Kalastus

Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Alkaa olemaan kalastusluvan hinnat jo aika pilvissä, 78€ pitäis maksaa. Ei tuu kuitenkaan käytyä niin monesti, että ois järkevää maksaa.
Ei siitä ole montaa vuotta, kun mobiililuvan sai suunnilleen puolella tuosta 78€.
Mulla on mennyt vuosia ainakin 3x tuon verran rahaa lupiin ja edelleenkin pidän halpana harrastuksena. Onkiminen ja pilkkiminenhän on edelleen ilmaista, poislukien erityislupa kohteet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
534
Miten pasuria pilkitään? Nyt kun aloin hommaa miettimään, niin melko kumma homma etten ole ikinä saanut pilkillä mitään muuta kalaa kuin ahventa, särkeä, siikaa, kiiskiä ja muutaman ihan älyttömän pienen hauen. Luulisi että muutkin särkikalat ottaisi pilkkiin kiinni vaivaksi asti.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Miten pasuria pilkitään? Nyt kun aloin hommaa miettimään, niin melko kumma homma etten ole ikinä saanut pilkillä mitään muuta kalaa kuin ahventa, särkeä, siikaa, kiiskiä ja muutaman ihan älyttömän pienen hauen. Luulisi että muutkin särkikalat ottaisi pilkkiin kiinni vaivaksi asti.
Käytettiin morria, ja itse pääasiassa pilkkivapaan laitettua onkea liukukoholla. Eihän se juurikaan eroa lahnan tai säyneen onginnasta, muuta kuin että syötti saa olla inasen pienempi.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 218
Nyt ei oikein tee mieli mennä pilkille, kun jäällä on niin paljon lunta. Viimeksi käytiin viime sunnuntaina ja silloin oli vielä vettäkin lumen ja jään välissä.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Vaihtevissa merkeissä meni pääsiäisriennot, perjantaina mahtavassa auringonpaisteessa kaveri nosti pulkkaan komean yli 14kg kalan. Maanantaina taas pyydettiin täysin tyhjää kylmässä viimassa ja autokin tarvi hinata irti hangesta

 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Parin viikon päästä norjaan kalaan. Onkohan tullu jotain uutta markkinoille mitä "kantsis" kokeilla. Turskaa, pallasta kissakalaa ja punaahventa listalla.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Vesisateet ja lämpö vie äkkiä lumen jäältä ja kulkeminen helpottui huomattavasti, tarkoitus tosin oli mennä jo avaamaan heittokausi mutta keli pysyi pakkasella yli puoleen päivään niin jäälle päädyttiin.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
Pian pääsis taas sitten avovesikauden avaamaan, uutta keulamoottoria vielä odotellaa pian kolmatta kuukautta, mutta kai se sieltä pian tulee.
Veneseen talven aikana tuli jatkettua hieman heittotasoa keulaan. Samoten tuli laitettua kaksi irroitettavaa jakkaraa keulaho*olle eteen ja toinen taakse, ei tarvitse kokoajan seistä.

polttelee polttelee..:D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 336
Pilkkikausi 2017-2018 oli täysi katastrofi. Pari hyvää reissua mutta muuten todella ankeaa meininkiä. 500g minimivaatimus ahvenelle täyttyi niukin naukin. Ei parane muistella enempää...

Nyt on vene ollut vesillä viikon ja katiskat järvessä. Vesien lämpiämistä odotellessa aika laittaa siimat ojennukseen. Valitettavasti 18 vuotta vanha Shakespearen light avokela meni niin väljäksi että se on uusittava. Nyt kun olen siirtynyt laiskaksi uistelijaksi ja satunnaiseksi heittelijäksi, niin ajattelin kokeilla ihan vain testin vuoksi hyrräkelaa yhdeksi setiksi. Ennen heittelin lähinnä rannoilta light vermeillä.

Uistelen lähinnä ahventa ja kuhaa. Aapo on usein 500-600g ja kuha/hauki max 3kg. Turha haaveilla mistään "Nuuskis" kokoluokasta :D Eli pärjätään vähän kevyemmällä kalustolla. Olisko suosituksia sopivasta hyrräkelasta joka sopii niin heittelyyn kuin uisteluun lähinnä kevyehköillä vaapuilla?

Katselin alustavasti esim. tätä Daiwaa: Daiwa Prorex 100 hyrräkela - Hyrräkelat - Hong Kong tavaratalot Onkohan mistään kotoisin...Joku vapakin pitäisi löytää. Niin ja kelaan oikealla kädellä joten se mahdollisuus olisi syytä olla...

Kelan hintaluokka olis hyvä olla max ~150€ enkä vavastakaan yli satasta jaksaisi maksaa.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Pilkkikausi 2017-2018 oli täysi katastrofi. Pari hyvää reissua mutta muuten todella ankeaa meininkiä. 500g minimivaatimus ahvenelle täyttyi niukin naukin. Ei parane muistella enempää...

Nyt on vene ollut vesillä viikon ja katiskat järvessä. Vesien lämpiämistä odotellessa aika laittaa siimat ojennukseen. Valitettavasti 18 vuotta vanha Shakespearen light avokela meni niin väljäksi että se on uusittava. Nyt kun olen siirtynyt laiskaksi uistelijaksi ja satunnaiseksi heittelijäksi, niin ajattelin kokeilla ihan vain testin vuoksi hyrräkelaa yhdeksi setiksi. Ennen heittelin lähinnä rannoilta light vermeillä.

Uistelen lähinnä ahventa ja kuhaa. Aapo on usein 500-600g ja kuha/hauki max 3kg. Turha haaveilla mistään "Nuuskis" kokoluokasta :D Eli pärjätään vähän kevyemmällä kalustolla. Olisko suosituksia sopivasta hyrräkelasta joka sopii niin heittelyyn kuin uisteluun lähinnä kevyehköillä vaapuilla?

Katselin alustavasti esim. tätä Daiwaa: Daiwa Prorex 100 hyrräkela - Hyrräkelat - Hong Kong tavaratalot Onkohan mistään kotoisin...Joku vapakin pitäisi löytää. Niin ja kelaan oikealla kädellä joten se mahdollisuus olisi syytä olla...

Kelan hintaluokka olis hyvä olla max ~150€ enkä vavastakaan yli satasta jaksaisi maksaa.
Tuo 100-kokoluokan hyrrähän on sitten ihan jigiluokan kampe, vieroksun itse aina ajatusta että yhden setin pitäisi tehdä kaikki ja varsinkin näin eri aloilla..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 336
Löytyy kyllä raskaampaakin kalustoa esim. Cardinal 504i mutta nyt oli ajatuksena korvata vanha light/medium avokela testin vuoksi hyrrällä. Saalis koostunee 90% ahvenista mutta jos sattuu pyörähtämään selällä kuhaa kokeilemassa, niin olisi sopivaa että samalla pärjäisi. Pitänee sitten ostaa pykälää isompi 200 luokan laitos, kaippa sillä ahven nousee veneeseen.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Testailin kevyt komboa mökillä pikaisesti, savagen 3d fry mikrojigiin otti vähän eksoottisempi saalis. 1430g ruutana, joka on hyvin suurella todennäköisyydella lammen ainut ruutana. Olen nimittäin onkinutkin tuota pikku puttia sen 30v enkä yhtään ruutanaa ole saanut ennen tätä päivää..

Jännästi kasvaa pituutta pelkän korkeuden sijaan ruutana kun ei ole predaation uhkaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
Paukkuliivejä meinattiin hankkia, itselle ja isälle. Itse 70kg ja iskä varmaan jotain 120kg, onko suosituksia merkistä ja mallista? Varmaan 300N painavemmalle ja itselle pienemmät.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
346
Paukkuliiveissä kannattaa varmistaa varaosien saatavuus ja hinta. Itse metsästin joka paikasta varapatruunaa ja turun yamaha centeristä löyty yksi, luultavasti suomen ainut hinnasta päätellen. Tarkkaa merkkiä en muista mutta yamahan logoilla. 150N ja 70kg nousee kuin korkki pintaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
381
Täältä löytyy Marinepoolin liivit. En noista niin hirveästi tiedä enkä ole vertailuja tehnyt, mutta noita Marinepooleja näyttää myyvän aika moni paikka, joten varaosia (patruunoita) luulisi löytyvän. Ihan laadukkaan oloiset ainakin nuo minun ovat...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
Marinepoolin 180N racer plussat tuli ostettua, ehkä noi jaksaa pitää 70kg jannun jannun pinnalla.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004


Eiliseltä sessiolta. Omalla kohdalla 5 kalaa yli metrin rajan. 25cm sg herring shad oli aika pitelemätön kuvan kalalle maistui värissä bloodbelly ☺
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
381
Muutaman kerran tullut käytyä kokeilemassa kuhaa (vetämällä), mutta ei ole onnea ollut. No, ehkä se siitä sitten kun vedet lämpenevät enemmän...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
282
Tullut nyt viime vuosina heräteltyä harrastusta henkiin, kun sai veneen ja moottorin parhaaseen hintaan, eli ilmaiseksi. Mutta nyt huomannut, että shimanon 20 vuotta vanha halpis avokelasetti on hieman antanut iän tuoda "ominaisuuksia" itseensä, että uutta settiä olisi saatava.

Mutta mutta, katselin noita ja ihan pihalla olen valtavan valikoiman edessä. Eli millaista settiä tällaisen harrastelijan kannattaisi katsella? Käyttö tietenkin vähän kaikenlaista, eli uistelua, heittelyä ja jigausta, ja rahat rajallisia. Löytyykö hintaluokasta 0-200€ mitään järkevää kompromissiä?
 

Aku79

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 085
Perkele ku menivät nostamaan lupien hintoja, 77€ saa täällä päin maksaa. Jos käy 1-2 kertaa kuukaudessa kalassa niin aika suolainen hinta.
Jos nyt oikein muistan, niin vielä 2015 sai mobiililuvan noin 35€. Hinnan nosto aiheuttaa vaan sen että porukka kalastaa ilman lupia ja tuotto jää pienemmäksi.

Pitää varmaan alkaa onkimaan, se ei maksa mitään jos ei käytä kelaa :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
556
vanha meno jatkuu, Nuusk1s photoshoppaa haukia ja muut kateellistuu :) (J/K)
muoks: oispa joskus varaa niin tulisin hakemaan sen 10 kilosen joskus... :(
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Minä kalastelen enimmäkseen pohjaonkien, eli pilkkiongella, ja talvisin sillä pilkin. Minulla on ollut sitten yläasteajoilta useiden vuosien tauko kalastuksessa, kunnes viime talvena aktivoiduin taas. Kalastan myös mato-ongella paljon, koska rantakalastus on kivaa, mutta ongelmaksi on koitunut äärimmäisen huonolaatuiset onkivavat.

Tänä kesänä on mennyt jo neljäs samanlainen onkivapa rikki. Näitä noin ~5 € vapoja myydään monella eri tarralla Prismoissa, Tokmanneilla, melkein missä vaan. Varoitan että ne ovat laadultaan todella huonoja, jonka voi huomata jo tarkastelemalla päällisin puolin vavan viimeistelyä.

Minulta on mennyt yksi näitä Apaja-nimikkeellä ja kolme Patriot-nimikkeellä. Ensimmäinen jäi jotenkin jumiin kun sitä kasasin ja kevyt nykäisy vapaa ulos päin vedettäessä repäisi koko vavan auki noin 5 cm matkalta. Toinen jäi myös jumiin ja vein sen heti vaihdettavaksi uuteen ennen kuin tein mitään. Kolmas, joka oli eri mallinen, malliltaan Patriot Traveller 400, oli heti käyttöönotossa jumissa niin, että kaksi teleskoopin osaa oli yhden isomman putken sisällä vierekkäin. Vein senkin kauppaan ja sain uuden tilalle, kunnes eilen samanlaisesta Travellerista katkesi vavan viimeisin osa jotain 100 g särkeä nostettaessa. Täysin susia siis nuo.

Onko teillä kokemuksia huonoista mato-onkivavoista ja mitä käytätte itse? Itse jo tilasin helposti kuljetettavan Blue Fox Striker Stiffer XXS -vavan (saa halvimmalla linkin liikkeestä).

Kala on nyt muuten hyvin syönnillään ja varsinkin pohjaongella saa paljon kalaa. Suurin saaliini tänä kesänä on ennätys ahveneni 525 g, mikä piti käsin nostaa ylös rannasta, kun mato-ongen siima ei olisi sitä kestänyt. Kaveri auttoi nostamisessa.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Oma onginta on siirtynyt melko kokolailla pohjaongintaan/feeder kalastukseen. Seoskuituinen mikadon taurus 7m, ja colmicin 5 &7m hiilikuitu teleskoopit on vaikka aika rauhassa nykyn saavat olla.

Mäskejä on varasto puolillaan ja talveksi alkaa lahnaa ja särkeä olemaan pakastimessa ☺
Viime kerralta suurkala feederillä.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Minä kalastelen enimmäkseen pohjaonkien, eli pilkkiongella, ja talvisin sillä pilkin. Minulla on ollut sitten yläasteajoilta useiden vuosien tauko kalastuksessa, kunnes viime talvena aktivoiduin taas. Kalastan myös mato-ongella paljon, koska rantakalastus on kivaa, mutta ongelmaksi on koitunut äärimmäisen huonolaatuiset onkivavat.

Tänä kesänä on mennyt jo neljäs samanlainen onkivapa rikki. Näitä noin ~5 € vapoja myydään monella eri tarralla Prismoissa, Tokmanneilla, melkein missä vaan. Varoitan että ne ovat laadultaan todella huonoja, jonka voi huomata jo tarkastelemalla päällisin puolin vavan viimeistelyä.

Minulta on mennyt yksi näitä Apaja-nimikkeellä ja kolme Patriot-nimikkeellä. Ensimmäinen jäi jotenkin jumiin kun sitä kasasin ja kevyt nykäisy vapaa ulos päin vedettäessä repäisi koko vavan auki noin 5 cm matkalta. Toinen jäi myös jumiin ja vein sen heti vaihdettavaksi uuteen ennen kuin tein mitään. Kolmas, joka oli eri mallinen, malliltaan Patriot Traveller 400, oli heti käyttöönotossa jumissa niin, että kaksi teleskoopin osaa oli yhden isomman putken sisällä vierekkäin. Vein senkin kauppaan ja sain uuden tilalle, kunnes eilen samanlaisesta Travellerista katkesi vavan viimeisin osa jotain 100 g särkeä nostettaessa. Täysin susia siis nuo.
Monen sadan euron hintaisen hiilarivavan saa varmasti paskaksi nostamalla kalat vavalla ylös. Pitkävartinen ongintahaavi onkin melko ehdoton teleskoopilla kalastaessa.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Viikonloppuna tuli läytyä kokeilemassa uusi järvi kuhan perässä. Hankalassa ja vaihtelevassa kelissä kymmenkunta lirkkiä veneeseen. Muutama semmoinen kaiku tosin näkyi että revanssi pitänee joskus ottaa..


Tänään taas skippasin yövuoron jälkeen unet ja tähtäimeen ahvenet. 50-60kpl kävikin mikrojigiä maistamassa mistä passelit paistikalat matkaan
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
534
Luulin ettei ahven viellä syö kun en saanut jigillä tärpin tärppiä neljässä tunnissa. Ei prkl voi käsittää. :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
@nuusk1s , nättiä saalista olet paukuttanut mitä olen ketjua seurannut. :tup:

Mitä kelaa käytät tuossa Finezzessä ja mikä on Finezzen malli? Oma Yoshino tulee jo miehen ikään ja pitäisi uutta komboa katsella.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
@nuusk1s , nättiä saalista olet paukuttanut mitä olen ketjua seurannut. :tup:

Mitä kelaa käytät tuossa Finezzessä ja mikä on Finezzen malli? Oma Yoshino tulee jo miehen ikään ja pitäisi uutta komboa katsella.
Tuo vapa on 7’4” finezze dropshot 2-12g, tosi pehmeä kärki on omiaan ahven hommisa. Kelana on okuma ceymar 10,

Kuvasta poiketen käytössä oli tosin toinen vastaava kela, jossa siimana 6lb fluoro.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Tuo vapa on 7’4” finezze dropshot 2-12g, tosi pehmeä kärki on omiaan ahven hommisa. Kelana on okuma ceymar 10, Kuvasta poiketen käytössä oli tosin toinen vastaava kela, jossa siimana 6lb fluoro.
Ok, laitoin Okuman Dropshot LRF 243cm vavan tilaukseen. Tuo saa mennä tavallisessa ja dropshot-jigauksessa, täytyy katsella lyhempi jos tuo tuntuu liian tunnottomalta.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004


Pikkuhiljaa alkaa tatsi löytymään ahvenen jigaukseenkin taas. Iltavuoron jälkeen oli vielä tunnin verran kunnon mättö päällä ahvenilla, auringon laskettua loppui kuin seinään ja sen jälkeen vain haukea tarjolla. Muutama vähän raavaampi kävi mikrojigiä ravistamassa tuossa lyhyessä ajassa ☺
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Ok, laitoin Okuman Dropshot LRF 243cm vavan tilaukseen. Tuo saa mennä tavallisessa ja dropshot-jigauksessa, täytyy katsella lyhempi jos tuo tuntuu liian tunnottomalta.
Mulla on tuo vapa, viime kauden heitin eniten sillä. Hyvä yleiskeppi, kuhalle ja ahvenelle. Pari +9kg haukeakin sillä tuli kepitettyä. Siinä on vähän enemmän voimaa kuin vastaavassa finezzessä, mutta finezze on kevyempi ja taas alarekisterissä parempi mielestäni.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Mulla on tuo vapa, viime kauden heitin eniten sillä. Hyvä yleiskeppi, kuhalle ja ahvenelle. Pari +9kg haukeakin sillä tuli kepitettyä. Siinä on vähän enemmän voimaa kuin vastaavassa finezzessä, mutta finezze on kevyempi ja taas alarekisterissä parempi mielestäni.
Hyvältä vavalta tuntuu, paritin uuden Battle Penn 2000n kanssa. Ahvenen kanssa oikein toimiva, muutama kuha tuli nostettua myös. Kuhalle vois tarjota ehkä hieman jämäkämpää, mutta mennään tämä kausi tällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
276
Noniin ahvenenkalastuksen ammattilaiset nyt vinkkejä kehiin. Kiinnostaisivat haukea enemmän nuo ahvenet, mutta täytenä amatöörinä saalis on ollut aika kehnoa. Pari hassua pientä. Jigailuun olen tykästynyt ja nuo saaliskalat olenkin saanut juuri mikrojigeillä. Millaisissa paikoissa nuo ahvenet viihtyvät järvissä näillä kesäkeleillä? Onko homma ihan tuuripeliä ja etsimistä, vai löytyvätkö kalapaikat vain kaikuluotaimen kanssa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
534
Olen itsekkin ihan hukassa jos ahventa pitää kalsastaa. Lähinnä saan vaan yksittäisiä sattuma-ahvenia ruovikoiden laidasta, mutta mitään parvea en ole oikeastaan löytänyt muulloin kuin syksyllä kun ovat jahtaamassa pikkukaloja pinnassa.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004

Testailin pientä lampea jonka löysin käytännössä vahingossa. Lumpeikon vierestä noin metrin vedestä tuli useampi hienon värinen kala. Tuonne pitänee mennä joskus ajan kanssa uusiksi.

Seuraavaksi vuorossa klassiset paikat, virran reunoilla olevat rauhallisemman veden kohdat joessa.


Järvillä helpointa lienee etsiä luotaimella kalat.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Noniin ahvenenkalastuksen ammattilaiset nyt vinkkejä kehiin. Kiinnostaisivat haukea enemmän nuo ahvenet, mutta täytenä amatöörinä saalis on ollut aika kehnoa. Pari hassua pientä. Jigailuun olen tykästynyt ja nuo saaliskalat olenkin saanut juuri mikrojigeillä. Millaisissa paikoissa nuo ahvenet viihtyvät järvissä näillä kesäkeleillä? Onko homma ihan tuuripeliä ja etsimistä, vai löytyvätkö kalapaikat vain kaikuluotaimen kanssa?
Ahvenien kansaa toimii sama hyvin pitkälle kuin muidenkin petokalojen kanssa, eli etsi ruoka niin löydät saalistajatkin. Ahvenet on siinä mielin helpompia että niitä on yleensä useampia ja suoraan pikkukalaparvien alapuolella, siinä missä esim hauet ovat yleensä hieman sivussa.

 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 351
Viestejä
4 158 097
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom