Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
921
Siis tuossa jutussahan ei edes vihjata mihinkään ajokieltoon vaan valmistajan korvausvastuuseen. Sen tekee viimeistään selväksi se, kun asiaa verrataan Volkkarin dieselgateen, eihän niitäkään autoja ole määrätty ajokieltoon, Suomessa ei edes maksettu korvauksia.
Ei tässä ole kyse mistään yksittäisestä jutusta vaan näitä näyttää olevan vireillä paljon. Korvausvastuu voi tarkoittaa sitä, että valmistaja joutuu lunastamaan auton ja antamaan nipun seteleitä vastineeksi. Jos tulee jokin tuomio, joka katsotaan yleispäteväksi niin se voi koskea suurta määrää autoja.

Ilmeisesti täällä ei kenelläkään ole käsitystä kokonaiskuvasta?

Ajoneuvolaista päästömanipulaation määritelmä:
"32 a) päästömanipulaatiolla pakokaasupäästöjen jälkikäsittelyjärjestelmän tai moottorin ohjausjärjestelmän tarkoituksellista muuttamista siten, että ajoneuvo ei enää täytä ympäristöominaisuuksiltaan pakokaasupäästöjä koskevia vaatimuksia;"

Tätä voi soveltaa vaikka manipulaation olisi tehnyt *valmistaja itse*. Onneksi tuossa puhutaan muuttamisesta, joten tämä ei ilmeisesti sovellu tilanteisiin, joissa auto on tyyppihyväksytty päästömanipuloituna, eli lämpöikkuna on ollut autossa alusta pitäen. Ilmeisesti VAG:n skandaalin jälkeen lämpöikkuna on ohjelmoitu monelle jälkikäteen, ja ainakin nämä autot voivat olla vaarassa.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
853
Adblue korjaus proseduuri menisi halvimmillaan näin. Eikä tartte mitään hjelmistojen manipulointia.

Tuli selvitettyä tuo Adblue juttukin sen jäätymisen ehkäisyn osalta.
Lyhykäisyydessään tuota Ammoniumformiaattia voi lisätä suoraan esim 10 L Adblue kanisteriin ja tehdä tarkan 26 % AF / 20 % Urea liuoksen. Tällä päästään jo - 31 asteen pakkasenkestoon. AF liukenee kunnolla veteen ja mitään lämmittelyjä ei edes tarvita. Talvea kohti voi aloittaa lisäämällä esim karkean arvioinnin mukaan väkevämpää pelkkää AF liuosta joskus marraskuun lopulla ja tankkaa sen jälkeen seuraavan kerran tehtyä sekoitusta. Keväällä voi taas tankata Adblueta kaupasta.
Hinta sitten vielä:
AF maksaa Suomessa tilattuna VVR n kautta 222 €/ 2,5 kg tai 75,80 €/ 1 kg.
Ali Baban kautta olisi järkevintä tehdä kimppatilaus 800 $ / 1000 kg, eli minimitilaus. Ehkä 50 kpl 20 kg säkkejä. Tuolla määrällä saa jo 25-50 henkilöauton elinikäiset litkut tehtyä.
Teknisesti tuo liuossekoitus vastaa Adbluelle asetettuja pelkistys vaatimuksia ja se esim laajenee jäätyessään vähemmän, kuin Adblue.

Liquid Industrial Grade Ammonium Formate Price - Buy Liquid Ammonium Formate Price,Industrial Grade Ammonium Formate Price,Ammonium Formate Price Product on Alibaba.com
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
921
Teknisesti tuo liuossekoitus vastaa Adbluelle asetettuja pelkistys vaatimuksia...
Tällaisten väittämien kanssa on syytä olla varovainen. Edullisemmat tuotteet kun näkyvät olevan jotain 97-98% puhtaita ja kysymys on siitä, mitä tuo loppu 2-3 % on. Voiko se tukkia/pilata SCR-katalyytin jollain tapaa?
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
1 212
Löytyykö sivustoa josta näkisi millaisia rajoituksia euroopassa on diesel autolle? Euroopan reissu mietteissä
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
921
Noissa monesti puhutaan environmental zoneista tai Saksassa tarvitsee Umweltplakette tietyissä kaupungeissa ja tämän tarvitsee aina vaikka olisi 0-emissiobiili.
Onko joku saanut seuraamuksia siitä, että olisi ajanut Saksassa Umwelt-alueelle ilman asiaankuuluvaa tarraa? Omien havaintojen mukaan tämä ei ole kovin todennäköistä vaikka auto olisi yön yli pysäköitynäkin.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
106
Tässä kun on nyt vakavasti harkinnut sähköautoon siirtymistä niin piti oikein laskea paljonko on dieselautoilu maksanut.

Volkswagen Passat 2.0tdi 4motion -13.
6,5v/201tkm:
Polttoaineet 22 002e
Huollot ja korjaukset 11 760e
Arvonalenema 13 000e
Verot 4 225e
Vakuutukset 4 030e
Rengaskulut 1 800e
=56 817e / 0,28c per km

Jos miettii että hankkii esim -20 vuoden Tesla Model 3:n, jonka hinta jossain 25-30ke niin melko epätodennäköistä että tulee ainakaan kalliimmaksi per km. Rahoituskuluja en laskenut, ne nyt on samaa luokkaa molemmissa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 884
-20 vuoden Tesla Model 3:n, jonka hinta jossain 25-30ke
Tekisi mieli sanoa että jos vm 2020 joutuu 30k maksamaan 8% korolla ja Teslalta saisi karvalakkimallin 44k 2% korolla niin kovin kapeaksi jää marginaali ja sitä kuitenkin saa 4 vuotta enemmän huolettomia kilometrejä,

Minulla ei ole mitään käsitystä käytettyjen Teslojen rahoitusten kuluista joten viestini voi olla puuta heinää.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 751
Tässä kun on nyt vakavasti harkinnut sähköautoon siirtymistä niin piti oikein laskea paljonko on dieselautoilu maksanut.

Volkswagen Passat 2.0tdi 4motion -13.
6,5v/201tkm:
Polttoaineet 22 002e
Huollot ja korjaukset 11 760e
Arvonalenema 13 000e
Verot 4 225e
Vakuutukset 4 030e
Rengaskulut 1 800e
=56 817e / 0,28c per km

Jos miettii että hankkii esim -20 vuoden Tesla Model 3:n, jonka hinta jossain 25-30ke niin melko epätodennäköistä että tulee ainakaan kalliimmaksi per km. Rahoituskuluja en laskenut, ne nyt on samaa luokkaa molemmissa.
Meneeköhän OT mutta mitä kaikkea on täytynyt korjata/huoltaa öljynvaihtojen, hihnojen ja suodattimien lisäksi? Melkein 2 kiloa vuoteen mennyt niin oletan että jotain muutakin kuin määräaikaishuoltoja?
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
106
Meneeköhän OT mutta mitä kaikkea on täytynyt korjata/huoltaa öljynvaihtojen, hihnojen ja suodattimien lisäksi? Melkein 2 kiloa vuoteen mennyt niin oletan että jotain muutakin kuin määräaikaishuoltoja?
Kaksoismassavauhtipyörän vaihto ja yksi katkennut jakohihna aiheutti vähän extra kustannuksia
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
541
Laskin oman Dieselin kustannukset samalla tavalla ja sain lopputulemaksi 0.165€/km. Halpaa ajoa siis. Tämän selittää osittain se, että hankintahinta 12 vuotta sitten oli 5800€, joten arvonalenema ei näyttele kovin merkittävää osaa kustannuksissa. Toinen merkityksellinen asia on ollut koslan luotettavuus. Isoja remppoja ei ole ollut ja kaikki mahdollinen korjailu + iso osa huolloista on tapahtunut kotipihalla. Vakuutuksetkin ovat tuohon puoli-ilmaiset ja keskikulutus koko matkalta on ollut 4.7 l/100km. Nyt alkaa toki ruoste syömään vanhusta ja ajattelinkin leimata sen itse viimeisen kerran ensi kesänä. Jos ei mene läpi, niin paaliin.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
407
30v vanha Vespa PX200, joka ollut käytössä itsellä 13v.
- Arvonlasku 0e tai oikeastaan plussalla
- Huoltokulut koko ajalle 200e tai alle (2x renkaat, 3x sisäkumit, vaihteistoöljyjä muutamaan kertaan, pari ilmansuodatinta)
- Vakuutukset 155e/v jos ajokausi olisi 12kk, normisti jää 70-90e/v.
- Kulutus heittelee 4-5l/100km @98E => alle 10e/100km
=> kulut ehkä 12-14c/km.

..mutta onko tällä jotain tekemistä talouden ykkösbiilin, täyssähkön kuluihin niin eipä oikeastaan. Toisaalta ei varsinkaan vanha diesel-pakukaan sen enempää liity ja ehkä 50-50 reilusti vanha diesel-ha liittyy omalla fiiliksellä.
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
541
Niin, täällähän keskustellaan käyttövoimasta ja annoin oman kikottimen kustannukset julki koko ajomatkaltaan, jonka unohdin toki laittaa alkuperäiseen postaukseen. Kokonaisajoa minulle on siis tullut käyttövuosien aikana melkolailla tasan 200tkm. Vanhalla dieselillä pääsee siis tarvittaessa aika halvalla, jos vain on valmis ajamaan vanhalla paskalla. Saman ikäluokan bensa-auto kuluttaa sen sijaan merkittävästi enemmän, joten sellaisen omistamisessa on vähemmän järkeä. Paitsi jos vuosittainen ajosuorite liikkuu muutamissa tuhansissa. Uusissa autoissa käyttövoiman hintaa merkittävämpi asia on mielestäni arvonalenema, joka nykyaikana tuntuu olevan autosta riippuen jäätävän ja aivan hirvittävän välimaastossa.
 
Liittynyt
23.04.2023
Viestejä
70
Niin, täällähän keskustellaan käyttövoimasta ja annoin oman kikottimen kustannukset julki koko ajomatkaltaan, jonka unohdin toki laittaa alkuperäiseen postaukseen. Kokonaisajoa minulle on siis tullut käyttövuosien aikana melkolailla tasan 200tkm. Vanhalla dieselillä pääsee siis tarvittaessa aika halvalla, jos vain on valmis ajamaan vanhalla paskalla. Saman ikäluokan bensa-auto kuluttaa sen sijaan merkittävästi enemmän, joten sellaisen omistamisessa on vähemmän järkeä. Paitsi jos vuosittainen ajosuorite liikkuu muutamissa tuhansissa. Uusissa autoissa käyttövoiman hintaa merkittävämpi asia on mielestäni arvonalenema, joka nykyaikana tuntuu olevan autosta riippuen jäätävän ja aivan hirvittävän välimaastossa.
Laitatko vähän yksityiskohtaisia lukuja...? Onko tuossa mukana lasinpesunesteet, auton pesu, pyyhkijänsulat, rengaskulut ja katsastukset? Ha vai pa? Oletan että ainakin viime vuodet ajettu ilman kaskoa?
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
1 020
Niin, täällähän keskustellaan käyttövoimasta ja annoin oman kikottimen kustannukset julki koko ajomatkaltaan, jonka unohdin toki laittaa alkuperäiseen postaukseen. Kokonaisajoa minulle on siis tullut käyttövuosien aikana melkolailla tasan 200tkm. Vanhalla dieselillä pääsee siis tarvittaessa aika halvalla, jos vain on valmis ajamaan vanhalla paskalla.
Tämä. Mulla oli aikanaan C-mallin MB 220cdi (W203) manuaalina. Ostin 400k ajettuna ja ajelin sillä itse 100K lisää. Myydessä sain saman kun ostaessa. Tuohon pystyi vielä kaiken tekemään itse ja tarvikeosia löytyi mistä tahansa varaosaliikkeestä. Konetta kun on mahdoton saada rikki, ja manuaalissa varmaan sitä laatikkoakin, niin käytännössä meni tuo kolmisen vuotta öljyjä, suodattimia ja halpoja alustan + jarruosia vaihtelemalla. Ilmastoinnin kompuran jouduin uusimaan, mutta senkin sai alle tonniin. Kokonaishuoltokulut jäivät tuon 100k pätkällä alle 3000€. Auto oli pieniruokainen ja ajettavuudeltaan parempi kuin suurin osa 20v uudemmista autoista. Voisin lämpimästi suositella edelleen ihan kenelle tahansa, jos vain löytää jostain yksilön, josta ei ole vielä kaikki metalli pölissyt tuuleen.

Tuosta uudemmista ja isommista (E) merkkikaimoista ei sitten jäänytkään enää "halpa" päällimmäisenä muistona mieleen - ennemminkin täysin päinvastoin - mutta ne on sitten toisia tarinoita ne :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
541
Laitatko vähän yksityiskohtaisia lukuja...? Onko tuossa mukana lasinpesunesteet, auton pesu, pyyhkijänsulat, rengaskulut ja katsastukset? Ha vai pa? Oletan että ainakin viime vuodet ajettu ilman kaskoa?
Henkilöauto. En lähtenyt yksilöimään kaikkia kuluja, mutta laskin kyllä huoltokuluihin reippaasti plussaa. Rengaskulut on laskettuna mukaan reilulla marginaalilla. Öljynvaihtohuollot ovat itse tehtynä erittäin halpoja, kokonaiskustannus jää noin 35€ paikkeille per huolto. Osakasko on ollut voimassa kaiken aikaa ihan hinausturvan takia. Hintaa on tällä hetkellä 320€/v. Aikaisemmin oli alle kolmensadan. Polttoainekulut laskin nykytaksa mukaan, vaikka suurin osa tuon vehkeen kilsoista on tullut ensimmäisten neljän vuoden aikana. Ajoin silloin pitkää työmatkaa, eli kilsoja tuli vuodessa noin 35tkm.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
123
Aina yhtä hedelmällistä verrata toisiinsa 15 vuotta vanhaa ruostekasaa ja uutta sähköautoa. Ja vielä kun vanhaan romuun tehdään huollot itse, ostetaan halvimmat linglongit sekä pelkkä liikennevakuutus vs sähköauton huollot marmorilla, parhaat renkaat ja täyskasko. Ja korkona tietty 8 % eikä esimerkiksi yllä mainittu Teslan uusille antama 2 %.

Jos kustannuksia haluaa verrata toisiinsa, niin täytyy verrata saman segmentin ja saman ikäluokan autoja toisiinsa. Ei näihin vertailuihin ikinä oteta pikkuakkuista vanhaa Leafia ja uutta E-Mersua, koska kyse on aivan eri segmentin autoista.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
3 059
Aina yhtä hedelmällistä verrata toisiinsa 15 vuotta vanhaa ruostekasaa ja uutta sähköautoa. Ja vielä kun vanhaan romuun tehdään huollot itse, ostetaan halvimmat linglongit sekä pelkkä liikennevakuutus vs sähköauton huollot marmorilla, parhaat renkaat ja täyskasko. Ja korkona tietty 8 % eikä esimerkiksi yllä mainittu Teslan uusille antama 2 %.

Jos kustannuksia haluaa verrata toisiinsa, niin täytyy verrata saman segmentin ja saman ikäluokan autoja toisiinsa. Ei näihin vertailuihin ikinä oteta pikkuakkuista vanhaa Leafia ja uutta E-Mersua, koska kyse on aivan eri segmentin autoista.
Olen ihan samaa mieltä siitä että mitenkään "paremmuutta vertaillen" ei ole järkeä vertailla täysin eri luokan autoja, mutta toisaalta kun on nykyään ihan yleistä että vanhaa dieseliä etsivälle esitetään uutta sähköautoa tilalle argumentilla, että säästät polttoaineissa niin että kannattaa, niin onhan noita kuluja silloin pakko vertailla.

Se on kyllä totta molempiin suuntiin, että vähän turhan usein ne oletukset tehdään sen mukaan että oma vaihtoehto näyttäisi hyvältä (yhtälailla toisinpäin, sähköautot ladataan ilmaiseksi töissä, arvonalennusta ei ole koska sähköautot ovat niin haluttuja, korot voi laskea uuden auton rahoitustarjouksen nimelliskorolla (tai jättää huomioimatta, koska ostan käteisellä ja en ole kuullut vaihtoehtoiskuluista), samaan aikaan kun auton hinta lasketaan käytetyn nettiautolöydön hinnalla). Ja samoin se että en itse näe näissä "kulut on ollut x,xx€/km" ilman lisäspeksejä kauheasti järkeä, kun ne ei ole vertailukelpoisia yhtään minkäänlaiseen toiseen autoon, jos ei tiedetä kokonaiskilometrejä ja sitä mitä kuluja on sisällytetty ja mitä ei.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
251 671
Viestejä
4 380 362
Jäsenet
72 834
Uusin jäsen
Chillamore

Hinta.fi

Ylös Bottom