Käytettyjen näytönohjaimien hinnankehitys

Jokseenkin olisi mielenkiintoista testata 2070S-2080-2080S ja DLSS4 kanssa 1440p pelailuja, mikäli hinnat lähempänä satasta
Noissakin hinnat kyl ihan idioottimaisen korkeita tällä hetkellä syystä tai toisesta. 2080 Supereita saanut alle kahden sadan jo 2023, ja nyt pyynnöt 220-270€ välillä suurin osa.

1742322534150.png

Ei vaan framegenit toimi niillä.

Nahkatakkimies haluaa myydä näytönohjaimia, niin minun 4000-sarjan GPU:lla saa generoitua kaksinkertaisen nopeuden (joka toinen frame on oikea). 5000-sarjan GPU:lla saa generoitua 4x nopeuden (joka 4. frame on oikea). Arvaa, onko markkinointimateriaalissa "2x nopeutus DLSS:ään" - ja heikommat sivustot nielee sen yskimättä.

--

FSR3/4 varmaan kuitenkin toimii, mutta sen tuki on paljon rajoitetumpi.

1742322534150.png

Ei vaan framegenit toimi niillä.

Nahkatakkimies haluaa myydä näytönohjaimia, niin minun 4000-sarjan GPU:lla saa generoitua kaksinkertaisen nopeuden (joka toinen frame on oikea). 5000-sarjan GPU:lla saa generoitua 4x nopeuden (joka 4. frame on oikea). Arvaa, onko markkinointimateriaalissa "2x nopeutus DLSS:ään" - ja heikommat sivustot nielee sen yskimättä.

--

FSR3/4 varmaan kuitenkin toimii, mutta sen tuki on paljon rajoitetumpi.
täytyykin vatkaa muutamat rundit nyt DLSS OFF - quality - balanced ja kattella kuinka vaikuttaa FPS. Peliotannaksi vain yksi, Warzone

Millä lähtisi logittamaan fps? Aattelin ihan silmällä arvioida AVG ensin numeroista joita yläkulmassa viuhuu, tai sitten vaan AB:n OSD päälle ja parempaa dataa talteen. Piti kasailla pöytäkone tänään mutta tehdään jahka jaksaa kiinnostaa, customloopin ruuvailut ja mallailut paikoilleen kun ottaa aikansa, samalla se 9070 kun menee paikoilleen, niin ompi kelpo vertailupohjaa.

täytyykin vatkaa muutamat rundit nyt DLSS OFF - quality - balanced ja kattella kuinka vaikuttaa MHz. Peliotannaksi vain yksi, Warzone

Millä lähtisi logittamaan fps? Aattelin ihan silmällä arvioida AVG ensin numeroista joita yläkulmassa viuhuu, tai sitten vaan AB:n OSD päälle ja parempaa dataa talteen. Piti kasailla pöytäkone tänään mutta tehdään jahka jaksaa kiinnostaa, customloopin ruuvailut ja mallailut paikoilleen kun ottaa aikansa, samalla se 9070 kun menee paikoilleen, niin ompi kelpo vertailupohjaa.
Afterburnerilla saa aika hyvin FPS:n, framelatencyn yms logattua - sillä ite oon seurannut ja troubleshootannut

Afterburnerilla saa aika hyvin FPS:n, framelatencyn yms logattua - sillä ite oon seurannut ja troubleshootannut
Tarkoitin tietenkin *kuinka vaikuttaa fps* eikä MHz :b

fiksumpien "Warzone ammattilaisten" toimesta olen youtubevideostaan asetukset kopioinut muutoin 1:1, joten hyvin pysyy tallessa myös 9070 korttiin siirtyessä, kun taitaa tulla levyjen siivoiluja eteen.

Tätä mä olen kyllä kovasti ihmetellyt kun myyntipalstaa seurailee; Miten helvetissä, 5 vuotta vanhoista paskaksi mainatuista takuuttomista korteista, joka maksoi uutena 700, niin monet edelleen kehtaavatkin maksaa täysin käsittämättömiä summia?
Vielä kun ottaa huomioon että 3080 ei nyt varsinaisesti ole erityisen nopea kortti, ja se 10GB muisti on jo tuntuva rajoite.

200-250€ olisi noille oikeampi hinta, IMHO
400€ kaupasta saa uutena about 40% hitaamman kortin, eli arvostaako sitten takuuta vai nopeutta.

Pidä afterburner päällä ennen DLSS testiä ja sitä ennen nii kyllähän sä siinä erotuksen näät ku ei oo sen suhteen muuttujaa. Aika kevyt se afterburner on loppujen lopuksi nii en usko suurta FPS vaikutusta olevan
Ajan kiinteällä MHz tuota kuten muitakin pelejä, menuissa toki alempi taajuus kun fps:n rajoittanut johonkin 30 ja tuo taajuus laskee samalla

Noi 4060Ti hinnat on kyl jo yllättävän matalia, nähny 250€:llä semmosen myynnissä ainakin Torissa - täällä päälle kolmensadan. Odotan mielenkiinnolla kyllä tota 9060:stä jos se sekottaisi pakkaa vähäsen.
Tarkoitin siis tulevia 5060/ti. Mutta tosiaan 4060ti on kanssa ihan hyvä vaihtoehto, jos löytää 16gb yksilön edukkaasti. Olin Torista kauppoja tekemässä 300:lla, mutta myyjä päättikin keskenkaiken nostaa hinnan 320:een

Tarkoitin siis tulevia 5060/ti. Mutta tosiaan 4060ti on kanssa ihan hyvä vaihtoehto, jos löytää 16gb yksilön edukkaasti. Olin Torista kauppoja tekemässä 300:lla, mutta myyjä päättikin keskenkaiken nostaa hinnan 320:een

Nythän on myyjän markkinat vielä pari kk (tai milloin tuleekaan saataville nuo uudet halpa-GPUt). En ostaisi itse 320€, vaan odottaisin ne julkaisut. Sieltä voi saada ehkä ainakin 12GB korttia alta 400€. Ehkä AMD, ei voi tietää.

Tämä on ostajalle pahin aika ostaa näytönohjain. Kaupoissa on vanhoja vanhalla hinnalla, eikä myyjäpuolella kukaan vielä dumppaa vanhaa näytönohjaintaan ostaakseen uuden (tai no, rajoitettu määrä niitä uuden high-endin ostajia).

Nyt on taas semmoinen ajanjakso, että kannattaa odottaa näytönohjainten kanssa. En yleensä sano näin.

Nythän on myyjän markkinat vielä pari kk (tai milloin tuleekaan saataville nuo uudet halpa-GPUt). En ostaisi itse 320€, vaan odottaisin ne julkaisut. Sieltä voi saada ehkä ainakin 12GB korttia alta 400€. Ehkä AMD, ei voi tietää.

Tämä on ostajalle pahin aika ostaa näytönohjain. Kaupoissa on vanhoja vanhalla hinnalla, eikä myyjäpuolella kukaan vielä dumppaa vanhaa näytönohjaintaan ostaakseen uuden (tai no, rajoitettu määrä niitä uuden high-endin ostajia).

Nyt on taas semmoinen ajanjakso, että kannattaa odottaa näytönohjainten kanssa. En yleensä sano näin.
Mites kauan kristalli pallon arviona sanoisit että huonointa aikaa on tiedossa / milloin voi harkita lompakon avaamista taas?

tämä

meinasin 3vko 9070 julkaisia ennen sopia kaupat 6900xt kortista :D onneksi en

Mites kauan kristalli pallon arviona sanoisit että huonointa aikaa on tiedossa / milloin voi harkita lompakon avaamista taas?

Kesään mennessä pitäisi tulla nuo uudet ulos. Ehkä jo ensi kuussa. Ja siis kun näyttää siltä, että kerran kahdessa vuodessa joutuu odottelemaan, niin silloin odotellaan. Kaiken järjen mukaan sieltä tulee nopeammat ja samalla hinnalla. Sitten taas vanhempien korttien kysyntä laskee ja niiden hinnat laskevat, ensin käytettynä, sitten kaupoissa. Lisäksi markkinoille vapautuu uusia kortteja, kun porukka päivittää, niin silloin julkaisussa on paras hetki ostella. Julkaisupvm salainen, mutta ei tässä kuussa, kuitenkin ennen kesää. Spekulaatioketjussa voi kysellä, en täysin olen seurannut, kun 4070 Ti Super saa vielä hetken riittää.

Nvidialta siis tulee RTX 5060 8GB, RTX 5060 Ti 8GB/16GB (ehkä muitakin) ja AMD:ltä RX 9050, RX 9060 ja RX 9060 XT (kai). Muistimäärät ei varmoja, enkä AMD:lle osaa sanoa, mutta veikkaan, että paremmin kuin Nvidia.

Käytettynä samaan rahaan saa myös selkeästi nopeampia kortteja joissa on yli puolet enemmän muistia.
Nopealla vilkaisulla 7800XT ja 6900XT näyttäisivät olevan 430€+ ja 1-4% nopeampia. Mahtaako kummallakaan olla puhtia hyödyntää ylimääräistä muistia, kun 3080 tulee seinä vastaan high/ultra asetuksilla 1440p. Itse toki maiksaisin sen 30€ enemmän ja ottaisin 7800XT jo pelkästään pienemmän virrankulutuksen takia, eikä siitä 6Gb lisämuistista ainakaan haittaa ole.

Käytettynä samaan rahaan saa myös selkeästi nopeampia kortteja joissa on yli puolet enemmän muistia.
Mikä kortti tuo on? Yrittänyt noita käytettyjen listoja selata, mutta ei tunnu löytyvän. 7800xt on samantehoinen, mutta isommalla muistilla ja hinta ~400e. En pidä sitä varsinaisesti parempana vaihtoehtona, koska Nvidian kortit on kautta aikojen maksanut enemmän, eli periaatteessa 3080 on tällä hetkellä edullisempi. En kyllä sano, etteikö isompi muisti olisi ihan hyvä jo olla, varsinkin tulevaisuutta ajatellen. 7900 GRE olisi sitten oikeasti 3080:ia parempi, mutta sen hinta karkaa sitten jo 500e hintaluokkaan.

Jos voi odottaa, niin ehdottomasti kannattaa odotella. Aivan samaa mieltä. Mutta jos on vaikka pelaamiset jäissä kortinpuutteessa, niin heikot on markkinat. Sitähän tässä päivitellään. Nyt jos vaan joku vuoto tulisi, että koska noita uusia, edullisemman pään kortteja tulisi.

Itse ehdin ostaa "pakosta" 3080:n, kun AMD työnsi Grafiikka glitchejä warzonessa ja kehtasi vielä yhden pelin Pubg:ssa kaataakin, siksi "piti" saada Nvidia takaisin alle. Mutta positiivista on, että jos myy kuumilla markkinoilla oman korttinsa, saa siitä ihan hyvän hinnan. Se kompensoi uutta ostaessa ylihintaa. Käytännössä nämä hullaantuneet hinnat joutuu maksamaan ne, joilla ei ole korttia ollenkaan

Viimeksi muokattu:
Nopealla vilkaisulla 7800XT ja 6900XT näyttäisivät olevan 430€+ ja 1-4% nopeampia. Mahtaako kummallakaan olla puhtia hyödyntää ylimääräistä muistia, kun 3080 tulee seinä vastaan high/ultra asetuksilla 1440p. Itse toki maiksaisin sen 30€ enemmän ja ottaisin 7800XT jo pelkästään pienemmän virrankulutuksen takia, eikä siitä 6Gb lisämuistista ainakaan haittaa ole.
OK, olette ottaneet tuon 1-4% TPU:sta. Eli suoraan sanottuna, riippuu toki tapauksesta milloin on nopeampi - TPU:n vertailutaulukko on tehty 4k-resolla ja 6900XT hyytyy 4k:lla ilmeisesti tukehtuen 256bit muistiväyläänsä (3080 320bit). 1440p:llä eroa on enemmän.
Mulla on kellotusharrastelijana oma "paha" (?) tapa vertailla näyttiksiä vertailemalla ennemmin 3DMark-tuloksia, eli henk.koht. en ole erityisen kiinnostunut vakiosuorituskyvystä vaan kortin potentiaalista - kellotettuna 6900XT:stä saa rutkasti enemmän suorituskykyä kuin 3080.
Ymmärrettävästi useimmilla muilla on erilainen lähestymistapa, joten kait sitten näkevät nuo wanhat 3080:tkin todella arvokkaiksi vielä.

OK, olette ottaneet tuon 1-4% TPU:sta. Eli suoraan sanottuna, riippuu toki tapauksesta milloin on nopeampi - TPU:n vertailutaulukko on tehty 4k-resolla ja 6900XT hyytyy 4k:lla ilmeisesti tukehtuen 256bit muistiväyläänsä (3080 320bit). 1440p:llä eroa on enemmän.
Mulla on kellotusharrastelijana oma "paha" (?) tapa vertailla näyttiksiä vertailemalla ennemmin 3DMark-tuloksia, eli henk.koht. en ole erityisen kiinnostunut vakiosuorituskyvystä vaan kortin potentiaalista - kellotettuna 6900XT:stä saa rutkasti enemmän suorituskykyä kuin 3080.
Ymmärrettävästi useimmilla muilla on erilainen lähestymistapa, joten kait sitten näkevät nuo wanhat 3080:tkin todella arvokkaiksi vielä.
jos 3dmark tuloksia käytetään pohjana, niin silloinhan vastaavasti AMD cpu:t ovat aika kehnoja, esim 7800x3d ja 5800x3d? :kahvi:

kyllähän ne reaalimaailman tulokset enemmin kiinnostaa, kuin tapa kuinka pinnat tuossa benchissä skaalaa. Hyvä vakaustesti/diagnostiikkatyökalu se mielestäni on ja siihen se jää, watteja repii mukavanlaisesti. Diagnostiikkatyökaluna että antaako niitä lukemia mitä muut identtiset kokoonpanot, jossa 3dmark.com/search on kepeä haku

3080: n. 21000pts aika tavanomainen GPU Score
9070: 30000 rikkovia useita top100 listauksessa (12gen intelinkin kanssa 30900pts)

ei se ihan ole tuota %-eroa nopeampi kuitenkaan :think: Tai kun tuo 9800x3d 17000pts ja Intelit 30k+

t: 9070

edit: siis mikäli ymmärsin viestisi sisältöä, ennemmin parikymmentä peliä joista graafit piirtäen, kuin 1 cherrypickattu benchi johon vedoten

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
271 804
Jäsenet
76 797
Uusin jäsen
sewe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom