Käsimatkatavarat (ja matkalaukut) lennolla - laukut hakusessa

Liittynyt
25.10.2017
Viestejä
189
No niin. Käsimatkatavaralaukulle olisi siis tarvetta (ja jos sopivaa ei löydy niin ostan repun). Ja koskaan tykkään matkustaa kevyesti niin olisi kiva löytää laukku joka käy kaikille lentoyhtiöille. Käsimatkatavaroiden painorajoitukset ja kokorajoitukset - Käsimatkalaukku koko - Triptek.eu verkkokauppa kertoo että 40x30x20cm käy kaikille (listatuille) yhtiöille varmasti.

Eli mitä haetaan on
- Mahdollisimman kevyt
- Max koko tuo 40x30x20 cm
- EI saa olla vetoketjulla suljettava!
- Ei tarvitse olla rattaita alla (!)
- Halpa/halvahko/eiliiankallis

Jos jollain kokemuksia em. ehdot täyttävästä laukusta niin pistä kokemuksia ja linkkiä kehiin.
Kiitos!
 
Jengillähän on tuolla täysikokoiset matkalaukut mukana, jotka hädin tuskin mahtuvat hyllylle.
 
Ja itselläni ollut reppu useasti mukana. Repusta vaan joskus tuskaista penkoa tavaraa. Laukun saisi kunnolla auki... Ja itse kun en matkalaukkutolkulla tarvitse tavaraa mukaan millekään viikonloppureissulle. Kohteissa on yleensä sen verran sivistystä että löytyy kauppa josta voi ostaa jotain joka unohtunut tai ei mahtunut mukaan... Ja kun on pieni laukku niin ei tarvitse raahata kilotolkulla tuliaisiakaan:)

Toki jos löytyisi reppu jonka saisi kunnolla levitettyä auki niin voisi olla bueno ratkaisu. Edellä mainituin kokorajoituksin tietty...
 
No niin. Käsimatkatavaralaukulle olisi siis tarvetta (ja jos sopivaa ei löydy niin ostan repun). Ja koskaan tykkään matkustaa kevyesti niin olisi kiva löytää laukku joka käy kaikille lentoyhtiöille. Käsimatkatavaroiden painorajoitukset ja kokorajoitukset - Käsimatkalaukku koko - Triptek.eu verkkokauppa kertoo että 40x30x20cm käy kaikille (listatuille) yhtiöille varmasti.

Eli mitä haetaan on
- Mahdollisimman kevyt
- Max koko tuo 40x30x20 cm
- EI saa olla vetoketjulla suljettava!
- Ei tarvitse olla rattaita alla (!)
- Halpa/halvahko/eiliiankallis

Jos jollain kokemuksia em. ehdot täyttävästä laukusta niin pistä kokemuksia ja linkkiä kehiin.
Kiitos!

no kyllä voit paljon isomman laukun ottaa jos nyt et välttämättä halua laukkua sen mukaan mitoittaa mitä johonkin kahdelle saarelle lentävään pikku potkurikoneeseen mahtuu.

edit. samsonitelta löytyy varmaan sata eri lentolaukkua. ja niin isoa reppua ei olekaan että ei mahtuisi, jos ei nyt rinkoista puhuta. ja siitä koosta huolimatta voi joskus joutua laittamaan käsimatkavaran ruumaan, sille ei voi mitään.
 
40 × 30 × 20 on niin älyttömän pieni, että katsoisin ennemmin reppua. Joku Kånkenin maxiversio olisi siitä hyvä, että laukku itsessään ei paina juuri mitään ja Kånkenin saa avattua hyvin, koska vetoketju kiertää kolmella sivulla.

Suosittelisin kuitenkin ihan oikeaa lentolaukkua. Melkein kaikki lentoyhtiöt sellaisen kuitenkin huolii kabiiniin kunhan otat sieltä kompaktimmasta päästä. Minulla on kova klipsilukollinen Samsonite, niin uskaltaa ruumaankin tarvittaessa laittaa. Millään "normaalilla" lentoyhtiöllä ei tule kokorajat sen kanssa vastaan.
 
Ja itselläni ollut reppu useasti mukana. Repusta vaan joskus tuskaista penkoa tavaraa. Laukun saisi kunnolla auki... Ja itse kun en matkalaukkutolkulla tarvitse tavaraa mukaan millekään viikonloppureissulle. Kohteissa on yleensä sen verran sivistystä että löytyy kauppa josta voi ostaa jotain joka unohtunut tai ei mahtunut mukaan... Ja kun on pieni laukku niin ei tarvitse raahata kilotolkulla tuliaisiakaan:)

Toki jos löytyisi reppu jonka saisi kunnolla levitettyä auki niin voisi olla bueno ratkaisu. Edellä mainituin kokorajoituksin tietty...

Tän tyyppisellä tulee ite mentyä: BASE CAMP DUFFEL—L UPDATED DESIGN | United States

Aukeaa vetoketjulla käytännössä yhtä hyvin kuin joku kunnollinen matkalaukkukin. Ja tuon saa remmeillä kiristettyä tiukempaan läjään jos on tarvis. Jos nyt haluaa väkisin saada noihin 40x30x20 mittoihin niin löytyy tuosta pienempääkin mallia.

Noita Base Campin kopioita on maailma täynnä, eli ei myöskään tarvii maksaa tuota North Facen korkeahkoa hintaa jos ei tykkää.
 
Kannattaa ostaa kunnon reppu.

Noihin max kokoisiin ja usein kokorajat ylittäviin kovamuovisiin menee kyllä koneessa hermot. Enkä edes ymmärrä miksi käsimatkalaukun pitää olla kovamuovinen. Ei se niin kovalle kohtelulle joudu siellä hyllyllä.

Ja suomijuntti säästää budjetista muutaman euron kun ei raaski ottaa ruumalaukkua.

Saisivat kaikki yhtiöt ottaa käyttöön häkit millä mitataan se koko. Helpottaisi kaikkien matkustusmukavuutta.
 
40 × 30 × 20 on niin älyttömän pieni, että katsoisin ennemmin reppua. Joku Kånkenin maxiversio olisi siitä hyvä, että laukku itsessään ei paina juuri mitään ja Kånkenin saa avattua hyvin, koska vetoketju kiertää kolmella sivulla.

Suosittelisin kuitenkin ihan oikeaa lentolaukkua. Melkein kaikki lentoyhtiöt sellaisen kuitenkin huolii kabiiniin kunhan otat sieltä kompaktimmasta päästä. Minulla on kova klipsilukollinen Samsonite, niin uskaltaa ruumaankin tarvittaessa laittaa. Millään "normaalilla" lentoyhtiöllä ei tule kokorajat sen kanssa vastaan.
Lainaan vielä itseäni; näköjään jo perus-Kånkeninkin mitat on 38 cm x 27 cm x 13 cm ja vetoisuus 16 litraa. Noilla sinun mitoilla saisi alle 30 litraa tilavuutta. Miettisin vielä, siihen ei mahdu oikeasti yhtään mitään.

Itse heitän kaikki reissut Kånken+lentolaukku -yhdistelmällä. Tila riittää aina, kilot ei ihan aina :vihellys:
 
Kannattaa ostaa kunnon reppu.

Noihin max kokoisiin ja usein kokorajat ylittäviin kovamuovisiin menee kyllä koneessa hermot. Enkä edes ymmärrä miksi käsimatkalaukun pitää olla kovamuovinen. Ei se niin kovalle kohtelulle joudu siellä hyllyllä.

Ja suomijuntti säästää budjetista muutaman euron kun ei raaski ottaa ruumalaukkua.

Saisivat kaikki yhtiöt ottaa käyttöön häkit millä mitataan se koko. Helpottaisi kaikkien matkustusmukavuutta.

Samaa mieltä kyllä että saisi olla kaikilla käytössä se häkki millä käsitavarat mitataan. Ihan älytöntä "minä-minä-minä" meininkiä välillä nähnyt kun yritetään saada luokkaa 4 laukkua käsimatkatavaroina koneeseen, tai jotain muuta mammuttikokoista sinne.

Ainakaan itsellä se syy pelkillä käsimatkatavaroilla matkustamiseen ei suinkaan ole rahallinen säästö. Lyhyemmillä reissuilla vituttaa tarpeettomasti jos se ruumalaukkusi hukataan (vaikka kuinka pääsee vakuutuksen piikkin ostelemaan uutta "välttämättömyys"tarvetta). Samalla saa skipata lähtöpisteessä jonottelun bag droppiin ja kohdemaassa sitten laukkuhihnoilla.
 
Kannattaa ostaa kunnon reppu.

Noihin max kokoisiin ja usein kokorajat ylittäviin kovamuovisiin menee kyllä koneessa hermot. Enkä edes ymmärrä miksi käsimatkalaukun pitää olla kovamuovinen. Ei se niin kovalle kohtelulle joudu siellä hyllyllä.

Ja suomijuntti säästää budjetista muutaman euron kun ei raaski ottaa ruumalaukkua.

Saisivat kaikki yhtiöt ottaa käyttöön häkit millä mitataan se koko. Helpottaisi kaikkien matkustusmukavuutta.

En ymmärrä tätä kommenttia. Ne kovamuoviset kabiinilaukut ovat usein niitä pienimpiä, ellet tarkoita sellaista vetoketjuilla paisutettavaa mallia. Jos jotkut kabiinilaukut ovat ylisuuria niin juuri ne vetoketjuilla jatkettavat, jotka paisutetaan kaksi kertaa liian paksuiksi. Omani todellakin menee kaikkien yleisien lentoyhtiöiden kokorajoituksiin ja nätisti sinne kabiinin hyllylle, mahtuu vielä oma takki yms. nätisti siihen päälle.

Ja kovamuovinen siksi, että joskus se laukku kuitenkin voi ruumaan joutua ylipainon tai kabiinitilan loppumisen vuoksi.

Ite en koskaan laita mitään ruumaan, koska A. ei tarvitse, B. on 100 kertaa näppärämpää C. ja huomattavasti varmempaa matkustaa pelkillä käsimatkatavaroilla.
 
Reppua kyllä puoltaisi tuo helppo kannettavuus/mukanaraahattavuus vs kovamuovinen laukku. Itse olen sellainen että pienessä repussa kulkee suht helposti se mitä parin viikon etelänlomalla tarttee. Ja sitä reppua voi käyttää sitten kohteessa tavaroiden/ruokien/juomien raahaamiseen.

Kånken... hieman kapeat olkaimet kantamiseen. Onko siinä vain yksi iso tasku sisällä vai onko jaettu? Varustelekasta vaikka Särmä rynnäkköreppu? Kokemuksia kellään?
 
Ite en koskaan laita mitään ruumaan, koska A. ei tarvitse, B. on 100 kertaa näppärämpää C. ja huomattavasti varmempaa matkustaa pelkillä käsimatkatavaroilla.
Just näin (kohdat A ja B osui ja upposi)! Ei se muutaman €uron säästö vaan helppous.

Samalla saa skipata lähtöpisteessä jonottelun bag droppiin ja kohdemaassa sitten laukkuhihnoilla.
Komppaan täysin!

Ja kun vähällä tavaralla on liikkeellä niin oppii ottamaan mukaansa sen mitä tarvitsee, ei sitä mitä haluaa.
 
Osprey Transporter 40 | Putkikassit | Varuste.net

26615.jpg.webp


Tätä tullut käytettyä.
 
Ihan mielenkiinnosta, miksi pitää olla noin pieni ja miksi ilman vetoketjua?50x30x20-25 menee kaikille yhtiöille ehkä jotain yhtä wizzairin halpisluokaa lukuunottamatta.

jos lentää 99% lennoista muulla kuin sillä wizzairin halvimmalla lipulla, niin sen yhden kerran elämässä voi maksaa sen kympin lisää isommasta laukusta. Hyötynä sitten enemmän tilaa kaikilla lennoilla.

Itselläni on erinomaisia kokemuksia Eastpakin Tranverz S:stä kabiinilaukkuna. Kun ei pakkaa ylitäyteen, niin sen saa remmeillä kiristettyä helposti jopa natseimpien (Vueling/Swiss) lentoyhtiöiden 20-23cm paksuusrajaan ja toisaalta koosta viis viesaavilla (Finnair) mahtuu vähän enemmän matkaan.

Pyörien laakerointi vaikuttaa hyvältä ja vetokahva on sen verran pitkä, että laukku ei hakkaa 180cm vetäjän kantapäihin, joka on aika monen pienen laukun ongelma.

Tranverz S Opgrade Dark

En ottaisi mistään hinnat selkää hiostavaa ja kohteessa vaikeasti kaivettavaa reppua.
-
Myös Samsonitella oli aikoinaan hyviä mid-size malleja joista sai vetoketjuvenytyksellä sitten hieman tilavampia ruumalaukkuja tarpeen vaatiessa. Vähän painavia vain, jos joku firma tarkkailee noita 8kg käsimatkatavaran painorajoja
 
Itsellä on ollut ihan tämä Varustelekan reppu:
Särmä rynnäkköreppu
Saa mukavasti kokonaan avattua, niin on aika helppo pakata siististi.
Tuosta on myös tuo vähän isompi versio:
Särmä iso rynnäkköreppu

Noissa kohtaa ainakin hinta ja laatu erittäin hyvin.

Vastaavalla Mil-Tec repulla olen mennyt:Mil-Tec Assault Pack Large

Molemmat saa kuitenkin remmeillä kirittyä siihen oikeaan kokoon ja tarvittaessa sitten kasvatettua. Omalle kohdalle ainakin on joskus sattunut sen verran täysiä lentoja, että porukalta on pakotettu käsimatkatavaroita ruumaan, mutta reppua ei ole laitettu. Samoin pehmeänä mahtuu paremmin jäljellä oleviin rakosiin.
 
Ihan mielenkiinnosta, miksi pitää olla noin pieni ja miksi ilman vetoketjua?50x30x20-25 menee kaikille yhtiöille ehkä jotain yhtä wizzairin halpisluokaa lukuunottamatta.

:
:

En ottaisi mistään hinnat selkää hiostavaa ja kohteessa vaikeasti kaivettavaa reppua.
-

Vetoketjut eivät jostakin tykkää minusta ja tuntuvatkin vähintään takertelevan käytössä elleivät sitten hajoa. Matkalaukkuina löytyy vetoketjuttomat Samsonitet joista tykkään kyllä (ja roskiksesta löytyypi muutamat muunmerkkiset joiden vetoketjut hajonneet...) . JOSKUS tekee vaan mieli matkustaa kevyesti, siksi pieni laukku tahi reppu.

Reppu jakaa mielipiteet. Tosi on että hiostavat, mutta helppo kantaa esim ruuhkassa vs. perässävedettävä laukku. Ihan turistiakin voi leikkiä kun kantaa reppua tuossa etupuolella :)
Ja kyllä, tosiasia on että suurin osa noista repuista mitä tutkaillut ovat juurikin noita päältätäytettäviä pusseja eli käytettävyys ja tavaroiden esillesaanti on melko... syvältä. Tosin tuo ylempänä mainittu Särmä-reppu avautuu melko hyvin ja taitaa olla jotain sellaista mitä haen. Mutta makuasioistahan ei voi kuin kiistellä, vai miten se nyt oli...
 
Jos laajennetaan juttua mihin tahansa käsimatkatavarakokoiseen lentolaukkuun, niin tässä budjettiluokan vaihtoehto:

AmazonBasics - Reiserucksack, Handgepäck, Marineblau: Amazon.de: Koffer, Rucksäcke & Taschen

Jollei mulla olisi jo laukkua (Patagonia MLC) niin ottaisin tuon. Halpa hinta tietty pistää epäilemään että kestävyys ei välttämättä ole parasta luokkaa, mutta esim. repun hihnat voi irrottaa, koko on suunnilleen maksimi käsimatkatavaralle jne.

Oon reissannut myös Samsonite-vetolaukun kanssa joka 15 vuoden jälkeenkin on ihan priimakunnossa. Sitä oli vaan älyttömän vaikea raahata silloin kun ei voinut rullailla tasaisella alustalla.
 
No niin. Käsimatkatavaralaukulle olisi siis tarvetta (ja jos sopivaa ei löydy niin ostan repun). Ja koskaan tykkään matkustaa kevyesti niin olisi kiva löytää laukku joka käy kaikille lentoyhtiöille. Käsimatkatavaroiden painorajoitukset ja kokorajoitukset - Käsimatkalaukku koko - Triptek.eu verkkokauppa kertoo että 40x30x20cm käy kaikille (listatuille) yhtiöille varmasti.

Eli mitä haetaan on
- Mahdollisimman kevyt
- Max koko tuo 40x30x20 cm
- EI saa olla vetoketjulla suljettava!
- Ei tarvitse olla rattaita alla (!)
- Halpa/halvahko/eiliiankallis

Jos jollain kokemuksia em. ehdot täyttävästä laukusta niin pistä kokemuksia ja linkkiä kehiin.
Kiitos!

Sano ennemmin toivottava paino, kuin että mahdollisimman kevyt. Nuo ultrakevyet pehmeät laukut (jotka muuntautuvat tarvittaessa myös repuksi) eivät kestä ihan hirveästi käyttöä. Toki, jos ei matkusta kuin pari kertaa vuodessa, niin kestävyys saattaa silti riittää.

---

40-30-20 on (kuten useat sanoivat) aivan naurettavan pieni koko. 50-35-20 on jo paljon parempi (ja aika iso osa lentoyhtiöistä sallii sen ”standardikoon”, eli 56-45-25 – tuo toivottavasti yleistyy sitä mukaan kun ne koneiden sisäosat päivittyvät 2010-luvulle ja niihin isoihin yläpuolisiin laatikoihin).

Tuo 40-30-20 on siis 24 litraa. Sinne ei saa melkein millään esim. vaihtokenkiä. Omassa pikkurepussani on päätasku 30 litraa ja päälle se melkein 10 litraa sivutaskuja, eikä siitä voisi paljoa tinkiä – jos ja kun sen uusin, niin isompi tulee tilalle.

50-35-20 on jo 35 litraa (ts. oma laukkuni).

56-45-25 on jo 63 litraa... toki näissä yleensä hukataan se noin 10 litraa pyöriin (jotka syö pituudesta puolen tusinaa senttiä).

---

Millä sen sitten pitäisi sulkeutua jos ei vetoketjulla? Vetoketju on (mielestäni) ylivoimaisesti kätevin tapa sulkea sekä kovat että pehmeät laukut?

---

Kannettava laukku, mutta ei reppu? Millä ajattelit kantaa, kädessä vai olkahihnalla?

---

Hintarajaa?
 
Matkalaukku IT musta - IT LUGGAGE | Clas Ohlson

Tämähän ei ole aloittajalle jos hän pitää kiinni kriteereistään, mutta noinkin edullinen(maksoikohan 69€) laukku siis painaa 1600 grammaa. Koko on se normaali vähän ankarammalla litteysmitalla (55 x 40 x 20 cm) eli kelpaa kaikille normaaleille normaalikalustoa operoiville lentoyhtiöille. Näkyy poistuneen Nils Holgerssonilta, josta itse ostin. Laukku ei pehmeydestään huolimatta siis pullistu mihinkään vaikka pakkaan sen normaaleihin painorajoihin asti, kunhan tavarat on järkevästi pakattu ja tiukasti sisäremmeissä. Mihinkä 38 litran kanttilaatikko ahtaaksi kävisikään esimerkiksi viiden tai kahdeksan kilon painorajalla. Reppujen kanssa voi olla taikominen, jos niitä mitataan jossain ja mitataan vielä kuten posti mittaa kirjeitä. Lokerointi ja taskuvarustus on kyllä vähän kämäinen: ulkotaskut periaatteessa ok, sisäpuolen verkkopussukoissa taas ei menossa pysy mikään kun niissä ei ole kunnon kuminauhaa, vetoketjua tai velcroa. Leveä vetokahva ja pehmeä vuoraus optimoi tilankäytön, samoin vain välttämättömät kaksi pyörää eivät vie tilaa kuten joissakin laukuissa, jotka yrittävät olla bensakoneella. Kestävyyttä luvataan 20 kg ja olen ei-lentokäytössä laukkua vähän ylikuormittanutkin(38 litran laukkuun mahtunee noin 30kg viinaa). Tuntuu omalla melko satunnaisella käytöllä riittävän kestävältä etenkin ultralightiksi. Ei siihen nyt istua kestä.

40x30x20 on pieni. Ainoaksi matkalaukuksi se ei ole käytännöllinen tai juuri koskaan tarpeellinen ratkaisu. Se on vähän sellainen lisälaukku, joka otetaan normaalin käsimatkalaukun lisäksi, jos mennään kahdella cabin-laukulla(joista toinen on joskus käsilaukkumitalliseksi laskettava "pieni käsimatkatavara", joskus kuuluu kahden käsimatkalaukun kiintiöön). Kulkee sitten pyörillä hilatessa isomman laukun kahvan päällä.

Reppu on oma juttunsa. Ainakin sen avulla voi yrittää olla näyttämättä niin turistilta kuin liikemieheltäkään, jos siltä tuntuu. Kyllä se oikea laukku on minusta oltava, jos mennään pelkällä käsimatkatavaralla. En ole muutenkaan koulureppukansaa. Kohteessa mahdollisesti tarpeeseen tuleva pieni reppu on kaupunkituristina hyvä ottaa mukaan ruumaan meneviin matkatavaroihin. Senhän ei tarvitse painaa oikeastaan mitään. 200 grammaa on ehkä realistinen arvio. Jää vielä paluumatkalle monta kiloa ekstraa viinaa varten.
 
Riippuu matkasta, että kannattaa ottaa matkalaukku vai reppu. Jos ollaan sivistyksen parissa ja ollaan reissussa enemmän kuin päivä, niin silloin ehdottomasti laukku ja sinne sisälle pakattuna pieni reppu päiviä varten. Savotan 15 litran päiväreppu menee pieneen tilaan ja painaa 300 g.

Peini olkalaukku on myös kätevä lentokoneeseen mentäessä. Sisälle mahtuu tabletti, juomapullo, passi, akkupankki yms. ja niitä tarvitsee kaivaa laukusta lennon aikana, kantaa taskuissa tai käsissä, sekä kuuluu tuohon pieni käsimatkatavara -kategoriaan, jolloin 99% lentoyhtiöistä sallii sen ilman punnitsemista tai sen suurempia kommentteja.

MalliKokoTilavuusMassaMateriaaliPyöriä
AT Herolite 55cm55 x 40 x 2042 L1,52 kgPehmeä kangas4
AT Bon Air 55cm55 x 40 x 2031,5 L2,5 kgKova muovi4
AT Soundbox55 x 40 x 20/2335,5 / 41 L2,6 kgKova muovi4
Eastpak Tranverz S51 x 32,5 x 23 42 L2,53 kgPehmeä kangas2

Itselläni on ollut noin vuoden American Touristerin Herolite, johon sopii paljon tavaraa painoonsa nähden. Vetokahva on hieman ohuen oloinen, mutta ei ole vielä mennyt rikki ~13 tuhannen kilometrin matkustelun jälkeen.

Komppaan myös muita, että pelkillä käsimatkatavaroilla on mukava matkustaa, kun voi lähtiessä mennä suoraan portille ja saapuessa kävellä suoraan koneesta junaan, bussiin tai taksiin, ilman että tarvitsee odottaa 10-60 minuuttia matkatavaroita.
 
Itse olen kulkenut tälläisen repun Coleman(コールマン)の「アトラススリングバッグ/ATLAS SLING BAG(ショルダーバッグ)」 - WEAR kanssa 2kk Aasiassa ja useita viikkoja Euroopassa, eipä ole kaivannut reissatessa sitä että joutuu vetämään jotain laukkua perässä paikasta toiseen, kun kätevästi voi heittää repun olalle ja lähteä käppäilemään. Kohdemaasta saa myös tarvittaessa sukkia ja t-paitoja tai vaihtoehtoisesti pesukoneita löytyy.

Ainut ongelma on painorajan kanssa, jos vaikka haluaa tuoda tax freestä tuliaisia (Esim. edellä mainitulla wizzairilla nämä lasketaan matkatavaroiden painoon mukaan).
 
Pitäisi myös löytää reppu/laukku mikä soveltuisi käsimatkatavaroiden kuljettamiseen lentokoneessa. Ja kohta viikon varmaan tässä tutkinut mikä olisi paras vaihtoehto. Näitä kahta olen miettinyt, mutta en oikein tiedä kumpi olisi parempi. Tuota Transporter laukkua olen miettinyt, että voisi olla parempi. Mutta tuossa Farpoint repussa olisi oma tasku läppärille mikä pitäisi myös saada matkalle mukaan.
Osprey Transporter 40 | Putkikassit | Varuste.net
Osprey Farpoint 40 | Matkailurinkat | Varuste.net
 
Kannattaa ostaa kunnon reppu.

Noihin max kokoisiin ja usein kokorajat ylittäviin kovamuovisiin menee kyllä koneessa hermot. Enkä edes ymmärrä miksi käsimatkalaukun pitää olla kovamuovinen. Ei se niin kovalle kohtelulle joudu siellä hyllyllä.

Ja suomijuntti säästää budjetista muutaman euron kun ei raaski ottaa ruumalaukkua.

Saisivat kaikki yhtiöt ottaa käyttöön häkit millä mitataan se koko. Helpottaisi kaikkien matkustusmukavuutta.
Matkalaukkua ei jaksa raahata mukana, reppu menee helpommin selässä.
 
Itse taas vaihdoin reppureissaamisesta pois ja nykyisin itselle ei taas tulisi mieleenkään matkustaa hiostavan repun kanssa kun aurinko paahtaa ja lämmöt ovat 30C kuten ne kesällä ovat kaikkialla paitsi Suomessa ja Norjassa tjsp.

Kunnon pyörillä oleva laukku kulkee moninverroin kevyemmin kuin 8kg reppu selässä. Ja nimenomaan kahdella suuremmalla pyörällä oleva, ei sellainen neljällä minipyörällä kulkeva, joka ei kulje yhtään mukulakivikadulla jne.

Jos kohteessa kaipaa päiväreppua, niin se on sitten asia erikseen.

Edit: tietty jos matkustaa jonnekin missä tarvitsee kulkea enempi asfaltoitujen paikkojen ulkopuolella, niin reppu on mainio.
 
En ymmärrä tätä kommenttia. Ne kovamuoviset kabiinilaukut ovat usein niitä pienimpiä, ellet tarkoita sellaista vetoketjuilla paisutettavaa mallia. Jos jotkut kabiinilaukut ovat ylisuuria niin juuri ne vetoketjuilla jatkettavat, jotka paisutetaan kaksi kertaa liian paksuiksi. Omani todellakin menee kaikkien yleisien lentoyhtiöiden kokorajoituksiin ja nätisti sinne kabiinin hyllylle, mahtuu vielä oma takki yms. nätisti siihen päälle.

Ja kovamuovinen siksi, että joskus se laukku kuitenkin voi ruumaan joutua ylipainon tai kabiinitilan loppumisen vuoksi.

Ite en koskaan laita mitään ruumaan, koska A. ei tarvitse, B. on 100 kertaa näppärämpää C. ja huomattavasti varmempaa matkustaa pelkillä käsimatkatavaroilla.

Ymmärrän pointtisi ja olen osittain samaa mieltä. Ongelma on se että jos jokaisella matkustajalla on "lentoyhtiön mittoihin menevä max kokoinen laukku" loppuu koneesta tila kesken.Tämän takia niitä pakkosiirretään portilla ruumaan mikä onkin toimiva tapa.

Toinen vaihtoehto (mitä itse kannatan) on wizzairin tyyli..eli lippuun sisältyy vain istuimen alle menevä pieni laukku. Normi cabiinilaukku mikä menee ylähyllylle maksaa erikseen. Tämä helpottaisi ongelmia koneen sisällä ja ne jotka haluavat matkustaa pelkillä käsimatkatavaroilla tietäisivät että se isompi cabiinilaukku mahtuu varmasti matkustamoon eikä laiteta ruumaan.
 
LIDLssä nyt myynnissä tuollaisia kovia käsimatkatavaralaukkuja jos joku niistä tykkää.
 
Ymmärrän pointtisi ja olen osittain samaa mieltä. Ongelma on se että jos jokaisella matkustajalla on "lentoyhtiön mittoihin menevä max kokoinen laukku" loppuu koneesta tila kesken.Tämän takia niitä pakkosiirretään portilla ruumaan mikä onkin toimiva tapa.

Toinen vaihtoehto (mitä itse kannatan) on wizzairin tyyli..eli lippuun sisältyy vain istuimen alle menevä pieni laukku. Normi cabiinilaukku mikä menee ylähyllylle maksaa erikseen. Tämä helpottaisi ongelmia koneen sisällä ja ne jotka haluavat matkustaa pelkillä käsimatkatavaroilla tietäisivät että se isompi cabiinilaukku mahtuu varmasti matkustamoon eikä laiteta ruumaan.
Mä olen kuvitellut, että käsimatkatavaratila kyllä riittäisi, jos kabiiniin ei otettaisi yhtään ylimääräisiä ja epämääräisen muotoisia nyssäköitä. Jos kaikilla olisi vain mittoihin oikeasti menevä lentolaukku (ylähyllylle) ja yksi "personal item" penkin alle niin ongelmaa ei olisi. Nyt ylähyllyille ei mahdu kaikkien lentolaukut, koska sinne tungetaan tax-freeostoksia, liian isoja laukkuja poikittain sekä kaikkea muuta sälää.
 
Mä olen kuvitellut, että käsimatkatavaratila kyllä riittäisi, jos kabiiniin ei otettaisi yhtään ylimääräisiä ja epämääräisen muotoisia nyssäköitä. Jos kaikilla olisi vain mittoihin oikeasti menevä lentolaukku (ylähyllylle) ja yksi "personal item" penkin alle niin ongelmaa ei olisi. Nyt ylähyllyille ei mahdu kaikkien lentolaukut, koska sinne tungetaan tax-freeostoksia, liian isoja laukkuja poikittain sekä kaikkea muuta sälää.

Oma perstuntuma on että ei riitä jos jokaisella matkustajalla on maksimi kokoinen laukku joka ei anna yhtään joustovaraa.

Mutta jos joku tietään miten noi on mitoitettu niin voi kertoa.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Vaikka ei aloittajan kriteereitä täytäkään, vastaan silti.

American Tourister Sunside 55cm - Lentolaukku Musta

Tollaisella oon mennyt duunireissut viikkoon asti.
En pienempää ostaisi.

Esim. Viime reissussa (5pv) mulla oli:
-salikamat (kengät, shortsit, 2x paita ja 2x sukat, alushousut )
-3 kauluspaitaa
-farkut
-tennarit
-4×alusvaatteet
-2 t-paitaa
-huppari
-takki
-hygieniakamat

Ja hyvin mahtuu ja helppo kuljettaa. Tietty duunireissuissa tarttee lähinnä lentokentillä ja hotellissa raahata ja nostaa taksiin. Ja nimenomann nelipyöräinen. Kaksipyöräisen raahaaminen suurella kentällä saa köden kramppiin. Herkkää nelipyöräistä työntelee vaikka koko päivän. Varsinkin kun mulla on tossa läppärilaukku aina päällä. Mitään halpispaskaa ei kannata ostaa, niissä usein noi pyörät ei ole herkät ja menee raahaamiseksi.
 
Oma perstuntuma on että ei riitä jos jokaisella matkustajalla on maksimi kokoinen laukku joka ei anna yhtään joustovaraa.

Mutta jos joku tietään miten noi on mitoitettu niin voi kertoa.

Mielestäni on kanssa aika selkeää että siellä tosiaan ei ole kaikille matkustajille tilaa viedä maksimikokoista perässä vedettävää laukkua. Voi miettiä ihan siltä kantilta että yksittäinen lokero on pituudeltaan suuruusluokkaa puolitoista penkkiriviä, ja se vetää niitä maksimikokoisia laukkuja sen 3 kpl, siinä missä puolellatoista penkkirivillä on 4,5 paikkaa (per puoli). Periaatteessa ne varmaan vetäisi pienempiä laukkuja, mitkä menisi "poikittain" sen riittävän määrän.

Mutta tää on siis oma arviota eikä niinkään mihinkään lukuihin perustuvaa.
 
Herkkää nelipyöräistä työntelee vaikka koko päivän. Varsinkin kun mulla on tossa läppärilaukku aina päällä. Mitään halpispaskaa ei kannata ostaa, niissä usein noi pyörät ei ole herkät ja menee raahaamiseksi.
Tämä. Hoidan itse siis kaikki reissuni tällaisella. Mulla on Samsonite ja siihen saa ilmeisesti varaosiakin. Toistaiseksi ei ole tarvinnut, vaikka tuota on rulluteltu kymmeniä kilometrejä surutta myös kanttikiveyksiin, mukulakivikatuja pitkin jne.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Jengillähän on tuolla täysikokoiset matkalaukut mukana, jotka hädin tuskin mahtuvat hyllylle.

Tämä. Niin monesti matkustamo aivan täynnä kun ihmiset tulee sinne vetäen isoa laukkua ja kaksi reppua kainalossa. Sitten ei riitää kaikille tilaa ja lähtö viivästyy kun matkustamohenkilökunta yrittää epätoivoisesti löytää paikkoja laukuille ja osa siirretään ruumaan.

Säännöt on käsimatkatavaroiden koolle. Tuota monesti mietin että eikö niitä voisi tarkastaa. Jos näyttää yhtään isommalta kassit, niin ennen kuin pääsee koneeseen niin nopeasti tarkistaa mitat ja laukku vaa'alle että painoa alle ~8kg. Ei nimittäin tarvii paljoa olla tavaraa niin 8kg on täynnä. Monesti auttanut naisia nostamaan heidän laukkunsa ylähyllylle ja veikkaisin että kuljettavat joko kultaa tai lyijyä, sen verran painavia monet kassit.
 
Vaikka ei aloittajan kriteereitä täytäkään, vastaan silti.

American Tourister Sunside 55cm - Lentolaukku Musta

Tollaisella oon mennyt duunireissut viikkoon asti.
En pienempää ostaisi.
Tuo vaikuttaa pätevältä ja mikä tärkeintä myös kestävältä ja laadukkaalta. Omasta valikoimasta puuttu matkalaukku ja lentolaukku kokonaan. En ole kokenut niille tarvetta ja olen mennyt kaikki lomamatkat ja hyvin harvat työmatkat tällä kombolla:

North Face Basecamp Duffel L
Deuter Trans Alpine Pro 28

Eli reppu selkään ja duffeli ruumaan. Duffelissa on tullut joskus 8 pulloa samppanjaa ehjänä perille, eli hyvin pakattuna kumikassi pehmentääkin hyvin. Jotenkin tulee aina otettua liikaa kamaa mukaan ja siksi ruumassa tuo säkki.

Hieman junttihan moinen duffeli on työmatkalle ja siksi olen tuollaista lentolaukkua joskus katsellut. Jäänyt kuitenkin hankkimatta, kun ei tuota tarvetta juuri ole. Onko tosiaan niin, että kabiiniin voit ottaa tuollaisen 55cm lentolaukun lisäksi vaikkapa tuollaisen meikeläisen Deuterin (54cm / 30cm / 20cm) repun? Jos näin, niin ei ihme jos tila loppuu.

Aloitajalle: Deuterilla on myös kattava valikoima kaikenlaista reppua ja kapsäkkiä. Kaikissa tosin vetoketju, minkä kammoamista en oikein ymmärrä. Ei ne vetoketjut laadukkaissa tuotteissa hajoa. Yhdestäkään rinkasta tai repustani (Savotta, Haglöfs, Northface, Fjällräven, Deuter, Osprey) ei ole vetoketju pettänyt. M kokoinen selässä kulkeva duffeli Nortikalta tai Ospreylta voisi olla ok, jos sen kokonsa puolesta voi ottaa kabiiniin. Tällä taklaa aika monet muutkin reissutarpeet, koska ainakin Nortikan voi heittää vaikka veneen pohjalle lätäkköön ja kamat pysyvät kuivana. Kestävät myös melkoista retuutusta. Kantolaite ei tosin millekään pidemmälle marssille sovi.

Joku suositteli myös Kånkenia. Itse en ymmällä koko reppua. Ylihinnoiteltu pussukka ilman mitään ominaisuuksia. Olkaviilekkeet, selkäpehmusteet, taskut, yms puuttuvat lähes kokonaan. Joskus laskeskelin, että jos sen kalustaisi siihen saatavilla lisäpalikoilla kamerarepuksi, hintaa tulisi 220€ :rofl: Kasarilla / ysärillä tuo oli lähes kaikilla partiolaisilla, mutta eipä siihen aikaan paljon ihmeellisempiä ollutkaan tarjolla.

EDIT:
Kannattaa tosiaan miettiä monikäyttöisyyttä ja ostaa kerralla laadukas, vaikka siitä joutuisikin maksamaankin hiukka enemmän kuin jostain juuri ja juuri menettelevästä rimpulasta.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tosiaan niin, että kabiiniin voit ottaa tuollaisen 55cm lentolaukun lisäksi vaikkapa tuollaisen meikeläisen Deuterin (54cm / 30cm / 20cm) repun? Jos näin, niin ei ihme jos tila loppuu.
Sääntöjen mukaan ei voi, mutta moni lentoyhtiö (Finnair mukaanluettuna) ei valita vaikka sinne roudaisi mitä.

Finnairin säännöt ovat:
  • one piece of carry-on baggage, maximum dimensions (length x width x height) 56 cm x 45 cm x 25 cm (22 in x 18 in x 10 in)
  • one personal item such as a small handbag, a small laptop bag or a small backpack, maximum dimensions (length x width x height) 40 cm x 30 cm x15 cm (16 in x 12 in x 6 in)
  • maximum combined weight 8 kg (17.5 lb.)
Tiukin vaatimus on oikeastaan tuo painoraja. Esim. tuo linkattu American Tourister on tyhjänäkin 2.5kg. Tuohon kun pistää nuo Honzon tavarat, niin menee varmasti läppärilaukun + läppärin kanssa 8kg rikki. Business-luokassa painoraja on 10kg, mikä helpottaa hieman, mutta ahtaaksi sekin käy aika herkästi jos on kenkiä ja useamman päivän vaihtovaatteet laukussa.

Laukusta maksaminen ei minulle ole ongelma, mutta yleensä harmittaa se säätö mikä siitä aiheutuu. Ensin check-in / baggage drop on yksi ylimääräinen jonotus ja parhaimmillaankin sen lisäksi tulee sitten n. 10-15min ylimääräistä määränpäässä kun odotellaan laukkuja. Usein enemmän.

Ja kun esim. eilen lensin Oulusta Zürichiin Helsingin kautta, niin vaihtoaikaa oli aikataulun mukaan 60min, mutta lopulta Oulun kone oli vartin myöhässä ja boarding oli jo pitkällä kun selvisin porttien välin Helsingissä. Ehkä se laukku olisi ehtinyt siirtymään koneiden välin, mutta ei se mitenkään varmaa ole.

Ruumakaman kanssa riski vaihtolentojen jonkinasteisesta munautumisesta kasvaa merkittävästi.
-
Yksi haukutun Kånkenin hyvä puoli on se, että se ei paina mitään ja menee tarvittaessa tuon pienemmän laukun mittoihin. Meidän perheessä on yksi tuollainen ja se lähtee aina reissuun mukaan päivärepuksi.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: hmb
Mä olen kuvitellut, että käsimatkatavaratila kyllä riittäisi, jos kabiiniin ei otettaisi yhtään ylimääräisiä ja epämääräisen muotoisia nyssäköitä. Jos kaikilla olisi vain mittoihin oikeasti menevä lentolaukku (ylähyllylle) ja yksi "personal item" penkin alle niin ongelmaa ei olisi. Nyt ylähyllyille ei mahdu kaikkien lentolaukut, koska sinne tungetaan tax-freeostoksia, liian isoja laukkuja poikittain sekä kaikkea muuta sälää.
Kaikkien koneiden mitoitus ei ole samanlainen. Se normaalikokoinenkaan laukku ei moniin edes mahdu muuten kuin poikittain. Paremminkin mahtuu lähinnä uusiin ja hienoihin lokeroihin. Pienemmässä koneessa voi mennä poikittainkin aika niukasti.

Toki ongelma johtuu juuri mainitsemistasi kassialmoista ja romunkärrääjistä, koska eihän kaikilla kuitenkaan olisi edes sitä normaalilaukkua.
 
Louis Vuittonin Keepall on klassinen herrasmiehen(/naisen) valinta. :tup:
 
Toki ongelma johtuu juuri mainitsemistasi kassialmoista ja romunkärrääjistä, koska eihän kaikilla kuitenkaan olisi edes sitä normaalilaukkua.

Mitään ongelmaa ei ole paitsi jos kaikilla olisikin se normaalikokoinen max mittainen laukku?

Tuosta on vaan tullut vuosi vuodelta enemmän ongelmia kun ihmisillä on niitä max kokoisia laukkuja yhä enemmän.

Ryanairin natsimeininki on hyvä. Vain yksi laukku (myös naisten käsilaukku oltava sen yhden laukun sisällä) eikä mitään muuta. Matkatavarahäkit käytössä ja osittain myös vaaat. Jos on liikaa niin maksat.

Jos finski tai norski tekisi saman olisi some/iltapulut täynnä avautumisia kuinka väärin kohdellaan jne..
 
Mulle olisi ihan ok jos matkatavaroista maksettaisiin määrän/koon/painon mukaan. Kunhan sama veloitusperuste otetaan käyttöön ihmislihallekin :vihellys:
 
Mä oon työkseni kohta 20v lennellyt, eikä ikinä ole käsimatkatavaroiden painoa kukaan tsekkaillut. Kerran Meksikossa pakottivat laittamaan lentolaukun ruumaan ja tämä oli 2006... Ja tasan yhden kerran olen ruumalaukusta joutunut keventämään vaimon laukkuun (qatar airways tais olla ja 20kg:sta olivat supertakkoja vuonna 2016) Ja lentoja on takana satoja. Tänä vuonnakin liki 30kpl.
 
Mä oon työkseni kohta 20v lennellyt, eikä ikinä ole käsimatkatavaroiden painoa kukaan tsekkaillut. Kerran Meksikossa pakottivat laittamaan lentolaukun ruumaan ja tämä oli 2006... Ja tasan yhden kerran olen ruumalaukusta joutunut keventämään vaimon laukkuun (qatar airways tais olla ja 20kg:sta olivat supertakkoja vuonna 2016) Ja lentoja on takana satoja. Tänä vuonnakin liki 30kpl.

Et lennä halpalentofirmoilla..? ;)

Ja myönnetään.. Viimeksi lennettiin perheen kanssa Lontooseen BA:lla huomasi kyllä ison eron kanssamatkustajien kantamuksiin/käyttäytymiseen vrt. edellisiin jotka olivat Norskilla ja Ryanairilla. :p
 
Mä oon työkseni kohta 20v lennellyt, eikä ikinä ole käsimatkatavaroiden painoa kukaan tsekkaillut. Kerran Meksikossa pakottivat laittamaan lentolaukun ruumaan ja tämä oli 2006... Ja tasan yhden kerran olen ruumalaukusta joutunut keventämään vaimon laukkuun (qatar airways tais olla ja 20kg:sta olivat supertakkoja vuonna 2016) Ja lentoja on takana satoja. Tänä vuonnakin liki 30kpl.
Airbalticin olen nähnyt ratsaavan käsimatkatavaroita.
 
Swiss ratsaa myös vähän väliä. Sen sijaan omistaja Lufthansa ei.
 
LIDLssä nyt myynnissä tuollaisia kovia käsimatkatavaralaukkuja jos joku niistä tykkää.

Kävin hakemassa moisen. Varmaan vetää vertoja Amazon Basics tms. käsimatkatavaralaukulle.
En kyllä rehellisyyden nimissä ole tarvinnut käsimatkatavaralaukkua koskaan. Aina mennyt repulla tms. tai kestokassilla, joten vo olla kyllä turhake-ostos.
Pitänee kehitellä kyseiselle tuotteelle käyttöä.. Topmove Lentolaukku

Meinasin ensin, että ostaisi jonkun 50l Duffel Bagin.. Varmasti puristuisi käsimatkatavarakokoon parilla remmillä ja olisi käyttöä muutenkin, kuin kerran kahdessa vuodessa.
 
Mitään ongelmaa ei ole paitsi jos kaikilla olisikin se normaalikokoinen max mittainen laukku?
Sanoin jotain melkein päinvastaista. Kaikillahan ei ole isoa käsimatkatavaraa lainkaan. Ongelma tulee siitä, että joillain on ylikokoinen laukku, epämääräinen johonkin suuntaan pullisteleva nyssäkkä sekä helvetisti taxfreeostoksia ja pari käsilaukkua.

Ryanairin natsimeininki on hyvä. Vain yksi laukku (myös naisten käsilaukku oltava sen yhden laukun sisällä) eikä mitään muuta. Matkatavarahäkit käytössä ja osittain myös vaaat. Jos on liikaa niin maksat.

Jos finski tai norski tekisi saman olisi some/iltapulut täynnä avautumisia kuinka väärin kohdellaan jne..
Joo. Olisi oikein hyvä homma, että tästä olisi yhtenäinen ja selkeä käytäntö, jossa todella pysytään. Tai edes firmakohtainen selkeä käytäntö, jossa todella pysytään. Tietenkin on vähän pelleä yhdistää varsinainen käsimatkatavara ja pieni käsimatkatavara, kun samaan hyötyyn päästäisiin määrittelemällä molemmat selkeämmin. Tai onhan ne määritelty mutta juuri ketään ei kiinnosta mikä johtaa perseilyyn.
 
Kävin hakemassa moisen. Varmaan vetää vertoja Amazon Basics tms. käsimatkatavaralaukulle.
En kyllä rehellisyyden nimissä ole tarvinnut käsimatkatavaralaukkua koskaan. Aina mennyt repulla tms. tai kestokassilla, joten vo olla kyllä turhake-ostos.
Pitänee kehitellä kyseiselle tuotteelle käyttöä.. Topmove Lentolaukku

Meinasin ensin, että ostaisi jonkun 50l Duffel Bagin.. Varmasti puristuisi käsimatkatavarakokoon parilla remmillä ja olisi käyttöä muutenkin, kuin kerran kahdessa vuodessa.
Oli muuten just tollainen haistapaskalaukku toi lidlin. Kävin lidlissä ja siellä oli noita. Pyörät tahmaa, kun työntää laukkua. Meinaa mennä laukku kumoon, kun tyhjänä työntää. Renkaat vastustaa. Ihan toista on kunnon laukuissa. Oma laukku rullaa höyhenenkevyesti. Ei kannata ostaa 50e paskaa, kun jo satkulla saa laatua.
 
Nyt kun yllä on esitetty jo useampi vaihtoehto käsimatkatavara laukulle, olisiko aika keskustella ruumalaukusta? Ei viitsisi tehdä uutta aihetta.

Itselläni on tulossa taas viikon työreissu Intiaan ja pitäisi päivittää ruumalaukku tähän päivään. Suosituksia hyvistä malleista? Matkustelua ei ole jatkuvasti, mutta mitään halpaa paskettakaan tuohon ei viitsisi ottaa. Eli parin sadan budjetilla laadukas laukku hakusessa.
 
Samsonite on aina varma valinta. Sillä ite reissaan yleensä. Noin 100 päivää vuodesta ulkomailla ja yleensä maks viikon yhdessä paikkaa. Mitäs tykkäät Intiasta?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 277
Viestejä
4 533 831
Jäsenet
74 779
Uusin jäsen
lettu555

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom