Kellojen kääntelyn typeryys: kansalaisaloite kesäajasta luopumiseksi

Liittynyt
08.08.2021
Viestejä
19
Normaaliaika ei ole kesäaika. Kesäaika keksittiin ensimmäisen maailmansodan aikana energian säästämisen vuoksi. Siitä myös luovuttiin heti sodan päätyttyä.
Sama toistui toisen maailmasodan aikana. Kesäaika otettiin pysyvästi käyttöön 1981 Suomessa.
Loppujen lopuksi pohjoisessa ollaan kellojen siirtelyssä mukana, koska muutkin tekevät niin. Täällä vaikutus rajoittuu lyhyille jaksoille syksylle ja keväälle.
Jos siirtely lopetetaan, normaaliaika on se oikea "normaali". Kesäaika on epänormaali.

edit.typo
Tässä jäi joko tarkoituksella tai talviajan hurmiossa ymmärtämättä ylemmän viestin pointti, joka siis oli se, että nykykäytännössä faktuaalisesti kesäaika on se normaalimpi, suuremman osan vuotta käytössä oleva aika. Tästä päästäänkin siihen, että mitään "normaalia" aikaa ei ole luonnossa olemassa, vaan aika ja keskipäivän ajoittuminen ovat sosiaalisia konstruktioita. Ihminen on keksinyt, että auringon on oltava kello 12 korkeimmillaan (mikä siis ei edes maan sisällä, puhumattakaan koko aikavyöhykkeestä, toteudu täsmällisesti).

Suurempi muutos nykyiseen olisi ottaa nykyinen talviaika pysyväksi käytännöksi. Ei pidä vähätellä illan valoisan ajan lisääntymistä siirryttäessä kesäaikaan. Aina huhtikuussa ihmisten aktiivisuus työpäivän jälkeen lisääntyy selvästi, kun valoa riittää pidempään. Toki lämpenevällä ilmallakin on tähän vaikutuksensa, mutta yhdessä nämä saavat suomalaiset reippailemaan.

Suomen kesä on lyhyt ja valoisa. Talviajassa pimeää tulisi kuitenkin elokuun lopussa jo klo 19 jälkeen. Miksi talviaikaan fiksatioituneet haluavat ehdoin tahdoin ankeuttaa kaikkien elämää tällä tavalla? Nykyinen käytäntöhän tuo sekä kesä- että talviajan parhaat puolet, joten miksi sitä edes pitää muuttaa?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 870
Tässä jäi joko tarkoituksella tai talviajan hurmiossa ymmärtämättä ylemmän viestin pointti, joka siis oli se, että nykykäytännössä faktuaalisesti kesäaika on se normaalimpi, suuremman osan vuotta käytössä oleva aika. Tästä päästäänkin siihen, että mitään "normaalia" aikaa ei ole luonnossa olemassa, vaan aika ja keskipäivän ajoittuminen ovat sosiaalisia konstruktioita. Ihminen on keksinyt, että auringon on oltava kello 12 korkeimmillaan (mikä siis ei edes maan sisällä, puhumattakaan koko aikavyöhykkeestä, toteudu täsmällisesti).

Suurempi muutos nykyiseen olisi ottaa nykyinen talviaika pysyväksi käytännöksi. Ei pidä vähätellä illan valoisan ajan lisääntymistä siirryttäessä kesäaikaan. Aina huhtikuussa ihmisten aktiivisuus työpäivän jälkeen lisääntyy selvästi, kun valoa riittää pidempään. Toki lämpenevällä ilmallakin on tähän vaikutuksensa, mutta yhdessä nämä saavat suomalaiset reippailemaan.

Suomen kesä on lyhyt ja valoisa. Talviajassa pimeää tulisi kuitenkin elokuun lopussa jo klo 19 jälkeen. Miksi talviaikaan fiksatioituneet haluavat ehdoin tahdoin ankeuttaa kaikkien elämää tällä tavalla? Nykyinen käytäntöhän tuo sekä kesä- että talviajan parhaat puolet, joten miksi sitä edes pitää muuttaa?
Asiolla on yleensä ihan syystä nimet. Mutta mitä pointtiisi tulee, niin keäajalla ei ole merkitystä kesällä. Merkitys on vain keväällä ja syksyllä. Ihmisten reippauteen valolla on vaikutusta, etenkin aamuvalolla. Järkevintä olisi jäädä normiaikaan.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
142
Se olis taas jet lag simulaatio päällä. Vaikka kyse vain yhdestä tunnista niin kyllä itsellä ainakin menee se pari viikkoa, että on kroppa täysin sinut muutokseen.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 272
Vuosi vuodelta tämä kellojen siirtely on alkanut tympäisemään entistä enemmä. Ehkä liittyy iän lisääntymiseen, mutta monta viikkoa taas menee, kun nukkumaan menoajat ja heräämiset ovat sekaisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 890
Normaaliaika ei ole kesäaika. Kesäaika keksittiin ensimmäisen maailmansodan aikana energian säästämisen vuoksi. Siitä myös luovuttiin heti sodan päätyttyä.
Sama toistui toisen maailmasodan aikana. Kesäaika otettiin pysyvästi käyttöön 1981 Suomessa.
Loppujen lopuksi pohjoisessa ollaan kellojen siirtelyssä mukana, koska muutkin tekevät niin. Täällä vaikutus rajoittuu lyhyille jaksoille syksylle ja keväälle.
Jos siirtely lopetetaan, normaaliaika on se oikea "normaali". Kesäaika on epänormaali.

edit.typo
No on se kesäaika normaali koska koko minun elinaikanani kesäaika on ollut kauemmin voimassa kuin talviaika. Talviaika on vain 5kk voimassa ja kesäaika 7kk vuodessa. Kyllä tämä on siis normaalia. Se että klo 12 auringon pitäisi olla etelässä on ihan hatusta heitetty juttu ja jonkun keksintöä jolla ei ole mitään tekemistä minkään kanssa.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
230
Kesäaikaa tulee arvostettua ainakin syksyisin. Kerkee jopa jotain tekemään valossa kun töistä pääsee. Tuntuu jotenkin hassulta ku aina valitetaan kun kelloja siirretään eteenpäin mutta kun taas siirretään taakseppäin niin ei mitään ongelmaa tunnu kellään olevan.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 332
Nää "normaaliaika on normaali koska sen nimessä on normaali" tautologiat on kyllä yhtä hienoja kuin nämä toisinaan esim. lainsäätäjien veistelemät "laittomat asiat ovat laittomia koska ne laissa kielletty" -viisaudet.

Se on myös jännä, miten pysyvän talviajan fanittajat aina ehdottaa ratkaisuksi, että kaikki kevät- ja syysiltoihin lisää valoa kaipaavat pysyvän kesäajan kannattajat vain yksinkertaisesti muuttaisivat oman elämänrytminsä ("Herätkää aikaisemmin!"), mutta ilmeisesti toisin päin tämä ei kuitenkaan ole mitenkään mahdollista? :hmm:
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 288
"Normaalia" on se että ollaan kesäajassa. Kesäaikaa kun on suurin osa vuodesta, talviaikaa vain 5kk. Kaikkein helpointa ja pienin muutos olisi jos vaan jätettäisiin talviaika pois. Tuo 5kk on kuitenkin pimeää niin tuo ei näkyisi käytännössä missään ja muuten voitaisiin jatkaa samanlailla kun jo kymmeniä vuosia on menty.
Niin, en minäkään varsinaisesti ymmärrä tuosta argumentista sitä, että miksi se kesäajan valinta olisi "vitut koko homman järkevyydestä". Vastasin siihen, mistä se esimerkki kello viidestätoista tuli, eli siitä, että itsekin ymmärsi, ettei se logiikka (yhteiskunta kyllä säätää nopeasti aikataulunsa uudelleen) mitenkään varmasti päde tähän kesäaika/talviaika-tapaukseen, joten oli ekstrapoloitava tilanteesta, jossa kello olisi täysin vinksallaan aurinkoon nähden (jolloin varmarsti aikataulut olisi vähän pakko korjata). Lisäksi tietenkin mikäli tuo logiikka pitäisi paikkaansa, niin silloinhan se olisi loppujen lopuksi aivan sama, kumpi valitaan, ja mulkkua ja typerää oman pienen ja lyhyen edun tavoittelua olisi nimenomaan tuon ajan valitseminen, joka vaatii sen koko yhteiskunnan aikataulujen säädön. Perustelu, että "no kun normaali" kuulostaa melkoiselta mentaaliakrobatialta. No mutta, voihan siinä olla jotain järkisyitä taustalla, jotka ovat vain jääneet vielä kertomatta hämärän peittoon.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 190
Hitto unhohdin popparit kun tulin lukemaan tätä lankaa. Ja oluen. Täälähän on ääreisvahvasti vedetty natolankaa katsantokannan ympärille ja nlaw kestävät panssarit poteron päälle.
Johtopäätös; ei ole olemassa oikeaa tai väärää aikaa. On vain virhe että kelloa siirrellään edestakaisin, koska siitä seuraa sekaannuksia.
 
Liittynyt
31.10.2019
Viestejä
1 236
No mulla on työaika klo 8-16 riippumatta siitä onko kesäaika vai talviaika. Enkä usko että tuo muuttuu vaikka pysyväksi ajaksi tulisi kumpi tahansa. Kotona olen pakollisten hommien jälkeen "vapaalla" noin 18.00, joskus 19.00 ja se on todella oleellista paljonko on valoisaa aikaa sen jälkeen. Tunti lisää kelpaa mulle, se on monesti yli 50% lisäys käytettävissä olevaan valoisaan aikaan.
Vaihda työpaikkaa sellaiseen, jossa voit olla töissä 7-15. Älä vaadi koko muuta maailmaa siirtelemään kelloja.

Edit. Pahottelut jos et tarkoittanut kellojen siirtelyä vaan kannatat pysyvää kesäaikaa.

Itsellä ei ole mielipidettä kumpi pysyvä aika otetaan käyttöön, koska olen valmis ite järjestämään asiani niin että päivärytmistä tulee sopiva.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 563
Vaihda työpaikkaa sellaiseen, jossa voit olla töissä 7-15. Älä vaadi koko muuta maailmaa siirtelemään kelloja.

Edit. Pahottelut jos et tarkoittanut kellojen siirtelyä vaan kannatat pysyvää kesäaikaa.

Itsellä ei ole mielipidettä kumpi pysyvä aika otetaan käyttöön, koska olen valmis ite järjestämään asiani niin että päivärytmistä tulee sopiva.
En minäkään siirtelystä tykkää mutta jos se on ainoa tapa saada kesäksi kesäaika, niin kestän sen. Tällä hetkellä päivän pituus pitenee noin tunnilla viikossa. Siinä ei yksi tunnin siirtymä tunnu missään. Ymmärrän että toiset on siinä herkempiä.

Tämä on outo ajatus että minun, tai jonkun muun pysyvän kesäajan kannattajan, pitäisi vaihtaa työpaikkaa. Ihan niin kuin olisin ainoa, ja koko muu maailma joutuisi kärsimään jotta minulla on mukava aikavyöhyke? Enhän minä itseni puolesta pelkästään puhu. Meitä on monta. Veikkaisin että noin puolet kansasta. Aika vähissä on ne työpaikat jossa työt loppuu klo 15, ellei vuorotyötä lasketa. Eikö normaaliajan kannattaja voisi ihan yhtä hyvin vaihtaa työpaikkaa tai vuorokausirytmiään? Ei kesäajan kannattaja ole yhtään sen itsekkäämpi kuin normaaliajan kannattajakaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
En minäkään siirtelystä tykkää mutta jos se on ainoa tapa saada kesäksi kesäaika, niin kestän sen. Tällä hetkellä päivän pituus pitenee noin tunnilla viikossa. Siinä ei yksi tunnin siirtymä tunnu missään. Ymmärrän että toiset on siinä herkempiä.

Tämä on outo ajatus että minun, tai jonkun muun pysyvän kesäajan kannattajan, pitäisi vaihtaa työpaikkaa. Ihan niin kuin olisin ainoa, ja koko muu maailma joutuisi kärsimään jotta minulla on mukava aikavyöhyke? Enhän minä itseni puolesta pelkästään puhu. Meitä on monta. Veikkaisin että noin puolet kansasta. Aika vähissä on ne työpaikat jossa työt loppuu klo 15, ellei vuorotyötä lasketa. Eikö normaaliajan kannattaja voisi ihan yhtä hyvin vaihtaa työpaikkaa tai vuorokausirytmiään? Ei kesäajan kannattaja ole yhtään sen itsekkäämpi kuin normaaliajan kannattajakaan.
Aivan se ja sama, mitä se kello näyttää, koska yhteiskunta kyllä kääntyy kymmenessä vuodessa sellaiseksi, että aurinkoon nähden rytmi on suunnilleen sama kuin nyt. Olennaista on lopettaa se kellojen veivaaminen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 364
Menipäs vauvan nukuttaminen perseelleen, yritin nukuttaa tavallista unirytmiä aikaisemmin, mutta silti kellonajassa vähän myöhemmin kun kelloja siirrettiin. No eipä vielä nukuttanut ja meni itkuhuudoksi, nyt sitten ollaan väsyraivon puolella ja "normaalikin" nukkumaanmenoaika jo takana ja huuto jatkuu. Vituttaa.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 231
Itseäni vituttaa kellon siirtely. Sen lisäksi aikavyöhykkeet vituttavat. Molemmista on vain haittaa.

Nykyajan globaaliin maailmaan sopisi paljon paremmin se, että kaikkialla käytettäisiin vain UTC-aikaa, jolloin ei tarvitsisi aina miettiä, millähän aikavyöhykkeellä vastapuoli sattuu sijaitsemaan, ja miten ajan saa kommunikoitua sinne ymmärrettävästi.

Näin toimien ei tarvitsisi myöskään kiistellä siitä, onko kesäaika vai normaaliaika parempi. Se on ihan se ja sama, minkä numeroisella ajanhetkellä Suomen keskipäivä sattuu sijaitsemaan. Uuteen kohtaan tottuu nopeasti ja sen jälkeen sitä ei tarvitse enää koskaan muuttaa.
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
993
Itseäni vituttaa kellon siirtely. Sen lisäksi aikavyöhykkeet vituttavat. Molemmista on vain haittaa.

Nykyajan globaaliin maailmaan sopisi paljon paremmin se, että kaikkialla käytettäisiin vain UTC-aikaa, jolloin ei tarvitsisi aina miettiä, millähän aikavyöhykkeellä vastapuoli sattuu sijaitsemaan, ja miten ajan saa kommunikoitua sinne ymmärrettävästi.

Näin toimien ei tarvitsisi myöskään kiistellä siitä, onko kesäaika vai normaaliaika parempi. Se on ihan se ja sama, minkä numeroisella ajanhetkellä Suomen keskipäivä sattuu sijaitsemaan. Uuteen kohtaan tottuu nopeasti ja sen jälkeen sitä ei tarvitse enää koskaan muuttaa.
Tämähän on käytössä Venäjällä. Sieltä voi kysellä, miten on onnistunut?
 
Liittynyt
11.03.2022
Viestejä
37
Samaa ihmettelen mitä muutama täällä. Miten se valittu pysyvä aika enää yksilötasolla muka vaikuttaisi kun siirtelystä luovutaan.

Se tunti valoisaa mitä nyt saadaan kelloja siirtämällä ei täällä vaikuta kuin pari viikkoa. Valoisuushan lisääntyy joka tapauksessa keväällä ja vähenee syksyllä. Ja sitten on joko koko ajan valoisaa tai koko ajan pimeää.

Ehkä jossain keski-Euroopassa tai etelämpänä voi olla merkitystä kumpi aika valitaan, mutta ei täällä pohjoisessa.

Eli ihan sama mulle mikä aika, kunhan siirtely loppuu.
 
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
1 029
Mulle ihan sama kans mihin aikaan jäädään, kunhan toi joutava veivuu loppuu. Aina sama homma kun kesäaikaan siirtyy, aivot ei ymmärrä sunnuntai-iltana tuntia aiemmin, että nyt pitäis väsyttää ja vaistomaisesti alkaa valvottaa vaan enemmän kun miettii että saako tässä ajoissa unta.. Eli hereillä olin taaskin vielä 00.30 aikaan ja kello herätti 6 jälkeen. Itellä ainakin virkeydessä aika merkittävä ero, että nukkuuko 5,6 vai 7 tuntia.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Mulle ihan sama kans mihin aikaan jäädään, kunhan toi joutava veivuu loppuu. Aina sama homma kun kesäaikaan siirtyy, aivot ei ymmärrä sunnuntai-iltana tuntia aiemmin, että nyt pitäis väsyttää ja vaistomaisesti alkaa valvottaa vaan enemmän kun miettii että saako tässä ajoissa unta.. Eli hereillä olin taaskin vielä 00.30 aikaan ja kello herätti 6 jälkeen. Itellä ainakin virkeydessä aika merkittävä ero, että nukkuuko 5,6 vai 7 tuntia.
Tuossa ei kyllä ole mitään tekemistä sen tunnin siirron kanssa vaan kyse on sinun omasta psykologisesta ongelmasta. Olisit mennyt samaan aikaan nukkumaan kuin ennenkin, niin ei sitä tuntia olisi edes huomannut.

Näistä viesteistä hyvin huomaa, että monelle se ongelma on itse luotu, eikä varsinaisesti liity mitenkään kellojen siirtoon.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 332
Se tunti valoisaa mitä nyt saadaan kelloja siirtämällä ei täällä vaikuta kuin pari viikkoa.
Ei niin, koska kellot siirretään niin myöhään keväällä (tai aikaisin syksyllä). Sen sijaan jos oltaisiin pysyvässä kesäajassa, tulisi suunnilleen toimistotyöaikaa tekeville noin 200 valoisaa vapaa-ajan tuntia lisää vuositasolla.

Tämä on ainakin itselleni se ainoa syy pysyvän kesäajan kannattamiseen, koska teen tuota tyypillistä n. 08-16 työaikaa ja mulla on ulkoharrastuksia, jotka vaativat valoa.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
558
Ei niin, koska kellot siirretään niin myöhään keväällä (tai aikaisin syksyllä). Sen sijaan jos oltaisiin pysyvässä kesäajassa, tulisi suunnilleen toimistotyöaikaa tekeville noin 200 valoisaa vapaa-ajan tuntia lisää vuositasolla.

Tämä on ainakin itselleni se ainoa syy pysyvän kesäajan kannattamiseen, koska teen tuota tyypillistä n. 08-16 työaikaa ja mulla on ulkoharrastuksia, jotka vaativat valoa.
Eikös työnantajan kannata sitten syödä hyötysi siirtämällä työaikaa vastaavasti myöhemmäksi, jotta ihmiset ovat keskimäärin virkeämpänä töissä?
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 332
Eikös työnantajan kannata sitten syödä hyötysi siirtämällä työaikaa vastaavasti myöhemmäksi, jotta ihmiset ovat keskimäärin virkeämpänä töissä?
Ensinnäkin, työnantaja (valtio) ei kyllä mitenkään kovin helposti saa virastotyöaikaa toiseksi muutettua. Toisekseen, mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, että ihmiset olisivat jotenkin virkeämpiä (ainakaan mitenkään merkittävissä määrin) pysyvässä talviajassa, tai edes tässä tyhmässä nykyvälppäyksessä?

Ja ennen kuin lähdet selittämään mitään siitä kuinka valo tahdistaa heräämistä, niin täällä on ison osan vuodesta joka tapauksessa niin pimeää aamuisin, että kukaan normaalia päivätyötä tekevä ei siitä pahemmin iloa saa. Ja minä ainakin nukun pimeässä joka tapauksessa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 559
Eikös työnantajan kannata sitten syödä hyötysi siirtämällä työaikaa vastaavasti myöhemmäksi, jotta ihmiset ovat keskimäärin virkeämpänä töissä?
Jäänyt käsitys että aktiiviaikaa on pikkuhiljaa siiretty myöhäisemmäksi, eli se tahto tila on ennemminkin siirtää kelloja taaksepäin.
Tuo 200 tuntia, se ei avautunut miten se oli laskettu, tai siis missä päin palloa. Joka tapauksessa toimihenkilöiden osalta aikoinaan liukuvatyöaika on mahdollistanut sen haluaako aamu vai iltapainotteisesti työskennellä.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 231
Tämähän on käytössä Venäjällä. Sieltä voi kysellä, miten on onnistunut?
Miksi valehtelet?

Venäjällä ei ole käytössä UTC, vaan siellä on käytössä 11 eri aikavyöhykettä:

1648451078891.png

(Venäjän aikavyöhykkeistä ei liene tarpeen jatkaa tässä ketjussa, turhaa keskustelun paskomista vaan. Sillä ei ole mitään merkitystä Suomen kannalta, mitä aikaa siellä käytetään.)
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 332
Jäänyt käsitys että aktiiviaikaa on pikkuhiljaa siiretty myöhäisemmäksi, eli se tahto tila on ennemminkin siirtää kelloja taaksepäin.
Haluatko vähän avata päättelyketjuasi?

Tuo 200 tuntia, se ei avautunut miten se oli laskettu, tai siis missä päin palloa.
Se on laskettu Suomessa, koska Timbuktun aikakäsityksellä ei ole kauheasti relevanssia tähän keskusteluun. Se on laskettu sillä oletuksella, että keskimäärin vapaa-aika on ihmisillä arkisin suunnilleen 17-23 välillä ja viikonloppuisin 08-23.


Joka tapauksessa toimihenkilöiden osalta aikoinaan liukuvatyöaika on mahdollistanut sen haluaako aamu vai iltapainotteisesti työskennellä.
Niin, edelleen sitä omaa työaikaa voi kyllä jonkin verran säätää, mutta ei muiden. Minä voisin toki aloittaa työni vaikka jo viideltä, mutta päiväkoti aukeaa vasta seiskalta ja minun työni riippuvat muiden ihmisten töistä, joten aika usein on kaikenlaisia palavereita iltapäivällä jne.
 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
406
Aika paljon kivampi mennä aamulla töihin kun on valoisaa. Nyt taas hetken joutuu aamulla heräämään pimeässä. Etenkin työmatkapyöräilyssa aamun pimeys on aika hanurista, paljon pirteämpää on kylpeä aamulla auringonvalossa.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 851
Aika paljon kivampi mennä aamulla töihin kun on valoisaa. Nyt taas hetken joutuu aamulla heräämään pimeässä. Etenkin työmatkapyöräilyssa aamun pimeys on aika hanurista, paljon pirteämpää on kylpeä aamulla auringonvalossa.
Niin. Hetken. Ja tämä koskee siis heitä jotka menevät töihin hyvin varhaiseen aikaan. Syksystä talveen olet joka tapauksessa kulkenut pimeässä, ja nyt tämä hetken vaikutus siirtelyn johdosta harmittaa? Saadaan kumminkin loppupäähän tuota valoa ja saataisiin enemmänkin jos olisi aina tämä pysyvä kesäaika.
 
Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
366
Oma elimistö menee taas muutamaksi viikoksi jumiin tästä siirrosta. Tänään työporukka lähti iloisesti syömää jo nyt (klo 11, eli "edellistä aikaa" kello kymmeneltä). Viime viikolla tähän aikaan on just ja just aamupalan syönyt ja nyt jotkut vetää jo lounasta o_O Olen salaa kateellinen ihmisille, jotka pystyvät elämään "orjallisesti" kellon mukaan ja kääntämään päänsä uuteen aikaan tuosta vain.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 534
Onneksi nykyään ei tarvitse itse käännellä kellojen viisareita vaan se tapahtuu automaattisesti. Menee vaan aina hetki kun elimistö tottuu muutokseen. Mutta onhan tämä turhuutta ja typeryyttä.
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 563
Olkkarin seinälläkin digitaalinen kello? :)
Ai onko jollakin vielä seinäkello? :D

Liedestä löytyy vielä sellainen muinaisjäänne kuin manuaalisesti siirrettävä kello. Eiköhän sekin korjaannu seuraavassa päivityksessä. Edellisessä autossa piti itse laittaa ruksi kesäaikakohtaan, nykyisessä sekin menee automaattisesti. Ei siis tarvitse kelloihin juurikaan koskea.
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
993
Miksi valehtelet?

Venäjällä ei ole käytössä UTC, vaan siellä on käytössä 11 eri aikavyöhykettä:



(Venäjän aikavyöhykkeistä ei liene tarpeen jatkaa tässä ketjussa, turhaa keskustelun paskomista vaan. Sillä ei ole mitään merkitystä Suomen kannalta, mitä aikaa siellä käytetään.)
Pahoillani. Kuvittelin jostain lukeneeni, että olivat lakkauttaneet nuo aikavyöhykkeet ja olisi sama aika koko maassa. En mistään tarkistanut vaan menin mutulla, mikä oli suuri virhe.

Ja sitten olin muistavani, että tuosta uudistuksesta oli suurta haittaa, vaikka tarkoitus oli ilmeisesti, että jos Putin puhuu telkkarissa kuudelta, niin kuudelta se puhuu koko maassa. Mistä olen voinut tämän kehitellä? Olenko lukenut jonkun SciFi kirjan, kun tuntuu niin kaukaa haetulta ajatukselta?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 559
Haluatko vähän avata päättelyketjuasi?
Töihin mennään myöhemmin, harrastukset ja muu touhu myöhemmin, mennään myöhemmin nukkumaan.

Kouluissa mietitään pitäisikö koulut alkaa aamulla myöhemmin .



Se on laskettu Suomessa, koska Timbuktun aikakäsityksellä ei ole kauheasti relevanssia tähän keskusteluun. Se on laskettu sillä oletuksella, että keskimäärin vapaa-aika on ihmisillä arkisin suunnilleen 17-23 välillä ja viikonloppuisin 08-23.
Hämmästelin mistä 200 tuntia tuli, mutta olit laskenut myös ne vapaapäivät.



Suomessa kesällä on pitkät valoisat ajat, joten kesäaika oikein siihen tuo paljo lisää, jos ajatus että kellonsiirto pakottaisi heräämään aiemmin.


Normaaliaikaan taasen valoisa-aika lyhyt.

En keksi miten tuon 200 tuntia sait.

Niin, edelleen sitä omaa työaikaa voi kyllä jonkin verran säätää, mutta ei muiden. Minä voisin toki aloittaa työni vaikka jo viideltä, mutta päiväkoti aukeaa vasta seiskalta ja minun työni riippuvat muiden ihmisten töistä, joten aika usein on kaikenlaisia palavereita iltapäivällä jne.
Mä haluun aurinko seiskalta, muut ei halua, vaan haluavat kasilta, joten käännetään kelloa, jos muut alkaa lipsuun, tehdään sama myöhemmin uudestaan.


En tässä dissaa sinun toivetta että arkialkaisi aiemmin aamulla, vaan sitä että siihen käytetään jotain kellon siirtelyä, millä yritetään saada muut muutamaan vuorokausirytmi itselle sopivaan muotoon.

Tärkeintä olisi päästä tuosta vekslaamisesta eroon. Sinänsä kannattan sitä että palataan ns normaaliaikaan, perustelu se että siitä teknisesti vähiten haittaa. Jos se ei kelpaa, niin seuraava ehdotus sitten se aika mikä olisi näille leveyspiireille se eniten normaali, mutta siis vain yksi vyöhyke ja tasatunti jaolla UTC aikaan.

Jos se ei kelpaa, niin sitten jotain vahvoja perusteluita miksi jokin muu aika ja mitä hyötyä se tuo, kaupallisesti meidän normaali-aika on ollut ihan ok, ja vaikka vallitsema tilanne ehkä nyt tuuppaa enemmän tuntia taaksepäin, niin onko etu riittävä. Ajat, leimat ja mukaanlukien kalenterit siirretään sähköisti ja pohjaa UTC aikaan ja joka tapauskessa homma palloistunut, eli yksittäisten aikavyöhykkeiden painotus vähentynyt.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 571
Pahoillani. Kuvittelin jostain lukeneeni, että olivat lakkauttaneet nuo aikavyöhykkeet ja olisi sama aika koko maassa. En mistään tarkistanut vaan menin mutulla, mikä oli suuri virhe.

Ja sitten olin muistavani, että tuosta uudistuksesta oli suurta haittaa, vaikka tarkoitus oli ilmeisesti, että jos Putin puhuu telkkarissa kuudelta, niin kuudelta se puhuu koko maassa. Mistä olen voinut tämän kehitellä? Olenko lukenut jonkun SciFi kirjan, kun tuntuu niin kaukaa haetulta ajatukselta?
Jos muistan oikein (jotain traveller ohjelmaa katsellut) niin Venäjällä on noi aikavyöhykkeet käytössä, ainoa poikkeus on junat. Niiden aikataulu on aina Moskovan aikaa merkitty oli asema mikä tahansa. Tullut matkailijoille yllätyksenä kun menneet Venäjän läpi junalla ja pysähdyskaupungeissa juna-aikataulut menneet pieleen.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
438
Uskomatonta että saadaan taas iltoihin valoa! Kesäaika on parhautta!

Illalla nukkumaan uutta aikaa 21:00 niin kyllä pirteänä heräsi hieman ennen 06 (ilman herätyskelloa tietenkin). Työmatkalla oli hieman pimeämpi, mutta aurinko oli kuitenkin jo noussut. Kohta on kesäaikanakin jo ennen 06 valosaa, joten menee nekin tunnit hukkaan. Voisi olla vielä super-kesäaika muutaman kk keskikesällä EESST.

Ihan turha selittää näitä lopettakaa työt aikaisemmin. Itse lopetan viimeistään 15 ja silti mitä enemmän valoisaa illalla, sitä parempi.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
94
Pahoillani. Kuvittelin jostain lukeneeni, että olivat lakkauttaneet nuo aikavyöhykkeet ja olisi sama aika koko maassa. En mistään tarkistanut vaan menin mutulla, mikä oli suuri virhe.

Ja sitten olin muistavani, että tuosta uudistuksesta oli suurta haittaa, vaikka tarkoitus oli ilmeisesti, että jos Putin puhuu telkkarissa kuudelta, niin kuudelta se puhuu koko maassa. Mistä olen voinut tämän kehitellä? Olenko lukenut jonkun SciFi kirjan, kun tuntuu niin kaukaa haetulta ajatukselta?
Ei nyt yhtä iso kuin Venäjä, mutta Kiinassa on vain yksi aikavyöhyke.
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 563
Jos se ei kelpaa, niin sitten jotain vahvoja perusteluita miksi jokin muu aika ja mitä hyötyä se tuo, kaupallisesti meidän normaali-aika on ollut ihan ok, ja vaikka vallitsema tilanne ehkä nyt tuuppaa enemmän tuntia taaksepäin, niin onko etu riittävä. Ajat, leimat ja mukaanlukien kalenterit siirretään sähköisti ja pohjaa UTC aikaan ja joka tapauskessa homma palloistunut, eli yksittäisten aikavyöhykkeiden painotus vähentynyt.
Kaupallisesti, jos naapurimaat Ruotsi ja Viro siirtyvät pysyvään kesäaikaan kuten ilmeisesti olisivat tekemässä, niin tulee vaan sekaannusta jos Suomi siinä välissä jää normaaliaikaan. Pohjois-eteläsuunnassa siirtyminen Suomesta Viroon ja olisi tunnin aikaero. Aikaerot tulisi olla itä-länsisiirtymissä, ei pohjois-etelä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 058
Kaupallisesti, jos naapurimaat Ruotsi ja Viro siirtyvät pysyvään kesäaikaan kuten ilmeisesti olisivat tekemässä, niin tulee vaan sekaannusta jos Suomi siinä välissä jää normaaliaikaan. Pohjois-eteläsuunnassa siirtyminen Suomesta Viroon ja olisi tunnin aikaero. Aikaerot tulisi olla itä-länsisiirtymissä, ei pohjois-etelä.
Miksi tämä olisi millään tavalla ongelmallista? Britteinsaarilta etelään siirryttäessä on aikavyöhyke vaihtunut jo vaikka kuinka ja pitkään etelään mennessä, eikä siitä mitään suurempia ongelmia ole kenellekään seurannut.
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 563
Miksi tämä olisi millään tavalla ongelmallista? Britteinsaarilta etelään siirryttäessä on aikavyöhyke vaihtunut jo vaikka kuinka ja pitkään etelään mennessä, eikä siitä mitään suurempia ongelmia ole kenellekään seurannut.
Koska se on aina ollut niin. Nyt pitäisi opetella ja huomioida erilaiset aikaerot maiden välillä kuin ennen. Se aiheuttaa sekaannusta pitkäksi aikaa. Varsinkin jos käy niin että suurin osa maista valitsee pysyvän kesäajan. Sen kannatus muissa maissa tuntuu lisääntyvän koko ajan.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Joka vuosi tuntuu yhtä tarpeettomalta mutta eipä ole harmittanut niin paljon että viitsisi nousta barrikaadeille mokomasta asiasta. kiva jos muut jaksatte. Seinäkellon osoittimen siirtäminen ei tosiaan vie mun ajastani montaa sekuntia vuodessa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 559
Kaupallisesti, jos naapurimaat Ruotsi ja Viro siirtyvät pysyvään kesäaikaan kuten ilmeisesti olisivat tekemässä, niin tulee vaan sekaannusta jos Suomi siinä välissä jää normaaliaikaan. Pohjois-eteläsuunnassa siirtyminen Suomesta Viroon ja olisi tunnin aikaero. Aikaerot tulisi olla itä-länsisiirtymissä, ei pohjois-etelä.
Jos EUsta kaksi maata vaihtaa aikavyöhykettä, niin että toinen vaihtaa meidän kanssa samaan, toinen venäjän, niin siinä vaihtuu kahden, jäljelle jää loput. Jos miettii kumman maan kanssa samasta aikavyöhykkeestä enemmän etua, niin Ruotsi on aika vahvoilla. Viron osalta lauttaliikenne , muun aktiivisuuden osalta Ruotsi kirii.


Mutta siinä samaa mieltä, että jos ja toivottavasti EUssa luovutaan kesäajasta, niin se viimeinen kevät tai syksy on hetki jolloin voi puljata tunnin sinne tai tänne, jos jotain etua tiedossa.

Edit:

Suomen ns oikea-aika ilmeisesti suurimassa osassa maata sijainnista riippuen +1h- +2h välillä UTC aikaan, eli jos jotain korjausta mietitään niin se olisi tunti taaksepäin, tunti eteenpäin veisi aikaa nykyisyä enemmän pileen keskiaurinkoaikaan verrattuna, nykyinen normaaliaika on sentäs itäisimmässä suomessa kohdillaan.

Ne työ ja harrastus kellonajat on valikoituneet käyttämämme aikavyöhykkeen mukaan, toki kesäaijan käyttöön otto on sitä vähän lisähämmentänyt.

Jos kyse yksilön heräämisestä, niin en tiedä onko siihen ongelmaan lähestettyvä muuttamalla mittayksiköitä, eikä se mitään parantaisia, jos ville luonollisesti herää viideltä ja kalle kuudelta, niin kelloa siirtämällä, ville herää edelleen tuntia-aiemmin.

Jos ville haluaa töihin seitsemältä ja kalle kahdeksalta, niin kellojen siirtäminen on vähän kiinalainen ratkaisu ongelmaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 563
Mutta siinä samaa mieltä, että jos ja toivottavasti EUssa luovutaan kesäajasta, niin se viimeinen kevät tai syksy on hetki jolloin voi puljata tunnin sinne tai tänne, jos jotain etua tiedossa.
En pidättäisi hengitystä sen suhteen. Päätös voitaisiin saada yksimielisesti läpi niin, että jokainen maa saisi itse valita kumman ajan ottaa käyttöön. Tässä on se ongelma, että maat kyttäävät toisiaan ja panttaavat päätöstään, ja voi olla että EU:sta tulee aikavyöhykkeiden tilkkutäkki. Jokaisesta maasta pitäisi saada päätös kumpi aika otetaan käyttöön, ja se on aika pitkässä kuusessa että kaikki sellaisen saisivat tehtyä. Järkevämpi vaihtoehto olisi, että koko EU siirtyisi joko kesä- tai normaaliaikaan. Tähän tarvittaisiin kuitenkin käsittääkseni kaikkien maiden yksimielinen päätös kumpaan aikaan EU siirtyisi, joten sitä ei tule tapahtumaan.

Eli onhan tästä mukava väitellä ja keskustella, mutta mitään tuskin tulee tapahtumaan vielä vuosikausiin, kiitos EU:n byrokratrian.
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 222
Kaupallisesti, jos naapurimaat Ruotsi ja Viro siirtyvät pysyvään kesäaikaan kuten ilmeisesti olisivat tekemässä, niin tulee vaan sekaannusta jos Suomi siinä välissä jää normaaliaikaan. Pohjois-eteläsuunnassa siirtyminen Suomesta Viroon ja olisi tunnin aikaero. Aikaerot tulisi olla itä-länsisiirtymissä, ei pohjois-etelä.
Jos aikaero Ruotsiin olisi nolla, niin Tornio-Haaparanta -akselilla on oikeasti kaksoiskaupunkitoimintaa rajan kahta puolen ja tuskin siitä nyt ainakaan haittaa olisi että kumpikin puoli käy samaa aikaa. Hyvin marginaalisen pieni osa kansaa, jota tuo koskettaisi, mutta nollasta poikkeava kuitenkin. Nyt kun tekee virolaisten kanssa duunia, niin on eittämättä käytännöllistä että heillä on työssäkäynti synkassa. Jos kohta liukuvan työajan kanssa joutuu kuitenkin tarkkailemaan että milloin Etelä-Helsingin kaverit on paikalla...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
424
Jos keski-Eurooppa menee pysyvään +2 zoneen, niin Suomen olisi järkevintä itseajassa jäädä myös tähän itselleen oikeaan aikaan. Helpottaisi liiketoimintaa yms. Sitten niistä virastoajoista voisi tehdä vaikkapa kansalaisaloitteen, kuten myös huumeiden myynnistä nisteille.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
558
En pidättäisi hengitystä sen suhteen. Päätös voitaisiin saada yksimielisesti läpi niin, että jokainen maa saisi itse valita kumman ajan ottaa käyttöön. Tässä on se ongelma, että maat kyttäävät toisiaan ja panttaavat päätöstään, ja voi olla että EU:sta tulee aikavyöhykkeiden tilkkutäkki. Jokaisesta maasta pitäisi saada päätös kumpi aika otetaan käyttöön, ja se on aika pitkässä kuusessa että kaikki sellaisen saisivat tehtyä. Järkevämpi vaihtoehto olisi, että koko EU siirtyisi joko kesä- tai normaaliaikaan. Tähän tarvittaisiin kuitenkin käsittääkseni kaikkien maiden yksimielinen päätös kumpaan aikaan EU siirtyisi, joten sitä ei tule tapahtumaan.

Eli onhan tästä mukava väitellä ja keskustella, mutta mitään tuskin tulee tapahtumaan vielä vuosikausiin, kiitos EU:n byrokratrian.
En syyttäisi EU-byrokratiaa, vaan edustajien saamattomuutta asiassa. Tässä pitäisi samassa ajassa olevien maiden istua pöytään, ja sopia, etteivät siirry eri aikaan. Mutta kun ei kiinnosta, niin sitten sanotaan että päättäköön kansa. Ei varmaan Jenkeissäkään olisi saatu asiaan tolkkua, jos olisi joka osavaltion äänestäjiltä alettu kyselemään aikavyöhykkeistä.
 
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
1 029
Tuossa ei kyllä ole mitään tekemistä sen tunnin siirron kanssa vaan kyse on sinun omasta psykologisesta ongelmasta. Olisit mennyt samaan aikaan nukkumaan kuin ennenkin, niin ei sitä tuntia olisi edes huomannut.

Näistä viesteistä hyvin huomaa, että monelle se ongelma on itse luotu, eikä varsinaisesti liity mitenkään kellojen siirtoon.
Kiitos tästä diagnoosista.
 

TSN

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
492
Samaa ihmettelen mitä muutama täällä. Miten se valittu pysyvä aika enää yksilötasolla muka vaikuttaisi kun siirtelystä luovutaan.

Se tunti valoisaa mitä nyt saadaan kelloja siirtämällä ei täällä vaikuta kuin pari viikkoa. Valoisuushan lisääntyy joka tapauksessa keväällä ja vähenee syksyllä. Ja sitten on joko koko ajan valoisaa tai koko ajan pimeää.

Ehkä jossain keski-Euroopassa tai etelämpänä voi olla merkitystä kumpi aika valitaan, mutta ei täällä pohjoisessa.

Eli ihan sama mulle mikä aika, kunhan siirtely loppuu.
Kyllä se aika paljon keväisin ja varsinkin syksyisin vaikuttaa. Jos vaikkapa lähdet kotoa mökille klo 16 niin on eri asia onko säkkipimeää klo 17 vai 18. Toisessa ehdit suurin piirtein saada mökin lämpimäksi ja tavarat paikoilleen ennen kuin tulee pimeä. Ja kyllä, on sähkövaloa saatavilla ja ei kaikki mökkeile, mutta on paljon harrastuksia mitkä on mukavampia luonnonvalossa.

Pysyvä talviaika lopettaisi ainakin itseltä mökkeilyt syksyllä noin kuukautta nykyistä aiemmin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 559
Kyllä se aika paljon keväisin ja varsinkin syksyisin vaikuttaa. Jos vaikkapa lähdet kotoa mökille klo 16 niin on eri asia onko säkkipimeää klo 17 vai 18. Toisessa ehdit suurin piirtein saada mökin lämpimäksi ja tavarat paikoilleen ennen kuin tulee pimeä. Ja kyllä, on sähkövaloa saatavilla ja ei kaikki mökkeile, mutta on paljon harrastuksia mitkä on mukavampia luonnonvalossa.

Pysyvä talviaika lopettaisi ainakin itseltä mökkeilyt syksyllä noin kuukautta nykyistä aiemmin.
OK seudulla 20min ja viikko, pohjoisemmassa nopeammin. Jos säkkipimeää, niin todennäköisesti pohjoisemmassa.

No miten oli, niin sinulle olisi tärkeää päästä aiemmin matkaan, jotta voisit nauttia valoisista syys illoista. se ihan hyvä syy, Osa taasen nauttii niistä pimeistä syysilloista.

Mutta tuossa siis se ajatus että haluat herätä aiemmin aamulla jotta voit lähteä aiemmin mökille ja jos lähtö riippuu muista, niin toivot muiden tekevän samoin. Osa on taasen aamu-unisia ja haluavat nukkua pidempään, mennä myöhemmin töihin.
 

TSN

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
492
OK seudulla 20min ja viikko, pohjoisemmassa nopeammin. Jos säkkipimeää, niin todennäköisesti pohjoisemmassa.

No miten oli, niin sinulle olisi tärkeää päästä aiemmin matkaan, jotta voisit nauttia valoisista syys illoista. se ihan hyvä syy, Osa taasen nauttii niistä pimeistä syysilloista.

Mutta tuossa siis se ajatus että haluat herätä aiemmin aamulla jotta voit lähteä aiemmin mökille ja jos lähtö riippuu muista, niin toivot muiden tekevän samoin. Osa on taasen aamu-unisia ja haluavat nukkua pidempään, mennä myöhemmin töihin.
Tätähän tässä on jo vuosia sanottu, että joka tapauksessa puolet kansasta tulee pettymään tehdään kellojen kanssa mitä tahansa. Tässä tilanteessa sentään kaikilla on joskus kurjaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 348
Viestejä
4 212 196
Jäsenet
71 047
Uusin jäsen
kattoo

Hinta.fi

Ylös Bottom