• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Kertausharjoituksista

Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 200
-03 kävin intin lyhimmän kaavan mukaan ja kertaakaan eivät ole takaisin kelpuuttaneet. Luulen, että tein jotain oikein siellä :)
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
535
Minut kutsuttiin ensimmäisen kerran kertaamaan vähän yli vuosi sitten. Tuossa vaiheessa palveluksen päättymisestä oli kulunut vasta noin 2 vuotta, joten yllätyin siitä että kuinka nopeasti tuo kutsu tuli. Sain kuitenkin vapautuksen opintojen perusteella, ja koko harjoitus taidettiin muutenkin perua myöhemmin koronan takia. Ei kyllä haittaa yhtään, ettei tarvinut mennä. Sen harjoituksen aikaan oli parista kurssista tentit, ja tuo harjoitus olisi tarkoittanut sitä että olisin ehkä joutunut käymään nuo uudelleen seuraavana vuotena. Nykyään kun kelakin hiillostaa opiskelijoita entistä enemmän, niin aika ikävää jos jää opintoja roikkumaan jonkin pyssyleikin takia. Enpä tiedä hyväksyykö kela perusteeksi opintojen viivästymiselle sitä, että kertausharjoitus kusee jonkin kurssin/kurssien suoritukset.

Muutenkin kyllä aika heikko motivaatio lähteä kertaamaan. Oman puolen vuoden palvelukseni aikana maastoharjoitukset tuntuivat koostuvan lähinnä siitä, että raahataan noin 40kg painavaa rinkkaa johonkin, perustetaan sinne tukikohta ja sitten sen jälkeen palellaan jossain tähystyspaikalla. Muutenkin koko sodanajan tehtävä johon minut koulutettiin kuulostaa suoraan sanottuna lähinnä itsemurhatehtävältä, jos ottaa huomioon nykyaikaisen sotateknologian. Olin kyllä rehellisesti sanottuna muutenkin niin huono sotilas, että suomen puolustus tuskin menettää mitään jos jään sodan syttyessä kotiin.

Suomi pitäisi kyllä saada ehdottomasti NATO:n. Tuntuu aika lapselliselta ajatella, että me pärjättäisiin yksin Venäjää vastaan nykyisellä kalustolla.

EDIT: Muutenkin kyllä armeijassa osa porukasta oli aika vittumaisia kusipäitä ja minua lisäksi kiusattiin siellä, niin tuonkin takia motivaatio mennä kertaamaan on aika heikko. Jos joskus täytyy mennä, niin toivottavasti ei tarvi olla ainakaan samojen naamojen kanssa missään tekemisissä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
I/91 sisään, 330vrk palvelun jälkeen muistettu 61vrk kertausta + 22vrk vapaaehtoisessa kertauksessa.
 

Lyd

Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
132
Toukokuussa kertaamaan. Lupasivat 20v sitten intin lopussa ettei ole minkäänlaista paikkaa SA:n kirjoissa mulle, mutta niin vaan tuli kutsu.

Noh, käydään katsomassa mitä uusia leluja löytyy.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
Et sitt oppinut kerrasta.
Hyvin noista rahaa sai kun työnantaja maksoi normiliksan aikoinaan ja päälle korotettu päiväraha(erikoismiehet ja upseerit) ei olis edes tarvinnut mennä koska suojelualan työ.

Ja kaksi kertaa vapaaehtoisesti kertaamassa ja koskaan tullut ammuttua niin paljon kovilla kun tuolloin...tyyliin karkeasti 200x se määrä mitä varusmiesaikana.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
790
Toukokuussa kertaamaan. Lupasivat 20v sitten intin lopussa ettei ole minkäänlaista paikkaa SA:n kirjoissa mulle, mutta niin vaan tuli kutsu.

Noh, käydään katsomassa mitä uusia leluja löytyy.
Just tuli siis lappu, että Toukokuulta kertaus peruttu maan koronatilanteen vuoksi... Vittu että vituttaa, jos muualla pidetään :tdown:
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Vois olla ihan jees käydä laulattamassa PKM:ää. Tuntuu vain että kvkk-nurmiporien osaaminen on ikuista (eli ammu, lataa ja ryynää), ja tämän sisällön kertaaminen ei olisi niin mielekästä pv:n rahankäyttöä...

En ole ollut paljon tekemisissä ryhmän/joukkueen ukkojen kanssa, ja olisi hauska nähdä porukan nykyinen taistelukunto. Heh.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
740
Toukokuussa kertaamaan. Lupasivat 20v sitten intin lopussa ettei ole minkäänlaista paikkaa SA:n kirjoissa mulle, mutta niin vaan tuli kutsu.

Noh, käydään katsomassa mitä uusia leluja löytyy.
Ai nuinkin myöhään niitä vielä tulee. Minä olin II/98 erässä, kerran käynyt sen jälkeen kertausharjoituksissa (olikohan se jotain 6 - 7 vuotta intin jälkeen). Sen jälkeen ei ole pihaustakaan kuulunut, olen olettanut etteivät enää kaipailekaan. Silloinkin siinäkin harjoituksessa oli pakka mennyt ihan uusiksi :).
 

Lyd

Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
132
Toukokuussa kertaamaan. Lupasivat 20v sitten intin lopussa ettei ole minkäänlaista paikkaa SA:n kirjoissa mulle, mutta niin vaan tuli kutsu.

Noh, käydään katsomassa mitä uusia leluja löytyy.
Ja se siitä sitten. Peruutuslappu tuli eilen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 304
Vanhenemisessa on se hyvä puoli, että kutsut loppunevat viimeistään samalla kuin poistuu varsinaisesta reservistä. Miehistöllä sinä vuonna kun täyttää 50 vuotta ja muilla 60 vuotta.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 228
Niin sieltä napsahti kutsu, omalla kohdalla ensimmäinen. Marras-joulukuun vaihteessa näyttäisi olevan ja toivottavasti mielenkiintoinen. Omassakin TES:issä on suositus palkan maksusta, joko täytenä tai erotuksena, mutta lähes varmasti veikkaan ettei makseta mitään.
 

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Kutsu tuli tännekkin, vapaaehtoinen toki. En ole menemässä. On muuten epäselvästi ilmaistu jotta täytyykö tuo paperi palauttaa jos ei ole osallistumassa sotaleikkeihin. Taitaa mennä paperinkierrätykseen koko lomake.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
658
I/97 ja yhden kerran pääsin kertaamaan noin viitisen vuotta palvelukseen astumisen jälkeen. Sen jälkeen onkin sitten ollut hiljaista ja asemapaikkakin on vaihtunut joksikin siemenperunaksi Tähtitorninmäelle. Nythän tässä jo iänpuolesta ollaankin sitten jo nostoväkeä eikä enää uusia kutsuja tulekaan.
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
364
Vanhenemisessa on se hyvä puoli, että kutsut loppunevat viimeistään samalla kuin poistuu varsinaisesta reservistä. Miehistöllä sinä vuonna kun täyttää 50 vuotta ja muilla 60 vuotta.
Olishan se kiva ollut kertailemassa käydä. :(
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 228
Taitaa olla korona-aikana vapaaehtoiset vähissä, oma ihan pakollinen. Sen tiedän että noita on aika paljon ihan peruttukin koronan vuoksi ja pienemissä porukoissa ollaan.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
1 503
Kutsu tuli paikalliselle varikolle. Jännittää kyllä mitä miettineet meikäläiselle, ei siellä edes ole kasarmia niin se on kai telttamajoitus tai illaksi kotiin. Hain SOdanajan JOhtaja -koulutukseen viimevuonna niin kai siellä on joku majuri laittanut ruksin "halukas kertausharjoituksiin".
Mielenkiinnolla ja jopa ilolla menossa saamaan koulutusta, kunpa se olisi tarkoituksenmukaista eikä vain makkaranpaistoa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
441
Olis taas vapaaehtoset harjotukset tiedossa kuun lopussa, ihan mielellään sitä käy viikonloppuja larppaamassa etenkin ku muutamaa vanhaa tuttua ei oikeen muissa merkeissä tuu nähtyä. Kolmannet nyt parin vuoden sisään, edelliset oli aika tarkkaan vuosi sitte.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 514
Taas tipahti itsellenikin yksi kutsu, johonkin helmikuun harjoitukseen tällä kertaa. Ovat kolmannet harjoitukset sitten intistä pääsyn (2005). Omalta osalta olleet kyllä aika kevyitä kolmen päivän rypistyksiä joka kerta ja samalta näyttää tämä tulevakin kokonaisuus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Ohhoh. Varmasti olit itsekin ehtinyt luulla, ettei enää tarvitse. Mikäs aselaji/tehtävä? Varmasti on kalusto hieman vaihtunut :D
Heh, joo todellakin luulin että "ohi on". Hieman tosiaan kummaksuttaa tuo tavan RKMIES mikä tuossa kertauslapussa seisoo kun intin aikana olin tarkka-ampujankoulutuksen saanut sotilaspoliisi. No katsotaan mitä tuleman pitää.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Tekisin kyllä ehkä jonkin verran, ettei tarttis lähtee 20 vuoden tauon jälkeen nurmiporana kertaamaan. Sen verran uuvattia hommaa. Viimeinen kymmenen vuotta ennen nostoväki-ikää taitaa olla kuitenkin menossa.
 
Liittynyt
01.12.2019
Viestejä
215
Heh, joo todellakin luulin että "ohi on". Hieman tosiaan kummaksuttaa tuo tavan RKMIES mikä tuossa kertauslapussa seisoo kun intin aikana olin tarkka-ampujankoulutuksen saanut sotilaspoliisi. No katsotaan mitä tuleman pitää.
Ainakin omalla kohdalla lapussa ollut rooli piti paikkansa. Alun perin heitinkomppanian laskija, mutta viimeisimmissä kutsuissa ollut VIESTIAU. Varsinaista viestimiehen koulutusta en ole oikeastaan saanut ja ekalla kerralla kuumotteli. Harjoituksissa tehtävä kuitenkin melko sama, kuin palveluksessakin. Uusi komppania vain käytti erilaisia titteleitä.

Kuvittelisin, että organisaatio nuo paikat miehille keksii ja harjoituksessa tarkemmin vielä sijoitellaan, etenkin kun osa ei saavu paikalle. Kuitenkin voit olla joku porukan täydennysmies, joka napattu listalta vaaditut kriteerit täyttävänä (kuten minä, uskoakseni). Tällöin ei voi oikein tietää mitä tuleman pitää.

Omalla kohdalla I/14, nyt 3x harjoitusta 3vuoden sisään, toukokuussa viimeisin, yht jotain 15-20vrk.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 514
Katos vaan, peruuntui helmikuun alun kertausharjoitukset omalta osaltani. Liekkö omikron tehnyt tehtävänsä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 009
Ainakin omalla kohdalla lapussa ollut rooli piti paikkansa. Alun perin heitinkomppanian laskija, mutta viimeisimmissä kutsuissa ollut VIESTIAU. Varsinaista viestimiehen koulutusta en ole oikeastaan saanut ja ekalla kerralla kuumotteli. Harjoituksissa tehtävä kuitenkin melko sama, kuin palveluksessakin. Uusi komppania vain käytti erilaisia titteleitä.

Kuvittelisin, että organisaatio nuo paikat miehille keksii ja harjoituksessa tarkemmin vielä sijoitellaan, etenkin kun osa ei saavu paikalle. Kuitenkin voit olla joku porukan täydennysmies, joka napattu listalta vaaditut kriteerit täyttävänä (kuten minä, uskoakseni). Tällöin ei voi oikein tietää mitä tuleman pitää.

Omalla kohdalla I/14, nyt 3x harjoitusta 3vuoden sisään, toukokuussa viimeisin, yht jotain 15-20vrk.
Yleensä tehtävät saattavat muuttua koska kaikki eivät jostain syystä saavu paikalle... :shifty:
Itsekin neljä kertausta suorittaneena, tehtävät muuttuneet parikertaa mm. väliaikainen ylennys... :cigar:
 
Liittynyt
28.08.2017
Viestejä
179
Armeijasta päästy 2004 ja viime syyskuussa eka kertausharjoitus. Sieltä kun kotiin pääsi, niin samantien uusi lappu postilaatikossa ja taas kertaus maaliskuussa. Eilen jälkeen lappu ja nyt taas syyskuussa kertaamaan. On kyllä melko perseestä, että vuodessa 3 kertaa kertaamaan toiselle puolelle Suomea. Kyseessä kuitenkin pelkkä pioneeri.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 760
03 palvelus ei ole vielä lappuja näkyny..
Voishan sitä käydä ainakin kerran.
 

Lyd

Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
132
21 vuotta meni itsellä, ennen viime joulua tuli käytyä. Vähän muuttui hommat kun tväl-au:sta tulikin joku miinalaivan lastaaja. Noh, lepposta hommaa eikä tartte tetsata tai kanniskella jotain rynsesteriä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Itseä tosiaan vähän närästi kun yli 20 vuoden jälkeen kävin kertaamassa ja samat vitun kamat kuitattiin kun alokas aikana.... oli kumisaappaat ja sadat alusvaatteet, pakit ja pelit ja rensselit. Kiva oli taas kanniskella sitä helvetillistä varustesäkkiä kilometri kaupalla. (ja nukkua sissiteltassa). No jotkut varmaan olisi nauttineet.. itse en enää tässä vaiheeessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.08.2017
Viestejä
161
Itseä tosiaan vähän närästi kun yli 20 vuoden jälkeen kävin kertaamassa ja samat vitun kamat kuitattiin kun alokas aikana.... oli kumisaappaat ja sadat alusvaatteet, pakit ja pelit ja rensselit. Kiva oli taas kanniskella sitä helvetillistä varustesäkkiä kilometri kaupalla. (ja nukkua sissiteltassa). No jotkut varmaan olisi nauttineet.. itse en enää tässä vaiheeessa.
II/96 ja ensimmäinen kertausharjoitus oli syksyllä 2019. Vettä satoi 3 ensimmäistä päivää kuin esterin persiistä, jatkuvaa valvomista ja liikettä eli täydellistä surkeutta.
Sai sentään viimeisenä yönä jo nukkuakin, kyllä se silti tämän ikäiselle alkaa olla rankka reissu.
Ei meillä silti kukaan pahemmin valittanut, keski-ikä taisi olla yli 35v joukkueessa ja jotain uuttakin ehkä opittiin.
Nyt sitten maaliskuussa tuli toinen lappu kertaamaan, tässä kesän aikana.
 

KiD83

Persu
Tukijäsen
Liittynyt
13.02.2018
Viestejä
1 021
03 palvelus ei ole vielä lappuja näkyny..
Voishan sitä käydä ainakin kerran.
Samoin, taitaa olla turha odotella kutsua pyssykylään. Olisi kyllä nostalgista käydä pyörähtämässä.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
1 503
Kutsu tuli paikalliselle varikolle. Jännittää kyllä mitä miettineet meikäläiselle, ei siellä edes ole kasarmia niin se on kai telttamajoitus tai illaksi kotiin. Hain SOdanajan JOhtaja -koulutukseen viimevuonna niin kai siellä on joku majuri laittanut ruksin "halukas kertausharjoituksiin".
Mielenkiinnolla ja jopa ilolla menossa saamaan koulutusta, kunpa se olisi tarkoituksenmukaista eikä vain makkaranpaistoa.
Huomasin etten laittanut päivitystä. Eli siis joo se oli sodanajan himmeleitä. En päässyt osallistumaan koska kärsin välilevynpullistumasta mutta sovittiin johtajan ja vääpelin kanssa että ottavat minut mukaan seuraaviin harjoituksiin koska minä oikeasti haluan.
Ryhmän varajohtaja TVÄL ASESEPPÄAU
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 024
Tuli sitten neljäs kertauskutsu. Edellisen kerran käynyt kertaamassa vuosina 2007, 2011 ja 2018.
Viimeisin kutsu tuli kaikille saman asehaaran taistelijoille joiden kanssa ollaan oltu yhteyksissä sitten vuoden 2007. Hienoa päästä harjoittelemaan "tilanteen" varalle vaikka mitään ei tapahtuisikaan, ja jos tapahtuu niin voi mennä luottavaisin mielin. Kertaus on opintojen äiti?
Terveisin: Spol PKarPr 2/06.
Asepalvelus PKarPr 2/06 (sittemin lakkautettu prikaati Kontiolahdella, Itä-Suomessa).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
109
2006 muistaakseni intti käyty viestimiehenä eikä oo kertauslappuja näkynyt.

Onko siellä kertaamassa ne samat sankarit jotka intissä oli samassa joukkueessa?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 228
2006 muistaakseni intti käyty viestimiehenä eikä oo kertauslappuja näkynyt.

Onko siellä kertaamassa ne samat sankarit jotka intissä oli samassa joukkueessa?
Paljon on ihan uusia tyyppejä, voi olla niinkin ettei ketään vanhaa tuttua.
 

Vladimir Computin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.11.2019
Viestejä
205
Tuli sitten neljäs kertauskutsu. Edellisen kerran käynyt kertaamassa vuosina 2007, 2011 ja 2018.
Viimeisin kutsu tuli kaikille saman asehaaran taistelijoille joiden kanssa ollaan oltu yhteyksissä sitten vuoden 2007. Hienoa päästä harjoittelemaan "tilanteen" varalle vaikka mitään ei tapahtuisikaan, ja jos tapahtuu niin voi mennä luottavaisin mielin. Kertaus on opintojen äiti?
Terveisin: Spol PKarPr 2/06.
Asepalvelus PKarPr 2/06 (sittemin lakkautettu prikaati Kontiolahdella, Itä-Suomessa).
Ite käyny kertaamassa jo 3 kertaa tämän vuoden puolella:beye:
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 024
2006 muistaakseni intti käyty viestimiehenä eikä oo kertauslappuja näkynyt.

Onko siellä kertaamassa ne samat sankarit jotka intissä oli samassa joukkueessa?
Saman tuvan kavereita on ollut aikaisemmissa treeneissä ja seuraavin on myös tulossa ainkin muutama. Joukkueen sisällä on enemmän hajontaa ja esim. johto on aivan eri.
Korpraalina lähdin 2006 ja nyt kertausten takia reservin arvo on kersantti, silti haluan että joku nuori alikessu johtaa meidän (ryhmän) toimintaa myös tulevissa treeneissä, sieltä löytyy uusin osaaminen. Toimin itse henkisenä johtajana, tarvittaessa tottakai autan niin pitään kun "minussa voimia on".
Tarkennuksena vielä että oma ikä on lähempänä 40 vuotta, turha tässä on mitään supersotilasta esittää kun 20 vuotta nuoremmat hoitavat sen tontin todella hyvin.
Sain kyllä taistelijantutkinnosta täydet pisteet vuonna 2006 ja olin Spol ryhmän tarkka-ampuja, näillä meriiteillä en silti lähtisi soitellen sotaan vuonna 2022 mutta hyvä on harjoitella...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.06.2019
Viestejä
541
Parisenkymmentä vuotta sitten kävin intin ja nyt tuli eka kertauskutsu. Olen ymmärtänyt, että nämä ovat jotain 3-6 päiväisiä juttuja, mutta mulle tuli tasan 14pv komennus. Toivottavasti riittää mielekästä hommaa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Parisenkymmentä vuotta sitten kävin intin ja nyt tuli eka kertauskutsu. Olen ymmärtänyt, että nämä ovat jotain 3-6 päiväisiä juttuja, mutta mulle tuli tasan 14pv komennus. Toivottavasti riittää mielekästä hommaa.
Aika harvinaisia noi yli viikon kertauksen ymmärtääkseni. Harjoituksethan usein itsessään on kahden viikon settejä kun tarvitaan myös väkeä laittamaan harjoitukset tulille.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 514
Aika harvinaisia noi yli viikon kertauksen ymmärtääkseni. Harjoituksethan usein itsessään on kahden viikon settejä kun tarvitaan myös väkeä laittamaan harjoitukset tulille.
Itsellä juuri neljännet liikekannallepanon kertaukset syksyllä ja nuo on tähän mennessä olleet aina 3 päiväisiä, kuten tälläkin kertaa.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Parisenkymmentä vuotta sitten kävin intin ja nyt tuli eka kertauskutsu. Olen ymmärtänyt, että nämä ovat jotain 3-6 päiväisiä juttuja, mutta mulle tuli tasan 14pv komennus. Toivottavasti riittää mielekästä hommaa.
Pistääköhän ne ressut kertaamaan johonkin tuoreiden varusjanttereiden loppusotaan/pääsotaharjoitukseen :hmm:

Mielenkiintoista kyllä noin pitkän ajan jälkeen kahden viikon reissu, ei oo ihan tyypillistä yli viikon keikat...
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 024
Pistääköhän ne ressut kertaamaan johonkin tuoreiden varusjanttereiden loppusotaan/pääsotaharjoitukseen :hmm:

Mielenkiintoista kyllä noin pitkän ajan jälkeen kahden viikon reissu, ei oo ihan tyypillistä yli viikon keikat...
Oman asepalveluksen aikana oltiin yhtymäharjoituksessa jossa oli myös ressuja iso kasa. Harjoitus kesti muistaakseni juurikin 14vrk ja siellä ne teki omia juttujaan, taidettiin jokunen "laukaus" myös vaihtaa. :rolleyes:
 
Liittynyt
06.06.2019
Viestejä
541
Pistääköhän ne ressut kertaamaan johonkin tuoreiden varusjanttereiden loppusotaan/pääsotaharjoitukseen :hmm:

Mielenkiintoista kyllä noin pitkän ajan jälkeen kahden viikon reissu, ei oo ihan tyypillistä yli viikon keikat...
Tämä on tuossa ½ vuoden päästä. Laittelen päivityksiä, jahka tuolta pääsen pois. Mahdollisuuksia olisi olla menemättä, mutta puhtaasti arjen elämän katkaisuna ajattelen tämän komennuksen. Jos vain tekemistä piisaa, niin 2vkoa menee nopeasti.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 009
Menkäähän nyt nuoremmat suorittamaan velvollisuutenne.... :swait:
-Itse aikoinaan kävin neljästi, nyt "ruutiukkona" köpöttelen kotirintamalla..... :og:
 
Liittynyt
10.03.2021
Viestejä
169
Onko porukka käyny MPK:n viikonloppukoulutuksissa? Mitenhän ne eroaa varsinaisista kertausharjoituksista :hmm:
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Ainakin 2001 kun olin Intissa ja hommaan kuului viikonloppuisin MPK hommien ajelua niin vaikutti tosi rennoilta hommilta. Tule enemman mieleen metsastyskerho kuin mikaan sotilaallinen.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Onko porukka käyny MPK:n viikonloppukoulutuksissa? Mitenhän ne eroaa varsinaisista kertausharjoituksista :hmm:
MPK järjestää monenlaisia koulutuksia, osa on ihan vaan varautumisharjoituksia, osa ampumakoulutusta, osa spesifejä tietyn asian täsmäkoulutuksia ja osa sitten ”oikeisiin” kertauksiin verrattavia taisteluharjoituksia. Kurssikuvaus kertonee paljon mitä on luvassa.
 
Liittynyt
07.08.2017
Viestejä
161
Menkäähän nyt nuoremmat suorittamaan velvollisuutenne.... :swait:
-Itse aikoinaan kävin neljästi, nyt "ruutiukkona" köpöttelen kotirintamalla..... :og:
Ruutiukot voivat halutessaan hakea kertaamaan vaikka PERKkiin. Tai näin meille sanottiin kun tuli iästä puhetta.
Tuli taas tässä 5pv pätkä käytyä ja lisää on kuulemma luvassa, onneksi kelit olivat kohdallaan.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 384
Viestejä
4 159 193
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom