Ajan saaminen hammassadistin pakeille sekä, että joutuu edes sinne menemään. Itellä kun on suht tukeva pelko niitä kohtaan...
Kerron tarinan.
Mulla on on ollut lapsesta asti hammaslääkäri pelko joka konkretisoitui aikuisiällä hampaiden huonona kuntona. En uskaltanut mennä korjauttamaan hampaita vaan kävin aina silloin tällöin päivystyksessä poistattamassa huonoja hampaita kunnes viimein hammaslääkäri sanoi aika masentuneen näköisenä että sun on nyt pakko aloittaa hoidot, täältä puuttuu aika monta hammasta.
Kerroin pelostani 2 hammaslääkärille omalla paikkakunnalla eikä kumpaakaan kiinnostanut asia, sanoivat vain että sulla ei ole hampaita enää 30 vuotiaana jos et tule lääkärille. Niimpä sitten toukokuussa 2018 menin hammaslääkärille, olo oli niin kuin olisin menossa hirteen.
Omalla paikkakunnalla kävin elokuuhun 2018 asti joilloin alkoi harmittamaan silloisen naislääkärin asenne. Hän olisi halunnut poistaa multa 1 hyväkuntoisen viisauden hampaan ja 3 paikkauskuntoista poskihammasta. En suostunut vaan vaihdoin naapuripaikkakunnan hammaslääkärille.
Jälleen oli se tuttu jännitys ja pelko kun en tiennyt mitään kyseisestä lääkäristä joten päivää ennen lääkäriaikaa soitin hammaslääkärille ja vastaanotossa rauhoiteltiin että kyseinen lääkäri on hoitanut paljon pelkopotilaita ja voit kertoa hänelle pelostasi vielä ennen käyntiä. Tein sitten ihan lapun mihin listasin kaikki asiat mitkä lääkärin pitäisi ottaa huomioon.
Ensimmäinen käynti uudella lääkärillä olikin mukava. Lääkäri kuunteli kun luin lapusta asioita ja sanoi että ne otetaan huomioon, joten helpottuneena istuin penkille. Hammaslääkäri kysyi oletko yliherkkä puudutusaineelle johon vastasin en ole, laita sitä vaan niin paljon kuin saa laittaa, johon lääkäri totesi että tuota ainetta on ämpärillinen, ei se lopu. Lopulta lähdin lääkäristä todella helpottuneena, multa ei poistettu kuin 1 täysin rikkinäinen viisuri ja loput määrättiin paikattavaksi.
Kerroin hammashoitajalle heti ensimmäisenä päivänä että jos hoito on näin hyvää niin mua ei haittaa tippaakaan että hammaslääkärilaskuun tulee ekstraa kun joudun ajamaan 25 km toiselle paikkakunnalle.
Nyt ensi kuussa mulla on vielä yksi hammaslääkäri käynti ja sekin on vain hammaskivien poistoa, en varmaan olisi päässyt tänne asti jos olisin pysynyt oman paikkakunnan hammassadistin luona.
Myös omalla paikkakunnalla suuhygienisti koitti ehti aihetta nalkutukselle kyselemällä mun karkkien ja mehujen käytöstä. Lopulta hän sitten valitti kahvin juonnista kun ei muutakaan keksinyt.
Kun multa kysyttiin menenkö hammaskivien poistoon omalle paikkakunnalle vai tälle naapuripaikkakunnalle sanoin suoraan että omalle paikkakunnalle menen vain aseella uhaten. Eikä siihenkään riitä mikään pikku pistooli.
On vain sun oma etu että voitat pelkosi ja uskallat mennä lääkärille, ei ne kaikki julkisetkaan ole paskoja vaikka niitä monesti haukutaan.
T: entinen pelkopotilas.