Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
400-450e näyttäisivät pyytelevän Kauppa-alueella.Mitäs 2080ti rog strixistä huudellaan nykyää?
Minulla on sellainen käsitys näistä romuista että ovat kulutustavaraa.
3 vuotta kannattaa käyttää, ja sitten uusi hankintaan.
Nämä oikeasti sähisee väillä kuin sädetikut, ja kolvaukset irtoilee GPU:n alta.
Mitään muita tietokoneosia ei ole hajonnut niin paljon minulla kuin näytönohjaimia.
Ja voivat vielä posahtaa milloin vain ja miten vain.
Juuri näin. Ikinä ei ole minulla yhtään näytönohjainta hajonnut. Eli tästä voimme päätellä että näytönohjain kestää vaikka kuinka pitkään? Vai voidaanko? Sen sijaan yksi poweri on hajonnut, yksi emolevy, useampi mekaaninen kiintolevy, kolme sisäistä dvd/bluray asemaa, kotelotuulettimia. Eikä yhtään näytönohjainta.Jos laitettaisiin gallup palstalle että monellako on hajonnut näyttis 4 vuoden sisällä, veikkaan että reilusti alle 20%:lla olisi hajonnut. Nämä kestää todistetusti jopa sitä mainausta todella pitkään. Pelirasitusta tyypillisellä pelaajalla vielä pidempään.
Juuri näin. Ikinä ei ole minulla yhtään näytönohjainta hajonnut. Eli tästä voimme päätellä että näytönohjain kestää vaikka kuinka pitkään? Vai voidaanko? Sen sijaan yksi poweri on hajonnut, yksi emolevy, useampi mekaaninen kiintolevy, kolme sisäistä dvd/bluray asemaa, kotelotuulettimia. Eikä yhtään näytönohjainta.
Se että ostat näytönohjaimen, käytät sitä 3 tai 5 vuotta, ei tarkoita sitä etteikö se hajoaisi.
Se hajoaa sillä toisella tai kolmannella omistajalla.
Käytetty näytönohjain hajoaa sen käytetyn näytönohjaimen ostajalla !!!
Minulla on ollut 19 näytönohjainta, joista käytössä on hajonnut 4. Eli 4/19
Käytettyinä olen ostanut 8, joista yksi on posahtanut eli 1/8.
Ja mitä enemmän näytönohjain on sellaista High-Endiä, sitä varmemmin se posahtaa.
EI.Sinulla on hajonnut 4/19 ohjainta. Olisikohan tässä kyseessä ns. käyttäjälähtöinen ongelma? Eli olet kellotuksillasi, modaamisillasi ja muulla virittilelyllä ja säämisellä hajoittanut nuo ihan itse? Ihmisillä on monesti taipumusta yliarvioida omat taitonsa. Kun se viritelty kortti laukeaa itketään että paskan möivät, vaikka vika saattaakin juuri olla "vaihdan kato noi tyynyt ja tahnat tosta ni lämmöt tippuu" ja samalla esim. hiukan osuttu johonkin pintaliitoskomponenttiin.
Itsellä ollut +50 korttia, joista noin puolet hankittu käytettynä. Olen pelannut, mainannut ja käyttänyt virtausmekaniikan mallinnukseen. Yhden kortin olen +50:stä saanut vialliseksi. Vanha Gtx780 rupesi herjaamaan jotain error koodia ja myin suosiolla viallisena, enkä ruvennut itse räveltämään. Edes jatkuvassa mainaamisessa en yhtään korttia ole saanut rikki. Pari tuuletinta joutunut vaihtamaan.
Siinä olen toki samaa mieltä, että kortin käytettynä ostaessa sen pitää näkyä hinnassa. Varsinkin takuutonta ostaessa. Tässäkin se oman järjen käyttö, eli jättää suosiolla ne torin riistohintaiset ostamatta, ei niitä kukaan pakota ostamaan. Samoiten noutaessa voi kysyä josko mahdollista testata samalla. Riski pienenee kummasti!
Minullakin näytönohjaimet ovat olleet hajoamisherkimpiä komponentteja. Ollut käytössä varmaan tusinan verran eri kortteja, joista 3-4 on hajonnut siinä 2-5 vuoden tienoilla ilman dramatiikkaa. Kyseessä on ollut halvimman pään kortteja, en ole kellotellut, mainannut tai muutenkaan rääkännyt niitä. Mitään muita komponentteja ei muistaakseni ole koskaan hajonnut käytössä. Varmaan näytönohjaimien kestävyys on parantunut viime vuosina, mutta näiden kokemusten takia on jäänyt mielikuva, etten missään nimessä ostaisi pari vuotta mainattua 500e+ näytönohjainta ilman takuuta.

Laadukkailla isoilla jäähyttimillä olevat midrange kortit kestävät kaikista pisimpään.Aika jännä, multa on hajonnut tasan yksi kortti, ja sekin oli 00-luvun lopussa. Olen tosin ostanut lähinnä midrange-kortteja, eli en halvinta enkä toisaalta myöskään premiumia.![]()
Laadukkailla isoilla jäähyttimillä olevat midrange kortit kestävät kaikista pisimpään.
Niin siis, aika perusmalleja ne on mulla ollut, eli ei mitään strixejä tai vastaavia. Tarkoitin että piirit ovat olleet midrangea.
Aiemmin ostin aina passiivijäähyisiä kortteja, jos sellainen oli vaihtoehtona. Käyvät varmaan kuumempina ja ovat näin alttiimpia vikaantumisille. Valitsin myös valmistajan sen perusteella, mikä oli milläkin hetkellä halvin halutulla piirillä. Kortit hajosivat aina niin, että jossain vaiheessa grafiikkavirheitä ja kaatumisia alkoi tulla yhä enemmän ja korttia vaihtamalla homma taas toimi.
190-240e näyttäisivät pyytelevän Kauppa-alueella.Millähän hintaa nykypäivänä mahtaa käytetyt rx6600 2x liikkua? Kuitti tuli mukana mutta se on turhan hyvin piilottanut itsensä. Tarkempi malli 6600 sapphire pulse mikäli sillä on väliä
Vähän riippuu, että onko siinä takuut voimassa. Takuullisia kortteja kait liikkuu siinä karvan alle 200e et about 200e kun laittaa pyynniksi, niin eiköhän siitä pääse sit tinkaamaan.Millähän hintaa nykypäivänä mahtaa käytetyt rx6600 2x liikkua? Kuitti tuli mukana mutta se on turhan hyvin piilottanut itsensä. Tarkempi malli 6600 sapphire pulse mikäli sillä on väliä
Takuuta 2023 puolelle asti näytti olevan vielä niin kai tommosta voi pitää vähän päälle 200e arvoisena siis190-240e näyttäisivät pyytelevän Kauppa-alueella.
![]()
Elektromigraatio – Wikipedia
fi.wikipedia.org
Mitä suurempi lämpötila, sitä suurempi on elktromigraation vaikutus. Aika, kuumuus, voltit ja ampeerit, mitä pidempään sitä varmemmin kosahtaa.
Ensimmäiset integroidut piirit kosahtivat viikoissa, aika pitkälle ollaan tultu 1960-luvulta !!!
Puhutaan siis yhdestä entropian muodosta, siis fysiikan laki.
Minulla on oma lehmä ojassa (näytönohjain myynnissä nyt), mutta älkää ostako niitä mainattuja - jos ei saa halvalla. Sitten ymmärrätte riskin ja ei siinä muuta kuin ostamaan. Takuusta suuri plussa, kun voi kosahtaa koska tahansa.
Itse lähtisin näin liikkeelle:
Takuuton mainattu näytönohjain -50% vähintään (suurin riski)
Takuullinen mainattu näytönohjain -33% vähintään (toki se on vaan omaa aikaa, jos takuuta on ja sieltä saa uuden kohtuuvaivalla)
..ja sitten takuullisesta normaalikäytössä olleesta näytönohjaimesta löysät pois, eli 10-20% alennus ok. Sanon tämän semmoisen omistajana, että suolan kanssa tämä kommentti.
..mutta pointtina se, että riski pitää näkyä hinnassa. Älä osta, jos ei ole tarpeeksi halpa riskiin nähden. Ja en takaa näitä hintoja, mutta nämä on niitä, joilla itse miettisin ostamista.
Mihin verrattuna noi hinnat on, uuteenko?
Takuullinen mainattu näytönohjain -33% vähintään (toki se on vaan omaa aikaa, jos takuuta on ja sieltä saa uuden kohtuuvaivalla)
..ja sitten takuullisesta normaalikäytössä olleesta näytönohjaimesta löysät pois, eli 10-20% alennus ok. Sanon tämän semmoisen omistajana, että suolan kanssa tämä kommentti.
..mutta pointtina se, että riski pitää näkyä hinnassa. Älä osta, jos ei ole tarpeeksi halpa riskiin nähden. Ja en takaa näitä hintoja, mutta nämä on niitä, joilla itse miettisin ostamista.
Tämä. Ei se kortista näy onko sillä mainattu vai ei. Kannattaa lähteä siitä että kaikilla korteilla on mainattu.Laskisin kyllä saman hinnan "mainatulle" ja "ei-mainatulle" näytönohjaimelle. Ainoa ero niissä on että "ei-mainatun" myyjä valehtelee paremman hinnan toivossa. Mistään ei kai kuitenkaan näe onko mainattu vai ei?
Lämmöistä sitten näkee onko louhittu. Esimerkkivideossa uuden ja louhitun kortin lämpötiloissa 14 asteen ero.
Vaikutus nähty ihan tosielämässä omin silminkin.
Laskisin kyllä saman hinnan "mainatulle" ja "ei-mainatulle" näytönohjaimelle. Ainoa ero niissä on että "ei-mainatun" myyjä valehtelee paremman hinnan toivossa. Mistään ei kai kuitenkaan näe onko mainattu vai ei?
Tämä. Ei se kortista näy onko sillä mainattu vai ei. Kannattaa lähteä siitä että kaikilla korteilla on mainattu.
Lämmöistä sitten näkee onko louhittu. Esimerkkivideossa uuden ja louhitun kortin lämpötiloissa 14 asteen ero.
Vaikutus nähty ihan tosielämässä omin silminkin.
Jep. Pitäisi olla vertailu "after mining" vs. "after gaming". Pelatessa on kuitenkin ihan eriluokan tehot ja GPU lämmöt kortissa kuin mainatessa. Muistien lämmöissä taas on melkoisia yksilöeroja ihan uutenakin riippuen siitä kuinka hyvin lämpötyynyt on kontaktissa ja kuinka hyvin ne ovat osuneet kohdilleen.Kyllähän se lämpötilaero näkyy uuden ja käytetyn välillä. Mutta miten näät eron mainatun ja yhtä kauan käytetyn ei-mainatun?
Ja noi lämpötilajutut on todella tapauskohtasia. (Koppa, ambient temperature, tuuletinkäyrät, puhdas vs pölynen jne..)
Päivän aivopieru tuli sitten tässä.Laskisin kyllä saman hinnan "mainatulle" ja "ei-mainatulle" näytönohjaimelle. Ainoa ero niissä on että "ei-mainatun" myyjä valehtelee paremman hinnan toivossa. Mistään ei kai kuitenkaan näe onko mainattu vai ei?
Päivän aivopieru tuli sitten tässä.
Mainarin jäljiltä kortti voi jopa olla paremmassa kunnossa kuin pelaajan jäljiltä.Päivän aivopieru tuli sitten tässä.
Kyllä se mainari vaan kellottaa ne muistit tappiin ja ne sitten käykin kuumana, kortit pääsääntöisesti avattu ainakin kerran elinkaarensa aikana ja niitä on ajettu 24/7 vaihtelevissa olosuhteissa (esim. Kosteat autotallit)Mainarin jäljiltä kortti voi jopa olla paremmassa kunnossa kuin pelaajan jäljiltä.
Mainari laskee jänöjä säästääkseen sähkössä ja tämä laskee lämpötilaa. Mainari ajaa kortteja hyvin ilmastoituna, jotta piirit varmemmin kestää mainausta.
Joku Pentti peruspelaaja pelaa 16h vuorokaudessa. Koneen osat ulonäkösuistä lasisessa umpikopassa, jossa ei ilma liiku ja mennyt avaamaan vielä tehorajat näytönohjaimesta, jotta saa sitä fpssää lisää. Näytönohjain paistuu ja kuolee ennen aikaisesti.
Joo, ei tämä mene aina näin, mutta kuitenkin se että ettei ortilla ole mainattu, ei ole tae mistään.
Ja ei, ei ole oma lehmä ojassa. En ole mainannut enkä omista kryptoja.
Miksi kosteus edes vaikuttaisi mitään? Koska kortit on lämpimiä, ne myös pysyy kuivana hieman kosteammassakin ympäristössä.Mainattu rx 580 korteilla 5 vuotta (88 korttia)kosteassa peltihallissa.kaikki kortit vielä täydessä iskussa.

Mul hajos gtx 660 seitsemän vuoden jälkeen. Näyttiksiä ollu 5 kappaletta ja ainut hajoaminen oli tuo.
Toki pyytää voi, mutta... Veikkaisin että n. 350€ saa järkevästi. Maksoin omasta vastaavasta kortista sen verran ja tuffeja on saanut sitten jo 380-420€Mitähän tommosesta hp omenin mukana tulleesta rtx3070 vois pyytää? Alle vuoden vanha mut takuutahan tossa pelkässä näyttiksessä ei varmaan ole Kyseessä vastaava kun linkissä siis https://forums.evga.com/m/tm.aspx?m=3315863&p=1
Mitähän tommosesta hp omenin mukana tulleesta rtx3070 vois pyytää? Alle vuoden vanha mut takuutahan tossa pelkässä näyttiksessä ei varmaan ole Kyseessä vastaava kun linkissä siis https://forums.evga.com/m/tm.aspx?m=3315863&p=1
Semmonen 120-130€ tuosta irtoaa, toki voi alkuun kokeilla josko parikymppiä enemmän irtoiasi.Olisi aika päivitellä konetta ja voisin luopua Palit Jetstream GTX 1070:sta.
On hiljainen ja hyvä muutenkin.
Mitäs tosta oisi järkevää pyydellä?
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.