• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Kertausharjoituksista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Kohta 19 vuotta siitä kun pääsin pois. Ei ole pyydelty takaisin. Periaatteessa voisin mennäkkin joskus kesällä jos olisi kivat kelit. Mutta todellisuus lienee sitä samaa mitä se oli silloinkin, eli joko todella kylmä ja vesisade ja viikko jossain märässä teltassa nukkumista(tosiasiassa nukkumista maks tunti/yö ja loppu aika erilaisia vartioita ja kipinää) kaikki vaatteet märkänä taikka sitten järjettömän kova pakkanen niin että lähtee tunto vähintään sormista ja varpaista. Eli tarkemmin ajatellen ei nyt niin kiinnostakaan.

Siis periaatteessa tosiaan voisi olla kivaa, mutta omalla kohdalla vaatisi sen että saisi nukkua kunnolla. Voisin tehdä mitä vaan kunhan pääsisi illalla yhdeksältä saunaan ja siitä sänkyyn nukkumaan ja sitten aamulla ylös kuudelta ja hommiin.
 
Liittynyt
06.06.2019
Viestejä
542
Pistääköhän ne ressut kertaamaan johonkin tuoreiden varusjanttereiden loppusotaan/pääsotaharjoitukseen :hmm:

Mielenkiintoista kyllä noin pitkän ajan jälkeen kahden viikon reissu, ei oo ihan tyypillistä yli viikon keikat...
Harjoitus on maavoimien pääsotaharjoitus, joka sodittiin viimeksi 2015. Iltasanomissakin oli juttua siitä. Muuttui minun mielessäni kerralla mielenkiintoiseksi koko reissu. Vähän jo mietin, että kunhan ei olis pelkkää makkaranpaistoa koko kertaus. Minulle ihan sama mitä tehdään, kunhan tehdään. Makoilemalla 2vkoa on perhanan pitkä aika.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
979
Melkoinen yllätys oli viime viikolla postilaatikossa, kun napsahti tornikirje postilaatikkoon. Osasin jo kirjettä avaamatta arvata, että mitä siellä on luvassa. Ensimmäistä kertaa siis viikon mittainen pakollinen kertauskutsu. Edellisen kerran niissä hommissa olen ollut kertauspäivän alkuun mennessä 14 vuotta sitten. Näytti myös harjoituspaikka vaihtuneen omista varusmiesajoista, joten ihan uuteen paikkaan kertaamaan. Ajateltu tehtävä vaikutti olevan sama kuin silloin aikanaan.

Kiinnostaisi ihan mielenkiinnosta kuulla, että minkälaisia kokemuksia täällä on vastaavasta? Varsinkin niissä tapauksissa, missä kertauksen ja varusmiesajan taikka edellisen kertauksen välistä on kulunut pitkä aika. Varmaan jokaisella kokemus on ollut omanlaisensa, mutta mitähän vaatimustasoa tuolla edellytetään? Mennäänkö takavuosien tyyliin samalla meiningillä, vai onko meno rennompaa? Kuinkahan iso riski on nähdä vanhoja tuttuja enää tässä vaiheessa? Yritin netistä etsiä hieman kokemuksia ja oma empiirinen havainto oli, että nyt kun ensimmäinen käsky on käynyt, niin voi ehkä joutua tottumaan siihen, että tornikirjeitä saattaa tipahdella jatkossakin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
448
Itsellekin tuli 2017 ensimmäinen kertauskutsu, sen jälkeen vuosittain ja sitten iski korona ja siihen jäi. Viimeisellä kerralla 2019 sanottiin että vuoteen 2021 on tarkoitus tämä porukka kertauttaa. Ilmeisesti suunnitelmat muuttuivat.

Intistä pääsin tammikuussa 2009 ja ihan miehistön jäsenenä, kuten edelleenkin vaikka kertauspäiviä taitaa olla jo likemmäs 20.

Meininki oli mukavaa, "uudelleenkoulutus" mutta periaatteessa samaa kuin intissäkin oli. Ensin oltiin pelkkä pitkä viikonloppu kasarmilla, ammuntoja ja teoriaa ja alkoholiakin sai ottaa kohtuudella illalla. Sitten oltiinkin seuraavana vuotena 5 päivää ja sitä seuraavana 8.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
979
Itsellekin tuli 2017 ensimmäinen kertauskutsu, sen jälkeen vuosittain ja sitten iski korona ja siihen jäi. Viimeisellä kerralla 2019 sanottiin että vuoteen 2021 on tarkoitus tämä porukka kertauttaa. Ilmeisesti suunnitelmat muuttuivat.

Intistä pääsin tammikuussa 2009 ja ihan miehistön jäsenenä, kuten edelleenkin vaikka kertauspäiviä taitaa olla jo likemmäs 20.

Meininki oli mukavaa, "uudelleenkoulutus" mutta periaatteessa samaa kuin intissäkin oli. Ensin oltiin pelkkä pitkä viikonloppu kasarmilla, ammuntoja ja teoriaa ja alkoholiakin sai ottaa kohtuudella illalla. Sitten oltiinkin seuraavana vuotena 5 päivää ja sitä seuraavana 8.
Tämä on yksi huoli mikä minulla tuli, että mikäli tästä tulee nyt vuosittainen perinne, niin en kyllä jaksaisi sitä stressiä mikä tulee, jos aina pitää olla järjestelmässä töitä uusiksi. Töideni laatu on sen sorttista, ettei sitä voi delegoida järkeävästi viikon vuoksi jollekin toiselle ja vastuut melko suuret. Asia on paljon yksinkertaisempi, jos harjoitus sattuisi hiljaisempaan aikaan taikka loma-ajalle, mutta eihän ne PV:llä tätä asiaa sillä tulokulmalla ajattele. Olen siis itsekin ihan perus miehistöä, joten sen puolesta ajattelin aiemmin, ettei kertauskutsuja ehkä kuuluisi ja nyt kun aikaakin oli mennyt toista vuosikymmentä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
448
Tämä on yksi huoli mikä minulla tuli, että mikäli tästä tulee nyt vuosittainen perinne, niin en kyllä jaksaisi sitä stressiä mikä tulee, jos aina pitää olla järjestelmässä töitä uusiksi. Töideni laatu on sen sorttista, ettei sitä voi delegoida järkeävästi viikon vuoksi jollekin toiselle ja vastuut melko suuret. Asia on paljon yksinkertaisempi, jos harjoitus sattuisi hiljaisempaan aikaan taikka loma-ajalle, mutta eihän ne PV:llä tätä asiaa sillä tulokulmalla ajattele. Olen siis itsekin ihan perus miehistöä, joten sen puolesta ajattelin aiemmin, ettei kertauskutsuja ehkä kuuluisi ja nyt kun aikaakin oli mennyt toista vuosikymmentä.
Onhan se näin, mutta ainakin itselle tuli kutsut reilusti ajoissa, taisi 3 kk ennen tipahtaa. Eikä itsellä työnantaja laittanut vastaan, mutta nämä nyt on tapausriippuvaisia.
 
Liittynyt
06.06.2019
Viestejä
542
Harjoitus on maavoimien pääsotaharjoitus, joka sodittiin viimeksi 2015. Iltasanomissakin oli juttua siitä. Muuttui minun mielessäni kerralla mielenkiintoiseksi koko reissu. Vähän jo mietin, että kunhan ei olis pelkkää makkaranpaistoa koko kertaus. Minulle ihan sama mitä tehdään, kunhan tehdään. Makoilemalla 2vkoa on perhanan pitkä aika.
Olihan hirvittävän raskas reissu. En olis uskonu, että kertaukset on noin helvetin raskaita. Unta pahimmillaan 2x 45min per yö. Oli tietty vähän omaakin vikaa kun on huono kunto. Pääsi sentään sissejä ampumaan paukkupateilla ja kiitosta tuli. Viimesen vrk:n aikana ollu hereillä 5h ja flunssa päällä.
 
Liittynyt
08.01.2019
Viestejä
452
Itselle tuli nyt ensimmäistä kertaa kertauskutsu, vierähti tässä jo 12 vuotta palveluksesta. Se tässä hieman mietitytää kun olin autonkuljettajana palveluaikana ja nyt sitten lapuissa lukee koulutus TVÄL mieheksi. Osaako joku kertoa mitä tämmönen tvälmies tekee käytännössä kertausharjoituksessa ? 5 päivän reissu Touko-kesäkuun vaihteessa.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
1 507
Itselle tuli nyt ensimmäistä kertaa kertauskutsu, vierähti tässä jo 12 vuotta palveluksesta. Se tässä hieman mietitytää kun olin autonkuljettajana palveluaikana ja nyt sitten lapuissa lukee koulutus TVÄL mieheksi. Osaako joku kertoa mitä tämmönen tvälmies tekee käytännössä kertausharjoituksessa ? 5 päivän reissu Touko-kesäkuun vaihteessa.
Taisteluvälinemies. Eli todnäk kuskaat ammuksia. Siihen tarvitsee koulutuksen ettet tapa itseäs ja muita. Toinen tvällärin homma on panostaa ammuksia eli ottaa niitä laatikosta ja laittaa haluttu sytytin/ajoammus paikalleen

Kavereille satanut kertauskutsuja, tässä mietin että paukahtaakohan mulle. AseseppäAU ja nuo tvällärihommat liippaa lähelle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 465
Onko täällä joku miettinyt, että jos itsellä ei ole taloudellisesti tiukkaa (klassinen ns "muro"- tai nykyisin io-tech-palkka) voisiko nuo kertauksista saatavat päivärahat jättää tässä maailmantilanteessa ottamatta ja antaa armeijan sitten joko kouluttaa niillä joku muu tai hankkia lisää aseita? (Joskin kaippa nuokin rahat on korvamerkitty niin ettei niitä voi esim. asehankintoihin käyttää.)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
244
Onko täällä joku miettinyt, että jos itsellä ei ole taloudellisesti tiukkaa (klassinen ns "muro"- tai nykyisin io-tech-palkka) voisiko nuo kertauksista saatavat päivärahat jättää tässä maailmantilanteessa ottamatta ja antaa armeijan sitten joko kouluttaa niillä joku muu tai hankkia lisää aseita? (Joskin kaippa nuokin rahat on korvamerkitty niin ettei niitä voi esim. asehankintoihin käyttää.)
Ilmoita tilinumeroksi sopivan reserviläisjärjestön (vaikka mieluisan aselajin tai sijainnin perusteella) tiedot. Sillä tavalla olen ainakin itse hoitanut.
Ilmeisesti auttanut varainhankinnassa ja sitä kautta tapahtumien kanssa.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 234
Onko täällä joku miettinyt, että jos itsellä ei ole taloudellisesti tiukkaa (klassinen ns "muro"- tai nykyisin io-tech-palkka) voisiko nuo kertauksista saatavat päivärahat jättää tässä maailmantilanteessa ottamatta ja antaa armeijan sitten joko kouluttaa niillä joku muu tai hankkia lisää aseita? (Joskin kaippa nuokin rahat on korvamerkitty niin ettei niitä voi esim. asehankintoihin käyttää.)
Toinen tapa tukea on käydä vapaaehtoisissa harjoituksissa, joista ei makseta reserviläispalkkaa. Tuo @Ja558 tapakin on helpompaa, mikäli työnantaja maksaa täyttä palkkaa harjoituksen ajalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
701
Taisteluvälinemies. Eli todnäk kuskaat ammuksia. Siihen tarvitsee koulutuksen ettet tapa itseäs ja muita. Toinen tvällärin homma on panostaa ammuksia eli ottaa niitä laatikosta ja laittaa haluttu sytytin/ajoammus paikalleen

Kavereille satanut kertauskutsuja, tässä mietin että paukahtaakohan mulle. AseseppäAU ja nuo tvällärihommat liippaa lähelle.
Löytyykö jostain listaa noista koulutus lyhenteistä?
 

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 618
Löytyykö jostain listaa noista koulutus lyhenteistä?
Näitäkö tarkoitit?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
701
Näitäkö tarkoitit?
Jotain tuollasta, mut ei ollu tuolla sitä tehtävää.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 398
Viestejä
4 197 346
Jäsenet
70 902
Uusin jäsen
kymera3534

Hinta.fi

Ylös Bottom