Aika monilla tuntuu täälläkin olevan Moccamaster käytössä.
Tunnustaudun itse kerettiläiseksi ja heräsin hiljattain Moccamaster uskollisuudesta
Kaksi edellistä keitintä Moccamasterin manuaali tippalukolla olevia malleja. Hiljattain nyt tuli uusittua kalustoa ja teki mieli kokeilla jotain erilaista. Prismasta Braunin n. 50 euron keitin mallia mikä lie. Kuvien perusteella varmaankin tuo KF570. En voi sanoa kyllä, että huomaisin maussa eroa ainakaan huonompaan suuntaan.
Jos minulta kysytään, niin en kyllä suosittelisi enää Moccamasteria. Syitä:
- Tippalukko: kuten yllä joku toinenkin mainitsi, niin manuaalinen tippalukko on kömpelö ja toimiikin aika heikosti. Töissä on automaattilukollinen malli ja sekin toimii mielestäni huonommin, kun esim tässä omassa nykyisessä Braunissa.
- Kannun nokka: tämäkin tuntuu järjestäen jokaisessa Moccamasterissa valuttavan kahvia enemmän, kun ns peruskeittimissä. Olen kyllä vielä huonompiakin esityksiä nähnyt, mutta ei Moccamasterikaan pääse tällä loistamaan.
- Kalkin kerääntyminen: erityisesti vesisäiliön pohjalle tuntuu kertyvän kalkkia tosi herkästi. Erityisen harmillista tuo on siksi, että keitin näyttää jo pienenkin kalkkeutumisen jälkeen tosi törkyiseltä - säiliö kun on läpinäkyvä ja selvästi esillä.
- Vie pöytätilaa: joo, ei varmaan kenenkään keittiötasotila jää kiinni yhden kahvinkeittimen säilyttämisestä, mutta varsinkin edellä mainitut seikat huomioiden en näe mitään syytä, miksi pitäisin pöydällä kahden normaalin keittimen tilan vievää Moccamasteria.
- Ylipäätään ei juuri mitään etuja moniin peruskeittimiin verrattuna. Hyvin voisin kuvitella maksavani vaikka sen 100e enemmän sellaisesti keittimestä, joka yksinkertaisesti keittäisi maultaan hyvää kahvia eikä sisältäisi mitään näitä yllä mainittuja pieniä vikoja. Moccamaster vaan ei peruskeitintä kalliimmasta hinnastaan huolimatta lunasta näitä lupauksia.
Hyviä puolia oli:
+ Ihan kivan näköinen kait se oli
+ Illuusio, että kiva näköinen ja tuplasti kalliimpi keitin voisi tuottaa parempaa kahvia
Nyt tulee varmaan Moccamaster-kultin vihat niskoille
Jos oikeasti haluaa kahvin makuun vaikuttaa, niin jauhaa itse pavut. Tai sitten keittelee kahvit esim Bialetin mutteripannulla eli kokonaan eri systeemillä, kun perinteiset suodatinkeittimet. Ylipäätäänkin olen kyllä aina miettinyt, että miten paljon eri suodatinkeittimillä oikeasti voi olla vaikutusta kahvin laatuun?
Kuitenkin periaate on kaikissa, että vesi valuu suodatinpaperissa olevien kahvinporojen läpi, joten aika vähän tuntuisi äkkiseltään olevan muuttujia tässä prosessissa. Olettaen, että keittimessä ei ole mitään tukkeumia eikä likaa, niin mistä keittimeen liittymistä tekijöistä erot yleensä voisivat syntyä? Veden lämpötila on varmasti ainakin yksi asia, mihin keittimellä on vaikutusta. Kaikkein halvimmissa rimpuloissa tuntuukin, että ei vesi lämpeä tarpeeksi. Mitä lie muita tekijöitä?
Tuolla Bialetin mutteripannulla tosiaan tulee kahvit keiteltyä viikonloppuaamuisin kaikessa rauhassa. Tuo itse keittäminen tuolla Bialetilla on jo niin terapeuttista, kun katselee miten musta kahvia alkaa hiljakseen pulppuamaan
Itse asiassa jos siis jotain keitintä pitäisi suositella, niin juuri tätä Bialettia vinkkaisin kokeilemaan. Lähinnä kuitenkin suosittelisin tämän hankkimista suodatinkeittimen rinnalle, sillä ei tämän kanssa joka kerta jaksa alkaa virittelemään. Jos jotain kestejä järjestää, niin aika monta pannullista saisi tämän kanssa myös vieraille keitellä
Mutta juuri rentoihin viikonlopun aamiaishetkiin mahtava kapistus!
Tällainen peli siisy kyseessä:
Bialetti Moka Express ‐mutteripannu, 6 kuppia 29,90 €
No tulipa näköjään kahvinkeittimistä kirjoiteltua romaani
Kiitos jos jaksoit lukea...