Vaikka ei aloittajan kriteereitä täytäkään, vastaan silti.
American Tourister Sunside 55cm - Lentolaukku Musta
Tollaisella oon mennyt duunireissut viikkoon asti.
En pienempää ostaisi.
Tuo vaikuttaa pätevältä ja mikä tärkeintä myös kestävältä ja laadukkaalta. Omasta valikoimasta puuttu matkalaukku ja lentolaukku kokonaan. En ole kokenut niille tarvetta ja olen mennyt kaikki lomamatkat ja hyvin harvat työmatkat tällä kombolla:
North Face Basecamp Duffel L
Deuter Trans Alpine Pro 28
Eli reppu selkään ja duffeli ruumaan. Duffelissa on tullut joskus 8 pulloa samppanjaa ehjänä perille, eli hyvin pakattuna kumikassi pehmentääkin hyvin. Jotenkin tulee aina otettua liikaa kamaa mukaan ja siksi ruumassa tuo säkki.
Hieman junttihan moinen duffeli on työmatkalle ja siksi olen tuollaista lentolaukkua joskus katsellut. Jäänyt kuitenkin hankkimatta, kun ei tuota tarvetta juuri ole. Onko tosiaan niin, että kabiiniin voit ottaa tuollaisen 55cm lentolaukun lisäksi vaikkapa tuollaisen meikeläisen Deuterin (54cm / 30cm / 20cm) repun? Jos näin, niin ei ihme jos tila loppuu.
Aloitajalle: Deuterilla on myös kattava valikoima kaikenlaista reppua ja kapsäkkiä. Kaikissa tosin vetoketju, minkä kammoamista en oikein ymmärrä. Ei ne vetoketjut laadukkaissa tuotteissa hajoa. Yhdestäkään rinkasta tai repustani (Savotta, Haglöfs, Northface, Fjällräven, Deuter, Osprey) ei ole vetoketju pettänyt. M kokoinen selässä kulkeva duffeli Nortikalta tai Ospreylta voisi olla ok, jos sen kokonsa puolesta voi ottaa kabiiniin. Tällä taklaa aika monet muutkin reissutarpeet, koska ainakin Nortikan voi heittää vaikka veneen pohjalle lätäkköön ja kamat pysyvät kuivana. Kestävät myös melkoista retuutusta. Kantolaite ei tosin millekään pidemmälle marssille sovi.
Joku suositteli myös Kånkenia. Itse en ymmällä koko reppua. Ylihinnoiteltu pussukka ilman mitään ominaisuuksia. Olkaviilekkeet, selkäpehmusteet, taskut, yms puuttuvat lähes kokonaan. Joskus laskeskelin, että jos sen kalustaisi siihen saatavilla lisäpalikoilla kamerarepuksi, hintaa tulisi 220€
Kasarilla / ysärillä tuo oli lähes kaikilla partiolaisilla, mutta eipä siihen aikaan paljon ihmeellisempiä ollutkaan tarjolla.
EDIT:
Kannattaa tosiaan miettiä monikäyttöisyyttä ja ostaa kerralla laadukas, vaikka siitä joutuisikin maksamaankin hiukka enemmän kuin jostain juuri ja juuri menettelevästä rimpulasta.