Tärkeä Kauppa-alueen säännöt ja ohjeet

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 717
Eikö se kauppa ole löyty lukkoon jos myyjä tarjouksen hyväksyy :D
Tässä on taas tätä mainittua asioiden tekemistä hankalaksi.

Mitään haittaahan tuosta myyjän mielen muuttamisesta ei tässä tapauksessa ostalle koidu, koska ostaja ei ole foorumilla ollut ensimmäistä viestiä aiemmin lukemassa.

Edit: Lisään nyt vielä, että lähtökohtaisesti harkitkaa ennen kuin tarjoatte/hyväksytte, ei jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

TripBlast

Köyhä
Liittynyt
10.01.2024
Viestejä
156
Eihän se tarjous ole sitten myöskään sitova jos toinen ( myyjä ) hyväksyy sen ja ei itse kerkeä ( ostaja ) lukemaan sitä? te säännöt laaditte ja kerrotte en minä.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
13 053
Samalla tavalla kun ostajalla on mahdollisuus perua hp tarjous ennen kuin myyjä on reagoinut siihen, niin myyjä voi perua että hyväksyy tarjouksen.

Tosin omasta mielestä pitäisi miettiä ennen kuin hyväksyy (tai tekee) tarjouksen, ettei tarvii sitä perua mielenmuutoksen takia.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 717
Mikäs tässä nyt on hankalaa?

Onhan se voinut lukea sähköposti ilmoituksen ja ei ole kerinnyt foorumille.
Hän varmaan osaa kertoa sen sitten myyjälle ja myyjä toimii kuten vastuullisen kaupankävijän kuuluu. Kuten olen moneen kertaan sanonut, asioista ei kannata tehdä turhan vaikeita, kun ne ei kerran sellaisia ole. Lähtökohtana on reilu ja selkeä kaupankäynti. Foorumilla tehdään vuosittain tuhansia kauppoja ja valtaosassa se onnistuu vallan hyvin.

Yleisesti ottaen tässäkin nyt spekuloidaan lillukanvarsilla, jollaiseen liittyvää todellista ongelmaa ei ole tainnut tulla itselleni vastaan kertaakaan vajaan 20 vuoden foorumimoderointiuran aikana. Ja jos joskus tulee, niin sitten ylläpito siinä ohjeistaa. Fiksut ihmiset lähtökohtaisesti neuvottelee ja sopii tällaiset asiat yhdessä. Oman kokemukseni perusteella sääntöpilkkujen viilaajat ovat monilta osin juuri niitä kaupankävijöitä, jotka niitä ongelmia myös usein aiheuttaa epäselvällä kaupankäyntitavalla.
Tosin omasta mielestä pitäisi miettiä ennen kuin hyväksyy (tai tekee) tarjouksen, ettei tarvii sitä perua mielenmuutoksen takia.
Hyvin sanottu.
 
Viimeksi muokattu:

emagdnim

=☠️=
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 776
Eihän se tarjous ole sitten myöskään sitova jos toinen ( myyjä ) hyväksyy sen ja ei itse kerkeä ( ostaja ) lukemaan sitä? te säännöt laaditte ja kerrotte en minä.
Jos täällä käy kauppaa, nii täällä käy kauppaa. Eikä sähköpostissa.

Mut joo, ei ole ostajan puolelta mitää kuulunu, mut seku vaa kysäsin. Timo 2 on täysin oikeassa myöskin.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 717
Jos täällä käy kauppaa, nii täällä käy kauppaa. Eikä sähköpostissa.

Mut joo, ei ole ostajan puolelta mitää kuulunu, mut seku vaa kysäsin. Timo 2 on täysin oikeassa myöskin.
Jos ostaja tämän nyt kokee ongelmaksi, niin etteköhän tekin pyri ensisijaisesti sopimaan asian parhain päin, kun tällaisesta ns. poikkeustapauksesta on kyse.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
6 121
Ainakin itse ilmoitan kaupan perujalle, poikkeuksetta "harmi juttu, mutta kiitos kun ilmoitit". Ja sitten katselemaan muita kauppakumppaneita

Luulisi että on ostajankin etu, ettei kauppoja viedä eteenpäin jos myyjä tulee katumapäälle. Sama juttu se ostajan tapauksessa on. Toki on kurjaa että kauppoja joskus peruuntuu, mutta 100x parempi asiasta on rehdisti HETI ilmoittaa, eikä kadota hyväksymisen jälkeen kuin pieru Saharaan. Tuota kun tapahtuu muilla alustoilla paljon (ehkä noin joka kymmenes kauppa), välillä jopa maksun jälkeenkin -ja se vasta harmittaakin. Onneksi täällä porukalla on palautteet ja selkärankaa infota missä mennään :thumbsup:
 

TripBlast

Köyhä
Liittynyt
10.01.2024
Viestejä
156
- Jos teet tuotteesta tarjouksen, sitoudut ostamaan tuotteen kyseisellä hinnalla
- Jos hyväksyt tarjouksen alle hintapyynnön, sitoudut myymään tuotteen kyseisellä hinnalla

Timo 2 sanoi ettei mieltä muuteta ostajana tai myyjänä. Joka oli loistava kommentti.
 

emagdnim

=☠️=
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 776
- Jos teet tuotteesta tarjouksen, sitoudut ostamaan tuotteen kyseisellä hinnalla
- Jos hyväksyt tarjouksen alle hintapyynnön, sitoudut myymään tuotteen kyseisellä hinnalla

Timo 2 sanoi ettei mieltä muuteta ostajana tai myyjänä. Joka oli loistava kommentti.
Voi, että on joillekki hankalaa.. :confused: mustavalkoinen maailma?
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
735
Btw, mitä mieltä on arvon raati; Oliko väärin, kun yksityiskeskusteluissa ensin hyväksyin tarjouksen (myöhään illalla), mut sit aamulla vetäydyin takas ja peruin sen ennenkuin vastapuoli oli edes käynyt foorumilla? Mielestäni oli ok, ku ei tosiasissa ehditty kauppoja lukkoon lyömään.
Olenko minä ainoa, joka näkee tässä sellaisen pienen ongelman, että yksityisviesteistä lähtee kuitenkin kopio käyttäjän henk. koht. sähköpostiin, jonka se ostaja saattaa hyvinkin lukea, mutta ei jaksa enää ilalla kirjautua foorumille vastaamaan siihen.

Jos mulle tulee illalla myyjältä YV-kuittaus sähköpostiin, että tarjous hyväksytty ja sitten seuraavana päivänä tuleekin viestiä, että perun kaupat, niin kyllä tästä minusta ihan perustellusti voisi negan antaa.

Se ettei vielä ole sovittu maksutapaa, noutoaikaa, tms. on kyllä ihan sekundaarinen asia, koska kyllähän tässä on ainakin minusta sitovat kaupat tehty.
 

emagdnim

=☠️=
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 776
Jos mulle tulee illalla myyjältä YV-kuittaus sähköpostiin, että tarjous hyväksytty ja sitten seuraavana päivänä tuleekin viestiä, että perun kaupat, niin kyllä tästä minusta ihan perustellusti voisi negan antaa.
No minun mielestä se on voivoi, että et ehdi reagoida asiaan. Kuten jo aiemmin sanoin, että ei kauppaa sähköpostissa tehdä vaa täällä. Yhtähyvin sähköposti olisi lähtenyt, mutta olisin alle viiteen minuuttin hokannu, että ei ei luin väärin ja editoinut viestini toiseksi.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
6 121
Olenko minä ainoa, joka näkee tässä sellaisen pienen ongelman, että yksityisviesteistä lähtee kuitenkin kopio käyttäjän henk. koht. sähköpostiin, jonka se ostaja saattaa hyvinkin lukea, mutta ei jaksa enää ilalla kirjautua foorumille vastaamaan siihen.

Jos mulle tulee illalla myyjältä YV-kuittaus sähköpostiin, että tarjous hyväksytty ja sitten seuraavana päivänä tuleekin viestiä, että perun kaupat, niin kyllä tästä minusta ihan perustellusti voisi negan antaa.

Se ettei vielä ole sovittu maksutapaa, noutoaikaa, tms. on kyllä ihan sekundaarinen asia, koska kyllähän tässä on ainakin minusta sitovat kaupat tehty.
Jos myyjä laittaakin sitten perumisen jälkeen, että tehdään sittenki kaupat niin vieläkö olet kiinnostunut vai perutko ja otat negan itsellesi, kun perut kaupat?

Tätä voi jatkaa loputtomasti, mutta jotenkin vain olisi helpompaa luopua kaupoista ja sopia asia. Sitten en tiedä onko negan antaminen suoraan okei, vai olisiko ennemmin neutraali parempi, jos asiasta haluaa jättää myyjälle maininnan (jos ei siis mitään vahinkoa ole päässyt sattumaan). Eriasia tietty jos ostaja on jo matkalla kun peruminen tulee tai on ostettu kuljetus tms - silloin kannattaa neuvotella ja noiden korvaamisesta, kuten yleensä tapoihin kuuluu, niin neuvottelemalla hakea sopua. Välitön nega, niin todennäköisesti itsekin saa vain huonon palautteen ja molemmille pahan mielen
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 717
No minun mielestä se on voivoi, että et ehdi reagoida asiaan. Kuten jo aiemmin sanoin, että ei kauppaa sähköpostissa tehdä vaa täällä. Yhtähyvin sähköposti olisi lähtenyt, mutta olisin alle viiteen minuuttin hokannu, että ei ei luin väärin ja editoinut viestini toiseksi.
Lähtökohtaisesti lähdetään kuitenkin siitä, että harkitaan ensin jos tarjotaan tai hyväksytään jotain. Jos mielen muuttumisesta koituu ongelmia, se on siinä tapauksessa helppo lähteä etsimään ongelman lähdettä.

Mutta kuten jo mainitsin, en muista koskaan joutuneeni selvittelemään tällaista asiaa.

Menee toistamiseksi, mutta kun pyrkii mahdollisimman selkeään ja reiluun kaupankäyntiin, niin silloin ongelmia hyvin harvoin syntyy.
 

emagdnim

=☠️=
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 776
Lähtökohtaisesti lähdetään kuitenkin siitä, että harkitaan ensin jos tarjotaan tai hyväksytään jotain. Jos mielen muuttumisesta koituu ongelmia, se on siinä tapauksessa helppo lähteä etsimään ongelman lähdettä.

Mutta kuten jo mainitsin, en muista koskaan joutuneeni selvittelemään tällaista asiaa.

Menee toistamiseksi, mutta kun pyrkii mahdollisimman selkeään ja reiluun kaupankäyntiin, niin silloin ongelmia hyvin harvoin syntyy.
Juu, tottakai ei pitäis koskaa ruveta peruun, mut saa kai myyjäki perua, jos ostaja ei ehdi asiaan palata. Tässä tapauksessa möin toiselle, joka kävi heti aamulla tuotteen hakemassa, ennenkuin eka ehti ees kirjautua foorumille tuon myöhäisillan tarjouksensa jälkeen. Edelleenkää ei ostajan puoleltakaa ole mitää palautetta kuulunut, että oli kaiketi hänkin tilanteen kans iha ok.

e: aattelin vaa kysyä mielipidettä ja oli aika yllättävää, että pitäis pysyä tarjouksen hyväksymisessä maailman tappiin asti. Toki aina sitovia nää pitäis olla, mut itse edelleen sitä maalaisjärkeäki kuulutan. Jota kauppakumppaniltani tais löytyä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
735
No minun mielestä se on voivoi, että et ehdi reagoida asiaan. Kuten jo aiemmin sanoin, että ei kauppaa sähköpostissa tehdä vaa täällä. Yhtähyvin sähköposti olisi lähtenyt, mutta olisin alle viiteen minuuttin hokannu, että ei ei luin väärin ja editoinut viestini toiseksi.
Eihän sen ostajan tarvitse "ehtiä reagoida" mihinkään välittömästi, jos sinä kerran olet sen tarjouksen hyväksynyt. Toki jos siitä ostajasta ei kuulu mitään vaikka pariin päivään, niin silloin on eri asia. Mutta tässä oli nyt kyse siitä, että illalla laitat YV:tä ostajalle ja hyväksyt tarjouksen ja sitten muutat mieltä, koska seuraavana päivänä olit peruuttanut sen. Kysyit mielipidettä ja minusta tuo ei ole hyvää kaupankäyntiä.

Jos myyjä laittaakin sitten perumisen jälkeen, että tehdään sittenki kaupat niin vieläkö olet kiinnostunut vai perutko ja otat negan itsellesi, kun perut kaupat?
Eihän tässä nyt enää mitään epäselvää ole. Myyjä on tuossa kohtaa jo peruuttanut kaupat ja ostaja on mahdollisesti ostanut tuotteen muualta. Ei sillä ostajalla ole mitään velvollisuutta enää tuollaisen jälkeen lähteä mihinkään juupas-eipäs leikkiin mukaan. Tietenkään.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 717
Juu, tottakai ei pitäis koskaa ruveta peruun, mut saa kai myyjäki perua, jos ostaja ei ehdi asiaan palata. Tässä tapauksessa möin toiselle, joka kävi heti aamulla tuotteen hakemassa, ennenkuin eka ehti ees kirjautua foorumille tuon myöhäisillan tarjouksensa jälkeen. Edelleenkää ei ostajan puoleltakaa ole mitää palautetta kuulunut, että oli kaiketi hänkin tilanteen kans iha ok.
Sinällään ei nyt ole kohtuullista olettaa, että myöhäisillalla tehtyyn tarjoukseen olisi jatkamassa kaupankäyntiä ennen aamua.

Jos on niin kiire, ettei esim. kohtuulliseen vuorokauden ikkunaan voi odottaa vastausta, niin se kannattaa sitten kertoa jo ilmoituksessa tai tarjouksen hyväksyminen, että jonkinlaiset pikakaupat on toiveena.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
250 987
Viestejä
4 370 121
Jäsenet
72 714
Uusin jäsen
hencc

Hinta.fi

Ylös Bottom