Käytettyjen näytönohjaimien hinnankehitys

Jokseenkin olisi mielenkiintoista testata 2070S-2080-2080S ja DLSS4 kanssa 1440p pelailuja, mikäli hinnat lähempänä satasta
Noissakin hinnat kyl ihan idioottimaisen korkeita tällä hetkellä syystä tai toisesta. 2080 Supereita saanut alle kahden sadan jo 2023, ja nyt pyynnöt 220-270€ välillä suurin osa.

1742322534150.png

Ei vaan framegenit toimi niillä.

Nahkatakkimies haluaa myydä näytönohjaimia, niin minun 4000-sarjan GPU:lla saa generoitua kaksinkertaisen nopeuden (joka toinen frame on oikea). 5000-sarjan GPU:lla saa generoitua 4x nopeuden (joka 4. frame on oikea). Arvaa, onko markkinointimateriaalissa "2x nopeutus DLSS:ään" - ja heikommat sivustot nielee sen yskimättä.

--

FSR3/4 varmaan kuitenkin toimii, mutta sen tuki on paljon rajoitetumpi.

1742322534150.png

Ei vaan framegenit toimi niillä.

Nahkatakkimies haluaa myydä näytönohjaimia, niin minun 4000-sarjan GPU:lla saa generoitua kaksinkertaisen nopeuden (joka toinen frame on oikea). 5000-sarjan GPU:lla saa generoitua 4x nopeuden (joka 4. frame on oikea). Arvaa, onko markkinointimateriaalissa "2x nopeutus DLSS:ään" - ja heikommat sivustot nielee sen yskimättä.

--

FSR3/4 varmaan kuitenkin toimii, mutta sen tuki on paljon rajoitetumpi.
täytyykin vatkaa muutamat rundit nyt DLSS OFF - quality - balanced ja kattella kuinka vaikuttaa FPS. Peliotannaksi vain yksi, Warzone

Millä lähtisi logittamaan fps? Aattelin ihan silmällä arvioida AVG ensin numeroista joita yläkulmassa viuhuu, tai sitten vaan AB:n OSD päälle ja parempaa dataa talteen. Piti kasailla pöytäkone tänään mutta tehdään jahka jaksaa kiinnostaa, customloopin ruuvailut ja mallailut paikoilleen kun ottaa aikansa, samalla se 9070 kun menee paikoilleen, niin ompi kelpo vertailupohjaa.

täytyykin vatkaa muutamat rundit nyt DLSS OFF - quality - balanced ja kattella kuinka vaikuttaa MHz. Peliotannaksi vain yksi, Warzone

Millä lähtisi logittamaan fps? Aattelin ihan silmällä arvioida AVG ensin numeroista joita yläkulmassa viuhuu, tai sitten vaan AB:n OSD päälle ja parempaa dataa talteen. Piti kasailla pöytäkone tänään mutta tehdään jahka jaksaa kiinnostaa, customloopin ruuvailut ja mallailut paikoilleen kun ottaa aikansa, samalla se 9070 kun menee paikoilleen, niin ompi kelpo vertailupohjaa.
Afterburnerilla saa aika hyvin FPS:n, framelatencyn yms logattua - sillä ite oon seurannut ja troubleshootannut

Afterburnerilla saa aika hyvin FPS:n, framelatencyn yms logattua - sillä ite oon seurannut ja troubleshootannut
Tarkoitin tietenkin *kuinka vaikuttaa fps* eikä MHz :b

fiksumpien "Warzone ammattilaisten" toimesta olen youtubevideostaan asetukset kopioinut muutoin 1:1, joten hyvin pysyy tallessa myös 9070 korttiin siirtyessä, kun taitaa tulla levyjen siivoiluja eteen.

Tätä mä olen kyllä kovasti ihmetellyt kun myyntipalstaa seurailee; Miten helvetissä, 5 vuotta vanhoista paskaksi mainatuista takuuttomista korteista, joka maksoi uutena 700, niin monet edelleen kehtaavatkin maksaa täysin käsittämättömiä summia?
Vielä kun ottaa huomioon että 3080 ei nyt varsinaisesti ole erityisen nopea kortti, ja se 10GB muisti on jo tuntuva rajoite.

200-250€ olisi noille oikeampi hinta, IMHO
400€ kaupasta saa uutena about 40% hitaamman kortin, eli arvostaako sitten takuuta vai nopeutta.

Tarkoitin tietenkin *kuinka vaikuttaa fps* eikä MHz :b
Pidä afterburner päällä ennen DLSS testiä ja sen aikana nii kyllähän sä siinä erotuksen näät ku ei oo sen suhteen muuttujaa. Aika kevyt se afterburner on loppujen lopuksi nii en usko suurta FPS vaikutusta olevan

Pidä afterburner päällä ennen DLSS testiä ja sitä ennen nii kyllähän sä siinä erotuksen näät ku ei oo sen suhteen muuttujaa. Aika kevyt se afterburner on loppujen lopuksi nii en usko suurta FPS vaikutusta olevan
Ajan kiinteällä MHz tuota kuten muitakin pelejä, menuissa toki alempi taajuus kun fps:n rajoittanut johonkin 30 ja tuo taajuus laskee samalla

Noi 4060Ti hinnat on kyl jo yllättävän matalia, nähny 250€:llä semmosen myynnissä ainakin Torissa - täällä päälle kolmensadan. Odotan mielenkiinnolla kyllä tota 9060:stä jos se sekottaisi pakkaa vähäsen.
Tarkoitin siis tulevia 5060/ti. Mutta tosiaan 4060ti on kanssa ihan hyvä vaihtoehto, jos löytää 16gb yksilön edukkaasti. Olin Torista kauppoja tekemässä 300:lla, mutta myyjä päättikin keskenkaiken nostaa hinnan 320:een

Tarkoitin siis tulevia 5060/ti. Mutta tosiaan 4060ti on kanssa ihan hyvä vaihtoehto, jos löytää 16gb yksilön edukkaasti. Olin Torista kauppoja tekemässä 300:lla, mutta myyjä päättikin keskenkaiken nostaa hinnan 320:een

Nythän on myyjän markkinat vielä pari kk (tai milloin tuleekaan saataville nuo uudet halpa-GPUt). En ostaisi itse 320€, vaan odottaisin ne julkaisut. Sieltä voi saada ehkä ainakin 12GB korttia alta 400€. Ehkä AMD, ei voi tietää.

Tämä on ostajalle pahin aika ostaa näytönohjain. Kaupoissa on vanhoja vanhalla hinnalla, eikä myyjäpuolella kukaan vielä dumppaa vanhaa näytönohjaintaan ostaakseen uuden (tai no, rajoitettu määrä niitä uuden high-endin ostajia).

Nyt on taas semmoinen ajanjakso, että kannattaa odottaa näytönohjainten kanssa. En yleensä sano näin.

Nythän on myyjän markkinat vielä pari kk (tai milloin tuleekaan saataville nuo uudet halpa-GPUt). En ostaisi itse 320€, vaan odottaisin ne julkaisut. Sieltä voi saada ehkä ainakin 12GB korttia alta 400€. Ehkä AMD, ei voi tietää.

Tämä on ostajalle pahin aika ostaa näytönohjain. Kaupoissa on vanhoja vanhalla hinnalla, eikä myyjäpuolella kukaan vielä dumppaa vanhaa näytönohjaintaan ostaakseen uuden (tai no, rajoitettu määrä niitä uuden high-endin ostajia).

Nyt on taas semmoinen ajanjakso, että kannattaa odottaa näytönohjainten kanssa. En yleensä sano näin.
Mites kauan kristalli pallon arviona sanoisit että huonointa aikaa on tiedossa / milloin voi harkita lompakon avaamista taas?

tämä

meinasin 3vko 9070 julkaisia ennen sopia kaupat 6900xt kortista :D onneksi en

Mites kauan kristalli pallon arviona sanoisit että huonointa aikaa on tiedossa / milloin voi harkita lompakon avaamista taas?

Kesään mennessä pitäisi tulla nuo uudet ulos. Ehkä jo ensi kuussa. Ja siis kun näyttää siltä, että kerran kahdessa vuodessa joutuu odottelemaan, niin silloin odotellaan. Kaiken järjen mukaan sieltä tulee nopeammat ja samalla hinnalla. Sitten taas vanhempien korttien kysyntä laskee ja niiden hinnat laskevat, ensin käytettynä, sitten kaupoissa. Lisäksi markkinoille vapautuu uusia kortteja, kun porukka päivittää, niin silloin julkaisussa on paras hetki ostella. Julkaisupvm salainen, mutta ei tässä kuussa, kuitenkin ennen kesää. Spekulaatioketjussa voi kysellä, en täysin olen seurannut, kun 4070 Ti Super saa vielä hetken riittää.

Nvidialta siis tulee RTX 5060 8GB, RTX 5060 Ti 8GB/16GB (ehkä muitakin) ja AMD:ltä RX 9050, RX 9060 ja RX 9060 XT (kai). Muistimäärät ei varmoja, enkä AMD:lle osaa sanoa, mutta veikkaan, että paremmin kuin Nvidia.

Käytettynä samaan rahaan saa myös selkeästi nopeampia kortteja joissa on yli puolet enemmän muistia.
Nopealla vilkaisulla 7800XT ja 6900XT näyttäisivät olevan 430€+ ja 1-4% nopeampia. Mahtaako kummallakaan olla puhtia hyödyntää ylimääräistä muistia, kun 3080 tulee seinä vastaan high/ultra asetuksilla 1440p. Itse toki maiksaisin sen 30€ enemmän ja ottaisin 7800XT jo pelkästään pienemmän virrankulutuksen takia, eikä siitä 6Gb lisämuistista ainakaan haittaa ole.

Käytettynä samaan rahaan saa myös selkeästi nopeampia kortteja joissa on yli puolet enemmän muistia.
Mikä kortti tuo on? Yrittänyt noita käytettyjen listoja selata, mutta ei tunnu löytyvän. 7800xt on samantehoinen, mutta isommalla muistilla ja hinta ~400e. En pidä sitä varsinaisesti parempana vaihtoehtona, koska Nvidian kortit on kautta aikojen maksanut enemmän, eli periaatteessa 3080 on tällä hetkellä edullisempi. En kyllä sano, etteikö isompi muisti olisi ihan hyvä jo olla, varsinkin tulevaisuutta ajatellen. 7900 GRE olisi sitten oikeasti 3080:ia parempi, mutta sen hinta karkaa sitten jo 500e hintaluokkaan.

Jos voi odottaa, niin ehdottomasti kannattaa odotella. Aivan samaa mieltä. Mutta jos on vaikka pelaamiset jäissä kortinpuutteessa, niin heikot on markkinat. Sitähän tässä päivitellään. Nyt jos vaan joku vuoto tulisi, että koska noita uusia, edullisemman pään kortteja tulisi.

Itse ehdin ostaa "pakosta" 3080:n, kun AMD työnsi Grafiikka glitchejä warzonessa ja kehtasi vielä yhden pelin Pubg:ssa kaataakin, siksi "piti" saada Nvidia takaisin alle. Mutta positiivista on, että jos myy kuumilla markkinoilla oman korttinsa, saa siitä ihan hyvän hinnan. Se kompensoi uutta ostaessa ylihintaa. Käytännössä nämä hullaantuneet hinnat joutuu maksamaan ne, joilla ei ole korttia ollenkaan

Viimeksi muokattu:
Nopealla vilkaisulla 7800XT ja 6900XT näyttäisivät olevan 430€+ ja 1-4% nopeampia. Mahtaako kummallakaan olla puhtia hyödyntää ylimääräistä muistia, kun 3080 tulee seinä vastaan high/ultra asetuksilla 1440p. Itse toki maiksaisin sen 30€ enemmän ja ottaisin 7800XT jo pelkästään pienemmän virrankulutuksen takia, eikä siitä 6Gb lisämuistista ainakaan haittaa ole.
OK, olette ottaneet tuon 1-4% TPU:sta. Eli suoraan sanottuna, riippuu toki tapauksesta milloin on nopeampi - TPU:n vertailutaulukko on tehty 4k-resolla ja 6900XT hyytyy 4k:lla ilmeisesti tukehtuen 256bit muistiväyläänsä (3080 320bit). 1440p:llä eroa on enemmän.
Mulla on kellotusharrastelijana oma "paha" (?) tapa vertailla näyttiksiä vertailemalla ennemmin 3DMark-tuloksia, eli henk.koht. en ole erityisen kiinnostunut vakiosuorituskyvystä vaan kortin potentiaalista - kellotettuna 6900XT:stä saa rutkasti enemmän suorituskykyä kuin 3080.
Ymmärrettävästi useimmilla muilla on erilainen lähestymistapa, joten kait sitten näkevät nuo wanhat 3080:tkin todella arvokkaiksi vielä.

OK, olette ottaneet tuon 1-4% TPU:sta. Eli suoraan sanottuna, riippuu toki tapauksesta milloin on nopeampi - TPU:n vertailutaulukko on tehty 4k-resolla ja 6900XT hyytyy 4k:lla ilmeisesti tukehtuen 256bit muistiväyläänsä (3080 320bit). 1440p:llä eroa on enemmän.
Mulla on kellotusharrastelijana oma "paha" (?) tapa vertailla näyttiksiä vertailemalla ennemmin 3DMark-tuloksia, eli henk.koht. en ole erityisen kiinnostunut vakiosuorituskyvystä vaan kortin potentiaalista - kellotettuna 6900XT:stä saa rutkasti enemmän suorituskykyä kuin 3080.
Ymmärrettävästi useimmilla muilla on erilainen lähestymistapa, joten kait sitten näkevät nuo wanhat 3080:tkin todella arvokkaiksi vielä.
jos 3dmark tuloksia käytetään pohjana, niin silloinhan vastaavasti AMD cpu:t ovat aika kehnoja, esim 7800x3d ja 5800x3d? :kahvi:

kyllähän ne reaalimaailman tulokset enemmin kiinnostaa, kuin tapa kuinka pinnat tuossa benchissä skaalaa. Hyvä vakaustesti/diagnostiikkatyökalu se mielestäni on ja siihen se jää, watteja repii mukavanlaisesti. Diagnostiikkatyökaluna että antaako niitä lukemia mitä muut identtiset kokoonpanot, jossa 3dmark.com/search on kepeä haku

3080: n. 21000pts aika tavanomainen GPU Score
9070: 30000 rikkovia useita top100 listauksessa (12gen intelinkin kanssa 30900pts)

ei se ihan ole tuota %-eroa nopeampi kuitenkaan :think: Tai kun tuo 9800x3d 17000pts ja Intelit 30k+

t: 9070

edit: siis mikäli ymmärsin viestisi sisältöä, ennemmin parikymmentä peliä joista graafit piirtäen, kuin 1 cherrypickattu benchi johon vedoten

Viimeksi muokattu:
Tätä lukee kuitenkin ATK:sta valistumattomampi joukkokin, niin kirjoitan huomiona käytetyistä korteista lämmöt. Kannattaa huomata onko käytetty kortti suoraan valmis käyttöön vai pitääkö sille tehdä "vuosihuolto". Mikäli ei ole osaamista tahnanvaihtoon, niin tietokoneliikkeet vaihtaa lämpötahnoja kyllä, mutta tuo tietysti maksaa.

Asia koskee lähes kaikkia yli 2 vuotta vanhoja kortteja, pääasiasssa näitä sen ajan tehokkaimpia (eli yli 250w tdp arvolla olevat) - Varsinkin kortteja, joilla on mainattu. Mainatuissa voi sitten myös muistien lämpötyynyt joutua vaihtamaan ja ne on sitten jo kalliimpia, kuin pelkkä tahna. Riski saada mainattu kortti on suurempi, jos ostaa ennen 2022 vuotta ostettu kortti.

Aika hyvin nykyään iotechissä porukka laittaa GPU-Z tai HWinfo:ssta lämpötilat, jotta ostaja tietää mitä on ostamassa. Mutta ei aina. Tällaista kuvaa voi myös tarvittaessa pyytää

1742365106098.png

Kuvassa: 3080 TUF lämmöt, ensimmäisessä ennen ja toisena lämpötahnan (ARCTIC MX-4) vaihdon jälkeen

Kuvat on otettu ostamallani käytetyllä 3080 TUF (ostettu uutena 9/2021) kortilla timespy ajon jälkeen. Kortti ollut vain pelikäytössä. Vaikka lämmöt ei aiheuttanut ongelmia tai ollut mitenkään hälyyttäviä, niin tuoreella tahnalla muutos on silti valtava. Oleellinen tieto on nuolella merkitty GPU hotspot, eli näytönohjaimen Coren kuumin kohta. Näytönohjaimen suorituskyky alkaa laskemaan pikkuhiljaa, kun lämpötilat nousee. Todellisia ongelmia tulee, mikäli hotspot lämpötila nousee 110'c asti. Silloin näytönohjain sammuttaa itsensä (estääkseen näytönohjaimen rikkoutumisen, turvamekanismi) ja pelaaminen tai muu tekeminen loppuu siihen

1000025074.png

Tuli taas vähän päiviteltyä omia tilastoja ja tää oli ihan mielenkiintoista informaatiota. RX 6700 XT tarjoaa parhaan FPS/€ lukeman tällä hetkellä näistä ~200-350€ näytönohjamista, ja käytin sen suhdanne lukua laskeakseni paljonko jokaisen kortin pitäisi maksaa että se olisi yhtä kannattava kun 6700XT. Eka sarake on Techpowerup (TPU) relative performance tilastojen mukaan (käsittääkseni 4k:lla ne testaa lähinnä), seuraavat kolme on Tomshardware Graphics card hierarchy listan mukaan, 1080p ultra, 1440p ja vikana viel 4k.
TPU:n perusteella (4k:hon) 6800 on aikalailla oikein hinnoiteltu, samoin 3080. 1080p ja 1440p:n suhteen sitten kuitenkin näkee että ollaan monen näyttiksen kohdalla vielä aika kaukana verrannollisesta hinnasta keskimäärin. 3070 ti ei listassa ku VRAMin vähäisyyden vuoksi en sitä harkitse vaihtoehtona tällä hetkellä.

Hinta nyt on millä kyseisen näyttiksen voi saada "alimmillaan" jos jaksaa vähän ettiä / odottaa. Tietty joistain voi olla yksittäinen matalampi myynti jonka oon missannut - ja monen kohdalla yleensä pyynti vielä korkeampi, mutta se ei "ideaali" hinnan laskentaan vaikuta mitenkään , lähinnä nää hinnat vaa että voi verrata mikä hinta nyt ja mikä sen pitäisi olla.

Edit: Laitoin hinnat nyt taulukkoon jotta helpompi lukea

Viimeksi muokattu:
En ole oivaltanut logiikaka joka selittäisi sen että miksi 3060 kortit menee vieläkin +200€. Kyseessä kuiteskin yksi ostetuimmista korteista jolla ikää jo yli 3-vuotta ja noita saa uutena täydellä takuulla 299-305€ ilman mitään alennuksiakin ja alennusten kanssa 269€. Joskus nähny ihmiset ostaneen noita käytettynä jopa 250€:lla
Tulispa noista AMD:n Strix integroiduista näyttiksistä työpöytäversio tohon 200-300€ hintarakoon, niin vois jo kuopata tän täysin absurdiks menneen käytettyjen budjettinäyttisten markkinat. Olisin itse ainakin ihan ilonen jos tulevaisuuden budjettipelikoneissa ei mitään XX50/XX60 luokan näyttistä surkeineen sirisevineen tuulettimineen olis turhaan lämmittämässä koteloa, viemässä sähköä ja luomassa tulevaisuuden E-jätettä.

Viimeksi muokattu:
En ole oivaltanut logiikaka joka selittäisi sen että miksi 3060 kortit menee vieläkin +200€. Kyseessä kuiteskin yksi ostetuimmista korteista jolla ikää jo yli 3-vuotta ja noita saa uutena täydellä takuulla 299-305€ ilman mitään alennuksiakin ja alennusten kanssa 269€. Joskus nähny ihmiset ostaneen noita käytettynä jopa 250€:lla
Tulispa noista AMD:n Strix integroiduista näyttiksistä työpöytäversio tohon 200-300€ hintarakoon, niin vois jo kuopata tän täysin absurdiks menneen käytettyjen budjettinäyttisten markkinat. Olisin itse ainakin ihan ilonen jos tulevaisuuden budjettipelikoneissa ei mitään XX50/XX60 luokan näyttistä surkeineen sirisevineen tuulettimineen olis turhaan lämmittämässä koteloa, viemässä sähköä ja luomassa tulevaisuuden E-jätettä.
Varmaan se 50-100 euron säästö merkkaa ihmisille kuitenkin sen verran tuossa hintaluokassa, ja moni ei varmaan pidä kahden sukupolven takaisia kortteja järkevinä ostoksina uutena, vaan uutena sitten mieluummin uutta teknologiaa. Samalla tavalla menee 3070:t >300€ ja 3080:t >400€

Varmaan se 50-100 euron säästö merkkaa ihmisille kuitenkin sen verran tuossa hintaluokassa, ja moni ei varmaan pidä kahden sukupolven takaisia kortteja järkevinä ostoksina uutena, vaan uutena sitten mieluummin uutta teknologiaa. Samalla tavalla menee 3070:t >300€ ja 3080:t >400€
Jos sitä "uutta vanhaa" korttia joskus myy eteenpäin, niin takuukuitti on hyvä lisäetu. Sit siihen päälle vielä että uuden osto on että klikkaat nappia nettikaupassa ja haet paketin automaatista. Nää käytettyjen kaupat aina vähän säätöä ja jopa ihan 10/10 kaupatkaan ei täysin vaivattomia ole. En itse ainakaan näkisi vaivan arvoisena alkaa YV:eittelee ihmisille, venailee niiden vastauksia, vaihtelee tietoja ja sopien miitteja/tilisiirrellen rahaa ja sit toivoa että ei kusetettu.

Sit jos rahatilanne on että tollaset 50e säästöt on tärkeitä, niin 1060 kortteja saa 50eurolla, eli säästöjä tulis 150e vrt 200e 3060, ja on nekin ihan kykeneviä 1080p/medium/60fps pelaamiseen suurimmassa osaa pelejä. Ei 3060 400% 1060 suorituskyvystä ole. Lähemmäks ~150%, eli jos tuijottelis vaan suorituskykyä ja vähän hintaa nostais koska 3060 uudempi kortti kuiteskin, niin silti max 150e olis mitä itse näkisin "oikeana arvona". Noh, markkinat määrää arvon enkä minä, eli 200e kortti se sit näemmä on.
Toi 3060 jostain syystä jääny tollaseen ihmeelliseen hintarakoon.

Viimeksi muokattu:
En tiedä voiko 3060:sen kohdalla puhua edes säästöstä. Ongelmana noissa 3060 korteissa on se että sä saat 4060 kortin takuulla aina välillä halvemmalla ku sen takuuttoman kolmessa eri taloudessa käyneen 3060:sen josta joku pyytää 280€. Ihmiset jotka hankkinut niitä vuosia sitte kalliilla ei vaan tajua ettei se kortti enää ole mikään tykki. Sama ongelma on noissa 1080:sissä joista pyydetään useita satoja. 3070 kortteja löytyy melko helposti alle 300:n, välillä alle 250€.

Oon vaan päätynyt siihen että aika suuri syy hintojen outouteen on molempipuolinen epäpätevyys. Jotkut ei voi käsittää että komponenttien hinnat laskee käytettynä ajan myötä, näin syntyy 200hp R9 390:set sun muut (tori ja Facebook marketplace yleisesti). Jotkut myyjät taas ei ollenkaan tutki paljonko esim 3070 maksaa kun myy omaa 3060, ja laittaa naurettavan hinnan -> joku ostaja joka ei tietotekniikasta välitä ja lukee jotain 2 vuotta vanhaa koneen rakennus opasta näkee et tos on kortti jonka tarvii, ja maksaa siitä aivan liikaa. Yin ja Yang.
(Tällä selittyy osa, oma juttunsa sitte kalliimmat 3090-> kortit ja Nvidian huonot viime julkaisut.)

Jos sitä "uutta vanhaa" korttia joskus myy eteenpäin, niin takuukuitti on hyvä lisäetu. Sit siihen päälle vielä että uuden osto on että klikkaat nappia nettikaupassa ja haet paketin automaatista. Nää käytettyjen kaupat aina vähän säätöä ja jopa ihan 10/10 kaupatkaan ei täysin vaivattomia ole. En itse ainakaan näkisi vaivan arvoisena alkaa YV:eittelee ihmisille, venailee niiden vastauksia, vaihtelee tietoja ja sopien miitteja/tilisiirrellen rahaa ja sit toivoa että ei kusetettu.

Sit jos rahatilanne on että tollaset 50e säästöt on tärkeitä, niin jotain 1060 kortteja saa 50eurolla, eli säästöjä tulis 150e vrt 200e 3060, ja on nekin ihan kykeneviä 1080p/medium/60fps pelaamiseen suurimmassa osaa pelejä. Ei 1060 ja 3060 välillä 400% eroja suorituskyvyssä ole. Lähemmäks ~150%, eli jos tuijottelis vaan suorituskykyä ja vähän hintaa nostais koska 3060 uudempi kortti kuiteskin, niin silti max 150e olis mitä itse näkisin "oikeana arvona". Noh, markkinat määrää arvon enkä minä, eli 200e kortti se sit näemmä on.
Toi 3060 jostain syystä jääny tollaseen ihmeelliseen hintarakoon.
Joo onhan se noinkin. Pari syytä saattaa selittää sen käytetyn myyntiarvon - 12 GB mallit säilyttää hinnan paremmin kuin 8GB mallit. 3060:sta on molempia versioita ja pitää olla tarkkana että ei vertaa käytetyn 3060 12GB:n hintaa uuteen 3060 8GB:hen. Toinen seikka on, että moni ei välttämättä edes tajua että noita on vielä saatavilla uutena, kun ylempiä 3000 sarjalaisia ei näytä olevan juuri ollenkaan saatavilla.

RTX 3060 on 12GB muistia. RTX 4060 on 8GB ja se on puolen väylän perässä (8x).
Joo toki 3060:siä löytyy isommalla muistilla myös, mut se ei vaikuta siihen että moni pyytelee aivan hulluja 8GB malleistakin. Ehkä ongelma sitte että jotkut myyjät pyytää samoja summia 8gb versiostaan, ku näki jonku korkean pyynnön 12gb versiosta eikä pahemmin mieti niiden eroja.

• Tykkää
Reactions: VMR
Joo toki 3060:siä löytyy isommalla muistilla myös, mut se ei vaikuta siihen että moni pyytelee aivan hulluja 8GB malleistakin. Ehkä ongelma sitte että jotkut myyjät pyytää samoja summia 8gb versiostaan, ku näki jonku korkean pyynnön 12gb versiosta eikä pahemmin mieti niiden eroja.
Enpä nyt kyllä äkkiseltään löydä yhtäkään myytyä 8GB mallia tuolta myyntiosiosta. Kahlasin 3 sivua 3060 hakutuloksia Myyty tagilla, kaikki oli 12GB, Ti 8GB, tai ei mainintaa muistin määrästä (todennäköisesti 12GB)

Enpä nyt kyllä äkkiseltään löydä yhtäkään myytyä 8GB mallia tuolta myyntiosiosta. Kahlasin 3 sivua 3060 hakutuloksia Myyty tagilla, kaikki oli 12GB, Ti 8GB, tai ei mainintaa muistin määrästä (todennäköisesti 12GB)
Ite taas olettaisin just toisin päin, että jos ei mainintaa muistin määrästä, nii silloin se on just 8GB kun suurin osa erikseen mainostaa sitä 12GB:tä syynä korkeammalle hinnalle.

Ite taas olettaisin just toisin päin, että jos ei mainintaa muistin määrästä, nii silloin se on just 8GB kun suurin osa erikseen mainostaa sitä 12GB:tä syynä korkeammalle hinnalle.
Ei se kyllä ihan noin mene, lähes kaikki on aikanaan ostanut 12GB mallin (kuten nähdään siitä että aina kun muistin määrä mainitaan, mainitaan 12GB), mutta myyjät eivät vaan aina muista mainita muistin määrää. Osa ei edes tiedä että 8GB mallikin on olemassa joten eivät näe tarpeellisena mainita. Useissa tapauksessa myynti-ilmoituksesta löytyy kuvia pakkauksesta jossa lukee 12GB.

Ei se kyllä ihan noin mene, lähes kaikki on aikanaan ostanut 12GB mallin (kuten nähdään siitä että aina kun muistin määrä mainitaan, mainitaan 12GB), mutta myyjät eivät vaan aina muista mainita muistin määrää. Osa ei edes tiedä että 8GB mallikin on olemassa joten eivät näe tarpeellisena mainita. Useissa tapauksessa myynti-ilmoituksesta löytyy kuvia pakkauksesta jossa lukee 12GB.
Joo okei, ite nähnyt suurimmaksi osaksi noita 3060Ti malleja kun korttia itselle etsinyt, ja niissä ne 300€ pyynnit takuuttomalle kortille ihmetyttää, kun samalla rahalla saa 3070:sen. (Ja ti mallia ei taida 12gb:llä saada?)

onhan noita 3060 8GB mallejakin hinta.fi:ssä
Uutena hinnat 8GB ja 12GB aikalailla samat 3060 malleilla. Eli en tällä itse kykenisi selittämään, että 12GB olis järkevää pyytää kymmeniä euroja enemmän käytettynä.
Tuotehaku: 3060 nvidia | Hinta.fi Hinta.fi mukaan suurin ero halvimman 8G ja 12G välillä on noin 12€, ja sekin siksi koska Datatronicilla myynnissä yks 8GB (tosin varasto näyttää 0 niin kaupassa kuin tukussakin) alennuksella.
Tosi moni noista on "0 varastossa, arvioitu toimitus +2viikkoa" eli viimesiä kai viedään. Jos etsitään halvimmat mallit jotka voisit ostaa nyt heti ja varmasti, niin Jimmsillä 12G mallia sais 304,9e ja halvin varastossa oleva 8GB malli olis itseasiassa 15e kalliimpi 319 eurolla
Näyttäis että todella moni noista 8GB malleista on loppunut/loppumassa, ja saatavuus uutenakin parempaa 12GB kohdalla.

Viimeksi muokattu:
4060Ti muuten ihan hyvä huomio, se on aika identtinen 3070 kanssa ja tuossa saa 16Gb malliakin, jonka hinnoittelusta EOS, siinä se muistimäärä joissain tapauksissa auttaa mukavasti

liekö muistinkäsittely jotenkin liukkaampaa 3070 tapauksessa kun muistikaista 256-bit 448.0 GB/s ja vuorostaan 4060Ti 8Gb 128-bit 288.0 GB/s... en tiedä antaako tämä anteeksi muistimääräkeississä. 4000-sarjan hyväksi luettava vähäwattisuus.

3070 taitaa olla nopeampi kuin 4060 ti, joka on melkein sama kortti kuin 3060 ti. 3060 ilman ti:tä on sitten selvästi hitaampi, vaikka siinä onkin enemmän muistia.

Uutena hinnat 8GB ja 12GB aikalailla samat 3060 malleilla. Eli en tällä itse kykenisi selittämään, että 12GB olis järkevää pyytää kymmeniä euroja enemmän käytettynä.
Tuotehaku: 3060 nvidia | Hinta.fi Hinta.fi mukaan suurin ero halvimman 8G ja 12G välillä on noin 12€, ja sekin siksi koska Datatronicilla myynnissä yks 8GB (tosin varasto näyttää 0 niin kaupassa kuin tukussakin) alennuksella.
Tosi moni noista on "0 varastossa, arvioitu toimitus +2viikkoa" eli viimesiä kai viedään. Jos etsitään halvimmat mallit jotka voisit ostaa nyt heti ja varmasti, niin Jimmsillä 12G mallia sais 304,9e ja halvin varastossa oleva 8GB malli olis itseasiassa 15e kalliimpi 319 eurolla
Näyttäis että todella moni noista 8GB malleista on loppunut/loppumassa, ja saatavuus uutenakin parempaa 12GB kohdalla.
Joo tuo on tilanne nyt. Mutta mainitsit alunperin että oli joku kortti ollut "alennusten kanssa 269€", mietin vaan että oliko kyseessä 8GB malli. Ja vastaavasti kun joku on maksanut käytetystä kortista 250€, niin varmasti ollut 12GB malli

Joo tuo on tilanne nyt. Mutta mainitsit alunperin että oli joku kortti ollut "alennusten kanssa 269€", mietin vaan että oliko kyseessä 8GB malli. Ja vastaavasti kun joku on maksanut käytetystä kortista 250€, niin varmasti ollut 12GB malli
Viittasin tähän Gigabyte RTX 3060 Windforce OC 12G, 304€ - Hintahistoria | Hinta.fi Viime syyskuusta vuoden vaihteeseen oli 12GB malli 269.9e. Proshop/Jimms
ASUS DUAL-RTX3060-O12G-V2, 314€ - Hintahistoria | Hinta.fi Tossa on toinen 12G malli joka myös käyny tossa samassa 269.9 viime jouluna. Verkkokauppa.

Viimeksi muokattu:
Joo okei, ite nähnyt suurimmaksi osaksi noita 3060Ti malleja kun korttia itselle etsinyt, ja niissä ne 300€ pyynnit takuuttomalle kortille ihmetyttää, kun samalla rahalla saa 3070:sen. (Ja ti mallia ei taida 12gb:llä saada?)
Joo 3060 Ti on vain 8GB. (Mutta on olemassa GDDR6 ja GDDR6X versiot, ks. wikipedia)

Aina voi joku pyytää ties mitä, se ei ole hullu joka pyytää vaan se joka maksaa. Kävin tuossa vähän aikaa siten läpi käytettyjen myyntihintoja niin 3060 Ti menee tyypillisesti noin 220 eurolla kaupaksi, mutta 240-260€ menee myös välillä. 300 eurolla ei kyllä mene ellei käy älytön tuuri. Sen sijaan 3070 menee kaupaksi 300 eurolla.

Joo 3060 Ti on vain 8GB. (Mutta on olemassa GDDR6 ja GDDR6X versiot, ks. wikipedia)

Aina voi joku pyytää ties mitä, se ei ole hullu joka pyytää vaan se joka maksaa. Kävin tuossa vähän aikaa siten läpi käytettyjen myyntihintoja niin 3060 Ti menee tyypillisesti noin 220 eurolla kaupaksi, mutta 240-260€ menee myös välillä. 300 eurolla ei kyllä mene ellei käy älytön tuuri. Sen sijaan 3070 menee kaupaksi 300 eurolla.

Miksiköhän 3070:stä maksetaan noin paljon enemmän, se ei kuitenkaan ole paljoa tehokkaampi kuin 3060 ti?

Parempi olisi sanoa niin päin, että 3060:ssa on alunperin (02/2021 alkaen) 12 Gt, mutta siitä julkaistiin 20 kk myöhemmin myös 8 Gt-versio. Minä en edes tiennyt, että jälkimmäinen on olemassa, mutta tietämättömyyteni ollee ihan ymmärrettävää:

1. tuli 20 kk myöhemmin

2. ei ole vieläkään lisätty TPU GPU Databasen relative performance -listaan (toki sen saa näkymään, jos googlaa suoraan 3060 8gb:n speksisivulle, mutta katoaa listalta välittömästi, jos klikkaa minkä tahansa muun kortin referenssiksi)

3.TPU GPU Databasessa eri sivustojen arvosteluita 60 kpl 12 GB:stä vs. 1 kpl 8 GB:stä

4. Esim. Verkkokauppa.com myy joka päivä 3060 12 GB:n, mutta kasigigaista ei ole edes valikoimassa

5. Hinta.fi, 12 GB-malleja iso kasa vs. kasigigaisia muutama hassu heikolla saatavuudella

6. Yritin etsiä käytetyn 3060 8 GB:n, mutta en löytänyt nopeasti ainuttakaan.

Viimeiseen liittyen, voisitko linkata edes yhden käytetyn myynti-ilmoituksen 3060 8 GB:stä? Sanoit vielä, että moni pyytelee niistä aivan hulluja. Eli moni pyytää ylihintaa, joten yhteensä vielä useammalla on kyseinen kortti myynnissä. En löytänyt edes ebaysta nopeasti.

Minusta alkaa tuntua, että olet sekoittanut 3060 ja 3060 Ti:n. Jälkimmäinen on kasigigainen, mutta se perustuu suurempaan GA104:ään (alunperin 3060 Ti , 3070 ja 3070 Ti) vs. GA106 (3060). Suorituskykyäkin on selvästi enemmän, mikä helposti selittäisi "aivan hullut pyynnit", vaikka muistia onkin vähemmän kuin 3060:ssä. Oliko tuosta sekaannuksesta kyse?

Viimeksi muokattu:
Miksiköhän 3070:stä maksetaan noin paljon enemmän, se ei kuitenkaan ole paljoa tehokkaampi kuin 3060 ti?
Niin no, ainahan ne kalliimmat kortit maksavat enemmän suhteessa suorituskykyynsä. 3070:n jenkki ovh julkaisussa oli $499, 3060 Ti:n puolestaan $399. 499/399 = 1.25, vaikka suorituskykysuhde on TPU:n databasen mukaan 1.17. Käytettyjen hinnoissa 1.25 tarkoittaisi että jos 3070 menee 300 eurolla, niin 3060 Ti menee 240 eurolla, ei se todellisuus ole kaukana tuosta

Parempi olisi sanoa niin päin, että 3060:ssa on alunperin (02/2021 alkaen) 12 Gt, mutta siitä julkaistiin 20 kk myöhemmin myös 8 Gt-versio. Minä en edes tiennyt, että jälkimmäinen on olemassa, mutta tietämättömyyteni ollee ihan ymmärrettävää:

1. tuli 20 kk myöhemmin

2. ei ole vieläkään lisätty TPU GPU Databasen relative performance -listaan (toki sen saa näkymään, jos googlaa suoraan 3060 8gb:n speksisivulle, mutta katoaa listalta välittömästi, jos klikkaa minkä tahansa muun kortin referenssiksi)

3.TPU GPU Databasessa eri sivustojen arvosteluita 60 kpl 12 GB:stä vs. 1 kpl 8 GB:stä

4. Esim. Verkkokauppa.com myy joka päivä 3060 12 GB:n, mutta kasigigaista ei ole edes valikoimassa

5. Hinta.fi, 12 GB-malleja iso kasa vs. kasigigaisia muutama hassu heikolla saatavuudella

Viimeiseen liittyen, voisitko linkata edes yhden käytetyn myynti-ilmoituksen 3060 8 GB:stä? Sanoit vielä, että moni pyytelee niistä aivan hulluja. Eli moni pyytää ylihintaa, joten yhteensä vielä useammalla on kyseinen kortti myynnissä. En löytänyt edes ebaysta nopeasti.

Minusta alkaa tuntua, että olet sekoittanut 3060 ja 3060 Ti:n. Jälkimmäinen on kasigigainen, mutta se perustuu suurempaan GA104:ään (3060 Ti ja 3070) vs. GA106 (3060). Suorituskykyäkin on selvästi enemmän, mikä helposti selittäisi "aivan hullut pyynnit", vaikka muistia onkin vähemmän kuin 3060:ssä. Oliko tuosta sekaannuksesta kyse?
Vaikka et multa kysynytkään (tosin, alotin tästä 3060 hinnoista kitinän, niin olen osa keskustelua jo), niin tarkistin ihan omasta mielenkiinnosta vielä ajatuksella että kuinka paljon noita 3060 12GB ~250€ kauppoja on ollut. 12GB versiota tosiaan siis ollut uutena 269e:lla useasta kaupasta vähintään viime syyskuusta asti. Näin kontekstina.
Listasin vaan sellaset missä "ostettu" tagi ja keskustelussa ei sovittu kauppaa halvemmalla. Mahdollista tietysti että YV:llä tingitty, mutta sitä on mahdotonta varmistaa. Mutta jos näitä löytyy useampikin, niin aika hyvällä omatunnolla voi sanoa että ainakin muutama niistä menny about 250e.

Myyty - PNY RTX 3060 12GB UPRISING Dual Fan @Helsinki Tossa ainakin HP 260e, tinkijöitä oli langassa ja AP suostu jos oltais "200e:sta+PK menty muutama kymppi ylöspäin". Eli 230-250 menny?
Myyty - Voi poistaa! 230e HP. Ei kommentteja.
Ostettu - 3060 12gb vram tai vastaava. Oulu/posti Ostoilmoitus "alle 250" eli myyjän intresseissä tarjoa 249. Tosin, voi olla että tosi reilu tyyppi myyny paljon halvemmallakin, vaikka ostaja sano olevansa valmis maksamaan enemmän. Tai ostanut "vastaavan."
Myyty - Asus RTX 3060 Dual OC [Tre] 230e HP, kuulemma useampikin olis 200e noudolla hakea täten ei suostunut tinkihintaan

Kyllä näitä muutamia on, katoin jonnekkin joulukuulle saakka. Voi olla että on lisääkin. Uutena tosiaan syyskuusta asti ollu 269e. En ikinä väittänytkään että toi 250e olisi joku keskihinta, vaan oli esimerkki kalleimmasta mitä olen nähnyt. Nopealla silmäilyllä keskihintainen 3060 12GB myynti-ilmoitus on siinä 190-210e.
Ei mitenkään tieteellinen tutkimus tämä, mutta voi tästä jotain johtopäätöksiä vetää. Varsinkin kun kyseessä ei ole mitään totisempaa kuin forum keskustelu käytettyjen näyttisten hinnoista. On noi hinnat silti mistä tahansa perspektiivistä katsottuna aika kovat 3v käytetylle budjettiraudalle mitä saa uutena.

Viimeksi muokattu:
Niin no, ainahan ne kalliimmat kortit maksavat enemmän suhteessa suorituskykyynsä. 3070:n jenkki ovh julkaisussa oli $499, 3060 Ti:n puolestaan $399. 499/399 = 1.25, vaikka suorituskykysuhde on TPU:n databasen mukaan 1.17. Käytettyjen hinnoissa 1.25 tarkoittaisi että jos 3070 menee 300 eurolla, niin 3060 Ti menee 240 eurolla, ei se todellisuus ole kaukana tuosta

Käytetyissä tuon luulisi kuitenkin tasottuvan, varsinkin nyt kun muisti alkaa ottaa vastaan. Lisäksi jos 3060 ti menee kaupaksi 220 eurolla eikä pääsääntöisesti 240 eurolla, niin eroa olisi jo 36% eli enemmän kuin suorituskyvyssä.

Vaikka et multa kysynytkään (tosin, alotin tästä 3060 hinnoista kitinän, niin olen osa keskustelua jo), niin tarkistin ihan omasta mielenkiinnosta vielä ajatuksella että kuinka paljon noita 3060 12GB ~250€ kauppoja on ollut. 12GB versiota tosiaan siis ollut uutena 269e:lla useasta kaupasta vähintään viime syyskuusta asti. Näin kontekstina.
Listasin vaan sellaset missä "ostettu" tagi ja keskustelussa ei sovittu kauppaa halvemmalla. Mahdollista tietysti että YV:llä tingitty, mutta sitä on mahdotonta varmistaa. Mutta jos näitä löytyy useampikin, niin aika hyvällä omatunnolla voi sanoa että ainakin muutama niistä menny about 250e.

Myyty - PNY RTX 3060 12GB UPRISING Dual Fan @Helsinki Tossa ainakin HP 260e, tinkijöitä oli langassa ja AP suostu jos oltais "200e:sta+PK menty muutama kymppi ylöspäin". Eli 230-250 menny?
Myyty - Voi poistaa! 230e HP. Ei kommentteja.
Ostettu - 3060 12gb vram tai vastaava. Oulu/posti Ostoilmoitus "alle 250" eli myyjän intresseissä tarjoa 249. Tosin, voi olla että tosi reilu tyyppi myyny paljon halvemmallakin, vaikka ostaja sano olevansa valmis maksamaan enemmän. Tai ostanut "vastaavan."
Myyty - Asus RTX 3060 Dual OC [Tre] 230e HP, kuulemma useampikin olis 200e noudolla hakea täten ei suostunut tinkihintaan

Kyllä näitä muutamia on, katoin jonnekkin joulukuulle saakka. Voi olla että on lisääkin. Uutena tosiaan syyskuusta asti ollu 269e. En ikinä väittänytkään että toi 250e olisi joku keskihinta, vaan oli esimerkki kalleimmasta mitä olen nähnyt. Nopealla silmäilyllä keskihintainen 3060 12GB myynti-ilmoitus on siinä 190-210e.
Ei mitenkään tieteellinen tutkimus tämä, mutta voi tästä jotain johtopäätöksiä vetää. Varsinkin kun kyseessä ei ole mitään totisempaa kuin forum keskustelu käytettyjen näyttisten hinnoista.
Nuohan olivat kaikki vanhoja tuttuja 12 GB-malleja (viimeisessä ei mainittu muistia).

Niiden sijaan olin kiinnostunut @Oris väitteestä: "moni pyytelee aivan hulluja 8GB malleistakin". Linkkaisko joku edes yhden ilmon, jossa myydään käytetty 3060 8GB? Ei ole vielä näkynyt.

Nuohan olivat kaikki vanhoja tuttuja 12 GB-malleja (viimeisessä ei mainittu muistia).

Niiden sijaan olin kiinnostunut näistä: "moni pyytelee aivan hulluja 8GB malleistakin". Linkkaisko joku edes yhden ilmon, jossa myydään käytetty 3060 8GB? Ei ole vielä näkynyt.
Äärimmäisen vähän oli 8GB ei-TI malleja jos ollenkaan ainakaan täälä myynnissä, en itse ainakaan löytäny. Tiiä sit jos muualla. Oma pointtini ei niistä tosin ikinä ollut, joten viestini ei suoranaisesti liity tuohon tiettyyn väittämään. Vaikka kokonaispointti näiden 3060 ei-TI luokan korttejen hinnat olevan yläkenossa ei tuon myötä muutu. Ainoat mitä löysin oli sellasia joissa ei mainittu GB ollenkaan. Jos oletettais ihan argumentin vuoksi että 100% noista oli 8GB malleja (erittäin epätodennäköistä) niin silti noita 3060 12GB versioita olis monin verroin enemmän. Eli harvassa ovat.

Viimeksi muokattu:

1. tuli 20 kk myöhemmin

Minusta alkaa tuntua, että olet sekoittanut 3060 ja 3060 Ti:n. Jälkimmäinen on kasigigainen, mutta se perustuu suurempaan GA104:ään (alunperin 3060 Ti , 3070 ja 3070 Ti) vs. GA106 (3060). Suorituskykyäkin on selvästi enemmän, mikä helposti selittäisi "aivan hullut pyynnit", vaikka muistia onkin vähemmän kuin 3060:ssä. Oliko tuosta sekaannuksesta kyse?
Totesinkin tossa ylempänä jo että:

Joo okei, ite nähnyt suurimmaksi osaksi noita 3060Ti malleja kun korttia itselle etsinyt, ja niissä ne 300€ pyynnit....
Eli puhunut yleisesti 3060 sarjan korteista, luulen että mulla on vääristynyt käsitys 8GB ei Ti korttien määrästä sitte, ku jotkut mainostanut korttiaan erikseen just sillä 12GB sloganilla niinku se olisi poikkeava suurimmasta osasta 3060 korteista - joten oon olettanut sen pohjalta että 8GB korttei pyörii kans ympäriinsä enemmän (3060 ei siis oo oikeen ollut omassa korttihaussa mukana eli niitä tullu vastaan sivutuotteena).

Ite joudun kattoo Facebook marketplacee läpi ku sielläkin välillä jotain timantteja roskan keskellä, mut ihan nopealla vilkaisulla mulla tuli tämmösiä vastaan:
Screenshot_20250324-213101~3.png

Screenshot_20250324-213049~2.png
Screenshot_20250324-213110~2.png

En usko että nää voi olla kenenkään mielestä fiksui pyyntöjä ku tohon hintaan saa jo aika kovaa korttia.

PS. En tiedä onko kans hämmennystä sen suhteen että mä puhun käytetyistä korteista kaikilla markkinapaikoilla yleisesti - kun Toria, FB ja TechBBS päivittäin seuraan. FB ja Tori pahempia hintarikosten tekijöitä, TechBBS vaihtelemmin. ((Mut jos kunnon yksisarvis diilei haluu nii siihen kans FB ja Tori pieksee TechBBS:n))

Edit. Peitin myyjän nimen ku se oli lapussa.

• Tykkää
Reactions: VMR

Niiden sijaan olin kiinnostunut @Oris väitteestä: "moni pyytelee aivan hulluja 8GB malleistakin". Linkkaisko joku edes yhden ilmon, jossa myydään käytetty 3060 8GB? Ei ole vielä näkynyt.
Sitä voi joutua varmasti odottelemaan kauan, koska tuo 3060 8gb versio oli "paska julkaisu" jota ei ole ostettu kuin vahingossa. Hintaero tehokkaampaan 12g varianttiin oli lähes olematon.

Käytetyissä tuon luulisi kuitenkin tasottuvan, varsinkin nyt kun muisti alkaa ottaa vastaan. Lisäksi jos 3060 ti menee kaupaksi 220 eurolla eikä pääsääntöisesti 240 eurolla, niin eroa olisi jo 36% eli enemmän kuin suorituskyvyssä.
Joo luulisi käytettyjen 3070 8GB ja jopa 3080 10GB hintojen olevan alhaisempia, kuitenkin niissä VRAM voi rajoittaa. Ainakin itse olen huomannut että kun hankin 3080:n, VRAM ei rajoittanut ollenkaan, mutta nykyään kun DLSS on yleistynyt ja laatu parantunut, saa skaalauksen avulla saa lähes pelissä kuin pelissä nostettua suorituskykyä, ja sen myötä herkemmin myös tulee nostettua grafiikka-asetuksia jotka syövät VRAMia.

Toisaalta, luulen että 3070:lle on enemmän kysyntää puhtaasti siksi että se on nopeampi, t.s. 3060 Ti on useammalle ostajalle liian hidas pelaamaan uusia pelejä sujuvasti.

Toisaalta, luulen että 3070:lle on enemmän kysyntää puhtaasti siksi että se on nopeampi, t.s. 3060 Ti on useammalle ostajalle liian hidas pelaamaan uusia pelejä sujuvasti.

No jos 3060 ti ei riitä, niin tuskin 17% tehokkaampi 3070 riittää sekään. Tuo ei ole kovin iso ero.

No jos 3060 ti ei riitä, niin tuskin 17% tehokkaampi 3070 riittää sekään. Tuo ei ole kovin iso ero.
Pointti oli että se on todennäköisempää että 3070 riittää. Jokainen vetää sen rajan johonkin ja päättää että vähintään X määrä tarvitaan suorituskykyä.

Sitä voi joutua varmasti odottelemaan kauan, koska tuo 3060 8gb versio oli "paska julkaisu" jota ei ole ostettu kuin vahingossa. Hintaero tehokkaampaan 12g varianttiin oli lähes olematon.
Joo en mä lähde tähän kyl iltaani käyttää muutenkaan, FB:ssa ja Torissahan myynti historiaa ei voi edes tarkistaa käsittääkseni nii vähä vaikee siinäkin mielessä. Mun pääpointti oli et kaikista 3060 korteista löytyy hullui pyyntei ja viime viestistä selvitys väärinkäsitykseen.

Takaisin pääkeskusteluun.

Olet vastaamassa viestiketjuun: Käytettyjen näytönohjaimien hinnankehitys

Statistiikka

Viestiketjuista
272 613
Jäsenet
76 928
Uusin jäsen
robinrr

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom