• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Kannattaako Suomen vesihuoltoa yksityistää?

Hyvin tulee ääniä tohon aloitteeseen. En oo huomannu iltapäivälehdissä vielä juttua tosta, mutta varmaan tulee 50k täyteen aika nopeesti, kun joku lehti siihen tarttuu. Hyvällä tuurilla jo tänään.

En oikein ymmärrä millanen ajatusmalli on sillä, jonka mielestä ylipäätään tämä yksityistäminen on hyvä asia. Ei sellanen ihminen ainakaan suomen etua aja.

Uusi Suomi ehti uutisoida tästä:

”Emme halua Caruna-ilmiön leviävän” – Suomalaiset kavahtivat vesihuollon myyntihanketta, nyt vaaditaan kieltoa lakiin

Mutta pahus sentään, kun eivät laittaneet linkkiä siihen kansalaisaloitteeseen.
 
Monessa maassa vesihuolto toimii todella surkeasti nimenomaan siksi, että sitä pidetään julkisessa omistuksessa voittoa tavoittelemattomana busineksena. Näin esim. Intiassa, latinalaisen amerikan kaupungeissa yms.

Esim. ongelmana on se, että kunnallisilla vesifirmoilla ei ole rahaa rakentaa vesijohtoja köyhien asuinalueille. Vähille rikkaiden asuinalueille vedet vedetään tietysti, koska siellä oleva porukka on vesilaitoksen johtajan ja korruptoituneiden vallanpitäjien kavereita.

Sen jälkeen vettä myydään omakustannehintaan halvalla, koska se on kansan tahto, että vesi on halpaa. Kukaan ei kuitenkaan jaksa muistaa, että oikeasti köyhille vesipalvelut ovat surkeat nimenomaan sen takia, että rikkailta ei rokoteta vedestä, vaikka voitaisiin.

Sama on toimii monessa paikassa myös sähköverkon osalta - myydään rikkaille ja maksukykyisille halvalla, jolloin ei ole varaa investoida vähemmän maksukykyisten ja vähemmän voittoa tuottavien asiakkaiden verkottamiseen.

Veden markkinahintainen hinnoittelu on myös hyvä toimintamalli silloin, kun vedestä on pulaa. Se ei toki tarkoita, että vesilaitos pitäisi välttämättä myydä pois kunnan omistuksesta.

Markkinahinnoitellun veden hinta nousee vesipulan pahentuessa ja se puolestaan laskee kulutusta todella tehokkaasti. Jos suihku alkaa maksaa euron minuutti, niin keskiluokkainenkin lutraaja miettii oikeasti miten paljon vettä käyttää.

5snt/litra ei kuitenkaan aiheuta isoja paineita kahvin keitolle, ruoan laitolle ja juomavedelle, mutta juuri kaikista eniten vettä käyttävä kylpeminen, nurtsien kastelu ja uima-altaiden täyttö alkaa vähentyä reilusti kun keskiluokkaisen asuinalueen ihmiset havahtuvat siihen, että pienenkin uima-altaan täyttö maksaa 50-100€.

Jos veden hinta asetetaan mielivaltaisen alas ja myydään kaikki halvalla, niin avokadon viljelijät ostavat kaiken veden naurettavan halvalla ja suurelle osalle kansasta ei jää mitään.
-

Periaatteessa yksityistäminen voisi johtaa Suomessa yhteiskunnan toiminnan tehostumiseen sen ansiosta, että kaikista pisimmät ja skutsisimmat kämpät joutuisivat maksamaan vesijohdosta paljon nykyistä enemmän. Se voisi kohdistaa vesijohdon rakennuskustannukset oikeudenmukaisemmin sen osalta, että kuinka paljon kustannuksia verkottamisesta tulee.

Tuo ei kuitenkaan tule toteutumaan, koska vesifirmoja varmasti kielletään johonkin yhdenvertaisuusperiaatteeseen liittyen laskuttamasta ihmisiltä eri hintoja.

-
En kannata yksityistämistä nykytiedon valossa, sillä epäilen poliitikkojen olevan kyvyttömiä hallitsemaan sen seurauksia.
Olen itsekkin monen asian yksityistämisen kannalla, mutta sähköverkot, tiet, vesihuolto ja sensemmoiset nyt vain mielestäni kuuluvat valtiolle koska ne ovat luonnollisia monopoleja juuri siksi, ettei tällaisia caruna-riistocaseja tule lisää, eli joko maksat tai itket ja maksat. Sitä ruuvia on hyvä kiristää aina vaan lisää, yhteiskunnan tuet nousevat samaan tahtiin kuin sähkön ja veden hinnat nousevat ja palkkatyöllä itsensä elättävät köyhtyvät. Suomi ei kuitenkaan ole mikään Intia, eli meillä ei ole sellaista 500 miljoonaa (hatusta vedetty luku) kadulla tai hökkelikylissä asuvaa ihmistä joten tuo yksityistämisen tuoma tehostus on jotenkin kaukaahaettua mielestäni.
 
Yksityistämisen vaaroista on jo puhuttu 90-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa ja ne nyt näkyy todellisuutena. Kilpailutushankinta on yksi tuollainen palveluiden heikennystapa ja valita vain ne, ketkä halvimmalla tekevät. Sen jälkeen on nähty, että mitä kaikkea huonoa on tehty kuten esim. Kelan taksikyyditykset, yms. Yksityittämiset eivät todellakaan kannata, sillä jättimäisten palveluyritysten tarkoitus on tuottaa osakkeenomistajille rahaa ja muista asioista ei piitata.
 
Jyväskylä ei ole myymässä vesiverkkoaan, eikä yksityistämässä sitä. Sellaista suunnitelmaa ei ole.

Jyväskylä on myymässä osan vesilaitoksestaan, korkeintaan 40%, joten päätösvalta tuon jälkeen olisi edelleen Jyväskylällä.
 
Jyväskylä ei ole myymässä vesiverkkoaan, eikä yksityistämässä sitä. Sellaista suunnitelmaa ei ole.

Jyväskylä on myymässä osan vesilaitoksestaan, korkeintaan 40%, joten päätösvalta tuon jälkeen olisi edelleen Jyväskylällä.
Niin? Mitä sitten? Veden hinta tulee taatusti siltikin nousemaan.
 
Nousisiko se muutenkin?
Todennäköisesti. Mutta puhdas vesi on ainakin minusta sellainen asia että yhteiskunnan pitäisi sitä tuottaa kansalaisille omakustanne hintaan. Vesi on kansalaisten omistamaa ja puhdistus ja jakelu pitää tehdä verovaroin. Eikä niin että kaikki maksaa itsensä kipeäksi vedestä jollekin veroparatiisissa sijaitsevalle yhtiölle.
 
Todennäköisesti. Mutta puhdas vesi on ainakin minusta sellainen asia että yhteiskunnan pitäisi sitä tuottaa kansalaisille omakustanne hintaan. Vesi on kansalaisten omistamaa ja puhdistus ja jakelu pitää tehdä verovaroin. Eikä niin että kaikki maksaa itsensä kipeäksi vedestä jollekin veroparatiisissa sijaitsevalle yhtiölle.
Hehe... Jyväskylässä veden suolainen hinta on ollut lähinnä piiloveroa ainakin pari kymmentä vuotta.
 
Minä en ole ottanut kantaa homman järkevyyteen, vaan ilmaissut, että väite Jyväskylän vesi hommien yksityistämisestä ei pidä paikkaansa... En siis ole tuota varsinaista suunnitelmaa mitenkään puollustelemassa.
 
Minä en ole ottanut kantaa homman järkevyyteen, vaan ilmaissut, että väite Jyväskylän vesi hommien yksityistämisestä ei pidä paikkaansa... En siis ole tuota varsinaista suunnitelmaa mitenkään puollustelemassa.
Yksityistämistä se on 40% omistuskin. Kukaan yksityinen taho ei lähde hyvää tahtoaan mukaan tuohon joten voittoa on revittävä. Ja se voitto revitään...? Aivan oikein. Meiltä.
 
Hehe... Jyväskylässä veden suolainen hinta on ollut lähinnä piiloveroa ainakin pari kymmentä vuotta.
No sekin on 100% parempi kuin että nuokin rahat maksettaisiin johonkin veroparatiisiin ulkomaiselle firmalle. Ja jos vedessä maksetaan piiloveroa niin tilanne ei muutu miksikään jos se lopetetaan, sitten jotain muuta veroa korotetaan ja lopulta maksetaan kuitenkin yhtä paljon.

Ja jos vedet myydään veroparatiisi firmalle niin tuo firma vie sen piiloveron osuuden, lisää siihen vielä reilun siivun päälle jonka jälkeen kaupunki huomaa että piiloveroa ei enää tulekaan vedestä joten lisäksi nostetaan kunnallisveroakin vielä rajusti.
 
Eräillä asiantuntijapäivillä oli puhetta tästä Alvasta ja vesiyhtiöistä yleensä Suomessa. Yksi aihe oli regulaatio joka on esimerkiksi sähköverkkoalalla ja se on todella laaja & tiukka.
Vesiverkostoilla tällaista ei oikeastaan ole. Jos vesiverkostoja aletaan yhtiöittämään ja pyörittämään kuten yritystä, niin kyllä niillekin pitäisi regulaatio tehdä.
Toisena hauskana faktana on seuraava:
Montako vesilaitosta/osuuskuntaa on Suomessa? - n. 1700.
Montako verkkoyhtiötä on Suomessa? - n. 70.

Toteuttavat suht saman infratarpeen, mutta vesipuoli on melkoisen paisunut. Olisiko järkevämpää ensin lyödä noita vesiyhtiöitä saman katon alle reippaasti ja sitten katsoa mitä tekee.
Tässä toki se, että 1700 yhtiötä tekee 1700 johtajaa, päällikköä, yms.
*edit korjattu 3700 -> 1700, luvut tarkistettu
 
Viimeksi muokattu:
Niin? Mitä sitten? Veden hinta tulee taatusti siltikin nousemaan.
Mikä on sinusta oikea määrä kuluttajan ylijäämää, joka vedestä kuluttajille pitää muodostua ja mikä on veden ”oikea” hintataso?

Eräillä asiantuntijapäivillä oli puhetta tästä Alvasta ja vesiyhtiöistä yleensä Suomessa. Yksi aihe oli regulaatio joka on esimerkiksi sähköverkkoalalla ja se on todella laaja & tiukka.
Vesiverkostoilla tällaista ei oikeastaan ole. Jos vesiverkostoja aletaan yhtiöittämään ja pyörittämään kuten yritystä, niin kyllä niillekin pitäisi regulaatio tehdä.
Toisena hauskana faktana on seuraava:
Montako vesilaitosta/osuuskuntaa on Suomessa? - n. 3700.
Montako verkkoyhtiötä on Suomessa? - n. 70.

Toteuttavat suht saman infratarpeen, mutta vesipuoli on melkoisen paisunut. Olisiko järkevämpää ensin lyödä noita vesiyhtiöitä saman katon alle reippaasti ja sitten katsoa mitä tekee.
Tässä toki se, että 3700 yhtiötä tekee 3700 johtajaa, päällikköä, yms.
3700 vesijohtoverkkoa, joissa kaikissa kampaviinereiden syöjiä johdossa ja omat insinöörit? Ehkä tuossa tosiaan olisi muutama yhdistymisen paikka - vaikka sitten kokonaan julkisomisteisina yrityksinä.
 
Mikä on sinusta oikea määrä kuluttajan ylijäämää, joka vedestä kuluttajille pitää muodostua ja mikä on veden ”oikea” hintataso?


3700 vesijohtoverkkoa, joissa kaikissa kampaviinereiden syöjiä johdossa ja omat insinöörit? Ehkä tuossa tosiaan olisi muutama yhdistymisen paikka - vaikka sitten kokonaan julkisomisteisina yrityksinä.
Veden hinta on se mikä veden hinta on. Voi olla ingenjööriä ja kampaviinerin syöjää, mutta tiedätkö mitä? Vesihuolto pelaa ja vero ynnä muut rahat jää suomeen kiertoon. Se että meillä olisi vaikka 3000 kampaviinerin syöjää vähemmän ei todellakaan tarkoita sitä että veden hinta laskisi pisaraakaan, se tarkoittaisi ainoastaan sitä että joku yksityinen käärii rahat siitä kouraan. Aivan sama vaikka olis vittu 5000 kampaviinerin syöjää mutta yksityisille ei perusinfraa saa myydä. Piste. Siitä ei ole koskaan seurannut yhtään mitään hyvää.
Eri asia jos valtiotasolla yhdistellään asiota ja tehostellaan mutta ei vittu yksityisille koskaan.
 
3700 vesijohtoverkkoa, joissa kaikissa kampaviinereiden syöjiä johdossa ja omat insinöörit? Ehkä tuossa tosiaan olisi muutama yhdistymisen paikka - vaikka sitten kokonaan julkisomisteisina yrityksinä.

Tarkistelin noita lukuja kun tuo oli ihan ulkomuistista, olikin näköjään ~1700 vesilaitosta. Silti suuri luku.

Veden hinta on se mikä veden hinta on. Voi olla ingenjööriä ja kampaviinerin syöjää, mutta tiedätkö mitä? Vesihuolto pelaa ja vero ynnä muut rahat jää suomeen kiertoon. Se että meillä olisi vaikka 3000 kampaviinerin syöjää vähemmän ei todellakaan tarkoita sitä että veden hinta laskisi pisaraakaan, se tarkoittaisi ainoastaan sitä että joku yksityinen käärii rahat siitä kouraan. Aivan sama vaikka olis vittu 5000 kampaviinerin syöjää mutta yksityisille ei perusinfraa saa myydä. Piste. Siitä ei ole koskaan seurannut yhtään mitään hyvää.
Eri asia jos valtiotasolla yhdistellään asiota ja tehostellaan mutta ei vittu yksityisille koskaan.

Zepi tuossa vastasi lähinnä enemmän tuohon mun viestiin joka on ihan oikea ongelma vesilaitoksilla ja sitä myös vesilaitosyhdistykset on miettinyt, katso:
Nyt iskee vesisote: Hallitus pohjustaa rakenneremonttia Suomen vesihuoltoon

Eli ne sun ingenjöörit ja kampaviinerit + päivystäjät on joka laitoksella omansa ja resursispula on kaamea. Kuten sähköverkoilla ja kuten tuossa jutussa voi lukea, niin tuon 1700 saisi kutistettua noin 100 vesilaitokseen, joilla riittäisi sitten henkilöresurssit huomattavasti paremmin pitämään huolta vesiverkostosta ja kehittämään sitä. Itse näen sen myös hyvänä vastavoimana sille, että saadaan sitoutettua julkisomisteiseksi niitä.
Missään nimessä en ole vesihuollon tai energialaitosten yksityistämisen puolesta, mutta halusin tuoda tähän keskusteluun kantaa vesilaitosten puolelta.
Monella kunnalla voi olla se tilanne, että on se vesilaitos, putkea monta sataa km, kunto järkyttävä, mutta resurssipula työntekijä puolella niin paha, että lähinnä vaan sinnitellään. Siihen jos iskee joku kansainvälinen sijoittaja, joka sanoo että ostaa ton paskan pois huolesta ja lupaa, että rupeaa putket kunnostumaan niin voi moni kunta kiinnostua.
 
Vaikka mitään ei kenellekään myytäisi tulee veden ja jäteveden hinta nousemaan. Suomen putkistoa pitää uusia lähivuosina sadoilla miljoonilla euroilla, eikä taida edes riittää. Vesijohto verkosto on vielä niin pirun pirstaloitunut. Tähän kun lisäät jäteveden mitä pumppaillaan ylös alas maita ja mantuja.

Esimerkkinä keskisuomessa Petäjävesi joka rypee edelleen vesipulassaan ja käyvät pesulla naapurikunnassa. Umpisurkeita laitoksia pitäjät täynnä.

Niin ja sitäpaitsi vesilaitoksia myydään koko ajan, tosin toisille kuntalähtöisille energiayhtiöille.

Niin joo, Suomessa kun on vielä pakkasta niin nämä putket on vedettävä routarajan alapuolelle. Siinäpä sitten odotat 20 vuotta ennenkuin alkaa tuottoa tulemaan (tällä välin jo uusitaan se vesilaitos)
 
Vaikka mitään ei kenellekään myytäisi tulee veden ja jäteveden hinta nousemaan. Suomen putkistoa pitää uusia lähivuosina sadoilla miljoonilla euroilla, eikä taida edes riittää. Vesijohto verkosto on vielä niin pirun pirstaloitunut. Tähän kun lisäät jäteveden mitä pumppaillaan ylös alas maita ja mantuja.

Esimerkkinä keskisuomessa Petäjävesi joka rypee edelleen vesipulassaan ja käyvät pesulla naapurikunnassa. Umpisurkeita laitoksia pitäjät täynnä.

Niin ja sitäpaitsi vesilaitoksia myydään koko ajan, tosin toisille kuntalähtöisille energiayhtiöille.

Niin joo, Suomessa kun on vielä pakkasta niin nämä putket on vedettävä routarajan alapuolelle. Siinäpä sitten odotat 20 vuotta ennenkuin alkaa tuottoa tulemaan (tällä välin jo uusitaan se vesilaitos)

Ei sillä ole merkitystä vaikka Suomessa niitä putkistoja uusitaankin ja se on ihan selvä juttu. Pari kesää sitten on laitettu kaikki putkistot uusiksi taloyhtiön asunnoissa.

Pointti on se, että jos luovuttaisimme vesistämme, niin ihan takuulla hinnat nousee eri tavoin kuten ulkomaissa koetut huonot kokemukset osoittavat. En ymmärrä tätä nillitystä.
 
30 000 on jo ylitetty ja nyt ollaan hätistelemässä 34 000 rajaa. Uppouduin liiaksi Diablo 3:n maailmaan ja kuvankaappaus jäi minulta ohi. Tässä jonkun oma.

30000.jpg
 
Mielenkiintoista ois tietää kuinka paljon noita pieniä yhistyksiä ajetaan nyt yhteen, että on sitten helpompi myydä pois. Meijän kunnassa ainakin väkisin ajettiin isomman sisään. Ei siinä järki puheet paina. Ja kattoahan ei maksuilla ole. Vettä on pakko vaan olla.
 
Kukaan ei voi elää ilman puhdasta vettä. Joten se ei vaan voi olla kauppatavaraa samanlailla kun ei hengitysilmakaan ole. Se on sitten ihan eri asia että onko hommaa nyt hoidettu hyvin, ehkä, ehkä ei, mutta veden jakelua/vettä ei vaan missään nimessä saa myydä yksityisille firmoille.

Varmaan voisi nyky tilannetta parantaa vaikka kuinka ja varmaan putkien uusiminen maksaa maltaita, mutta sitten maksaa ja valtio hoitaa asian verovaroilla. Ja varmasti voisi noita eri vesilaitoksia yhdistellä, ja tehdä niistä siten tehokkaampia, mutta tämänkin pitää olla valtion tai kuntien asia. Mitään kilpailua kun ei ole niin kohta kaiken veden ja veden jakelun omistaa joku megakorporaatio joka sitten vaan päättää että nyt vesi maksaa 100€/litra ja 10% korotus vuodessa päälle ja kukaan ei voi asialle mitään vaan vettä on pakko ostaa. (Tai no toki mikään muu ei ole elämässä pakollista kun kuolla, mutta siinähän ne vaihtoehdot sitten tämän vesiasian kanssa ovatkin kun vedet on yksityistetty, eli joko maksat kaikki rahasi vesilaitokselle tai kuolet janoon)
 
Kukaan ei voi elää ilman puhdasta vettä. Joten se ei vaan voi olla kauppatavaraa samanlailla kun ei hengitysilmakaan ole. Se on sitten ihan eri asia että onko hommaa nyt hoidettu hyvin, ehkä, ehkä ei, mutta veden jakelua/vettä ei vaan missään nimessä saa myydä yksityisille firmoille.

Varmaan voisi nyky tilannetta parantaa vaikka kuinka ja varmaan putkien uusiminen maksaa maltaita, mutta sitten maksaa ja valtio hoitaa asian verovaroilla. Ja varmasti voisi noita eri vesilaitoksia yhdistellä, ja tehdä niistä siten tehokkaampia, mutta tämänkin pitää olla valtion tai kuntien asia. Mitään kilpailua kun ei ole niin kohta kaiken veden ja veden jakelun omistaa joku megakorporaatio joka sitten vaan päättää että nyt vesi maksaa 100€/litra ja 10% korotus vuodessa päälle ja kukaan ei voi asialle mitään vaan vettä on pakko ostaa. (Tai no toki mikään muu ei ole elämässä pakollista kun kuolla, mutta siinähän ne vaihtoehdot sitten tämän vesiasian kanssa ovatkin kun vedet on yksityistetty, eli joko maksat kaikki rahasi vesilaitokselle tai kuolet janoon)

Ulkomailla on ollut sellaisia, että jos ylitit sen kuukauden vesikiintiösi, niin maksat sitten roimasti ylimenevästä vedestä rahaa. Sen takia on ollut ongelmia ja myös se, että veden laatua on tingitty, että se saattoi olla likaistakin. Vähän kuin roamingista kännykässä, että jos ylität kiintiösi, niin maksat ylimenevästä enemmän rahaa vaikka oleskeletkin EU-maassa...
 
Nyt rytisi yläikkuna helahtamalla 40 000 äänellä. Huomenna se aloite varmasti menee läpi heittämällä ja toivottavasti enemmän ääniä. Tahdon 2013 avautui aamulla ja oli iltakymmeneen asti yli 101 500 ääntä.

Kyllä tämä on hyvä ryminä tälle aloitteelle! :)

40000.jpg


Testi, josko tämä muutos katkaisisi ylimääräisen kuvan?
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ylläpidolle tiedoksi, miksi tuo pikkukuva on olemassa vaikka muutin tekstiäni lyhyemmäksi ja postin Attachen, niin se ei poistu sieltä mitenkään? Onko siinä jokin bugi?
 
Pitihän se jälleen kerran arvata. Kaiken ulinan ja kiihkoilun keskeltä sai hetken googletella että löytyi oikeita vastauksia ja asiallista keskustelua. Tällä kertaa yllättäen ja poikkeuksellisesti YLE toi totuuden pöytään:
Jyväskylässä kohistaan väitetystä vesihuollon yksityistämisestä – "Vesi ei ole kaupan", sanoo kaupunginjohtaja

Eli siis missään vaiheessa ei olla edes suunniteltu vesihuollon yksityistämistä vaan kyse on vähemmistöosuuden myynnistä => valta vesihuollon toimintaan pysyy täysin julkisella puolella. Vähä-älyinen massakansa ja heidän äänestämät poliitikot (Ainakin Li Andersson ja Kärnä) kulkee sokeasti median valheellisessa taulutusnuorassa eikä kenelläkään käy mielessä selvittää pitääkö edes keskeisin ydinväite paikkansa. Tämän takia demokratia ei toimi.
 
Pitihän se jälleen kerran arvata. Kaiken ulinan ja kiihkoilun keskeltä sai hetken googletella että löytyi oikeita vastauksia ja asiallista keskustelua. Tällä kertaa yllättäen ja poikkeuksellisesti YLE toi totuuden pöytään:
Jyväskylässä kohistaan väitetystä vesihuollon yksityistämisestä – "Vesi ei ole kaupan", sanoo kaupunginjohtaja

Eli siis missään vaiheessa ei olla edes suunniteltu vesihuollon yksityistämistä vaan kyse on vähemmistöosuuden myynnistä => valta vesihuollon toimintaan pysyy täysin julkisella puolella. Vähä-älyinen massakansa ja heidän äänestämät poliitikot (Ainakin Li Andersson ja Kärnä) kulkee sokeasti median valheellisessa taulutusnuorassa eikä kenelläkään käy mielessä selvittää pitääkö edes keskeisin ydinväite paikkansa. Tämän takia demokratia ei toimi.
Ensin myydään vähemmistö osuus ja sitten koko homma. Tuttu kuvio.
 
Pitihän se jälleen kerran arvata. Kaiken ulinan ja kiihkoilun keskeltä sai hetken googletella että löytyi oikeita vastauksia ja asiallista keskustelua. Tällä kertaa yllättäen ja poikkeuksellisesti YLE toi totuuden pöytään:
Jyväskylässä kohistaan väitetystä vesihuollon yksityistämisestä – "Vesi ei ole kaupan", sanoo kaupunginjohtaja

Eli siis missään vaiheessa ei olla edes suunniteltu vesihuollon yksityistämistä vaan kyse on vähemmistöosuuden myynnistä => valta vesihuollon toimintaan pysyy täysin julkisella puolella. Vähä-älyinen massakansa ja heidän äänestämät poliitikot (Ainakin Li Andersson ja Kärnä) kulkee sokeasti median valheellisessa taulutusnuorassa eikä kenelläkään käy mielessä selvittää pitääkö edes keskeisin ydinväite paikkansa. Tämän takia demokratia ei toimi.

Koko soppa oli taas sitä kun media halusi maksimoida oman rahavirtansa... No ompahan ihmisillä kauhisteltavaa.
 
Koko soppa oli taas sitä kun media halusi maksimoida oman rahavirtansa... No ompahan ihmisillä kauhisteltavaa.

Tuo konsulttiyhtiön selvitettäväksi toimeksianto 40 %n yksityistämisestä olisi käytännössä määräävä vähemmistöosakkuus. Ei mikään omistajataho pistä rahojaan likoon tuollaista määrää ilman myös kovaa tuottotavoitetta.
 
Pitihän se jälleen kerran arvata. Kaiken ulinan ja kiihkoilun keskeltä sai hetken googletella että löytyi oikeita vastauksia ja asiallista keskustelua. Tällä kertaa yllättäen ja poikkeuksellisesti YLE toi totuuden pöytään:
Jyväskylässä kohistaan väitetystä vesihuollon yksityistämisestä – "Vesi ei ole kaupan", sanoo kaupunginjohtaja

Eli siis missään vaiheessa ei olla edes suunniteltu vesihuollon yksityistämistä vaan kyse on vähemmistöosuuden myynnistä => valta vesihuollon toimintaan pysyy täysin julkisella puolella. Vähä-älyinen massakansa ja heidän äänestämät poliitikot (Ainakin Li Andersson ja Kärnä) kulkee sokeasti median valheellisessa taulutusnuorassa eikä kenelläkään käy mielessä selvittää pitääkö edes keskeisin ydinväite paikkansa. Tämän takia demokratia ei toimi.

Niin luuletko että tuo 40% osuus vaan myydään ja 60% osuudella jatketaan normaaliin tapaan? Osakeyhtiölaissa on jo suojattu vähemmistöoikeudet, mm. oikeus vaatia osinkoa enintään puolet yrityksen tuloksesta (tietyin rajoituksin). Normaalisti kauppojen yhteydessä tehdään kuitenkin osakassopimus, jossa voidaan sopia mm. voitonjakoperusteet, hallituskokoonpano, rahoitusvastuut, exit-tilanteet jne. Ja tuo paperi tulee olemaan salainen maailman tappiin saakka. Käytännössä 40% osuus on niin suuri, että sen osuuden omistaja tulee käyttämään huomattavaa valtaa yrityksessä. Ja jos tätä valtaa ei anneta, niin kukaan ei tuota osuutta osta.
 
Pitihän se jälleen kerran arvata. Kaiken ulinan ja kiihkoilun keskeltä sai hetken googletella että löytyi oikeita vastauksia ja asiallista keskustelua. Tällä kertaa yllättäen ja poikkeuksellisesti YLE toi totuuden pöytään:
Jyväskylässä kohistaan väitetystä vesihuollon yksityistämisestä – "Vesi ei ole kaupan", sanoo kaupunginjohtaja

Eli siis missään vaiheessa ei olla edes suunniteltu vesihuollon yksityistämistä vaan kyse on vähemmistöosuuden myynnistä => valta vesihuollon toimintaan pysyy täysin julkisella puolella. Vähä-älyinen massakansa ja heidän äänestämät poliitikot (Ainakin Li Andersson ja Kärnä) kulkee sokeasti median valheellisessa taulutusnuorassa eikä kenelläkään käy mielessä selvittää pitääkö edes keskeisin ydinväite paikkansa. Tämän takia demokratia ei toimi.
Edelleenkin, mikään yksityinen taho ei pistä penninjeniäkään rahaa kiinni tuollaiseen ellei se tuota jotain, hinnat nousevat AIVAN varmasti jos tuosta myydään vaikka prosentin siivu, ei ne sijoittajat sitä siivua siitä osta omistamisen ilosta, sen osuuden pitää tuottaa lisää fyffeä. Ihan sama mitä joku kaupunginjohtaja ulisee, näin se vaan on. Toki jos tähän on vasta argumenttina se, ettei hintoja tarvitse nostaa koska se tuottaa jo nyt riittävästi niin miksi helvetissä siitä sitten ollaan myymässä siivua pois jos se on niin hyvä rahasampo kaupungille?
 
Ensin myydään vähemmistö osuus ja sitten koko homma. Tuttu kuvio.
Salaliittoteorioille on oma ketjunsa.

Tuo konsulttiyhtiön selvitettäväksi toimeksianto 40 %n yksityistämisestä olisi käytännössä määräävä vähemmistöosakkuus.
Mitään määräävää vähemmistöosuutta ei ole olemassakaan. Ostajalla on oikeudet osinkoihin ja muihin osakeyhtiölain takaamiin oikeuksiin. Kuten uutisessa mainitaan päätäntävalta tulee pysymään enemmistöllä eli kunnalla ja se koskee hinnan sääntelyä:

"– Lähtökohta on se, että kaupunki omistaa jatkossakin Alvasta enemmistön, muun muassa siksi, että säilytämme määräysvallan yhtiössä ja sen eri toiminnoissa, Koivisto sanoo.

Kuluttajien maksamat hinnat Jyväskylän aikoo pitää kurissa paitsi enemmistöomistuksellaan, myös tekemällä ostajan kanssa sopimukset veden ja sähkön siirron hinnoittelusta.
"

Ei mikään omistajataho pistä rahojaan likoon tuollaista määrää ilman myös kovaa tuottotavoitetta.
Millaista määrää? Koko selvitys ostajaehdokkaista ja markkina-arvosta on vasta menossa.

Niin luuletko että tuo 40% osuus vaan myydään ja 60% osuudella jatketaan normaaliin tapaan?
Mielivaltaiseen "edelliseen tapaan"-hölynpölyyn en ota kantaa, mutta hintapolitiikka tullaan pitämään kurissa enemmistöosuudella. Tuottoa voi tehdä muullakin tapaa kuin vain sokeasti nostamalla hintoja. :facepalm:

Osakeyhtiölaissa on jo suojattu vähemmistöoikeudet, mm. oikeus vaatia osinkoa enintään puolet yrityksen tuloksesta (tietyin rajoituksin). Normaalisti kauppojen yhteydessä tehdään kuitenkin osakassopimus, jossa voidaan sopia mm. voitonjakoperusteet, hallituskokoonpano, rahoitusvastuut, exit-tilanteet jne. Ja tuo paperi tulee olemaan salainen maailman tappiin saakka. Käytännössä 40% osuus on niin suuri, että sen osuuden omistaja tulee käyttämään huomattavaa valtaa yrityksessä. Ja jos tätä valtaa ei anneta, niin kukaan ei tuota osuutta osta.
Ei tässä kukaan ole mistään hyväntekeväisyydestä puhunut. Alva-yhtiöt tekee jo nykyisellä mallillaan 20-30 millin vuosittaista tuottoa joten jo pelkällä passiivisella sijoituksella hommassa mennään voitolle. Aivan varmasti sopimukset tehdään, mutta hintapolitiikka tulee edelleen olemaan julkisen puolen kontrollissa riippumatta ostajasta.

Toki jos tähän on vasta argumenttina se, ettei hintoja tarvitse nostaa koska se tuottaa jo nyt riittävästi niin miksi helvetissä siitä sitten ollaan myymässä siivua pois jos se on niin hyvä rahasampo kaupungille?
Mietippä nyt ihan rauhassa rauhassa että miksi ylipäätään kukaan myisi ikinä tuottavan yhtiön osakkeita. Miksi kaikki eivät vain hamstraa osakkeita maailman loppuun asti? Olisiko vaikka siksi että rahaa saa helvetisti paljon enemmän osuuden myynnillä kuin osingoilla? Ellei toki halua odotella ikuisuutta. Millainen taas sitten kunnan kulurakenne on ja minne rahoja sijoitetaan on heidän asiansa ja sitä tuskin kukaan tässä ketjussa sen paremmin osaa sanoa.

Toiseksi kuten uutisesta tulee ilmi tässä on tarkoitus saada yksityisen pelaajan asiantuntemusta liiketoimintaan:

"Vielä ei ole päätetty, myykö kaupunki vähemmistöosuutta. Sen ratkaisee kaksi asiaa: hinta ja ostaja. Jyväskylä haluaa ostajan, joka tuo mukanaan paitsi rahaa, myös osaamista ja asiantuntemusta.

– Jos jompikumpi näistä ei toteudu, en tule esittämään myyntiä, Koivisto linjaa
."

Yksityisen sektorin inherenttinen paremmuus (vrt julkinen sektori) voi antaa lähitulevaisuudessa samat tuotot 60% mitä nyt saadaan koko omistuksella kun kustannustehokkuus nousee. Koko hommassa on vielä toistaiseksi kyse selvityksestä. Jos ei todellakaan löydy yksityistä tahoa sijoittamaan jo nyt tuottavaan monoasemassa olevaan firmaan ( :rofl: ) niin sitten varmaan ne kaupat jää tekemättä.
 
Suomi on siitä erikoinen maa, että otat lapion ja alat kaivaa, niin vesi tulee vastaa. Makeaa puhdasta vettä (ainakin toistaiseksi) on meillä järvet täynnä. Kyse ei ole siis siitä, että vettä olisi vähän tai sitä ei olisi saatavilla. Kaupungeissa ja suurissa taajamissa asia toki pitää järjestää eri tavalla ja koska ihmisiä on paljon, niin jo veden saantiin pitää kiinnittää huomiota. Kukaan ei rakenna tai pysty rakentamaan kaupunkeihin kilpailevaa infraa.

Maaseudulla ja harvaan asutulla alueella tilanne on eri. Taajamasta ja sen infrasta 30km päässä sijaitseva kesämökkialue/asuinalue ei hyödy taajaman vesiverkostosta millään tavalla. Siksi meillä on näitä vesiosuuskuntia hyvin paljon. Osuuskunnat ovat luultavasti kustannustehoikkain tapa järjestää asia pienillä asuinalueilla, jotka ovat kaukana infrasta. Tietyn alueen asukkaat rakentavat itse pienen vedenottamon (lue kaivo ja pumppu) ja ottavat mökkeihinsä veden siitä. Osuuskunnan toimintaan osallistutaan ilman palkkaa tai korvausta.Osuuskuntien yhdistäminen vesilaitoksiin tai toisiin osuuskuntiin ei toisi mitään kustannushyötyjä. Jotkut vesiosuuskunnat ovat "liittyneet" vesilaitoksiin mukavuussyistä, silloin oman vedenottamon ja infran ylläpito siirtyy muualle, mutta tämä nostaa poikeuksetta kustannuksia. Ennen vanhaan kaivot rakennettiin lapiolla muutaman miehen voimin, jos vaan löydettiin hyvä paikka. Nykyään porakaivo voidaan tehdä käytännössä mihin vain. Maaseudun osalta vesihuolto ei ole sinällään ongelma eikä kustannuskysymys.

Suomeen on yhteisomaisuuden myytiin pesiytynyt perinkummallinen ajatus: ensin yhteiskunnan rahoilla rakennetaan miljardiluokan infra, sitten se myydään alehintaan australialaisille pääomasijoittajille.

Kun norjalaiset löysivät öljyä niin se häpeilemättä kansallistettiin. Nyt kun meillä on käynyt makean veden kanssa tuuri asuinpaikan suhteen, niin ilmeisesti siitä ollaan niin pahoillaan, että on syytä lahjoittaa vesi ja siihen liittyvä infra muualle. Jännä, että muilla kansakunnilla ei ole mitään ongelmia rikastua omilla luonnonvaroillaan, mutta suomessa se ei vaan onnistu mitenkään. Suomalaista mielenlaatua kuvaa parhaiten se, että rakennetaan tappiota tuottava kaivos makean veden äärelle: ensin putsataan suomalaiset piensijoittajat, tämän jälkeen pilataan vesistö ja tämän jälkeen laitetaan vielä veronmaksajat maksamaan puhdistusoperaatio. Suomalainen toki on niin kiltti, että on valmis toistamaan saman tempun useampaan kertaan...(lue Saimaa/Heinävesi).

Kuka omistaa pohjaveden tai sadeveden? Saako tulevaisuudessa rakentaa oman kaivon vai pitääkö vesi ostaa Australiasta? Onko Suomi seuraava Bolivia (Water privatization - Wikipedia)?
 
Edelleenkin, mikään yksityinen taho ei pistä penninjeniäkään rahaa kiinni tuollaiseen ellei se tuota jotain, hinnat nousevat AIVAN varmasti jos tuosta myydään vaikka prosentin siivu, ei ne sijoittajat sitä siivua siitä osta omistamisen ilosta, sen osuuden pitää tuottaa lisää fyffeä. Ihan sama mitä joku kaupunginjohtaja ulisee, näin se vaan on. Toki jos tähän on vasta argumenttina se, ettei hintoja tarvitse nostaa koska se tuottaa jo nyt riittävästi niin miksi helvetissä siitä sitten ollaan myymässä siivua pois jos se on niin hyvä rahasampo kaupungille?

Vesilaitos onkin ollut se Jyväskylän energian, nykyisen ALVAn tuottoisa osa. Energiapuoli siellä onkin se ongelman ydin. Kaupunki teki lähes tarpeettoman (ainakin kooltaan) uuden kaukolämpövoimalan Keljonlahteen kun ei saanut ostettua Imatran Voimalta sen osuutta Rauhalahden voimalasta. Keljonlahden voimalan teon myötä syntyivät kaupat myös Imatran Voiman kanssa ja turhaa katettavaa syntyi kaupunkilaisille. Vesilaitos paikkaa noitakin ylimääräisiä kuluja kaiken aikaa.
 
Pakko myöntää en jaksa klikata lukemaan tuota kansalaisaloitetta, on siinä sen verran populistininen Esson Baari fiilis, kun Carunaan ainakin julkisuudessa vertaillaan :facepalm:. Caruna on ikäänkuin vassareiden infraversio hitler-kortista joka sopii jokaiseen paikkaan ja mahdollisimman väärin käytettynä joka takaa ettei mitään asiallista tule ko. kortin käyttäjien suusta.

Haluaako ne siis kieltää kaikki yksityisomisteiset vesifirmat, pitääkö nykyiset vesilaitokset ja vastaavat siis purkaa ja perustaa uusia jossa on vain kuntia ja/tai valtio omistajina vai mitä nuo nyt vaatii?
 
Salaliittoteorioille on oma ketjunsa.


Mitään määräävää vähemmistöosuutta ei ole olemassakaan. Ostajalla on oikeudet osinkoihin ja muihin osakeyhtiölain takaamiin oikeuksiin. Kuten uutisessa mainitaan päätäntävalta tulee pysymään enemmistöllä eli kunnalla ja se koskee hinnan sääntelyä:

"– Lähtökohta on se, että kaupunki omistaa jatkossakin Alvasta enemmistön, muun muassa siksi, että säilytämme määräysvallan yhtiössä ja sen eri toiminnoissa, Koivisto sanoo.

Kuluttajien maksamat hinnat Jyväskylän aikoo pitää kurissa paitsi enemmistöomistuksellaan, myös tekemällä ostajan kanssa sopimukset veden ja sähkön siirron hinnoittelusta.
"

Ei, et ole ymmärtänyt osakassopimusta tai yrityskauppojen prosessia oikein. Osakeyhtiölaki lähtee liikkeelle myös osakkaiden yhdenvertaisesta kohtelusta. Pääomasijoittaja rajoittaa enemmistön päätöksiä, koska enää ei voi tehdä yksinomaa kuntaomistajaa suosivia päätöksiä. Osakassopimuksessa myös jaetaan hallituspaikat ja raamit tavoitteille, operatiivisen johdon tehtävä on sitten saavuttaa nämä tavoitteet raamien sisällä. Se, että nuo kaupat saadaan aikaiseksi vaatii kunnalta suuria myönnytyksiä ja sitovia sopimuksia mm. tulostavoitteista sekä osingojakopolitiikasta. Ja edelleen, nämä sopimukset ovat salaisia emmekä saa niitä koskaan nähtäväksi tai arvioitavaksi. Poliitikot voivat siis kertoa julkisuudessa mitä tahtovat, vaikka totuus on toinen.

Mielivaltaiseen "edelliseen tapaan"-hölynpölyyn en ota kantaa, mutta hintapolitiikka tullaan pitämään kurissa enemmistöosuudella. Tuottoa voi tehdä muullakin tapaa kuin vain sokeasti nostamalla hintoja. :facepalm:

Ei, tämä on edelleen omistajien asia. Yksinomaan kuntaomistaja voi tehdä linjauksen, että "yhtiön tarkoitus ei ole repiä voittoa asiakkaiden selkänahasta". On naivia ajatella, että hintojen nosto ei olisi johdon työkalupakissa, kun mukaan hyppää pääomasijoittaja. Suomessahan on teknisesti täysin mahdollista toteuttaa vaikka edellisvuoden tuloihin perustuva vesimaksu. Vesimaksu esim. 10% vuosituloista. Toki tähän voi vasta-argumentoida kaikenlaista vasemmistolaista hömppää, mutta vapaa markkinatalous on vapaata markkinataloutta.

Ei tässä kukaan ole mistään hyväntekeväisyydestä puhunut. Alva-yhtiöt tekee jo nykyisellä mallillaan 20-30 millin vuosittaista tuottoa joten jo pelkällä passiivisella sijoituksella hommassa mennään voitolle. Aivan varmasti sopimukset tehdään, mutta hintapolitiikka tulee edelleen olemaan julkisen puolen kontrollissa riippumatta ostajasta.

Mietippä nyt ihan rauhassa rauhassa että miksi ylipäätään kukaan myisi ikinä tuottavan yhtiön osakkeita. Miksi kaikki eivät vain hamstraa osakkeita maailman loppuun asti? Olisiko vaikka siksi että rahaa saa helvetisti paljon enemmän osuuden myynnillä kuin osingoilla? Ellei toki halua odotella ikuisuutta. Millainen taas sitten kunnan kulurakenne on ja minne rahoja sijoitetaan on heidän asiansa ja sitä tuskin kukaan tässä ketjussa sen paremmin osaa sanoa.

Ei, yhtiötä ja sen arvoa tai siihen sijoituskelpoisuutta ei arvioida yksittäisen vuoden tuloksen mukaan tai tutkailemalla pelkästään tuloslaskelmaa. Tase kertoisi yhtiöistä paljon enemmän. Pitäisi tarkastella kuinka paljon yhtiöön on sitoutunut omaa tai vierasta pääomaa. Ts. jos saat 20 - 30 miljoonaa miljardin sijoituksella, niin onko se kannattavaa liiketoimintaa? Kuinka velkainen yhtiö on? Miten tulos on kehittynyt viime vuosina? Kuinka paljon yhtiö käyttää vuosittain tuloksestaan investointeihin. Mitkä on tulevaisuuden investointitarpeet.

Toiseksi kuten uutisesta tulee ilmi tässä on tarkoitus saada yksityisen pelaajan asiantuntemusta liiketoimintaan:

"Vielä ei ole päätetty, myykö kaupunki vähemmistöosuutta. Sen ratkaisee kaksi asiaa: hinta ja ostaja. Jyväskylä haluaa ostajan, joka tuo mukanaan paitsi rahaa, myös osaamista ja asiantuntemusta.

– Jos jompikumpi näistä ei toteudu, en tule esittämään myyntiä, Koivisto linjaa
."

Yksityisen sektorin inherenttinen paremmuus (vrt julkinen sektori) voi antaa lähitulevaisuudessa samat tuotot 60% mitä nyt saadaan koko omistuksella kun kustannustehokkuus nousee. Koko hommassa on vielä toistaiseksi kyse selvityksestä. Jos ei todellakaan löydy yksityistä tahoa sijoittamaan jo nyt tuottavaan monoasemassa olevaan firmaan ( :rofl: ) niin sitten varmaan ne kaupat jää tekemättä.

Ei, väite että yksityinen omistus on aina parempaa kuin julkinen on väärä. Asiaa on aina tarkasteltava tapauskohtaisesti. Julkinen sektori on yhtiöittänyt toimintojaan osakeyhtiöihin, jotta liiketoimintoja ollaan saatu tehostettua ja johdettua ammattimaisesti. Yhtiöitä johtaa ammattijohtajat, joilla on tulosvastuu.

Kokonaisuudessaan näissä yksityistämishankkeissa on varmasti kyse siitä, että rahat eivät riitä, eikä niitä hintoja uskalleta nostaa itse. Haetaan yhtiöön yksityistäomistusta, jonka varjolla voidaan tehdä nämä ikävät päätökset. Että tästä näkökulmasta katsottuna yksityinen omistus voi tehdä hyvää asialle.
 
Jos se voittoa tahkoava siivu kunnallista vesilaitosta on menossa pilkkahintaan niin kuntalaiset varmaan on etunenässä ostamassa pois ja laittamassa osuuskunnan pystyyn. Voivat vaikka sitten laskea hintoja kun näyttää voittoa nykyiselläänkin tekevän. Vai oliko tää taas niitä "ne vie meiän fosfaatit" keissejä kun ei itseä kiinnosta ja sitten jos joku muu niin "pilkkahintaan!"?
 
Jos se voittoa tahkoava siivu kunnallista vesilaitosta on menossa pilkkahintaan niin kuntalaiset varmaan on etunenässä ostamassa pois ja laittamassa osuuskunnan pystyyn. Voivat vaikka sitten laskea hintoja kun näyttää voittoa nykyiselläänkin tekevän. Vai oliko tää taas niitä "ne vie meiän fosfaatit" keissejä kun ei itseä kiinnosta ja sitten jos joku muu niin "pilkkahintaan!"?
Mitä tarkoitat?

Kuntalaiset ovat jo kerran maksaneet vesilaitoksen kunnallisverojen ja vesimaksujen muodossa. Miksi ihmeessä kuntalaisten pitäisi maksaa toistamiseen kustantamastaan vesilaitoksesta?

Olen henkilökohtaisesti hyvin kyllästynyt suomalaiseen piilokorruptiokulttuuriin, jota tuntuu löytyvän vähän sieltä täältä. Jyväskylässä ainoastaan Perussuomalaiset ja Vasemmistoliitto vastustaa vesilaitoksen myyntiä.

Muutko kyttää silmät kiiluen myynnistä saatavia rahoja käytettäväksi omiin pikku hankkeisiin? Voi myös perustellusti kysyä, onko joillekin luvattu kovapalkkainen vakanssi yksityisestä hallintayhtiöstä pienen omistusosuuden kera? Näitäkin on Suomessa tähty toimintoja yksityistäessä.
 
Jos se voittoa tahkoava siivu kunnallista vesilaitosta on menossa pilkkahintaan niin kuntalaiset varmaan on etunenässä ostamassa pois ja laittamassa osuuskunnan pystyyn. Voivat vaikka sitten laskea hintoja kun näyttää voittoa nykyiselläänkin tekevän. Vai oliko tää taas niitä "ne vie meiän fosfaatit" keissejä kun ei itseä kiinnosta ja sitten jos joku muu niin "pilkkahintaan!"?
Niin, kuntalaiset omistavat tuo vesilaitoksen jo nyt. Se on pykätty siihen verorahoilla ja sitä pyöritetään verorahoilla. Miksi pitäisi alkaa maksamaan uudestaan samasta asiasta? Ja aika harvassa on ne joilla on tommosia varaa ostaa. Ostaisin itsekkin vesilaitoksen ja sähköverkot jos olisi pätäkkää riittävästi ja nostaisin hinnat pilviin.
 
Ilmeisesti kunnalta on rahat loppu? Silloin on ihan se ja sama, että mitä jo omistetaan tai on jo maksettu. Jostain niitä pitää repiä lisää.
 
Ilmeisesti kunnalta on rahat loppu? Silloin on ihan se ja sama, että mitä jo omistetaan tai on jo maksettu. Jostain niitä pitää repiä lisää.

Jossain toisessa sivustossa on keskusteltu kiivaasti siitä, että tarvittavat rahat saataisiin yksityistämällä vesihuolto ja hipposhanke voidaan aloittaa:

Jyväskylän Hippos2020

Lehto Groupin vastatuuli jatkuu Jyväskylässä – Yle: Hippos-hanke lykkääntyy ainakin puolella vuodella

https://www.kuntaliitto.fi/sites/default/files/media/file/Halinen 21.10_Hippos2020_0.pdf

Jotenkin tuntuu, että kaupungintalolla ei ole puhtaita jauhoja pusseissaan.
 
Ilmeisesti kunnalta on rahat loppu? Silloin on ihan se ja sama, että mitä jo omistetaan tai on jo maksettu. Jostain niitä pitää repiä lisää.

Pitkän tähtäimen taseongelmiin tuollaisella ei ole mitään positiivista vaikutusta, ja jos kyse on vaan lyhyen aikaskaalan likviditeettiongelmasta, sen ratkaisemiseen esimerkiksi velan ottaminen on todella paljon järkevämpää.

Se, että myydään pois hyvin tuottavaa omaisuutta, erityisesti luonnollisen monopoliaseman omaavaa, on vaan todella typerää.


Haisee lähinnä siltä, että siellä on muutama älykäs mutta kyseenalaisen moraalin omaava tyyppi, jotka petaavat itselleen ja kavereilleen sitä kovapalkkaista hallintopestiä firman johtopaikoilta, ja sietten siellä on joukko helposti höynäytettäviä hölmöjä, jotka nämä ovat onnistuneet ylipuhumaan.
 
Huomautus - Jätä tällaiset onelinerit kirjoittamatta. Pyri kirjoittamaan asiasi mahdollisimman selkeästi ja ytimekkäästi. Epäselvää ilmaisutapaa ja perustelematonta kommentointia tulee välttää kaikissa tilanteissa parhaan kyvyn mukaan.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 667
Viestejä
4 495 445
Jäsenet
74 270
Uusin jäsen
Jautio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom