Kaapelimodeemin MAC-osoitteen vaihtaminen

Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
809
Tunnistaako operaattori kaapelimodeemia mitenkään muuten, kuin MAC-osoitteen perusteella? Kaapelimodeemiahan ei voi vaihtaa tuosta vaan, vaan uusi MAC pitää ilmoittaa operaattorille. Onnistuuko kaapelimodeemin vaihtaminen siten, että vaihtaa sen MAC-osoitteen samaksi kuin vanhan modeemin? Nykyinen Elisa Kotiboksi on ns. "ihan paska" ja kaapista löytyy Ciscon kaapelimodeemi jota haluaisin kokeilla toimiiko se paremmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Joissain bokseissa saattaa MAC-osoitteen vaihtaminen onnistua mutta mikset vaan ilmoita operaattorille että haluat kokeilla tuota toista modeemia? Ainakin itselläni kun tuli uusi kaapelimodeemi Elisalta niin molemmat toimivat varmaan kuukauden verran eli ilmeisesti voivat pistää kaksi MAC-osoitetta samalle liittymälle tilapäisesti.
 
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
809
Elisalla tuon taitaa joutua tekemään soittamalla ja muutoksessa voi mennä päiviä, niin ajattelin että näin saisi nopeammin testattua onko tuo toinen modeemi parempi.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 443
Ei kait tuossa mitään häviä, jos kokeilee? Joko toimii tai ei ja jos ei, niin vanha vain takaisin
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 058
Joskus vuosia sitten ostin hajonneen elisan kaapelimodeemin (se alkuperäinen valkoinen soikea) tilalle toisen vastaavan torista ja soitin Elisalle sen Macin, silloin taisi mennä ehkä parisen tuntia että lähti toimimaan.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 682
Jep MAC:lla asiakas tunnistuu, kun kaapelissa ei ole fyysisiä kytkentöjä. Itse mietin tuota just hiljattain tuossa kaapelimodeemi-ketjussa ja kun mä siinä googletin asiaa, niin tuli mm. seuraavaa vastaan. Jotkut jollain muokatuilla firmwareilla ovat onnistuneet muuttamaan(kaikki puhuu kloonaamisesta) sen MAC:n, ja tuollaisen asentaminen vaatii modeemin rautamodausta hieman. Nää oli kai aika vanhoja juttuja, turha tuollaisten ohjeista on haaveilla, mutta joskus jollain se on onnistunut. Samoin tuli ilmi, voi päteä enemmän jenkkien operaattoreihin ja tilanteeseen vuonna joskus, että verkko voi hyvin jakaa siihen kytketylle modeemille IP:n ihan vakiona, ilman että sen MAC löytyisi mistään operaattorin listalta. Tuolla oli juttua että se toimisi aikansa(saattoi olla tyyliin kuukauden) kunnes laite potkittaisiin ulos verkosta, ja että nää kloonaajat sitten vaihtoivat vaan MAC osoitetta ja saivat uudestaan IP:n, ilman maksamatta mitään. Mistä syystä sitten vakiona ja helposti noita osoitteita ei voi vaihtaa itse modeemiin. Myöhemmin kai tullut parempia tekniikoita asiakkaiden tunnistamiseen, tai väärän MACn tunnistamiseen siis.

Itse olin Telialta tilannut sen yhteyden ensin tarkoituksella väärällä MAC:lla, kun siinä ei ollut vaihtoehtona ilmoitan osoitteen myöhemmin. Sitten kun sain muutamaa päivää myöhemmin modeemin ja ilmoitin sen osoitteen, niin kyllä se suht nopeasti kai alkoi toimimaan. Ihan 100% varma en ole koska tuossa tapauksessa kävi hassusti ilmi että se mun tilaukseni oli kokonaan kadonnut eikä mulle ollut kytketty mitään, niin ne myös kytki sen siinä yhteydessä, ja siinä oli vähän edestakaista soittelua. Ehkä pari tuntia siitä kun ne sanoivat sen kytkennän tehneen, se alkoi toimimaan.
 
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
809
Elisan sivuilla lukee, että kaapelimodeemin voi tilata vain Elisan asiakaspalvelusta, niin käykö tuohon kuitenkin mikä tahansa ja suostuuko ne vaihtamaan sinne itse hommatun kaapelimodeemin MACin?
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 443
Elisan sivuilla lukee, että kaapelimodeemin voi tilata vain Elisan asiakaspalvelusta, niin käykö tuohon kuitenkin mikä tahansa ja suostuuko ne vaihtamaan sinne itse hommatun kaapelimodeemin MACin?
Pitäisi suostua. Naapuri ainakin hommasi oman purkkinsa verkkokaupasta ja ilmoitti Mac osoitteensa Elisalle ilman tappeluita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
113
Juuri hoidin yhden MAC:in ilmoittamisen Elisan chatissa. Linja lähti toimimaan heti jo chattauksen aikana.

Ja modeemi oli joku 10v vanha Cisco.
 
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
809
Kai sitä sitten uskaltaa kokeilla jos tuo Cisco EPC3825 olisi yhtään tuota Pace C2300:aa parempi, ja jos siinä asetuksia pääsisi edes vähän vapaammin säätämään.

Voiko kaapelimodeemin muuten liittää suoraan kämpän eteisen antennihaaroittimen vapaaseen ulostuloon, tai onko jopa parempi niin? Vai pitääkö se liittää antennirasiaan, häiriönsuojauksen tms. takia?
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Mitä suorempi reitti suoraan talouteen tulevaan antennijohtoon, sen parempi. Haaroittimet, jakorasiat ym. heikentää aina signaalia, täten heikentää myös mahdollista yhteysnopeutta ja saattaa aiheuttaa myös randompätkimisiä yhteyteen.
 
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
809
Mitä suorempi reitti suoraan talouteen tulevaan antennijohtoon, sen parempi. Haaroittimet, jakorasiat ym. heikentää aina signaalia, täten heikentää myös mahdollista yhteysnopeutta ja saattaa aiheuttaa myös randompätkimisiä yhteyteen.
Ok. Eli kaapelimodeemilla ei ole yliohjautumisvaaraa liian voimakkaasta signaalista kuten tv:llä, joka ei näy, jos antennisignaali on liian voimakas?
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Ok. Eli kaapelimodeemilla ei ole yliohjautumisvaaraa liian voimakkaasta signaalista kuten tv:llä, joka ei näy, jos antennisignaali on liian voimakas?
en ole ikinä kuullutkaan tuollaisesta skenaariosta :confused: kuulostaa joltain analogiaikakauden hömpötykseltä. Digivehkeissä SNR lienee jeesus, mitä voimakkaampi signaali (ja matalampi kohina) sen parempi.
 
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
809
en ole ikinä kuullutkaan tuollaisesta skenaariosta :confused: kuulostaa joltain analogiaikakauden hömpötykseltä. Digivehkeissä SNR lienee jeesus, mitä voimakkaampi signaali (ja matalampi kohina) sen parempi.
Onhan antenniverkolle määritelty signaalitaso, jolla välillä signaalin pitää olla. Ei saa olla liian vähän, eikä liiaa. Olikohan välillä 47-74 dBuV tms. Ja nimenomaan digiajan "hömpötys". Muutenhan antenniverkko kannattaisi aina suunnitella ja toteuttaa mahdollisimman pienihäviöisillä kaapeleilla, jaottimilla, haaroittimilla ja rasioilla, jos signaalivoimakkuudella ei olisi ylärajaa eikä mitään impedanssisovituksia tarvitisi miettiä. Riittäisi vain kun häiriösuojaus on riittävä.

EDIT: Ja mitä nyt pikaisesti Googletin, niin todellakin liian voimakkaan signaalin aiheuttama yliohjautuminen voi olla ongelmana myös kaapelimodeemin tapauksessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Ok. Eli kaapelimodeemilla ei ole yliohjautumisvaaraa liian voimakkaasta signaalista kuten tv:llä, joka ei näy, jos antennisignaali on liian voimakas?
Yleensä kai ne sen haaroittimen lähdöt on suht ok signaalitasolla, kun tähtiverkko kyseessä ja lähdöt suoraan antennirasioille. Toki voi olla myös eri vaimennuksilla lähtöjä, jos liian korkea signaalitaso olisi ongelma.
 
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
809
Mitä tietoja tarvitsee, kun chatin kautta pyytää MAC-osoitteen vaihtoa? Sen MAC-osoitteen lisäksi siis.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
238
Ei kannata ylisuorittaa. Senkun menet elisan sivuille ja hoidat asian. Kyllä ne kertoo jos tarvitsee lisätietoja. Ilmoitat MAC-osoitteen niin pitäisi lähteä toimiin, itse ostin kaverilta 10v vanhan kaapelimodeemin ja MAC:in ilmoituksen jälkeen toimi ilman mitään säätöä.
 
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
809
Ei kannata ylisuorittaa. Senkun menet elisan sivuille ja hoidat asian. Kyllä ne kertoo jos tarvitsee lisätietoja. Ilmoitat MAC-osoitteen niin pitäisi lähteä toimiin, itse ostin kaverilta 10v vanhan kaapelimodeemin ja MAC:in ilmoituksen jälkeen toimi ilman mitään säätöä.
No sitä juuri, että jos ne jotain kyselee, niin mitä tietoja siihen pitää varata valmiiksi? Asiakasnumero, vanhan modeemin MAC?
 

moukula

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 468
Jos osaat ilmoittaa oman hetun ja modeemin macin niin se riittää. Jos se laajakaistatilaus on jonkun toisen henkilön omistuksessa, niin silloin et voi vaihtaa siihen maccia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 394
Viestejä
4 159 661
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom