Käyttäjäraportit: Diablo IV tappaa näytönohjaimia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Raudassa sen suojauksen kuuluisi olla, kuten ennen pascal nvidia olikin.
 
Ei noita varoituksia turhaan anneta. Muistan, että aikoinaan oli yksi peli joka tuli ulos sellaisella bugilla varustettuna, että jos asensit sen suoraan kovalevyn juurihakemiston alle, sen poisto tyhjensi koko kovalevyosion.

Eikä tuo varoitus raudastakaan ole turha. Minulta tuhosi Starforce niminen kopiosuojaus yhden dvd-aseman (hajosi fyysisesti eli oikeasti tuhoutui), enkä netin perusteella ole ainoa jolla niitä hajosi. Tuo Starforce ilmeisesti pakotti aseman toimimaan tavalla jolla sen ei speksien mukaan koskaan pitäisi toimia ja osa malleista ei kestänyt sitä. Nuo näytönohjainkuolemat taas ovat kyllä kortin suunnittelijan tyrimistä.
Se "yksi peli" oli alkuperäinen half life.

Starforce taas sotki useasta koneesta romppuaseman ajurit, toisinaan melko totaalisesti. Se filtterdriverköhän se oli, joka sotki toiminnan ja piti tietää, mitä piti poistaa, jotta toimi jälleen.. En törmännyt hajonneisiin asemiin, jostain syystä.
 
Se "yksi peli" oli alkuperäinen half life.

Starforce taas sotki useasta koneesta romppuaseman ajurit, toisinaan melko totaalisesti. Se filtterdriverköhän se oli, joka sotki toiminnan ja piti tietää, mitä piti poistaa, jotta toimi jälleen.. En törmännyt hajonneisiin asemiin, jostain syystä.
Olit onnellinen sen Starforcen suhteen. Dvd-asema kesti 2 päivää sen aiheuttamaa rääkkäystä ja sen jälkeen sieltä ei kuulunut enää kuin nakuttavaa ääntä kun jotain levyä yritti lukea. Alkoi toimia uudestaan vasta aseman vaihdon jälkeen
 
Meikällä on aina NVIDIA:n NULL käytöstä globaalisti jo ihan siitäkin syystä, etten missään tapauksessa halua nähdä repeilyä. Tuo käytännössä rajoittaa ruudunpäivitysnopeuden juuri alle näytön maksimivirkistystaajuuden.
 
NVIDIA NULL... ompa typerä nimi.
Nvidia Nvidia Ultra Low Latency
 
Sinänsä ei kai ongelma, koska kyllähän tälläinen keissi on jonkun syytä ja se joku myös korvaa pelaajille uudet näyttikset. Tuskin firmat haluaa esim jotain joukkokannetta käyntiin.
 
Siis ilmiselvästi näytönohjaimen vika ja kuluttaja saa sieltä rahansa (ja ainakin meillä vaikka takuu olisi mennyt näin uudesta näytönohjaimesta, en tiedä mitä jos koskisi jotain yli viisi vuotta vanhoja). Jos koskee siis käytännössä ainoastaan Gigabyten ohjaimia tai edes pelkästään Nvidian. Edellä mainitut yritykset voivat esittää jotain korvausvaatimuksia sitten yritysten välillä, mutta eivät tee sitä, koska näkevät Blizzardin asiakkaaksi ja nakkirahoja muutenkin heille (Nvidia voikin maksaa jotain GB:lle jos onkin siellä päässä tehty ongelma).
 
Niin siis kyseessähän on betatestaus, eikä mikään ennakkojulkaisu, eli osallistujen on syytä odottaa ja varautua ongelmiin. Näytönohjaimet on voinut softalla rikkoa iät ja ajat ja erinäisillä kellotusratkaisuilla on voinut kiertää laitteiston/ajurien rajoituksia. Toki on hiukan yllättävää ja ikävää, että peli aiheuttaa tällaista, mutta testaukseen ei ole kukaan pakottanut osallistumaan. Sen takia testiehdoissakin yleensä kehittäjät pesevät kätensä mahdollisten vikojen aiheuttamista ongelmista ja mainitaan yleensä aika selkeästi, että osallistuminen omalla vastuulla (en toki ole Blizzardin ehtoja lukenut). Pitääkö sitä tunkea sillä omalla ainokaisella tuotanto/pelikoneella joka paikkaan? Toki aika extreme vikoja tällaiset ja voisi tässä toki kehittäjä myös tulla vastaan ja korvata vaurioituneita kortteja, kun tuskin nyt jokunen (montako niitä nyt sitten ikinä lieneekään) kortti ko. firman budjettia juuri heiluttaa suuntaan tai toiseen.
 
Yli kymmenen vuotta sitten jo raportoitiin että Starcraft 2 tappaa päävalikossa näytönohjaimia. Ehm, sen jälkeen Blizzard laittoi asetuksiin "cap menu framerate" tjsp vaihtoehdon.
 
Ei ollut suurempia ongelmia 5800x3d&6900xt wombocombolla.
Pari disconnectia, pätkimistä ja pelin "kuoleminen" piti käydä alt tabilla muualla ja taas toimi.
Itse pelinä vaikutti jännältä ja hyvinkin voisin nähdä pelaamassa itseni kaikki classit läpi.
 
Gigabyten mallit antoi savumerkkejä muuten ihan samalla lailla ellei pahemminkin New Worldin kanssa (ainakin 3090 rtx malli) kuin tuo edellämainittu EVGA. Onneksi ei tullut läppärillä (jossa Nvidia) pelattua Diablo 4:n betaa.
 
Miksi jengi rinnastaa korkeat FPS:t johonkin mekaanisen moottorin pyörimisnopeusrajoituksiin? Ei ole mitään järkevää syytä miksi korkeiden FPS:ien pitäisi rikkoa yhtään mitään. Ei siellä näytönohjaimella ole mitään kampiakselia jonka fyysinen kestävyys loppuu kesken kun kierrosnopeus nousee yli tietyn pisteen.

FPS lopulta tarkoittaa vain sitä, että joku muistialue saadaan kirjoitettua täyteen kuvadataa tietyn määrän kertoja sekunnissa. Ei ole mitään syytä miksi sen pitäisi hajottaa jotain.

En nyt ole expertti rautapuolen jutuissa mutta kuten sanoit että FPS on teoriassa näytönohjaimen muistialueen täyttämistä lasketuilla arvoilla, mutta siinä on sellainen juttu kuin taajuus. Mitä useammin muistialuetta täytetään sekunnissa sitä korkeampi taajuus on käytössä, nykyäänhän taajuus on yleensä dynaaminen eli suhteessa työkuormaan taajuutta nostetaan tai lasketaan.

Miksi sillä taajuudella on väliä? No se vaikuttaa lineaarisesti virrankulutukseen, joten mitä korkeammalla taajudella tehdään jotain "fyysistä" kuten vaikka kirjoitetaan muistiin tai lasketaan prossulla, sitä enemmän kokonaisuus hörppii watteja. Mitä enemmän watteja sitä kovemmalle komponentit joutuvat, joten mitä isompi FPS sitä enemmän vaaditaan prosessointia ja sitä isommalla taajudella systeemi käyt ja sitä enemmän watteja menee.

P=c * V^2 * f

Koska ymmärtääkseni myös jännitettä säädetään dynaamisesti ja se nousee neliössä joka kerrotaan taajuudella aiheuttaa sen että tehonkulutus ei kasva vain lineaarisesti taajuuden osalta vaan jännitteen osalta myös neliössä.

Joten kyllä se korkeampi FPS todennäköisesti rasittaa enemmän konetta ja jos heikkouksia on raudassa tai suojauksissa niin se voi hajoittaa jotain.
 
Kaikkea ei voi aina suunnitella niin että ne kestää kaiken mahdollisen epänormaalin rasituksen. Esim. ethereumin mainaaminen näyttiksellä jonka muisteja ei ole alikellotettu saa muistit ylikuumenemaan varmaan kaikilla muilla paitsi vesijäähdytetyillä näytönohjaimilla. Onko se näyttisvalmistajan vika jos näyttiksellä ajetaan jotain sellaista joka ylikuumentaa osan jonka ei normaalissa käytössä pitäisi ylikuumentua?
Paitsi että tuossa tapauksessa oli juurikin sisään rakennetty rajoitus olemassa väärinkäytön estämiseksi, eli muistit alkoi throttlaamaan ennen kuin vahinkoa tulee. Kovasta lämmöstä kärsi lähinnä thermal padit, itse muistit oli suojattu tuolla lämpötilarajalla.
 
En nyt ole expertti rautapuolen jutuissa mutta kuten sanoit että FPS on teoriassa näytönohjaimen muistialueen täyttämistä lasketuilla arvoilla, mutta siinä on sellainen juttu kuin taajuus. Mitä useammin muistialuetta täytetään sekunnissa sitä korkeampi taajuus on käytössä, nykyäänhän taajuus on yleensä dynaaminen eli suhteessa työkuormaan taajuutta nostetaan tai lasketaan.

Miksi sillä taajuudella on väliä? No se vaikuttaa lineaarisesti virrankulutukseen, joten mitä korkeammalla taajudella tehdään jotain "fyysistä" kuten vaikka kirjoitetaan muistiin tai lasketaan prossulla, sitä enemmän kokonaisuus hörppii watteja. Mitä enemmän watteja sitä kovemmalle komponentit joutuvat, joten mitä isompi FPS sitä enemmän vaaditaan prosessointia ja sitä isommalla taajudella systeemi käyt ja sitä enemmän watteja menee.

P=c⋅V^2⋅f

Koska ymmärtääkseni myös jännitettä säädetään dynaamisesti ja se nousee neliössä joka kerrotaan taajuudella aiheuttaa sen että tehonkulutus ei kasva vain lineaarisesti taajuuden osalta vaan jännitteen osalta myös neliössä.

Joten kyllä se korkeampi FPS todennäköisesti rasittaa enemmän konetta ja jos heikkouksia on raudassa tai suojauksissa niin se voi hajoittaa jotain.
Näytönohjaimen tehonkulutus saadaan powerlimitille ihan samalla tavalla 8K resoluutiolla 40FPS lukemilla kuin 720p@1500FPS lukemilla. Sitä varten se powerlimit siellä on joka estää holtittoman ylös nousevat tehonkulutukset vaikka ajettaisiin millaista powervirusta.
 
Näytönohjaimen tehonkulutus saadaan powerlimitille ihan samalla tavalla 8K resoluutiolla 40FPS lukemilla kuin 720p@1500FPS lukemilla. Sitä varten se powerlimit siellä on joka estää holtittoman ylös nousevat tehonkulutukset vaikka ajettaisiin millaista powervirusta.

Pitäisi olla ja niiden pitäisi toimia :)

Sen verran autojen moottoreihin kun verrataan niin vaikka niissäkin on rajoittimet kierroksille niin valmistuksessa, materiaaleissa, jne voi olla sen verran varianssia että jos sitä luukuttaa pidempään rajoitinta vastaan niin koneen tulisi kestää se mutta käytännössä aina löytyy joku joka antaa periksi ja hajoaa. Itse näen saman jutun näyttisten kanssa, kun se viedään äärirajoille niin kaikki ei siitä selviä vaikka pitäisi, johtuen siitä että komponentit ei välttämättä olekkaan niin tasalaatuisia kuin kuvitellaan.
 
Pitäisi olla ja niiden pitäisi toimia :)

Sen verran autojen moottoreihin kun verrataan niin vaikka niissäkin on rajoittimet kierroksille niin valmistuksessa, materiaaleissa, jne voi olla sen verran varianssia että jos sitä luukuttaa pidempään rajoitinta vastaan niin koneen tulisi kestää se mutta käytännössä aina löytyy joku joka antaa periksi ja hajoaa. Itse näen saman jutun näyttisten kanssa, kun se viedään äärirajoille niin kaikki ei siitä selviä vaikka pitäisi, johtuen siitä että komponentit ei välttämättä olekkaan niin tasalaatuisia kuin kuvitellaan.
OT.
Muistaakseni volkkarin jakoketjuissa oli aikanaan sellainen(kin) haaste, että jakoketju kiristettiin öljynpaineella. Jos kylmällä moottorilla painettiin kaasu pohjaan niin öljynpainetta ei ollut riittävästi, ketju ei ollut kiristynyt ja ketju pomppasi hajoittaen moottorin/venttiilit/ (tmjs.).
Suunnitteluvirhe siis.
 
Nämä ovat jänniä juttuja. Xbox series X on jo useamman kerran lyönyt hanskat tiskiin Witcher 3 uuden version kanssa. Ilmeisesti jokin varjostus efekti aiheuttaa ylikuumenemisen kun liikkuu luolissa valonlähteen kanssa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 742
Viestejä
4 459 853
Jäsenet
73 829
Uusin jäsen
Jesse Korhonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom