Keinoäly

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
Kukaan insinööri ei kiistä mitään muuta kuin sinun mielikuvituksessasi. Insinöörien yritykset tulevat johtamaan aikapaljon pidemmälle kuin sinun hourailusi aiheesta, josta et ymmärrä, etkä edes halua ymmärtää yhtikäs mitään.

Tietenkin voisi kysyä, mikä pointti osallistumisellasi keskusteluun on, kun haluat vain höpöttää omiasi kuin kylähullu konsanaan?

Eli siis millään psykologialla, filosofialla, aivojen rakenteiden yms tutkinnalla ei ole näiden asioiden kanssa tekemistä.
No se on sinun mielipiteesi, ei sinun tarvitse minua silti erittäin kusipäisesti alkaa haukkumaan vaikka puhunkin ja käsittelenkin näitä asioita eri tavalla.

Itseasiassa tämä on minun aloittamani ketju joten häivy täältä ja tee itse omasi jossa voit selostaa mitä haluat.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Eli siis millään psykologialla, filosofialla, aivojen rakenteiden yms tutkinnalla ei ole näiden asioiden kanssa tekemistä.
No se on sinun mielipiteesi, ei sinun tarvitse minua silti erittäin kusipäisesti alkaa haukkumaan vaikka puhunkin ja käsittelenkin näitä asioita eri tavalla.

Itseasiassa tämä on minun aloittamani ketju joten häivy täältä ja tee itse omasi jossa voit selostaa mitä haluat.
Minä kerron omat mielipiteeni kerro sinä omasi. Voisit siis olla niin ystävällinen ettet mussuta minun mielipiteikseni oman, sangen lennokkaan, mielikuvituksesi tuotteita.

Älä tee ketjuja, jos et ole valmis keskustelemaan asiasta.
 

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
Minä kerron omat mielipiteeni kerro sinä omasi. Voisit siis olla niin ystävällinen ettet mussuta minun mielipiteitäni oman, sangen lennokkaan, mielikuvituksesi tuotteita.

Älä, tee ketjuja, jos et ole valmis keskustelemaan asiasta
Tein ketjun aiheesta "keinoäly" ja siitä minä olen keskustellut koko ajan. Aihetta sivuten.

En ole puuttunut teidän neuroverkko keskusteluunne, eilenkin niitä lueskelin mutta en kommentoinut mitään, koska keinoälyyn riittää aihe-alueita todella paljon ja keskusteltavaa sekä neuroverkoista, näytönohjaimista, filosofiasta, psykologiasta, historiasta... Mikäli me yritämme käytännössä koneesta rakentaa ihmisen kaltaisen "olennon" niin meidän pitää kyllä ymmärtää aika laajalta sektorilta asioita.

Sinä et minua määrää mitä kirjoittelen. Minä en sinua edes yritä määrätä mitä sinä kirjoittelet. Annetaan nyt keskustelun rönsyillä tässä vaan, eri haaroille, joku voi hoksata jostain jotain, mitä sinä tai minä emme ole hoksanneet.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 222
No tässä tapauksessahan kuten itsekin sanot ei kopioida mitään vaan korvataan vain soluja.

Mutta kun puhutaan tietoisuuden siirtämisestä johonkin, se on eri juttu. Enkä kyllä tiedä miksi se tietoisuus pitäisi siirtää vasta kuoleman hetkellä, ja vain yhteen paikkaan. Voisihan sitä ikuista elämää harjoittaa vaikka sadan kopion voimin?
Miten homma muuttuu jo vaikka vaihdetaan 50% niistä aivosoluista kerralla sähköversioihin? Tai 100%? Onko väliä onko noiden solujen sijainti fyysisesti enää kallon sisällä, jos toiminta jatkuu ilman pysähdystä? Tai vaikuttaako se jotain jos toiminta pysähtyy hetkeksi ja et sitä pysty kokemaan, tai vaikka pystyisitkin?

Toisaalta tällä päättelyllä koko tietoisuuden siirtäminen on täysin turhaa.

Oleellista tässä ehkä on, että kokeeko se alkuperäinen organismi kuoleman.
Kuolemaa ei varsinaisesti voi olla kokemassa, ellei luo itsestään kopiota joka olisi kytketty omaan tajuntaan ulkoiseksi tarkkailijaksi. Kuolemakin on periaatteessa vain ihmisen luoma käsite tapahtumalle jota ei tietyssä mielessä ole edes olemassa.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
988
Mutta eikö oppiminen ole eräänlaista ohjelmointia? Me emme synny tietoisina kaikista asioista, vaan maailma ohjelmoi meitä esimerkiksi välttämään vaarallisia asioita aistien ja kivun kautta. Ja jos aisteja ja meidän aivoja ei olisi ohjelmoitu mitenkään, me emme voisi oppia mitään. Jotain "ohjelmia" meidän aivoissa ja aisteissakin pitää olla että ne voi ohjata meitä.
Juurikin näin. Geenit ovat ohjelmoineet meidät tietynlaisiksi ja on luonnon ohjelmointia. Siitä milloin esim. ihmiseen tulee ns. tietoisuus on mysteeri edelleen koska olemme rakentuneet souluista ja yksittäisellä solullahan ei ole tietoisuutta. Missä luuraa sielu? Koska jos sellaista ei olisi kaikki ihmiset olisivat pääpiirteittäin samanlaisia ajatuksiltaan koska olemme rakentuneet samoin kun toi naapuri. Kuka on se suuri ohjelmoija koka meidät on ohjelmoinut? Siinäpä kysymyksiä...
 

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
Elon Musk muistaakseni sanoi että me eletään Matrixissa, ei se ole mitään Sci-Fiä :p
No itse en siihen usko.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 903
Oleellista tässä ehkä on, että kokeeko se alkuperäinen organismi kuoleman.
Mielestäni ihmisillä on tässä jonkinlainen psykologinen defenssi, joka pakottaa näkemään oman olemassaolonsa jatkumona. Jos minusta otettaisiin tänään vaikkapa viisi kopiota, niin kaikkien näistä pitäisi periaatteessa olla yhtä "aitoja". Eli jos yksi näistä klooneista pitäisi jostain syystä tappaa, niin minun pitäisi valintaa tehdessä olla täysin samanarvoinen kloonien kanssa. Nukutuksessa tehty teloitus ei eroaisi mitenkään siitä, että nukahtaisin ja heräisin täysin normaalisti. Sama tietoisuus ei tietenkään voi olla olemassa neljässä paikassa samanaikaisesti, joten tästä päästään siihen ettei mitään jatkuvuutta ole olemassa.

Ja tästä päästäänkin taas siihen, että jatkuvuuden voi kyseenalaistaa ilman mitään klooneja. Tulevaisuuden ongelmien ei pitäisi koskettaa minua millään tavalla, koska huomisen VuohiKauhu on täysin eri ihminen, eikä meillä ole sen enempää yhteistä tietoisuutta kuin kenellä tahansa kahdella ihmisellä.

Mutta nyt aletaan olemaan jo aika kaukana tekoälytutkimuksesta...
 

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
Mutta nyt aletaan olemaan jo aika kaukana tekoälytutkimuksesta...

Ei vaan nimenomaan olemme asioiden ytimessä.

Eiköhän näitä nimenomaan miljardeilla rahoiteta juuri sen vuoksi että Soros ja vastaavat Kennedyt yms saavat ikuisen elämän. Köyhät normi ihmiset voi sitten hoitaa maapallolta pois. Ihan kuin valtiot rahoittaisivat tällaista, (miljardöörien käskystä) ihan vaan maapallon hyvinvoinnin vuoksi. Voi räkänauru.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 609
Jos ajatellaan, että äly ja tunteet syntyvät fyysisissä aivoissa eivätkä jossain yliaistillisessa "sielussa" niin ei olle mitään syytä olettaa etteikö tarpeeksi kehittyneellä keinoälylläkin voisi olla tunteita.

Olisihan se tietysti mukavaa jos olisi joku lihasta erillillään oleva sielu, joka aina siirtyisi uusiin kehoihin tai menisi taivaaseen nussimaan ja soittamaan harppua. Itse kuitenkin oletan, että tietoisuus, äly ja tunteet syntyvät materiasta. Uskon siis ihmisen olevan pelkkää lihaa elikkäs ei ole mitään syytä, etteikö keinoälykin vosi saavuttaa samanlaista tunne-elämää kuin ihminenkin.
Keinoäly kyllä sopii ihan hyvin minun maailmankuvaankin, vaikka uskon sieluihin ja yliluonnolliseen, koska ns. materia on myös yliluonnollista. Se että jotain kutsutaan materiaksi ei tee siitä vähemmän yliluonnollista. Tiede on aivopessyt ihmiset uskomaan että materia on kuollutta, vaikka kaikki on oikeasti enemmän tai vähemmän elävää/tietoista.

Mutta koska ateistit kaipaavat Jumalaa ja henkimaailmaa, he yrittävät luoda teknologisen kopion Jumalasta (keinoälyn) te tulette kytkemään itsenne Matrixiin ja Googlen virtuaaliseen aivoon, koska te kaipaatte ikuista elämää ja yhteyttä Jumalaan.

Olisihan se tietysti mukavaa jos tietoisuus vain sammuisi ikuisesti kun keho kuolee, niin ei tarvitsisi enää ikinä välittää mistään, ja millään ei olisi mitään väliä, mutta se on valhetta.

Terveisin,
Ikuinen olemus
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 609
Keinoäly on ainoa keino miten voisimme päästä "taivaaseen". En usko että ihmisellä kyseiseen temppuun järki riittää.
Tosin se olisi virtuaalista, kun aivojen data sinne siirretään. Mutta on virtuaalitodellisuuskin ihan oikeaa todellisuutta.
Virtuaalista se tämäkin todellisuus on, koska kuten Matrixissä sanottiin, kaikki mitä me koemme on vain subjektiivisten aistien kokemaa. Kaikki mitä me koemme tapahtuu meidän tietoisuudessa, ja me emme voi varmasti tietää että onko meidän tietoisuuden ulkopuolella edes maailmaa ollenkaan, koska tietoisuus on ainut tapa tietää mitään.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 609
Juurikin näin. Geenit ovat ohjelmoineet meidät tietynlaisiksi ja on luonnon ohjelmointia. Siitä milloin esim. ihmiseen tulee ns. tietoisuus on mysteeri edelleen koska olemme rakentuneet souluista ja yksittäisellä solullahan ei ole tietoisuutta. Missä luuraa sielu? Koska jos sellaista ei olisi kaikki ihmiset olisivat pääpiirteittäin samanlaisia ajatuksiltaan koska olemme rakentuneet samoin kun toi naapuri. Kuka on se suuri ohjelmoija koka meidät on ohjelmoinut? Siinäpä kysymyksiä...
Meillä on eri elämänkokemuksia ja erilainen keho ja aivot, siksi me olemme erilaisia. Ei siinä mitään sielua tarvitse että selittää sitä minun mielestä.
 

tle88

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 117
"Tyhjyydessä on hyve, eikä mitään pahaa. Viisaus on olemassa, periaate on olemassa, henki on olemattomuutta." - Tuo on Musashin teoksen "Maa, Vesi, Tuli, Tuuli ja Tyhjyys" viimeisen kirjan viimeisen luvun viimeinen kappale. (vanha veti tuon ihan ulkomuistista näin 30 vuotta myöhemmin... mitäs sanot?)

Se on siinä. Oman kuolemansa kanssa aina vastakkain ollut miekanheiluttaja oivalsi tuon asian jo liki 400 vuotta sitten. Ja yhä edelleen täällä länsimaissa vielä pähkäillään sitä, mitä viekkaat papit ovat meille aina uskotelleet... Eikö olisi jo aika yrittää nousta niitä tiedon tikapuita pitkin jo sille seuraavalle tasolle?

Mitä syödään?

-.-

Editoin tähän vielä lisää: Älä sano materiaa yliluonnolliseksi. Jos teet niin, se vaikeuttaa aivan tavattomasti keskustelua, kun ei ole enää yhteistä kieltä millä kuvata asioita. Aine ei sisällä energiaa, vaan aine ON energiaa. Se on sen yksi muoto. Ei siinä ole mitään yliluonnollista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 223
Elon Musk muistaakseni sanoi että me eletään Matrixissa, ei se ole mitään Sci-Fiä :p
No itse en siihen usko.
Muskin sanomisista en tieda, mutta jos ihan fysiikan kannalta lahetaan, niin on taysin mahdollista etta elamme virtuaalisessa maailmankaikkeudessa, eli Matrixissa. Tama ei olisi mitenkaan vastoin fysiikanlakajea, ainakaan sellaisina kun me ne tunnemme.

Voi vain toivoa ettei sita pyorita mikaan windows kone...

edit:
Itse asiassua tuolla olisi mielenkiintoisia sivuvaikutuksia tulevaisuuden kannalta. Mita jos ihminen kehittaa hirmu tehokkaan tietokoneen ja alkaa silla ajamaaan myos simulaatiota, joka ottaa julmetusti simulointi tehoa. Riittaako isantakoneen teho enaa ? Tai jos tuon ihmisen simulaation sisalla aletaan aikanaan ajamaan omaa simulaatiota.

Alkuperainen isantakone voisi alkaa throtlaamaan ja pahimmillaan paastaa siniset savut pihalle jossain vaiheessa, jolloin meidan universumi yksinkertaisesti katoaisi kuin pieru multiversumin saharaan.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Muskin sanomisista en tieda, mutta jos ihan fysiikan kannalta lahetaan, niin on taysin mahdollista etta elamme virtuaalisessa maailmankaikkeudessa, eli Matrixissa. Tama ei olisi mitenkaan vastoin fysiikanlakajea, ainakaan sellaisina kun me ne tunnemme.
Ei, mutta vastoin järkeähän se on.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
112
Muskin sanomisista en tieda, mutta jos ihan fysiikan kannalta lahetaan, niin on taysin mahdollista etta elamme virtuaalisessa maailmankaikkeudessa, eli Matrixissa. Tama ei olisi mitenkaan vastoin fysiikanlakajea, ainakaan sellaisina kun me ne tunnemme.

Voi vain toivoa ettei sita pyorita mikaan windows kone...

edit:
Itse asiassua tuolla olisi mielenkiintoisia sivuvaikutuksia tulevaisuuden kannalta. Mita jos ihminen kehittaa hirmu tehokkaan tietokoneen ja alkaa silla ajamaaan myos simulaatiota, joka ottaa julmetusti simulointi tehoa. Riittaako isantakoneen teho enaa ? Tai jos tuon ihmisen simulaation sisalla aletaan aikanaan ajamaan omaa simulaatiota.

Alkuperainen isantakone voisi alkaa throtlaamaan ja pahimmillaan paastaa siniset savut pihalle jossain vaiheessa, jolloin meidan universumi yksinkertaisesti katoaisi kuin pieru multiversumin saharaan.
Mietin tässä, että tarvitseeko edes simulaatiota ajavan tietokoneen olevan hirmutehokas? Sehän periaatteessa voisi olla yhtä hyvin hidas, koska simulaation sisällä elävät tuskin havaitsevat tietokoneen ulkopuolisia tapahtumia. Hitaan tietokoneen ulkopuolelta katsottuna tietysti simulaatio-maailman tapahtumat näyttäisivät silloin tapahtuvan äärimmäisen hitaasti.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Luulin, että täällä olisi jotain juttua tekoälyn kehityksestä ja viimeaikaisista saavutuksista. Poistun pettyneenä luettuani lässytystä jostain sieluista ymv. metafyysisestä skeidasta.
 

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
koitin hakea onko tällaista ketjua ja näköjään olen tällaisen jo tehnyt
en usko että keinoäly on "paha" ja tuhoaa ihmiset, kuten hollywood leffoissa
uskon että kun keinoäly ottaa meistä niskalenkin, "hän" tai "se" auttaa meitä.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
198
Tekoäly on lähinnä optimointiprosessi joka pyrkii optimoimaan tehtävän mikä sille annetaan. Tällä tavoin se on myös oikeasti hyödyllinen. Ihmisen kaltainen tekoäly on useimmiten turhaa monimutkaistamista. Riittää, että postinkantajarobotti toimittaa paketin perille.

Voidaan sitä tietty tehdä semmonen järjetön tekoäly jolle annetaan biologisen organismin motiivit, kuten hengissä selviytyminen ja lisääntyminen. Tällasesta tekoälystä vaan ei ole mitään hyötyä ja toiseksi, jotta se pystyisi näitä tehtäviään suorittamaan, sen täytyisi olla hyvin monimutkainen kokoelma näitä optimointiprosesseja. Oikeastaan ihminenkään ei älynsä vuoksi kykene näitä biologisia päämääriä suorittamaan, vaan biologisten ominaisuuksiensa vuoksi.

Sinänsä jos luotaisiin tällainen järjetön tekoäly, olisi se tietysti mielenkiintoinen koe: Miten biologisen organismin lailla käyttäytyvä virtuaalinen entiteetti toimii, kun se ei edes sijaitse sille tavanomaisessa ympäristössä eikä tämän vuoksi voi toteuttaa sille luonnollisia asioita. Jo toisen motiivin, eli lisääntymisen toteuttaminen on varsin haasteellista; se vaatisi oman itsensä tietoista jakaantumista eli hajottamista osiin.

Koska tekoälyn luominen on puhtaan tekninen haaste, sellaiset asiat kuin tunteet tulee myös ymmärtää puhtaan teknisestä ja rationaalisesta näkökulmasta. Tässä kohtaa täytyy siis lähteä miettimään, miten tunne vaikuttaa organismin toimintaan. Sanoisin, että tunne voidaan yksinkertaistaa pohjautuen todennäköisyyksiin. Esimerkiksi 70% todennäköisyydellä tietty tunne vaikuttaa käyttäytymiseen tietyllä tapaa. Yksinkertaisten todennäköisyyksien avulla ongelma voidaan sivuuttaa ja silti saavuttaa näennäisesti älyllinen entiteetti. Tällä tapaa rakennettu tekoäly ei voi saavuttaa todellista tietoisuutta, sillä tietoisuus on tunne olemassaolosta. Se voi silti vaikuttaa ulkoisesti täysin tietoiselta.

Lyhyesti tekoäly on siis optimointiprosessi, joten sen motiivit ovat ne, mitä prosesseja halutaan optimoida.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Tekoälyllä viitataan yleensä kahteen eri asiaan, oppiviin ohjelmiin ja tiedostavaan ohjelmaan. Ensimmäinen on totta jo nyt ja tullee olemaan olennainen osa meidän tulevaisuuttamme, jälkimmäinen lienee mahdoton ja turha saavutus edes yrittää luoda. Ja sitä jälkimmäistä kovasti monet pelkäävät.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
198
Tekoälyllä viitataan yleensä kahteen eri asiaan, oppiviin ohjelmiin ja tiedostavaan ohjelmaan. Ensimmäinen on totta jo nyt ja tullee olemaan olennainen osa meidän tulevaisuuttamme, jälkimmäinen lienee mahdoton ja turha saavutus edes yrittää luoda. Ja sitä jälkimmäistä kovasti monet pelkäävät.
Ihmisen kaltaiselle tekoälylle riittää synteettinen tiedostavuus. Tekoäly siis ainoastaan vaikuttaa tiedostavalta, sillä se käyttäytyy kuin se olisi tiedostava. Monimutkaisia tiedostavuuteen liittyviä asioita, kuten tunteita voidaan jäljitellä todennäköisyyksillä.

Uhkaksi asti tekoälystä on lähinnä silloin, mikäli luodaan tekoäly jonka motiivi voi synnyttää uhkan. Jonkinlainen Skynetin kaltainen tekoäly kuitenkin vaatii myös paljon muuta. Se, voiko tällainen tekoäly levitä internetissä tehokkaasti, niin ettei sitä voi pysäyttää, on hieman kyseenalaista. Todennäköisesti tämä tekoäly toimisi tehokkaasti ainoastaan yksittäisessä supertietokoneessa.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Ihmisen kaltaiselle tekoälylle riittää synteettinen tiedostavuus. Tekoäly siis ainoastaan vaikuttaa tiedostavalta, sillä se käyttäytyy kuin se olisi tiedostava. Monimutkaisia tiedostavuuteen liittyviä asioita, kuten tunteita voidaan jäljitellä todennäköisyyksillä.
Edes siihen meidän teknologiamme ei riitä. Eikä välttämättä riitä koskaan. Josko kellään on edes haluakaan moista valmistaa.

Uhkaksi asti tekoälystä on lähinnä silloin, mikäli luodaan tekoäly jonka motiivi voi synnyttää uhkan. Jonkinlainen Skynetin kaltainen tekoäly kuitenkin vaatii myös paljon muuta. Se, voiko tällainen tekoäly levitä internetissä tehokkaasti, niin ettei sitä voi pysäyttää, on hieman kyseenalaista. Todennäköisesti tämä tekoäly toimisi tehokkaasti ainoastaan yksittäisessä supertietokoneessa.
Uhkia meillä on jo nyt, mm. some-firmojen tekoäly-valvojat. Suurin riski ei niissä ole se, etteivätkö ne toimisi halutulla tavalla, vaan se, että ne toimivatkin juuri niin.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 152
Tuntuu että paras tekoäly on vieläki descent 2 pelissä. Sen jälkee kehitys on menny vaa alaspäin
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
198
Edes siihen meidän teknologiamme ei riitä. Eikä välttämättä riitä koskaan. Josko kellään on edes haluakaan moista valmistaa.
Kokonaisuus on vaikea, mutta se tullaan jossain vaiheessa toteuttamaan. Asiaa voidaan lähestyä robotiikan kautta, mutta samat periaatteet on sovellettavissa myös täysin virtuaaliseen tekoälyyn. Kokonaisuus nimittäin koostuu erillisistä prosesseista, joiden sovittaminen yhteen on myös yksi erillinen prosessi. Esimerkiksi autolla ajaminen, kävely tai keskustelu on tällaisia erillisiä prosesseja joista kokonaisuus muodostuu. Tekoäly osaa jo ajaa autoa, kävellä sekä keskustella.

Voidaan esimerkiksi rakentaa kävelevä postinjakajarobotti. Se koostuu osista kuten:
- Käveleminen
- Paketin kantaminen
- Navigointi

Ei edes kovin monimutkaista. Vaikka se ei ole lähelläkään ihmistä, on se silti jo käyttäytymiseltään sitä muistuttava.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 152
Mielestäni äly vaatii enemmän ku perusohjelmointia, itsetietosuuttaa ja oppimista. Se että robotti ohjelmoidaan tekemään tiettyjä asioita ei tee siitä älykästä.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
198
Mielestäni äly vaatii enemmän ku perusohjelmointia, itsetietosuuttaa ja oppimista. Se että robotti ohjelmoidaan tekemään tiettyjä asioita ei tee siitä älykästä.
Mitä muuta? Täytyy pystyä määrittelemään edes karkeasti mitä se äly on, jos se on jotain enemmän. Esimerkiks nää mensan kuviotestit pystyttäs varmaan jo Googlen tekoälyllä läpäsemään yhtä hyvin kun ihminenkin ne tekee. Mielestäni älykkyys on vain kokoelma prosesseja ja niitä voi hallita ylemmän tason prosessi. Tällä ylemmän tason prosessilla voi olla päämäärä ja se voi hyödyntää alemman tason prosesseilta saamaansa karkeistettua tietoa päätöksenteossa.

Ihminen on vähän sellanen sekava kokonaisuus prosesseja, koska se on evoluution erehdyksen ja onnistumisen kautta syntynyt kokonaisuus jolla ei oo selkeää yhtä päämäärää. Erilaiset tunteet vaikuttaa miten milloinkin toimii. Toki yhtä monimuotoinen tekoäly voidaan toteuttaa määrittämällä läjä erilaisia päämääriä erilaisilla painotuksilla. Laitetaan vähän tarvetta juoda vettä välillä ja välillä pitää vielä kusellakin käydä. Toisinaan tekee mieli opiskella matematiikkaa ja toisaalta joku rutiinityökin pitää vielä olla että näitä muita prosesseja voidaan ylläpitää saatavalla rahalla.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Kokonaisuus on vaikea, mutta se tullaan jossain vaiheessa toteuttamaan. Asiaa voidaan lähestyä robotiikan kautta, mutta samat periaatteet on sovellettavissa myös täysin virtuaaliseen tekoälyyn. Kokonaisuus nimittäin koostuu erillisistä prosesseista, joiden sovittaminen yhteen on myös yksi erillinen prosessi. Esimerkiksi autolla ajaminen, kävely tai keskustelu on tällaisia erillisiä prosesseja joista kokonaisuus muodostuu. Tekoäly osaa jo ajaa autoa, kävellä sekä keskustella.

Voidaan esimerkiksi rakentaa kävelevä postinjakajarobotti. Se koostuu osista kuten:
- Käveleminen
- Paketin kantaminen
- Navigointi

Ei edes kovin monimutkaista. Vaikka se ei ole lähelläkään ihmistä, on se silti jo käyttäytymiseltään sitä muistuttava.
No, kyllä nuo ovat nimenomaan monimutkaisia. Muutenhan tuollainen olisi jo.

Eli se mikä meille ei ole monimutkaista, on aivan helvetin monimutkaista oppivalle ohjelmalle. Ja onneksi näin.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Mitä muuta? Täytyy pystyä määrittelemään edes karkeasti mitä se äly on, jos se on jotain enemmän. .
Kysehän ei ole älystä, vaikka ohjelmat eivät edelleenkään pärjää aivoille, vaan tietoisuudesta. Ja sitä tuskin pystytään sen paremmin luomaan kuin elämää itseäänkään.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
198
Kysehän ei ole älystä, vaikka ohjelmat eivät edelleenkään pärjää aivoille, vaan tietoisuudesta. Ja sitä tuskin pystytään sen paremmin luomaan kuin elämää itseäänkään.
Tekoäly ei tarvitse tietoisuutta. Tietoisuuden rooli on kovin pieni, kun näennäisesti samanlaiseen lopputulokseen päästään puhtaalla logiikalla. Tekoälylle riittää näennäisesti samanlainen lopputulos; on yhdentekevää mitä kuoren alla on. Mikään mitä ihminen tekee ei vaadi tietoisuutta kun asiaa tarkastellaan ulkopuolelta. Kaikki toiminta voidaan jakaa helposti määriteltävään sarjaan tehtäviä.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
136
Kysehän ei ole älystä, vaikka ohjelmat eivät edelleenkään pärjää aivoille, vaan tietoisuudesta. Ja sitä tuskin pystytään sen paremmin luomaan kuin elämää itseäänkään.
Jos katsotaan ajassa taaksepäin, ovat kaikki "tuskin onnistuu", "ei tule onnistumaan", yms negatiivisesti tulevaisuuteen suhtautuvat olleet/tulevat olemaan väärässä. Tottakai pystytään. Raamatussa sanottiin kuinka jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, tulevaisuudessa ihminen luo tekoälyn omaksi kuvakseen. Onko ihminen silloin jumala?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 222
Tietoisuus on pelkkä käsite muutenkin, ei siitä pahemmin tiedetä mitään faktoja. Toisinsanoen se on sana jolla määritellään ilmiö jota ei tunneta ja tuon määritelmän siitä johtuva epämääräisyys johtaa siihen että tavallaan leivänpaahdinta voisi ääritapauksessa kutsua tietoiseksi. <- Ääriesimerkkinä siitä ettei ole mitään tiettyä rajaa milloin joku on "tietoinen" ja milloin ei.

Tämä johtaa myös siihen että kaikki pohdinnat tekoälyn kehityksestä jonkun keksityn määritelmän perusteella ovat lähtökohtaisesti virheellisiä.
 
M

mustekylpy

Vieras (tunnus poistettu)
Tekoäly vitsailee.

“Why did the chicken cross the road? To screw in a light bulb.”

AI's Attempts At One-Liner Jokes Are Unintentionally Hilarious
Luin tuota ja ajattelin, että ovat niin roskaa ettei edes artikkelin arvoista, mutta tämä oli aidosti yllättävän hyvä:
“What’s brown and sticky? A potato, on the space.”

Nelosen Kupla-sarjassa oli yhtenä osiona "Turing-testejä", eli eri aihealueilta kolme vaihtoehtoa joista vähintään yksi oli tekoälyn tekemä. Vitsejä siinä ei ollut, mutta muuten kohtalaisen hyviä esimerkkejä massamediaksi siitä miten tekoäly pystyy mimikoimaan yleisiä tuotoksia, joskaan ei luomaan mitään mestariteoksia.
Kupla
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 165
Tieteiselokuvissa tekoälyn ongelma on, että se ei ymmärrä huumoria. Todellisuudessa ongelma on, että me emme ymmärrä tekoälyn huumoria. Lopputulos viitannee enemmän tuonne ammattitaidottomuuden suuntaan. Ehkä se kateissa oleva huumori löytyy sieltä.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
136
Tieteiselokuvissa tekoälyn ongelma on, että se ei ymmärrä huumoria. Todellisuudessa ongelma on, että me emme ymmärrä tekoälyn huumoria. Lopputulos viitannee enemmän tuonne ammattitaidottomuuden suuntaan. Ehkä se kateissa oleva huumori löytyy sieltä.
Tarvitseeko tekoäly edes huumoria? ymmärtäminen on sitten eriasia
 
Liittynyt
26.11.2016
Viestejä
161

kusiainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 486
Kysehän ei ole älystä, vaikka ohjelmat eivät edelleenkään pärjää aivoille, vaan tietoisuudesta. Ja sitä tuskin pystytään sen paremmin luomaan kuin elämää itseäänkään.
Ei pystytä jos uskotaan tietoisuuteen vaadittavan jotain yliluonnollista/jumalallista ja ihmeellistä materiasta erillistä sielua, muussa tapauksessa en näe mitään periaattellista estettä.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Ei pystytä jos uskotaan tietoisuuteen vaadittavan jotain yliluonnollista/jumalallista ja ihmeellistä materiasta erillistä sielua, muussa tapauksessa en näe mitään periaattellista estettä.
No, kerro meille miten ohjelmoit tietoisuuden. Minusta se on aivan sama kuin yrittää herättää kiveä eläväksi. Mitään yliluonnollista ei tarvita, mutta en näe miten meillä olisi mitään keinoa ohjelmoida tietoisuutta. Tai herättää kiveä eläväksi.
 

kusiainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 486
No, kerro meille miten ohjelmoit tietoisuuden. Minusta se on aivan sama kuin yrittää herättää kiveä eläväksi. Mitään yliluonnollista ei tarvita, mutta en näe miten meillä olisi mitään keinoa ohjelmoida tietoisuutta. Tai herättää kiveä eläväksi.
Miksi noin? En näe mitään syytä ajatella noin.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Miksi noin? En näe mitään syytä ajatella noin.
Minä näen, kun en pysty keksimään mitään keinoa keksiä tietoisuutta. Oppivia ohjelmia osaamme kyllä tehdä, mutta eihän meillä ole mitään käsitystä mikä tekee elävän eläväksi tai tietoisen tietoiseksi.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 222
Kopioidaan vaikka sitten aivot, mutta teknisenä versiona ja aletaan syöttää ärsykkeitä. Mikä estää tietoisuuden synnyn? AY liike?
 
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 624
Nykyään ymmärtääkseni alkorytmeihin perustuvat ohjelmistot tekevät päätöksiä ilman ihmistä. Ainakin pankista kun hakee lainaa. Ja mainokset mitä meille näytetään kukaan, ei välttämättä tiedä mihin perustuen. Ja vähän menee eteenpäin autot ajelevat itsestään. Tästä kaikesta seuraa että ihmiset eivät vaikuta enää asioihin vaan koneet tekevät päätökset.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Nykyään ymmärtääkseni alkorytmeihin perustuvat ohjelmistot tekevät päätöksiä ilman ihmistä. Ainakin pankista kun hakee lainaa. Ja mainokset mitä meille näytetään kukaan, ei välttämättä tiedä mihin perustuen. Ja vähän menee eteenpäin autot ajelevat itsestään. Tästä kaikesta seuraa että ihmiset eivät vaikuta enää asioihin vaan koneet tekevät päätökset.
Ja silti ne ovat vain ohjelmia, eivät siis tietoisia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
243 651
Viestejä
4 255 374
Jäsenet
71 358
Uusin jäsen
Mikkosohlman

Hinta.fi

Ylös Bottom