Totta kai vedyn painolla on merkitystä, jos se ei olisi kevyin alkuaine, niin se soveltuisi huonosti energianlähteeksi ja keveytensä ansiosta myös ajoneuvon rakenteet jää huomattavasti kevyemmäksi verrattuna akkuun.
Toyota Mirain toinen sukupolvi tuli 2020. Vertaillaan sen massaa ja tiloja.
Mirai II 2020:
-5-paikkainen
-tavaratila 273 l VDA (ykkössukupolvessa oli yli 300 l, mutta kakkoseen kasvatettiin vetymäärää)
-0-100 9,0 s
-range 710 km WLTP (paras 19")
-1975 kg EU-omamassa (kevein varustetaso ja 19")
Tesla Model 3 LR RWD:
-5-paikkainen
-tavaratila 594 l
-0-100 5,2 s
-range 702 km WLTP (paras versio)
-1822 kg EU-omamassa
All details and specs of the Tesla Model 3 Long Range RWD (2024). Compare price, lease, real-world range and consumption of every electric vehicle.
ev-database.org
Nähdään, että saman toimintamatkan tarjoava täyssähkö voi olla 153 kg kevyempi kuin vetyauto. Toki autot ovat eri merkkiä. Lisäksi Mirai on vaaksan verran pidempi. Toisaalta Mirain tavaratila on suuresta korin pituudesta huolimatta pieni. Autosta on pitänyt tehdä pitkä lossi, koska vetysäiliöiden halkaisijasta olisi muuten tullut niin suuri, että korin leveyttä olisi pitänyt kasvattaa (koska ylileveä kardaanitunneli pitkittäisen päävetysäiliön takia), mikä söisi rangea. Tavaratilakin olisi ollut pienen sijaan erittäin pieni. Lisäksi vetyauto on kallis, joten on helpompi pyytää liki viisimetrisestä 80k kuin 4,5-metrisestä lähes 80k.
Verrataan saman merkin muihin malleihin.
Sama henkilömäärä ja tavaratila, eli Toyota Yaris hybrid 131 hv:
-5-paikkainen
-tavaratila 286 l VDA
-0-100 9,2 s
-range 923 km WLTP (nopea bensatankkaus)
-1215 kg EU-omamassa (kevein versio)
Toyota Yaris (XP210, facelift 2024) 1.5 (131 hv) Full Hybrid e-CVT Viistoperä (Hatchback) 2024 2025 | Tekniset tiedot, Polttoaineenkulutus, Mitat, 131 hv, 175 km/h, 108.74 mph, 0-100 km/h: 9.2 s, 0-60 mph: 8.7 s, 3.9-4.3 l/100 km, 60.31 - 54.7 US mpg, 72.43 - 65.69 UK mpg, 25.64 - 23.26 km/l
www.auto-data.net
Vetytojon lisämassa vastaavan tavaratilan tarjoavaan hybriditojoon on 760 kg.
Ei näytä hyvältä, että saadakseen 5,6 kg vetyä mahtumaan saman henkilöluvun ja tavaratilan autoon, tulee autosta 760 kg raskaampi. Yritetään vielä sitä kautta, että onhan liki viisimetrinen Yarista parempi maantiellä ja komeampi vehje kotipihalla, joten otetaan verrokiksi Camry.
Toyota Camry 2020:
-5-paikkainen
-tavaratila 524 l VDA
-0-100 8,3 s
-range 943 km WLTP (nopea bensatankkaus)
-1595 kg EU-omamassa (kevein versio)
Toyota Camry VIII (XV70, facelift 2020) 2.5 (218 Hp) Hybrid e-CVT Sedan 2020 2021 2022 2023 2024 | Technical Specs, Fuel consumption, Dimensions, 218 Hp, 180 km/h, 111.85 mph, 0-100 km/h: 8.3 sec, 0-60 mph: 7.9 sec, 5.3-5.5 l/100 km, 44.38 - 42.77 US mpg, 53.3 - 51.36 UK mpg, 18.87 - 18.18 km/l
www.auto-data.net
Liki viisimetriseen tojoon verrattuna vety-Mirain lisämassa on enää 380 kg, mutta tavaratilakin on puolta pienempi. Sitten on vielä se, että tuo Camry on hybridi, jossa on akku, ja vieläpä raskaampi kuin Miraissa, 1,6 kWh NiMH vs. 1,2 kWh lion. Tällöin vetyauton lisämassa on noin 400 kg. Molemmissa on sähkömoottorit, 88 kW/202 Nm vs. Mirain 134 kW/300 Nm. Camryssa on lisäksi 2,5-litrainen bensamoottori ja 50 l tankki. Ne vähentämällä (koska täyssähkössä ei niitä tarvita) vetytekniikan lisämassa on 400 kg sijaan noin 600 kg. Se on jo 120 kg enemmän kuin vertaillun Teslan 480 kg akku. Teslahan olikin 153 kg kevyempi kuin kevein Mirai II.
Mirai II:n polttokenno on 52 kg. Akku on 44,6 kg. Vety painaa 5,6 kg. Säiliöt (3 kpl, hiilikuitukomposiittia) painavat käsittääkseni vedyn kanssa yhteensä vain 5,6 kg / 0,06 = 93,3 kg. Ei noista tule kuin 189,9 kg, joten muut rakenteet ovat aika paljonkin täyssähköä järeämpiä, jotta ylimääräinen 400 kg selittyisi. Molemmissa on sähkömoottori ja invertteri ja nekin ovat niin päin, että täyssähkössä raskaampia.