Tärkeä Kauppa-alueen säännöt ja ohjeet

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 210
Kuten siellä sääntöjen foorumi alueella ehdotin, sitä "hyväksy nämä säännöt täbiä" kaikille mutta ei vaan kuunnella ku ehdotan. Ei nämä säännöt mene kenelläkään käyttöön varsinaisesti.
Ajatus sinänsä hyvä, mutta tuskin kukaan niitä sääntöjä sen tarkemmin lukee, oli täppi tai ei.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 210
Mutta jatkossa voi antaa kauupa alueelle jäähyn siihen perustuen.
Voisihan niitä jäähyjä jakaa nytkin, mutta säännöt ovat lähinnä ohjeelliset, ei ole ajatus että niitä noudatetaan kuin piru raamattua eikä ylläpidolla ole resursseja jatkuvasti niiden noudattamista seurata ja niistä nipottaa, pääasia että kaupankäynti pysyy selkeänä ja asiallisena.
Huom! Säännöt ovat tämän foorumin sisäiset ja ohjeelliset, eivät Suomen lain voimaiset
 
Liittynyt
03.01.2024
Viestejä
11
Epärehellisten kaupankävijöiden ja huonojen kauppakokemuksien langassa tällä hetkellä olevan aivan todella huvittavan keskustelun pohjalta tuli mieleen tällainen hypoteettinen tilanne. Säännöt sanovat että tuote pitää myydä ensimmäiselle hintapyynnön tarjonneelle ostajalle, mutta jos ostajan historiasta löytyy negatiivista palautetta ja vaikka kaupan päälle siihen liittyvää epäasiallista käytöstä, pitäisikö tuote silti sääntöjen mukaan heille myydä vai olisiko hyväksyttävää ilmoittaa että ei halua ottaa riskiä? Olettaen että käyttäjää ei ole siivottu pois ylläpidon toimesta.
 
Liittynyt
02.09.2022
Viestejä
79
Epärehellisten kaupankävijöiden ja huonojen kauppakokemuksien langassa tällä hetkellä olevan aivan todella huvittavan keskustelun pohjalta tuli mieleen tällainen hypoteettinen tilanne. Säännöt sanovat että tuote pitää myydä ensimmäiselle hintapyynnön tarjonneelle ostajalle, mutta jos ostajan historiasta löytyy negatiivista palautetta ja vaikka kaupan päälle siihen liittyvää epäasiallista käytöstä, pitäisikö tuote silti sääntöjen mukaan heille myydä vai olisiko hyväksyttävää ilmoittaa että ei halua ottaa riskiä? Olettaen että käyttäjää ei ole siivottu pois ylläpidon toimesta.
Voisihan sääntöjä varmasti järkeistää, mutta kyllä siihen ilmoitukseen halutessaan kannattaa jo valmiiksi lisätä ehtoja, jotka karsii vaikka yhdenkin negatiivisen palautteen saaneen ja mitä lie muuta vain mieleen tulee, eli jos vaikkapa on 1 negatiivinen palaute, niin ei, älä laita viestiä, tai jos laitat, niin jääköön harkintaan, jos negatiivista historiaa tms, eli lähtökohtaisesti myydään vain x-määrän positiivisten palautteiden saaneiden kesken. Estääkö jokin sääntö tällaisen? Myyjä sekä ostaja voi varmasti itse toivoa ja kertoa kaupan syntymiseen vaikuttavista seikoista ja jos jokin asia vaikuttaa kaupan tekemiseen, niin sitten se on hyvä kertoa etukäteen. Mitäs tässä muuta, kuin sitä kuuluisaa maalaisjärkeä, mutta olisi hienoa, jos tällaisen saisi ympättyä jotenkin sääntöihin. Ja ilmiannollahan ne asiat sitten lopulta selviää ja ylläpidon avustukselle, jos joku kokee kokeneensa vääryyttä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 289
Epärehellisten kaupankävijöiden ja huonojen kauppakokemuksien langassa tällä hetkellä olevan aivan todella huvittavan keskustelun pohjalta tuli mieleen tällainen hypoteettinen tilanne. Säännöt sanovat että tuote pitää myydä ensimmäiselle hintapyynnön tarjonneelle ostajalle, mutta jos ostajan historiasta löytyy negatiivista palautetta ja vaikka kaupan päälle siihen liittyvää epäasiallista käytöstä, pitäisikö tuote silti sääntöjen mukaan heille myydä vai olisiko hyväksyttävää ilmoittaa että ei halua ottaa riskiä? Olettaen että käyttäjää ei ole siivottu pois ylläpidon toimesta.
Hyvä nosto, voin kuvitella tilanteen missä ostajaksi ilmoittautuu nimimerkki, jolle ei millään haluaisi myydä ja jos vielä asiaa tukisi hänen saama palaute hänen ollessa ostajana. Eihän sitä ilmoitusta tehdessä tule tuollaista ajatelleeksi, vaan vasta sitten jos sonta tarttuu ilmoitukseen.

Jos oikea pahatapaus, niin itse ottaisin mielummin negatiivista palautetta, varoituksen, tai bannit. tosin uskon että ylläpito ei noin raakasti suhtaudu jos tilanne oikeasti paha. (tässä nyt kai viitataan jos historiassa asiallisesta ilmoituksesta ja tuoteesta valitetaan ja tehdään jo tutkintapyyntöjä poliisille)

Se että jollain joskus ollut pientä pinta ongelmaa ostojen tai myyntienkanssa, niin asiallisilla ehdoilla ne kai taputtelee. (esim joskus toimitus , maksu viivästynyt, tai nouto peruuntunut, mutta ei mikään sarja peruuttaja, saati valittaja)
 
Liittynyt
30.12.2020
Viestejä
177
YV hp on hp. Sillä myydään, jos tuli ensin. Näin on käynyt pari kertaa minulle. Sitten, jos se YV-kaveri peruuttaa, niin siitä seuraisi kaaos, jossa varmaan minua syytetään vaikka mistä, niin en mielelläni niitä ota YV:nä. Tietenkin jokainen hp:n huutanut ja peruuttanut saa negatiivisen kauppiaspalautteen ja ylläpito voi tämänkin selvittää, mutta niillä taitaa olla parempaakin tekemistä.

YV:llä jos taas hyväksyy tarjouksen, on kaupoista myös sovittu. Sitten ei mene ketjuun tulleelle paremmalle tarjoukselle.
Tästä pohdin miksi tämä YV kaupanteko on saliittua, mielestäni se on kaikista reiluinta jos tarjoukset laitetaan threadiin niin kaikki näkee miten homma meni.

Edit: löytyi vastaus, anyway imho yv myynti tulisi kieltää.. 50 cent
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
484
imho yv myynti tulisi kieltää.. 50 cent
En minäkään sen suurin fani ole, mutta ei kai tuollaista kieltoa voisi mitenkään valvoa, etenkään nykyisellään kun on sallittua myydä muuallakin näitä romuja. Ja jos ei olisi, kuka niitä täällä myisi, kun jossain Torissa on tuhatkertainen yleisö, vaikka arviolta 80% käyttäjistä onkin kuolasuisia idiootteja?
 
Liittynyt
30.12.2020
Viestejä
177
En minäkään sen suurin fani ole, mutta ei kai tuollaista kieltoa voisi mitenkään valvoa, etenkään nykyisellään kun on sallittua myydä muuallakin näitä romuja. Ja jos ei olisi, kuka niitä täällä myisi, kun jossain Torissa on tuhatkertainen yleisö, vaikka arviolta 80% käyttäjistä onkin kuolasuisia idiootteja?
Ajattelin se olisi enemmän herramies sopimus, yv tarjoajat käräytetään modeille tjsp. Mutta niin turhaapa kai sitten enää ketjuun tarjouksia postailla.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
484
Ajattelin se olisi enemmän herramies sopimus, yv tarjoajat käräytetään modeille tjsp. Mutta niin turhaapa kai sitten enää ketjuun tarjouksia postailla.
Ilmoituksen tekijä voi halutessaan naputella siihen ilmoitukseen, että vain ketjuun julkisesti tehdyt tarjoukset huomioidaan. Harrastan tuota itse aina muistaessani; kiva olisi, jos se lukisi pohjassa, mutta...
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 289
Ilmoituksen tekijä voi halutessaan naputella siihen ilmoitukseen, että vain ketjuun julkisesti tehdyt tarjoukset huomioidaan. Harrastan tuota itse aina muistaessani; kiva olisi, jos se lukisi pohjassa, mutta...
Mutta miksi myyjä haluaisi karsia potenttiaalisia ostajia ? Jos myyjä haluaa "Huutokauppaa", niin muokkaa ketjuun että tarjottu YVllä/muualla sen ja sen verran, vai onko se kielletty ?
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
382
"Voi halutessaan", mikä nyt kenenkin motiivi on. Itse vain koen yllättäen tulevat yv:t jokseenkin häiritsevinä, sama viba kuin siinä, että joku vähemmän läheinen koskettaa yllättäen. (Ei takerruta tähän, jooko :))
Voisin kuvitella, että "tarjoukset vain ketjussa" olisi kaikkia kohtaan selkeämpää, reilumpaa ja yksinkertaisempaa.
Toisaalta, onhan omassa ostoilmoituksessasikin teitä ostajia jo kolme samassa ketjussa, joten mahdollinen myyjä sitten varmaan arpoo tai kilpailuttaa kenelle teistä myy.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
484
Toisaalta, onhan omassa ostoilmoituksessasikin teitä ostajia jo kolme samassa ketjussa, joten mahdollinen myyjä sitten varmaan arpoo tai kilpailuttaa kenelle teistä myy.
Joo, en tiedä, mitä hittoa siellä tapahtuu. :D Erikoinen meno, mutta samallahan se nostaa mun ilmoitusta ylöspäin, joten mikäs siinä.

P.S. myykää nyt joku mulle se toinenkin kaipaamani 5,25" sisäinen blu-ray-asema ;)
 
Liittynyt
02.09.2021
Viestejä
17
Miten otan tavaran pois myynnistä jos päätän myydä sitä muun kautta kun tämän kautta ei mennyt kaupaksi?
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 938
Miten varmistetaan ettei pakotteiden alaisia tuotteita kulkeudu yksityishenkilöiden tai "yksityishenkilöiden" kautta itärajan taakse?
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
151
Hieman ot mutta: millä te olette liittäneet kuvat myynti ilmoitukseen? Mietin jos tuotetta myyn niin mitä kautta olisi järkevintä kuva?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 281
Hieman ot mutta: millä te olette liittäneet kuvat myynti ilmoitukseen? Mietin jos tuotetta myyn niin mitä kautta olisi järkevintä kuva?
Ihan vaa "liitä kuva"? Sit vapaaehtoinen vaihe, lisäät kuvan viestiin joko pikku-kuvana tai isona. Jos et lisää, niin tulee viestiin "liite-tiedostona". Tähän tyyliin:

"pikkukuva":
Näyttökuva 2024-3-2 kello 17.54.10.png

Ladattu kuva, mut ei lisätty viestiin:
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 187
Ts. Uppaat foorumille sen kuvan. Ei tarvi mitään erillisiä kuvapalveluita.
 

Heikki_H

Arch, btw
Tukijäsen
Liittynyt
26.02.2020
Viestejä
1 215
Hieman ot mutta: millä te olette liittäneet kuvat myynti ilmoitukseen? Mietin jos tuotetta myyn niin mitä kautta olisi järkevintä kuva?
Kuvan voi myös kopioida leikepöydälle ja ihan pasteta viestitekstin perään. Tällöin kannattaa toki huomioida kuvan koko, ettei tule mitään jäätävän kokoista julistetta mukaan.
 
Liittynyt
07.02.2018
Viestejä
239
Hieman ot mutta: millä te olette liittäneet kuvat myynti ilmoitukseen? Mietin jos tuotetta myyn niin mitä kautta olisi järkevintä kuva?
Tekstilaatikon yläpuolella hymiöpainikkeen vieressä on painike kuvien lisäämiselle. Aikaisemmissa viesteissä on selitetty hyvin yksityiskohdat ja muutkin vaihtoehtoiset tavat.

Jos siis ymmärsin oikein sen, mitä kysyttiin.

1000005953.jpg
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
484
Epärehellisten kauppiaiden ketjussa oli trokaamisesta puhetta, ja siitä heräsi ajatus, että seuraisiko siitä kaaos, jos myyjän sallittaisiin sääntöjenkin puitteissa itse valita, kenelle myy? Tiedänpä minäkin ainakin yhden käyttäjän, joka haaskalintuna saalistaa täällä alihinnoiteltua SERiä ja puskee toiseen palveluun moninkertaisilla hinnoilla. Omalta osaltani tämä on aika hypoteettista, kun lähinnä ostelen ja lahjoittelen täällä, mutta mieluummin myyjänä en tuollaiselle tapaukselle myisi. Ajatuksia?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 289
Epärehellisten kauppiaiden ketjussa oli trokaamisesta puhetta, ja siitä heräsi ajatus, että seuraisiko siitä kaaos, jos myyjän sallittaisiin sääntöjenkin puitteissa itse valita, kenelle myy? Tiedänpä minäkin ainakin yhden käyttäjän, joka haaskalintuna saalistaa täällä alihinnoiteltua SERiä ja puskee toiseen palveluun moninkertaisilla hinnoilla. Omalta osaltani tämä on aika hypoteettista, kun lähinnä ostelen ja lahjoittelen täällä, mutta mieluummin myyjänä en tuollaiselle tapaukselle myisi. Ajatuksia?
Mielipide:
Yleistäen,
Jos omaa SER laatikkoa tyhjentää, niin mitä väliä mitä se ostaja niille tekee, parempi että ostajalle hyötyä, jos se harmittaa, niin parempi viedä suoraan jäteaseman SER laatikkoon. (*

Hyväntekeväisyys erikseen, mutta onko niitä aitoja hyväntekeväisyys kohteita usein, siis , taidan tässä pistää myyntiin tuon rasbin alle markkinahinnan , niin sitten siihen ilmoitukseen ehdot, vitosella rasbi vain siihen ja siihen käyttöön. Olisi toki kiva tietää miten moderointi suhtautuu jos nopeampi trokari tarjoaja riittautaa.

Entäs jos pistää viralliseksi pyyntihinnaksi kuitenkin sen tukevan markkinahinnan, niin säästyy niiltä tarjottu pyyntihinat väännöiltä.




(*
Pelkään että jos poistetaan pakko myydä pyyntihinnalla, niin sitten joillain herää se pelko että ostajan voi tästä hyötyä, sehän ei käy, mielummin otan itse vähän takkiin.
 

Ronald McDonald

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.02.2024
Viestejä
308
Epärehellisten kauppiaiden ketjussa oli trokaamisesta puhetta, ja siitä heräsi ajatus, että seuraisiko siitä kaaos, jos myyjän sallittaisiin sääntöjenkin puitteissa itse valita, kenelle myy? Tiedänpä minäkin ainakin yhden käyttäjän, joka haaskalintuna saalistaa täällä alihinnoiteltua SERiä ja puskee toiseen palveluun moninkertaisilla hinnoilla. Omalta osaltani tämä on aika hypoteettista, kun lähinnä ostelen ja lahjoittelen täällä, mutta mieluummin myyjänä en tuollaiselle tapaukselle myisi. Ajatuksia?
Kyllä siitä seuraisi. Trokaaminen on käsittääkseni kielletty, joten raportoi tunnus.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 289
Kyllä siitä seuraisi. Trokaaminen on käsittääkseni kielletty, joten raportoi tunnus.
Hyvä huomio, olen mieltänyt että kielto koskee lähinnä ilmoittajia. Mutta en tunne sitä mitä tarkoitettu ja miten kieliopillisesti sääntö pitää tulkita. Jos


Edit.
Poimintoja
"- Kauppa-alue on tarkoitettu ainoastaan yksityishenkilöiden väliseen kaupankäyntiin (pl. io-techin/techBBS:n yhteistyökumppanit) ja lähtökohtaisesti myyjälle tarpeettomaksi jääneen käytetyn tavaran myyntiin."
Ylläoleva kertoo selkeästi kenelle tarkoitettu, vain yksityishenkilöiden VÄLISEEN, antaa tilaa siihen että ostaa osia esim omaan kokoonpanoon jonka sitten myy. Ja antaa moderoinnilla vapauksia puuttuu ammattimaiseen ilmoituksista ostamiseen.

"- Tuotteiden "ammattimainen" kauppaaminen suuria määriä on kielletty"
Tuo koskee selkeästi myyntiä ja moderointi tiedottannut että tuossa nollatoleranssi.

- Kauppa-alue ei ole tarkoitettu trokaamiseen tai järjestelmälliseen voitontekemiseen. Bannaamme kaikki selvästi kauppa-aluetta väärinkäyttävät jäsenet.
Tämän varmaan ensisijaisesti tarkoittaa ilmoittelua, mutta antaa puuttumis mahdollisuuden ilmoituksiin tarjoamisiin (osto/myynti).

Jos moderointi ei täsmennä, niin olen kanssasi samaa mieltä, trokareille ei tarvi myydä pyyntihintaan, jos tulee kinaa niin valitakoon.

Tosin en toivo että "ammattimaiset" ostajat katoaisi, ne on kuitenkin ostajan etu.
 

Ronald McDonald

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.02.2024
Viestejä
308
Jos moderointi ei täsmennä, niin olen kanssasi samaa mieltä, trokareille ei tarvi myydä pyyntihintaan, jos tulee kinaa niin valitakoon.

Tosin en toivo että "ammattimaiset" ostajat katoaisi, ne on kuitenkin ostajan etu.
En ole noin sanonut. Kirjoitin, että raportoi tunnus. En ottanut kantaa pitääkö myydä trokarille.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 049
Vallitsevan hinnan mukaan nuo on ollut tapana katsoa.
Onko kohtuullista olettaa myyjän tarkastavan alennukset laittaessaan rojujaan myyntiin ja jos on niin kuinka monesta paikasta hinta.fi lisäksi niin tulisi tehdä? Aika veteen piirretyillä viivoilla mennään, vaikka selvän pointin näenkin.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 401
Onko kohtuullista olettaa myyjän tarkastavan alennukset laittaessaan rojujaan myyntiin ja jos on niin kuinka monesta paikasta hinta.fi lisäksi niin tulisi tehdä? Aika veteen piirretyillä viivoilla mennään, vaikka selvän pointin näenkin.
Kyllä se varsin helppoa ja nopeaa on ostopaikasta & hintavertailupalvelusta on tarkistaa, jos on tarve asettaa hinta niin korkeaksi, että se ei mene sääntöjen puitteisiin. Tähänkin asti onnistunut valtaosalta kauppa-alueen käyttäjistä, niin en näe miksi joku yksittäistapaus olisi nyt poikkeus. Ja ylläpito kyllä ohjeistaa, jos tarvetta on, kuten tässäkin tapauksessa.
 
Liittynyt
10.06.2021
Viestejä
15
Bumppasin (laskin tuotteen hintaa) liian nopeasti ilmon tekemisestä ja ilmo poistettiin. Saako ilmon tehdä nyt heti uudestaan vai onko tässä joku cooldown?

E: Luulin että ilmo poistui mutta poistettiinkin vain bumppaus viesti, asia kunnossa :rofl:.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
484
Bumppasin (laskin tuotteen hintaa) liian nopeasti ilmon tekemisestä ja ilmo poistettiin.
Oho, aika raju toimenpide. Kukas minä olen moderaattoreita kyseenalaistamaan ;) , mutta olisikohan bumppauksen poistaminen ajanut saman asian vähemmällä häslingillä ja epävarmuudella..?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 115
Oho, aika raju toimenpide. Kukas minä olen moderaattoreita kyseenalaistamaan ;), mutta olisikohan bumppauksen poistaminen ajanut saman asian vähemmällä häslingillä ja epävarmuudella..?
Tässä kuitenkin henkilö itse on kadottanut oman viestinsä, kun mode vaan poisti sen bumppauksen ja kyse on tästä:
 
Liittynyt
30.08.2018
Viestejä
174
Tein myynti-ilmoituksen konepaketit puolelle jossa kauppasin kokonaista konetta. Sain sitten kuitenkin vain osan osista myytyä ja jäljelle jäi poweria, koteloa, jäähyä yms. Ajattelin että en tee uutta ketjua vaan käyn tekemässä "linkittävät" ilmoitukset sopiville alueille jotka sitten ohjaavat tähän vanhaan ketjuun. Kävin vielä säännöt tarkistamassa että tämä on sallittua ja siellä lukee näin --->

" - Jos sinulla on useampi tuote myynnissä yhdessä ilmoituksessa niin voit tehdä kyseiseen ilmoitukseen linkittävän ilmoituksen sopivalle alueelle, kunhan myös päivität tuotteen myytyä sen otsikon etuliitteen myydyksi. "

Näin tein ja joku oli kokenut tarpeelliseksi poistella nämä linkittävät ilmoitukset. Kummalla on luetun ymmärtämisessä ongelmaa, minulla vai ylläpidolla?
 
Liittynyt
01.03.2024
Viestejä
5
Luomasi viestiketju Myydään Windows 10 Pro Retail -lisenssiavain poistettiin. Syy: Säännöt: Jatkuvien väärinkäytösten johdosta volyymi- ja OEM-lisenssien myyminen esim. Windows- ja Office-lisenssit on kielletty
Miksi myyntiketjuni poistettiin, vaikka kyseessä ei ollut volyymi- eikä OEM-lisenssi? Retail-avainten myynti ei ole kielletty säännöissä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 380
Viestejä
4 200 049
Jäsenet
70 894
Uusin jäsen
JapPro

Hinta.fi

Ylös Bottom