Kahvi, tee, lämpimät juomat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DonX
  • Aloitettu Aloitettu
Näin alkuun, aivan väärä paikka. Olisiko ollut kuitenkin esimerkiksi Ruoka & juoma alueena sopivampi?
On, en nähnyt/löytänyt, luulin olevan "yleiskeskustelua".

Eli miten edetään? Laitanko keskustelun sinne ja joku poistaa tämän?

Toisekseen, varmaan uppoaa julhamokkakansaan jos ei vaadi väriä enempää kahvilta.
Eli olet maistanut ja kakalta maistuu? Mainitsetko jonkun (mielellään normikaupasta saatavan valmiiksi jauhetun) kahvin joka saa hyväksyntäsi makunsa puolesta?

Myönnän että en juo kahvia maun takia. Se on vähän sama kuin kaljan kanssa, en ole koskaan juonut edes belgialaista olutta tai ranskalaista kahvia (mitä olen juonut esim. Lyonissa ja Grenoblessa työmatkoilla aikoinaan) jota pitäisin oikeasti ns. hyvänmakuisena. Juon molempia niiden vaikutusten takia ja lähinnä siedän niiden makua, sama puna- ja valkoviineissä. Vaaleapaahtoinen kahvi on hapokkuutensa ja kitkeryytensä takia mielestäni vieläkin pahemman makuista kuin pehmeämpi tummapaahtoinen.

Viimeksi muokattu:
Koittakaas bongata porukat tämä nyt, saadaan varmaan hapiaan selville onko hinoisa eroja. Ihan kinnostavaa vaikei aikoisikaan tuota ostaa?

Mitä olen Lidlin papusäkkejä testannut niin niistä ei juuri tunnu makua irtoavan eli aika mauttomia ovat vaikka kahville haiseekin. Kai se on sama mitä peruskahvinkeittimessä käyttää kun omaan suuhun maistuu aina jotenkin väkevältä mutta ei juuri muulta. Mutta jos tärkeää on itse asia eikä maku niin eihän sitä kannata tuhlata rahaa muuta kuin halvimpaan ruskeaan jauheeseen ja ottaa Olut viikonloppukaljatkin siitä juomaosastolta (se punainen).

Itse olen löytänyt sen kultaisen keskitien noin 16-20€/kg keskitummaksi paahdetuista pavuista. Tällä hetkellä käytän yllättäen Carrefourin papuja joita myyvät S-Marketissa hintaan n. 8€/500g ja valmistan mokkapannussa induktioliedellä (ei pala kahvi joka on yleinen synti mokkapannulla).

Myönnän että en juo kahvia maun takia. Se on vähän sama kuin kaljan kanssa, en ole koskaan juonut edes belgialaista olutta tai ranskalaista kahvia (mitä olen juonut esim. Lyonissa ja Grenoblessa työmatkoilla aikoinaan) jota pitäisin oikeasti ns. hyvänmakuisena. Juon molempia niiden vaikutusten takia ja lähinnä siedän niiden makua, sama puna- ja valkoviineissä.
Kahvin nyt vielä ymmärrän, mutta miksi viiniä pitää juoda vain ”vaikutusten” takia? Eli päihtyäkseen? Viinin idea on nimenomaan maku, etenkin oikein ruoan kanssa paritettuna.

Juon itse kaikkia edellämainittuja nimenomaan maun takia, toki kahvi piristää samalla. Kahvin kanssa joutuu joskus sietämään epämiellyttävää makua jos ei ole parempaa tarjolla.

Kahvin nyt vielä ymmärrän, mutta miksi viiniä pitää juoda vain ”vaikutusten” takia? Eli päihtyäkseen? Viinin idea on nimenomaan maku, etenkin oikein ruoan kanssa paritettuna.

Juon itse kaikkia edellämainittuja nimenomaan maun takia, toki kahvi piristää samalla. Kahvin kanssa joutuu joskus sietämään epämiellyttävää makua jos ei ole parempaa tarjolla.
Ja viini ei humalluta? Näkemyseroja mutta ihan samalla lailla kahvi ja viini on nautintoaineita ja niitä voi nauttia joko maun takia tai sitten tehon takia. Ja huomaa, viinistä tulee erilainen fiilis vahvempana kuin oluesta sisältäen vähemmän nestettä suhteessa alkoholiin, eikä siinä ole hiilihappoja. Kaikki ei oluesta tykkää ihan kuten ei suodatinkahvistakaan.

Myönnän että en juo kahvia maun takia. Se on vähän sama kuin kaljan kanssa, en ole koskaan juonut edes belgialaista olutta tai ranskalaista kahvia (mitä olen juonut esim. Lyonissa ja Grenoblessa työmatkoilla aikoinaan) jota pitäisin oikeasti ns. hyvänmakuisena. Juon molempia niiden vaikutusten takia ja lähinnä siedän niiden makua, sama puna- ja valkoviineissä. Vaaleapaahtoinen kahvi on hapokkuutensa ja kitkeryytensä takia mielestäni vieläkin pahemman makuista kuin pehmeämpi tummapaahtoinen.

Pakko myöntää että aika surullista luettavaa.
Itse juon olutta, viiniä ja brandyä ja kahvia nimenomaan maun takia.
Se että alkoholi päihdyttää, se oli etu vielä ujona kapakkaikäisenä.
Sinänsä voisikin kokeilla hiukan laajemmin miltä nykyiset alkoholttomat oluet oikeastaan maistuvat, moni olut on todellakin tarpeettoman vahvaa.

valmistan mokkapannussa induktioliedellä (ei pala kahvi joka on yleinen synti mokkapannulla)
Joo, oma tekniikkani on kaataa kahvia pois mokkapannusta tiheästi, ettei se ui kuumassa yhtään ylimääräistä. (Toisaalta mokkapannukahvimukini kyllä lämmitän etukäteen, jottei kahvi myöskään heti jäähdy) Mokkapannu ei skaalaudu kovin hyvin, joku 6-8 kupin mokkapannusta tulee pahempaa kahvia kuin kahden kupin pikkuruisesta.

Viiniä juon ryhmäpaineen takia, ja koska "se kuuluu asiaan" hienon ravintola-aterian kanssa. Kokiksen tai Jaffan tilaaminen sellaisessa tilanteessa olisi vähän kuin sotkisi ketsuppia sadan euron pippuripihviinsä.

En tiedä ovatko makunystyräni jääneet viisivuotiaan tasolle, mutta en ole koskaan kokenut että esim. kahvi, olut tai valko-/punaviinit olisivat juuri koskaan erityisen hyvänmakuisia, ainakaan niin että riemastuisin kuinka erinomaisen makuista on ja maku tuottaa minulle suurta mielihyvää. Ehkä joku makea samppanja/kuohari menee jotenkuten sinne miellyttävän puolelle, mutta sekin vain pieninä annoksina...

Silti juon kahvia päivittäin ja oluttakin silloin kun on tarjolla. Kyllä ne alas menevät, mutta eivät koskaan riemastuta makynystyröitäni, edes ne kaikkein kalleimmat ja parhaimmiksi mainostetut. Mielestäni kahviin sotketaan maitoa, sokeria ja ties milloin mitäkin just häivyttääkseen sen epämiellyttävää ominaismakua (minä juon kahvini pelkän maidon kanssa, tai ilman jos ei ole tuoretta maitoa tarjolla; maito pehmentää kahvin makua). Jos joku tarjoaa minulle kahvia tai olutta väittäen sen olevan erityisen hyvänmakuista, maistan ja totean mielessäni "No kyllä se kahvilta/oluelta maistuu, aivan kuten kaikki muutkin kahvit ja oluet...".

Ainoa miellyttävä asia kahvissa on paahtimoista tuleva miellyttävä tuoksu, ja tummapaahtoisten papujen itsejauhaminen jota sitäkin aikoinaan tein kun kuvittelin olevani kulinaristi. Sitä aina ihmettelinkin miksi vastajauhetun kahvin tuoksu on niin huumaavaa, mutta maku ei niinkään. Yh.

Näin on ollut koko elämäni, vaikka vanhemmiten "makuaistini" on ehkä jotenkin muuttunut koska tuntuu että olen menettänyt makeanhimoni ja esim. täytekakut lähinnä etovat minua nykyisin. Suolaiset herkut maistuvat edelleen herkullisilta, ihan vaikka juustonaksuista alkaen.

Viimeksi muokattu:
Joo, oma tekniikkani on kaataa kahvia pois mokkapannusta tiheästi, ettei se ui kuumassa yhtään ylimääräistä. (Toisaalta mokkapannukahvimukini kyllä lämmitän etukäteen, jottei kahvi myöskään heti jäähdy) Mokkapannu ei skaalaudu kovin hyvin, joku 6-8 kupin mokkapannusta tulee pahempaa kahvia kuin kahden kupin pikkuruisesta.
Minusta 4 ja 6 kupin härvelit tekee suunnilleen samanlaista kahvia. Induktiolla kun tekee niin etenkin 4 kupin pannu ei kauaa sitä kahvia heruttele eikä se yläosa juuri kuumene koska keittoaika vedelle on hyvin lyhyt, rosteri johtaa lämpöä alaosasta huonommin kuin alumiini ja ulkopuolelta ei tule lämpöä kuten muilla helloilla. Jos et ole kokeillut niin kannattaa testata koska induktio + rosteripannu ovat hyvin erilainen kokonaisuus kuin alumiini + kaasu/valurautaliesi eikä sille kikkailulle ole tarvetta.

Pakko myöntää että aika surullista luettavaa.
Itse juon olutta, viiniä ja brandyä ja kahvia nimenomaan maun takia.
Se että alkoholi päihdyttää, se oli etu vielä ujona kapakkaikäisenä.
Sinänsä voisikin kokeilla hiukan laajemmin miltä nykyiset alkoholttomat oluet oikeastaan maistuvat, moni olut on todellakin tarpeettoman vahvaa.
Ehkä sitten niin. Jos kyseessä olisi ns. acquired taste eli epätavallinen maku jota pitää oppia rakastamaan, vähän kuten salmiakki... mutta kun minulle sitä tunnetta ei tunnu tulevan kahvin, oluen ja ainakaan punaviinin kanssa vaikka usein käyttäisinkin. Olen kai sitten vaan erilainen vanha nuori. Kahvia juon joka aamu koska se piristää, pitää poissa päänsärkyni (joka on riippuvuusoire kofeiiniin jos en juo kahvia), ja saa aamupaskani hyvin liikkeelle.

Viskiä ja konjakkia pidän todella etovan makuisina vaikka olen niistäkin yrittänyt oppia aikoinani pitämään, enkä millään ymmärtänyt ystävääni joka oli jossain viskiklubissa arvioimassa eri viskien makueroja omaan pieneen muistikirjaansa. Ajattelin aina että sen täytyy olla jotain näytelmää jota tehdään tavan vuoksi, ei hän oikeasti voi pitää niiden mausta. Varsinkin konjakin maku aiheuttaa minussa vain puistatuksen tunteita, mutta saan pakotettua alas esim. kahvin kanssa.

No, ei minun kai auta epäillä sitä että monille muille ko. asiat voivat oikeasti olla miellyttäviä makuelämyksiä, minulle ei vain jostain syystä ole. Ehkä huomaan kahveissa ja oluissa makueroja, mutta enemmänkin tasolla "tämä on hieman vähemmän epämiellyttävän makuista kuin tuo toinen".

Alkoholittomat oluet: aikoinaan kävin viihteellä hieman kauempana autolla (kännikuskina), ja päätin kokeilla alkoholitonta olutta. Lopetin sellaisen pelleilyn kun ei sekään varsinaisesti mitään herkkua ollut vaikka etanolin pistävä maku puuttuikin, ja lisäksi se pieretti minua kovasti jostain syystä, jotain mitä tavallisen oluen kohdalla en ole havainnut.

Siinä tosiaan kaksi asiaa joiden pointtia en ole koskaan ymmärtänyt koska en niitä maun takia juo: alkoholiton olut ja kofeiiniton kahvi.

Viimeksi muokattu:
Ehkä sitten niin. Jos kyseessä olisi ns. acquired taste eli epätavallinen maku jota pitää oppia rakastamaan, vähän kuten salmiakki... mutta kun minulle sitä tunnetta ei tunnu tulevan kahvin, oluen ja ainakaan punaviinin kanssa vaikka usein käyttäisinkin. Olen kai sitten vaan erilainen vanha nuori. Kahvia juon joka aamu koska se piristää, pitää poissa päänsärkyni (joka on riippuvuusoire kofeiiniin jos en juo kahvia), ja saa aamupaskani hyvin liikkeelle.

Viskiä ja konjakkia pidän todella etovan makuisina vaikka olen niistäkin yrittänyt oppia aikoinani pitämään, enkä millään ymmärtänyt ystävääni joka oli jossain viskiklubissa arvioimassa eri viskien makueroja omaan pieneen muistikirjaansa. Ajattelin aina että sen täytyy olla jotain näytelmää jota tehdään tavan vuoksi, ei hän oikeasti voi pitää niiden mausta. Varsinkin konjakin maku aiheuttaa minussa vain puistatuksen tunteita, mutta saan pakotettua alas esim. kahvin kanssa.

No, ei minun kai auta epäillä sitä että monille muille ko. asiat voivat oikeasti olla miellyttäviä makuelämyksiä, minulle ei vain jostain syystä ole. Ehkä huomaan kahveissa ja oluissa makueroja, mutta enemmänkin tasolla "tämä on hieman vähemmän epämiellyttävän makuista kuin tuo toinen".
Se että sinä et maista eroja tai et tykkää näiden aineiden mausta ei tarkoita että muilla olisi näin. En minäkään tykkää katsoa telkkaria mutta ymmärrän että joku muu siitä tykkää ja ohjelmissa on vivahde-eroja eikä kaikki ohjelmat ole yhtä ja samaa ("hieman" kärjistettyä, myönnetään).

Kahveissa on valtavasti eroja, ja esim Paulikin kahveissa on aina se sama tietty makuprofiili vaikka mitä niistä maistaa enkä ole löytänyt sopivaa itselleni. Vaikka olis Napoli-brändätty tummapaahto niin sama Juhlamokan pohjamaku siinä on silti.

Jos et kerta kaikkiaan saa kahvin mausta mitään irti niin lienee parempi siirtyä kofeiinitabletteihin. Ei käy mahaan ja on nopeampi "valmistaakin". Turha ryystää kahvia jos ei tykkää mausta. Vai onko siinä kuitenkin edes jonkinlainen maku jota kaipaa aamun piristykseksi eikä pelkkä tabletin nielaisemin tee samaa aamuisin?

Se että sinä et maista eroja tai et tykkää näiden aineiden mausta ei tarkoita että muilla olisi näin.
Enkä niin väittänytkään, taisin sanoa juuri päinvastoin. En tiedä mistä ero johtuu ja kumpi on valtavirtaa, kahvin ja oluen mausta pitäminen vai ettei niiden maku mitenkään erityisesti kiehdo tai miellytä.

Pienet lapsethan yleensä osoittavat heti pitävätkö jotain makua miellyttävänä vai ei, tunkeeko heidän suuhunsa ekaa kertaa elämässään suklaajäätelöä, juustonaksun, kahvia tai olutta, ja katsoo minkä sylkäisevät pois ja mitä himoitsevat samantien lisää. Muistan omastakin muksusta kun annoin hänen suuhunsa imeväisaikana ekan kerran palan ruisleipää (ihan ehtaa jälkiuunireikäleipää), hänen silmänsä menivät teevadeiksi ja koko keho alkoi vatkata, eli uudelle makuelämykselle tuli heti voimakas positiivinen palaute vaikka sitä ennen oli tottunut lähinnä vain maidon ja joidenkin mauttomien ensisoseiden makuun.

Kahveissa on valtavasti eroja, ja esim Paulikin kahveissa on aina se sama tietty makuprofiili vaikka mitä niistä maistaa enkä ole löytänyt sopivaa itselleni. Vaikka olis Napoli-brändätty tummapaahto niin sama Juhlamokan pohjamaku siinä on silti.
Ok, minä en hirmuista eroa ole havainnut edes Ranskan-matkoillani. Makueron huomaan vaaleapaahtoisen ja tummapaahtoisen välillä kyllä, tummapaahtoinen ei ole yhtä kitkerää (hapokasta).

Juotko kahvisi sellaisenaan raakana, vai sotketko siihen makua muuttavia ja pehmentäviä aineksia kuten maito, sokeri, kinuski, kermavaahto jne.?

Jos et kerta kaikkiaan saa kahvin mausta mitään irti niin lienee parempi siirtyä kofeiinitabletteihin. Ei käy mahaan ja on nopeampi "valmistaakin".
Millä tavoin kahvi käy mahaan? Ainakaan tummapaahtoisella suodatinjauhatuksella en ole havainnut ongelmaa vatsani kanssa, en muistaa vaaleapaahtosiellakaan vaikka se hapokkaampaa onkin.

Jotkut sanovat välttelevänsä kahvia koska se saa vatsan "kuralle", mutta jos sillä viitataan siihen että aamupaska lähtee kahvilla hyvin liikkeelle, minusta se on vain positiivinen asia ja yksi syistä miksi kahvia aamuisin juon. En tiedä onko kofeiinitableteilla samaa vaikutusta, armeijassa taisin napsia kofeiinitabletteja eräällä tukikohtaleirillä jotta pysyin hereillä vahtivuorojen aikana.

Enkä niin väittänytkään, taisin sanoa juuri päinvastoin. En tiedä mistä ero johtuu ja kumpi on valtavirtaa, kahvin ja oluen mausta pitäminen vai ettei niiden maku mitenkään erityisesti kiehdo tai miellytä.

Pienet lapsethan yleensä osoittavat heti pitävätkö jotain makua miellyttävänä vai ei, tunkeeko heidän suuhunsa ekaa kertaa elämässään suklaajäätelöä, juustonaksun, kahvia tai olutta, ja katsoo minkä sylkäisevät pois ja mitä himoitsevat samantien lisää. Muistan omastakin muksusta kun annoin hänen suuhunsa imeväisaikana ekan kerran palan ruisleipää (ihan ehtaa jälkiuunireikäleipää), hänen silmänsä menivät teevadeiksi ja koko keho alkoi vatkata, eli uudelle makuelämykselle tuli heti voimakas positiivinen palaute vaikka sitä ennen oli tottunut lähinnä vain maidon ja joidenkin mauttomien ensisoseiden makuun.

Ok, minä en hirmuista eroa ole havainnut edes Ranskan-matkoillani. Makueron huomaan vaaleapaahtoisen ja tummapaahtoisen välillä kyllä, tummapaahtoinen ei ole yhtä kitkerää (hapokasta).

Juotko kahvisi sellaisenaan raakana, vai sotketko siihen makua muuttavia ja pehmentäviä aineksia kuten maito, sokeri, kinuski, kermavaahto jne.?

Millä tavoin kahvi käy mahaan? Ainakaan tummapaahtoisella suodatinjauhatuksella en ole havainnut ongelmaa vatsani kanssa, en muistaa vaaleapaahtosiellakaan vaikka se hapokkaampaa onkin.

Jotkut sanovat välttelevänsä kahvia koska se saa vatsan "kuralle", mutta jos sillä viitataan siihen että aamupaska lähtee kahvilla hyvin liikkeelle, minusta se on vain positiivinen asia ja yksi syistä miksi kahvia aamuisin juon. En tiedä onko kofeiinitableteilla samaa vaikutusta, armeijassa taisin napsia kofeiinitabletteja eräällä tukikohtaleirillä jotta pysyin hereillä vahtivuorojen aikana.
Pienet lapset ovat myös kallellaan makeisiin makuihin jolla luonto lienee turvannut energiansaantia. Iän karttuessa maku kehittyy ja kitkerämmät maut tulevat palettiin mukaan, vaikkapa juuri punaviini ja oliivit mutta kaikki ei näistä tykkää aikuisenakaan. Samalla makeampi pää paletista monilla katoaa. Ei ketsuppia turhaan sanota lasten mausteeksi, ja ainakaan omassa kaveripiirissä ei kukaan aikuinen käytä ketsuppia muuta kuin mäkkärissä ranskalaisten kanssa.

Juon kahvia 1 dl aamulla, ja siinä kaikki. Käytän seassa kermaa, mutta senkin läpi tulee erilaisia makuprofiileja erilaisista kahveista. Jos haluan maistella kahvia enemmän teen sen mustana, mutta pidän enemmän kermakahvista.

Minulla ei käy mahaa mutta toisilla tuntuu käyvän ja siksi laittavat maitoa tai vettä sekaan. Ikää kun tulee lisää niin tämä tuntuu yleisemmältä kuin nuorista. Varmasti päivittäisellä annosmäärällä ja kahvin vahrtuudella on oma osuutensa.

Eikös se paska tule joka tapauksessa päivän aikana. En keksi yhtään syytä miksi se pitäisi pakottaa jollain aineella tulemaan tiettyyn aikaan, ellei sellaiseksi lasketa pakollinen automatka jonka aikana ei pääse vessaan ja vatsa on reilusti juoksevan puolella.

Minulla ei käy mahaa mutta toisilla tuntuu käyvän ja siksi laittavat maitoa tai vettä sekaan. Ikää kun tulee lisää niin tämä tuntuu yleisemmältä kuin nuorista. Varmasti päivittäisellä annosmäärällä ja kahvin vahrtuudella on oma osuutensa.
Vaaleapaahtoinen ja varsinkin laiha vaaleapaahtoinen vetää taatusti mahan sekaisin, ja omassa tapauksessani maito pahentaisi asiaa, lehmänmaitohan ei mitenkään hyvin sovi ihmiselle. Jossain manittiinkin että saukonmaito sopisi ihmiselle paremmin ;-)

Vaaleapaahtoinen ja varsinkin laiha vaaleapaahtoinen vetää taatusti mahan sekaisin, ja omassa tapauksessani maito pahentaisi asiaa, lehmänmaitohan ei mitenkään hyvin sovi ihmiselle. Jossain manittiinkin että saukonmaito sopisi ihmiselle paremmin ;-)
Onhan sitä määrälläkin merkityksensä. Itse en siedä noita kaura- sun muita litkuja sitten yhtään maun puolesta. Ja ei ne prosessointinsa puolesta sitä luonnollisinta tavaraa ole ja kerma sentään tulee suht sellaisena ulos lehmästä kuin se on. Vähän sama asia kuin voi vs. margariini. Mutta ei sitä kyllä ihminen varsinaisesti toisen eläimen maitoa tarvitse. Jos päivässä vetää ruokalusikallisen kermaa kahvin kanssa niin ei varmaan monella mene maha sekaisin.

Eli olet maistanut ja kakalta maistuu? Mainitsetko jonkun (mielellään normikaupasta saatavan valmiiksi jauhetun) kahvin joka saa hyväksyntäsi makunsa puolesta?
Arkikahvina meillä on käytössä Löfbergin Kharisma tai Magnifika, kumpaa nyt sattuu ostamaan kaupasta. Useimmiten Kharismaa. Jos jotain spesiaalimpaa kaipaa niin ostan papuina pienpaahtimoiden tummapaahtoisia.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
287 074
Jäsenet
79 298
Uusin jäsen
Routzah

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom