Kahvihifistely

Asiallahan ei ole seksuaalista merkitystä: kahvi on kuin lohi, ei parhaimmillaan heti verenpäästön jälkeen.
Ja vaikka leikittäisiinkin että olisi heti vartti paahdon jälkeen parhaimmillaan, niin nehän pakataan ja välivarastoidaan, menevät tukkuun tai suurten ketjujen logistiikan läpi jne. Ei muikkujakaan saa Turuus seuraavana päivänä, vaikka ne kyllä haluaisi ;-)

Sinänsä on loistavaa että Suomessav käytetään tyhjiöpakkaamista kahviin, maalmalla yleinen muumiokaasu on ihan kuollut idea.

Cold brew -juttua ei paljoa langassa näy. Taidan kokeilla pienellä ranskanpuristimellani sellaista, mutta ohjeiden mukaan melkoinen määrä kaffea pitää laittaa nesteyksikköä kohden. Jos on jotain vinkkejä, niin kiinnostaa.
Mä olen tehnyt ja juonut coldbrew;ta jo vuosia. Todennut erinomaiseksi, tuo hyvästä kahvista maut upeasti esiin, erityisesti hedelmäiset/marjaisat yms. aromit.
Pressopannua voi käyttää, kannattaa vaan peittää kelmulla tai pussilla uuton ajaksi.

Mä ostin joskus Verkkiksestä japanilaisen Habio-coldbrew-pullon jossa on suodatinhäkki sisällä. Onkohan 675ml kooltaan, riittää just sopivasti etäpäiväksi kolmeen isoon Ikea-lasilliseen maidolla (enkä käytä muuta kuin Arlan Café-maitoa, parasta mitä oon noita testaillut). Todella kätevä myös, kun laittaa kahvin edellisiltana jääkaappiin, niin ei tarvi työpäivän aikana säätää yhtään mitään, senkus kaataa lasiin.

Kahvia menee tuon kanssa paljon vähemmän. Em. määrään riittää kolme mitallista, enkä ole edes jauhanut erityisen hienoksi. Kahvi on maultaan todella voimakasta suhteessa väriin - saattaa näyttää teeltä, mutta maistua huomattavasti tavallista suodatinkahvia voimakkaammalta.

Keskipaahtoiset kahvit toimii hyvin. Ihan valmiiksijauhetuista kaupan tuotteista Segafredo Storia toimii erittäin hyvin. Ostin joskus pussin ihan pelkkää Yellow Bourbonia, se oli upean makuista coldbrew;na.

Asiallahan ei ole seksuaalista merkitystä: kahvi on kuin lohi, ei parhaimmillaan heti verenpäästön jälkeen.
Ja vaikka leikittäisiinkin että olisi heti vartti paahdon jälkeen parhaimmillaan, niin nehän pakataan ja välivarastoidaan, menevät tukkuun tai suurten ketjujen logistiikan läpi jne. Ei muikkujakaan saa Turuus seuraavana päivänä, vaikka ne kyllä haluaisi ;-)

Sinänsä on loistavaa että Suomessav käytetään tyhjiöpakkaamista kahviin, maalmalla yleinen muumiokaasu on ihan kuollut idea.
No, en nyt ihan varteista puhunut tai sellaista tarkoittanut. Mutta 3 viikkoa vs. joitain päiviä välttämättä tekee jotain.

Tyhjiöpakkaaminen? Kokonaiset pavut eivät vakuumissa kyllä ole. Tiiliskivikahveja ei tähän taloon enää tule.

enkä käytä muuta kuin Arlan Café-maitoa, parasta mitä oon noita testaillut
Miten vertautuu sulla Valion Cafe-versioon? En ole juuri makueroa huomannut, mutta Valion 1 l purkin korkki on huomattavasti Arlaa kivampi. Sen sijaan 0,5 putelin korkkia on mahdoton saada kierteille muuta kuin väkisin kiertämällä.

No, en nyt ihan varteista puhunut tai sellaista tarkoittanut. Mutta 3 viikkoa vs. joitain päiviä välttämättä tekee jotain.

Tekee, taitaa se kaksi viikkoa olla monella se sweet spot.
Tyhjiöpakkaaminen? Kokonaiset pavut eivät vakuumissa kyllä ole. Tiiliskivikahveja ei tähän taloon enää tule.
No, 97% kuitenkin ostaa nimenomaan niitä.

Ja kyllä olen esim Passalaquan kahvit tulee papuina tyhjiössä.
Passalacqua MEXICO

Miten vertautuu sulla Valion Cafe-versioon? En ole juuri makueroa huomannut, mutta Valion 1 l purkin korkki on huomattavasti Arlaa kivampi. Sen sijaan 0,5 putelin korkkia on mahdoton saada kierteille muuta kuin väkisin kiertämällä.
Minusta se on pehmeämpää ja täyteläisempää - lähempänä kermaa maultaan/suuntuntumaltaan kuin tuo Valio, joka ei kovin paljoa punasesta maidosta eroa.. Vaikka sama rasvamäärä (3%) taitaa noissa kaikissa olla?

Niin kuten OskuK totesi niin yleisesti kahvipavut ovat parhaimmillaan 2-4 viikon päästä paahtamisesta etenkin espressoa tehdessä. Perusteena on että tuorepaahdetusta vapautuu liikaa hiilidioksidia ekoina viikkoina joka vaikuttaa uuttoon. Suodatinkahvin kanssa ei ihan niin paljon väliä.

Hoffmann selittää mm. tällä videolla:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Niin kuten OskuK totesi niin yleisesti kahvipavut ovat parhaimmillaan 2-4 viikon päästä paahtamisesta etenkin espressoa tehdessä. Perusteena on että tuorepaahdetusta vapautuu liikaa hiilidioksidia ekoina viikkoina joka vaikuttaa uuttoon. Suodatinkahvin kanssa ei ihan niin paljon väliä.
Internetissä näyttää - tietenkin - olevan jonkin verran vaihtelua lukemissa, esim. "Most baristas agree that consuming your coffee beans anywhere between 7-21 days after the stated roast date will give you the best-tasting coffee.". Toisaalla sanotaan esim., että viisi-kuusiviikkoiset alkavat jo mennä huonoksi. Ja että suurin osa hiilidioksidista poistuu päivissä. Ongelma on kuitenkin se, että kaupasta ei juuri koskaan kolme saati kaksi viikkoa sitten paahdettua löydä. Ja espressoa en siis tee.

No, ostat paahtamatonta, paahdat itse ja huomaat...
ja juu, paahtaa voi uunissa tai vaikka paistinpannulla, sehä se perinteinen "brännärikin" on.
-tai menet pienpaahtimoon ja vartoot että sulle paahdetaan just ny.
Sen kanssa on stten helppoa katsoa kotona, että mikä aika tekee mitäkin.

ja juu, paahtaa voi uunissa tai vaikka paistinpannulla, sehä se perinteinen "brännärikin" on.
Paistinpannulla ongelmaksi tulee sekoittaminen niin, että tulee tasalaatuista. Brännäri olis kiva, mutta ei ole vielä tullut vastaan. Kilon pussilla kokeillut paahtamista itse pari kesää sitten. Enemmän hauskaa kuin hyödyllistä. Yritystä ja erehdystä riitti. Mutta sai sitä jonkin verran papujakin paahdettua.

Uunissa paahto voisi toimia, mutta hajuhaitta on aika merkittävä kerrostalo-olosuhteissa.

Statistiikka

Viestiketjuista
284 448
Jäsenet
78 807
Uusin jäsen
Tiedonantaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom