmiesaikaa, josta pitäsi mielestäni maksaa (veronalaista) palkkaa vähintään 30€/pvä (900€/kk, mikä vastaa jotain kunnan 15-vuotiaiden kesätöitä, jotka kuitenkin vain 7-8h/pvä ja 5pvä/vko) ja sen tulisi kerryttää myös eläkettä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 205
Kaikki työnantajani ovat maksaneet ihan normaalin palkan kertausharjoituspäiviltä, ja siihen päälle on tullut nuo PV:n hilut.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 461
Viestejä
4 162 839
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom