Kaverien auttaminen ATK-hommissa?

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Tänään katkes taas kamelilta selkä näiden asioiden suhteen.

Eli, tätä kaveria olen auttanut paljon ATKn kanssa, mm. kasannut hänelle koneen kahvipalkalla, monia tunteja neuvonut puhelimessa koneen ongelmissa, näytön valitsemisessa yms. Olen myös ajanut hänen luokseen edelleen kahvipalkalla (ei asu kaukana) ja antanut aikanaan Dirt 2 -pelin ilmaiseksi. Peli tuli siis GTX 670 näyttiksen kylkiäisenä. Eli voidaan sanoa, etten varsinaisesti ole ns. palkkaa saanut tästä avusta.

Nyt on alkanut sitten oma näyttö vittuilee ja muistin, että häneltä oli vastikään jäänyt vanha näyttö ylimääräiseksi uuden sijalta. Em. näyttö on n. 5-6v vanha 22" näyttö. Kyselin sitten, et mitäs hintaa hän tarvitsisi siitä. Vastaus oli, et ajatteli pyytää 50€ kirppiksellä. Mä vastasin, et tarjoot kahvit ni haen SER-romun pois.. Ei kelvannut kuulemma. Vittu notta vituttaa taas...:mad:
 

kgb

Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
26
Helmiä sioille sanon mä. Ite en auta enää ku paria kaveria.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
232
Jos kyse ei ole jostain englantia heikosti osaavista vanhuksista, tai ongelma ei ole todella hankala ja reilusti pohjatietoa vaativa, miksi ihmeessä nämä eivät vain googleta? Sanokaa niille, että itse taas olen laiska siivoamaan, niin sovitaanko että sä tulet meille siivoamaan, niin mä tulen konffaamaan atk:t.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
No enemmän on kyse kaverista joka ei edes viitsi googlettaa, vaan soittaa heti ku on ongelma....:rage:
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
232
Rupeat soittamaan sille vuorostasi aina kun pitäisi siivota, tiskata jne. (Ai mikset muka voi? Mitä sulla muka on niin kiireellistä, ettet voi edes tulla imuroimaan?)
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
En ihmettelisi, että pisteenä i:n päälle, muille kavereilleen kertoo selkäsi takana että "joo emmä jaksa säätää mutta se H0rna on sellanen nörtti että aina laittaa noi kuntoon".:btooth:
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
915
No enemmän on kyse kaverista joka ei edes viitsi googlettaa, vaan soittaa heti ku on ongelma....:rage:
Näitä kyllä riittäisi, jos aina auttaisi. Kysy seuraavan kerran, että jos olisit hammaslääkäri, niin tulisiko sinun paikata kaverisi hampaat ilmaiseksi. Sen jälkeen voitkin etsiä uusia kavereita. Kas kun tuollaiset kaverit tuppaa häviämään nurkista sen jälkeen, kun heitä ei enää auteta joka hommassa.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
No jotenkin ajattelin, et kun häntä olen ihan oikeasti paljon auttanut, et josko se SER-näyttö lähtis ihan hakemalla pois.. mut ei näemmä..
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
137
No et varmasti ole ainut joka tähän tilanteeseen törmää.. Ekana kun oota jesiny kaveria ilmatteeks ja annellu tavaroita pois ni ei tuu mitää vastakaikuu ku ite tarvisit.. Monesti kyl tulee tilanne että soitetaan kahville ja paikan päällä lohkaistaan, et nyt ku kahvit on juotu niin katotko ton seonneen windoosan samalla kun tällä oot... Ja sit ku sanoo et mikäs siinä mut velotan asiantuntijatyön mukaisen taksan niin sit ootkin täysmulkku.. Se on vaan niin että itse en enään hyväntekeväisyyttä harjoita, muuten sitä saa tehdä lopunikää :mad:
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
232
Btw, tuollaisen näytön käypä hinta on jotain 5-20 euroa, ja kun jo pois haussa menee aikaa ja bensaa, parempi kun ostaa vähän paremman käytetyn samalla vaivalla.

No itse olen yleensä jeesannut puhelimitse ongelman jäljille tyyliin mitä hakusanoja googleen, vilkaisemalla ehkä itsekin että millä googlesta löytyy. Tämä auttaa niitä jatkossakin.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
No mä kohteliaasti annoin vastatarjouksena et 20e ja keität kahvit... Hänen vastatarjouksensa oli 30e ja keittää kahvit..
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
No olis ees tarjonnut kaljat ja saunat koneen kasauksesta ni ois ok :D Ja esim. alkuvuodesta just myin vanhan settini pois halavalla.. eli i7-2600K joka kulki hienosti 4.8Ghz, 16 gigaa 1866 rammia ja asuksen P8Z68-V PRO/GEN3 sekä Noctua NH-D14 200e :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
232
Nämä on muuten hyviä myös "kaverina voit varmaan myydä halvalla". No, kaverina voit varmaan maksaa enemmän? (Ilmaiseksi viinoja juovista ja lukuisien kertojen jälkeen sitten tuurilla yhden oluen kapakassa takaisin tarjoavista kavereista, sekä ilmaisista autokyydeistä nauttivista puhumattakaan...)
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
137
Parit koneet olen kavereille kasannut kaljapalkalla ja se on ok, mutta välillä toki vituttaa kun pitävät juurikin ilmaisena IT-tukena. Joskaan hankintojen konsultointi ei enää vituta, koska noista sentään saa ihan selvät kiitokset kuulla, ja enemmän kuin pari kertaa on tullut pelastettua kavereita huonoilta hankinnoilta (esim. emolevy huonoilla liittimillä, paska prosessoricooleri, paska virtalähde, huonolla coolerilla oleva näytönohjain jne), onhan näitä.

Tulikin mieleeni että pitäisi vissiin huomenna mennä kaverille vaihtamaan syksyllä kasaamani setti toiseen koteloon, lupasi kaljat tarjota joten tämä ok. :tup:
Itsekin juuri konsultoinuit, hommannut ja kasannut koneet ja toiminut mikrotukena.. Viimeisimmäksi tuli taas oikaistua emolevyn socketin pinnit kun sitä oltiin taas onnistuttu kääntämään useammat pinnit solmuun.. Mut tosiaan vuosien aikana huomasi, että porukka alkoi pitämään itsestään selvänä ja ilmaisena mikrotukena, joten sille oli pakko laittaa toppi.. Ei paljoa jaksa innostaa ylimääriset hommat töiden jälkeen kotona.. Eri asia jos hommista on ennakkoon sovittu millä aikataululla ja korvauksella homma tullaan hoitamaan.. Mut ei todellakaan paketeilla juhlamokkaa..
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Ja ei sillä, kyllä mä olen ihan auttamisen ilosta ja ilosta ATK-hommiin nuo jeesit tehnyt monillekkin kavereille, mut vituttaa vaan se, et kun ite vähän jeesiä tarvitsisi, niin ei, ei mitään..
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Toisaalta, pitäskö mun soittaa tälle em. kaverille ja kysellä et miten mun auton etupään jouset vaihdetaan? Vetää tolpat irti ja sit soittaa et emmä osaa, tuutko jeesaa.. Sen jälkeen JOS se vahingossa vaihtais ne, keitän kahveet sille :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
401
Omassa kaveripiirissä ei kyllä apua ole kyselty, tuntuu jokainen osaavan senverta käyttää laitteitaan ja googletella. Tosin näin vannoutuneena linux käyttäjänä voisi tietysti vedota myös siihen, että en noista windows ongelmista mitään tiedä :vihellys:
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
137
Myös mutsin kyselyt Android puhelimesta saavat välillä verisuonen katkeamaan, helvettiäkö mä noista tiedä, mulle riittää että Instagramin kissakuvat näkyy.. :kahvi:
Moni ongelma selviäisi googlettamalla muutamassa minuutissa, itse kyllästyin yhdet tutun koneen putsaamiseen kun kävi ahkeraan "kissa sivuilla" asensin sille linuxin ja eipä ole tarvinnut enään muuta käydä kun ajamassa päivitykset paikoilleen.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
232
Vilkaisette niiden huomaamatta niiden historiat ja dns-cachet, ja sitten veikkaatte jotain mahdollisimman nolostuttavalla sivulla vierailua syyksi ongelmiin, niin voi turhat pyynnöt harventua.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Ja vielä lisäykseksi tähän näyttöön, niin vaikka on JOPA 22" ja FHD, sekä hintapyynti sen viimeisen keskustelun jälkeen 30e, sekä 5-6v vanha, SE ON UUTENA MAKSANUT 197€! :mad:
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
137
Eikä varmasti anna mitään takuuta.. Kohta alkaa konkatkin olemaan vaihtokunnossa joten luulisi että on iloinen kun joku haluaa rojun pois nurkista
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
No IMHO vuodenkaan käytetyssä ATKssa ole mitään takuita enää ellei johkiin puljuun sellasta ole :D
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Mut menee varmaan näin:"Ostin kikantista ja maksoin 2v vakuutuksen siihen!!111"... :facepalm:

Ikäänkuin normaali kotivakuutus ei korvais.. :D
 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 356
Itse myös ammattini takia olen sukulaisille milloin kellekkin jotain korjannut/auttanut/ohjeistanut. En nykyään käy sukujuhlissa tai synttäreillä tms. jutuissa. Vituttaa niin paljon.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
751
Yksi sukulaismies sano hienosti, että hän mielellään tekee talkoota ja auttaa, mutta koska hän on ammatiltaan putkimies, niin niitä hän ei tee niitä hommia talkoona.
Joskus itellä meni "tehdas" kiinni ja siirryin mäkkikättäjäksi ja pysty perusteleen että kun on vaan tälläinen tyhmä mäkkikäyttäjä jonka ei tarvii ymmärtää mistään mitään...
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Pari kaveria on jo lopettanut onneksi jatkuvan pommittamisen tietokoneongelmista kun aloin pyytämään niiltä pientä vaivanpalkkaa.

Pahimmaan eteen tuotiin 7 vuotta vanha puolen gigan muistilla oleva Windows XP kone, johon olisi pitänyt asentaa Windows 7 ja tietoturvaa yms. ja pelastaa siitä tiedostoja ja kuvia talteen ennen uudelleen asentamista.

Pari kertaa asentelin hammasta purren ilmaiseksi, mutta siihen loppui kun niihin vanhoihin paskoihin ei löytynyt enää ajuritukea mistään. Yleensä koneet hyytyvät viimeistään siinä vaiheessa takaisin hitaaksi lähtötilanteeseen kun asensin kaikki mahdolliset mikkisoftan päivitykset tai minkä tahansa kevyen virusturvan kun puolen gigan perusmuisti ei enää riittänyt pyörittämään kokonaisuutta.

Parhaimmillaan laskin yhden vanhan läppäriräpsyn asentamiseen kuluneen ajan kaikkine päivityksineen yms. noin 16 tuntia ja kun kerroin asiasta koneen omistajalle, niin kommentti oli vaan että miksi? eikä hän ollut tarjoamassa lanttiakaan vaivanpalkaksi isosta työstä (haki vaan koneen pois ja kiitti).

Viimeisin buumi on ollut nettisivujen tekeminen kaverien ja niiden tuttavien firmoille. Näistäkään ei mielellään maksettaisi mitään ja yleensä nettisivun haluajalla ei ole hajuakaan mitä niiden sivuilla pitäisi lukea tai edes valmista grafiikkaa tms. josta lähteä liikkeelle.

Toinen juttu on projektin kiireellisyys. Kaiken pitäisi olla viikossa valmista, domainia ei ole hankittuna ja kun ollaan päästy siitä yli, niin ollaan vastailematta sähköposteihin eikä anneta materiaalia mistä voisi lähteä liikkeelle.

Näistä kokemuksista oppineena olen tehnyt selkeän listan miten nettisivuprojekti etenee startista lopulliseen "asiakkaan" hyväksymään versioon, enkä ole suostunut aloittamaan yhtään projektia keskustelua pidemmälle ennen kuin reunaviivat ja kustannukset on pääpiirteittäin selvillä ja etukäteen sovittuna.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Itellä kerran naapurin mummo pyysi että auttaisin sitä ja sen mummokaveria saamaan sen ipadin nettiin kiinni. Lupasin tän tehdä kun ei kovin vaikealta vaikuttanut...No, ei ollutkaan. Routerin pohjasta salasana vaan käyttöön ja homma hoidettu 30sek. Sääli vaan että olin astunut jo mummojen valtakuntaan, eikä sieltä nyt tietenkään päässyt livistämään yli tuntiin, kun mummot oli ostanut kaakkua ja paasas niitä näitä classic mummotyyliin. :mad:
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 819
Aika klassikko kun kaveri tuli postissa saapuneiden koneen osiensa kanssa että kasailisin ne hänelle niinkuin oli sovittu. Noh kun kone saatiin kasaan ja käyntiin, niin taisin siinä kaverin kahvitellessa jatkaa oman toisen raadon kasailua. Nappasin sitten siitä pöydältä ohuita hyviä nippusiteitä siihen koneen raadon johtojen niputtamiseen... No ei hemmetti kun ne nippusiteet oli sen kaverin, niin tämähän alko ruikuttamaan, että eikös nuo ole niitä hänen nippusiteitä.

Helvetin nippusiteet.

Edit: Tosiaan, laittelin sen kaverin koneen tuulettimet kiinni runkoon sellaisilla värinän vaimennus kumituteilla... Jotka oli ihan omasta pussistani.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
306
Aikoinaan jelppailin sukulaisia ja niiden kavereita mm putsailemalla koneita joihin oli impattu kaikki paskeet sisään.
Paloi käämit kun samaa hommaa teki vuoden sisään kolmatta kertaa samalle tyypille kun sana ei mennyt perille että ei kande klikkailla jokaista websivulla olevaa käkätintä.
Hommat loppui kuin seinään kun sanoin et se on sitten 50€/tunti seuraavalla kerralla... :rolleyes:
 

tombe0

Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
594
Itse en tee kuin tietylle pienelle porukalle hommia ilmaiseksi ja siihen piiriin ei todellakaan kuulu omat sukulaiset. Jos haluaa meikun katsovan mitä tahansa "aateekoota", "digiä", tai muuta vastaavaa niin homma maksaa vähintään satkun, ihan sama kauanko siihen menee, jos menee yli tunnin niin seuraavat tunnit on sitten 65€/alkava tunti.

Ylläoleva on kummasti karsinut vapaa-ajalla avunpyytäjiä :)
 

kgb

Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
26
Pari kaveria on jo lopettanut onneksi jatkuvan pommittamisen tietokoneongelmista kun aloin pyytämään niiltä pientä vaivanpalkkaa.

Pahimmaan eteen tuotiin 7 vuotta vanha puolen gigan muistilla oleva Windows XP kone, johon olisi pitänyt asentaa Windows 7 ja tietoturvaa yms. ja pelastaa siitä tiedostoja ja kuvia talteen ennen uudelleen asentamista.

Pari kertaa asentelin hammasta purren ilmaiseksi, mutta siihen loppui kun niihin vanhoihin paskoihin ei löytynyt enää ajuritukea mistään. Yleensä koneet hyytyvät viimeistään siinä vaiheessa takaisin hitaaksi lähtötilanteeseen kun asensin kaikki mahdolliset mikkisoftan päivitykset tai minkä tahansa kevyen virusturvan kun puolen gigan perusmuisti ei enää riittänyt pyörittämään kokonaisuutta.

Parhaimmillaan laskin yhden vanhan läppäriräpsyn asentamiseen kuluneen ajan kaikkine päivityksineen yms. noin 16 tuntia ja kun kerroin asiasta koneen omistajalle, niin kommentti oli vaan että miksi? eikä hän ollut tarjoamassa lanttiakaan vaivanpalkaksi isosta työstä (haki vaan koneen pois ja kiitti).

Viimeisin buumi on ollut nettisivujen tekeminen kaverien ja niiden tuttavien firmoille. Näistäkään ei mielellään maksettaisi mitään ja yl
Tuttua meininkiä, koittakaa kestää kohtalon toverit.
 

DjSunki

S Y N T H W A V E
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 192
Jos on kaveri/ystävä, niin varmasti ymmärtää kyllä kun vain sanoo että nyt ei valitettavasti auttaa jaksa, kun on omassa elämässäkin ihan tarpeeksi hommia. Jos taas on tuollainen kuvailemasi tyylinen niuho, niin miksi tuollaisia edes pitää kuunnella? Itse ainakin jättäisin moiset tapaukset täysin omaan arvoonsa.

Itse olen kasannut monen monille kavereille/tutuille koneita, ja aina kysymättäkin saanut korvauksen avusta (oli se sitten vaikkapa oluet/viinat asennuksen lomassa tai vain puhdasta rahaa). Näin myös itse toimin jos apua tarvitsen johonkin hommaan jota en itse taida. Esimerkiksi remonttihommissa joissa olen vähän käsi.

Ja juu sukulaisille ilmaiseksi tehnyt ainoastaan kun kyseessä on ollut velipoika tai vanhemmat.
 

Stringer

╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Premium+ ☆☆☆
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
543
Oispa kavereita pyytämässä apua :sori:
Ainoastaan esimies välillä pyytelee, eikä siitä kehtaa kieltäytyä.
Kerran tosin joku firmasta eläkkeelle jäänyt vanhuspariskunta yritti, mutta se loppu kun rupesin pyytämään 30€/kerta.
Edes vanhalla mutsilla ei ole prkl enää ongelmia, vaan käyttää nohevasti tablettiaan ja puhelintaan :itku:
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Kaverilla oli synttärit ja ostettiin sille kasa mikkejä kun sillä oli aina hukassa niin keksittiin sit joku atk ongelma että tuun näyttään ja yllättämään mutta en päässy edes ovesta sisään prkl. Jätin sit lahjat kuistille ja lähdin kotiin.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
137
Niin ne vanhukset kun muistelee miten ennen kaikki tehtii talkoilla ja saatiin kupponen kahvia tai ruokaa palkaksi.. Aika muuttuu ja etenkin verottaja joka ei edes sallisi vasteetonta avustusta edes sukulaisille..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
853
Nää on kyllä ihme veijareita, jotka jostain vanhasta SER-jätteestä pyytävät kavereiltaankin tuotteen kuntoon ja ikään nähden tolkuttomia summia. Tuntuu jo typerältä lähteä jossain netin kauppapaikoilla (Tori ym.) lähteä yrittämään ns. selvää ylihintaa sillä mahdollisuudella että joku törppö sen korjaisi pois. Omassa kaveripiirissä pistetään aina halvalla kiertoon ns. kaverialennusten kanssa, ja myös vaihdot ym. käyvät yleensä päinsä tai vähintäänkin hinnanpudotukseksi.

Parit koneet olen kavereille kasannut kaljapalkalla ja se on ok, mutta välillä toki vituttaa kun pitävät juurikin ilmaisena IT-tukena. Joskaan hankintojen konsultointi ei enää vituta, koska noista sentään saa ihan selvät kiitokset kuulla, ja enemmän kuin pari kertaa on tullut pelastettua kavereita huonoilta hankinnoilta (esim. emolevy huonoilla liittimillä, paska prosessoricooleri, paska virtalähde, huonolla coolerilla oleva näytönohjain jne), onhan näitä.

Tulikin mieleeni että pitäisi vissiin huomenna mennä kaverille vaihtamaan syksyllä kasaamani setti toiseen koteloon, lupasi kaljat tarjota joten tämä ok. :tup:

Tämäpä juuri. Eilen selailin toria ja huuto.nettiä kun etsin vanhempaa m-itx koteloa projektiin. No löytyihän niitä ja hinnat enemmän kuin uutena kaupasta :D
Tulee kyllä aina mietittyä onko tuttuja joka tarvis jotain osaa/laitetta mikä on jäänyt ylimääräiseksi tai sitten laitettua lahjoituksena jonnekkin.
Ja vaikka tuleekin aina jeesattua ilmaiseksi tuttuja/puolituttuja ym. niin kyllä yleensä se jollain tapaa on itsellekkin hyödyksi jossain vaiheessa.

Oispa serriä kellari täynnä, niin olis sisältöä elämään hehheh...
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
490
Onneksi sitä aika helposti näkee ketkä on oikeita ystäviä ja ketkä vain käyttää hyväksi. Näitä kavereita ei tule toiste autettua, ja usein ne suhteet katoavatkin pian sen jälkeen kun hyväksikäyttäjä tajuaa ettei tuosta ole enää uhriksi.

Vanhempiani ja muita vanhuksia olen ihan mielelläni auttanut, vaikkakin ihan kahvipalkalla. Eivät he edes tajua mitä se tulisi maksamaan, jos joutuisivat digi-ongelmansa ratkaisemaan ammattilaisten kautta.
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
791
Paras argumentti avunruinaajilla on "sähän tykkäät muutenkin räplätä näiden tietokoneiden kanssa". Juu, mikäs sen mukavampaa kuin yrittää saada muiden paskomista romuista edes etäisesti käyttökelpoisia käyttäen tuntikausia aikaa ilman korvausta :comp:

Ovatkohan samat uuvatit vinkumassa ilmaisia korjaamopalveluita autoharrastajilta, nehän tykkää ruuvata autoja :kahvi:
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 995
Viestejä
4 209 386
Jäsenet
71 002
Uusin jäsen
Pera L

Hinta.fi

Ylös Bottom