Käytettyjen näyttisten jälleenmyyntiarvot

Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 857
onko GDDR6X tässä jotenkin eri juttu kuin normi GDDR6, vai miksi nostit juuri sen esille?
Ovat erilaisia. Teknisesti en eroa ole selvittänyt, mutta -x mallin muistit vievät hatusta heitettynä 50w enemmän sähköä -> tuottavat paljon enemmän lämpöä -> käyvät kuumempina. Näin ollen itse komponentti "kuluu" enemmän ja lämpötahnat ja lämpötyynyt "kuivuvat" enemmän.

Mikäli tarve on 3070:aa nopeammalle kortille, niin oma suositukseni on ostaa sellainen uutena tai ainakin varautua tahnojen ja tyynyjen vaihtoon käytetyllä -
x muisteilla olevalla kortilla
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 626
Ovat erilaisia. Teknisesti en eroa ole selvittänyt, mutta -x mallin muistit vievät hatusta heitettynä 50w enemmän sähköä -> tuottavat paljon enemmän lämpöä -> käyvät kuumempina. Näin ollen itse komponentti "kuluu" enemmän ja lämpötahnat ja lämpötyynyt "kuivuvat" enemmän.

Mikäli tarve on 3070:aa nopeammalle kortille, niin oma suositukseni on ostaa sellainen uutena tai ainakin varautua tahnojen ja tyynyjen vaihtoon käytetyllä -
x muisteilla olevalla kortilla
Niin joo, eli 3070 tai 3060 ti on suht. turvallisia ostoksia louhittunakin?
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 857
Niin joo, eli 3070 tai 3060 ti on suht. turvallisia ostoksia louhittunakin?
Juu. Itse ostin 3070:n ja tahnat olivat betoniksi muuttuneet. Uudet tahnat vaan väliin ja hyvin toimii vanhoilla lämpötyynyilläkin. Tietenkin kortista riippumatta kannattaa ensin testata kortti ennen maksua, mutta jos se ei ole mahdolista niin...
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 011
Itse ostin louhinnassa käytetyn EVGA RTX 3070:n. Kellottuu hyvin, on hiljainen ja viileä ja muutenkin tuntuu hyvältä ostokselta. Ostopäätöstä helpotti se, että tuossa on vielä runsaasti takuuta jäljellä ja pääsin kokeilemaan ennen ostoa. Tuulettimien laakereiden kunto on hyvä tarkistaa korvalla. Lisäksi EVGA:n kohdalla ei vaikuta takuuseen, vaikka vaihtaisi tahnat ja lämpötyynyt. En usko, että sille on heti tarvetta, kun tappiin kellotettuna 260W Power Limitillä tuo käy max 71 asteisena ja on hiljainen. Toki ehkä ennen kesää voisi askarrella, jos vaikka lämmöt tippuisivat entisestään.

Edellisen Asus Dual RTX 3060 Ti:n takuujuttu on nyt käsitelty ja Jimms lähettää huomenna korvaavan tuotteen tilalle. Tuon kohdalla uskaltaa varmaan lähemmäs 400€ hintapyynnin laittaa, kun on uusi ja käyttämätön kortti melkein kahden vuoden takuulla ja ihan asiallisen isolla jäähyllä :think:
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 731
Itse ostin louhinnassa käytetyn EVGA RTX 3070:n. Kellottuu hyvin, on hiljainen ja viileä ja muutenkin tuntuu hyvältä ostokselta. Ostopäätöstä helpotti se, että tuossa on vielä runsaasti takuuta jäljellä ja pääsin kokeilemaan ennen ostoa. Tuulettimien laakereiden kunto on hyvä tarkistaa korvalla. Lisäksi EVGA:n kohdalla ei vaikuta takuuseen, vaikka vaihtaisi tahnat ja lämpötyynyt. En usko, että sille on heti tarvetta, kun tappiin kellotettuna 260W Power Limitillä tuo käy max 71 asteisena ja on hiljainen. Toki ehkä ennen kesää voisi askarrella, jos vaikka lämmöt tippuisivat entisestään.

Edellisen Asus Dual RTX 3060 Ti:n takuujuttu on nyt käsitelty ja Jimms lähettää huomenna korvaavan tuotteen tilalle. Tuon kohdalla uskaltaa varmaan lähemmäs 400€ hintapyynnin laittaa, kun on uusi ja käyttämätön kortti melkein kahden vuoden takuulla ja ihan asiallisen isolla jäähyllä :think:
Pyytäähän voi vaikka padallisen kultaa, eri asia saako sitä mutta ihan asiallinen kortti siitä jollekin.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 857
Itse ostin louhinnassa käytetyn EVGA RTX 3070:n. Kellottuu hyvin, on hiljainen ja viileä ja muutenkin tuntuu hyvältä ostokselta. Ostopäätöstä helpotti se, että tuossa on vielä runsaasti takuuta jäljellä ja pääsin kokeilemaan ennen ostoa. Tuulettimien laakereiden kunto on hyvä tarkistaa korvalla. Lisäksi EVGA:n kohdalla ei vaikuta takuuseen, vaikka vaihtaisi tahnat ja lämpötyynyt.
Kuten moneen kertaan on todettu, louhijoita on myös erilaisia. Oman korttini entinen omistaja lienee louhinut ns. Täysillä korttia säälimättä ja sinun korttisi todennäköisesti on ollut kevyemmällä rasituksella.

Evga on takuun puolesta todella hyvä tosiaan
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
598
Minulla on sellainen käsitys näistä romuista että ovat kulutustavaraa.
3 vuotta kannattaa käyttää, ja sitten uusi hankintaan.

Mielellään niin että kun 35 kuukautta takuusta on mennyt niin uusi tilaukseen,
ja vanha vaikka mätäneen hyllyyn jos siittä saa alle 100 euroa.

Nämä oikeasti sähisee väillä kuin sädetikut, ja kolvaukset irtoilee GPU:n alta.

Onnea vaan ja menoksi kaikille jotka kuvittelee että pari vuotta käytettyä voisi
useamman vuoden käyttää vielä (voihan niitä, mutta se on ihan tuurista kiinni.)

Mitään muita tietokoneosia ei ole hajonnut niin paljon minulla kuin näytönohjaimia.
Ja voivat vielä posahtaa milloin vain ja miten vain.

Ja mitä niihin tuulettimiin tulee, kaikki on jotenkin muuten räjähtäneet minulla.
Yhtäkään ei ole sen takia tarvinnut laittaa itse takuisiin että tuulettimet olisi
hajonneet niistä.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 313
Minulla on sellainen käsitys näistä romuista että ovat kulutustavaraa.
3 vuotta kannattaa käyttää, ja sitten uusi hankintaan.
Käsityksesi on väärä, jos siis tarkoitat että nämä oikeasti ns. alkaa lahoamaan 3 vuoden jälkeen. Näytönohjaimet kestää usein paljon pidempään kuin sen 3 vuotta. Tehot saattaa loppua kesken, mutta itse korttien sirut ja komponentit kestää yleensä pitkään. Tuulettimet mekaanisina osina saattaa hajota iän myötä, mutta nekin parantuneet hurjasti vuosien varrella.

Nämä oikeasti sähisee väillä kuin sädetikut, ja kolvaukset irtoilee GPU:n alta.
Ootko varma ettei sulla ole ollut sädetikkua PCI-e portissa? Vai mitä hemmetin sähinää tarkoitat?

Mitään muita tietokoneosia ei ole hajonnut niin paljon minulla kuin näytönohjaimia.
Ja voivat vielä posahtaa milloin vain ja miten vain.
Ymmärrän, mutta se että sulla on hajonnut ei tarkoita että kaikki hajoaa 3 vuoden tienoilla. Jos laitettaisiin gallup palstalle että monellako on hajonnut näyttis 4 vuoden sisällä, veikkaan että reilusti alle 20%:lla olisi hajonnut. Nämä kestää todistetusti jopa sitä mainausta todella pitkään. Pelirasitusta tyypillisellä pelaajalla vielä pidempään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 529
Jos laitettaisiin gallup palstalle että monellako on hajonnut näyttis 4 vuoden sisällä, veikkaan että reilusti alle 20%:lla olisi hajonnut. Nämä kestää todistetusti jopa sitä mainausta todella pitkään. Pelirasitusta tyypillisellä pelaajalla vielä pidempään.
Juuri näin. Ikinä ei ole minulla yhtään näytönohjainta hajonnut. Eli tästä voimme päätellä että näytönohjain kestää vaikka kuinka pitkään? Vai voidaanko? Sen sijaan yksi poweri on hajonnut, yksi emolevy, useampi mekaaninen kiintolevy, kolme sisäistä dvd/bluray asemaa, kotelotuulettimia. Eikä yhtään näytönohjainta.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 626
Juuri näin. Ikinä ei ole minulla yhtään näytönohjainta hajonnut. Eli tästä voimme päätellä että näytönohjain kestää vaikka kuinka pitkään? Vai voidaanko? Sen sijaan yksi poweri on hajonnut, yksi emolevy, useampi mekaaninen kiintolevy, kolme sisäistä dvd/bluray asemaa, kotelotuulettimia. Eikä yhtään näytönohjainta.
Eli ei voida päätellä mistään mitään, vai?
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Muistit taitaa hajota nopeammin sillä että niitä kuormittaa / rasittaa tasaisesti ja jatkuvasti, korkealla lämpötilalla.

BGA-sirut taitaa hajota nopeammin sillä mitä enemmän niitä kuuma-kylmä-kuuma syklitetään, eli teoriassa 5*30min pelisessiot tekee enemmän tuhoa sirulle kuin mitä 1*2.5h sessio tekisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
598
Se että ostat näytönohjaimen, käytät sitä 3 tai 5 vuotta, ei tarkoita sitä etteikö se hajoaisi.
Se hajoaa sillä toisella tai kolmannella omistajalla.

Käytetty näytönohjain hajoaa sen käytetyn näytönohjaimen ostajalla !!!

Minulla on ollut 19 näytönohjainta, joista käytössä on hajonnut 4. Eli 4/19

Käytettyinä olen ostanut 8, joista yksi on posahtanut eli 1/8.

Ja mitä enemmän näytönohjain on sellaista High-Endiä, sitä varmemmin se posahtaa.

Sädetikulla tarkoitan että kerran meni näytönohjain niin että pintakomponentti hajosi,
ja se sylki tavaraa ulos kuin pieni tulivuori, sellainen sädetikku.
Sitten sain sen takuista, "sama" eli eri (pcb2,0) kortti kesti 5 ja ½ vuotta, sitten se vain pimeni ilman sen kummempaa dramatiikka.

Joskus yksi oksensi ripulit 2 viikon käytön jälkeen ja takuisiin taas. (tämä taisi olla ainoa näytönohjain jota kellotin)

Näytönohjain hajoaa ensimmäisen vuoden aikana, tai sitten se kestää sen 5-10 vuotta.

Ja katsoiko kukaan verkkokaupan palautusprosentteja? ne oli joku 3%-5% näytönohjaimilla.
(silloin kun se data oli vielä vapaasti katsottavissa)

Käytetyn voi periaatteessa ihan hyvin ostaa, mutta sen pitää kompensoitua hinnassa !!

esimerkki, jos käytetystä RTX 3060ti:stä pyydetään 400€ jossa on takuuta jäljellä se 14 kuukautta.
Tai jos saat uuden kaupasta 550€ jossa takuuta 3 vuotta. minulle on no-brainer ostaa se uusi !!!

Toinen esimerkki. Käytetystä RTX 3090 pyydetään 900 euroa, käytetty tasan 2 vuotta takuuta jäljellä 1 vuosi.
Näitähän sai vielä kuukausi sitten 1200 euroon uutena 3 vuoden takuulla.

Niin hullulta kuin se kuulostaakin, järkevämpää nyt on ostaa uusi RTX 4090 kuin käytetty RTX 3090.

Ja sitten kun soppaan lisätään kryptomainaajat jotka kusevat ihmisten aivoihin väittämällä
mitä nyt sattuu että saavat myityä käytetyt romunsa hyvään hintaan.

Sanonkin HEI HALOO !!!
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
1 136
Se että ostat näytönohjaimen, käytät sitä 3 tai 5 vuotta, ei tarkoita sitä etteikö se hajoaisi.
Se hajoaa sillä toisella tai kolmannella omistajalla.

Käytetty näytönohjain hajoaa sen käytetyn näytönohjaimen ostajalla !!!

Minulla on ollut 19 näytönohjainta, joista käytössä on hajonnut 4. Eli 4/19

Käytettyinä olen ostanut 8, joista yksi on posahtanut eli 1/8.

Ja mitä enemmän näytönohjain on sellaista High-Endiä, sitä varmemmin se posahtaa.
Sinulla on hajonnut 4/19 ohjainta. Olisikohan tässä kyseessä ns. käyttäjälähtöinen ongelma? Eli olet kellotuksillasi, modaamisillasi ja muulla virittilelyllä ja säämisellä hajoittanut nuo ihan itse? Ihmisillä on monesti taipumusta yliarvioida omat taitonsa. Kun se viritelty kortti laukeaa itketään että paskan möivät, vaikka vika saattaakin juuri olla "vaihdan kato noi tyynyt ja tahnat tosta ni lämmöt tippuu" ja samalla esim. hiukan osuttu johonkin pintaliitoskomponenttiin.

Itsellä ollut +50 korttia, joista noin puolet hankittu käytettynä. Olen pelannut, mainannut ja käyttänyt virtausmekaniikan mallinnukseen. Yhden kortin olen +50:stä saanut vialliseksi. Vanha Gtx780 rupesi herjaamaan jotain error koodia ja myin suosiolla viallisena, enkä ruvennut itse räveltämään. Edes jatkuvassa mainaamisessa en yhtään korttia ole saanut rikki. Pari tuuletinta joutunut vaihtamaan.

Siinä olen toki samaa mieltä, että kortin käytettynä ostaessa sen pitää näkyä hinnassa. Varsinkin takuutonta ostaessa. Tässäkin se oman järjen käyttö, eli jättää suosiolla ne torin riistohintaiset ostamatta, ei niitä kukaan pakota ostamaan. Samoiten noutaessa voi kysyä josko mahdollista testata samalla. Riski pienenee kummasti!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
598
Sinulla on hajonnut 4/19 ohjainta. Olisikohan tässä kyseessä ns. käyttäjälähtöinen ongelma? Eli olet kellotuksillasi, modaamisillasi ja muulla virittilelyllä ja säämisellä hajoittanut nuo ihan itse? Ihmisillä on monesti taipumusta yliarvioida omat taitonsa. Kun se viritelty kortti laukeaa itketään että paskan möivät, vaikka vika saattaakin juuri olla "vaihdan kato noi tyynyt ja tahnat tosta ni lämmöt tippuu" ja samalla esim. hiukan osuttu johonkin pintaliitoskomponenttiin.

Itsellä ollut +50 korttia, joista noin puolet hankittu käytettynä. Olen pelannut, mainannut ja käyttänyt virtausmekaniikan mallinnukseen. Yhden kortin olen +50:stä saanut vialliseksi. Vanha Gtx780 rupesi herjaamaan jotain error koodia ja myin suosiolla viallisena, enkä ruvennut itse räveltämään. Edes jatkuvassa mainaamisessa en yhtään korttia ole saanut rikki. Pari tuuletinta joutunut vaihtamaan.

Siinä olen toki samaa mieltä, että kortin käytettynä ostaessa sen pitää näkyä hinnassa. Varsinkin takuutonta ostaessa. Tässäkin se oman järjen käyttö, eli jättää suosiolla ne torin riistohintaiset ostamatta, ei niitä kukaan pakota ostamaan. Samoiten noutaessa voi kysyä josko mahdollista testata samalla. Riski pienenee kummasti!
EI.

Edit: Näytönohjaimet ovat osia joita en kellota tai rävellä muutenkaan. Ihan vakioina ovat menneet ilman käyttäjän erroria.
(nykyään ei kellottaminen edes kiinnosta, jos tehot loppuu ostan uuden.)

Jos itse olisin munannut ne paskaksi, en puhuisi asiasta mitään.

Prosessorien kellottamisessa voisikin olla järkeä, niitä ei ole koskaan hajonnut yhtäkään.
Ja niihin sellainen vinkki, älä nosta voltteja, vaan jäähdytä järeemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.06.2022
Viestejä
81
Minullakin näytönohjaimet ovat olleet hajoamisherkimpiä komponentteja. Ollut käytössä varmaan tusinan verran eri kortteja, joista 3-4 on hajonnut siinä 2-5 vuoden tienoilla ilman dramatiikkaa. Kyseessä on ollut halvimman pään kortteja, en ole kellotellut, mainannut tai muutenkaan rääkännyt niitä. Mitään muita komponentteja ei muistaakseni ole koskaan hajonnut käytössä. Varmaan näytönohjaimien kestävyys on parantunut viime vuosina, mutta näiden kokemusten takia on jäänyt mielikuva, etten missään nimessä ostaisi pari vuotta mainattua 500e+ näytönohjainta ilman takuuta.
 

R1v3r

Tukijäsen
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
2 417
Josko pidettäis tää keskustelu ihan hintapolitiikassa?

Tämä ei ole käytettyjen tai mainattujen näyttisten kesto-thread.

Se joka etsii/ostaa käytettyjä osaa kyllä arvostaa alempaa hintaa, kuin uusi tuote.

Itse oon useimmiten ostanu käytettyjä kortteja ja ykskään korteista ei ole käytössäni hajonnut. Kokonaisuudessaan ollut luultavasti joku 100 kpl näyttistä (arvio) mutta kun tykkää harrastaa, niin osaan myös arvostaa edelleen hyvin kortteja tasolla 970-1080 ja näillä ikää kumminkin pitkälle.

Omassa käytössä ei ole kortin korttia hajonnut *koputtaa puuta* ja muutaman kortin (joita olen rikkinäisenä saanut) olen onnistunut vielä uunittamaan ja niille saanut muutaman lisävuotta vielä aikaa.

Ja tuohon hintapolitiikkaan, niin on kyllä mukava seurata, että alkaa nuo 10xx sarjan kortit tulemaan takas reilusti alempaan hintaan, kun muistan ostaneeni joskus 2 vuotta sitten jo 1060 6gb kortin 70e hintaan, niin nykyään pyydetään edelleen tuota 80-100e hintaa :O Onneksi löysin vanhempieni koneeseen 60e maksavan 1060 6gb kortin.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 626
Minullakin näytönohjaimet ovat olleet hajoamisherkimpiä komponentteja. Ollut käytössä varmaan tusinan verran eri kortteja, joista 3-4 on hajonnut siinä 2-5 vuoden tienoilla ilman dramatiikkaa. Kyseessä on ollut halvimman pään kortteja, en ole kellotellut, mainannut tai muutenkaan rääkännyt niitä. Mitään muita komponentteja ei muistaakseni ole koskaan hajonnut käytössä. Varmaan näytönohjaimien kestävyys on parantunut viime vuosina, mutta näiden kokemusten takia on jäänyt mielikuva, etten missään nimessä ostaisi pari vuotta mainattua 500e+ näytönohjainta ilman takuuta.
Aika jännä, multa on hajonnut tasan yksi kortti, ja sekin oli 00-luvun lopussa. Olen tosin ostanut lähinnä midrange-kortteja, eli en halvinta enkä toisaalta myöskään premiumia. :hmm:
 
Liittynyt
08.06.2022
Viestejä
81
Niin siis, aika perusmalleja ne on mulla ollut, eli ei mitään strixejä tai vastaavia. Tarkoitin että piirit ovat olleet midrangea.
Aiemmin ostin aina passiivijäähyisiä kortteja, jos sellainen oli vaihtoehtona. Käyvät varmaan kuumempina ja ovat näin alttiimpia vikaantumisille. Valitsin myös valmistajan sen perusteella, mikä oli milläkin hetkellä halvin halutulla piirillä. Kortit hajosivat aina niin, että jossain vaiheessa grafiikkavirheitä ja kaatumisia alkoi tulla yhä enemmän ja korttia vaihtamalla homma taas toimi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
598
Aiemmin ostin aina passiivijäähyisiä kortteja, jos sellainen oli vaihtoehtona. Käyvät varmaan kuumempina ja ovat näin alttiimpia vikaantumisille. Valitsin myös valmistajan sen perusteella, mikä oli milläkin hetkellä halvin halutulla piirillä. Kortit hajosivat aina niin, että jossain vaiheessa grafiikkavirheitä ja kaatumisia alkoi tulla yhä enemmän ja korttia vaihtamalla homma taas toimi.

Mitä suurempi lämpötila, sitä suurempi on elktromigraation vaikutus. Aika, kuumuus, voltit ja ampeerit, mitä pidempään sitä varmemmin kosahtaa.
Ensimmäiset integroidut piirit kosahtivat viikoissa, aika pitkälle ollaan tultu 1960-luvulta !!!

Puhutaan siis yhdestä entropian muodosta, siis fysiikan laki.
 
Liittynyt
17.06.2020
Viestejä
79
Millähän hintaa nykypäivänä mahtaa käytetyt rx6600 2x liikkua? Kuitti tuli mukana mutta se on turhan hyvin piilottanut itsensä. Tarkempi malli 6600 sapphire pulse mikäli sillä on väliä
 

R1v3r

Tukijäsen
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
2 417
Millähän hintaa nykypäivänä mahtaa käytetyt rx6600 2x liikkua? Kuitti tuli mukana mutta se on turhan hyvin piilottanut itsensä. Tarkempi malli 6600 sapphire pulse mikäli sillä on väliä
Vähän riippuu, että onko siinä takuut voimassa. Takuullisia kortteja kait liikkuu siinä karvan alle 200e et about 200e kun laittaa pyynniksi, niin eiköhän siitä pääse sit tinkaamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 088
"Minulla" on hajonnut 2 näytönohjainta. Niitä on ollut kymmeniä.

7000-sarjan Radeoneita oli molemmat (toinen saattoi olla rebrand) ja itsellä tuli ruutu täyteen violetteja virhekuvioita. Toinen oli lahja ja meni veljelleni, joka valitti, että pitkissä pelisessioissa kuvat alkoivat vääristyä ja rikkinäisenä annettiin tällä foorumilla korjattavaksi.

Kummastakaan en saanut mitään rahaa takaisin.

--

Olen ostanut yhden mainatun näytönohjaimen ja se toimi testatessa ihan ok. 150€ menee hukkaan, jos se menee rikki.

--

Olen vaihtanut tällä foorumilla GTX 1060:n , jolla on ehkä jopa mainattu, ja se on vieläkin kaverilla ja sillä on ikää 6v+.. On toki Asus STRIX, mutta nämä kyllä kestää, jos on alunperin laadukkaita ja niitä on pidetty hyvin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 088

Mitä suurempi lämpötila, sitä suurempi on elktromigraation vaikutus. Aika, kuumuus, voltit ja ampeerit, mitä pidempään sitä varmemmin kosahtaa.
Ensimmäiset integroidut piirit kosahtivat viikoissa, aika pitkälle ollaan tultu 1960-luvulta !!!

Puhutaan siis yhdestä entropian muodosta, siis fysiikan laki.
Tämä on totta, mutta jos ei osta niitä huippumalleja, niin tämän vaikutus on pienempi. Ja edelleen: lämpötilalla on merkitystä. Itse pelaan 70C tai alle ja säädöt on sen mukaiset. Viime vuosina tämä on vaatinut mesh-kopan, mutta jotkut toki pelaavat vaikka Sonata-saunassa.

Ei millään pahalla, mutta sinä olet niin paranoidi, että kannattaa pysyä mainamaattomissa yksilöissä. Ja ostaa sellaiselta, jonka sanaan voi luottaa. Veikkaisin, että noita sinun rikkoutuneita on mainattu (tai käytetty jossain saunassa).

Mainauksessakin osaajat pitää energiankulutuksen minimissä (ja lämmöt samalla) ja semmoiset amatöörit vaan ajelee täysillä. Näin käsitin kyselemällä mainaus-threadissa.

--

Minulla on oma lehmä ojassa (näytönohjain myynnissä nyt), mutta älkää ostako niitä mainattuja - jos ei saa halvalla. Sitten ymmärrätte riskin ja ei siinä muuta kuin ostamaan. Takuusta suuri plussa, kun voi kosahtaa koska tahansa.
Itse lähtisin näin liikkeelle:
Takuuton mainattu näytönohjain -50% vähintään (suurin riski)
Takuullinen mainattu näytönohjain -33% vähintään (toki se on vaan omaa aikaa, jos takuuta on ja sieltä saa uuden kohtuuvaivalla)
..ja sitten takuullisesta normaalikäytössä olleesta näytönohjaimesta löysät pois, eli 10-20% alennus ok. Sanon tämän semmoisen omistajana, että suolan kanssa tämä kommentti.

..mutta pointtina se, että riski pitää näkyä hinnassa. Älä osta, jos ei ole tarpeeksi halpa riskiin nähden. Ja en takaa näitä hintoja, mutta nämä on niitä, joilla itse miettisin ostamista.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 626
Minulla on oma lehmä ojassa (näytönohjain myynnissä nyt), mutta älkää ostako niitä mainattuja - jos ei saa halvalla. Sitten ymmärrätte riskin ja ei siinä muuta kuin ostamaan. Takuusta suuri plussa, kun voi kosahtaa koska tahansa.
Itse lähtisin näin liikkeelle:
Takuuton mainattu näytönohjain -50% vähintään (suurin riski)
Takuullinen mainattu näytönohjain -33% vähintään (toki se on vaan omaa aikaa, jos takuuta on ja sieltä saa uuden kohtuuvaivalla)
..ja sitten takuullisesta normaalikäytössä olleesta näytönohjaimesta löysät pois, eli 10-20% alennus ok. Sanon tämän semmoisen omistajana, että suolan kanssa tämä kommentti.

..mutta pointtina se, että riski pitää näkyä hinnassa. Älä osta, jos ei ole tarpeeksi halpa riskiin nähden. Ja en takaa näitä hintoja, mutta nämä on niitä, joilla itse miettisin ostamista.
Mihin verrattuna noi hinnat on, uuteenko?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 088
Mihin verrattuna noi hinnat on, uuteenko?
Kyllä ja täysin päästä vedettyjä. Sitä ostaa sillä hinnalla, mikä on itselle sopiva.
Ulkomailla vaan edelleen tuo mainaus näkyy hinnassa ja 750€ näytönohjaimia myydään 300€ käytettynä. En sano, että täällä hinnat romahtaa, mutta ulkomailla tosiaan saa halvalla mainattuja yksilöitä.

--

Jos ei koe, että mainauksessa on mitään riskiä, niin siitä vaan maksamaan kunnon hintaa. Paras diili on ne takuulliset. Jos pääsee omassa käytössä testailemaan, niin rikkinäisen palauttaminen ei ole kuin omaa aikaa ja siinä voi jopa jäädä voitolle, kun myy takuupalautuksen uutena.
 
Liittynyt
04.05.2019
Viestejä
1 147
Takuullinen mainattu näytönohjain -33% vähintään (toki se on vaan omaa aikaa, jos takuuta on ja sieltä saa uuden kohtuuvaivalla)
..ja sitten takuullisesta normaalikäytössä olleesta näytönohjaimesta löysät pois, eli 10-20% alennus ok. Sanon tämän semmoisen omistajana, että suolan kanssa tämä kommentti.

..mutta pointtina se, että riski pitää näkyä hinnassa. Älä osta, jos ei ole tarpeeksi halpa riskiin nähden. Ja en takaa näitä hintoja, mutta nämä on niitä, joilla itse miettisin ostamista.
Laskisin kyllä saman hinnan "mainatulle" ja "ei-mainatulle" näytönohjaimelle. Ainoa ero niissä on että "ei-mainatun" myyjä valehtelee paremman hinnan toivossa. Mistään ei kai kuitenkaan näe onko mainattu vai ei?
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 529
Laskisin kyllä saman hinnan "mainatulle" ja "ei-mainatulle" näytönohjaimelle. Ainoa ero niissä on että "ei-mainatun" myyjä valehtelee paremman hinnan toivossa. Mistään ei kai kuitenkaan näe onko mainattu vai ei?
Tämä. Ei se kortista näy onko sillä mainattu vai ei. Kannattaa lähteä siitä että kaikilla korteilla on mainattu.
 
Liittynyt
12.10.2020
Viestejä
279
Lämmöistä sitten näkee onko louhittu. Esimerkkivideossa uuden ja louhitun kortin lämpötiloissa 14 asteen ero.




Vaikutus nähty ihan tosielämässä omin silminkin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 701
Niinpä, käytetty kortti on käytetty on se ollut mainauksessa tai pelaamisessa. Kummassakin tapauksessa käytttäjä on voinut "pahoinpidellä" korttia joten kaupanteossa ei loppujen lopuksi ole muuta kuin että uskooko mitä myyjä sanoo. Jos valintaa voi tehdä, otan mielummin sen pelikortin. Mainaaja on voinut rtx-korttiensa muisteja kurittaa kunnolla (etenkään jos niillä ei erillisiä lämpötyynyjä) tai sitten ei, pelaajan kopassa voi olla kanssa kuumaa ja kortti lämpöisenä mutta toisaalta kortti saa huilatakin....eli mielikuvat näiden kahden käytön väliltä ratkaisee.

Mutta lopulta käytetyn tavaran kanssa voi vain luottaa myyjän sanaan, ja päätettävä itse mihin kallistuu.
 

R1v3r

Tukijäsen
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
2 417
Lämmöistä sitten näkee onko louhittu. Esimerkkivideossa uuden ja louhitun kortin lämpötiloissa 14 asteen ero.




Vaikutus nähty ihan tosielämässä omin silminkin.
Kyllähän se lämpötilaero näkyy uuden ja käytetyn välillä. Mutta miten näät eron mainatun ja yhtä kauan käytetyn ei-mainatun?

Ja noi lämpötilajutut on todella tapauskohtasia. (Koppa, ambient temperature, tuuletinkäyrät, puhdas vs pölynen jne..)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 088
Laskisin kyllä saman hinnan "mainatulle" ja "ei-mainatulle" näytönohjaimelle. Ainoa ero niissä on että "ei-mainatun" myyjä valehtelee paremman hinnan toivossa. Mistään ei kai kuitenkaan näe onko mainattu vai ei?
Tämä. Ei se kortista näy onko sillä mainattu vai ei. Kannattaa lähteä siitä että kaikilla korteilla on mainattu.
Suosittelen katsomaan seuraavia:
  • Kortti on hankittu viimeaikoina, eikä 2 vuotta sitten
  • LHR-kortit on todennäköisemmin ei-mainattu, vaikka ei ole takuuta tästä, kun joku altcoin, tms.
  • Kuitti löytyy
  • Kuitissa ei ole 7-25 näytönohjainta kerralla
  • Myyjä ei ole aktiivinen mainausketjuissa
  • Myyjällä ei ole mainauslaitteistoa myynnissä toisella osastolla
..mutta olette oikeassa - 100% varma ei voi olla koskaan. Täällä kuitenkin näkyy rehellisiä mainereita, jotka myyvät ihan suoraan mainattuja yksilöitä. Ja voin edelleen ostaa semmoisen itsekin - kunhan hinta on sopiva. Käsitykseni hyvästä hinnasta olen jo laittanut.
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 914
Lämmöistä sitten näkee onko louhittu. Esimerkkivideossa uuden ja louhitun kortin lämpötiloissa 14 asteen ero.




Vaikutus nähty ihan tosielämässä omin silminkin.
Korttiyksilöissä on joka tapauksessa eroa ja mistä sen tietää mitä lämpötyynyjä tuossa mainatulla kortilla on esim. vaihdettu. Ei tuossa ainakaan varsinaisesti korttien suorituskyvyssä ole mitään eroa.
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 529
Kyllähän se lämpötilaero näkyy uuden ja käytetyn välillä. Mutta miten näät eron mainatun ja yhtä kauan käytetyn ei-mainatun?

Ja noi lämpötilajutut on todella tapauskohtasia. (Koppa, ambient temperature, tuuletinkäyrät, puhdas vs pölynen jne..)
Jep. Pitäisi olla vertailu "after mining" vs. "after gaming". Pelatessa on kuitenkin ihan eriluokan tehot ja GPU lämmöt kortissa kuin mainatessa. Muistien lämmöissä taas on melkoisia yksilöeroja ihan uutenakin riippuen siitä kuinka hyvin lämpötyynyt on kontaktissa ja kuinka hyvin ne ovat osuneet kohdilleen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 440
Päivän aivopieru tuli sitten tässä.
Missä suhteessa? Jos ostat siltä kenen nimi on kuitissa niin voi olla aika varma käyttötarkoituksesta ja jos asian vielä varmistaa. Harva tietoisesti valehtelee, mutta muuten tiedä kuinka monen käden kautta kiertänyt ja myynti puheet voi olla ei mainattu (sen 2kk mitä ollut omistuksessa) eikä sitä historiaa kukaan tiedä/selvittele.

Ja vai näyttikset heikoin leinkki XD. On mennyt emoa, prossua, virtalähdetta, rammia, cd asemaa, näyttöjä, yhtäkään näyttistä en tunnusta hajottaneeni. Yhdestä 3070 dualista meni toinen tuuletin (tyyppivika ks. mallissa). En ole laskenut kortteja mitä sormien läpi mennyt 20v aikana, mutta lähempänä kahta sataa ollaan kuin yhtä.

En minä sitä etteikö ne hajoaisi siinä missä mikä tahansa elektroniikka, mutta omassa käytössä kiistatta ollut kyllä kestävimpiä pc komponentteja vaikka 1,5v tuli mainattua...
 

Timo 2

Premium-jäsen
Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 117
Päivän aivopieru tuli sitten tässä.
Mainarin jäljiltä kortti voi jopa olla paremmassa kunnossa kuin pelaajan jäljiltä.

Mainari laskee jänöjä säästääkseen sähkössä ja tämä laskee lämpötilaa. Mainari ajaa kortteja hyvin ilmastoituna, jotta piirit varmemmin kestää mainausta.

Joku Pentti peruspelaaja pelaa 16h vuorokaudessa. Koneen osat ulonäkösuistä lasisessa umpikopassa, jossa ei ilma liiku ja mennyt avaamaan vielä tehorajat näytönohjaimesta, jotta saa sitä fpssää lisää. Näytönohjain paistuu ja kuolee ennen aikaisesti.

Joo, ei tämä mene aina näin, mutta kuitenkin se että ettei ortilla ole mainattu, ei ole tae mistään.

Ja ei, ei ole oma lehmä ojassa. En ole mainannut enkä omista kryptoja.
 

Snowman

Peräsmies
Liittynyt
09.02.2017
Viestejä
1 427
Mainarin jäljiltä kortti voi jopa olla paremmassa kunnossa kuin pelaajan jäljiltä.

Mainari laskee jänöjä säästääkseen sähkössä ja tämä laskee lämpötilaa. Mainari ajaa kortteja hyvin ilmastoituna, jotta piirit varmemmin kestää mainausta.

Joku Pentti peruspelaaja pelaa 16h vuorokaudessa. Koneen osat ulonäkösuistä lasisessa umpikopassa, jossa ei ilma liiku ja mennyt avaamaan vielä tehorajat näytönohjaimesta, jotta saa sitä fpssää lisää. Näytönohjain paistuu ja kuolee ennen aikaisesti.

Joo, ei tämä mene aina näin, mutta kuitenkin se että ettei ortilla ole mainattu, ei ole tae mistään.

Ja ei, ei ole oma lehmä ojassa. En ole mainannut enkä omista kryptoja.
Kyllä se mainari vaan kellottaa ne muistit tappiin ja ne sitten käykin kuumana, kortit pääsääntöisesti avattu ainakin kerran elinkaarensa aikana ja niitä on ajettu 24/7 vaihtelevissa olosuhteissa (esim. Kosteat autotallit)

Pentti peruspelaaja ei todellakaan pelaa 16h/vrk, joku 3h on varmaan keskimäärin lähempänä. Pentti peruspelaaja ei kellota näytönohjainta ja suurin osa custom -koneiden rakentajista osaa panostaa sen verran ilmankiertoon ettei noita tukahduteta missään surkean kotelon sisällä. Pakettikoneiden omistajat eri asia, mutta niiden komponentteja täällä vähemmän näkyy pl. ne mainaajat taas.

Tuollakin kaavalla esim 2 vuotta mainauskäytössä ollut kortti omaa n. 17500 käyttötuntia kun se Pentin kortti päivittäiselläkin 3h pelaamisella omaisi vain n. 2200h. Pieni ero.

Mainattujen korttien kanssa myös käytetty erinäisiä BIOS:eja, huonolaatuisia risereita ja virta-adaptereita, virtaliitin voinut käydä kuumanakin tai jopa tulessa pahimmillaan.

Fakta vaan on, että kun meitä on niin moneen junaan niin ostamalla pelikäytössä olleen näytönohjaimen, tiedät paljon suuremmalla todennäköisyydellä mitä saat.

Mutta, edellyttää jo vähän faktantarkistusta sitten myyjästä.
 
Liittynyt
26.03.2021
Viestejä
23
Mainattu rx 580 korteilla 5 vuotta (88 korttia)kosteassa peltihallissa.kaikki kortit vielä täydessä iskussa.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 626
Mainattu rx 580 korteilla 5 vuotta (88 korttia)kosteassa peltihallissa.kaikki kortit vielä täydessä iskussa.
Miksi kosteus edes vaikuttaisi mitään? Koska kortit on lämpimiä, ne myös pysyy kuivana hieman kosteammassakin ympäristössä.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Ja "kaikki täydessä iskussa" tarkottaa varmaankin että sieltä on vedetty 1 tai 2 korttia pelikoneeseen jossa pyöräytetty furmarkkia 20min vakiokelloilla ja todettu että ei grafiikkavirheitä -> toimii juuri niinkuin uusikin? Onko testattu kellotella muisteja +300Mhz tai mitä ne ikinä kellottuivatkaan uutena noin keskimäärin?
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
907
Kyllähän noita näyttiksiä on lahonnut, mutta ainoastaan yksi on ollut valmistusvikainen joka kuolettui muutamassa viikossa.
2kpl KFA2 gtx980 HOF kortteja on vieläkin käytössä ja molemmissa ilmeni 4 vuoden vesillä olon jälkeen, että vakio coolerilla ne ei enään ole vakaita tehtaan asettamilla kelloilla 1480MHz.
Lisäksi toisen kortin tuuletin ohjain on vikaantunut ja 1/3 tuulettimista ei toimi kun force 100% napilla.

Edit: korjataan nyt sen verran, että noissahan oli vakiokellot 1430MHz ja toinen boostasi vakiona 1480MHz. Toinen taisi pysyä 1430MHz kelloilla.
V2 korteissa oli kelloja tiputettu jo tehtaalla @ 1380MHz.
 
Viimeksi muokattu:

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 011
Takuuvaihdosta tullut uusi RTX 3060 Ti meni onneksi alle päivässä kaupaksi 380€ pyyntihintaan ja noudolla. Vähän kuumotti, että AMD:n uusien näyttiksien esittely laskisi käytettyjen hintoja, mutta vielä ei ehtinyt niin käymään. Ehkä sitten, kun vähän halvemmat mallit tulevat oikeasti saataville :hammer:

Pidän kyllä hyvänä ostoksena 420€ EVGA RTX 3070:aa. 40€ välirahalla yli 20% lisää tehoa. Täytyy varmaan ennen kesää vaihtaa tahnat ja tyynyt, mutta lämpöjen ja kellottumisen kanssa ei ole nyt ongelmaa. Vanhan mainauskortin ostaminen kuumotti paljon vähemmän, kun kyseessä on hyvä malli, jossa on vielä reilusti takuuta ja pääsi testaamaan ennen ostoa. Tuulettimien laakeriäänet ovat eniten huolestuttava vika näyttiksissä. Moni ei välttämättä ole itse edes huomannut sitä ja ostaja saattaakin olla herkkäkorvaisempi.

Ja täällä kun on puhuttu näyttiksien hajoamisista, niin itsellä näytönohjaimet ovat yhtä poikkeusta lukuunottamatta olleet rikkinäisiä jo uutena tai hajonneet melkein heti. Kaikki hajonneet kortit ovat olleet Asuksia, mikä saa jatkossa karttamaan tuota valmistajaa. Minkään toisen valmistajan kortin kanssa ei ole ollut ongelmia. Erehdyin viime vuonna myös kokeilemaan kahta Asuksen virtalähdettä ja tuulettimen sivuäänet olivat semmoisia ettei mitään rajaa.

  • Asus Strix GTX 970: Pimeni päivän jälkeen kokonaan
  • Asus Dual GTX 1070: Alkoi kaatuilemaan vuoden jälkeen
  • Asus Strix GTX 1070: Tuuletin piti rätinää uutena
  • Asus Dual RTX 3060 Ti: Tuuletin piti rätinää uutena
  • Toinen Asus Dual RTX 3060 Ti: Tuuletin piti myös rätinää uutena
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 579
Minulla ei ole yksikään näyttis hajonnut. Vuodesta 95 kuitenkin tullut pc:llä pelattua ja 97 ostin ekan näyttiksen. Yksi käytettynä ostettu kaatuili ilman kellojen laskua, mutta siinäpä se. Näyttiksiä on kuitenkin useampi kymmen vieraillut koneessa. N 25 kpl, kun äkkiä laskin.

2 emoa on levinnyt ja 1 muistikampa. Edes vanhoja pyöriviä HDD kiintolevyjä ei itsellä ole ikinä hajonnut.

Jokaisella toki omat kokemukset ja oikeus päättää, kuinka ison painoarvon takuun määrälle antaa. Turha on kuitenkaan valittaa, että jos joku ei anna puoli-ilmaiseksi takuu ajan ylittöneitä kortteja.
 
Liittynyt
18.11.2021
Viestejä
8
Mul hajos gtx 660 seitsemän vuoden jälkeen. Näyttiksiä ollu 5 kappaletta ja ainut hajoaminen oli tuo.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 135
Viestejä
4 196 776
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom