Juuttunut/kuollut pikseli Asus VG3A 34 tuuman curved näytössä

Liittynyt
12.03.2024
Viestejä
65
Tilasin tässä äskettäin tällaisen Asuksen VG3A 34inc pelinäytön: TUF Gaming VG34VQL3A|Monitors|ASUS Global
Tänään monitorin saatuani ja hetken pelailtuani sitten harmikseni huomasin että näytössä on kuollut pikseli ja vieläpä aika näkyvällä paikalla vasemmassa reunassa... Mikähän neuvoksi? Katsoin tuota jumittunutta/kuollutta pikseliä lähempää luupilla niin siinä näkyi punaista väriä eli se ei ollut täysin musta. Käsittääkseni se on ns. hyvä merkki jolloin pikselin voisi vielä jotenkin saada palautettua normaaliksi?
Mitä tässä kannattaisi tehdä? Kannattaako edes yrittää vai ryhtyä heti vaan reklamaatio hommiin? Vai lieneekö sekin turhaa kun ilmeisesti tuossa on vain yksi viallinen pikseli. Kooltaan se on noin nuppineulan neulapään luokkaa eli ehkä pystyn elämään tämän kanssa jos reklamaatio ei onnistu. Harmittaa vaan hitosti, kun oli miltein 400€ pelinäyttö...
 

Liitteet

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
454
Jos ostit postitoimituksella niin siinä pitäisi olla vähintään kahden viikon palautusaika. Itse palauttaisin ilman selityksiä, tai "Ei vastannut odotuksia" -tyylisellä vastauksella. Monitoreja en osta enää mistään missä ei ole palautusoikeutta. Kun sen pisteen kerran huomaa niin siihen katse suuntaa aina ja se ottaa päähän, ainakin minua.
 
Liittynyt
12.03.2024
Viestejä
65
Huomenia. Se kuollut/juuttunut pikseli ei muuten välttämättä olekaan kuollut/juuttunut
Helpoimmalla pääsee kun palauttaa takaisin kauppaan, mikäli mahdollista.

Tällaistakin voi kokeilla käyttää (tai muuta vastaavaa): JScreenFix - Pixel Repair
No se ei ole helppoa, koska tilasin ton postimyynnillä kotiin eikä itselläni ole käytössä autoa ja lisäksi kyseisessä paikassa josta ton ostin kaikki asiointi hoidetaan sähköpostilla...

Lisäksi se kuollut/juuttunut pikseli ei välttämättä olekaan kuollut/juuttunut pikseli vaan ilmeisesti jonkinlainen pölyhiukkanen/roska VA paneelin ja takavalon välissä.

Eilen kun painoin kevyesti mikrokuituliinalla siitä kohdalta niin se muutti hieman asentoa. Kuolleet tai juuttuneet pikselit eivät käyttäyty niin.

Onkohan mitään keinoa millä tuollaisen mahdollisen roskan saisi liikutettua sivuun paneelin välistä?
 
Liittynyt
12.03.2024
Viestejä
65
No päätin nyt sitten lähettää reklamaatio ilmoituksen monitorin myyneelle Data-systems liikkeelle... Katsotaan mitä vastaavat.

Ja pakko vielä sen verran kommentoida, että on kyllä laadunvalvonta aika heikoissa kantimissa tuolla Asuksella.

Vertailuna minulla on PS5 ja tv katselu käytössä
LG B1 55 tuumainen OLED ja ~2.5 vuoden melko intensiivisen käytön jälkeen en ole havainnut siinä mitään ongelmia. Ei kiinnipalamista, ei kuolleita pikseleitä eikä mitään epäpuhtauksia joita ei saisi pyyhkäistyä mikrokuituliinalla pois...
 
Liittynyt
09.12.2023
Viestejä
118
Kyllä niitä maanataikappaleita tule kaikille valmistajille. Valmistusmäärät on nykyään niin massiivisia, että 100% yieldiin on liki mahdoton päästä tuotannossa. Minulla on ollu käytössä 90% pelkkää Asusta tietokoneissa viimeiset 15 vuotta ja nykyinen jo vuosia vanha Asus PB278 näyttö on lähes koko päivän työ- ja muussa käytössä. Pelinäytöksi se ei enää kelpaa 60 hz taajuden takia, mutta Excelit ja muut sillä menevät. Yhtään rekkulaa ei ole tarvinnut tehdä, yhtä reititintä lukuun ottamatta. Ja noin yleisestä laitteiden laadusta, ainakin kodinkoneet tuntuvat olevan silkkaa paskaa näinä päivinä. Asentaja kävi juuri korjaamassa reilun vuoden ikäistä tiskikonetta. Totesi siinä, ettei nämä valmistajasta riippumatta kestä viittä vuotta kauempaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 096
No päätin nyt sitten lähettää reklamaatio ilmoituksen monitorin myyneelle Data-systems liikkeelle... Katsotaan mitä vastaavat.

Ja pakko vielä sen verran kommentoida, että on kyllä laadunvalvonta aika heikoissa kantimissa tuolla Asuksella.

Vertailuna minulla on PS5 ja tv katselu käytössä
LG B1 55 tuumainen OLED ja ~2.5 vuoden melko intensiivisen käytön jälkeen en ole havainnut siinä mitään ongelmia. Ei kiinnipalamista, ei kuolleita pikseleitä eikä mitään epäpuhtauksia joita ei saisi pyyhkäistyä mikrokuituliinalla pois...
Pikselitakuu ei yleensä koske yhtä pikseliä ja valmistaja ei huoli takuuseen. Joskus kevyesti painamalla olen jumittuneen pikselin korjannut. Omalla vastuulla sitten
 
Liittynyt
12.03.2024
Viestejä
65
Pikselitakuu ei yleensä koske yhtä pikseliä ja valmistaja ei huoli takuuseen. Joskus kevyesti painamalla olen jumittuneen pikselin korjannut. Omalla vastuulla sitten
No itse asiassa kun katsoin 20x20 luupilla sitä tumman suorakulmion muotoisen pisteen kohtaa valkoista taustaa vasten niin se tumma alue ulottui selvästi ainakin 3:n pikseliruudun alueelle.

Ja vaikka näyttö ei menisikään takuuseen niin ainahan voin vaatia rahat takaisin(niinkuin eräs ketjuun vastaaja jo kommentoikin)
tai vaihtoa toiseen vastaavaan tuotteeseen sillä perusteella, ettei näyttö vastannut odotuksiani.

14vkr vaihto ja palautus oikeus nääs. Ja jos siihen ei suostuta liikkeen puolesta niin viimeisenä oljenkortena voin tehdä valituksen kuluttajansuoja asiamiehelle...

"Ei vastannut odotuksia" perusteilla sain vaihdettua Powerista 2021 ostamani LG Nano Cell 55 tuumaisen TV:n LG B1 55 tuumaiseen. Eikä tarvinnut edes vängätä vaan vaihtoon suostuttiin ihan mukisematta, kun se tapahtui 14vrk sisällä ostotapahtumasta ja TV oli uutta vastaavassa kunnossa.

Ainoa mitä he eivät suostuneet hyvittämään oli 150€ kalibrointi palvelu, johon hölmönä menin suostumaan ostaessani sen Nano Cell:n..
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 096
No itse asiassa kun katsoin 20x20 luupilla sitä tumman suorakulmion muotoisen pisteen kohtaa valkoista taustaa vasten niin se tumma alue ulottui selvästi ainakin 3:n pikseliruudun alueelle.

Ja vaikka näyttö ei menisikään takuuseen niin ainahan voin vaatia rahat takaisin(niinkuin eräs ketjuun vastaaja jo kommentoikin)
tai vaihtoa toiseen vastaavaan tuotteeseen sillä perusteella, ettei näyttö vastannut odotuksiani.

14vkr vaihto ja palautus oikeus nääs. Ja jos siihen ei suostuta liikkeen puolesta niin viimeisenä oljenkortena voin tehdä valituksen kuluttajansuoja asiamiehelle...

"Ei vastannut odotuksia" perusteilla sain vaihdettua Powerista 2021 ostamani LG Nano Cell 55 tuumaisen TV:n LG B1 55 tuumaiseen. Eikä tarvinnut edes vängätä vaan vaihtoon suostuttiin ihan mukisematta, kun se tapahtui 14vrk sisällä ostotapahtumasta ja TV oli uutta vastaavassa kunnossa.

Ainoa mitä he eivät suostuneet hyvittämään oli 150€ kalibrointi palvelu, johon hölmönä menin suostumaan ostaessani sen Nano Cell:n..
Otahan myös huomioon että näissä näytöissä tuppaa olemaan jumiutuneita pikseleitä.
Täälläkin foorumilla joku lähetti muistaakseni useamman näyttöä takaisin.

Siinä menee tovi että saat sen täydellisen. Vaikka hyvä näkö onkin niin kai sitä on vaan ollut onni näyttöjen kanssa kun ei ole viimeisimmässä kahdessa ollut mitään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 371
Viestejä
4 309 387
Jäsenet
71 816
Uusin jäsen
Mark350

Hinta.fi

Ylös Bottom