Kannattaako ostaa AM5 vehkeet, jos on jo AM4?

Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
607
5700X3D oli eilen odottamassa kotona, piti vielä iltapuhteina vaihtaa. Aina yhtä kuumottava tilanne kun harvoin tekee, lämpötahnaa levinnyt prosessorin kantaan tietenkin ja piti sitä putsailla. Putsasin vanhat tahnat vauvan puhdistuspyyhkeillä, toimi yllättävän hyvin. Emolle joutui näyttämään vähän IPA:a ja puhdistuspuikkoa.

Ensimmäinen bootti kesti itselläkin todella pitkään, sitten seurasi pieni yllätys TPM avainten nollautumisen myötä. Antoi vaihtoehdoksi olla tekemättä mitään, jolloin voisi vaihtaa vanhan CPU:n takaisin ja bootata sillä Windowsiin. Olin melko varma että minulla on Bitlockerin palautusavaimet tallella. :x3: Tarjosin USB-tikulta noita, mutta jouduin kirjautumaan MS:n palveluun ja hakemaan avaimet sieltä. Pienen hikoilun jälkleen boottasi Windowsiin normaalisti.

Testejä ajelin sen verran, että pieni emolevyn asetusten optimointi ei olisi pahitteeksi.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 424
Minulla on juuri tuo B450 Tomahawk MAX emo johon iskin 5700X3D kiinni. Vasta parilla pelillä testaillut, mutta kyllä tuo selkeästi 1% fps:iin auttoi vs 3600. Sellaisen huomasin, että prossun vaihdon yhteydessä XMP profiili oli nopattu pois päältä ja 3200 muisteja ajettiin 2400 nopeuksilla. Liekö sitten ei bootannut puhtaasti ekalla kerralla. Pitkään ainakin kesti eka bootti ja alkoi jo hikikarpalot valumaan otsalla.

@tim mikäs tuo CPU infinity fabric on? Tarttisko vielä jotain asetuksia säätää biossissa vai mahtaisko XMP profiili tuonkin laittaa sopivaan asentoon? :hmm:

edit
Tai ehkäpä bios päivitys ennen kiven vaihtoa oli nollannut asetukset. Enhän minä noita muistanut tarkistaa
Bios-päivitys nollaa aina asetukset, ne pitää sen jälkeen conffata uudestaan. Infinity fabric on prossun sisäiset yhteydet eli FCLK joka on puolet muistien nopeudesta, 3200 muisteilla FCLK tulee olla 1600 ja se menee Xmp-profiilin kanssa automaattisesti oikeaan asentoon.
 
Liittynyt
16.10.2020
Viestejä
89
Minulla on juuri tuo B450 Tomahawk MAX emo johon iskin 5700X3D kiinni. Vasta parilla pelillä testaillut, mutta kyllä tuo selkeästi 1% fps:iin auttoi vs 3600. Sellaisen huomasin, että prossun vaihdon yhteydessä XMP profiili oli nopattu pois päältä ja 3200 muisteja ajettiin 2400 nopeuksilla. Liekö sitten ei bootannut puhtaasti ekalla kerralla. Pitkään ainakin kesti eka bootti ja alkoi jo hikikarpalot valumaan otsalla.

@tim mikäs tuo CPU infinity fabric on? Tarttisko vielä jotain asetuksia säätää biossissa vai mahtaisko XMP profiili tuonkin laittaa sopivaan asentoon? :hmm:

edit
Tai ehkäpä bios päivitys ennen kiven vaihtoa oli nollannut asetukset. Enhän minä noita muistanut tarkistaa
Tuosta muistiasiasta en osaa sanoa, mutta itse alivoltitin tämän videon mukaan ja hyvin rullaa. Ongelmia ei ollut lämpöjen kanssa mutta silti aattelin kokeilla. Pientä parannusta tuli benchmarkissa ja yhtä hyvin rullaa pelit.
Ehkä et tähän vastausta tarvinnutkaan mutta kunhan kerroin. :)

 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 424
Tuosta muistiasiasta en osaa sanoa, mutta itse alivoltitin tämän videon mukaan ja hyvin rullaa. Ongelmia ei ollut lämpöjen kanssa mutta silti aattelin kokeilla. Pientä parannusta tuli benchmarkissa ja yhtä hyvin rullaa pelit.
Ehkä et tähän vastausta tarvinnutkaan mutta kunhan kerroin. :)

Jos teit tuon videon mukaan niin käytä ennemmin curve optimizeria, eikä suoraan miinusmerkkistä offsettiä.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 424
Kiitos, täytyypä tutustua!
Eli biosista löytyy yleensä PBO asetusten alta, negative -20 tai jos hyvä tuuri käy niin jopa -30 arvoksi. Testailet esim. Cinebenchillä että pisteet paranevat lähtötasoon nähden ja kone pysyy vakaana, jos -30 vaikka ei ole vakaa tai pisteet laskevat niin kokeiluun -25, -20 jne kunnes löytyy sopiva taso.
 
Liittynyt
16.10.2020
Viestejä
89
Eli biosista löytyy yleensä PBO asetusten alta, negative -20 tai jos hyvä tuuri käy niin jopa -30 arvoksi. Testailet esim. Cinebenchillä että pisteet paranevat lähtötasoon nähden ja kone pysyy vakaana, jos -30 vaikka ei ole vakaa tai pisteet laskevat niin kokeiluun -25, -20 jne kunnes löytyy sopiva taso.
Aivan, asensin tuon Ryzen Masterin ja sitä kautta en löydä tuota Curved Optimizeria ja joillakin muilla samaa ongelmaa redditissä. Katson PBO-asetusten alta ohjeittesi mukaan.

-30 alkoi laskea pisteet, -20 ainakin vaikuttaa lupaavalta. Täytyy jatkaa vielä testailua.
Mitä benchiä käytät itse jos saan kysyä?
 
Viimeksi muokattu:

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 424
Aivan, asensin tuon Ryzen Masterin ja sitä kautta en löydä tuota Curved Optimizeria ja joillakin muilla samaa ongelmaa redditissä. Katson PBO-asetusten alta ohjeittesi mukaan.

-30 alkoi laskea pisteet, -20 ainakin vaikuttaa lupaavalta. Täytyy jatkaa vielä testailua.
Mitä benchiä käytät itse jos saan kysyä?
Laita biosista tuo curve optimizeri käyttöön.

Cinebench R23 olen itse käyttänyt.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
250 377
Viestejä
4 358 533
Jäsenet
72 641
Uusin jäsen
Deknus

Hinta.fi

Ylös Bottom