Kahvihifistely

Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Joku Wilfan, muutama vuosi sitten pikkaisen toista satkua (ehkä?) maksanut, mylly täälläkin. Koneiston pitäs olla jotain ihan kunnon terästä eikä pitäs mennä miksikään ja ei tuollekaan ole tarvinnu mitään muuta tehdä kuin putsata ja on ollut käytössä varmaan luokkaa 5+ vuotta jo.

Tuommonen pukin kontista:


Joku miellyttävä makeus löytyy, joka vähän taittaa tota tuhtia paahteisuutta.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 686
Sarjassamme erittäin paljon vähemmän hifistelyä, mutta muuten mekaanisesti kiinnostava vekotin, noinniinkuin mokkapannujen joukossa. Toki Bialettilla on muitakin metkoja -Brikka on metka, varsinkin se 1. versio, ja Mukka Express myös. Harvoinhan niitä tulee käytettyä, enempi koristeita...

 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
690
Onko kenelläkään kokemuksia noista myllyn puhdistustableteista? Tai muista vastaavista tavoista puhdistaa kahvimylly?
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 686
Minusta täysin turhia. Koitettu on niillä pussillisilla kun joidenkin myllyjen mukana tullut -kuten se riisin kanssa leikkiminen. Jättää mielummin putsaamatta, koska noiden jälkeen pitää joka tapauksessa putsata.
Helpompaa putsata oikeasti kuin putsata sitten väkisin. Ei ole vaikea kuvitella että ömerikkalainen keksintö koko touhu.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
690
Joo täytyy häpeäkseni myöntää, etten ole kertaakaan tuota myllyä avannut. Jotenkin se tuntuu turhalta, kun mikään ei tunnu olevan vialla?! Mylly on päivittäisessä käytössä, niin jotenkin tuntuu ettei siellä voisi olla mitään kauheaa...
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 686
Mikä mylly? Minä putsaan myös lian harvoin, ehkä kaksi tai kolme kertaa vuodessa.
Tässä aspektissa Eurekan myllyt on mukavia: yläterä nousee parin ruuvin avauksella, ja sitten harjalla ja imurilla putsataan. Ja kun pistää yläterän takaisin, kaikki säädöt ovat ennallaan! meni 4 minuuttia.
Valtaosa myllyistä avataan kiertämällä yläterää joku 50 kierrosta ja putsataan, ja kierretään takaisin -ja jauhatussäädöt pitää hakea uusiksi.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Valtaosa myllyistä avataan kiertämällä yläterää joku 50 kierrosta ja putsataan, ja kierretään takaisin -ja jauhatussäädöt pitää hakea uusiksi.
Taitaa olla poistuvaa tarjontaa sellaiset myllyt, joissa jauhatussäädöt menevät sekaisin (eikös tuossa Hoffmanin testissäkin ainoastaan se Sette kadottanut). Kumpikin oma single-dose myllyni (Niche ja Wilfa Uniform) avautuvat ilman ruuvien irroittamista, eivätkä kumpikaan kadota mihinkään jauhatussäätöään. Ei sillä että noita tarvitsisi kovin usein putsailla, aika vähän sinne tavaraa jää.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 686
Kaikki ne kiinan suositut uutudet DF:n 8765 eri versiota taitaa kadottaa jokainen, vaikka toki omistajat väittävät etteivät. "sinähän on asteikko!"

Aivan, nyt tajusin miksi sanotaan "ettei tarvitse avata yhtään ruuvia", kun vaan kiertää sen ihanat 50 kierrosta ;-D



Noiden "lyhyt kierre" kannattaa muuten putsata hyvin sitten...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
690
Mikä mylly? Minä putsaan myös lian harvoin, ehkä kaksi tai kolme kertaa vuodessa.
Tässä aspektissa Eurekan myllyt on mukavia: yläterä nousee parin ruuvin avauksella, ja sitten harjalla ja imurilla putsataan. Ja kun pistää yläterän takaisin, kaikki säädöt ovat ennallaan! meni 4 minuuttia.
Valtaosa myllyistä avataan kiertämällä yläterää joku 50 kierrosta ja putsataan, ja kierretään takaisin -ja jauhatussäädöt pitää hakea uusiksi.
Mazzer mini e. En ole perehtynyt miten mylly puhdistetaan.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Kaikki ne kiinan suositut uutudet DF:n 8765 eri versiota taitaa kadottaa jokainen, vaikka toki omistajat väittävät etteivät. "sinähän on asteikko!"
Jos siinä on asteikko ja ruuvauksen jälkeen se päätyy samaan numeroon ja lopputulos on sama, niin sehän on silloin pitänyt säätönsä. Sen sijaan, jos se on näitä Eurekoita, joissa ei ole numeroita, vaan jokin helystin vain, niin silloinhan se pitää toteuttaa toisella tavalla, koska muuten jauhatustulos ei enää olisi sama.

Aivan, nyt tajusin miksi sanotaan "ettei tarvitse avata yhtään ruuvia", kun vaan kiertää sen ihanat 50 kierrosta ;-D
Joka on taatusti nopeampaa, kuin että hakisin ruuvimeisseliä autotallista.
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
1 545
Tämä paahtimo papun joulukahvi oli kyllä iloinen yllätys. Normaalisti juon vaaleapaahtoisia kahveja, mutta tämähän toimii oikein jees vaikka onkin tummaa. SOpivan paahteinen ja pähkinäinen. Sanoisin että 5/5
 
Liittynyt
09.12.2020
Viestejä
7
Hifistely otti taas loikan eteenpäin. Menin tilaamaan 1zpressolta käsimyllyn. Tässä hieman prosessin kulkua kiinnostuneille.

Tiistaina 2.1. aamulla laitoin ZP6:n tilaukseen. Hinta 199 taalaa, eli sen hetken kurssilla rapiat 189e. Taiwanissa oli jo työpäivä ohi, torstaina 4.1. aamulla Suomen aikaa DHL nappasi paketin kyytiin. Perjantai-iltapäivänä 5.1. paketti oli Saksassa, ja tänään aamuyöstä Suomessa. Makselin alvit ja tullimaksut heti alta pois, ja paketti oli ärrältä noudettavissa puolilta päivin. Todella tyytyväinen kyllä olen tähän toimitukseen.

DHL tarjosi vaihtoehdon hoitaa tullauksen tai sen sai tehdä itse. Heidän hoitamana se olisi maksanut 20e, joten päätin hoitaa itse. Onnistui helposti sekin Tullin sivuilla, meni ehkä 3 min kun unenpöppörössä yritin olla tarkka. Tällä vaihtoehdolla tullimaksu oli n. 5e + 24% ALV, joten koko lystille tuli hintalapuksi reilu 240e. 10/10 would highly recommend.

Yks kuppi tänään myllyllä testattu, AeroPressillä keitettyä Kaffan keskipaahtoista joulukahvia. Aiempaan Wilfa Svartiin nähden ero on kyllä huomattava. En ole kovin hyvä erottamaan makuvivahteita, mutta maukkaammalta kovasti vaikutti. Samaan aikaan tietyllä tavalla paljon "tyhjemmältä" kun body puuttuu, mikä oli kyllä tiedossa myllyn spekseissä.

Eipä siinä kummempia, kovaa ajoa ja maistelua vaan perään!
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
965
Monen vuoden tauon jälkeen tätä settiä. Välineet ovat olleet kaapin perällä monta vuotta ja olin tyytyväinen että melkein kaikki on tallella.

IMG_20240117_180434.jpg
IMG_20240117_180447.jpg

Täytyy jotain kunnon papuja jossain vaiheessa ostaa. Tätä nyt oli supermarketissa tarjolla ja se on "vain" 6 VK vanhaa paahtoa. Hädin tuskin kuuluu tähän ketjuun?

Edit: olikin pakkauspäivä, toivottavasti melkein sama asia
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 539
-50% hinnalla uusia kahveja testiin. Varmasti kaikki on kyllä ihan juotavia. Yhtä tuotetta pari kappaletta kun kuulosti niin hyvältä.

PXL_20240124_195219852.jpg
 

4play

(■_■¬ )
S Y N T H W A V E
NOSTO
Liittynyt
27.08.2018
Viestejä
317
Joulupukki toi Wilfa Svart-myllyn ja kyllähän tämä hifistely selkeän eron tuo makuun, kun on tottunut ihan tavallista suodatinkahvia vaan ryystämään aamuisin. Hieman hankala kuvailla, mutta maku on leveämpi ja syvempi, viipyilee suussa pidempään. Laitoin sokkona jauhatusasteeksi "Filter"-osion ja siitä karkeammasta päästä.

Papuina Pauligin Sapphiret näin ensi alkuun :tup:
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 686
Täytyyhän tuon olla hifistelyä kun kaupasta saattaa etsimällä jopa löytää Wilfaa halvemman myllyn! ;-)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 173
Laitoin sokkona jauhatusasteeksi "Filter"-osion ja siitä karkeammasta päästä.
Tummapaahdolla varmaan saa juotavaa kamaa, mutta tuo jauhatusasteikko ei ole kyllä tehty suomalaiseen kahvimakuun. Itse jauhan Moccamaster kahvit jostain Aeropress-jauhatuksen keskiväliltä vähän riippuen papujen määrästä, ja Aeropress kahvit taas jostain sieltä lähes asteikon viimeisiltä pykäliltä. Muuten tulee kyllä ihan laimeaa kusta.

Vertaappa joskus sitä "Filter" asetusta ja jotain valmiiksijauhettua kahvia kaupasta. Filtterillä tulee ihan törkeetä kekälettä.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 974
En nyt muista ulkoa noiden nimiä, mutta mä vedän AeroPressille French Press -karkeutta. Pavuista riippuen sitten säädän tarvittaessa 1-2 naksua johonkin suuntaan. Mä teen AeroPressillä toki inverted methodilla, eli 4 min haudutuksella nurinperin.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Uuden kahvin kanssa tarvis varmaan aina hakea se paras jauhatus maistamalla.. kai se pyörii itellä jossain siellä naksu pari filteristä hienompaan suuntaan, mutta ei tuohon aina jaksa kiinnittää huomiota, eikä mulla oo missään ylhäällä mitään muistiinpanoja, mikä on ollu millekin kahville paras.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 974
Uuden kahvin kanssa tarvis varmaan aina hakea se paras jauhatus maistamalla.. kai se pyörii itellä jossain siellä naksu pari filteristä hienompaan suuntaan, mutta ei tuohon aina jaksa kiinnittää huomiota, eikä mulla oo missään ylhäällä mitään muistiinpanoja, mikä on ollu millekin kahville paras.
Toikin on ihan päivän fiiliksestä kiinni. Vaikka tekis peräkkäisinä päivinä täsmälleen samat systeemit, joskus se vaan maistuu paremmalta.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
877
Tummapaahdolla varmaan saa juotavaa kamaa, mutta tuo jauhatusasteikko ei ole kyllä tehty suomalaiseen kahvimakuun. Itse jauhan Moccamaster kahvit jostain Aeropress-jauhatuksen keskiväliltä vähän riippuen papujen määrästä, ja Aeropress kahvit taas jostain sieltä lähes asteikon viimeisiltä pykäliltä. Muuten tulee kyllä ihan laimeaa kusta.

Vertaappa joskus sitä "Filter" asetusta ja jotain valmiiksijauhettua kahvia kaupasta. Filtterillä tulee ihan törkeetä kekälettä.
Itekkin teen Wilfan myllyllä fiilispohjalta ja vertaan kaupan jauhatuksiin. Se Mocca asetus on kyllä aika lähellä kun vertaa esim. Lavazzan valmisjauhatuksen, samaten pannujauhatus on kohtuu lähellä kaupan vastaavia, mutta siellä välillä voi olla mitä vaan nimestä huolimatta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 173
Uuden kahvin kanssa tarvis varmaan aina hakea se paras jauhatus maistamalla.. kai se pyörii itellä jossain siellä naksu pari filteristä hienompaan suuntaan, mutta ei tuohon aina jaksa kiinnittää huomiota, eikä mulla oo missään ylhäällä mitään muistiinpanoja, mikä on ollu millekin kahville paras.
Riittää kun muistaa nyrkkisäännön, että mitä tummempi paahto sitä karkeammalla jauhatuksella "tulee toimeen". Jos jotain Juhlamokan papuja jauhaa Wilfan filter-asetuksella, niin sitä ei kyllä varmasti juo kettukaan.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 901
Riippuuhan se vahvasti pavuista. Ainakin mulla jotkut pavut vaan pitäisi jauhaa merkittävästi hienommaksi kuin toiset eikä se tosiaan ole vain paahdon tummuudesta kiinni. En ole kyllä koskaan saanut täyttä selvyyttä mistä johtuu...

Tämä siis espressossa missä liian karkea jauhatus saa sen juoksemaan tosi nopeasti.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 686
Espresso on arkaa, pavun ikä vaikuttaa pirusti myös. Joku ruokakaupan valmiiksivanha, ei löydä sweet-spottia millään, joko tulee teenä tai ei tule juuri muuta kuin ölyä ulos ;-)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 607
Onkos aeropressille jotain suosituksia tai kokeiluehdotuksia tähän alle listaamaani omaan rutiiniin nähden?

Vedän yleensä aeropressillä niin, että jauhan pavut tolla obh nordican halpis myllyllä tyyliin hienoimmalla asetuksella. Käytän ronskisti vaan sitä aeropressin kahvimittaa, koska papuina täysi mitta on n. 14 grammaa mitä nyt oon punninnut muutamilla eri pavuilla. Aeropressissä mulla on metallifiltteri ja vedän sen mukin päälle filtteripuoli alas, kahvit sinne ja sit kiehautettua vettä sen verran rauhallisena norona värkki täyteen ettei tuu kaadettua "läpi" vettä turhan paljoa. Vesimääränä on karkeasti täydehkö aeropressi eli sellanen n. 3 desiä eli ehkä vähän sellaseen konservatiiviseen kahvimitotukseen verrattuna vähänlaisesti kahvia jos suhde on 14g/300ml. Heitän männän sit heti siihen huulille ettei viru ylimääräisiä läpi ja annan yleensä uuttua jokusen minuutin vähän niinku sellasella pressopannu tyylillä ja sit mäntä rauhakseen alas.

Oon ollut ihan tyytyväinen kahvin makuun, lopputulos on yleensä aika sellanen tasainen, ei kitkerä eikä hapankaan, johtuneeko siitä, että uuttuu aika tasaisesti, kun kontaktiaika suurimmalle osalle vesimäärästä on aikalailla pitkä. Tiedän, että tota voi käyttää sillai että kaataa kamat ylösalaisin olevaan aeropressiin, mutta en nyt tiedä onko pelkästään sillä niin isoa vaikutusta. Varmaankin haeskelisin ideoita, että teenkö jotain perustavanlaatuisesti "väärin" siten, että prosessi voisi parantua.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 974
Vedän yleensä aeropressillä niin, että jauhan pavut tolla obh nordican halpis myllyllä tyyliin hienoimmalla asetuksella. Käytän ronskisti vaan sitä aeropressin kahvimittaa, koska papuina täysi mitta on n. 14 grammaa mitä nyt oon punninnut muutamilla eri pavuilla. Aeropressissä mulla on metallifiltteri ja vedän sen mukin päälle filtteripuoli alas, kahvit sinne ja sit kiehautettua vettä sen verran rauhallisena norona värkki täyteen ettei tuu kaadettua "läpi" vettä turhan paljoa. Vesimääränä on karkeasti täydehkö aeropressi eli sellanen n. 3 desiä eli ehkä vähän sellaseen konservatiiviseen kahvimitotukseen verrattuna vähänlaisesti kahvia jos suhde on 14g/300ml. Heitän männän sit heti siihen huulille ettei viru ylimääräisiä läpi ja annan yleensä uuttua jokusen minuutin vähän niinku sellasella pressopannu tyylillä ja sit mäntä rauhakseen alas.
Ei kai tossa hirveästi ole eroa meikäläisen perussuoritukseen. Mä tosin käännän sen härvelin ylösalaisin uuttumaan. Mutta jos sieltä ei valu kamat läpi, niin käytännössä sama prosessi. Mä käytän paperifilttereitä. Tosin tossa viime vuoden puolella nettikinastelussa tein hiukan mittauksia. Mä vedän sen AP:n mittalusikan kukkuralleen ja vaaka sanoo tuosta määrästä 18 g. Mittasin myös valmiin tuotoksen, meikäläisella tulee valmista kahvia aika tarkkaan 2,5 dl vakiosuorituksella. Mäntä on silloin kumitulpan saumaa myöten hylsyn sisällä ja vettä sen verran, että puuron yläreuna on hylsyn reunaa myöten täynnä. Ainoa varianssi mulla on myllyn karkeusaste. Papujen vaihtuessa tsekkaan lopputuloksen ja säädän jompaankumpaan suuntaan suun ohjaamana.

E. en vedä hienolla jauhatuksella vaan jossain french pressin tietämillä Wilfan asteikolla.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 901

Toivottavasti ok linkittää täältä ilmoitukseen. Joudun valitettavasti muuton myötä luopumaan kaikesta espresson keittämiseen liittyvään (Silvia ja tarvikkeet).
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
1 545
Suositus tälle, jos loistavaa kofeinitonta joku etsii, todellakin toimii ja suutuntumaltaan mukavan täyteläinen ja viikunainen, pitää kokeilla karkeammalla jauhatuksella, jos tuosta saisi niitä hedelmäisiä vivahteita esiin, eli voisikin ottaa toisen kupin
Muutenkin suositus paahtimon tuotteille.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
30
Hyvä maku on suurelta osin subjektiivinen näkemys, mutta osaisiko joku kertoa näihin kolmeen kahvinkeiton osa-alueeseen jotain tutkittua(/tieteellistä) faktaa.

Veden lämpötila
Tietenkin muutkin asiat vaikuttavat makuun, mutta jos ajatellaan pelkkää lämpötilaa, niin miten se vaikuttaa ja mikä olisi optimaalinen eri tilanteissa. Esimerkiksi tuhoutuuko (ts. "palaako") joku yhdistelmä (ts. molekyyli) kahvipavussa, jos lämpötila on liian kova? Entä toiseen suuntaan, tarvitaanko joku tietty vähimmäislämpötila, että joku tietty yhdistelmä irtoaa kahvipavusta?

Jauhatuksen karkeus
Onko jauhatuksessa jotain samankaltaista kuten lämpötilassa? Jääkö karkeassa jauhatuksessa jotain hienompia nyansseja pois vai tuleeko liian hienon jauhatuksen kanssa helposti tuhkan makuista kuraa?

Uuttaminen
Jos nyt jätetään suodatus huomioimatta, niin mitä uuttamisessa esim. kannattaisi välttää. Olettaisin, että ainakin liian pitkä uuttaminen ei yleensä paranna makua. Maalaisjärjellä ajateltuna olettaisin, että optimaalisin olisi suht nopea sekoitus ja sen jälkeen suodatus. Vai onko tässä kenties jotain erikoisuuksia, esim. ensin jauhatuksen "kastelu" eli laitat vain vähän vettä ja hetken päästä lisäät loput.

Mikä olisi optimaalinen yhdistelmä ylempien tekijöiden suhteen, erityisesti lämpötilan ja jauhatuksen? Olisiko 95c+karkea vai 80c+hieno parempi? Vai jopa jotain tyyliin 95c+hieno?

Bonuskysymyksenä. Pitäisikö teidän mielestä kiinnittää tarkempaa huomiota papujen määrään? Tällä hetkellä olen mennyt aika puhtaasti mutulla. Mitenköhän iso vaihtelu pitää olla, että tulee "eh, onpa laihaa kahvia" tai "yh, onpa kitkerää myrkkyä", tuskin pari papua riittää siihen.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 901
Paljon kysymyksiä… En usko että noihin on mitään täysin yleistä vastausta jos mietit vaikka miten eri tavalla valmistus toimii:

Suodatinkahvi jne:
Vesi valuu purujen läpi ja nappaa makua mukaansa

French press / eropress yms:
Vesi lilluu puruissa ja sitten puristetaan erikseen

Pannukahvi / arabialainen kahvi:
Vesi keitetään niin että kahvi on seassa

Espresso:
Vesi työnnetään kovalla paineella kahvin läpi

Esim. Sopivan jauhatuksen hakeminen noissa kaikissa saattaa tehdä ihan eri asiaa:
- Jos Espressossa on liian karkeata ei painetta synny, jos liian hienoa on painetta liikaa eikä vesi pääse läpi
- Jos suodatinkahvissa on liian karkeata ei maku tartu, jos liian hienoa ei vesi pääse läpi tai kanavoituu

Jne

Mä mittaan ja jauhan pavut aina keittämistä varten. Ennen espressokeittimellä tuntui, että jauhaessa 18g papuja ei 0,1g heitto (suunnilleen yksi papu) vaikuttanut, mutta 0,2g vaikutti.

Nyt teen suodatinkahvia ja ei ole yhtään niin tarkkaa. Esim kun keitän 4 kuppia niin 28g tuntui vähän laihalta, 29g hyvältä, mutta 30g toimii edelleen. Tässä ongelmana on, että jos sitten keitänkin 2 kupillista niin laskut menee ihan sekaisin.

Teoriassa kahvista tulee parasta jos on systemaattinen. Samoin testaukset ovat helpompia jos vain yksi parametri (karkeus, määrä, veden lämpötila jne) muuttuu kerrallaan.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 974
@whoami

Veden lämpötila ei vaikuta juurikaan, kun liikutaan alueella yli 90 astetta. Väittävät kai, että 96 olisi optimi, mutta menee huuhaan puolelle, jos väittää maistavansa eron 94 ja 98 asteen välillä. En ole koskaan vaivautunut mittaamaan lämpöä, nappaan vedenkeittimen pois päältä hiukan ennen kuin automatiikka sen tekisi. Tämä siksi, että tee tykkää kuulemma hiukan vielä matalammasta lämmöstä ja yleensä rouvalle tulee teevesi samalla.

Jauhatuksen karkeus on se, mikä tuossa kombinaatiossa merkkaa eniten, kun ollaan samassa pavussa. Papukohtainen juttu, iteroimalla löytää sopivan karkeuden.

Jos tarkoitat uuttamisella hauduttamista esim. pressopannussa, niin pseudotieteellisen tutkimuksen mukaan eri baristat antoivat oman reseptinsä ja ne kilpailutettiin raadilla. Raadin suosikiksi nousi yllättäen kaikkien haudutusaikojen keskiarvo. Hatusta vedän, että se oli 4 min 27 s. Itse laitan AeroPressiä (inverted method, eli vekotin ylösalaisin haudutuksen ajaksi) tai pressopannua varten 4 minsaa munakelloon. Tyypillisesti suodatan sen niin, että kello piippaa samalla kun suodatus on valmis. Sanoisin, että kolmen minuutin jälkeen en itse huomaa minuutinkaan eroa esim. neljän minuutin haudutukseen. Ja tämä nimenomaan melko karkealla jauhatuksella, selvästi suodatinjauhatusta karkeampaa purua.

Jos huomaat tuon 0,2 g eron, niin sulla on tarkempi makuaisti kuin mulla. Mulla peruskukkurallinen AeroPress-mitallinen antaa 18 g noin suunnilleen, en huomaa isoa eroa 19 g satsille, mikä on saman mitan maksimikukkurallinen. Tarkkuusvaakaa mulla ei ole. Menisi järki sen kanssa hifistellessä. Oliko kyseessä sokkotesti? Ja kuinka karkea jauhatus? Mikä oli käytetty laite? Muuttujia on ns. vitusti.

edit. Makuaistimestari olikin @dropadrop
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 901
0,2g huomaa espressossa koska se vaikuttaa tiiviyteen. Ainakin omassa ympäristössä kahvia valuisi samassa ajassa merkittävästi vähemmän.

Pointti ei siis ollut kehua omaa makuaistia, vaan enemmän korostaa että eri valmistustapojen välillä tommoset vaikuttaa eri tavalla.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 974
0,2g huomaa espressossa koska se vaikuttaa tiiviyteen. Ainakin omassa ympäristössä kahvia valuisi samassa ajassa merkittävästi vähemmän.

Pointti ei siis ollut kehua omaa makuaistia, vaan enemmän korostaa että eri valmistustapojen välillä tommoset vaikuttaa eri tavalla.
Juu, todella subjektiivinen asia. Ehkä mäkin espressolla huomaisin herkemmin noi jutut. Mä haudutan kahvini, kuten on ehkä tullut selväksi. Ja kerettiläisenä heitän maitotilkan sekaan.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 686
Juu, todella subjektiivinen asia. Ehkä mäkin espressolla huomaisin herkemmin noi jutut. Mä haudutan kahvini, kuten on ehkä tullut selväksi. Ja kerettiläisenä heitän maitotilkan sekaan.
Ei dropadrop
tarkoittanut että maistaisi suoraan eron, vaan että koko kahvi kertakaikkiaan valmistuu eri tavoin, jos ssitä kahvia on hiukankaan enemmän tai vähemmän.
Ja sama koskee espressossa sitä jauhatusta, todella pienet karkeuserot vetävät tekemisen ja tuotteen ihan toisenlaiseksi.
-eikä tämäkään ole tekemisen brassailua, vaan sen tekemisen vaikeutta, ärsyttävän tarkkaa hommaa.

Justiin luin kun joku tyyppi oli vetänyt myllystään läpi puoli kiloa kahvia, hakeakseen jauhatusta! Sihen 18grammaan joka siihen menee ,-D
Joo-siinä oli jannulla hakemista sekä jauhatuksessa, että omassa taidossaankin. Mutta on aika surkeaa ostaa 250g papuja ja todeta että puolet meni hakuun...

Mutta: jos lämpötilalla ei ole mitään merkitystä, miksi sillä olisi sitä teessäkään? ;-)
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 974
Mutta: jos lämpötilalla ei ole mitään merkitystä, miksi sillä olisi sitä teessäkään? ;-)
Edelleen, riippuu siitä, mitä tekee. En väittele espressosta, koska en ole mukavuusalueellani. Pressopannun kohdalla saatan tuhahtaa sarkastisesti gramman ja asteen osan viilaajien suuntaan.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 686
Olisin yllättynyt jos näkisimme laitteen joka antaisi asteen osan tarkkuisesti vettä mihinkään kahvikäyttöön. Ja en viittaa mitä laite väittää, vaan mitä se antaa. On minulla ollut kellokin joka näyttää sadasosia, ja voi olla tunnin jäljessä ,-)
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 901
Edelleen, riippuu siitä, mitä tekee. En väittele espressosta, koska en ole mukavuusalueellani. Pressopannun kohdalla saatan tuhahtaa sarkastisesti gramman ja asteen osan viilaajien suuntaan.
Mustakin on nyt ollut virkistävää kun vaihdoin suodatinkahviin, kun ei ole niin tarkkaa.

Kuten edellä mainittiin, espresson kanssa on suhteellisen tarkkaa. Esim. uusi pussi samoja papuja joissa sama parasta ennen päivä vaatii heti hakemista jauhatuksen suhteen ja 1-2 kuppia menee mönkään (puhumattakaan siitä jos kyseessä eri pavut).

Varmaan seuraavaksi voisin olla niin radikaali, että luopuisin myllystäkin. :)
 

A_J

Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
286
Marketin valikoimalla ja usein jollain Pauligilla mennään. Wilfan myllyllä ja Moccamasterilla suodatinkamaa, joten kovan sarjan hifistelijät eivät ehkä ole viestin jatkosta kiinnostuneita.

Wilfan mylly siis mullakin. Aika hienolla (kaksi napsua vaille Mocca-asetus) ajelin nyt aamustakin vaaleaa paahtoa, jota toinen kupillinen menossa. Hyvää tuli tänäänkin. Käytän kestofilttereitä tällä hetkellä. Kahvin pitää olla niin hienoa, että se ei lotise läpi. Mainittu, että tummaa tulisi laittaa karkeammalla. Voisi myös laittaa sitä tummaa vähemmän (tai näiden yhdistelmä). Ja mikä on sama määrä tummaa ja vaaleaa? Itse punnitsen ja tummahan painaa samalla tilavuudella vähemmän. Mulla on kaavaa/zeniä tähän, mutta ensimmäinen pannullinen voi kyllä mennä vähän ohi. Tummempia litkin kyllä aika harvoin.

Hifistelytyyppisiä juttuja, joita en enää tee:
- en säilytä pakkasessa kahvia (kylmäkaapissa kylläkin ja tämä on kokemuksen lopputulema vs. koettu vaiva)
- en ravaa paahtimomyymälöissä etsimässä kahveja (mutta jos olen sopivilla hoodeilla, niin toki käyn jonkun pussin hankkimassa jotain kivaa)

Näyttävät kaupoissa papupussit usein olevan käänneltyjä - paahtopäiviä selvästi tutkitaan. Normipauligeilla on lottovoitto, kun löytyy kolme viikkoa sitten paahdettua. Monessa kaupassa on vuoden vanhaa tavaraa, mitä on pakko ihmetellä - ostaako niitä joku?
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 686
Suomessa on outo käsitys että espresso olisi "erikoiskahvia", vaikka suomalainen vaalea juhlamokka sitä on. Ei oista mistän muualta saa, sen sijaan espressoa juodaan joka paikassa.
Ja mitä hifistelyyn tulee, nimenomaan suodatinjauhatuksessa se on yleisintä.

Paaahtopäivät ovat tärkeitä, mutta jos otetaan taas se suomalainen juhlamokka, sen tiiliskivessä vanhentuma on hidasta, ja kierto kovaa. Mutta, koska papuja ostaa niin harva, 1) on se kaliimpaa kuin valmiiksijauhettu, ja 2)herkästi vanhaa 3)eikä edes tiiliskivenä, vaan jossain hiton kuolo-kaasussa.

Suomessa en tiedä mikä on parasta-ennen kahvissa, mutta maailmalla ollaan tässä aika lepsuja, ja yhdessä maassa saattaa ihan paahtimokohtaisesti heitellä 6kk->3v. Eli valmistaja itse päättää mikä on sopiva tuoreusaika.
 
Liittynyt
21.04.2018
Viestejä
510
Luulisi sitten, että maailmalla oltaisiin tarkkoja parasta ennen päivämäärissä, jos espresso on se standardi. Espressoon pavut vanhenevat alle puolessa vuodessa.
 
Liittynyt
30.08.2023
Viestejä
55
Tykkäättekös nautiskella kahvinne höysteillä vai ilman?

Mulla on muodostunut näköjään aika vakiosetiksi varsinkin näin aamuisin vähän cappucino-tyylinen hässäkkä:
-> pavut silmämääräisesti mitaten aeropressin kauhalla kupin koon ja juojien määrän mukaan mukaan käsimyllyyn
-> aeropressiin (metallifiltteri) tai pressoon ja tehdään vahvahko kahvi melko vähällä vesimäärällä
-> kattilaan lämpenemään kauramaitoa johon lisäksi kardemummaa, kanelia ja vähän jotain rasvaa (Mct, kapryyli, voi tai ghee) sekä useasti jotain sienivalmistetta, esim. lions manea tai reishiä
-> kahvit sekaan ja koko komeus sauvasekottimella vaahtoisaksi herkuksi :)

Tuli tilattua pitkään slurpilta kahvia kotiinkuljetuksella, ja se oli kyllä kiva kun aina tuli postilaatikkoon tuoreita papuja, joita pääsi sitten makustelemaan. Näiden kanssa tuli testailtua jauhatuksia ja veden lämpötiloja ym., mutta nykyään menee aikalailla rutiinilla sen enempiä miettimättä. Tullut myös juotua jossain kohtaa suht paljon kofeiinittomia kahveja, kun tuntui että kofeiini pärisi vähän liikaakin. Tässä tuntuu auttavan paljon myös tuo, että kahviin sotkee vähän rasvaa sekaan, jolloin kofeiini sitoutuu rasvaan ja imeytyy hitaammin/tasaisemmin.

Tällä hetkellä useimmiten tulee kuitenkin ostettua marketista jotain luomua tummapaahtoista, esim tällä hetkellä kaapissa Rekoa. Näissä vaan tuntuu hinta-laatu-maku-suhde olevan omaan makuun kohdallaan, varsinkin jos vertaa monien kofeiinittomien papujen hintaan. Ehkäpä taas joskus lähitulevaisuudessa voisi laittaa slurpilta tilausta rullaamaan, kun tässä nyt muistelee niitä ilon hetkiä kun postissa tuli joku omaan makuun täydellinen kahvi :)
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 686
Luulisi sitten, että maailmalla oltaisiin tarkkoja parasta ennen päivämäärissä, jos espresso on se standardi. Espressoon pavut vanhenevat alle puolessa vuodessa.
Niin luulisi. Aika harva nettikauppa edes kertoo päivämääriä.
Mutta kotikeittäjäthän ei mitään espressoja yleisestiottaen edes tee, vaan mokkaa mutteripannulla, ja ostavat suomalaisten tapana tiiliskiviä. Joka kiertää eli saat tuoretta. Etelässä on papupusseissa samaa ongelmaa kuin Suomessakin, ne ei kierrä ja saat vanhaa. Pavut mene kahviloihin ja kulutus suurta, eli kiertoa on. Ja siinä tilanne päinvastainen kuin Suomessa, aika harvassa kahvilassa täällä kukaan tilaa espressoa.

Tuolla noita italialaisten päivämääriä: Espresso International

" Most roasters assign a best-before date of 24 months after the roasting date, but some also assign 36, 18 or even only 12 months. "

ja Lisbeth Paulig: " Kahvin maku kuitenkin muuttuu pitkän säilytyksen aikana, minkä vuoksi säilyvyysaika, noin yksi vuosi, merkitään pakkauksiin ”parasta ennen” -päiväyksenä "
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 901
Mun mielestä kaffalla on parasta ennen 6kk?

Koska parasta ennen käytännöt vaihtelee on parempi kattoa sitä paahdon päivämäärää. Toki joku juhlamokka tiiliskiven tyhjiö saattaa olla parempi kuin ilman, mutta luulis että pavut säilyvät jauhamattomina paljon paremmin.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 686
Joo, jos otetaan kaksi tliskiveä, samana päivänä pakatut jauhettu ja papu, niin papu säilyy paremmin. Käytännössä papuina kaupan hyllyissä aina vanhempaa kamaa. Jollei hanki pienpaahtimosta. Tosin niissäkin ovat alkaneet paahtaa "varastoon", ja moni kieltäytyy joka tapauksessa pienpaahtimoiden hinnoista.

Itse teen sekäettät: Miksaan oman sekoitukseni pienpaahtimotuorekamasta ja italialaisesta paahdosta...
saan juoda italialaista espressoa tuorestettuna -ei kovin ortodoksista mutta toimii, sekä maultaan että budjetiltaan ;-)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
440
Lidlin Bellaroma pavut on nyt pari kertaa jo härskiintyneet. Tulee sellainen makeahko haju ja maku joka niihin ei kuulu. Pitää lopettaa niiden osto.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 248
Viestejä
4 192 509
Jäsenet
70 895
Uusin jäsen
olsteri

Hinta.fi

Ylös Bottom