Kerro miksi tänään vituttaa! :(

rth

Mitä sitten? Elämä on.

Jos lähetään sille linjalle, niin kaikki vitutuksen aiheet on jo varmaan käyty n+1 kertaa läpi, niin suljetaan sitten koko ketju.

Voi näitä kotimodeja. Menkää vaikka töihin.
Tulee varmaan yllätyksenä, että keskustelufoorumilla on omia ketjuja omille aiheilleen ja vältetään paskomasta jokaista ketjua.

Petteri Punakuono

BANNATTU
BANNED
Tulee varmaan yllätyksenä, että keskustelufoorumilla on omia ketjuja omille aiheilleen ja vältetään paskomasta jokaista ketjua.
No sun kaksi viestiä tänne nyt ei ainakaan parantanut asiaa ketjun paskomisen suhteen. Offtopiccia offtopicista jne.

Estetään ketjun paskomista paskomalla itsekin ketjua. Never go full retard.

BANNATTU
BANNED
Premium-jäsen
Team Intel
Team NVIDIA
Team Apple
Minua vituttaa kaikki mie ja sie vääntäjät. Jäänyt muutama suomalainen sarja katsomatta kun näyttelijät vääntävät väkisin paskalla murteella. Suomalainen näyttely kun on jo muutenkin jäykkää, niin se että joku helsinkiläinen näyttelijä vetää jotain mie- ja sie-murretta tekee siitä vielä jäykempää.
Oli muuten mun mielestä aika söpöä, kun eräs Lappeenrannasta kotoisin ollut nainen puhui mulle tuolleen tyylillä sie ja mie, ja halusi viedä mut sieneen ja tuollaista.

Ketjun aiheeseen, että mikä vituttaa? No vituttaa ettei nyt saa pillua!

outonaapuri

Pro
Premium-jäsen
Siinä on tainnu olla vähän semmonen ongelma että ne spandexit vetää tunteita laidasta laitaan siihen malliin että keskustelu harvemmin pysyy vitutuksen aiheissa vaan menee juupaseipäs vänkäykseen.

Modeksi en halua enkä enää (en siis täällä ole koskaan ollut mutta muualla) ala, mutta kun joskus ohjeistettiin että on suositeltavaa ensin itse pyytää keskustelua palaamaan raiteilleen ja sitten vasta raportoida, niin tätä olen koettanut noudattaa.

BANNATTU
BANNED
Premium-jäsen
Team Intel
Team NVIDIA
Team Apple
Siinä on tainnu olla vähän semmonen ongelma että ne spandexit vetää tunteita laidasta laitaan siihen malliin että keskustelu harvemmin pysyy vitutuksen aiheissa vaan menee juupaseipäs vänkäykseen.

Modeksi en halua enkä enää (en siis täällä ole koskaan ollut mutta muualla) ala, mutta kun joskus ohjeistettiin että on suositeltavaa ensin itse pyytää keskustelua palaamaan raiteilleen ja sitten vasta raportoida, niin tätä olen koettanut noudattaa.
Ainahan voi itsekin ryhtyä spandexiksi. Ei paljoo maksa pyörä ja mahtuu hyvin pihaan tai talliin.

Ja vittu ku sitä kilikelloa ei viitsi asentaa fillariin vaan suhistellaan vaan ohi hihaa hipoen :facepalm:

Kyllä mulla kaikkiin pyöriin mahtuu kello johonkin kohtaan lampun ja sykemittarin pidikkeen lisäksi, myös maantiepyörään ja cycloon.

Onneks täällä Turun seudulla ei tunnu vauhtiveikotkaan olevan kovin mulkkuja vaan ajavat jopa suht fiksusti useimmiten. Se kilikellon puute tai kyvyttömyys sen käyttöön lähinnä niiden kanssa vituttaa eniten.
Tuolla fillarifoorumeilla kiukuttaa kävelijät ja muut vastaavat joskus, kun suuttuvat kellon käytöstä tai pahimmillaan hyppäävät pyörän eteen pelästyksissään jos kelloa käytetään. Mutta näin spandeksittoman pyöräilyharrastajan näkökulmasta vituttaa kyllä joskus myös nuo koko tien leveydeltä kävelijät jotka luulee omistavansa koko tien...

?..

Tuolla fillarifoorumeilla kiukuttaa kävelijät ja muut vastaavat joskus, kun suuttuvat kellon käytöstä tai pahimmillaan hyppäävät pyörän eteen pelästyksissään jos kelloa käytetään. Mutta näin spandeksittoman pyöräilyharrastajan näkökulmasta vituttaa kyllä joskus myös nuo koko tien leveydeltä kävelijät jotka luulee omistavansa koko tien...
Tuon takia soitan kelloa aina hyvissä ajoin. Kaikki ehtii reagoida.

Oli muuten mun mielestä aika söpöä, kun eräs Lappeenrannasta kotoisin ollut nainen puhui mulle tuolleen tyylillä sie ja mie, ja halusi viedä mut sieneen ja tuollaista.

Ketjun aiheeseen, että mikä vituttaa? No vituttaa ettei nyt saa pillua!
Kyllä sä siltä Maisalta vielä saat kunhan maltat kerryttää massia tarpeeksi!:) Eropaperit jo viety/ei viety tietääkseni.
Vituttaa kun @Good ei saa rakoa mihin purkaa paineensa.

Edit. Tarkennetaan että tarkoitin henkilöä Maisa Torppa. Goodin unelma nainen. 'En jaksanut laittaa uutta viestiä vaikka vituttaa.

Viimeksi muokattu:

BANNATTU
BANNED
Premium-jäsen
Team Intel
Team NVIDIA
Team Apple
Kyllä sä siltä Maisalta vielä saat kunhan maltat kerryttää massia tarpeeksi!:) Eropaperit jo viety/ei viety tietääkseni.
Vituttaa kun @Good ei saa rakoa mihin purkaa paineensa.
Onko Maisa Lappeenrannasta vai mihin viittasit?

Kelpaisi toki

Ja niinpä.

juhei

Tukijäsen
Ilmeisesti mahdoton ajatus että liikenteessä kaikki osapuolet edes pyrkisivät noudattamaan liikennesääntöjä.
Vaikka joskus tuntuu että kohteliaisuus on hyvä asia niin liikenteessä pitäisi mennä sääntöjen mukaan.

Paras esimerkki muutaman vuoden takaa. Olin autolla kääntymässä oikealle vihreillä (ei nuolivaloa) ja samalla tietysti paloi jalankulkijoille vihreät mikä tarkoittaa että minulla väistämisvelvollisuus. Suojatien keskellä oli liikenteenjakaja, joten vastakkaisesta suunnasta tullut mummo jäi siihen keskelle viittoilemaan minulle että mene vaan. Mummon takana vaan sattui tulemaan kuulokkeet korvilla ja naama puhelimessa kiinni oleva teini, joka ei mummon viittailuista tietenkään piitannut ja paineli vauhdilla suojatien yli. Menin itse sääntöjen mukaan niin mikään onnettomuus ei ollut lähellä mutta jäi kyllä mieleen hyvin.

Petteri Punakuono

BANNATTU
BANNED
Vaikka joskus tuntuu että kohteliaisuus on hyvä asia niin liikenteessä pitäisi mennä sääntöjen mukaan.

Paras esimerkki muutaman vuoden takaa. Olin autolla kääntymässä oikealle vihreillä (ei nuolivaloa) ja samalla tietysti paloi jalankulkijoille vihreät mikä tarkoittaa että minulla väistämisvelvollisuus. Suojatien keskellä oli liikenteenjakaja, joten vastakkaisesta suunnasta tullut mummo jäi siihen keskelle viittoilemaan minulle että mene vaan. Mummon takana vaan sattui tulemaan kuulokkeet korvilla ja naama puhelimessa kiinni oleva teini, joka ei mummon viittailuista tietenkään piitannut ja paineli vauhdilla suojatien yli. Menin itse sääntöjen mukaan niin mikään onnettomuus ei ollut lähellä mutta jäi kyllä mieleen hyvin.
Toinen vaaran paikka on se kun joku autoilija pysähtyy ja viuhtoo pyöräilijälle että mee vaan yli, vaikka pyöräilijä olisi väistämisvelvollinen. Sitten toisesta suunnasta lähestyy auto joka jyrää pyöräilijän koska ei hoksannut että "ystävällinen" autoilija tekee tollasen ratkaisun. Kerran tapahtunut mulle. Yksi autolija jäi keskelle tietä viuhtomaan mulle, mutta olin hereillä enkä hyökännyt toisesta suunnasta tulevan auton eteen pyörällä. Joku kakara olisi voinut mennäkin kun autoilija viuhtoo.

juhei

Tukijäsen
Jotkut autoilijat eivät taas tajua vilkun käytön tarkoitusta kaistaa vaihdettaessa. Hidastellaan tai kiihdytellään että löytyisi se sopiva rako ja vasta sitten laitetaan vilkku päälle kun huomataan että tuohon väliin sopii. Jos laittaisi sen vilkun päälle heti niin sieltä löytyisi helpommin se paikka ja muut tietäisivät mitä se kuski aikoo tehdä ja voisivat ennakoida paremmin

BANNATTU
BANNED
Premium-jäsen
Team Intel
Team NVIDIA
Team Apple
Jotkut autoilijat eivät taas tajua vilkun käytön tarkoitusta kaistaa vaihdettaessa. Hidastellaan tai kiihdytellään että löytyisi se sopiva rako ja vasta sitten laitetaan vilkku päälle kun huomataan että tuohon väliin sopii. Jos laittaisi sen vilkun päälle heti niin sieltä löytyisi helpommin se paikka ja muut tietäisivät mitä se kuski aikoo tehdä ja voisivat ennakoida paremmin
Sori. Täytyy mennä kun on tilaa!

Tähän liittyen. Auton hajoamisesta johtuen piti kävellä Prismaan. Mentiin puolison kanssa kahestaan niin saa kannettua isot ostokset kestokasseissa ja selkärepussa.
Käveltiin siinä vierekkäin yhdistetyllä pyörätie ja jalkakäytävällä, sitten kuuluu fillaristin kellon rimpautus takaa.
Nähtiin fillaristi hyvissä ajoin kun fillaristi käytti sitä kelloa hyvissä ajoin, siirryttiin kävelemään jonossa, fillaristi meni ohi, matka jatkuu.

Ihan vain selvennyksen vuoksi, sillä fillaristilla olisi ollut tilaa mennä meidän kahden vierestä vaikka käveltiin vierekkäin.
Mutta minusta tämä nyt kuuluu vain sivistyneeseen pöyräily/kävely-etikettiin että näin toimitaan.
Ja ainahan voi olla sitä vastaan tulevaa liikennettä pöyräilijöiden osalta, tämä on tosin tuppukylä, joten tuota ongelmaa ei ole.

Mutta itse en koskaan ota itseeni fillaristien kellonkäyttöä, ja aika harvassa nuo kerrat kun tulee kävellen oltua liikenteessä.
Jossain vähänkin enemmän populaatiota olevassa ja vilkkaammassa kaupungissa me puolison kanssa käveltäisiin jonossa eikä vierekkäin.

Sen pyöränkellon käytön tarkoitus ei tosiaan ole ilmoittaa että "menkää edestä pois vitun idiootit" vaan "tiedoksenne että takaa tulee polkupyörä".
Meinaatko että jokaisen pyöräilijän pitäis ennen jokaista kävelijää kilistää kelloa, vaikka tilaa olis niin reilusti, että varmasti mahtuu hyvin ohi?

juhei

Tukijäsen
Meinaatko että jokaisen pyöräilijän pitäis ennen jokaista kävelijää kilistää kelloa, vaikka tilaa olis niin reilusti, että varmasti mahtuu hyvin ohi?
En tietenkään enkä sitä tuossa sanonutkaan vaan viittasin tilanteeseen missä kelloa käytetään ja mitä se tarkoittaa

En tietenkään enkä sitä tuossa sanonutkaan vaan viittasin tilanteeseen missä kelloa käytetään ja mitä se tarkoittaa
Ok. Vaikea tulkita, kun en tiennyt viittaatko siihen, että pyöräilijät eivät joidenkin mukaan käytä kelloa, vai siihen että jotkut jalankulkijat vetävät herneen nenään kellon soitosta / säikähtävät.

Kyllä sekin pyöräillessä vituttaa kun siellä ollaan mies ja nainen koko pyörätien leveydeltä ja vielä koira pitkän narun päässä ja joku 4v kersa nuolee jotain koirankakkoja yksin siellä 6 metrin päässä edellä. Ja sitten katsotaan vihaisena kun rimpauttaa kelloa hyvissä ajoissa ja joutuvat sen koiran kerimään sieltä ja sen kersan keräämään sivuun. Itse toki hidastan että kerkeää vaikka pysähtyä, kun lapset ja koirat voivat olla todella yllätyksellisiä. Mutta kyllä joillakin on pää kusta täynnä kun ei tajuta että pyörätie ei ole oma olohuone ja koko tietä ei voi noin vain ottaa haltuun. Jos menet koko pyörätien leveydeltä niin se on sinun vastuullasi välillä seurata taaksekin päin asioita.

Nuo yhdistetyt jalankulu- ja pyörätiet vatii molempien osapuolien yhteisymmarrystä. Voin kuvitella sen vitutuksen määrän kun yrität fillaroida, ja sielä on joku lapsiperhe koirineen ja äänekkäineen äpäröineen tukkimassa koko paskan. Itse lähden siitä liikkeelle että se pöyräilijä rimpauttaa sitä kelloa ihan syystä, ja kaiken sujuvuuden takia.

Ja, ei. Itse en ole pyöräilijä. Muutaman keran kesässä tulee pyöräiltyä satunnaisesti, mutta mitään agendaa tämän suhteen ei ole.

Oma kokemus muista pyöräilijöistä on, että sitä kelloa ei voi jostain syystä käyttää silloin kun sille olisi tarvetta. Ei ole kovin harvinaista, että jos epähuomiossa kävelee turhan keskellä yhdistettyjä jalka/pyöräteitä tms. vastaavissa paikoissa niin takaa sotketaan ohitse niin että tanko lähes hipaisee kättäni ja näytetään selkeästi tuohtuneelta. Virhehän siinä tuli itse tehtyä, mutta hieman ketuttaa katsoa perään että kyllä siinä ohittavasta pyörästä olisi se kellokin löytynyt, jota olisi voinut toki käyttää mutta lienee jo ruostunut käyttökelvottomaksi...

Että pisteet niille jotka sitä kelloa uskaltaa käyttää.

DarkkiFIN

Sosiaalisesti etääntynyt
Pakastin levis viime yön aikana ja jääkaapin puolikin tuntuu aavistuksen lämpöseltä. Ylläri että se leipoo viikonloppuna kiini, kun nyt menee maantantaille että tapahtuu mitään. Täytyypi lähtä kaivamaan kylmälaukku varastosta ja heittää kylmäkallet partsille, sielä kun onneks on sentään kympin verran pakkasta.

juhei

Tukijäsen
Vyöruusu. Ihottuma ei ehtinyt pahaksi ja lähti lääkityksellä helpottamaan ja melkein kokonaan jo hävinnyt mutta muutaman on nyt päivän jatkunut satunnainen kipu selässä/kyljessä/vatsassa. Sen mitä netistä olen lukenut niin tämmöinen kipu voi jatkua päiviä, viikkoja tai kuukausia

?..

Vyöruusu. Ihottuma ei ehtinyt pahaksi ja lähti lääkityksellä helpottamaan ja melkein kokonaan jo hävinnyt mutta muutaman on nyt päivän jatkunut satunnainen kipu selässä/kyljessä/vatsassa. Sen mitä netistä olen lukenut niin tämmöinen kipu voi jatkua päiviä, viikkoja tai kuukausia
Herpeshän elää siellä hermoganglioissa. Varmaan siitä kipu johtuu. Sitten akuutin vaiheen jälkeen uinuu siellä lepotilassa, odottaen hetkeä, milloin pääsee taas iskemään uudelleen.

juhei

Tukijäsen
Herpeshän elää siellä hermoganglioissa. Varmaan siitä kipu johtuu. Sitten akuutin vaiheen jälkeen uinuu siellä lepotilassa.
Kivun syy on selvä tietenkin, mutta kaikesta lukemastani päätellen tämä joko loppuu tai jatkuu, eikä mitään tietoa miten pitkään. Vituttaa jo muutaman päivän jälkeen, ja vituttaa varmasti enemmän jos tämä kestää vaikka pari kuukautta

Herpeshän elää siellä hermoganglioissa. Varmaan siitä kipu johtuu. Sitten akuutin vaiheen jälkeen uinuu siellä lepotilassa, odottaen hetkeä, milloin pääsee taas iskemään uudelleen.
Tosiaan vesirokkovirus tuon vyöruusun aiheuttaa. Herpesviruksiinhan sekin kuuluu, mutta siis eri vekkuli kuin tavallisesti herpekseksi kutsuttu herpes simplex.
Toimintamalli kyllä joo sama, eli jää odottelemaan sopivaa hetkeä, jolloin aktivoitua taas.
Kivun syy on selvä tietenkin, mutta kaikesta lukemastani päätellen tämä joko loppuu tai jatkuu, eikä mitään tietoa miten pitkään. Vituttaa jo muutaman päivän jälkeen, ja vituttaa varmasti enemmän jos tämä kestää vaikka pari kuukautta
Kyllä se kipu onneksi lakannee jo parissa viikossa, jos sait lääkkeetkin nopeasti ja olet kohtuullisen nuori. Itelläni oli kesällä myös tuo riesa ja samanlaisia keloja, kun netissä kerrotaan, että voi jäädä kivut vuodeksikin tms. Käsittääkseni jos se akuuttivaihe ei pääse äitymään pahaksi, niin todennäköisesti myöskään kivut eivät jää niin pitkäaikaisiksi.

juhei

Tukijäsen
Kyllä se kipu onneksi lakannee jo parissa viikossa, jos sait lääkkeetkin nopeasti ja olet kohtuullisen nuori. Itelläni oli kesällä myös tuo riesa ja samanlaisia keloja, kun netissä kerrotaan, että voi jäädä kivut vuodeksikin tms. Käsittääkseni jos se akuuttivaihe ei pääse äitymään pahaksi, niin todennäköisesti myöskään kivut eivät jää niin pitkäaikaisiksi.
Ikää on mutta ihottuma ei tosiaan ehtinyt pahaksi, kolmessa kohtaa puolikkaan kämmenen kokoisella alueella ihottumaa ja lääkkeet alkoivat siihen toimimaan. Ehkä 3-4 päivää ekasta oireesta meni lääkityksen aloitukseen mutta toivotaan parasta.

Vitutukseen voisi lisätä ehkä sen että en itse aluksi tajunnut mistä kyse, luulin että selässä vaan joku hiertymä joka kutiaa ja sit pari päivää myöhemmin kun kylkeen ja vatsaan tuli lisää niin tajusin homman ja lähdin lääkäriltä kyselemään lääkitystä.

Suomalainen WikiPedia... Oli aihe mikä tahansa, niin suomalainen Wiki on about viiden lauseen mittainen.

Esim. Eicca Toppinen Suomi-wiki: Eicca Toppinen

Ja sama englannin kielisessä Wikissä: Eicca Toppinen
Hassusti välillä on ihan muilla kielillä paljon kattavampaa tekstiä, artikkelista riippuen. Englanti ei aina voita, vaikka on tyypillinen lingua franca. Kielivalikosta näkee keltaisella tähdellä koristeltuna kattavimman version jostain artikkelista ja se saattaa jopa olla ruotsiksi tai japaniksi tai millä tahansa muullakin, mutta en ole koskaan törmännyt suomalaiseen artikkeliin, joka olisi kruunun haalinut itselleen. Tuntuu, että aina hävitään vähintäänkin naapurille tai sitten anglofoneille.

ttm

Suomalainen WikiPedia... Oli aihe mikä tahansa, niin suomalainen Wiki on about viiden lauseen mittainen.
Tuntuu, että aina hävitään vähintäänkin naapurille tai sitten anglofoneille.
Tiesittekö muuten, että niitä artikkeleita pääsee kuka tahansa täydentämään? Tietysti helpompi valittaa internetissä että miksei muut tee minun puolesta kuin laittaa itse tikkua ristiin.

Vituttaa kun meillä on aina niin kauhea sotku ja naapurissa on niin siistiä?

Petteri Punakuono

BANNATTU
BANNED
Tiesittekö muuten, että niitä artikkeleita pääsee kuka tahansa täydentämään? Tietysti helpompi valittaa internetissä että miksei muut tee minun puolesta kuin laittaa itse tikkua ristiin.

Niin no, ehkä ne Pisa-pisteet ei teekään meistä niin kovin paljon parempia kuin muista. Kaikki on niin vaikeeta ja raskasta nykyajan suomalaiselle. Ei jaksa, ei pysty. Äiti tuu pyyhkiin! ;)

Chromecast (3rd gen) kuvan kulmissa näkyy pyöristykset, eli kuva ei mene ihan kulmiin saakka. Googlettelemalla asiaa selvisi, että moni muukin törmännyt tähän ongelmaan, myös Ultran kanssa. No onneksi löytyy 2nd gen versio vielä kaapista, missä ei ole tätä ongelmaa.

Kotimainen wikin täyttäminen ei houkuta ku englanniksi saa parempaa tietoa paremmilla linkeillä. Suomalaiset osaa englantia nii hyvin että ne joilla innostusta riittäis ton tekemiseen ei yleensä sitä sit itse tarvitse. Enpä edes muista milloin suomiwikiä olis käyttänyt muuhun kuin kääntämiseen(lajien nimet, teknisten osien nimet yms.).

Kotimainen wikin täyttäminen ei houkuta ku englanniksi saa parempaa tietoa paremmilla linkeillä. Suomalaiset osaa englantia nii hyvin että ne joilla innostusta riittäis ton tekemiseen ei yleensä sitä sit itse tarvitse. Enpä edes muista milloin suomiwikiä olis käyttänyt muuhun kuin kääntämiseen(lajien nimet, teknisten osien nimet yms.).
Ja myös on usein se ongelma että englantia hyvin osaavilla, varsinkin teknisillä ihmisillä (aka nörtit), tuntuu olevan suomen kielioppi sen verran hataralla pohjalla, ettei niistä wiki-artikkeleista tulisi kovin häävejä lukea. Sen takia parempi tehdä englanniksi kattava artikkeli, joka samalla tavoittaa suuremman yleisön kuin pelkät suomalaiset.

:facepalm:

Vaikea täydentää kun on hakemassa sitä tietoa sieltä, niin tyhjästä on paha nyhjästä. Ja paha rueta täydentään jotain täysin oman osaamisen ulkopuolelta. Luulis tuon olevan itsestään selvää, mutta ilmeisesti ei...

ttm

:facepalm:

Vaikea täydentää kun on hakemassa sitä tietoa sieltä, niin tyhjästä on paha nyhjästä. Ja paha rueta täydentään jotain täysin oman osaamisen ulkopuolelta. Luulis tuon olevan itsestään selvää, mutta ilmeisesti ei...
Niin no, tuossa valitettiin, että "olipa aihe mikä tahansa". Mutta näin jälkeenpäin ajatellen vitutuksen aihe ei tainnutkaan olla suomenkielisen wikipedian laadukkuus, vaan se, että ei itse saa valmista tietoa suoraan suomeksi.

Toisekseen, ei sitä tietoa tarvitse tyhjästä nyhjästä, sen voi kääntää sieltä englanninkielisestä versiosta. Jos ei englanti taivu, niin translate.google.com auttaa pitkälle. Siistii vain kieliasun ja poistaa tarvittaessa kohdat, jotka näyttävät käsittämättömältä, eikä osaa englanninkielisestä versiosta ymmärtää, mitä on tarkoitettu. Merkitsee sitten sivulle, että tämä on käännösartikkeli, kohta sitä joku sitten siistii ja täydentää.

Tai sitten odottelee, että Joku Muu hoitaa.

Tai sitten opettelee sitä englantia.

Tai käy etsimässä lähdemateriaalia kirjastosta.

Edit: niin siis, en tarkoita sitä, että yhteisprojekteihin pitäisi väkisin osallistua, mikäli on täysin kyvytön. On kuitenkin huvittavaa vittuuntua ja valittaa siitä, että tämänkin kaltainen valtava ja laadukas yhteisprojekti on huonompi kuin toinen, jonka rakentamiseen on olemassa helvetin paljon enemmän resursseja. Ehkä tämä on jokin sukupolvien välinen ero, olisitpa ollut etsimässä suomenkielistä tietoa internetistä 20 vuotta sitten, nyt ollaan jo melkoisen pitkällä.

Viimeksi muokattu:
On muuten vale, että ”kuka tahansa” voi muokata wikiä. Nimittäin kokemuksella voin sanoa, että niin ei ole!

Jos hetkeksi saa muokkauksia tehtyä, onneksi olkoon. Yleensä ne poistetaan vuorokauden kuluessa. Ellet ole aktiivinen jäsen niin modet antaa kenkää. Pitää myös osallistua keskusteluihin ja jättää muille tarkastettavaksi mitä on päivitellyt.

Se on erittäin tarkkaa puuhaa. Jos siis haluaa nimenomaan Wikipediaan jälkensä jättää.

Niin no, tuossa valitettiin, että "olipa aihe mikä tahansa". Mutta näin jälkeenpäin ajatellen vitutuksen aihe ei tainnutkaan olla suomenkielisen wikipedian laadukkuus, vaan se, että ei itse saa valmista tietoa suoraan suomeksi.

Toisekseen, ei sitä tietoa tarvitse tyhjästä nyhjästä, sen voi kääntää sieltä englanninkielisestä versiosta. Jos ei englanti taivu, niin translate.google.com auttaa pitkälle. Siistii vain kieliasun ja poistaa tarvittaessa kohdat, jotka näyttävät käsittämättömältä, eikä osaa englanninkielisestä versiosta ymmärtää, mitä on tarkoitettu. Merkitsee sitten sivulle, että tämä on käännösartikkeli, kohta sitä joku sitten siistii ja täydentää.

Tai sitten odottelee, että Joku Muu hoitaa.

Tai sitten opettelee sitä englantia.

Tai käy etsimässä lähdemateriaalia kirjastosta.

Edit: niin siis, en tarkoita sitä, että yhteisprojekteihin pitäisi väkisin osallistua, mikäli on täysin kyvytön. On kuitenkin huvittavaa vittuuntua ja valittaa siitä, että tämänkin kaltainen valtava ja laadukas yhteisprojekti on huonompi kuin toinen, jonka rakentamiseen on olemassa helvetin paljon enemmän resursseja. Ehkä tämä on jokin sukupolvien välinen ero, olisitpa ollut etsimässä suomenkielistä tietoa internetistä 20 vuotta sitten, nyt ollaan jo melkoisen pitkällä.
Juu kyllä käytän englannin kielistä wikiä jatkuvasti ja juurikin siitä syystä kun suomenkielinen wiki on skeidaa.

Ai valmista suomenkielistä tietoa on ok hakea kirjastosta, muttei Suomi Wikistä? Mitä laiskuutta! Sekä kaikki ihmiset, jotka ovat mennee kouluun opiskelemaan jotain suomeksi! Mitä rienausta! Tekisivät oikeaa tutkimusta aina tulen keksimisestä tämän päivän keksintöihin asti itse ja lopettaisivat muiden työllä ratsastamisen.

Voisitkin muuten avata millaista oli keksiä se tulen käyttö ja kaikki matkalla olevat keksinnöt tietokoneeseen asti kun kerrat sen ääressä vaikutat olevan? Ethän sinä nyt sentään vaan ole missään vaiheessa ratsastanut muiden työllä, vaan olet luonut kaiken käyttämäsi tiedon nollasta lähtien itse ja kirjannut ylös? Suomen ja muiden kielisten Wikipediastakin varmaan puolet on sun käsialaa?

ttm

Juu kyllä käytän englannin kielistä wikiä jatkuvasti ja juurikin siitä syystä kun suomenkielinen wiki on skeidaa.
No niin, englanti sujuu, eli niiden suomenkielisten wikisivujen täydentäminen onnistuisi erinomaisesti?

Ai valmista suomenkielistä tietoa on ok hakea kirjastosta, muttei Suomi Wikistä?
En ole muistaakseni sanonut, ettei valmista tietoa ole ok hakea suomenkielisestä wikipediasta.

Mitä laiskuutta! Sekä kaikki ihmiset, jotka ovat mennee kouluun opiskelemaan jotain suomeksi! Mitä rienausta! Tekisivät oikeaa tutkimusta aina tulen keksimisestä tämän päivän keksintöihin asti itse ja lopettaisivat muiden työllä ratsastamisen.

Voisitkin muuten avata millaista oli keksiä se tulen käyttö ja kaikki matkalla olevat keksinnöt tietokoneeseen asti kun kerrat sen ääressä vaikutat olevan? Ethän sinä nyt sentään vaan ole missään vaiheessa ratsastanut muiden työllä, vaan olet luonut kaiken käyttämäsi tiedon nollasta lähtien itse ja kirjannut ylös? Suomen ja muiden kielisten Wikipediastakin varmaan puolet on sun käsialaa?
:rofl:

Melkoisen korkealentoista settiä. Taisi mennä pointit hiukkasen verran ohi.

ttm

On muuten vale, että ”kuka tahansa” voi muokata wikiä. Nimittäin kokemuksella voin sanoa, että niin ei ole!

Jos hetkeksi saa muokkauksia tehtyä, onneksi olkoon. Yleensä ne poistetaan vuorokauden kuluessa.
Tietenkin siellä on laaduntarkkailu. Se, että kuka tahansa voi wikiin osallistua, ei tarkoita, että mitä tahansa paskaa sinne kirjoittaa, pitäisi sinne jäädä.

Ellet ole aktiivinen jäsen niin modet antaa kenkää. Pitää myös osallistua keskusteluihin
On muuten vale. Nimittäin kokemuksella voin sanoa, että niin ei ole!

ja jättää muille tarkastettavaksi mitä on päivitellyt.
Öh, sehän se on koko wikin idea?

Se on erittäin tarkkaa puuhaa. Jos siis haluaa nimenomaan Wikipediaan jälkensä jättää.
Jos nyt puhutaan siinä kontekstissa, että joku kääntää englanninkielisen wikisivun suomenkieliseksi, on aivan naurettava väite, että lähtökohtaisesti tuo poistetaan ja tekijälle annetaan potkut.

Kuulostaa nyt hieman siltä, että olet ollut tuputtamassa sinne mielipiteitä tms. wikiin kuulumatonta ja katkeroitunut laadunvalvonnasta. Oikaisset tämän mielikuvan laittamalla muutamia esimerkkejä? Sinänsä ei ole mitenkään mahdotonta, että "väärinkäytöksiä laadunvalvonnassa"kin tapahtuisi, mutta ei se todellakaan mikään sellainen "yleensä" ole, että sen takia kannattaisi jättää ne puutteelliset artikkelit kääntämättä, joista löytyy englanniksi kattava versio.

Jaahas, prikaati on läsnä. Olen itse antanut kenkää muille, olen avustanut moderaattorina Wikipediassa. Ehkä nyt tekstini ymmärrettiin väärin, totta helvetissä laaduntarkkailua on, yrittäkää tekin ymmärtää kirjoituksen ajatus eli vastauksena siihen, ”jos ei kelpaa niin tee itse äläkä mussuta”. Se vaatii paneutumista asiaan, ei riitä vain kääntää tekstejä. Tervetuloa kokeilemaan, jos kova kuri kiinnostaa.

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
124 903
Jäsenet
49 059
Uusin jäsen
CFGauss

Hinta.fi

Ylös Bottom