Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 033
Lataaminen/tankkaus nyt on aika turhia asioita auton valinnassa ajankäytön kannalta. Ei tankkaamisessa yleisesti ottaen ole niin suurta vaivaa että vain sen takia ei olisi järkeä ostaa polttomoottoriautoa ja sama pätee yleisesti ottaen sähköautoon. Toki tilanteita ja käyttöä on erilaista, mutta jos on vaikka kotilataus niin on tekosyy jättää vain siksi sähköauto ostamatta, että on niin kova vaiva laittaa piuha kiinni.

Myöskin matkalatauksen vaiva ja ajankäyttö ovat syy jättää sähköauto ostamatta lähinnä niille jotka eivät ole sähköautolla koskaan ajaneet. Eri asia sitten jos on ajanut sähköautolla 50 000 km ja on vielä sitä mieltä että on vaikeaa, mutta tällaisia henkilöitä ei taida juuri löytyä? Itsekin ajattelin että ei sovi minulle kun tulee +40tkm matka-ajoa vuodessa, mutta näin jälkikäteen harmittaa vain se etten aiemmin vaihtanut dieselistä sähköön.

Muita syitä sitten toki voi olla kenellä vaan tähtien asennosta alkaen, mutta en usko että lataus/tankkaus on yksinään oikea syy vaan takana on aina jotain muuta vastustusta tms.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
832
Millaisia kokemuksia raadilla on Euro6-päästöluokan dieseleistä käytännössä? Paljon puhutaan Adblue-ongelmista mutta miten yleisiä ne on oikeasti ja onko EU:n vaatimissa saastelaitteissa muutakin naruntyöntämistä? Esim parjattu hiukkasloukku ei ole koskaan aiheuttanut omalla kohdalla mitään ongelmia.

Euro6-normeja on useita variantteja, joissa päästövaatimus on pysynyt samana mutta mittaustapaa on kaiken aikaa muutettu haastavammaksi. Onkohan näissä askeleita, joita "parempiin" ei kannata koskea tikullakaan?

Syyskuusta alkaen kaikkien ensirekisteröitävien autojen pitää täyttää Euro6e-vaatimukset:
Screenshot at 2024-07-13 23-18-19.png

Mitähän mukavaa se tuo tullessaan?

Alkaa olla auton pakoputki nykyään arvossaan. Jos se ennen maksoi enintään satasia niin nykyään ei taida kymppitonni riittää kaiken uusimiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
833
Millaisia kokemuksia raadilla on Euro6-päästöluokan dieseleistä käytännössä? Paljon puhutaan Adblue-ongelmista mutta miten yleisiä ne on oikeasti ja onko EU:n vaatimissa saastelaitteissa muutakin naruntyöntämistä? Esim parjattu hiukkasloukku ei ole koskaan aiheuttanut omalla kohdalla mitään ongelmia.

Euro6-normeja on useita variantteja, joissa päästövaatimus on pysynyt samana mutta mittaustapaa on kaiken aikaa muutettu haastavammaksi. Onkohan näissä askeleita, joita "parempiin" ei kannata koskea tikullakaan?

Syyskuusta alkaen kaikkien ensirekisteröitävien autojen pitää täyttää Euro6e-vaatimukset:

Mitähän mukavaa se tuo tullessaan?

Alkaa olla auton pakoputki nykyään arvossaan. Jos se ennen maksoi enintään satasia niin nykyään ei taida kymppitonni riittää kaiken uusimiseen.
Kälyn mies on kuljetusyrittäjä ja joka talvi ad-blue laitteet pitää korjata ja rahanmeno on pari tuhatta euroa.

Kokkolan autohuollon some-heppe Jesse Haapala:n mukaan sellaista ad-blue järjestelmää ei olekaan missä ei olisi vikaa, paras diesel kuulemma ilman ad-blue:ta.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 451
Norjalainen NAF on löytänyt joukon autoja, joihin ei voi laillisesti lastata (lapsiperheen) täyttä kesälomakuormaa.


Autojen enimmäiskuormia

  1. Tesla Model 3 Long Range AWD: 313 kg
  2. Hyundai IONIQ 6 Long Range AWD: 350 kg
  3. Hyundai IONIQ5: 365 kg
  4. Subaru Solterra: 365 kg
  5. Volkswagen ID.4 Pro: 370 kg
  6. MG ZS EV: 375 kg
  7. Polestar 2 Standard Range Single Motor: 375 kg
  8. Volvo C40: 375 kg
  9. Tesla Model Y SR: 387 kg
  10. Kia EV6 GT Line AWD: 392 kg
  11. MG Marvel R 4WD: 378 kg

Teslassa yllättävän vähän kuormankestoa, esim. neljä 80kg aikuista ja sallittu raja ylittyy!

En ole katsonut paljonko vastaavissa polttiksissa on sallitut kuormat?
 
Liittynyt
30.04.2024
Viestejä
194
Norjalainen NAF on löytänyt joukon autoja, joihin ei voi laillisesti lastata (lapsiperheen) täyttä kesälomakuormaa.


Autojen enimmäiskuormia

  1. Tesla Model 3 Long Range AWD: 313 kg
  2. Hyundai IONIQ 6 Long Range AWD: 350 kg
  3. Hyundai IONIQ5: 365 kg
  4. Subaru Solterra: 365 kg
  5. Volkswagen ID.4 Pro: 370 kg
  6. MG ZS EV: 375 kg
  7. Polestar 2 Standard Range Single Motor: 375 kg
  8. Volvo C40: 375 kg
  9. Tesla Model Y SR: 387 kg
  10. Kia EV6 GT Line AWD: 392 kg
  11. MG Marvel R 4WD: 378 kg

Teslassa yllättävän vähän kuormankestoa, esim. neljä 80kg aikuista ja sallittu raja ylittyy!

En ole katsonut paljonko vastaavissa polttiksissa on sallitut kuormat?
Nämä oli sähköautoja ja artikkeli on jo sähköautoketjussa. Ei liity käyttövoimakeskusteluun.

Ps. Liian iso fontti sinulla nyt.

 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 451
Autoliitto on antanut työ- ja elinkeinoministeriölle lausunnon hallituksen esityksestä laiksi fossiilisen polttoaineen jakelun päästökaupasta.
Lausunnossa liitto muun muassa toteaa, että uuden päästökauppajärjestelmän yhteyteen ajateltu sosiaalinen ilmastorahasto – 
jonka varoista on tarkoitus tukea muun muassa fossiilisten polttoaineiden odotettavissa olevista hinnankorotuksista ja esimerkiksi asuinpaikkaan perustuvasta liikenneköyhyydestä kärsiviä kotitalouksia – 
on ongelmallinen.
Suomi, jonka taakanjakosektorin päästövähennystavoitteet ovat muutenkin EU:n kovimmat, ja jossa oman auton käyttö on kaikkein tarpeellisinta, on sosiaalisen ilmastorahaston nettomaksaja. Eli suomalaiset autoilijat maksaisivat vähähiilisen liikenteen edistämistä muissa maissa”, Autoliitto jyrähtää.
Mielenkiinnolla odottaen bensiinin ja dieselin hinnanmuutosta. Vielä kun jakeluvelvoite kasvaa, niin millaisiin hintoihin päästään.

Vuoden 2022 kesän aikoihin paikallisella asemalla bensan hinta nousi 2,6 euroon. Kuinkahan nopeasti tästä hintapoikkeamasta tulee uusi normaali.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
833




Mielenkiinnolla odottaen bensiinin ja dieselin hinnanmuutosta. Vielä kun jakeluvelvoite kasvaa, niin millaisiin hintoihin päästään.

Vuoden 2022 kesän aikoihin paikallisella asemalla bensan hinta nousi 2,6 euroon. Kuinkahan nopeasti tästä hintapoikkeamasta tulee uusi normaali.
Onhan tuota jo ounasteltu, että dieselin hinta tulee nousemaan 5v sisällä 50c/l.

Lisää jännityskerrointa luo tämä kun autoverokertymä on pudonnut kolmannekseen sähköautojen myynnin ja ylipäätään sakkaavan automyynnin seurauksena:

" hallitus käynnistää liikenteen rahoituksen ja verotuksen kokonaisuudistuksen, jonka liikenne- ja viestintäministeriö ja valtiovarainministeriö toteuttavat yhteistyössä."

Autoverotuotot pienentyneet radikaalisti – Raju pulkkamäki miljardista kohti 300 miljoonaa | Kauppalehti
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 033
Onhan tuota jo ounasteltu, että dieselin hinta tulee nousemaan 5v sisällä 50c/l.

Lisää jännityskerrointa luo tämä kun autoverokertymä on pudonnut kolmannekseen sähköautojen myynnin ja ylipäätään sakkaavan automyynnin seurauksena:

" hallitus käynnistää liikenteen rahoituksen ja verotuksen kokonaisuudistuksen, jonka liikenne- ja viestintäministeriö ja valtiovarainministeriö toteuttavat yhteistyössä."

Autoverotuotot pienentyneet radikaalisti – Raju pulkkamäki miljardista kohti 300 miljoonaa | Kauppalehti
Jos halutaan että sähköautot yleistyvät niin polttoainetta ja autoveroa/ajoneuvoveroa päästöjen osalta pitäisi korottaa niin että tuotto ei laske ja sitten kun kukaan ei noita enää osta niin vasta siinä vaiheessa alkaa verottamaan sähköautoja, jos siis autoista nuo verot pitää kerätä. Muuten ei tuo liikenteen sähköistyminen oikein tapahdu ja lopputuloksena valtiolle ilmeisesti miljardien eurojen vuosittaiset päästöoikeusmaksut tms eu:lle ja sitten vasta pitääkin veroja korottaa että noista selvitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
833
Jos halutaan että sähköautot yleistyvät niin polttoainetta ja autoveroa/ajoneuvoveroa päästöjen osalta pitäisi korottaa niin että tuotto ei laske ja sitten kun kukaan ei noita enää osta niin vasta siinä vaiheessa alkaa verottamaan sähköautoja, jos siis autoista nuo verot pitää kerätä. Muuten ei tuo liikenteen sähköistyminen oikein tapahdu ja lopputuloksena valtiolle ilmeisesti miljardien eurojen vuosittaiset päästöoikeusmaksut tms eu:lle ja sitten vasta pitääkin veroja korottaa että noista selvitään.
Valtio osoitti jo strategiansa kun nosti nyt sähköautojen ja lataushybridien ajoneuvoveroa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 033
Valtio osoitti jo strategiansa kun nosti nyt sähköautojen ja lataushybridien ajoneuvoveroa...
Tätä vähän kyllä ihmettelen kun on niin tempoilevaa? Ilmeisesti joskus oli joku tavoite että sähköautot yleistyisi, mutta nähtävästi ei ole enää. Ilmeisesti tavoite on kerätä vaan polttoaineveroa ja maksaa sen tuotoilla eu sakkoja ja unohtaa päästöttömyys?
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 811
Ilmeisesti joskus oli joku tavoite että sähköautot yleistyisi, mutta nähtävästi ei ole enää.
Se perustui siihen haihatteluun, että kuviteltiin että maailman ilmasto pelastuu, kunhan vaan kaikki Suomalaiset vaihtavat autonsa sähköautoihin. Sen jälkeen on järki palannut päätöksentekoon. Hankkikoot halukkaat sähköautonsa ihan omilla rahoillaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 033
Se perustui siihen haihatteluun, että kuviteltiin että maailman ilmasto pelastuu, kunhan vaan kaikki Suomalaiset vaihtavat autonsa sähköautoihin. Sen jälkeen on järki palannut päätöksentekoon. Hankkikoot halukkaat sähköautonsa ihan omilla rahoillaan.
Eihän asialla ole mitään tekemistä ilmaston kanssa ja oikeiden päästöjen, vaan laskennallisten Eu päästöjen ja niistä koituvien maksujen kanssa. Se on ihan sama miten ympäristöystävällinen joku auto on tai ei ole, pääasia on että se on laskelmissa ympäristöystävällinen. Jos päästöt ei paperilla laske se tietää kymmenien milajrdien eurojen laskua valtiolle ja omasta mielestäni tuo raha kannattaisi käyttää mieluummin siihen että alentaisi niitä päästöjä edes paperilla, kuin että jatkaa vanhaan malliin päästöjen kanssa ja maksaa päästöjentekemisestä erikseen.

Lopulta olisi valtiolle todennäköisesti halvempaa antaa kaikille kansalaisille verorahoilla maksettu sähköauto ilmaiseksi kun maksaa noita eu:n ilmastosakkoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 033
Sitä että sähköautoilua ei pitäisi millään tavalla tukea verovaroin.
Miksi? Vaihtoehtona kun on maksaa eu sakkoja verovaroista todennäköisesti isommalla summalla mitä maksaisi antaa kaikille ilmainen sähköauto. Joten kaikkein pienimmällä veronhaaskauksella pääsisi kun sähköautoilua tuettaisiin verovaroilla sopivasti niin että ne yleistyisivät nopeasti.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 811
Ei kait sitä tuetakkaan muuta kuin työsuhdetautoilussa? Sähköautojen autovero siirettiin vuotuiseen ajoneuvoveroon. Enää ei traficomiltakaan anneta 2000€ lapaan hankintatukena.
Enhän minä niin väittänytkään. Totesin kommenttina, että ei pidä tukea ja siinä nykyinen hallitus on oikealla tiellä kun ei ole tukemassa. Toki siellä se autoedun veroetu kummittelee vielä, minkä voisi poistaa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 617
Enhän minä niin väittänytkään. Totesin kommenttina, että ei pidä tukea ja siinä nykyinen hallitus on oikealla tiellä kun ei ole tukemassa. Toki siellä se autoedun veroetu kummittelee vielä, minkä voisi poistaa.
Fosiiliveronkorotus alennukset oli ihan hallituksen valinta mikä hallituspuolueen vaalitavoite toteutetaan, valtion talouden, (työssäkynti) autoilijoiden, päästötavoitteiden jne osalte se ei ollut järkevä, vaan haitallinen tai hyvin haitallinen. (*
Voittajia lähinnä huviajelua ajelevat boomerit, jos nekään.

Liikennepolttoaineiden tuleminen päästökaupan piiriin sinänsä kuullostaa ihan hyvältä, jos ihan kilpialee muiden päästäjien kanssa, niin tuohan se tehokkuutta siihen missä vähentäminen tehokkainta, vähän sekoittaa se että osa päästöistä siirtyy sinne missä eniten maksuhalukkuutta.

Liikenteen pitäminen omana saarekkeen, niin siinä yksi idea oli se että voitasiin turva kohtuu hintainen fosiilipoltto , ja ita sektori kokonaisuuteena optimoisi, puhtaa ajoneuvot sinne missä paljon ajoa, pottoaineitta tarvitseva kannattaa tukea sähkiskäyttäjiä, niin itse saa edullisempaa polttelua.

(*
Itsestään selvyyksiä, mutta huonoa oli se että ynnätty lisäävän fosiiliipolttoaineiden kulutusta, vähentää sähköistymistä, lisää päästöjä, vähentää verokiertymää.
Työssäkäynti autoilijoille tuo oli jos varsin suoraan lyhyelläkin tähtäimellä euroissa huono.

Jos taasen haluaa vakaumuksellisesti poltella fosiilista, niin sen voi sitten tehdä ihan omilla rahoilla, ilman tuollaisia päätöksiä
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
624
TKK:n taannoinen tutkimus totesi että liikenteen päästökauppa on tehokkain ja edullisin tapa vähentää liikenteen päästöjä. Silti liikenteen päästökauppaa vastustetaan ankarasti.

Vastustajilla ei ole mitään parempaakaan ratkaisua esittää. Joten vaikuttaa siltä, että tässä vastustetaan tavoitetta itsessään. Itsekkäät sukupolvet jotka haluaa polttaa fossiiliset polttoaineet loppuun itse tulevista sukupolvista piittaamatta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.04.2023
Viestejä
50
Täyssähköinen Sprinter (uudempi malli). Toimintamatkaksi (WLTP, yhdistetty) ilmoitetaan jopa 440 km, kaupungissa 530 km (!) riippuen akun ja auton koosta. Isoin akku siis 113 kWh.
Samaan aikaan kuitenkin "sähkönkulutukseksi" ilmoitetaan 27,5 - 34,2 kWh/100 km. Mistäköhän tämä ero johtuu?
Keskikulutus 113 kWh/440 km laskien olisi 25,68 kWh/100 km.
Diesel-Sprinterit taitaa viedä luokkaa 8-9 l/100 km kesällä ja 10-11 talvella.
Miksi autoja myydään näillä epärealistisilla (kirjaimellisesti, todellisuuteen perustumattomilla) luvuilla?
Kyseessä kuitenkin ison keulapinta-alan painava auto.
Jos ajatellaan maantieajoa talvella niin oikea kulutus lienee 35-45 kWh/100 km?
Näin laskien toimintamatkaksi 113 kWh akulla tulisi 251-323 km.

(Moottorin testi aiemmasta esprinteristä, huomioitavaa että testi tehtiin kesällä ja auton huippunopeus oli 80 km/h (!):
"Koeajon aikana kulutus oli, pääosin kevyellä kuormalla, noin 35 kWh/100 km".)

Mutta Nissan Interstar pistää vielä paremmaksi;

"Täysin uusi Interstar-e on Nissanin ensimmäinen täyssähköinen suuri pakettiauto. 87 kWh:n akulla varustetun pakettiauton toimintasäteeksi ilmoitetaan yli 460 kilometriä."
(Lähde Kuljetusnet.fi)

:sfacepalm:

Minussa ei ainakaan herätä mielenkiintoa kipata seitkyttonnia tällaiseen melkein suoranaiseen k*setukseen harhaanjohtamiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
833
Ei kait sitä tuetakkaan muuta kuin työsuhdetautoilussa? Sähköautojen autovero siirettiin vuotuiseen ajoneuvoveroon. Enää ei traficomiltakaan anneta 2000€ lapaan hankintatukena.
Oli kyllä valtiolta nerokas veto siirtää sähköauton autovero ajoneuvoveroon. Sen sijaan että saavat kertamaksuna autoveroa 1000€-2000€ niin tuleekin 30v x 250€= 7500€

Ei tarvitse tukea sähköautoilua, kunhan lisää päästömaksut polttisautoilijoiden maksettavaksi.
Ei se sähköauto ole päästötön, vain 15% autoilun päästöistä tulee pakoputken päästä*
(Emission Analytics), joten ei olisi kovin yhdenvertaista verottaa pelkästään polttiksia.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 811
Vastustajilla ei ole mitään parempaakaan ratkaisua esittää. Joten vaikuttaa siltä, että tässä vastustetaan tavoitetta itsessään. Itsekkäät sukupolvet jotka haluaa polttaa fossiiliset polttoaineet loppuun itse tulevista sukupolvista piittaamatta.
Ei nyt pidä paikkaansa. Ei se, että vastustaa sähköautojen tukemista, tarkoita että vastustaisi sähköautoja. Minäkin ajan sähköautolla, eikä ole mitään hinkua palata polttiksiin, mutta silti en kannata sähköautoilun tukemista verovaroin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 155
Viestejä
4 308 760
Jäsenet
71 991
Uusin jäsen
kupla4ku

Hinta.fi

Ylös Bottom