Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Jos pihassa on sähköauto ja diesel, niin kyllähän se diesel kuitenkin pitkälle reissulle on ainakin helpompi vaihtoehto.

Jos noin muuten suht yhtähyvin sopii matkaan, tosin usein vähän erityyppiset.

Mutta joissain perheissä kotimaan reissuilla jos se sähkis siihen matkaan sopii, niin sillä mennään ensisijaisesti.

Just näin! Kokonaiskustannukset antavat jollain tasolla vertailukelpoista dataa.

Edellinen bensaprimera oli 0,30€/km kun laski kaikki kulut ja miinusta hyvityshinnan seuraavaan lataushybridiin, jossa 1,1€/km tolkuttoman arvon aleneman vuoksi km-hinta pompasi.

Silti paljon kivempi ajaa tuo Mini phev.

Polttoaineet on nyt halpoja, näissä km hinnoissa olen aina innoissani siitä hullujenpäivien pösöstä jos vähintään sen 15 000 km ajaa vuodessa niin 30 senttiä km aika hyvin kohdilla, itse auton "vuokra" 20 senttiä km, nyt osalla alkamassa kolmasvuosi. Tarjouksen julkaisun jälkeen on polttoaineen hinnat vaihdelleet kovasti.

Tänään toki lasketaan tämänpäivän hintojen mukaan, jos taasen miettii vaihtaako nykyisen sähkiksen polttikseen tai toisin päin, niin sitten joutuu vähän arpoon huomistakin.

Edit, siis hullujenpäivien sähkis, samaan aikaan taisi olla polttis (oliko täys polttis vai hybridi?). Auto muistaakseni samanhintainen.

Renkaat ainakin tonni /5,5v ja liikennevakuutus varmaan parisen tonnia / 5,5v unohtui (oletan ettei kaskoa ole).
Myös auton pesu (500e /5,5v?) , polttimot ja pyyhkijän sulat puuttuvat. (Ok nämä toki pienempiä kuluja).
Miten ajoneuvovero on alle 200e? Omassa v. 2010 pakussa on 245e ja kok. massa 2000 kg ja päästöt 137 g/km...
Ja eikös hlö-diesel-farkuissa ajoneuvovero ole luokkaa 550e ylöspäin eikä 400?..
Renkaat tosiaan 120€ + 400€ + 300€. (käytetyt alkuperäiset vanteet, uudet kesä (Michelin) ja talvikumit (Aasia))
Vakuutus... 300-350€ vuosi, noussut näköjään ajan kanssa.
Pesun olen tehnyt maks 4x pesulassa ilta-alennuksen aikaan ja muuten itse pihalla. ~60€

Alla ote veroista trafin sivuilta:
1000071690.jpg

Muoks:
Omamassa (kg): 1 394
Tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa (kg): 1 900

Kyseessä siis Volvo V50 DRIVe 2010

Muoks 2: Myös akku, 80€ piti vaihtaa vuosi sitten. Yllätyin aika komeasti, kun AGM akun tilalle oli aikaisempi omistaja laittanut akun mallia puuilo, 420A käynnistysvirta. Ihmeen pitkään oli kestänyt.

Viimeksi muokattu:
Huomasin saman Ruotsissa ajaessa. Kun pääsee ajamaan toista tuhatta kilsaa pelkkää moottoritietä niin kulutus kasvaa niin paljon että Ionityn (ja muidenkin) pikalatausten hinnalla ajaa jo samaan rahaan dieseliäkin.
Kummasti sähköautot on menestyneet parhaiten maissa, joissa ei ole pitkiä moottoritietaipaleita tai ainakaan suuri osa autoilijoista ei niitä aja. Pitkiä matkoja ja kovaa on myrkkyä sähköautolle. Dieseliä on harvemmin pakko tankata kahdesti päivän aikana.

Renkaat tosiaan 120€ + 400€ + 300€. (käytetyt alkuperäiset vanteet, uudet kesä (Michelin) ja talvikumit (Aasia))
Vakuutus... 300-350€ vuosi, noussut näköjään ajan kanssa.
Pesun olen tehnyt maks 4x pesulassa ilta-alennuksen aikaan ja muuten itse pihalla. ~60€

Alla ote veroista trafin sivuilta:
1000071690.jpg

Muoks:
Omamassa (kg): 1 394
Tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa (kg): 1 900

Kyseessä siis Volvo V50 DRIVe 2010

Muoks 2: Myös akku, 80€ piti vaihtaa vuosi sitten. Yllätyin aika komeasti, kun AGM akun tilalle oli aikaisempi omistaja laittanut akun mallia puuilo, 420A käynnistysvirta. Ihmeen pitkään oli kestänyt.

Nuo tiedot kun laittaa trafin laskuriin niin se kertoo että vero pitäisi olla henkilöautolle yhteensä 511,725€

Saa laskea jos haluaa, mutta itse käytit sanoja "Miksi edes verrata?" . Ihan kuin tälläinen yksinkertainen matkakulu-laskelma olisi turhaa, koska se audi porsii kumminkin ennemmin tai myöhemmin.

Alkuperäinen postaaja kertoi ajaneensa saman reitin sähköllä ja dieselillä. Matkustin A:sta B:hen ja se maksoi tämän verran tälläisillä vekottimilla. Simple as pie.
Se että tälläiseen yhteen reissuun aletaan laskemaan kaikki autoilun kustannukset on jo melkoista saivartelua.

Taisit vähän missata tuon "hohhoijaan" merkityksen. Kyllä olen tietoinen Audin korjauskuluista, mutta tuskin sillä on mitään tekemistä yksittäisessä ulkomaan matkassa. Eli jos aloituspostaaja ei olisi maininnut autoja merkiltään, niin oltaisiiko sitten kaivettu yleiset diesel / sähköautojen mahdolliset korjauskulut, jotka aloittajan olisi pitänyt huomioida ulkomaanmatka-laskelmissansa

Samahan olisi heittää EV6 Iccu-ongelmista, että sen porsiessa matkalla menee äkkiseltään kuukauden päivät Reeperbahnin hotelleissa varaosaa odotellessa. Siinähän sitä matkakustannusta vasta tuleekin. Hotellissa asuminen on kallista.
Ymmärrän kyllä mihin vastasin, turha varmaan tunkea sanoja toisten suuhun?
Yritin vain ottaa huomioon myös muitakin kuluja, toki sinun toimesta tuli selväksi että näin ei saa tehdä?

Käyttövoimakulut oli hyvin huomioitu käyttäjän toimesta kenelle vastasin, kallista sähköä ja halpaa dieseliä oli jutun juoni...
Ps. Takuut toiminee myös Kialla? Tuskin tarvitsee kuukauden päiviä odotella hotellissa varaosia? Ja ylipäätään merkistä riipumatta auto kuskataan lähimpään huoltoon, ei sinne matkustajat jää osia odottamaan vaan homma jatkuu korvaavalla kulkineella...

Nuo tiedot kun laittaa trafin laskuriin niin se kertoo että vero pitäisi olla henkilöautolle yhteensä 511,725€
Huomioiko tämä ensirekisteröintipäivää mitenkään ja laitoitko nedc vaiko WLTP päästön? V50 drivE on niin vanha auto ettei wltp päästöllä ainakaan mene.

Edit: jaksoin kokeilla itsekin ja 109 päästöllä henkilöautolle esim 2010 vuodelle näyttää tosiaan vähän rapiat 500.

Statistiikka

Viestiketjuista
269 937
Jäsenet
76 524
Uusin jäsen
baddu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom