Käyttäjäraportit: Diablo IV tappaa näytönohjaimia

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
New Worldin jalanjäljissä myös Diablo IV:tä syytetään nyt näytönohjainten tappamisesta.
Siinä missä New Worldissa kuoli lähinnä EVGA:n tuotteita, on tällä hetkellä kuumimmassa valokeilassa Gigabyten GeForce RTX 3080 Ti -mallit.
Tom's Hardwaren mukaan tiedossa on tällä hetkellä yhteensä 10 kuollutta Gigabyten RTX 3080 Ti -näytönohjainta, yksi EVGA ja viisi joiden merkki ei ole tiedossa. Lisäksi kuolleiden listalle on mahtunut yksi RTX 3080 ja yksi RX 6900 XT, joiden merkit eivät ole tiedossa.

Toistaiseksi ei ole tiedossa, mikä näytönohjaimia Diablossa tappaa. Useampi käyttäjä on kuitenkin raportoinut tietyn välivideon pyörineen juuri kohtalokkaalla hetkellä.

Lähde: RTX 3080 Ti GPUs Are Mysteriously Dying On Diablo IV Beta
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 331
Eiköhän tässä ole taas se vakio-ongelma, että rajoittamaton FPS ajaa kortin liian kovalle, ja ajurien + raudan suojausominaisuudet eivät tätä ymmärrä ajoissa. Eli FPS-rajoitin päälle näytönohjaimen säätöpaneelista esim. 144-arvolla niin vaaraa ei pitäisi olla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 157
Eihän se ole pelin vika jos kortti on paskasti suunniteltu ja ajurit eivät hoida tehtäväänsä. Nykyaikana ei pitäisi olla mitenkään mahdollista että käyttäjän ajama softa rikkoo rautaa.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 348
Rivatuner globaalilla FPS limiitterilla on hyvä olla ja laittaa se 2 FPS alle näytön max virkitystaajuuden jotta gsync/freesync toimisi kunnolla. Joissain ei-competive peleissä mielellään tiputtaa FPS:ää vieläkin alemmaksi, säästää sähköä ja 90 vs 180 FPS nyt silmämääräisesti ei kauheasti eroa. Omasta mielestäni tuo 90 FPS on jo sen verran smoothi yksinpeleihin että turha siitä mennä korkeammalle.
 
Liittynyt
31.12.2022
Viestejä
249
Uskomattoman luokatonta suunnittelua näytöonohjaimien valmistajilta jos pelkkää koodia ajamalla saa raudan hajoamaan.
Tärkeintä on tehdä rahaa, maksimoida fps ja kerätä käyttäjiltä dataa. Ei muulla ole väliä.

Ajuri-sana pitäisi keksiä uudestaan, koska se tarkoittaa nykyään satojen megabittien kokoisia puolivalmiita kikkareita, joiden käyttöarvo on 0.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 143
Yksinkertainen korjauskeino, fps rajoitin ihan ajuritasolle, esim. 400 fps jonka voisi sitten käyttäjän halutessa ohittaa. Käsittääkseni juurikin liian korkea fps hajottaa kortin.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 625
Karvarinkeli taisi olla ensimmäinen kortinhajottaja. Siitä on vuosia ja mitään ei näemmä ole opittu
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
136
Yksinkertainen korjauskeino, fps rajoitin ihan ajuritasolle, esim. 400 fps jonka voisi sitten käyttäjän halutessa ohittaa. Käsittääkseni juurikin liian korkea fps hajottaa kortin.
Ajuritason rajotin löytyy kyllä nvidian ohjauspaneelista, ei vain ole oletuksena päällä. Vois kuvitella että nää kortin hajottavat fps luvut ovat levottoman isoja, useita tuhansia.

Taisi olla myös tiettyjen valmistajien kortit jotka hajoili, joten voi olla että komponenttien laadussakin on taas pihistelty. Korttivalmistajat säästävät missä voivat, koska kilpailevat nvidian FE mallien kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 799
Eiköhän tässä ole taas se vakio-ongelma, että rajoittamaton FPS ajaa kortin liian kovalle, ja ajurien + raudan suojausominaisuudet eivät tätä ymmärrä ajoissa. Eli FPS-rajoitin päälle näytönohjaimen säätöpaneelista esim. 144-arvolla niin vaaraa ei pitäisi olla.
Nvidia ei käytä rautatason suojauksia korteissaan. Kaikki on pelkästään softan ja GPU lastun telemetrian varassa.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Sitten kun rajoitukset on raudalla niin -> "Tää on ihan paska kun ei voi ylikellottaa kun rauta on lukittu".
Heh. Kaippa tuon rautatason rajoituksenkin voisi tehdä niin, että sen saa purettua mutta kajoaminen käy ilmi jos mielii takuun pitää voimassa.
 
Liittynyt
10.12.2022
Viestejä
760
Luulisi olevan mahdollista laittaa jotain soft cappeja ilman että kelotettavuus kärsii. Esimerkiksi vaikka ettei ota peli valikoissa 10 000 fps:ä
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 174
Vaikka minulle tarjotaankin nyt Diablo 4 beta-versiota, niin en kyllä asenna sitä vaan odotan, että peli julkaistaan virallisesti. Hankin sen etukäteen ostamalla ja odottelen sitten julkaisupäivää.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 066
Miten tän beta versio vaikuttaa siihen että joillain käyttäjillä on yksinkertaisesti paska näytönohjain? Se että diablo tappaa noi näyttikset on ihan hyvä, koska sellaset joutuis mennä takuuseen paskan laadun takia, eikä se ole pelin syytä, vaikka kuinka beta versio olis.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 247
Ehkä näyttisten ajureissa pitäisi olla niin päin että oletuksena on aina FPS-rajoitin päällä näytön virkistystaajuuden kanssa samoilla luvuilla, ja käyttäjä voi sitten halutessaan sovelluskohtaisesti ottaa rajoittimen pois päältä tai muuttaa sen arvoa.
 

Mawe

Thread Killer
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
738
Karvarinkeli taisi olla ensimmäinen kortinhajottaja. Siitä on vuosia ja mitään ei näemmä ole opittu
Omakohtainen kokemus on pelistä joka tuhosi koneen.
XIII, tai oikeastaan sen kopio"suojaus" jos oikein muistan.

En äkkiseltään löytänyt ja muista mikä siinä oli takana, mut läppäri toimi huollon jälkeen moitteettomasti myös peleissä ja kun erehdyin kokeilemaan em. peliä niin kone kuoli.
Aikaa tästä on hiton pitkä aika.
 
Liittynyt
30.12.2020
Viestejä
164
Uskomattoman luokatonta suunnittelua näytöonohjaimien valmistajilta jos pelkkää koodia ajamalla saa raudan hajoamaan.
No miten se nyt ottaa, ei varmaan ole näyttikset ainoita vehkeitä jossa koodilla saa jotain fyysistä rikki. Eikös joku high-tech virus (Stutnex) ole saanu fyysistä vahinkoa aikaan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 247
Miks? Näytönohjain EI SAA hajota tosta.
Onko näytönohjaimet tarkoitettu renderöimään jotain 10 000 ruutua sekunnissa? Sama kuin sanoisi että auto ei saa hajota kun sen hinaa jollain ilveellä 1000km/h vauhtiin vaihde päällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Eikö fiksumpaa olisi vaatia, että mikään FPS-määrä ei riko näyttistä. Miksi sen pitäisi rikkoa ylipäätään mitään?
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
No miten se nyt ottaa, ei varmaan ole näyttikset ainoita vehkeitä jossa koodilla saa jotain fyysistä rikki. Eikös joku high-tech virus (Stutnex) ole saanu fyysistä vahinkoa aikaan.
Montako kuluttajakäyttöön tarkoitettua tuotetta tulee mieleen?

Jos Stuxnetiin viittaat niin kyseinen virus aiheutti ilmeisesti vahinkoja muuttamalla teollisuuden tuotantokoneohjaimen koodia, ei ehkä suoraan vertailukelpoinen asia. Stuxnet – Wikipedia
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Onko näytönohjaimet tarkoitettu renderöimään jotain 10 000 ruutua sekunnissa? Sama kuin sanoisi että auto ei saa hajota kun sen hinaa jollain ilveellä 1000km/h vauhtiin vaihde päällä.
Tässä analogiassa ei ole mitään järkeä, monessakaan suhteessa. Mutta, näin alkuun se kortti ihan itse kiihdyttää sinne yli 1000 ruudun piirtonopeuksiin, eikä sitä sinne ”hinata”. Jos moderni auto hajoaisi siihen, että vaihteen ollessa jo silmässä kiihdyttää pienellä vaihteella puuttuvaan rajoittajaan, niin kyllä se olisi aikalailla autovalmistajalle nolo moka antaa sen moottorin hajota. (Lisäksi, toki näytönohjaimella ei ole vastaavaa hyvää mekaanista syytä miksi se hajoaisi suureen ruudunpäivitysnopeuteen.)
 
Liittynyt
26.12.2020
Viestejä
464
Onko näytönohjaimet tarkoitettu renderöimään jotain 10 000 ruutua sekunnissa? Sama kuin sanoisi että auto ei saa hajota kun sen hinaa jollain ilveellä 1000km/h vauhtiin vaihde päällä.
Miestäni saisi olla ihan pelistä lähtöisin esim cut sceneissä fps rajoitin, kuten myös alkuvalikossa. Joissain peleissä hyppää fps+600 kun olet alkuvalikossa. Toki olen itse tuon nvidia asetuksista rajoittanut näytön mukaan, kun ei ole kaikkien pelien asetuksissa mah valita eri valikkojen tms max fps rajoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
No miten se nyt ottaa, ei varmaan ole näyttikset ainoita vehkeitä jossa koodilla saa jotain fyysistä rikki. Eikös joku high-tech virus (Stutnex) ole saanu fyysistä vahinkoa aikaan.
Äärimmäisen vahinkoherkissä mekaanisissa laitteissa, joita se kone ohjasi, joo... ja koska se oli tahallaan tehty aiheuttamaan juuri tuossa systeemissä vahinkoa tunnetulla tavalla... ei missään suhteessa vastaava tilanne kuin, että satunnainen kuorma rikkoo elektronisia laitteita.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Tässä analogiassa ei ole mitään järkeä, monessakaan suhteessa. Mutta, näin alkuun se kortti ihan itse kiihdyttää sinne yli 1000 ruudun piirtonopeuksiin, eikä sitä sinne ”hinata”. Jos moderni auto hajoaisi siihen, että vaihteen ollessa jo silmässä kiihdyttää pienellä vaihteella puuttuvaan rajoittajaan, niin kyllä se olisi aikalailla autovalmistajalle nolo moka antaa sen moottorin hajota. (Lisäksi, toki näytönohjaimella ei ole vastaavaa hyvää mekaanista syytä miksi se hajoaisi suureen ruudunpäivitysnopeuteen.)
Paremmin kuvaavaa on laittaa automaattivaihteisen pakki päälle moottoritievauhdissa. Autossa on fail-safe mekanismi, joka estää mitään hajoamasta. Samanlaisia turvamekanismeja olettaisi löytyvän myös mistä tahansa muusta kuluttajamyyntiin brändätystä tuotteesta. No eipä tuossa, kyllä ne varmasti oppii kun alkaa tulemaan kasapäin kortteja takuuvaihtoon.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 066
Onko näytönohjaimet tarkoitettu renderöimään jotain 10 000 ruutua sekunnissa? Sama kuin sanoisi että auto ei saa hajota kun sen hinaa jollain ilveellä 1000km/h vauhtiin vaihde päällä.
No sama kun sanois että kaikki autot pitää rajoittaa siihen 40km/h, koska muuten tärinä saattaa irrottaa rengas pultit. Ei vittu näitä vertauksia. Jos näytönojain kykenee renderöimään se 10 000 kuvaa, niin se EI SAA SIITÄKÄÄN HAJOTA. Väitän ihan suoraan että ne gigabyten kortit ovat paskan laatusia ja vian esille tulo takuun aikana on ainoastaan hyvä asia.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Äkkiseltään ainakin laitteet jossa voit käyttöjännitteen korottaa selkeästi käyttöarvojen yläpuolelle, esim prossut.
Tuohan on ylikellottamiseen verrattavaa toimintaa, jota ei voi myöskään verrata suoraan pelkän ohjelmakoodin ajamiseen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 931
Olettaisin että pelin pitäisi rautatasolla tehdä jotain omituista että näytönohjain siitä saisi hajota. Minäkin epäilen vain heikkoa rautaa joka olisi hajonnut ennemmin tai myöhemmin jossain muussa tilanteessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Miksi jengi rinnastaa korkeat FPS:t johonkin mekaanisen moottorin pyörimisnopeusrajoituksiin? Ei ole mitään järkevää syytä miksi korkeiden FPS:ien pitäisi rikkoa yhtään mitään. Ei siellä näytönohjaimella ole mitään kampiakselia jonka fyysinen kestävyys loppuu kesken kun kierrosnopeus nousee yli tietyn pisteen.

FPS lopulta tarkoittaa vain sitä, että joku muistialue saadaan kirjoitettua täyteen kuvadataa tietyn määrän kertoja sekunnissa. Ei ole mitään syytä miksi sen pitäisi hajottaa jotain.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Miksi jengi rinnastaa korkeat FPS:t johonkin mekaanisen moottorin pyörimisnopeusrajoituksiin? Ei ole mitään järkevää syytä miksi korkeiden FPS:ien pitäisi rikkoa yhtään mitään. Ei siellä näytönohjaimella ole mitään kampiakselia jonka fyysinen kestävyys loppuu kesken kun kierrosnopeus nousee yli tietyn pisteen.

FPS lopulta tarkoittaa vain sitä, että joku muistialue saadaan kirjoitettua täyteen kuvadataa tietyn määrän kertoja sekunnissa. Ei ole mitään syytä miksi sen pitäisi hajottaa jotain.
Ei noissa se itse GPU hajoa. Esimerkiksi EVGA:n/New Worldin tapauksessa syyllinen oli vähän liian heikkolaatuinen MOSFETtien juotos joka kuoli kun virransyöttö huusi hoosiannaa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Miksi jengi rinnastaa korkeat FPS:t johonkin mekaanisen moottorin pyörimisnopeusrajoituksiin? Ei ole mitään järkevää syytä miksi korkeiden FPS:ien pitäisi rikkoa yhtään mitään. Ei siellä näytönohjaimella ole mitään kampiakselia jonka fyysinen kestävyys loppuu kesken kun kierrosnopeus nousee yli tietyn pisteen.

FPS lopulta tarkoittaa vain sitä, että joku muistialue saadaan kirjoitettua täyteen kuvadataa tietyn määrän kertoja sekunnissa. Ei ole mitään syytä miksi sen pitäisi hajottaa jotain.
Näen yhden ilmeisen syyn, joka liittyy niihin virransyötön hakkureihin, tai tarkemmin niiden kytkentätaajuuteen, mutta jos se on mitä epäilen, niin silloin kyllä siellä on pahasti mokattu suunnittelupöydällä.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 143
Miksi jengi rinnastaa korkeat FPS:t johonkin mekaanisen moottorin pyörimisnopeusrajoituksiin? Ei ole mitään järkevää syytä miksi korkeiden FPS:ien pitäisi rikkoa yhtään mitään. Ei siellä näytönohjaimella ole mitään kampiakselia jonka fyysinen kestävyys loppuu kesken kun kierrosnopeus nousee yli tietyn pisteen.

FPS lopulta tarkoittaa vain sitä, että joku muistialue saadaan kirjoitettua täyteen kuvadataa tietyn määrän kertoja sekunnissa. Ei ole mitään syytä miksi sen pitäisi hajottaa jotain.
Kyllä se FPS vaikuttaa virransyötön toimintaan jotenkin, tuon huomaa helposti kun kelat vinkuu FPS:n tahtiin (3DMark 2001 never forget). Tarkemmin en osaa selittää miksi noin, ei se kuitenkaan ota sen enempää virtaa oli FPS mikä hyvänsä, mutta niin se vain vaikuttaa. En tosin ole lukenut onko tässä juurikin siitä kyse että FPS nousee taivaisiin.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 247
No sama kun sanois että kaikki autot pitää rajoittaa siihen 40km/h, koska muuten tärinä saattaa irrottaa rengas pultit. Ei vittu näitä vertauksia. Jos näytönojain kykenee renderöimään se 10 000 kuvaa, niin se EI SAA SIITÄKÄÄN HAJOTA. Väitän ihan suoraan että ne gigabyten kortit ovat paskan laatusia ja vian esille tulo takuun aikana on ainoastaan hyvä asia.
Niin eli sinun mielestä mitään rajoittimia ei saisi olla. Eli sama kuin autossa ei olisi kierroslukurajoitinta, kuski iskee kaasun pohjaan, moottori naukasee 20 000 rpm:ään ja joku osa pettää. Ja sitten mesotaan että kyllä moottorin pitää kestää mitkä tahansa kierrokset ja että kierroslukurajoittimet on typeriä, se moottori pitää vaan suunnitella niin että se kestää ilman kuormaa kaasu pohjassa saavutettavat kierrokset.

P.S. Caps Lockin kanssa huutaminen ja kiroilu ei ainakaan lisää viestin ja sen kirjoittajan uskottavuutta.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 066
Niin eli sinun mielestä mitään rajoittimia ei saisi olla. Eli sama kuin autossa ei olisi kierroslukurajoitinta, kuski iskee kaasun pohjaan, moottori naukasee 20 000 rpm:ään ja joku osa pettää. Ja sitten mesotaan että kyllä moottorin pitää kestää mitkä tahansa kierrokset ja että kierroslukurajoittimet on typeriä, se moottori pitää vaan suunnitella niin että se kestää ilman kuormaa kaasu pohjassa saavutettavat kierrokset.

P.S. Caps Lockin kanssa huutaminen ja kiroilu ei ainakaan lisää viestin ja sen kirjoittajan uskottavuutta.
Miasä tässä väitetty että näytönohjain vetää täysin mahdottomin tehoin, vai mikä helvetti toi 20k rpm mitä meinaat ja ymmärrä että tämä ei ole auto. Jos sä hyväksyt sen että näytönohjaimes hajoaa paskan laadun takia, mutta älä mee mulle väittää että syy on joku beta ohjelma. En jaksa väitellä sun kanssa asiasta, kun et tunnu ymmärtävän että raudan ei pitäis hajota vakiona pelkästään avaamalla joku peli. Asia on erikseen jos upottaa järetön määrä voltteja, tajuamatta mitä tekee, mutta vakiona raudan ei pitäia hajota, ellei se ole suuniteltu päin helvettiä. Jos uskallat ostaa takuuttomana tollasen kortin, mutta itse en pystyis millään tavalla suositella ostaa tota gigabyten korttia, jos siinä ei ole takuu voimassa, koska kyse on nyt siitä koska toi paska laukeaa.
 
Liittynyt
21.04.2018
Viestejä
435
Diablo IV.exe:lle ja Diablo IV Launcher.exe:lle määrätyt maksimikehystaajuudetko eivät suojaa RTX 3080 Ti:ää mahdolliselta menujen ja välivideoiden ylisuurilta ruudunpäivityksiltä (FPS)? Pelottaa kokeilla..

2023-03-24_233152.jpg
nVidian Ohjauspaneeli
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 247
Miasä tässä väitetty että näytönohjain vetää täysin mahdottomin tehoin, vai mikä helvetti toi 20k rpm mitä meinaat ja ymmärrä että tämä ei ole auto. Jos sä hyväksyt sen että näytönohjaimes hajoaa paskan laadun takia, mutta älä mee mulle väittää että syy on joku beta ohjelma. En jaksa väitellä sun kanssa asiasta, kun et tunnu ymmärtävän että raudan ei pitäis hajota vakiona pelkästään avaamalla joku peli. Asia on erikseen jos upottaa järetön määrä voltteja, tajuamatta mitä tekee, mutta vakiona raudan ei pitäia hajota, ellei se ole suuniteltu päin helvettiä. Jos uskallat ostaa takuuttomana tollasen kortin, mutta itse en pystyis millään tavalla suositella ostaa tota gigabyten korttia, jos siinä ei ole takuu voimassa, koska kyse on nyt siitä koska toi paska laukeaa.
Okei kokeillaan sinun kielellä:
Paska tai tarkotuksella ilkeeks tehty softa voi hajottaa perkele näyttiksen tai muuta rautaa kai sä tajuut vai eksä tajuu vittu hä? Näyttis ei oo auto mut asioita voi verrata toisiisa et ne ois helvetti HELPOMMIN YMMÄRRETTÄVIÄ perkele.

Sori unohtui lisätä tuohon typoja, yhdyssanavirheitä ja lauseita joissa ei ole mitään järkeä, toivottavasti teksti on silti ymmärrettävissä.

Kaikkea ei voi aina suunnitella niin että ne kestää kaiken mahdollisen epänormaalin rasituksen. Esim. ethereumin mainaaminen näyttiksellä jonka muisteja ei ole alikellotettu saa muistit ylikuumenemaan varmaan kaikilla muilla paitsi vesijäähdytetyillä näytönohjaimilla. Onko se näyttisvalmistajan vika jos näyttiksellä ajetaan jotain sellaista joka ylikuumentaa osan jonka ei normaalissa käytössä pitäisi ylikuumentua? Onko se näyttisvalmistajan vika jos pelinkehittäjä on koodannut pelinsä niin että se aiheuttaa epänormaalia rasitusta jollekin komponentille näytönohjaimessa?
Jos ajat autolla terävään kuoppaan ja iskari hajoaa, onko se iskarivalmistajan, autonvalmistajan, roudan vai kenties tien ylläpitäjän vika? Kuskikin olisi voinut väistää kuopan.
Jos rakennat talon alueelle jossa ei ole ennen ollut maanjäristyksiä, ja sitten tuleekin maanjäristys ja talo sortuu, niin oliko se sinun vika että talo sortui?
Jos peli hajottaa näyttiksestä komponentin, onko se komponenttivalmistajan vika, näyttisvalmistajan vika, pelintekijän vika vai käyttöjärjestelmän vika? Vai olisiko käyttäjäkin voinut tehdä jotain välttääkseen ongelman?
Jos yksi tietty softa (Diablo IV) saa tietyt näytönohjaimet hajoamaan ja kaikki muut samankaltaiset softat (muut pelit) toimii ihan normaalisti kyseisillä näytönohjaimilla, niin mahtaisiko se vika olla silloin softassa?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 247
Diablo IV.exe:lle ja Diablo IV Launcher.exe:lle määrätyt maksimikehystaajuudetko eivät suojaa RTX 3080 Ti:ää mahdolliselta menujen ja välivideoiden ylisuurilta ruudunpäivityksiltä (FPS)? Pelottaa kokeilla..


nVidian Ohjauspaneeli
Ohjauspaneelista voi laittaa myös globaalin FPS capin :hmm:
 
Liittynyt
21.04.2018
Viestejä
435
Tarkoitatko samaa asetusta, mutta ei siis eritelty kullekin pelille (.exe)? Siis päävalikon cappiä?

Jos tarkoitat sitä, niin tiedän asetuksen. En tietoisesti halua laittaa sitä globaalisti päälle, koska pum-pum peleissä en halua rajoittaa FPS:ää, joka taas rajoittaa inputlagia.

Luen Blizzardin foorumia, jossa käyttäjät kertovat Gigabyteistään. Alla "takuuehdot" beta versiosta:
  1. the Game being Beta Tested is a work in progress and may contain bugs which may cause loss of data and/or damage to your computer system;
  2. you have, or will, back-up your hard drive prior to installation of the Beta;
  3. you have the resources necessary to easily reinstall the Beta Test System’s operating system and restore any and all data that may be lost;
  4. Blizzard is not liable in any way for the loss of data or damage to the Beta Test System, interruptions of service, software or hardware failures, or loss of data or disruption of service;
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Onko näytönohjaimet tarkoitettu renderöimään jotain 10 000 ruutua sekunnissa? Sama kuin sanoisi että auto ei saa hajota kun sen hinaa jollain ilveellä 1000km/h vauhtiin vaihde päällä.
Jopa on umpipaska vertaus, tosin autovertaukset nyt aina on. Edes vähän järkevämpi vertaus olisi ollut todeta, että ei se peltilehmä yleensä laukea, vaikka pistää vaihteen ykköselle ja ajelee hetken kaasu pohjassa. Moottoreissa on kierrosrajoittimet.

Jos näyttis lahoaa suuresta fps:sästä, niin paskahan se on, ei siitä vain mihinkään pääse. Toivottavasti laukeavat kaikki, niin oppivat tekemään parempia.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 682
Niin, tälläiset pelit paljastaa raudassa tai sen toimintaa ohjaavassa softassa olevia ongelmia.

Miestäni saisi olla ihan pelistä lähtöisin esim cut sceneissä fps rajoitin, kuten myös alkuvalikossa. Joissain peleissä hyppää fps+600 kun olet alkuvalikossa.
Niissä ei ole eikä koskaan tule olemaan tuollaista yleisesti.

Yksikään ei ole vielä maininnut kuinka lähes jokainen peli täysin mielellään renderöi kuvaa täysillä vaikka peli ei ole näkyvissä eikö sitä kuvaa näe ketään. Mä tiedän lähinnä yhden pelin jossa on manuaalinen fps säätö tuota varten. Kuitenkin monissa peleissä on hyvin luontevaa vaihtaa pois pelistä kun odottaa jotain asiaa tapahtuvaksi. Musta on aika perseestä koska monia pelejä pelatessa surffaan samalla netissä, ja peli renderöi kuvaa turhaan. Mielestäni useampi yksinpeli myös renderöi peliä turhan aktiivisesti kun pelin keskeyttää johonkin inventoryyn.


Onko se näyttisvalmistajan vika jos näyttiksellä ajetaan jotain sellaista joka ylikuumentaa osan jonka ei normaalissa käytössä pitäisi ylikuumentua?
On. Miksi edes kysyt? Tää ei ole eka tapaus.

"Onko se näyttisvalmistajan vika jos pelinkehittäjä on koodannut pelinsä niin että se aiheuttaa epänormaalia rasitusta jollekin komponentille näytönohjaimessa?"

Joo.

Jos ajat autolla terävään kuoppaan ja iskari hajoaa, onko se iskarivalmistajan, autonvalmistajan, roudan vai kenties tien ylläpitäjän vika? Kuskikin olisi voinut väistää kuopan.
Se voi olla tapauskohtaisesti kaikkien noiden vika.

Jos rakennat talon alueelle jossa ei ole ennen ollut maanjäristyksiä, ja sitten tuleekin maanjäristys ja talo sortuu, niin oliko se sinun vika että talo sortui?
Ei sulle tule mieleen parempia esimerkkejä? Maanjäristykset eivät tule tyhjästä. Niitä tapahtuu vain tietyillä alueilla joilla mannerlaatat kohtaavat tietyllä tavalla. Nää mannerlaatat ovat ihmisen näkökulmasta kiinteitä. Mutta jos oletetaan että tuollainen olisi mahdollista, niin se vika eli vastuu on talon omistajan. Ken hän lienee.

Kun skenaarioidaan, olisi toki mahdollista että vika olisi aina rakentajan. Onko sulle tullut meieleen että näitä vastuuasioita ei käsittele kyläkäräjät vaan lait.

Jos peli hajottaa näyttiksestä komponentin, onko se komponenttivalmistajan vika, näyttisvalmistajan vika, pelintekijän vika vai käyttöjärjestelmän vika?
Annetuilla tiedoilla ei voi sanoa. Mutta sen näyttiksenomistajan näkökulmasta se on hyvin luultavasti näytönohjainvalmistajan vika.

Vai olisiko käyttäjäkin voinut tehdä jotain välttääkseen ongelman?
Se käyttäjä pelasi jotain pelia, eli ei olisi voinut.

Jos yksi tietty softa (Diablo IV) saa tietyt näytönohjaimet hajoamaan ja kaikki muut samankaltaiset softat (muut pelit) toimii ihan normaalisti kyseisillä näytönohjaimilla, niin mahtaisiko se vika olla silloin softassa?
Vitsi että nää sun kysymykset ja esimerkit ovat huvittavia. Vika on niissä tietyissä näytönohjaimessa.

Jos yksi tietty peli saa tietyt näytönohjaimet hajoamaan ja kaikki muut samankaltaiset näytänohjaimet toimii ihan normaalisti kyseisellä pelillä, niin mahtaisiko se vika olla silloin pelissä vai niissä laukeavissa näytönohjaimissa?

Se on mun kysymykseni sulle.
 
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 095
Siis näytönohjaimissahan on turvaominaisuuksia, mm. jännite, lämpötila ja tehorajat, joten vertaaminen moottoriin ilman kierrosrajoitinta on täysin typerää. Kyllä se on valmistajan vika jos ei valitut osat kestä niitä rajoja jotka se on itse sille asettanut.

Edit. Noi muut skenaariot nyt oli niin tuuheita, eikä liity mitenkään mihinkään, että en viitsi aivosolujani lähteä tuhoamaan miettimällä niihin mitään "järkevää" vastausta.. :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 778
Pari datapointtia peliä vähän tutkailleena:

- pelin maksimifps on 400 (löytyy asetuksista eikä voi vääntää sen pidemmälle), eli teoriat tuhansista ja kymmenistä tuhansista ruuduista sekunnissa voi unohtaa
- oma kohtuullisesti viritetty Ryzen 5 5600 antaa ~350fps (50% render @ 800x600 minimiasetuksilla)
- 1440p high (maksimi) 2060 Superilla ilman skaalauksia fps aaltoilee paikasta riippuen 70-120 fps välillä, mistään varsinaisen raskaasta pelistä ei siis kyse. Propsit siitä että överit ultra-asetukset on jätetty pois niin ei tarvitse kuulla itkua miten 4090 on vaan 4k 60fps, paska optimisaatio.
- lataus-stutterointia sen sijaan on riittämiin, toivottavasti saavat siistittyä niitä launchiin mennessä
- in-game cutsceneissä[1] tuppaa fps käsistä karkaamisen sijasta päin vastoin sukeltavan
- cutscenet on selvästi erilainen kuorma, vaikka ilman limittejä käyttöaste on maksimissa muutenkin niin lämpötila nousee selvästi niiden aikana

Tuuletinprofiili pitää normaalisti <75°C täydellä kuormallakin mutta cutsceneissä olen nähnyt lukemia 80°C pintaan, eli sieltä varmaan löytyy syy miksi kortit kippailee. Kaikki kortithan ei suinkaan ole suoraan kuollut mitä noita voorumeja lueskelin, vaan sitä ennen on mustaa ruutua ja siitä palauduttu joko heti tai sitten ajan päästä. Yksi kertomus oli että mykistynyt kortti oli käynyt liikkeessä testattavana ja siellä sekä palautuksen jälkeen toiminut taas -> helposti uskoo että ylikuumenemissuojat lyöneet päälle ja jäähdyttyä kortti toiminut taas normaalisti.

[1] jollainen se "tappaja" scene on jos olen kuvauksesta oikein ymmärtänyt, eikä esirenderöityjä ole intron jälkeen näkynyt
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 625
Tarkoitatko samaa asetusta, mutta ei siis eritelty kullekin pelille (.exe)? Siis päävalikon cappiä?

Jos tarkoitat sitä, niin tiedän asetuksen. En tietoisesti halua laittaa sitä globaalisti päälle, koska pum-pum peleissä en halua rajoittaa FPS:ää, joka taas rajoittaa inputlagia.

Luen Blizzardin foorumia, jossa käyttäjät kertovat Gigabyteistään. Alla "takuuehdot" beta versiosta:
  1. the Game being Beta Tested is a work in progress and may contain bugs which may cause loss of data and/or damage to your computer system;
  2. you have, or will, back-up your hard drive prior to installation of the Beta;
  3. you have the resources necessary to easily reinstall the Beta Test System’s operating system and restore any and all data that may be lost;
  4. Blizzard is not liable in any way for the loss of data or damage to the Beta Test System, interruptions of service, software or hardware failures, or loss of data or disruption of service;
Ei noita varoituksia turhaan anneta. Muistan, että aikoinaan oli yksi peli joka tuli ulos sellaisella bugilla varustettuna, että jos asensit sen suoraan kovalevyn juurihakemiston alle, sen poisto tyhjensi koko kovalevyosion.

Eikä tuo varoitus raudastakaan ole turha. Minulta tuhosi Starforce niminen kopiosuojaus yhden dvd-aseman (hajosi fyysisesti eli oikeasti tuhoutui), enkä netin perusteella ole ainoa jolla niitä hajosi. Tuo Starforce ilmeisesti pakotti aseman toimimaan tavalla jolla sen ei speksien mukaan koskaan pitäisi toimia ja osa malleista ei kestänyt sitä. Nuo näytönohjainkuolemat taas ovat kyllä kortin suunnittelijan tyrimistä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 444
Viestejä
4 161 999
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom